Jump to content

Er befolkningen i ferd med å bli "våpenredde" ?


seawolf

Recommended Posts

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så, så. Nå gikk spikkinga mi mer på bruken av ordet respekt enn på innhold. Sliter litt med å koble dette til gjenstander enten de nå kan brukes til å forvolde skade eller ikke. Derimot kan bruken eller håndteringen av en gjenstand eller situasjon fremme grad av respekt, eller mangel på sådan, for en person.

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager var nu alt så meget bedre. Litt sant også. Husker 1966 da min ett år eldre kamerat stod konfirmasjon. Han fikk ei hagle i komf presang. Ei enkeltløpet Baikal hagle. Eller Star som den hette den gangen. Og han kom hjem til meg med den, samme søndagen, med børsa surret på sykkelstyret og lommene fulle av patroner. Og både jeg og andre kamerater fikk prøve. Husker også at vi fikk kjeft. Vinduer i nabolaget åpnet seg og sinte stemmer ba oss holde opp med dette ukristelige bråket på en søndag. " Kom dere opp i skogen og ikke hold på mellom husveggene med den børsa" . En gjeng 13-14 åringer med ei hagle i dag hadde antagelig havnet i spørretimen på Stortinget ...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg ser det er en tråd her som heter: Hvor skal dette ende?

Jeg kom til å tenke på en våpenhandler jeg kjenner som besøkte Smith & Wesson i USA. De besøkte fabrikken og fikk etter hvert tilbud om å besøke et sivilt skytefelt/skytebane i nærheten. Den banen var godkjent for opp til 20mm. ammunisjon. De norske gjestene fikk anledning til å utfolde seg litt.

Min bekjent kunne opplyse om en viss kommersiell virksomhet der, man kunne arrangere opplevelser for utdrikkingslag og husmorlag på festligheter. Man kunne kjøpe inn et antall MG-bånd til ønsket våpen og de hentet inn bilvrak fra et bilopphuggingsfirma i nærheten eller stilte med oljefat og lignende, tut og kjør. Det som de besøkende stusset litt over var et boligfelt i nærheten, nære nok til å høre aktiviteten fra skytebanen. Spørsmålet som kom fra våre skandinaviske venner var om naboene klaget. Til svar fikk de ja, de prøvde seg en gang. Det var underskriftkampanjer m.m. Advokater ble satt på saken. Før saken skulle opp for retten spurte dommeren om: HVEM VAR DER FØRST? Svar: Skytebanen. Siden skytebanen var der først var konklusjonen enkel: Den som ikke liker den type aktivitet i nærheten av dit man flytter bør finne seg et annet sted å bo. Saken ble avvist.

 

I Norge flytter folk inn på andre eksisterende virksomhet, industri, jordbruk, skytebaner, luftsportsarenaer m.m. Deretter finner de ut at dette må bort.

Jeg fatter ikke at det går an :roll: Man gjør seg til offer for alt en ikke finner passende. Det handler som oftest ikke om støy eller visuell støy, men om toleranse for andres virksomhet.

Link to comment
Share on other sites

I Norge flytter folk inn på andre eksisterende virksomhet, industri, jordbruk, skytebaner, luftsportsarenaer m.m. Deretter finner de ut at dette må bort.

Jeg fatter ikke at det går an :roll: Man gjør seg til offer for alt en ikke finner passende. Det handler som oftest ikke om støy eller visuell støy, men om toleranse for andres virksomhet.

 

Akkurat det du skriver der har jeg opplevd, og er det en kveld jeg trenger å bli litt gretten, ja da lar jeg bare tankene vandre til at vi nå har kommet dit hen at innbyggere generelt har lett for å tenke i disse baner.

 

Og det gjør meg sur :evil:

 

Kloke ord det du skriver der. :D

Link to comment
Share on other sites

I svært mange tilfeller så er den eksisterende virksomheten en uting for noe helt annet. Hvis man kan "drepe" det som var der fra starten av kan dette høyne taksten på en bolig eller gjøre området mer attraktivt. Kynisme til egen grådighet kan ofte være underliggende til avviklingsinteresser av ting som ikke interesserer en selv. De går over lik, jeg har sett aktører som gjerne vil avvikle tradisjonelle arbeidsplasser, kulturarenaer av hva den enn måtte være. Bare de kan utvikle sin egen økonomiske interesse eller annen lokal posisjon som miljøhelt osv. Folk og politikere biter på. De snakker om arbeidsplasser og kulturelt mangfold, men gjør noe annet. Tragisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er ihvertfall mye som har skjedd siden jeg var barn på 90-tallet. Det var aldri noe problem at vi lekte krig på den tiden. På boligfeltet der vi bodde, kunne vi være alt fra 10-20 barn med lekevåpen, jenter som gutter, som lekte krig hele sommeren.

 

Ser aldri barn som løper rundt med lekevåpen nå lenger. Knapt nok vanngevær om sommeren......

 

 

Dette er i en kommune hvor en stor andel er jegere, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er blitt så tabu.

Link to comment
Share on other sites

En ser ikke unger ute i det hele tatt lenger; de lever livet innendørs eller under transport fra en innendørs aktivitet til en annen.

 

 

 

har også antall drap med andre (lovlige) skytevåpen gått ned, etter at det ble påbudt å låse (inn) våpna.

 

Javel? Hvordan vet du det? Post gjerne link til statistikk som viser det.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte mer på denne påstanden om drap begått med lovlige skytevåpen..

 

har også antall drap med andre (lovlige) skytevåpen gått ned, etter at det ble påbudt å låse (inn) våpna.

 

 

Kripos osv har aldri publisert noen oversikt over opphavet til våpen brukt til drap; være seg før eller etter påbud om våpenskap eller hva en ellers finner på.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte mer på denne påstanden om drap begått med lovlige skytevåpen..

 

har også antall drap med andre (lovlige) skytevåpen gått ned, etter at det ble påbudt å låse (inn) våpna.

 

Kripos osv har aldri publisert noen oversikt over opphavet til våpen brukt til drap; være seg før eller etter påbud om våpenskap eller hva en ellers finner på.

 

Ah, vel jeg kan gjøre et ukvalifisert overslag. Antall drap begått med lovlige våpen i Norge er: kjempelite.

Link to comment
Share on other sites

Våpen forsvinner fra dødsbo. Hvorvidt disse havner i kriminelle miljø er litt vanskelig å si sikkert da det i mange saker dreier seg om våpen som i utgangspunktet ikke var registrert. Noen fordi det ikke har vært registringsplikt og andre som for eksempel våpen fra krigen. Politiet forsøker å spore opp registrerte våpen i dødsbo og har hatt en viss suksess med det. Alle registrerte våpen har de ikke klart å finne igjen. Noen går for eksempel til etterlatte etter etterlatte og da begynner det å bli komplisert å finne de igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nå vet ikke vi detaljene i tipset, om de ikke hadde reagert og det hadde vært et reellt tilfelle ville de blitt korsfestet i ettertid.

Men du er inne på noe, bare se på disse bombetruslene folk sender til skoler og flyplasser. Hvor mange slike aksjoner er det per år? Hvor mange har vært reelle? På et eller annet tidspunkt må en vel kunne si at risikoen for en reell bombe er svært lik null og ta det litt piano?

Link to comment
Share on other sites

Nytter ikke å drømme seg tilbake til tiden da jeg tok med hagla på bussen, uten futteral. Og betalte barnebillett fordi jeg ikke var blitt 16. Den tiden kommer aldri tilbake.

I dag er folk redde. Og med god grunn i mine øyne. Avisene forteller oss om det som skjer. Om bevepnede menn som går inn på restauranter, konsertlokaler , barnehager , kirker og fornøyelsesparker og begynner å drepe folk. Her i Norge holder vi pusten og venter på vår tur. Utøya har vi allerede hatt.

Det var ikke politiet som slo alarm om mann med våpen, men vanlige handlende som trodde dette var våpen. Og hadde politiet fått melding om personer med våpen på ett kjøpesenter , som virkelig hadde vonde hensikter, og ikke reagert , hadde det endt opp med en ny stortingshøring ala 22. juli kommisjonen. Jeg vil ikke kritisere politiet for noe i denne saken. Etter all sannsylighet var det falsk alarm. Men når brannalarmen går , evakuerer man først, og så undersøker man etterpå om det virkelig er brann.

Link to comment
Share on other sites

Problemet var vel at dette var "en kjenning", om tipser også kjente til personen var det kanskje litt større grunnlag for å reagere. Vanskelig å si noe definitivt uten flere detaljer. Men jeg grøsser litt av tanken på å forårsake noe slikt selv, er ikke så mange år siden (men før Utøya) jeg tok bussen til Oslo med rifle og hagle. Største problemet var at hagla satt av tyverialarmen i en matbutikk :?:

Link to comment
Share on other sites

Om folk i det siste har blitt våpenredde så må vel politiet sjølv ta ein stor del av ansvaret i og med dei har hatt så mange uhell/ulykker .Er det forresten nokon som veit kva straff desse politifolka har fått for uforsvarlig våpenhåndtering? Ja for det er vel Ikkje forskjell på politi og vanlege folk som gjer feil?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var på et kjøpesenter hvor en kar i 60 årene kom gående inn med våpenfutral, jeg stusset litt. Han skulle en tur på apoteket. Tanken slo meg litt at ca.400 meter unna lå en våpenbutikk. Mannen gikk videre til et boligområde rett ved, han skulle sikkert hjem. Jeg for min del ville aldri gjort som ham. Jeg hadde tatt apoteket først og så til våpenbutikken å gått rett hjem. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Om folk i det siste har blitt våpenredde så må vel politiet sjølv ta ein stor del av ansvaret i og med dei har hatt så mange uhell/ulykker .Er det forresten nokon som veit kva straff desse politifolka har fått for uforsvarlig våpenhåndtering? Ja for det er vel Ikkje forskjell på politi og vanlege folk som gjer feil?

Det er gitt to forelegg - ett på 10 000,- og et på 12 000,- Utover det er det ikke kjent at det vært noen reaksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten nokon som veit kva straff desse politifolka har fått for uforsvarlig våpenhåndtering?

8-12000kr i bot

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Politiets-vadeskudd---etter-hosteanfall_-diskusjoner-og-tabber-8394588.html

 

 

"...

 

Eg lurer da på om vi hadde fått samme reaksjon om vi hadde gjort noko liknande ? Da hadde det vel blitt full utrykning med bevæpna politi......

Link to comment
Share on other sites

normal_Sveits.JPG

Jeg har brukt dette bilde tidligere, det er Nils Kvale som skriver i sin bok fra tidlig 80 tallet "Om krutt og børser".

Jeg kunne ikke dy meg for å skanne denne siden i boka, siste siden og siste bilde. Bilde tok han i Sveits. Det skulle vært Norge i dag, et sted på Østlandet :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være lett.. Riktig av Politiet å rykke ut når de får sånne tips vertfall.

Han på bilde kunne jo hatt et gevær i fiskebaggen hvis han hadde prøvd.

Men bruker man fantasien så kan nesten alle som går rundt bære på våpen, pistol og/eller gevær..

Link to comment
Share on other sites

...Riktig av Politiet å rykke ut når de får sånne tips vertfall.

Han på bilde kunne jo hatt et gevær i fiskebaggen hvis han hadde prøvd....

 

 

Er litt usikker på om jeg er enig i det. Han kunne jo hatt et gevær i fiskebaggen, som du sier, men det er jo ikke forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt hende det ikke burde blitt tipset om til å begynne med.

Skjønner jo at hvis alle tror at alt er våpen så blir det vanskelig å sile ut det som blir riktig å rykke ut på.

 

Det er lov å frakte våpen som andre skriver over, men i og med at de så at det var kjenninger av politiet, og at det så ut som de gjemte seg for kameraene.

Da blir det litt mer relevant med en gang regner jeg med.

 

Bedre at de rykker ut en gang for mye istedenfor en for lite..

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg drar på smilebåndet når det kommer slike saker, men på en annen side, må politiet ta disse sakene på alvor, til det evt blir avkreftet. Så vi skal være glad for at det setter i gang aksjoner, men som noen sier, folk ringer kanskje for fort, uten å være helt sikre på hva de har sett!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Bedre at de rykker ut en gang for mye istedenfor en for lite..

 

Når resultatet er at de "trakasserer" uskyldige så nei, jeg synes ikke det er greit.

 

Folk bør generelt slutte å bry seg så om alt mulig, adferd har langt mer å si enn hva slags bag en går rundt å bærer på. Jeg ville aldri ringt politiet før jeg faktisk så et våpen. Og dersom jeg så et våpen i hendene på noen under 18 så ville jeg anta at det var softgun og da igjen ville jeg bare latt det være så lenge vedkommende ikke i tillegg hadde en mistenkelig adferd (nå skal det ikke så mye til for at en 17åring som vifter rundt med softgun på et kjøpesenter vil være mistenkelig, men rundt hushjørnet, be my guest)

 

Det kan jo selvsagt være andre faktorer slik er nevnt over, slik som kjenning av politiet osv, men overvåkingsbildet vi fikk se her virker ikke skremmende og jeg skulle akkurat til å skrive at jeg synes det så ut som fiskeutstyr før jeg leste at det faktisk var det litt lengre ned.

 

En hører jo flere slike rare historier, politi som rykket ut til mann med høytrykkspyler osv.. Jeg går selv bare å venter på når en nabo skal se meg igjennom vinduet når jeg tørrtrener muskelminne og magasinbytte hjemme i min egen stue! Jeg kjenner også til en historie hvor fra flere år tilbake hvor bevæpnet politi rykket ut til en 16 åring med softgun på hyttetunet. Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har løpt rundt hyttehjørnet med luftgevær når jeg var liten uten at det noen gang var et problem :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det virker som konsensus er som også jeg synes: Folk flest er litt for redd for "våpenlignende" gjenstander. Da blir det mest intressante spørsmålet: Hvorfor?

Jeg vil tro det skyldes at man i media utelukkende og ofte ser våpen brukt med skumle hensikter. Det er jo ikke så rart at folk som ikke har noen andre assosiasjoner enn dette blir skremt og ringer poilitiet når de tror de ser våpen.

Og hvis dette er årsaken, hva kan vi som skyttere gjøre for at media i større grad dekker våpenbruk i positiv sammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Meldingen om "mann observert med gevær på ryggen", kom samtidig med at mennene gikk jaktstart i skiskyting i Sibir. Der kunne man vitterlig se 60 menn med gevær på ryggen - .

 

Skiskyting er vel omtrent den eneste aktiviteten som vises på TV, der bruk av våpen IKKE blir framstilt negativt.

 

Jeg var på et feltstevne (DFS) i helga. Der møtte det opp journalister fra lokale aviser. Jeg antar arrangørlaget var "medskyldig" i det, ved å kontakte de lokal mediene. Et eksempel til etterfølgelse!

Link to comment
Share on other sites

Politiet må gå aktivt ut i media og be folk om å slutte å ringe dem, kun fordi de ser noe slikt.
Jeg tror ikke det er realistisk, eller ønskelig.

Politiet er helt avhengi av tips for å reagere i tide ved f.eks. terrorhandlinger... Og folk burde ikke kvie seg med å melde fra når de tror det er fare på ferde... MEN: Folk burde bli bedre til å avgjøre om det faktisk er fare på ferde.

Dette er noe vi kan bidra til med å eksponere samfunnet for våpen i trygge og positive settinger.

 

Fun fact: Flere av mine venner trodde at skiskytterriflene var luftvåpen som var ufarlige å skyte folk med. Dette sier noe om hvordan disse blir oppfattet/portrettert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er realistisk, eller ønskelig.

Det var realistisk for 30 år siden. Folk hadde helt andre holdninger til skytevåpen og lekevåpen i det offentlige rom den gangen. Det er selvfølgelig mulig å reversere utviklingen og komme tilbake dit. Hvorvidt det er ønskelig avhenger av om man syntes det var bedre før. Jeg syntes det var bedre før.
Link to comment
Share on other sites

Fun fact: Flere av mine venner trodde at skiskytterriflene var luftvåpen som var ufarlige å skyte folk med. Dette sier noe om hvordan disse blir oppfattet/portrettert.

Bråker ikke så mye, så da høres det ikke farlig ut, høres jo ut som luftvåpen.

Ser for meg at våpenredde folk ikke synes det er skummelt på skytebane hvis de skyter med lyddemper, men med en gang det smeller så blir det mer alvorlig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dengang 1985

Meg med Slavia luftrifle. Hockeysveisen etc..

Klassekamerat med Russisk luftpistol.. Ute i skogen..

Joda... Skudd i hodet..Faren min litt irritert for å måtte kjøre på legevakten igjen. Hentesveis for å dekke over kula som måtte skjæres ut fra skallen ( de barberte vekk ca 7 x 7 cm). Caps var dengang ukjent. Jeg måtte velge mellom skyggelue fra Jotun, eller Felleskjøpet.

Nå.. Swat team, barnevern, VG, TV2,.....

I tillegg ble jeg hjemsøkt av Gorgon Vaktmester, Pompel & Pilt i mine drømmer til langt opp på 90 tallet..

Er det rart jeg er redd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker å ha kjøpt hagle hos Røgeberg og vandret ned til (dengangen) østbanen og tatt toget til Rendalen, uten våpenhylster.

Ingen reagerte på det.

Nå reagerer de på ett hylster som ikke kunne skjult en AK.

Det har blitt hysteri.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg uenig, de mest overbeskyttende menneskene jeg møter er som regel høyrevelgere. De tenderer (ihvertfall i mitt nærområde) til å bygge hytter og anta at ALL ubehagelig aktivitet skal opphøre. Samt at etter at det flytta en del akademikere med høyretilhørighet til en bygd her ble hele bygda "ødelagt" av at ting skal være korrekt og whatnot.

 

De jeg kjenner som er aktive i SV, og faktisk RØDT også er de mest liberale.

Jeg stemmer ikke selv, det viser seg at hver gang man har stemt på vidt forskjellige partier så har de hatt en annen agenda enn de gikk til valg på ...

Link to comment
Share on other sites

Norges befolkning er i ferd med og bli en flokk av kjerringer og knehöner....SV samfunnet har tatt oss...trist men sant...

Må som en kuriositet nevne at i min barndom var "SV barna" de som hadde lekevåpen og fikk gjøre akkurat som det passet seg, mens de "konservative barna" fikk trekk i ukelønna om de skulle våge å sikte på noen med en plastpistol.

 

Også kan jo forumet gjette hvem som det har blitt skyttere og jegere av, og hvem som fremdeles har et bevisstløst forhold til våpen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sosialist og vokst opp i SV hjem- Check

Hagle i 13 årsgave, oppbevart på gutterommet med ammo (etter verdt låst i det veggstativet jeg kjøpte for egne penger) Check

Gjennmført førstegangstejeneste, utenladsoppdrag og frivillig tjeneste som Befal i HV - Check

Ar15 og AK i våpenskapet - Check

 

Du sa...?

Link to comment
Share on other sites

Da har du vel også lest Klassekampens anbefaling til AKP-MLs medlemmer om kjøp av registeringsfrie pumpe og automathagler fordi de var så fortreffelige til nærkamp 8-) Sistemann som fikk denne opplæringa sluttet jo akkurat som formann i Oslo AP..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...