Jump to content

sporlys


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg ser poenget ditt, men nå er det engang slik at det ikke er lov å lage slikt selv. Dessuten faller slike eksperimenter i kategorien pyroteknikk og det er utenfor vårt definerte fokusområde.

Jeg må i tillegg tenke på presedens i en slik avgjørelse, tillater jeg dette blir det vanskelig å nekte diskusjoner rundt hjemmelaget svartkrutt. Deretter er det noen som vil lage egne perkusjonshetter, og dermed er sirkuset i gang.

Hvor skal vi sette grensen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fulmen, jeg har vært på skytebanen og tydelighvis gått glipp av noe interessant, men det er greit nok.

Når det gjelder bruk av peroksyder så er det korrekt, i nyere typer brukes det ofte peroksyder.

Og for de nyskjerrige så er peroksyder ikke det en hobbykjemiker skal rote seg bort i.

Grunnen til at jeg anbefaler puss etter hvert skudd er at noen metalloksyder gir harde partikler som kan slite mye dersom neste skudd gnir dem ut gjennom løpet. Korrosjon av saltsyre og metallsalter kommer på et senere tidspunkt dersom pussen ikke er god nok. Det kan også bli løse deler av sporlyset i løpet, tross alt er det ikke alle som fungerer 100%.

Link to comment
Share on other sites

Det er i grunn samme kor ein sett grensa Fulmen, det handler om å respektere den grensa kontra å heile tida tøye den. Så uansett kor du sett foten din ned, så vil ein eller annen ha ein motforestillng på det. Syns grensa går greitt der den gjer Fulmen, og heilt einig med deg i fjerning av den linken. Sånne ting bør ikkje ligge her inne, det er eit eksprediment i høg fareklasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg rekker jo f.. ikke å skrive før det er nye innlegg.

 

Men, for de som tror det er enkelt å lage sporlys fordi de har funnet en oppskrift på internnett så er det feil. Store velrenomerte ammunisjonsfirma bruker ofte flere år på å utvikle et nytt sporlysprojektil i riflekalibre, og det med fagressurser og økonomisk ryggdekning.

 

De som prøver å lage sporlys på guterommet hører til, ---- på gutterommet.

Faremomentene er mange, og mulighetene for suksess er minimal.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen, jeg har vært på skytebanen og tydelighvis gått glipp av noe interessant, men det er greit nok.

 

Alt i orden, her inne er "tur på banen" alltid regnet som gyldig fravær :-)

 

Harde metalloksider ja. Det er selvfølgelig aldri heldig, men får man virkelig partikler som er store nok til å gi problemer av pyrotekniske satser? Men tar man høyde for alt som kan gå galt så er det nok det lureste alt i alt. Personlig ville jeg ikke skutt noen former for sporlys i en god pipe, men i en gammel mauser eller CZ tror jeg ikke at det ville gitt noen problemer. Tvert i mot, litt "lapping" av de pipene hadde sikkert bare gjort seg.

 

Fankern au, denne diskusjonen har jaggu klart å blåse litt liv i gamle glør. Hadde jeg ikke pensjonert meg som pyrotekniker ville det nok flydd sporlys i alle regnbuens farger på neste trening. Blå sporlys, DET hadde vært noe.

Link to comment
Share on other sites

Husker da jeg drev med jegertrap en gang på 80-tallet. Da var det i det minste sporlys til hagle å få kjøpt. Ganske nyttig å se hvor en lå i forhold til dua når en ikke skjønte hvorfor en bommet. Tror faktisk jeg har liggende et par smeller ennå.

Nå har jeg ikke sett slike patroner i butikken siden da, men det er sikkert fordi jeg ikke har sett etter dem. Noen hagleskyttere på forumet vet sikkert om det enda fins.

Det jeg vil fram til er at sporlys faktisk har vært i handel i kongeriket. Er det tillatt til hagle må det vel også være tillatt til rifle.

Link to comment
Share on other sites

:) Da henger jeg meg på høggern! Hvis dette ikke er forbudt, så se til å få det i hyllene! Alt som smeller er gøy, og hvis det lyser i tillegg blir det jo nesten dobbelt så gøy! (Bare så synd at skyttere da sikkert får skylda for å være brannstiftere i tillegg til alt det andre de skriker om i pressa....)

Jeg kjøper gjerne et par tusen skudd jeg.... :twisted:

 

Henger meg på Woff.

Mer moro for penga er altid en pluss :lol::mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Etter og ha lest denne tråden måtte jeg bare søke litt på nettet for og se om det i det heletatt var mulig og få tak i sporlys. Men det virker som at det er et veldig begrenset marked. hvor av det aller meste er nato ammunisjon. bortsett fra et par auksjoner på qxl fant jeg denne siden, vel og merke så er det nok ment til samlere framfor og bli skutt med.

http://www.hvs-da.no/Ammunisjon.html

Link to comment
Share on other sites

Sporlyset tennes alltid inne i løpet, men en sporlyssats består av 2 eller 3 deler der selve lyssatsen er den siste satsen som antennes. Den første som antennes er anfyrsatsen som tennes i løpet. Den legger igjen metalloksyder og endel salter i løpet. Derfor dannes det raskt rust i et løp som ikke pusses etter skyting. Selve lyssatsen skal tenne et stykke borte fra våpenet slik at skyttereg ikke skal avsløre sin posisjon helt nøyaktig. For å regulere hvor langt ute i banen sporlyset tenner brukes en "dark ignition" sats mellom anfyrsatsen og lyssatsen.

(Dette er litt forenklet forklart)

 

 

Er du så sikker på dette?

 

De prosjektilene jeg har testet har som sagt en tynn kobbermantel bak sporlyssatsen og dette tenner ikke før etter kulen har forlatt løpet.

 

Umulig å se noe spor til sporlyset før etter en 25-50m (testet en del i mørket).

Link to comment
Share on other sites

viper_block_50

Leser du Per-S innlegg.

Selve lyssatsen skal tenne et stykke borte fra våpenet slik at skytteren ikke skal avsløre sin posisjon helt nøyaktig. For å regulere hvor langt ute i banen sporlyset tenner brukes en "dark ignition" sats mellom anfyrsatsen og lyssatsen.

 

Så har du svar på det du spør om.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

7.62NATO sporlys (NM62) synes til det brenner ut, rundt 1000-1200m skal jeg tippe - på øyemål, både i dagslys og i mørke. I spotteskopet/avstandsmåleren synes det meget godt midt på dagen til det forsvinner inn i målet på 800m f.eks.

Har ikke skutt på langt nok hold til "burnout" idagslys, men i mørke ser en de stuper ned før de slokker.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt gammel tråd, men som ny her på kammeret ser jeg etter intressant info i gamle tråder.

 

Svensk sporlys i 9mm er for instickspipa (övelsepipe) til Pansarskott 86 (P-skott 86) som er 84mm engangsvåpen mot panserkjöretöy.

Er som nevnt tildigere, med svak lading og ikke egnet for bruk i pistol. Har ikke prövd selv men har hört av andre att dette er "mindre bra". Jeg husker dessverre ikke navnet/nr på denne ammon.

 

Noen nevnte rikkosjetter med sporlys, att de kunne fare i en bue over nedslagsplassen, jeg vill påstå de "rikkosjettene" kun er lyssatasen som har separert fra selve kulen og som da tar seg en tur.

 

Ökt slitasje ble ofte nevnt för i tiden, dette skall i fölge Per Arvidsson, en av Försvarsmaktens eksperter på finkalibervåpen ikke väre sant. (Kilde boken "Ett skott, en träff" innoffisiell" utdaningsbok for prickskyttar (skarpskyttere) som kom i begynnelsen på -90 talet).

 

Beklager "svorsken", men jeg pröver väre en god invandrer og jobber på saken :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja de 22lr eley hadde het "tracer". Ingen høydare.

 

Jovisst, de eskene jeg brukte en gang i tiden virka upåklagelig! Dessverre var de som ferskvare, et par år etter virka ikke sporlyssatsen i det hele tatt. :(

 

Kan ikke svare for 22lr men 6,5x55 og 7,62x51mm har ikke noe problem med noen års lagring. Selv 30år gammel sporlys har funket fint og mest sannsynlig også enda eldre ammo.

9mm har jeg kun vart borte i sånn ca 5 år gammel og den funket fint. (blir jo ikke lagret som mobb ammo så den blir jo ikke så gammel som 7,62 og 6,5mm ble tidligere under kalde krigen)

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg har mange års erfaring med sporlys (dog ikke i 6,5...) og vet de tåler mange titalls års lagring uten nevneverdig effekttap.

Med denne bakgrunnen var jeg faktisk imponert over Eleys Tracer når jeg kjøpte noen esker i sin tid. De lyste styggodt i f t størrelsen på prosjektilet, både når det gjalt lysintensitet og hvor lenge de brant! Men når jeg etter noen år skulle imponere en kompis med disse ble skuffelsen stor, ca 1 av 10 tente og lyset var knapt synlig for det menneskelige øye.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte noe Eley sporlys for mange år siden og så vidt jeg vet lager Eley .22 LR ammo med sporlys ennå. Om noen tar inn denne hit til landet er uvisst.

I blyhaggeltida var det mulig å få kjøpt Nike trapammo med sporlys. Diskusjonen den gang var hvorvidt sporlyssatsen fulgte med haggelsvermen på en slik måte at det ga noen særlig verdi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
OM sporlys er lovlig, hvorfor selges ikke det? tror det ville ha et ganske bra marked....

Flere "sivile" ammofabrikker har forsøkt seg med sporlyskuler og patroner for salg, særlig i .22 Lr og i pistolpatroner til praktisk skyting.

Mest kjent er Hornady sin (tidligere) "Vector" ammo, som hadde en tynn sporllyssats, nærmest som en kjerne i en blyant.

 

Temaet sivil tracer har vært diskutert på flere nettsider, fant bla. denne:

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... ber=621256" target="_blank" target="_blank

 

Fant link til tracer-video med Hornady Vector-ammo:

http://www.google.no/#q=hornady+vector& ... 9464de0b78

Link to comment
Share on other sites

mener da å huske fra militæret at vi ladet hvert 4 skudd med sporlys for i det hele tatt å kunne se hvor vi traff. Ble det lengre mellom hvert, hadde man ikke mulighet å se skytestrålen. Å tror dette blir vanskelig i en vanlig rifle :lol:

Når det kommer til brannfaren, så tror jeg den er minimal.....mener at på den tiden jeg var inne, så var det fosfor dem var fylt med. Å etter noen tusen skudd med mitraliøsen på samme flekk kunne vi se det som en seig masse som bare rant nedover. Men ingen brann oppsto.

Her skal nevnes at dette var på sluten av året å vi hadde ekstremt mye ammo som bare "måtte" skytes opp for at forsvaret kunne få samme tildeling neste år :shock:

Så vi ladet hvert andre skudd med sporlys da.

Link to comment
Share on other sites

Å trekke inn hva som skjedde med "gutta med brodert luemerke" i Libanon, blir ikke det litt ute i grøfta i forhold til tema?

 

Det er vel ikke helt utelukket av sporlys kan starte brann, men det går da vel (for sivilister, som driver sportsskyting) an å la være å skyte sporlys hvis det er sommer og jævlig tørt?

 

Bruke hue, altså. Med eller uten brodert merke på lua på det selsamme hue.

Link to comment
Share on other sites

Jeg påstår att sporlys har stor risk for og årsake brann vår, sommer og høst hvis det ikke er forholdsvis vått ute. Har ofte fått avbryte øvelser da det har tatt fyr i tørrt gress, lyng mm.

 

Selve lysdelen av prosjektilen lossne rofte og spretter avgårde, så selv om man skyter i en sandvoll er risken for ild stor hvis det er det minste tørt i naturen.

 

Nå snakker ikke jeg om 22lr, men 7,62.

 

Dere som har prøvd sporlys til pistol, mener dere att det funket bra og att man rakk og se om det var treff eller ikke? Er skeptisk til att det funker som tenkt me dpistol hvis vi ser bort fra distanser over 25m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...