Jump to content

Forbud mot Hagle - så NFPS... VIKTIG!


K-pro

Recommended Posts

Nå er det nok.

 

Har POD blitt aldeles gale? I et brev som i kveld er blitt offentliggjort kommer de med mange meget grove hentydninger om den praktiske sporten. Vi må nå stå sammen.

At NM Hagle har en norøn undertone bemerkes som "mistenkelig" - akkurat som nazi tysklands SS og Himmler - det er det de antyder.

 

NOK! NOK! NOK!

 

Dette er en heksejakt.

 

Brevet i sin helet blir lagt ut på NFPS sine hjemmesider, men kommer om 2min også på www.eidsvollss.no

 

 

Personlig bidrar jeg med kr 1000,- i fond for å forsvare sporten vår, og er ment å dekke juridisk assistanse.

Er andre med, så legg in forpliktende beløp i denne tråden.

 

Jeg skal ikke kommentere mer i denne starttråden - les brevet selv selv.

 

 

Mvh

Jon Andre Garberg

Leder, ESS-GPS

 

Støtter du dette fondet, setter du inn lite eller stort inn på kontonummer 1503.03.90749.

Du merker den "Juridisk støttefond til NFPS".

Eidsvoll Sportsskyttere sin sekretær i Hovedklubben, Per Fr. Insulan, har akseptert å være formynder inntil videre og vil jobbe med retningslinje som vil bli distribuert i løpet av kort.

 

Egen tråd på Eidsvoll sin hjemmeside er opprettet. Alle innbetalinger som ikke blir merket "Anonym" blir ført opp der med navn og beløp.

http://www.eidsvollss.no/forum/viewthread.php?forum_id=19&thread_id=25&pid=91#post_91

 

PS! Under har jeg redigert inn mitt innlegg på side 5 i denne tråden:

 

Hei alle sammen.

 

Som dere sikkert vet var jeg trådstarter på denne lille saken.

 

Selv om man ikke eier en tråd fordi en startet den (noe som hadde vært topp noen ganger ) har jeg lyst til å komme med informasjon som kan være nyttig og muligens betyr at det er i vår interesse å la denne saken få hvile noe.

 

Har snakket med alt som er av sentrale personer i NFPS i dag og sitter inne med et sterkt inntrykk av at de både ser alvoret OG jobber med en klar og tydelig strategi som utelukkende fokuserer på det beste for forbundets medlemmer.

 

Jeg er i alle fall beroliget med at de på ingen måte lar oss i stikken, men søker en konstruktiv, men fast dialog med POD. Også om den meget omtalte sammenkoblingen.

 

I den grad det er mulig vil jeg komme med det råd at vi gir Styret i NFPS ro til å komme i havn med sine mål, som på ingen måte er defensive. Skulle det stoppe opp, vil medlemmene umiddelbart bli varslet og vi kan fortsette da med å yte det press vi kan (og må).

 

Min oppfordring, som medlem i NFPS, er å gi Styret tillit til å ordne opp her (og ro)!

-skulle de svikte kan vi jo alltids straffe de på Tinget

 

 

Med vennlig hilsen

Jon Andre Garberg

Leder, ESS-GPS

 

PS! Juridisk fond er enda mer aktuelt.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der var det mye moro.

 

POD vil vurdere om NFPS er verdig å være en godkjent skytterorganisasjon. Her er det bare å finne frem smøremiddel, eller?

 

Har snakket med hovedklubbens sekretær nå - vi tar et umiddelbart ekstraordinært møte. Donerer du kr. 100,- til fondet?

Link to comment
Share on other sites

Huff, her er der vel en del løse tråder som skulle være kjappe å orden opp i vel?

NFPS må jo skjønne at de må svare på de forespørsler som her vises til.

Videre må det vel, av POD, sansyneliggjøres at der er ulovlige hagler brukt av normenn

og at hagler ervervet av normenn til jakt er ombygd og brukt slik de påstår?

Navnet på stevnet er nok litt lite gjennomtenkt, men reaksjonen er jo hinsides!? :shock:

Hva legger POD i "et norønt haglestevne" ?

Kan ikke huske å ha lest om slike stevner i norønn mytologi...

 

Er dette noe en advokat vil ta i?

Vi må jo iallefall ha svart på det POD, i brevs form, har spurt NFPS om før vi anklager dem for noe!

 

Ikke misforstå, jeg synes utspillet er sinnsykt!

Men vi må behandle det riktig fra a til å!

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som ivrig pistolskytter og også medlem av NFPS, har jeg forståelse for det meste av innholdet i PODs brev - unntatt tullet om det "norrøne".

 

Når POD har etterspurt en uttalelse og NFPS har lovt dette uten å følge opp, kan jeg forstå at POD følger opp med et nytt brev.

 

Jeg har også forståelse fra PODs spørsmål om enkelte tøyer grensene. Jeg tror vi gjør lurt i å svare på henvendelser og unngå at enkelte medlammer tøyer grensene.

 

Til slutt vil jeg sitere en av europas beste P-skyttere: " Først begynner alle med pistol, de som mislykkes går til rifle, de som mislykkes også her, går til P-hagle, og de som mislykkes også her blir.....

 

 

 

RO".

Link to comment
Share on other sites

Interessant at det står noe om, at det er mulig at våpen som er ervervet til jakt har blitt brukt til konkuranse og at det ikke er bra. Jeg har jo lenge hevdet at jeg underskriver på hva jeg skal bruke mine våpen til og at de derfor ikke skal brukes til noe annet. Er et våpen ervervet til felt, skal det ikke brukes til NFPS programmer.

 

nhd

Jeg mislykkes stort sett (om du mener å ikke vinne, for jeg har det morro og syns det er trivelig å skyte) i NFPS, bør jeg da bli RO?

 

SP89 saken er litt spesiel, men neppe kontroversiel i den grad at en sp89 er noe mer eller mindre en en annen 9mm pistol. Det finns lovlig ervervede Saigaer, og neosted er vel en mer eller mindre standard dobbelløpet pumpehagle.

 

Det tragiske er jo at POD ikke ser ut til å forstå at i praktisk hagle er det STØRST og LENGST børse som teller...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja ja. Det var vel ikke annet å vente. Jeg donerer lett noen kroner. Bare oppgi et Kto.nr. så skal jeg sette inn noen kroner jeg. Men dette er ikke begynnelsen, det er fortsettelsen. og det ser ut til at skytesport er noe vi kan snart bare mimre om. Det samme gjelder jakt. At de to som har skrevet under, ikke er seriøs, er vel viden kjent. Jeg må si at selv om jeg har sett mye rart komme fra POD, så er vel dette noe av det mer ekstreme. Du ber om at vi må stå samlet, vel det har jeg foreslått lenge. Men nå gjenstår det å se hva som skjer. Jeg har mine tvil til at dette går bra. Og det er meget betenkelig at to personer i POD skal kunne sitte å mene hvordan et skytterstevne bør legges opp, og hva det bør inneholde.

Men temaet her bør vel etterhvert bli: Hvordan demme opp for hårreisende utspill fra POD?

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt penger fra meg og.

Dette var ikke koselig lesing.

Men, lurer fortsatt litt på hvorfor stevnenavnet skal vekke så utrolig mye oppsikt.

Er forsåvidt enig med at nfps skulle svart på henvendelser.

EDIT: Sier meg bare enig med Evert under.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, dette var nye takter fra POD! Trodde i min enfoldighet at de ville prøve å begrense antall våpen. (Uten at det er noe fornuft i det) Men om jeg ikke kan bruke jakthagla mi i et praktiskstevne, trenger jeg jo ei hagle til? Nei, byråkrater er det VERSTE jeg veit!

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette var nye takter fra POD! Trodde i min enfoldighet at de ville prøve å begrense antall våpen. (Uten at det er noe fornuft i det) Men om jeg ikke kan bruke jakthagla mi i et praktiskstevne, trenger jeg jo ei hagle til? Nei, byråkrater er det VERSTE jeg veit!

 

vel, det er ikke spørsmålet om et haglestevne eller to som er det skumleste her.

det skumleste er den siste delen av brevet, hvor det stilles spørsmål til NFPSs posisjon som forbund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i at navnet på stevnet ikke var spesielt gjennomtenkt.

Selv POD kan vell forvente å få svar på sine brev.

En SP 89 er et søtt lite leketøy men et seriøst konkuransevåpen til praktisk

det er det ikke. Det vil være umulig å hevde seg i toppen med et slikt våpen, det er alle enige om vil jeg tro.Samtidig skal vel alle kunne utføre sin idrett på sitt nivå og da vil

den kunne være grei .

Dette er igjen etter hva jeg skjønner en storm i et vannglass, skal se at alt ordner seg etter et oppklarend møte med POD.

Det tjener ikke vår sak og tømme eder og galle over POD selv om deres siste utspill mildt sagt var lite gjennomtenkt.

Link to comment
Share on other sites

Praktisk skyting er noe jeg har rimelige mangelfulle kunnskaper om, men brevet fra POD bringer opp momenter jeg gjerne ville vite mer om:

 

Hva ligger i utsagnet: "Vi kan ikke se at NFPS har blitt godkjent som et forbund hvor denne form for skyting inngår."

 

Hva menes med dette? Snakker POD her om praktisk hagleskyting generelt, eller snakker de om det spesifikke stevnet?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg gi meg ut for å kunne noe om på hvilket grunnlag NFPS ble godkjent som forbund på, annet enn som en nasjonal avdeling av IPSC, men praktisk hagle er en "ny" gren innen NFPS og det har vært avholdt lite stevner innenfor retningen.

 

Dog er det en internasjonal godkjent gren innen IPSC og det er vel med den bakgrunnen den er introdusert i Norge. Jeg har deltatt på klubbstevner med hagle så tidlig som begynnelsen av 90 årene og da ble det internasjonale reglementet brukt om husken står meg bi...

Link to comment
Share on other sites

Glem ikke at det irske (Eire, ikke NI) IPSC forbundet nylig ble truet til og legge ned av øvrigheta der. Dette må NFPS ta tak i og sørge for at POD ikke slakter dem her i Norge.

 

Kontonummer for Juridisk støttefond til NFPS er oppgitt i starttråd - alle bidrag går dedikert til arbeid for NFPS.

Link to comment
Share on other sites

Vi har et valg, skal vi gjøre som eksempelvis NJFF, stikke halen mellom beina og legge oss på rygg. Eller skal vi stå sammen, klargjøre ovenfor POD spesielt (og omverdenen generelt) hvor langt ute på viddene de er (i ekstremt tett tåke midt på natta, uten kart og kompass eller lokalkjennskap) når det gjelder hva praktisk skyting virkelig er. At vi faktisk er helt vanlige menn og kvinner fra alle samfunnslag som tilfeldigvis liker å konkurrere innen en helt legal skytesport, som sansynligvis snart tom. blir en egen OL-gren. At vi har færre skader og høyere sikkerhetsnivå enn noen annen sport. At vi har en ekstremt rigid selvjustis og holdning til lover, regler og sikkerhet. "Rambofile cowboyer", som POD tydeligvis tror vi alle er, forsvinner i løpet av svært kort tid. At enkelte konkurrerer bare for å ha det morro, med våpen de synes det er morro å skyte med, synes tydeligvis enkelte i POD også er fælt. Men så lenge våre små venner i POD jo må være klar over at det er snakk om legale våpen iht. gjeldende lover og foreskrifter (på det tidspunkt eier fikk tillatelse), der eierene har fått våpentillatelse gjennom det lokale våpenkontor og ikkje har kjøpt våpenet av en skummel mann på plata, kan man begynne å lure på deres agenda..

Link to comment
Share on other sites

Om det er slik at forbundet ikke har satt i sammen denne gruppa som politiet her referer,til så er vel det et problem at de ikke har kommet frem til et svar på dette i alle fall.Ang.rifler og hagler som har et formål innen sporten,skyter selv praktisk (har ikke gjort dette på noen år nå).Men har ikke hørt noe om denne henvendelsen før jeg fikk se dette brevet.

 

Synd det at øvrigheta ser på oss som "rambofile" ,men siden vi har en viss type våpen viler det et ekstra stort ansvar på oss også.En del av oss har jo flere våpen av samme type som brukes til forskjellige klasser og det er ikke rart de vil ha full kontroll over hva vi faktisk bruker disse til.

 

Vi har kommet så langt,eller så kort om dere vil at vi nesten har/føles som vi er en politi stat der de over væker oss i steden for å bruke resurser på de kriminelle.Men som alltid er det lettere å holde oss i tøylene og gi oss strengere regelverk å forholde oss til.

 

Håper nå at forbundet tar tak i dette fort som fy og ikke klusser dette til med trenering eller noe annet.Dette er en haste sak,mister vi dette så er veien kort til å miste rifle klassen også,sånn som jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Så min grønnmalte 870 med magasinforlenger er altså ulovlig? Hvordan i hel... kan de hevde det, noe slikt forbud eller regulering er ikke nevnt overhodet i dagens regelverk. Men det ordner vel radarparet i POD fort opp i.

Link to comment
Share on other sites

Det som er bra nå er, at det ser ut som forbundsstyret tar tak i dette.

 

Når det gjelder brevet fra POD, så vil jeg jo si at det mest graverende er at NFPS ikke har svart på henvendelser fra POD(hvis det som står i brevet stemmer) Og dette er nok grunnen til det siste avsnittet.

 

Og at det henvises til Saiga 12 og Neostedt i brevet, og at disse er ulovlige, er jo feil. Saigaen ble ulovlig med rundskriv i mai 2004. Saigaen på videoen ble søkt på/ervervet før dette. Og Neostedten er vel fortsatt lovlig. Den har jo tross alt en løpslengde på 60 cm eller noe... men den er jo helt ubrukbar til praktisk hagle. Er alt for tungvindt å lade, og i manuell klassen har man jo ikke lov til å starte med mere enn 8 skudd i magasinet. Og den er jo heller ikke særlig konkurransedyktig i Modified eller Open. Men saken er vel at den ser ikke politisk korrekt ut.

Og skal vi "overleve" så må vi faktisk i fremtiden ta hensyn til at utenforstående synes det kan se ille ut med noen av våpnene som brukes.

 

Hassel påpekte jo det riktige her, i praktisk hagle er det faktisk lengst mulig som gjelder....til en grad ivertfall :D

Link to comment
Share on other sites

Norrøne navn kan muligens kobles opp mot Vigrid, og tror ikke det er gjengen som onkel vil at skal mest våpen?

Men dette er et skudd i blinde.

 

Om de kobler dette sammen så kan jeg forstå dem.

Jeg så også invitasjonen til dette stevne, og må innrømme at jeg stusset litt over det norrøne. Dette kombinert med lang reisevei gjorde at jeg ikke leste ferdig.

Jeg har dog liten tro på at guttene i Trondheim skiller seg ut fra Ola og Kari Normann på annen måte enn at de bor i den delen av landet hvor det "norrøne" kanskje hadde sitt utspring i tiden før kristendommen inntok Norge.

 

Jeg nekter å tro at det finnes noen kobling mellom arrangører, eller deltagere og dette miljøet. Det finnes alltid noen råtne egg, men disse finnes overalt også innen politiet selv, men felles er at de raskt skiller seg ut og blir enten intergrert eller filtrert vekk. Slik jeg kjenner sporten er dette en av de sikreste skyteformene jeg har vært borti. Deltagerene har høy fokus på sikkerhet og god våpenkultur, eller hva jeg kaller sunt vett.. Her møtes folk fra alle samfunnslag og koser seg enten det er på pistol eller riflestevner.

 

Jeg har ennå tilgode å møte en eneste høyre eller venstre ekstrem på skytebanen, både i og utenfor vanlig åpningstid.

SP89 saken var kanskje "uheldig", men jeg anser vedkommende som både seriøs og ordentlig i alle situasjoner.

 

Jeg donerer gjerne noen kroner for å forsvare den mest artige sporten jeg kjenner til. (vi kan ikke alle elske øl, potetgull og fotball!!) Men er dette et fond som disponeres av Nfps eller EidsvollSS?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så min grønnmalte 870 med magasinforlenger er altså ulovlig? Hvordan i hel... kan de hevde det, noe slikt forbud eller regulering er ikke nevnt overhodet i dagens regelverk. Men det ordner vel radarparet i POD fort opp i.

 

De har jo sine egne tolkninger på hva de har skrevet... :D Enig med deg, finner ingen plass at det er noen magasinbegrensning på pumpehagle

Link to comment
Share on other sites

De har jo sine egne tolkninger på hva de har skrevet... :D Enig med deg, finner ingen plass at det er noen magasinbegrensning på pumpehagle

 

 

Etter en rask gjennomlesning kan jeg ikke se noe i det rundskrivet som stemmer med gjeldene regelverk (godkjenning av forbund, skyteprogram). Lyser av inkompetanse lang vei.

Kan en anmelde seg selv? Jeg har jo åpenbart begått et alvorlig lovbrudd, til og med dokumentert på film på youtube.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det som har kommet fram her om at man må handle seriøst og ikke bare utøse edder og galle over forvaltningen som "bare gjør jobben sin". Imidlertid tror jeg at det i spørsmålet omkring NFPS, våpentyper og program ville hjulpet om Justisdepartementet hadde vært litt ryddigere med å få på plass et godt regelverk. Man kan noen ganger undres når man prøver å orientere seg i jungelen av lover, forskrifter og rundskriv om det er JDs ønske at ting skal være så komplisert og uoversiktelig at det ikke er mulig for enkeltmennesker å forholde seg til regelverket. På den måten kan man altså stadig komme med formuleringer som POD gjør i dette brevet.

Personlig mener jeg at spørsmålet rundt godkjente våpentyper kunne vært håndtert mye enklere. Først setter man seg ned (sammen med organisasjonene) og lager et sett av kriterier for våpen som skal kunne brukes i Norge, og deretter er alle våpen som holder seg innenfor disse kriteriene godkjente for erverv. Så kan man selvsagt snevre inn hvilke ervervsgrunner som skal ligge til grunn. Det å si at et våpen er "farligere" på grunn av utseende blir et umulig utgangspunkt. Og alle som er litt oppegående forstår at systemet med at en Bushmaster V-Match 20 er godkjent, men ikke en Bushmaster Varminter feks, er rimelig tullete Hvis utgangspunktet er at man ikke vil ha lett ombygging til helauto burde jo alle våpene som baserer seg på samme AR-15 nedre låskasse automatisk være godkjent om merket som er stemplet på dem er Colt, Bushmaster, Fulton, DPMS eller High Standard.

Det store spørsmålet som vi bør stille oss er om dette problemet er personavhengig, eller om det er aktuelt som følge av en mer overordnet politikk...

Link to comment
Share on other sites

Assosierte navnet mer til Tolkien og Ringenes Herre en vigrid når jeg så det.

 

Uansett dersom påstandene til POD om manglende svar på brev og oppfølging fra NFPS sin side er riktig er jo det ganske kritikkverdig av en seriøs organisasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Norrøne navn kan muligens kobles opp mot Vigrid, og tror ikke det er gjengen som onkel vil at skal mest våpen?

 

Jeg donerer gjerne noen kroner for å forsvare den mest artige sporten jeg kjenner til. (vi kan ikke alle elske øl, potetgull og fotball!!) Men er dette et fond som disponeres av Nfps eller EidsvollSS?

 

1. Jeg har jobbet i et av norges største selskaper innen sikring. Vi benyttet utelukkende Norrøne navn på alle servere og firewall's. Med andre ord, på hver eneste pc og datamaskin til flere tusen ansatte var gjerne 10-20 henvisninger til Norrøne guder, steder og skikkelser. ALDRI har noen kommentert dette i negativ betydning, tvert imot. Artig at vi kan huske og lære om våre tidligere historie og tradisjoner. Ble selv interresert i flere av navnene som dukket opp, siden jeg erfarte at det sto dårlig til med mine kunnskaper om Norges historie.

 

Det at jeg akkurat har avsluttet boken "Himmlers Herrefolk", en 600 siders om Himmlers galskap og naziene sine syke koblinger til Nordiske rase kan muligens gjøre meg overfølsom for slike hentydninger POD kommer med. Men jeg finner meg ikke i at POD kommer med slike hentydninger - det aksepteres ikke.

Skal jeg da sammenligne POD med Stalin og kommunismens galskap fra 20-80 tallet, hvor hver menig mann ble herset med og underlagt ABSOLUTT kontroll av myndighetene - alt fra en mann og hans krets forgodtbefinnende? Likte ikke Stalin en fiolin, forbød han den.

Jeg kunne ha fortsatt i det uendelige.....

 

2. Fondet er ment som et støttefond til NFPS. Vi skriver i denne stund på de formelle retningslinjene.

Et av problemet med alle lag og foreninger er graden av frivillig innsats (og kompetanse) begrenser kvaliteten på hvordan viktige saker blir ført, og derav utfallet.

 

Midlende i fondet er UTELUKKENDE ment til (øremerket) proffesjonell støtte til det arbeidet til det enhver tid sittende styret, eller utnevnt komite, i NFPS utfører ovenfor myndighetene.

Det være seg juridisk bistand, ekspertvurderinger, utredninger rundt "utnevnte sannheter" og annet.

Midlene "disponeres" ikke ev ESS, men ESS tildeler de.

Hovedklubbens sekretær, Per Fr. Insulan, er pt. eneste "disponent", men som fond flest er full åpenhet det viktigste.

 

 

Mvh

Jon Andre Garberg

Leder, ESS-GPS

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mange av dere som har både sterke og mer velfundamenterte meninger om denne saken og sporten generelt enn hva jeg kan påberope meg. Men saken står allikevel frem som interessant, selv for en som ikke har vært borti skytegrenen. Men som aktiv skytter innen NSF må jeg si at jeg merket meg denne saken da den kom meg for øre sent i natt.

 

Selv om jeg ikke har førstehåndskunnskap om deres skytesport må jeg vel innrømme at all slags skyting opptar meg til en viss grad, og jeg opplever at dette ikke er en bagatell-sak som vil kunne forsvinne av seg selv. Derfor spør jeg meg; hvordan har den oppstått? Brevet fra POD er jo faktisk veldig spesifikt og det gis uttrykk for flere konkrete forhold som direktoratet mener er problematiske.

 

Blant annet skriver de at " de ikke kan se at NFPS er godkjent som forbund hvor denne skyting inngår". Hvordan kan dette ha seg? Er ikke NFPS godkjent forbund for denne spesifikke aktivitet?

 

Videre gir de uttrykk for at noen medlemmer har problematiske holdninger mht erverv av våpen i forhold til hensiktsmessighet i utøvelsen av sporten. Dette må da være problematisk for forbundet? Det må vel da være viktig for forbundet å gå i dialog rundt disse tingene, evt gjøre noe med det for å beskytte sporten? Det viktige for forbundet må vel være å fremme erverv av våpen egnet for konkurranse, ikke spesielle våpen for spesielt interesserte?

 

Håper for utøvernes skyld at tingenes tilstand ikke er så bedrøvelig som brevet fra POD signaliserer. Mener selv på generell basis at all skytesport er tjent med at tilbudet er så bredt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Videre gir de uttrykk for at noen medlemmer har problematiske holdninger mht erverv av våpen i forhold til hensiktsmessighet i utøvelsen av sporten. Dette må da være problematisk for forbundet? Det må vel da være viktig for forbundet å gå i dialog rundt disse tingene, evt gjøre noe med det for å beskytte sporten? Det viktige for forbundet må vel være å fremme erverv av våpen egnet for konkurranse, ikke spesielle våpen for spesielt interesserte?

.

 

Det er da nok av våpen innenfor NSF som er ervervet uhensiktsmessig i forhold til utførelse av sporten. Tror ikke ting er værre eller bedre i NFPS. Det som klart er bedre i NPFS er seriøsiteten i forhold til sikkerhet på banen. Det som overrasker mest her er at det virker som om ikke NPFS har fulgt opp henvendelser fra POD.

Link to comment
Share on other sites

Blant annet skriver de at " de ikke kan se at NFPS er godkjent som forbund hvor denne skyting inngår". Hvordan kan dette ha seg? Er ikke NFPS godkjent forbund for denne spesifikke aktivitet?

 

Jeg mener ja. NFPS har de grenene som IPSC har i sitt program. Deriblant hagle. Og slik har det vært noen år. Men det er først i den senere tid at noen klubber har begynt å sette opp hagle-matcher.

 

I Forbundets vedtekter står det:

"7 Skytegrener

7.1 Skytegrener for NFPS medlemmer:

7.1.a Praktisk skyting

7.1.b Sivilpistol

7.1.c Steel Challenge

7.2 Definisjoner:

7.2.a Praktisk skyting er definert i gjeldende regelverk fra IPSC."

 

 

Videre gir de uttrykk for at noen medlemmer har problematiske holdninger mht erverv av våpen i forhold til hensiktsmessighet i utøvelsen av sporten. Dette må da være problematisk for forbundet? Det må vel da være viktig for forbundet å gå i dialog rundt disse tingene, evt gjøre noe med det for å beskytte sporten? Det viktige for forbundet må vel være å fremme erverv av våpen egnet for konkurranse, ikke spesielle våpen for spesielt interesserte?

 

Jeg vil si ja og nei. Så lenge våpenet er lovlig i henhold til regelverket i IPSC kan ikke klubbene nekte et medlem å kjøpe den. Det er ikke deres jobb å bestemme hva en kan kjøpe. Det er JD/POD sin jobb. Hvis en SP89 er ett så fryktelig våpen, så får det få vedtatt nye lover som forbyr den. NFPS kan heller ikke komme med slike restriksjoner uten godkjennelse fra IPSC. Restriksjoner basert på nasjonale myndigheters lover er ok, men forbundet kan ikke finne på hva de vil selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er da nok av våpen innenfor NSF som er ervervet uhensiktsmessig i forhold til utførelse av sporten. Tror ikke ting er værre eller bedre i NFPS. Det som klart er bedre i NPFS er seriøsiteten i forhold til sikkerhet på banen. Det som overrasker mest her er at det virker som om ikke NPFS har fulgt opp henvendelser fra POD.

 

Det kan det hende du har rett i, og spør du meg er det det vel så viktig at det er en utvikling som ikke vokser frem i NSF (om så skulle være tilfelle). For egen del er jeg av den mening at det er viktig med aktivitetskrav, og et sunt fokus på holdninger til og praksis rundt erverv. Men i denne saken er det NFPS direktoratet har satt fokus på, og da må det jo være viktig at fokus settes der forvaltningen mener det finnes et problem. Jeg har i så måte lite tro på at suksessen ligger i å imøtekomme direktoratets innvendinger med uttalelser som; de er gale, de er inkompetente osv. Direktoratet etterspør dialog og åpenhet rundt temaet. (Slik leser ihvertfall jeg det). Tror det er viktig å ikke være for heit i toppen da, selv om det sikkert kan være vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Som ivrig pistolskytter og også medlem av NFPS, har jeg forståelse for det meste av innholdet i PODs brev - unntatt tullet om det "norrøne".

 

Når POD har etterspurt en uttalelse og NFPS har lovt dette uten å følge opp, kan jeg forstå at POD følger opp med et nytt brev.

 

Jeg har også forståelse fra PODs spørsmål om enkelte tøyer grensene. Jeg tror vi gjør lurt i å svare på henvendelser og unngå at enkelte medlammer tøyer grensene.

 

Jeg er jo ikke noen pistolskytter eller medlem av noen praktisk klubb/ forening. Men etter det jeg har hørt, sett, lest osv. så er det nok med rette at POD tar en nærmere kikk på enkelte medlemmer og enkelte lokallag som driver med "praktisk" skyting.

 

Forstår at de som holder seg til reglene, driver PRAKTISK skyting og stadig får pes blir litt sure; Men det må gå an å rydde i egne rekker slik at POD ikke har GRUNN til å sette seg ned og flisespikke på norrøne navn ol. Det vil jo bare være til sportens beste å ha et system der man overvåker seg selv istedet for at POD overvåker og stenger ned alt dere har bygget opp.

Link to comment
Share on other sites

Ja, når det gjelder hva som er lov og ikke må vel strengt tatt politiet ta sin del av ansvaret! (hele?)

For når man søker om å kjøpe en pistol i 9mm så går ikke klubbene inn å sjekker hva slags pistol det er snakk om.

Det MÅ politiet ta seg av!

Vi hverken har eller ønsker å ha slikt kontrollansvar i klubbene.

Det kan vel ikke være meningen at vi skal "tyste" på personer som innehar våpen vi mener er "lite egnet"?

Og hva er definisjonen på "lite egnet"? Gi oss heller Godkjent og Ikke Godkjent!

 

Politiet har jo også rett til å tilbakekalle våpenkort, og forlange salg av ervervet våpen, om de mener at det er ervervet i strid med reglene.

Så om noen søker på "pistol 9mm" og får det innvilget, for så å kjøpe en UZI eller SP89

så får de jo bare benytte sin rett til å tilbakekalle våpenkort og forlange våpenet solgt!

De får jo inn papirene med våpenets nr og fulle navn før våpenkort utstedes til ny eier, så det burde være enkelt å få til.

Det må jo være en mye ryddigere måte å gjøre det på, enn å gi ansvaret til klubbene.

Eller er jeg helt på jordet her?

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg si øyenbrynene kom høyt, og det fort.

 

Det rent tekniske spørsmålene var grei skuring, og som nevnt i en post ovenfor her, så er det POD som selv er ansvarlig for lovlige våpen eller ei. Mer bekymringsfult er det at NFPS her har gjort ett slett arbeide, og risikerer hastverksbesluttniger som kan få uheldige konsekvenser. Grunnet kort svarfrist. Det virker tross alt som om POD her har vært villige til å være med på en tilrettelegging/ forenklig av våpen type spørsmålet.

 

Som nevnt bør NFPS få ut fingeren med å få POD med på ett oppsett av godkjente våpen til praktisk skyting, basert på kriterier, og ikke utseende.

 

At POD ikke vet hva som er en betydlig endring av våpenet eller ei, er ikke nytt. En sak for retten, og den saken er borte (som så mange før). Problemet i dag, er at POD kun trenger å komme med en foreskrift om at dette ikke er lov, og så er det ikke lov. :evil: Henvisningen til Stalin er i så måte betydligt nærmere enn ord som Demokrati.

 

 

Og så det som gav meg gåsehud, POD har fått det for seg å mene noe om hvorvidt man bruker norrønne navn på skytterstevner eller ei. Altså påberope seg retten til å definere vår historiske arv som noe man ikke skal ha lov til å bruke (ref våre statlige olje instalasjoner etc, er det her klart det er på bærtur).

 

Værre er det at de går så langt med sine hentydninger, at man straks får følelsen av at "Norrønt" er synonymt med noe galt.

Og jeg får da straks en meget sterk følelse av sammenkobling mot Nynasister som t.d Vigrid.

Dette er så grovt at man må kreve en øyeblikklig unnskyldning fra de to nevnte herrer, for her har de i brevs form ved koblingene de har gjort. Satt bruken av norrøne navn opp, som likt med å være nasistisk eller ha nasistiske undertoner.

Med andre ord kommet med en påstand som indikerer at det mener at det er Nasitiske krefter bak dette NFPS stevnet.

 

Har ikke nevnte herrer bedre sosialt gangsyn, burde de kansje overlate sine stoler til mer kompentent personell.

Jeg er intet mindre enn sjokkert over disse uttalelsene, og som skytter føler jeg meg dypt og inderlig krenket.

Dette gir virklig en vond smak i munnen, og man kan undres på hva det neste blir fra dette hold.

 

Skyttere foren eder!

 

Edit, skrive feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

22.01.09 offentligjør NFPS

 

http://www.nfps.no/forum/viewtopic.php?p=917#917

 

at det skal skrives et brev til POD ang praktisk hagle i norge og tilbakemelding skal komme etter møte 29.01, POD sitt brev er datert 26.01.09, isåfall så har jo NFPS tatt tak i dette i forkant av POD sitt brev.

 

Dette kan løses både på positiv eller negativ måte for sporten vår, som NFPS skriver så pålegger de sine medlemmer å innstille all skyting med praktisk hagle inntil dette problemet er tatt tak i. Det er vel da viktig at vi som medlemmer faktisk gjør det som forbundet ønsker.

 

Vi kan være så uenige som mulig med POD, og vi børe stå på for å få dette iorden så fort som mulig, men her bør vi faktisk være konstruktive i vår respons, det seg være her eller i egne henvendelser til POD.

 

Håper virkelig at dette kan bli en oppklaringsprosess NFPS vs POD og at det kan tas tak i alle ankepunkter som måtte komme frem i saksgangen.

Link to comment
Share on other sites

22.01.09 offentligjør NFPS

 

http://www.nfps.no/forum/viewtopic.php?p=917#917

 

at det skal skrives et brev til POD ang praktisk hagle i norge og tilbakemelding skal komme etter møte 29.01, POD sitt brev er datert 26.01.09, isåfall så har jo NFPS tatt tak i dette i forkant av POD sitt brev.

 

Dette kan løses både på positiv eller negativ måte for sporten vår, som NFPS skriver så pålegger de sine medlemmer å innstille all skyting med praktisk hagle inntil dette problemet er tatt tak i. Det er vel da viktig at vi som medlemmer faktisk gjør det som forbundet ønsker.

 

Vi kan være så uenige som mulig med POD, og vi børe stå på for å få dette iorden så fort som mulig, men her bør vi faktisk være konstruktive i vår respons, det seg være her eller i egne henvendelser til POD.

 

Håper virkelig at dette kan bli en oppklaringsprosess NFPS vs POD og at det kan tas tak i alle ankepunkter som måtte komme frem i saksgangen.

 

Nå er det vel tidligere brev POD henviser til. Ikke dette siste brevet som ble planlagt

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg Vingemutteren!

 

Det at det antydes i brevet fra POD at et norrønt navn er synonymt med høyreekstreme eller nazistiske tendenser er langt over grensen. I så tilfelle er det andre som må passe seg også. Slik som feks Frigg Oslo eller alle som kjøper norrøna klær. I forsvaret har man lange tradisjoner for bruk av norrøne navn, men det skal vel litt til før noen påstår at feks forsvarets gamle MTB'er var nazistiske fartøy? Det at norrøne navn får plass innen skytesporten er vel ikke så merkelig siden mange av Norges mest aktive skyttere og jegere også har en bakgrunn fra nettopp forsvaret.

 

Jeg er ingen ekspert på norrøn mytologi, men jeg antar at Midgard i denne sammenheng kan henspeile på Trøndelags geografiske plassering: midt i Norge.

 

Jeg tenker med gru på hva VG eller Dagbladet kan få til av en slik sammenkobling. "Politiet ser nærmere på høyreekstreme som driver organisert kamptrening i Trøndelag".

 

Videre blir det ille hvis høyreekstreme skal få monopol på bruk av norrøne begreper og navn. I så tilfelle kan man like gjerne tilkjenne disse treskallene med lave panner og hakekors en seier!

 

Jeg driver ikke lengre med praktisk skyting, men jeg er jeger og skytter og jeg er dritt lei av å bli kriminalisert med bakgrunn i noe som er tradisjonsbetont, en flott idrett og en kjernesunn livsstil.

 

Vi må stå sammen og si i fra!

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg si øyenbrynene kom høyt, og det fort.

 

Det rent tekniske spørsmålene var grei skuring, og som nevnt i en post ovenfor her, så er det POD som selv er ansvarlig for lovlige våpen eller ei. Mer bekymringsfult er det at NFPS her har gjort ett slett arbeide, og risikerer hastverksbesluttniger som kan få uheldige konsekvenser. Grunnet kort svarfrist. Det virker tross alt som om POD her har vært villige til å være med på en tilrettelegging/ forenklig av våpen type spørsmålet.

 

Som nevnt bør NFPS få ut fingeren med å få POD med på ett oppsett av godkjente våpen til praktisk skyting, basert på kriterier, og ikke utseende.

 

At POD ikke vet hva som er en betydlig endring av våpenet eller ei, er ikke nytt. En sak for retten, og den saken er borte (som så mange før). Problemet i dag, er at POD kun trenger å komme med en foreskrift om at dette ikke er lov, og så er det ikke lov. :evil: Henvisningen til Stalin er i så måte betydligt nærmere enn ord som Demokrati.

 

 

Og så det som gav meg gåsehud, POD har fått det for seg å mene noe om hvorvidt man bruker norrønne navn på skytterstevner eller ei. Altså påberope seg retten til å definere vår historiske arv som noe man ikke skal ha lov til å bruke (ref våre statlige olje instalasjoner etc, er det her klart det er på bærtur).

 

Værre er det at de går så langt med sine hentydninger, at man straks får følelsen av at "Norrønt" er synonymt med noe galt.

Og jeg får da starks en meget sterk følelse av sammenkobling mot Nynasister som t.d Vigrid.

Dette er så grovt at man må kreve en øyeblikklig unnskyldning fra de to nevnte herrer, for her har de i brevs form ved koblingene de har gjort. Satt bruken av norrøne navn opp, som likt med å være nasistisk eller ha nasistiske undertoner.

Med andre ord kommet med en påstand som indikerer at det mener at det er Nasitiske krefter bak dette NFPS stevnet.

 

Har ikke nevnte herrer bedre sosialt gangsyn, burde de kansje overlate sine stoler til mer kompentent personell.

Jeg er intet mindre enn sjokkert over disse uttalelsene, og som skytter føler jeg meg dypt og inderlig krenket.

Dette gir virklig en vond smak i munnen, og man kan undres på hva det neste blir fra dette hold.

 

Skyttere foren eder!

 

Mutter'n,

 

Har vel ikke alltid vært enig i dine betraktninger og innlegg tidligere (fra sluttstykke eraen) men her treffer du 100% ift mine oppfatninger og følelser.

 

Mvh

Jon Andre

Link to comment
Share on other sites

Som NFPS medlem ble jeg litt skremt av dette brevet fra POD, trusler om den fremtidige statusen som godkjent skytterorganisjon vil bli vurdert!

Litt slappt av NFPS og ikke svare på tiligere brev fra POD men denne framgangs måten POD legger opp til her bør svares krast men opplysende på, nytter ikke og stikke hode i sanna nå!

På tide og kansje for forbundet og søke hjelp fra advokater, er vel omtrent det eneste midelet vi har som kan stagge lovens (patetiske) lange arm!

 

Uansett, er det utrolig att POD i hele tatt gidder og dritte seg ut med og gi NFPS skylda for noen har søkt på våpen som ikke er helt opptimalt til denne sporten, det er jo Politiet som gir våpentilatelsen!

 

En kan lure på hvor mye vi våpen eiere skal tåle av tullball, tydeligvis lite og gjøre i POD! Tjeneste menn/kvinner/byråkrater er annsatt for og tjene Norges folk, ikke for og opptre som arogante drittsekker/små konger!

Mista plutselig all sympati med Politi streiken!

 

Skal vi forøvrig skamme oss for våres Norrønske opphav! :roll:

 

http://www.eidsvollss.no/downloads/POD_ ... 202009.pdf

Link to comment
Share on other sites

PODs kobling mellom norrønt navn på stevnet og antydning om nazi- sympatier er en sak for seg. Dette bør derfor tas opp med ledelsen i direktoratet. Hvis dette får fortsette å hefte ved forbundet har dere en dårlig sak på alle områder i framtiden.

 

Når det gjelder direktoratets innvendinger mot enkeltes kjøp av uegna våpen mener jeg dere er på tynn is. Forbudene kan komme på løpende bånd og med et pennestrøk. Les den nye våpenforskriften og se den makta POD har fått her. I tillegg til han som kjøpte seg en halvauto mp for å skyte praktisk pistol vet jeg at det er enkelte som har kjøpt S&W 500 for bruk til praktisk revolver :roll: Alle så hvor kjapt forbudet mot Smithen kom. Hvem er det dere tror dere lurer? Til syvende og sist er dette ris til egen bak. Det jeg er mest redd for er at praktiskfolket kan dra med seg andre skytegrener i dragsuget av kreative forbud fra "den unevnelige".

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg er (Uten å sitere) enig med Malle over her... Dette er som jeg ser det irrelevant for saken fra POD sin side. Jeg ser det som sterkt beklagelig at et direktoret på denne måten offisielt gir enkelte krefter et eierforhold til vår historiske fellesarv og assosierer øvrig bruk av denne fellesarven til disse kreftene.

 

Det, som tidligere nevnt, gjør dette ytterligere stigmatiserende er deres og deres samarbeidspartneres bruk av tilsvarende terminologi. Er det ikke et våpenfirma på Østlandet som markedsfører sine produkter under merkenavnet Odin? Og har ikke det selvsamme firma vitterlig hatt kontrakter om leveranser til både Politi og Forsvar?

 

I rest my case....

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke et våpenfirma på Østlandet som markedsfører sine produkter under merkenavnet Odin? Og har ikke det selvsamme firma vitterlig hatt kontrakter om leveranser til både Politi og Forsvar?

 

I rest my case....

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...