Jump to content

HJORTEJAKTA 2009


lawb

Recommended Posts

  • Replies 630
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har faktisk aldri opplevd seigt kjøtt, heller ikke såkalt brunstsmak.. Liker faktisk best skikkelig grovt bukkekjøtt, perfekt til sosekjøtt og denslags.

 

kjott.jpg

De edleste biffene er jo forøvrig også sykt mye større på en voksen bukk.

Dette med seighet og smak ligger vel mye i dårlig slaktehygiene og slavisk troskap til lærebokas døgngrad-regel.

Link to comment
Share on other sites

Enig med hjortefot her, tar alltid hjem bukk på pluss 75kg viss det er tilgjengelig.

Alldri seigt alldri dårlig smak.

Kona til min jaktkompis nekter å ta hjem kjøtt fra voksen kolle. (mykje talg som må vekk)

Hun skal også helst ha voksen bukk.

Er nøye med renslighet under slakting, vommer alldri brunstbukk i skogen.

Da er mat inntaket såpass lite att den tåler en time eller to før vomming.

Flåes hengende.

Blir meget bra :)

Vetrinær godkjennes også :)

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd seigt hjortekjøt, men det var min eigen feil. (Ville prøve noke nytt, steikte hjortekotelett på same måte som ein heilt vanleg svinekotelett... Der snakka vi tyggemotstand!)

God hygiene og riktig mørning, so går det der fint.

 

Har forøvrig flykta heim til Vestlandet, so det ligge an til rikeleg med hjortejakt i år. Alle kommunane i S&F har fått utvida jakta til 23.des :D Men dei kunne faktisk søke FM om å få avslutte jakta før :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hørte på lokal'n ein dag at FM hadde utvida til jul for heile fylket, slik som dei fleste kommunane hadde i fjor.

Dei sa og at kommunane kunne søke om å avslutte tidlegare. No må vi altso pinameg søke for å få å sleppe å jakte...

 

Kva luringane ut i Hyllestad måtte finne på veit eg ikkje. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er forresten det mest sentrale i brevet frå Fylkesmannen ang utvida jakttid.

Utvida hjortejakt 2009

(...)

På bakgrunn av erfaringane frå jakta 2008, avskytingstala, tal påkjørsler og tilbakemeldingar

elles om hjortebestanden, finn vi det difor rett å utvide hjortejakta også for 2009.

Framgangsmåte:

For å gjere sakshandsaminga noko enklare foreslår vi at dei kommunane som ikkje

ynskjer utvida jakttid fram til og med 23.12.2009, sender inn ein kortfatta søknad om

kva jakttid som er ynskjeleg. Frist for slik søknad er 14. august 2009.

Dersom vi ikkje høyrer noko frå kommunen vert altså jakttida til og med 23.12.2009.

(...)

Leser med glede på nettsidene til Gloppen kommune at dei vil følgje den felles jakttida frå FM. Vil tru dei aller fleste, og helst alle kommunane gjer det same. Dette ser lyst ut! :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å trakke på noen tær, men vi bør kanskje tenke på og ta hensyn til at det også er andre som bruker naturen og hittil har vegret seg for å gå i skogen mellom 10.09 og 15.11

Jeg vet om flere som vegrer seg for å gå i naturen i frykt for å ødelegge jakta for jegeren eller at en rikosjett kan komme susende.

Og jeg tror ikke at denne gruppen friluftsbrukere er like entusiastiske som den jevne jeger for den nye endringen.

For framtida til jaktkulturen sin del så bør man være varsomme og kjenne sin besøkelsestid. Vi jegere har høy troverdighet i befolkningen , med støtte fra over halvparten av landets innbyggere.

 

Det er også et faktum at flere grunneiere burde ta seg sjølv i nakken og tenke litt nytt når det kommer til jaktmetoder og hvordan få en mer effektiv jakt. Samjakt mellom jaktfelt som grenser til hverandre. Hvis bestanden er så stor som mange grunneiere skal ha det til enkelte steder, -så kan man vel slippe til ungdom og andre som vil jakte, istedenfor å prøve å melke tilstanden for mest mulig profitt og strekke strikken til bristepunktet.

 

Det er sikkert de som ikke klarer å bli ferdige til jul også, og maser om ytterligere forlengelse.

Er det da jeger eller bestandestimatet det er noe i veien med?

Link to comment
Share on other sites

Ja, Kristian. Eg er klar over det aspektet. Men dette er noko eg meinar vi skal klare å løyse gjennom dialog, forståelse og å vise hensyn. Ikkje gjennom regelverk.

Ved å utvide jakttida kan ein få ei mindre intensiv jakt når den først pågår. Vi forlengar og i november/desember som kanskje er dei minst typiske "tur-månadane". På den måten tar vi kanskje litt av presset frå september/oktober, som er ei meir populær tid til tur, hausting etc. Med det rette samarbeidet og hensynet her, so trur eg at ein kan klare å bidra til å minke denne konflikten ved å utvide. Dersom vi ikkje klarar det, er det kanskje holdningane det er noko i vegen med, både hos oss jegerar og andre.

Dersom vi treng reguleringar og avgrensingar for å sleppe til andre i skogen, har vi vel ai praksis llereie tapt når det gjeld omdømme til jegeratanden blant befokninga forøvrig.

 

Dette med nytenking og jakt er ikkje so lett alle stader. Særleg i dei områda med lengste jakttradisjonane. (Meldingane frå ulveområda austpå ang laushundjakt og livskvalitet er eit godt, men litt trist døme). For vår del er det nok likevel eit faktum at mange plassar klarar ein ikkje å handtere veksten i hjortestamma med 2 ineffektive drev kvar laurdag.

 

Alle blir ikkje ferdig til jul. Det kan vere fleire årsaker til. Enkelte slit med trekkproblematikk, og har mest hjort på vinteren. Blir feil å seie til desse at dei er dårlege jegerar fordi dei ikkje fyller kvota.

Eit anna poeng eg er litt opptatt av: Er det so viktig å bli ferdig? Er 100% felling nødvendigvis nøkkelen til god forvaltning?

Sånn som eg tolkar det har ein mange stader tildelt litt fleire løyver enn det som normalt sett er realistisk og nødvendig. På denne måten har ein litt å gå på for å ta "toppen" dei åra stammen er uvanleg stor.

Eg veit at dette blir dårleg latin i forhold til klassisk elgforvaltning etc., men eg vil nesten våge påstanden at dersom ein kvart år, utan problem, kan fylle ei kvote med spesifiserte løyver... då har ein for lita kvote. Ein har i alle fall ingenting å gå på dersom det skulle komme ein skikkeleg topp eit år.

(Dette blir jo litt vanskeleg å sette inn i dagens situasjon her på Vestlandet, kor vi har "topp" kvart år no...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter selv i Hordaland, her er det få kommuner som som har utvidet jakt.

Det heter seg i lovteksten at det skal være særskilte høve for å få utvidet jakten. Jeg ser at påkjørsler var nevnt som en grunn. Det har aldri vært påkjørt så mye hjort i Bergen kommune, og kommunene rundt om i Hordaland, som de siste årene. Bestanden har vell heller aldri vært større. Til tross for dette er det nok bare noen få kommuner som utvider jakten, og det er de samme kommunene som utvider jakta vært år. :roll:

Slik jeg har forstått lovverket er det spesielle værforhold som kan føre til at hjortetrekket blir forsinket som skal være grunn til utvidelsen av jakten. :!:

Når hele fylker utvider jakta år etter år, er det på tide DN ser litt på jakttiden generelt i hele landet. :!:

Hvis ikke jeg tar helt feil har det til og med blitt lavere fellingsprosent i noen fylker med hjorte jakt til jul, hva skjer her når jakttiden blir satt tilbake til normalt :?:

Mangen kommuner i indre strøk av Hordaland grenser til sogn og fjordane, de har sikkert litt av den samme hjorten også, så at jaktiden skal være forskjellig i en årrekke synes jeg ikke er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Dette ligger nok på FM nivå. Har ein problematikk knytta til hjortestamma, so må FM bruke det verktøyet dei har tilgjengeleg. I dette tilfellet feks å utvide jakttida innanfor det spelerommet FM har. Kvifor FM i Hordaland ikkje utnyttar dette veit eg ikkje, og gidd heller ikkje spekulere i det.

DN legger ramme og retningslinjer. Men det er eit sentralt ønske om meir lokal forvaltning, so eg tvilar vel egentlig på at DN kjem til å gå inn å styre dette noko meir enn dei gjer i dag.

(Det kan og nevnast at S&F har kome noko lenger enn Hordaland og Rogaland i denne omlegginga til lokal forvaltning, litt av årsaka kan ligge der uten at eg vil spekulere meir i det).

 

Det er ikkje nokon 100% samanheng mellom jakttid og fellingsprosent. Vi snakkar tross alt om eit økologisk fenomen (hjortestamma) og ein menneskeleg faktor (oss jegerar). Dette blir altfor komplekse greier til at ein kan styre det med vedtak og regelverk. Vi menneske kan påverke dette i ganske stor grad, men aldri styre det heilt. Heldigvis.

Lågare fellingsprosent treng heller ikkje bety mindre effektiv felling. Fellingsprosenten er då avhengig av to ting; tildeling og felling. Fellinga aukar stort sett over heile fjøla, men dersom tildelinga aukar meir enn fellinga so vil sjølvsagt fellingsprosenten gå ned.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å trakke på noen tær, men vi bør kanskje tenke på og ta hensyn til at det også er andre som bruker naturen og hittil har vegret seg for å gå i skogen mellom 10.09 og 15.11

Jeg vet om flere som vegrer seg for å gå i naturen i frykt for å ødelegge jakta for jegeren eller at en rikosjett kan komme susende.

 

For ikke å snakke om folk som jakter på annet vilt en Hjort. Fins nok av småviltjegere rundtom i landet, som nærmest blir kjeppjaget av storviltjegerne, så lenge det er åpent for jakt på storvilt.....

Link to comment
Share on other sites

Kvota på terrenget @henry hill og jeg skal leie ble: To kalver, voksen kolle og voksen bukk. Litt rart at vi ikke ble tildelt fjordyr, siden Stryn kommune har manko på felte åringer :roll:

 

Har et spørsmål til de som kan:

 

Siden grunneier står utenfor storvaldet, da er vel muligheten til å skyte "ned" utelukket? Altså skyte fjorkolle på voksenkolleløyve og hynnel på voksenbukkløyve?

 

Grunneier skjønte ikke en dritt da jeg spurte om dette :wink:

 

Regner med vi er "låst" ang tilldeling av dyr, men den smått vanskelige grunneier`n har selvfølgelig klagd på kvota :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kvota på terrenget @henry hill og jeg skal leie ble: To kalver, voksen kolle og voksen bukk. Litt rart at vi ikke ble tildelt fjordyr, siden Stryn kommune har manko på felte åringer :roll:

 

Har et spørsmål til de som kan:

 

Siden grunneier står utenfor storvaldet, da er vel muligheten til å skyte "ned" utelukket? Altså skyte fjorkolle på voksenkolleløyve og hynnel på voksenbukkløyve?

 

Grunneier skjønte ikke en dritt da jeg spurte om dette :wink:

 

Regner med vi er "låst" ang tilldeling av dyr, men den smått vanskelige grunneier`n har selvfølgelig klagd på kvota :mrgreen:

 

Etter hjortevilt forskriften er det ikke forskjell på halvannetårig bukk og voksen bukk, eller fjorkolle og voksen kolle.

Det som alikevell er blitt vanlig, er at storvaldet utarbeider sin egen bestandsplan over flere år, med en prosentvis andel voksen kolle, voksen bukk, ungdyr og kalv, som igjen blir godkjent i den kommunale viltnemda .

Dette blir i utgangspunktet en strengere avskytingsavtale en det som strengt tatt er nødvendig etter loven, og det er nok etter en slik tildeling du har fått løyvene.

Den tildelingen du har fått virker merkelig, kalver skal i hovedsak følge kolleløyvene. At du har fått to kalver på et kolleløyve, vitner litt om at noen har karret til seg flere voksene dyr en det som er prosentvis riktig i bestandsplanen.

Link to comment
Share on other sites

Siden grunneier står utenfor storvaldet, da er vel muligheten til å skyte "ned" utelukket? Altså skyte fjorkolle på voksenkolleløyve og hynnel på voksenbukkløyve?

 

Regner med vi er "låst" ang tilldeling av dyr, men den smått vanskelige grunneier`n har selvfølgelig klagd på kvota :mrgreen:

 

Dette skal normalt sett gå heilt fint. Dei fleste kommunar har dette med som ein mogelegheit, sjølv i tildelingane etter §15.

Ein kjapp telefon til Odd Rønningen i Stryn kommune vil nok avklare dette.

 

Den tildelingen du har fått virker merkelig, kalver skal i hovedsak følge kolleløyvene. At du har fått to kalver på et kolleløyve, vitner litt om at noen har karret til seg flere voksene dyr en det som er prosentvis riktig i bestandsplanen.

 

Ikkje nødvendigvis. Der er ingen automatikk i at antal løyver på voksen kolle og på kalv skal samsvare. Der er vel faktisk ganske vanleg at det er tildelt meir kalv enn voksen kolle. Både prosentvis i bestandsplanar og i tildeling etter §15

Link to comment
Share on other sites

I storvald er vel en 4års-plan vanlig. Der kan det skytes litt opp og ned, bare sluttsummen blir riktig innen 4års-planen. Grunneier`n dette gjelder har som sagt klagd på kvota, han vil ha 1 kalv, 2 voksne koller og 1 voksen bukk. En litt spesiell herremann som kanskje sambygdingen @berglid kjenner til. Det tas isåfall via PM :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Den tildelingen du har fått virker merkelig, kalver skal i hovedsak følge kolleløyvene. At du har fått to kalver på et kolleløyve, vitner litt om at noen har karret til seg flere voksene dyr en det som er prosentvis riktig i bestandsplanen.

 

Ikkje nødvendigvis. Der er ingen automatikk i at antal løyver på voksen kolle og på kalv skal samsvare. Der er vel faktisk ganske vanleg at det er tildelt meir kalv enn voksen kolle. Både prosentvis i bestandsplanar og i tildeling etter §15

 

Jeg skriver ikke at antall løyver på voksen kolle og kalv skal samsvare, men jeg synes de er rart at det er dobbelt så mange kalveløyver som voksen kolle i tildelingen :!:

I sakspapirene til storvaldet vil det være mulig og se tildelingen til de andre jaktfeltene. Jeg blir overasket om det er bobbelt så mange kalveløyver som voksen kolle hos de andre jaktfeltene :!:

Mest sansynlig har det vært en kalv til overs som ikke passet inn i prosentdelingen til noen av jaktfeltene, og det er lett for at denne blir puttet inn der det er minst engarsemang fra grunneigar :mrgreen:

Den burde puttes inn i det jaktfeltet med flest kolle løyver.

Jeg er ikke så sikker på at leietaker kan skyte ungdyr i stedet for voksen hjort i denne saken. Jeg kjenner mangen som sitter igjen med en voksen bukk på kvota, og ikke har hatt mulighet til å skyte verken ungbukk eller kalv grunnet strenge regler i bestandsplanen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har også Stranda kommune fått forlenga hjortejakta til 23.12.09. Fekk berre høyre dette av jaktleiaren på eine valdet vi jakter på. Er det noken her som veit om dette gjelder heile Møre og Romsdal eller berre utvalgte kommuner?

 

Må seie meg litt skeptisk til den nye ordninga. Synst ikkje det samstemmer med det vi jegerer er opptatt av, nemlig human jakt. Her i kommuna er det ikkje uvanlig at det legger seg over 1 meter med snø allereie seint i november. Med ei slik utviding blir det naturlig nok enda større sjanser for mykje snø i jaktperioden. For dei som driver med drivjakt eller jakt med løshund kan dette bli ein stor stressfaktor og påkjenning for dyra. Spesielt bukkane har allereie gått ned mange kilo etter brunsten i oktober og trenger derfor ekstra mykje kvile for å samle seg til ein ny vintersesong.

 

Utvidinga av jakta trur eg ikkje vil ha positiv innverknad for større felling, fordi lenge før desember trekker dyra lengre ned i dalen og samler seg på dei valda som allereie har fylt kvota i oktober. Problemet i kommuna vår er at dei dalføra som ligger høgst over havet, må jakte effektivt dei to fyrste vekene i jakta fordi dyra trekker lavere etter kort tid. Hjortejakta er dermed ferdig for disse valda etter dei to korte vekene. Derfor har eg meir trua på at jakta starter tidligare og avslutter samme tid som vanlig slik at også dei valda som har mykje dyr tidlig i jakta får større moglegheit til å fylle kvota, og evt få ekstra dyr etter det.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ikke at antall løyver på voksen kolle og kalv skal samsvare, men jeg synes de er rart at det er dobbelt så mange kalveløyver som voksen kolle i tildelingen :!:
Sånn sett er det berre ein meir kalv enn voksen kolle. Og det er ikkje akkurat uvanleg. Sånne snåle prosentfordelingar vil det jo fort bli på eit so lite vald.
I sakspapirene til storvaldet vil det være mulig og se tildelingen til de andre jaktfeltene. Jeg blir overasket om det er bobbelt så mange kalveløyver som voksen kolle hos de andre jaktfeltene :!:
Men du finn sikkert fleire med ein meir kalv enn voksen kolle.

No var dette dessutan eit enkeltståande vald utanfor storvald. Då kan kommunen fordele stort sett fordele slik dei ynskjer. Dei kan ta hensyn til den omkringliggande bestandsplanen, men må ikkje.

No seier eg ikkje at det har skjedd her; men det hender nok at enkeltståande vald ikkje får heilt den tildelinga dei vil ha, då kommunen helst ser at også dei går inn i storvald.

Mest sansynlig har det vært en kalv til overs som ikke passet inn i prosentdelingen til noen av jaktfeltene, og det er lett for at denne blir puttet inn der det er minst engarsemang fra grunneigar :mrgreen:

Den burde puttes inn i det jaktfeltet med flest kolle løyver.

alternativet er då å ta frå vedkommande grunneigar kalven igjen, slik at vedkommande berre har 3 dyr? :D Det blir sikkert populært.
Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ikke at antall løyver på voksen kolle og kalv skal samsvare, men jeg synes de er rart at det er dobbelt så mange kalveløyver som voksen kolle i tildelingen :!:
Sånn sett er det berre ein meir kalv enn voksen kolle. Og det er ikkje akkurat uvanleg. Sånne snåle prosentfordelingar vil det jo fort bli på eit so lite vald.
I sakspapirene til storvaldet vil det være mulig og se tildelingen til de andre jaktfeltene. Jeg blir overasket om det er bobbelt så mange kalveløyver som voksen kolle hos de andre jaktfeltene :!:
Men du finn sikkert fleire med ein meir kalv enn voksen kolle.

No var dette dessutan eit enkeltståande vald utanfor storvald. Då kan kommunen fordele stort sett fordele slik dei ynskjer. Dei kan ta hensyn til den omkringliggande bestandsplanen, men må ikkje.

No seier eg ikkje at det har skjedd her; men det hender nok at enkeltståande vald ikkje får heilt den tildelinga dei vil ha, då kommunen helst ser at også dei går inn i storvald.

Mest sansynlig har det vært en kalv til overs som ikke passet inn i prosentdelingen til noen av jaktfeltene, og det er lett for at denne blir puttet inn der det er minst engarsemang fra grunneigar :mrgreen:

Den burde puttes inn i det jaktfeltet med flest kolle løyver.

alternativet er då å ta frå vedkommande grunneigar kalven igjen, slik at vedkommande berre har 3 dyr? :D Det blir sikkert populært.

 

Du har helt rett :!:

Jeg skummet litt for fort igjenom innlegget og svarte på innlegget med utgangspunkt at de var med i et storvald :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kvota på terrenget @henry hill og jeg skal leie ble: To kalver, voksen kolle og voksen bukk. Litt rart at vi ikke ble tildelt fjordyr, siden Stryn kommune har manko på felte åringer :roll:

 

Har et spørsmål til de som kan:

 

Siden grunneier står utenfor storvaldet, da er vel muligheten til å skyte "ned" utelukket? Altså skyte fjorkolle på voksenkolleløyve og hynnel på voksenbukkløyve?

 

Grunneier skjønte ikke en dritt da jeg spurte om dette :wink:

 

Regner med vi er "låst" ang tilldeling av dyr, men den smått vanskelige grunneier`n har selvfølgelig klagd på kvota :mrgreen:

 

Mener Kommunen ikke har lov til å tildele spesifikk fjordkolle eller spissbukk til jaktvald. Komunen kan tildele kolle, bukk og kalv.

Mener bestemt at det er lov til å skyte kalv i stedet for alle andre kategorier, fjordkolle på kollekvoten og spissbukk på bukkekvoten. Når det gjelder tildelinga så er det vanlig å tildele flere kalver enn koller.

De fleste storvald legger seg på 40% eldre dyr og 60% kalv/ungdyr tildelt

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt at det er lov til å skyte kalv i stedet for alle andre kategorier, fjordkolle på kollekvoten og spissbukk på bukkekvoten. Når det gjelder tildelinga så er det vanlig å tildele flere kalver enn koller.

De fleste storvald legger seg på 40% eldre dyr og 60% kalv/ungdyr tildelt

 

Det er lov og skyte kalv i stedet for alle kategorier. Etter hjorteviltloven regnes voksen bukk for 1.5 år og oppover, det samme gjelder koller. Med andre ord ingen forskjell på piggbukk og voksen bukk.

 

Det er også riktig at de fleste vald har en større andel ungdyr/kalv en voksen dyr.

Det er ikke riktig at det er vanlig med høgere anntall kalver en voksent dyr.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke riktig at det er vanlig med høgere anntall kalver en voksent dyr.

Då tenker du på "voksent dyr" som 1,5 år og eldre???

 

I so fall so er vi einige.

 

Ja jeg tenker på voksent dyr som 1.5 år og eldre.

Kalv regnes som eget løyve, og kan ikke forveksles med ung/fjordsdyr.

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt at det er lov til å skyte kalv i stedet for alle andre kategorier, fjordkolle på kollekvoten og spissbukk på bukkekvoten. Når det gjelder tildelinga så er det vanlig å tildele flere kalver enn koller.

De fleste storvald legger seg på 40% eldre dyr og 60% kalv/ungdyr tildelt

 

Det er lov og skyte kalv i stedet for alle kategorier. Etter hjorteviltloven regnes voksen bukk for 1.5 år og oppover, det samme gjelder koller. Med andre ord ingen forskjell på piggbukk og voksen bukk.

 

Det er også riktig at de fleste vald har en større andel ungdyr/kalv en voksen dyr.

Det er ikke riktig at det er vanlig med høgere anntall kalver en voksent dyr.

Det er vanlig å tildele mere kalv enn koller var det jeg skrev

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tenker på voksent dyr som 1.5 år og eldre.

Kalv regnes som eget løyve, og kan ikke forveksles med ung/fjordsdyr.

Ok, då henger eg med.

 

Ser forresten at det blir meir og meir vanleg (i bestandsplanar/storvald) å slå saman ungdyr og kalv i ein kategori. Med kun krav til kjønsfordeling med slingringsmonn.

 

Personleg har eg egentlig trua på so fri tildeling som mogeleg, men eg trur ei prosentbegrensing på eldre hanndyr er heilt nødvendig.

 

Ellers er det litt arti å samalikne med avskytingspolitikken i Austerrike:

http://www.hjorteviltet.no/id/231.0

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
ja da ekje de lenge igjenn te jakta ska jakte til jul og ei løyve på 53 dyr :D ska bli en fin og innholdsrik haust:) :)

 

Ei løyve på 53 dyr, det var et stort løyve, vi får vanligvis kun ett dyr pr løyve. :mrgreen:

 

 

Men fra spøk til alvor,

53 fellingsløyver i året, la det gå et par år og du er drittlei alt som heter hjort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en ting.

 

Finnes det muligheter for at et storvald kan innføre sanksjoner mot jaktfelt som ikke følger forvaltningsplanen?

Hver eneste år så er det jaktfelt(de samme hvert år) med knallrøde tall i alle kolonner i diagrammet.

Gjerne et par-tre storbukker for mye

 

Føler det irriterende at de slipper unna med dette, da alle de andre jaktfeltene følger forvaltningsplanen i avskytningen av eldre bukk, uansett hvor fristende det enn er når storbukken står med breisida til.

 

Hvordan er dette praktisert i andre storvald?

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg oversikt over hvem som styrer storvaldet ditt og snakk med alle i styret og legg frem ditt syn på saken. Fikk jeg ikke noen gode svar ville jeg spredd denne innformasjonen videre til lederene for de andre lagene i storvaldet, og engasjert meg for å få byttet ut styret.

Stedet å begyne er en streng påpekning om å forhålde seg til kvotene fra styret i storvaldet.

Hjelper ikke dette er litt usikker på om storvaldet har så stor makt bortsett fra og holde tilbake felingsløyver eller gi dem til andre jaktvald. Dette hjelper vel lite hvis de driter i hvilke kvoter de blir tildelt.

Det er etter mitt syn spørsmål om ulovelig jakt og bør annmeldes til politiet, og det er vel strengt tatt dette syyret av storvaldet burde gjort!

Hadde det vert et sted jeg jakter, tror jeg at jeg hadde stukket frem nakken og prøvd å påvirke styret/årsmøtet i storvaldet til å utestenge dem for en periode eller for godt!

Et slikt useriøst lag er en belastning og til irritasjon for resten av storvaldet!

Jeg tror at det er bedre for storvaldet at slike useriøse jegere må forholde seg direkte til komunal administrasjon og viltnemd jegeroppsyn.

Det er heller ingen ting i vegen med at du som privatperson påpeker dette for jaktoppsynet eller annmelder saken til politiet.

Kan vanskelig se for meg at styret i storvaldet kan få støtte til å berge de useriøse jegerene ut av knipa i et slikt tillfelle ved å gi dem kvoter på tillegsdyr.

Om det skulle være så ille at noen i styret av storvaldet er innblandet eller på noen måte hjelper til slik at dette kan fortsette er det ikke umulig det kan sees som offentlig korrupsjon og kommunen bør politianmelde forholdet.

Link to comment
Share on other sites

Visst feltet er en del av et større vald og får tildelt dyr i fra styret i storvaldet høres dette merkelig ut. Det betyr at feltet ikke "er på lag" med de andre. Er det grunneiere eller jegere som står bak dette?

I vårt storvald har vi omtrent bare dyktige forvaltere som holder seg innenfor tildelt kvote. Men, i driftsplana vår har vi med et punkt om feilskyting og reaksjoner ved grov overtramp. Det er sjelden vi må bruke de, men for to år siden skjøt en ivrig jeger (ikke grunneier) en liten 12-takker på spissbukkort. Dette var nattjakt og hva som gikk galt er det bare jeger som kan si. Uansett, han fikk en raksjon med gult kort og 1000,- i straff + inndragelse av gevir. Dette i følge reglene i driftsplana. Får samme jeger eller jaktlag tre gule kort innenfor planperioden kan de ble nektet jakt.

 

I ditt tilfelle ville jeg som tidligere skrevet gått via styret.

 

PS! Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Er det grunneiere eller jegere som står bak dette?

 

Er nok et tett samarbeid, spennende bukkejakt for jegerne, mer mynt i kassa til grunneier og framleiger.

 

 

Problemet er at de unevnelige gjemmer seg bak "Det er jo over en treårsperiode" Men når man kommer til tredjeåret er de foregående årene helt glemt, og det felles bukk som om ingenting skulle ha skjedd.

Og da kommer argumentene om at "Vi har bare bukk i terrenget"

 

Jeg skal ta en prat med lederen i Storvaldet og forhøre meg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er eit indre anliggande for storvaldet. Og som må handterast av styret i storvaldet etter eigne retningslinjer.

Jaktfeltet det gjelder må hugse på at det er storvaldet som har fått godkjent fleirårig bestandsplan, og ikkje jaktfeltet sjølvstendig.

 

Ellers so gjelder 3 stikkord når ein oppretter storvad og i alle andre grunneigarsamarbeid; vedtekter, vedtekter og vedtekter.

Det er ufattelig kjedeleg, formelt, og tilsynelatande unødvendig når ein jobbar med det. Men dei trengs når slike saker dukkar opp.

Link to comment
Share on other sites

Det høres merkelig ut at et jaktfelt i et storvald kan felle flere bukker en det de er tildelt år etter år. Dette kan jo i værste fall føre til at det blir skutt for mangen bukker i driftsplanen til hele storvaldet, noe som er et klart lovbrudd med bøter som resultat.

Jeg mistenker her at det er noen jaktfelt i storvaldet som har dårlig fellinsprosent, og det er ubrukte bukkeløyver i storvaldet som andre jaktfelt kan benytte. Dette trenger ikke være så galt hvis det er gjort avtale om at løyver kan byttes mellom jaktfeltene i storvaldet når begge jaktfeltene er enig.

Hvis det derimot viser seg at de er bare styret som kontrolerer avskytingen, og fordeler eks ubrukte bukkeløyver med kompisfaktor er dette ikke noen god sak, der de ubrukte bukkeløyven skulle vært fordelt mellom alle jaktfeltene i storvaldet.

Link to comment
Share on other sites

Er så oppgitt. Et nabovald har ei kvote på ca. 45 dyr i høst. Nå har de bestemt at det ikke skal deles ut spesifikke kort, altså frie dyr fra starten av. Når 8 bukker og 10 koller er skutt stopper de avskytingen av voksne dyr. Det jeg ser kan skje er at siden det er førtsemanntilmøllaprinsippet så vil det komme til å gå en del enslige kalver rundt om ganske kjapt. Jeg tror ikke det er bare snusfornuftige grunneiere/jegere som labber på jakt den 10. Ser de en rudel så nekter jeg å tro at de skyter kalv og ungdyr. Her er det jo jegere som har betalt for å få jakte. De drar ikke ned kalven på 25 kg visst de kan få kolle på 65 kg. Snakket med flere som stusset da de hørte opplegget.

 

Valdets ledere har nok en tanke bak det. Få opp avskytinga. Men, dette er jo så sørgelig kortsiktig tenkt som det går an. Hva slags stamme av dyr ønsker de. En del kalver kommer nok til å overleve, men det blir neppe noen avlsdyr for framtida. Jakta blir mest sannsynlig forlenga til 23. des. Det skulle jo alene føre til høyere avskying.

 

Det er bare fire-fem år siden det samme valdet fredet all hjort. Det var for liten stamme. (Mer fornuftig styring da...) Nå har de kjøpt Lucasen sine formaninger om at det er alt for mye hjort i fylket. De vil være med på karusellen.

 

Hva skal man si om slik håndtering av lokal forvaltning? Kjør debatt!

Link to comment
Share on other sites

Det går jo ikkje ann! Er jo heilt latterlig!! Kan ikkje fatte og brgripe at ikkje fleire innstanser tok affære og satte

ned foten før det var for seint. Skyter man mora fra kalven tidlig i jakta, vil kalven slutte å vekse etter kort tid, og dermed

være veldig sårbar når vinteren trer inn for alvor. Det har vert mykje diskutert også hos oss at man bør begynne å skyte fleire produksjonsdyr

for å redusere stammen. Viss resultatet blir at det skal gå ut over dei humane retningslinjene som vi jegere er oppfostra med,

har vi en skremmande utvikling i møte.

 

Dette kan bli et utprega problem etterhvert som fleire og fleire uerfarne hjortejegere leiger hjorteterreng i nytt terreng. Dei ønsker å få med seg mest

mulig kjøtt (og trofè heim etter en jakttur.

 

Har eksempler heime kor grunneiger har leigd ut til et jaktlag fra østlandet. Av dei 8 dyra dei skaut var tre av dei feil dyr i forhold til kvotebestemmelsene.

Dette gjekk naturligvis utover grunneigeren. Jegerane begrunna det med at dei "trudde" dei skaut riktig dyr.

Link to comment
Share on other sites

Nå regner jeg med at nabovaltet til mork ikke er fra østlandet, så å legge skylden der blir kanskje litt feil?

 

Dette kan bli et utprega problem etterhvert som fleire og fleire uerfarne hjortejegere leiger hjorteterreng i nytt terreng. Dei ønsker å få med seg mest mulig kjøtt (og trofè heim etter en jakttur.

 

Mener du at de skyter dyr de ikke har på kvota eller at de skyter mora fra kalven?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...