Jump to content

sporlys


Hedmarkingen

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Uten å vite det sikkert tviler jeg på om sporlys er forbudt ved lov. I den kommende forskriften heter det at det er forbudt å erverve og inneha panserbrytende, brannstiftende eller eksplosiv ammunisjon, men det sies intet om sporlys (og det burde det gjort dersom man mente at sporlys skulle være forbudt).

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle det være noe forbud mot sporlys?* Er det noenting farlig du kan gjøre med de, som blir vanskelig ellers? Om apegjengen skulle få tak i en MG, tror jeg mangelen på sporlys for å skyte seg inn på langt hold er det minste problemet...

 

 

 

 

 

 

 

*jada, vet at det ikke alltid er like mye fornuft bak slikt

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle det være noe forbud mot sporlys?* Er det noenting farlig du kan gjøre med de, som blir vanskelig ellers? Om apegjengen skulle få tak i en MG, tror jeg mangelen på sporlys for å skyte seg inn på langt hold er det minste problemet...

Om det er noe forbud mot sporlys, så skyldes vel det brannfare vil jeg tro. Mange skytebaner som har forbud med det som grunnlag.

Personlig scorer sporlyst lavt på mitt 'Artiometer', har sendt avgårde noen tusen uten at det har fått fram det helt store smilet.

Link to comment
Share on other sites

i praksis er de definitivt brannstiftende ved rette forutsetninger.

 

om de er definert som brannstiftende er en anna sak. men om de ikke er definert som brannstiftende, hvorfor selges ikke slike?

(i loven brukes ordet "brann ammunisjon", hva er egentlig det? er det brannstiftende ammunisjon?)

Link to comment
Share on other sites

Personlig scorer sporlyst lavt på mitt 'Artiometer', har sendt avgårde noen tusen uten at det har fått fram det helt store smilet.

 

Det avhenger gjerne litt på størrelsen på prosjektilet hvor stort smilet blir.

Det er iallefall min er faring at jo større prosjektilet er, dess større blir smilet.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Utrdrag fra våpenforskrifter § 8

§ 8-5. Erverv av ammunisjon for medlemmer av skytterlag

 

Medlemmer av visse skytterlag/-klubb kan erverve ammunisjon etter de regler som er gitt i kap. 9.

 

Det er til sivilt bruk forbudt å eie eller inneha panserbrytende ammunisjon. Det samme gjelder ammunisjon med eksploderende prosjektil og brannprosjektil.

 

 

Jeg vil nå si sporlys er forbut jeg da. får det er jo et projetil med en brannsats.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket selv for ett par år siden med Odda om hvor ståa var på dette med bakgrunn i en tilsvarende diskusjon på sluttstykket.com.

 

Svaret jeg fikk tilbake var at det ikke var noe forbud mot sporlys ammunisjon for sivile skyttere.

 

Problemet ligger heller i at mesteparten av sporlysammunisjonen i riket tilhører Forsvaret. Og at om denne skulle havne i Skytter Olas lommer er det ikke usannsynlig at ugler har vært innom mosen en eller annen gang i ervervsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå si sporlys er forbut jeg da. får det er jo et projetil med en brannsats.

 

Nei, det er ikke en brannsats. Det er en lyssats som i enkelte tilfeller kan forårsake brann. Hvis man leser litt i lovverket finner man Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff hvor en kan se at sporlys og brannstiftene ammunisjon har forskjellig klassifisering. Hvis de ønsker å forby sporlys må de også si det spesifikt, for å tolke det som brannstiftende har de ikke støtte for i lovverket.

Link to comment
Share on other sites

:) Da henger jeg meg på høggern! Hvis dette ikke er forbudt, så se til å få det i hyllene! Alt som smeller er gøy, og hvis det lyser i tillegg blir det jo nesten dobbelt så gøy! (Bare så synd at skyttere da sikkert får skylda for å være brannstiftere i tillegg til alt det andre de skriker om i pressa....)

Jeg kjøper gjerne et par tusen skudd jeg.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

OM sporlys er lovlig, hvorfor selges ikke det? tror det ville ha et ganske bra marked....

 

 

Min spekulasjon:

 

Mesteparten av sporlysammo er produsert for det militære markedet. og disse vil ofte ikke selge til sivile selv om et er lov. ta fek Nammo. De lager flere typer ammo som ville være lov å selge til sivile men det gjør de ikke.

jeg kan huske at jeg kjøpte .22LR sporlys for noen år siden (mener det var Eley) men kan i grunnen ikke huske å ha sett noe i større kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Sporlys er tillatt. Men det er de færreste som er dum nok til å bruke det i sitt eget våpen.

Sporlyssatsene er sterkt korrosive og legger igjen produkter fra anfyrsatsen som kan gi øket slitasje.

Skal du bruke sporlys bør du pusse etter hvert skudd og i tillegg vaske løpet grundig med såpevann etter endt skyting.

Link to comment
Share on other sites

Sporlys er tillatt. Men det er de færreste som er dum nok til å bruke det i sitt eget våpen.

Sporlyssatsene er sterkt korrosive og legger igjen produkter fra anfyrsatsen som kan gi øket slitasje.

Skal du bruke sporlys bør du pusse etter hvert skudd og i tillegg vaske løpet grundig med såpevann etter endt skyting.

 

 

hva er korrosivt med dem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at det iallefall er et marked for å få solgt -noen- enheter med sporlys-ammo.... Kanskje det finnes noen som kan fortelle om dette fra selger / forhandler's side? Sauer 150? Noen andre?

Hvor mye disse forurenser våpenet er vel kanskje ikke SÅ relevant for alle? Jeg tenker da på enkelte utslitte gamle skytejern.. Min gamle har overlevd noen esker med 9mm innleggspatron iallefall. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel helst klor-innholdet som er et problem, klorider og saltsyre er noe skikkelig herk. Dette er vel samme problemstilling som med korrosive hetter (kloratbaserte). De andre ingrediensene gir vel diverse salter og oksider som heller ikke er gunstig (ref sortkrutt).

Men puss for hvert skudd? Varmen fra røyksvakt krutt burde holde mesteparten av kloridene i gassform og forhindrer jo også det fuktige miljøet som kreves for alvorlig korrosjon, men at man bør pusse med vann rett etter bruk skal jeg være enig i. Forvaret bruker jo mye sporlys uten at de pipene tærer opp over natta. Riktignok har de ikke samme kravet til presisjon som oss sivile, men om de var så korrosive burde alle militærpiper sett ut som kornåkre etter kun kort tid...

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager ble jo fosfor brukt men ikke nå lenger.

I vesten er det primært tre satser om blir brukt av militæret.

R284 som består av 17% Polyvinyl Chloride, 28% Magnesium Powder og 55% Strontium Nitrate.

R256 består av 8.3% Calcium Resinate, 26.7% Strontium Peroxide, 26.7% Magnesium Powder og 33.3% Strontium Nitrate

R321 16% Polyvinyl Chloride, 26% Magnesium Powder og 52% Strontium Nitrate

 

Tracer-elementet ligger inne i kula og er dekket. Og den skal ikke antenne før den har forlatt løpet.

M856:

556mm_M856_tracer.gif

Link to comment
Share on other sites

Kan jo bidra med en illustrasjon fra militæret vinteren ´89. Hadde nok sporlysammo å brenne da... :wink: En hel tropp, AG3, MG3 og et par 12,7 Mitr. Lengst til venstre en av sistnevnte.

 

For dere som ikke har tenkt over rikosjetter når dere skyter... Gir kanskje en idé om hvor uforutsigbart det kan være.

 

P:S: Bildet tok jeg på lang lukkertid og stativ. Beklager dårlig kvalitet, men avfotograferte et fotografi jeg gravde fram.

 

normal_IMG_3632.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg aldri har følt noe behov for sporlysammo til noen av pistolene mine. Men når jeg tenker etter kan jeg se et interessant bruksområde: Mørkefelt! Jeg husker jeg hørte om noe sånt på Østlandet (Løvenskiold?) først på 90-tallet. Er dette noe som fortsatt arrangeres?

Link to comment
Share on other sites

8) Tror nok dette bare er 'kjekt å ha' Domino! Som jeg har antydet før i tråden, er det naturlige begrensninger på bruken av sporlys.. Det ble vel nevnt i en annen tråd at sporlys faktisk er en liten brannstifter, og da er den jo ganske uegnet når det er tørt / skogbrannfare. Og den er uegnet innendørs.... ( :lol: ) Og sporlys er GANSKE uegnet når det er lyst... Og hvis det fortsatt arangeres mørkefelt (hørte om en i distriktet her i fjord), ville det vel bli sett på som juks med sporlys vil jeg tro?

Så da blir det ikke mange muligheter igjen til 'fornuftig' bruk....

Link to comment
Share on other sites

tillater meg å være uenig med deg.

sporlys er lett å se på hold over 4-500m. du trenger ikke se gjennom kikkertsiktet engang. å du trenger ikke engang spotter for å se om du treffer(forutsatt at du ser målet da). før kula har landet på slike avstander vil skytteren være tilbake på målet med siktet sitt(forutsett at skytteren har såpass god stilling at han kommer tilbake "på plass")

 

sporlys vil lett kunne lære skytteren litt om prinsippene for både kulebane, vindavdrift og spinnavdrift.

 

å ja, jeg har skutt endel sporlys med AG3, skarpskyttergevær, osv, på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen på sporlysprosjektiler er som oftest faktisk ganske god. Flere loter av 7,62 NM62 som jeg har prøvd ligger ikke så langt unna den skarpe versjonen NM60. Det kunne virke som lotforskjellene var større på NM62 en NM60. Men har ikke prøvd på videre lange hold, mener det var på rundt 200 meter vi prøvde for en del år siden.

I 12,7 Barreten (MØR) går både MP-T (Multi Purpose - Tracer), og også TP-T (Target Practic - Tracer) uforskammet godt om han som ligger bak gjør jobben, her har jeg erfaring opp til 1000 m+. (Nå var det ikke undertegnede som lå bak på de beste seriene! :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Skarpskyttergevær sier du, hvor egnet er sporlys til presisjonsskyting? Kula endrer jo litt vekt og ballistikk underveis, vil ikke det medføre en viss unøyaktighet?

min erfaring er at NM62 sporlyset går mer enn godt nok til trening. har ikke testa den på papp på lengre hold men den går like bra som NM60 som oftest(på 200m feks).

balistikken er en anna sak.

sporlyset har en lettere og lengre kule og skal samskyte med skarp patron på en gitt avstand. hva denne avstanden er vet ikke jeg men som oftest pleier treffpunktet være ganske nøyaktig på ganske lange hold(6-800m)

 

skarpskytterammo til 12,7mm MØR har jo sporlys. å den går jo forbausende godt. å ja, jeg har prøvd. mye ;)

Link to comment
Share on other sites

På langholdsskytinga på Kongsberg var det iallefall noen som hadde sporlys med seg.

 

Det var vanvittig stilig å se på, tilogmed i dagslys var de helt tydelige.

Det lærte meg også mye om rikosjetter, for etter treff eller bom så man tydelig at kula ofte fløy både her og der.

Kunne gjerne tenkt meg sporlys selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye disse forurenser våpenet er vel kanskje ikke SÅ relevant for alle? Jeg tenker da på enkelte utslitte gamle skytejern.. Min gamle har overlevd noen esker med 9mm innleggspatron iallefall. :mrgreen:

 

Tja forurenser moderne sporlyskuler våpnene så mye da? Jeg har skutt en del med med sporlyskuler i både .223 og .30 hvor selve sporlyskjemikaliene har en tynn kobbervegg rundt seg, denne varmes opp på kulas vei ut av løpet og smelter/antenner sporlyssatsen noen meter utenfor løpet.

 

Har selv sett av sporlyset ikke begynner å brenne før en 5-40M etter at kula har forlatt løpet.

Link to comment
Share on other sites

Sporlyset tennes alltid inne i løpet, men en sporlyssats består av 2 eller 3 deler der selve lyssatsen er den siste satsen som antennes. Den første som antennes er anfyrsatsen som tennes i løpet. Den legger igjen metalloksyder og endel salter i løpet. Derfor dannes det raskt rust i et løp som ikke pusses etter skyting. Selve lyssatsen skal tenne et stykke borte fra våpenet slik at skyttereg ikke skal avsløre sin posisjon helt nøyaktig. For å regulere hvor langt ute i banen sporlyset tenner brukes en "dark ignition" sats mellom anfyrsatsen og lyssatsen.

(Dette er litt forenklet forklart)

Link to comment
Share on other sites

Den legger igjen metalloksyder og endel salter i løpet. Derfor dannes det raskt rust i et løp som ikke pusses etter skyting

Her er jeg helt med, men når du anbefaler puss mellom hvert skudd tidligere i tråden stusset jeg litt. Det vil riktignok kunne dannes noe saltsyre av slik ammo (selv om primer/forsinkersats burde kunne lages uten klor), men så lenge løpet holdes varm av skyting burde gassene fra det røyksvake kruttet spyle ut det meste av ubehageligheter samtidig som temperaturen hindrer kondens. Eller glemmer jeg noe viktig nå?

 

 

For å regulere hvor langt ute i banen sporlyset tenner brukes en "dark ignition" sats mellom anfyrsatsen og lyssatsen

Har du noen eksempler på slike komposisjoner? Modifisert sortkrutt med silisium kanskje? Litt avhengig av lyssatsen selvfølgelig, vet at peroksider er mye brukt og de har jeg ingen erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Først: anbefaler INGEN å gjøre dette.. Men her er en mer seriøs forklaring på å lage sporlys,

og hva som kreves av kjemikalier og verktøy for å lage sporsatser med forskjellig farger.

 

Som sagt IKKE prøv på dette, det brukes magnesium i fin pulverform, og det er svært lettantennelig..

 

*URL slettet av moderator*

 

Mener å huske at å linke til slike "gjør det selv " pyroting er på kanten av hva som er tillat, men jeg syntes

artikkelen er informativ...

Link to comment
Share on other sites

Greit, jeg ser den. Det blir feil om jeg ikke følger mine egne påbud, selv om jeg til mitt forsvar bare var ute etter en generell beskrivelse. Vi får droppe detaljer rundt komposisjoner her, det blir jo langt på siden av tema.

 

Og Neros, jeg sletter den lenken din. Den typen informasjon er farlig i feil hender og jeg ønsker ikke at noen her får griller i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen: Hadde en mistanke om at du vill moderer denne linken.. :roll:

 

Jeg respekterer reglene, men syntes samtidig at dette bli noe tullete. Dersom dere skulle

moderere alle linker som"kan sette griller i hodet på folk" er det mange tråder som skulle vært

steng her inne. Hva med "Nyheter i Media"..? Den er vel stappull av linker til info om folk som gjør idiotiske og farlige ting.

Ser forskjellen mellom en en linkt til en side med oppskrift på å lage sporlys og en artikkel i en avis. Men en link til hvordan man

eksperimenterer med vilkatter og hvordan man lager sporlys er ikke langt fra hverandre. Begge krever en anstendig bruk av øvre etage,

og en vurdering av egne kunskaper. Begge kan være farlige, men også helt ufarlig, så lenge man har riktig utstyr og kunskap om emnet...

 

 

Nok om det , god helg....

 

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...