Jump to content

HJORTEJAKTA 2009


lawb

Recommended Posts

  • Replies 630
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg følger flittig med i denne tråden. Har registrert få hjortefall i desember. I tillegg er det registrert veldig få hjortefall i valdet her hjemme. Tror det er skutt ett eller maks to dyr i desember. Det er igjen 11 dyr av ei kvote på 65. Vi har jakttid til 23/12. Jeg er av den oppfatning at flere her inne jakter i kommuner med samme jakttid, altså til 23/12. Er dere ferdige alle mann? Eller er det ikke så enkelt å jakte hjort i desember? Eller er dere bare lei og ønsker jula velkommen?

 

Jeg tror mange her hjemme har feilberegnet tida de har til rådighet. Latt dagene gå og tro at dyret stiller seg opp foran seg i adventstida. Så har ikke skjedd her, og enkelte legger nå ut rundballer i en siste krampetrekning. Hva slags jakt er det?

 

Det jeg vil fram til er at adventsjakta på hjort er noe forb..... tull!!!

 

Kjør debatt, sable meg ned! :D

Link to comment
Share on other sites

Ikkje berre skal eg sable deg ned, eg skal forklare deg vitsen med adventsjakt. :wink:

 

Grunnen er at eg kan ta med nokre vedskier, bacon, ost, tjukke brødskiver og gå meg ein tur opp i fjellsida. Lage meg eit nydeleg måltid, for så å kikke utover jaktområdet mitt. Løfte akkevittglaset og takke for ein flott haust.

 

Alt dette under påskudd om at eg er på jakt.... Så kan madammen pynte til jul i fred 8)

 

Weidemans heil til alle som har hatt lukka med seg på jakt denne hausten

Link to comment
Share on other sites

Mork.

Jeg tok de to siste mine 1 og 4 desember, nymåne og snø.

Har intrykk at heromkring ble det tatt noen på siste nymåne.

Godt mulig at enkelte feilberegner tida litt og tror at 23 desember er laaaaangt unna, men nå er det rett rundt hjørnet :wink:

 

Det lille terrenget mitt egner seg dårlig til smygjakt, en småkupert halvøy mot fjorden med en del bebyggelse, så det blir mest postering på trekkruter og innmark.

Høstværet har dessuten gjort det nesten umulig å smygjakte.

Tørr østavind, masse løv på bakken = som å gå på flatbrød.

Disse forholdene varte uke etter uke, så det var en lettelse da det kom snø i november og forholdene forandret seg.

 

Vil overhodet ikke være så kategorisk som deg angående adventsjakta, men å legge ut "åte" i form av rundballer blir noe spesiellt (for å være diplomatisk) :wink:

 

For meg er forlengelsen av jakta til 23/12 en velsignelse.

Det er vanligvis dyr på valdet i starten av jakta, men så snart brunsten starter er det tomt.

Jakter på Ertvågøya og storhjortene står stort sett høyt og inne på øya og brøler.

"mine hjorter" trekker ut og erfaringsmessig er det så å si tomt en god stund.

Har kun sett storhjort en eneste gang på mitt vald, her er det stort sett koller og ungdyr.

 

Det var også en periode her i nabolaget da et stort, og ellers bra vald var tomt for dyr i en lengere periode.

Bare noen kilometer unna var det "svart" på attlegene hver kveld av hjort.

Forskjellige forhold, skiftende forhold, og behovet for forskjellige jaktmetoder tilsier at forlengelse av jaktiden er ubetinget positivt.

Link to comment
Share on other sites

Interessant diskusjon :) Personlig trur eg at jegerane heime i kommuna mi framleis er innstilt på at kvota bør være full i slutten av november, og det er den også i dei fleste storvalda. Grunnen til det første er nok at det er det første året kommuna åpner for jakt fram til 23/12 nokon gong, og jegerane har derfor ulike oppfatninger om dette. Det er derfor berre et fåtall som jakter i desember. Om dette betyr at dei har tatt juleferie, er uvisst. Men det mange heime reagerer på med jakt til jul er at dei meiner kollene har vert drektige for lenge til at det er etisk riktig å skyte dei.

 

Men dette gjelder ikkje alle. For oss som har jaktterrenget ut i fjorden, og som er avhengig av båttransport i vanskelig og kupert terreng er alle glade for forlenginga av jakta. Da auker naturlig nok sjansane for å kunne felle fleire dyr, men kjenner med meg sjølv at det er rart å jakte hjort i desember. Var på jakt rundt 6. des og såg fort at hjorten benytta heilt andre trekk/beiteruter enn tidligare i jakta. Dei hadde til og med nytta råsa/stien vi sjølv bruker. Dette ser vi vanligvis aldri ellers. Det er tydelig at dei tek større sjanser og trur nok at jakta er ferdig for i år. Dette gjorde at vi posterte langt lavare i terrenget enn vi vanligvis gjør, og joda, dyra kom fram med ei fin kolla på 60kg slaktevekt som resultat. Dette var på ein plass eg ALDRI hadde trudd at dyra pleide å komme, ein morsom og lærerik oppleving var det :)

 

Men tilbake til spørsmålet om det bør være jakt til 23.12, så ja. For fleire av storvalda er dette ein "jule-velsignelse". Men for 70% av resten av jaktområda er dette heilt unødvendig fordi dei har fylt for lengst :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil fram til er at adventsjakta på hjort er noe forb..... tull!!!

 

Enig i det Mork, jeg har inntrykk av av dette også virker mot sin hensikt og heller avler fram latere jegere.

 

 

Vi hadde/har ekstraløyver igjen, men i desember er det stort sett stamdyrene som er igjen i terrenget, og de skal det ifølge de lærde være uheldig å ta ut.

 

 

God Jul!

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Mork, jeg har inntrykk av av dette også virker mot sin hensikt og heller avler fram latere jegere.

God Jul!

 

Håper du ikke uttaler deg på generellt grunnlag nå.

At det lokalt og i gitte tilfeller kan være riktig skal jeg ikke motstride.

 

Men som jeg sa tidligere, valdene kan være svært forskjellige med tanke på forekomst av hjort i løpet av høsten, og likedan hvor mye tid enkelte jegere har anledning å benytte.

Derfor mener jeg at dette er et positivt tiltak.

 

Kunne forøvrig vært interessant å se om det er vesentlige variasjoner i fellingsprosententen i de kommunene som har forlenget jakt, nå kontra tidligere?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som tvingar jegerar til å jakte, sjølv om jakta går til jul. Eit vald eller jaktfelt kan og "stenge" jakta når dei måtte ønske det.

 

Sjølv har eg sansen for utvida jakt fram til jul, då det gjev større fleksibilitet og valgfridom for grunneigarane og jegerane.

Ein har større mogelegheit til å ta ut dyra når dei er der og når det er mest hensiktsmessig for grunneigar å ta dei ut.

Aller helst skulle eg ønske det vert utvida i den andre enden og, altso tidlegare jaktstart.

 

PS: Skal på hjortejakt i morra :D og kanskje søndag om ikkje julebordet på laurdag vert for "omfattande"... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Maaange hjortefall på kammeret siden jeg var innom sist (21.sept :shock::oops: ).

Fjorårets hjortejakt gav meg mange fine opplevelser, og gir klare signaler på at her er mer hjort en noen gang.

Jeg fikk 5 hjorter til på samvittigheten, en kolle, en 11tagger på 128kg slaktevekt (tyngste som er skutt på valdet), en kalv og to spissbukker, hvor den ene hadde vert på Joker å handlet (Jokerpose tredd nedover geviret). Kolla jeg skjøt var en smule "defekt". Når jeg fikk øye på henne var det forferdelig så hun pusta og peste med tunga ute... Kolla trilla for en 180grs oryx. Når vi begynte å flå såg vi at det var noe som ikke stemte. Mellomgulvet på ene siden hadde grodd fast på feil plass, og ene lungen var også fastgrodd i mellomgulvet, samt at den hadde generelt rar farge og flere mørke felt. Kolla hadde også et gammelt ribbensbrudd på samme side.

Mest sannsynlig hadde kolla blitt påkjørt som kalv/ungdyr, men klart seg med noen "defekter".

Nå er det bare å glede seg til høsten igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde jaktrapportene foran meg her en kveld og for moroskyld regnet jeg ut gjennomsnittsavstanden dyrene ble skutt på. 58 dyr, lengste holdet som er registrert er 120 m og korteste er 7 m.

Merk! De fleste avstandene er vel gjort med skjønn, selv om jeg vet at noen har avstandsmålere.

 

Da kan dere begynne å tippe hva snittavstanden ble :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde en opplevelse i fjor høst som fikk meg til å tenke om igjen kulebane med mere.

 

Første kolla jeg skjøt var på meget kort hold, målte ikke, men tipper et sted rundt 15 meter.

Satt på post på ei attlege og hadde nærmest bestemt meg for å pakke sammen og kjøre heim.

Plutselig ser jeg bevegelse i øyekroken og ut av krattet spretter det utpå fire dyr i god fart.

Avstanden er ca 50 meter og tre av de begynner umiddelbart å beite rett fra meg.

 

Det fjerde dyret, ei singel kolle kommer derimot beitende rett mot meg.

Nærmere og nærmere, rett i mot.

Til slutt er ho så tett innpå meg at jeg hører godt slafsing og tygging.

Rifla er i anlegg og jeg følger med i siktet og venter bare på at hun skal vinkle litt og gi meg skuddsjanse før hun snubler over meg.

 

Omsider, etter det som virker å være uendelig av tid, dreier hun og jeg får bogen klar.

Slipper skuddet og etter et par tre skritt faller hun om og er ferdig.

 

Da jeg kommer fram ser jeg at skuddet sitter veldig lavt i bogen, men det er gjennomskudd og begge lungene er tatt.

Kula, en 250 grn Woodleigh fra 35 Whelen har ekspandert kraftig på det korte holdet og lagt en grov sårkanal med kraftig utblødning.

Kolla datt, men at jeg skulle få ett så lavt treffpunkt på den korte avstanden, hadde jeg ikke tenkt over i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Bildet er litt misvisende, men treffpunktet er ca 10 cm opp fra brystbeinet.

Hun vinklet litt mot meg derfor ble skuddet satt litt forenom venstre framfot.

 

kolla001.jpg

 

Uansett...en blir aldri utlært og dette er første gang i et langt jegerliv at jeg har skutt dyr på så kloss hold.

Link to comment
Share on other sites

Vel, etter en voldsom jobb med å se over hva dere tror gjennomsnittsavstanden var, får dere her fasit og kåring av vinner:

PS! Hold dere fast, langholdsfantaster og dere med ereksjon av flat kulebane....

 

Fasit: 57,9 m

Vinner chiefen.v-2 (60 m)

 

Vinneren får et glass cognac og creed fra meg! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
Fant bilde av denne bukken på jeger.no. En utrolig flott bukk. Noen som kan fortelle noe om dyret? Vekt? Skutt på innmark? Noen her inne som har skutt den?

(Skutt på Østerbø i Sogn)

obj.phpi?o=3260713&w=450&frame=0&ee=

Trekker opp ein gammal tråd med ett bilde til av denna bukken:)

untitled.jpg

Kjenner han ikkje sjølv men han er onkelen til ein eg jobbar med. Vanvittig flott gevir:)Dei har eit veldig bra jakt terreng med god forvaltning over mangen år, då dukkar det opp sånne etterkvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...