Jump to content

Er befolkningen i ferd med å bli "våpenredde" ?


seawolf

Recommended Posts

At enkelte spill kan forsterke problemer som allerede ligger til grunn, skal jeg være enig i. Men da er det ikke spillene som vi må til livs, heller ikke verktøyet, altså våpnene for den saks skyld, men selve problemet og gjerne personen det gjelder og ikke skylde på resten av verdenen som har enkelte "fellestrekk" (Les: de enten gamer eller er våpeneiere, eller gud forby, begge deler).

 

Vi må jo heller ikke glemme at de fleste "voldspillene" har 18 års grense, men skoleungdom sitter å gamer på dette i en alder fra 12 og oppover og de som er særdeles umodne er nok i faresonen for å ville prøve noe av det de ser i spillene.

 

Og de som gjør gale handlinger (Ref: diverse skoleskytinger osv) er gjerne sosiale outcasts som kanskje har hatt gaming som en av sine hobbyer (som er nokså sansynlig siden "alle" i den alderen gamer og vedkommende nok ikke har hatt så mye annet å gjøre) og vips er alle gamere stemplet psychoer og potensielle massemordere. Samme som med våpeneiere, skjer hver gang det skjer noe der borte.

 

For å ta en klassiker, skyld på foreldrene og oppdragelsen. De har fått enten for lite eller for mye juling.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble engang skutt i hodet med lufttgevær av en klassekammerat. Vi var ute i skogen å skøt på kongler etc.

Dette var tidlig 80 tall, så håret var langt. Han skulle kødde, skyte av noen hårstrå fra sovesveisen min. Beregnet ikke senterlinje/avstand kikkert/løp osv. Kula taff meg midt i skallen bakfra, gikk langs kraniet ca. 5 cm. før den stoppet.

Blødde gjorde jeg, men ingen panikk. Vi gikk hjem og fatteren kjørte oss til sykehus. Der tok de røntgen, skar ut kula, og hjem med seg...

Husker enda hvor kult det var å vise røntgenbildet til kompiser. Skalle med tenner osv. med konturene av ei luftgeværkule på toppen. Kula fikk jeg med meg hjem i en liten pose. Flat, med størknet blod, og kjøttvev :D

Ingenting ble skrevet i avisene. På sykehuset reagerte ingen, Dette var nesten dagligdags når gutter lekte sammen. Det værste minnet jeg har, er at jeg måtte anlegge hentesveis et par måneder fordi legen barberte vekk hår før han skar ut kula.

Hva ville skjedd dersom dette hadde hendt idag?

Media hadde tatt hel av... Klassekompisen min hadde havnet på Guantanamo...

Jeg, antakelig tatt hånd av, av barnevernet...

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i førskolealderen samlet jeg på lekevåpen, jeg hadde et helt lass av dem. Det eneste som har endret seg over 40 år er at leketøyet har blitt dyrere. :mrgreen:

 

 

Og den dagen du ryker i politiets klør for å ha kjørt 10kmt for fort vil du bli hengt ut i lokalavisa som "Bygdas våpengale fyr"!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enkelt i dag gitt,en jeger her i distriktet var innom butikken på vei til bukkejakta og det kom kommentarer om at det var skremmende :overrasket: .Er vel ikke mange dagene siden noen ringte inn bekymringsmelding der jegeren ikke var "kledd for jakt" også.Ser ut til at uansett hva man gjør så er det skremmende for mange.Men det er jo også sånn at media bidrar sterkt til denne innstillingen,omtaler kun våpenrelaterte saker når det er snakk om ulovlig ulvejakt,vådeskudd og omtaler av beslag av våpen i kriminelle miljøer etc.Det ser ut til at det å omtale jakt og skyting ikke er verdt å snakke om i andre sammenhenger da det selger dårlig.Vi trenger ikke gå så mange åra tilbake,den gangen jeg hentet rifla hos våpensmeden og bar den åpenlyst på gata til jeg kom fram til bilen uten at noen reagerte i det hele tatt.Kunne ta børsa ut for noen treningsskudd oppe i marka her,bor på landet og det var med grunneiers tillatelse.I dag kan man glemme dette.Vi er blitt et sabla pinglete folk mener jeg,nå må det snart opprettes kriseteam for hele bygda og arrangeres fakkeltog hvis bikkja til naboen får tannverk.Et ord for dette og det er hysteri,voksne mannfolk som står frem i media å sier de er redde som enkelte gjorde da gater og flyplasser ble fylt av væpnet politi under en heller tvilsom terrortrussel?Unnskyld jeg forstår det bare ikke,

Link to comment
Share on other sites

Så redde kan ikke folk ha vært, da det visstnok var mange som ville ha "selfies" med våpenbehengte polititjenestemenn. Imidlertid ser man jo at det er en økende tendens til å mene at våpen er "kult og tøft" hvis politi og militære har det - i den forstand at man selv vil avbildes med de bevæpnede og på en måte sole seg i glansen av makten, mens det er "skremmende og bekymringsverdig" hvis sivile har det, i den forstand at man straks ringer ordensmakten hvis man ser at noen har noe som kanskje ligner på et våpen.

 

Når folk utvikler et slikt ukritisk avhengighetsforhold til statsmakten samtidig som skepsisen til ens medborgere øker er det farlig.

Link to comment
Share on other sites

Så redde kan ikke folk ha vært, da det visstnok var mange som ville ha "selfies" med våpenbehengte polititjenestemenn. Imidlertid ser man jo at det er en økende tendens til å mene at våpen er "kult og tøft" hvis politi og militære har det - i den forstand at man selv vil avbildes med de bevæpnede og på en måte sole seg i glansen av makten, mens det er "skremmende og bekymringsverdig" hvis sivile har det, i den forstand at man straks ringer ordensmakten hvis man ser at noen har noe som kanskje ligner på et våpen.

 

Når folk utvikler et slikt ukritisk avhengighetsforhold til statsmakten samtidig som skepsisen til ens medborgere øker er det farlig.

 

George Orwell hadde kanskje rett, om ikke så voldsomt så ganske nærme...

Link to comment
Share on other sites

Og den dagen du ryker i politiets klør for å ha kjørt 10kmt for fort vil du bli hengt ut i lokalavisa som "Bygdas våpengale fyr"!

 

For det første så er vel ikke en by på rundt 5 mill innbyggere å regne som en bygd. For det andre så kommer ikke hvite menn med rent rulleblad i politiets klør her for å kjøre 10 mph over fartsgrensa. For det tredje så blir man ikke regnet som våpengal heller selv om man har noen hundre flere våpen enn gjennomsnittet og for det fjerde så blir man ikke hengt ut i avisene hvis de værer mulighet for søksmål i millionklassen 8)

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Det var ikke så mye myntet på deg, men en stakkars våpeninteressert fyr i Norge. Her kan vi jo bare glemme å saksøke avisene!

 

Du kan da vel ikke ha gått glipp av de reportasjene som lages når politiet bærer ut beslaglagte våpen! De er flinke til å be om pressedekning da. Og du kan ta deg fan på at den lokale bladsmøreren finner tak i en barndomskompis som kan "avsløre" at du hadde "masse" lekevåpen da du var liten! Og derfra ruller saken.

Link to comment
Share on other sites

Ja, bare ikke kle deg som "jeger" og skyt i lufta.

 

Ref: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/pol ... 1.11889615

 

Jeg er enig i at våpen nært skole på dagtid høres spesielt ut og helt klart kan være verdt å sjekke ut. Til forskjell fra de som hører et skudd fra et jorde under bukkejakta.

 

Argumentasjonen rundt "vedkommende har satt i gang en stor aksjon og har framkalt frykt" finner jeg interresant. Her virker det som om vi er på vei inn i en situasjon hvor en persons følelsesliv ansvarliggjør den som bedriver lovlig aktivitet med samfunnets (politiets) reaksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mye interessant lesing, meninger og hendelser!

For å svare på spm. i starten av tråden, etter egen oppfatning og mening: Ja.

 

Det er en liiten amerikaner i meg (hillbilly?) og jeg setter stor pris på hjemmelaget, være seg kjøtt, fisk, saft, øl og kreative løsninger, som ellers også kan kjøpes. Dermed er våpen en del av hverdagen her hjemme, dog ikke "hver dag".

 

"Våpenmisbruk" var et ord i en komentar her som jeg har hørt før. Hva er våpenmisbruk? Sist jeg fikk høre det var av en "nabo" der hvor familien har en rorbu. Da såkalt hyttenabo. Satt på brygga en liten gjeng og skøt med .22lr uten demper, men std. ammo ble benyttet. Bakgrunnen var så sikker som den kunne bli, og smellet var vel strengt talt høyest da kula traff havet, for så i noen tilfeller å slå opp igjen og inn i fjellskrenten rett bak. Har har det vært skyting i flere mannsaldre. Men det har ikke vært hyttenaboer her i mer enn 10 år. Nabohuset ble omgjort til fritidseiendom, og solgt.

Her kom da altså den nye naboen rundt hjørnet og ut på kaia, nærmest i harnisk! Bjeffet noe om fred og ro på landet, og ordet våpenmisbruk og politi ble nevnt. Jaja, vi pakket sammen og reiste derifra, ingen grunn til å provosere tenkte jeg da. Vil også nevne at ved en senere anledning ble det mottatt klage på sangen fra en 10hk sabb diesel som malte på tomgang mens garnbruk ble greidd ombord en høstdag. Da mener jeg forstyrrelse på ro og orden var i en av setningene. Heldigvis blir de mer og mer skjelden å se.

 

Vel, nok om det. Hjemme hvor jeg bor har jeg en grei dialog med naboene. Jeg trener med salong nedenfor huset mitt (her er også bakgrunnen sikker) og jeg bruker lyddemper med hensyn på en nybakt småbarnsfamilie rett ovenfor huset. De neste naboene er en vanlig familie, og slik går det slag i slag. Jeg har informert om at treningsskyting foregår fra tid til annen nede hos meg, og at det ikke er fare for noe som helst, da jeg tar mine forholdsregler. Alt i fra smil og "jajaja" til "ja, hva så?" har jeg høstet når jeg har informert om dette. Det er ansett som helt normalt. At noen samler seg på et jorde en ettermiddag i finværet for å justere sine jaktrifler er også allment normalt her. Og takk for det!

 

Jeg er faktisk usikker på om jeg, etter loven, har lov til å skyte hjemme med salongen, for trening, eller om "vi" har lov til å skyte inn riflene, eller knekke noen lerduer en dag på "egnet" omeråde (grunneier er som regel med) som ikke er "godkjent". Men enn så lenge henger "gamledager" igjen i lufta, da dette var normalt hver søndag etter middagshvilen. Og jeg gjør mitt beste for at det skal fortsette slik, med å utvise stor forsiktighet, innvitere uerfarne på å prøve osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på folk merker jeg meg.For ett par år siden jaktet vi rådyr med hund , en gjeng nede i Hetland Statskog terrenget. Dette er også ett veldig populært turområde. Vi hadde i grunn avsluttet jakta, og ett rådyr var felt. Vi satt alle jegerne rundt ett bål vi hadde laget oss og kokt kaffe på, tett inntil ene turstien, mens en av oss hadde gått for å hente en bil og få den så nært dyret som mulig. Rådyret hadde vi hengt opp i ett tre. Da er det vi hører det. Barnestemmer , mange av dem , og med en gang angret vi på at vi ikke hadde latt dyret ligg i lyngen. Var redd for å få kjeft nå. Først kom tre karer ruslende på stien, og de kikket knapt på oss , og ruslet videre. Så kom ungeflokken , vimsende og skravlende , og de også bare gikk forbi oss uten å ense oss. Så kom morene. Og damer er bare skarpøyd. "Ett rådyr !" Og så ropte de til ungene: " kom å se ett rådyr!" Og de kom tilbake og var nysgjerrige på alt, slik unger er . Børsene og rådyret. Den ene spurte om han ikke kunne få skyte rådyret han også.Vi måtte nesten si nei til det.Ingen var sure. Men dette er langt på landet , og jeg har opplevd andre reaksjoner under jakt nærmere byen.

Link to comment
Share on other sites

Artig innledning i tråden hvor jeg tror det er litt rorbua-effekt ute og går. Den ene historien værre enn den andre. Jeg tror så absolutt at jakt og våpen blir mer fremmed for en stadig større del av befolkninga. Men vi kan ikke sammenligne bygda for 50 år siden og drabantbyer i dag. Det eneste som er likt er at mausermekanismen fortsatt er god nok og at standardkaliberne fortsatt er gode nok. Noen jaktformer er forresten også det samme. Men det har skjedd så mye nytt. Bukkejakt var ukjent begrep. Gås fantes ikke i min landsdel. Duejakt var det til nød noen byfolk som dreiv med. Det var harejakt med hund, elgjakt, skogsfugl, rev og etterhvert litt rådyr. Lite annet. Det var sjelden folk var innom seven eleven i ghillie suit på vei for å slippe dunkeren. Det var sjelden folk kledde seg ut som jungelkrigere og satt inntil riksveien eller bak rundballene ved sentrumsnære jorder for å vente på duer, gjess og rådyrbukk. Nært bebyggelse, områder hvor folk ferdes, er det i dag en balansegang mellom å ta litt hensyn og ikke slutte å jakte i slike områder fordi folk blir "redde" pga kunnskapsmangel. Det seriøse jegerstand må ikke få sine rettmessige aktiviteter innskrenket på usaklig grunnlag. Selv liker jeg ikke å jakte nær populære turområder eller bebyggelse. Jeg liker heller ikke å forstyrre omgivelsene med å trene med mine jaktvåpen. Jeg drar på banen eller til skogs og skyter litt med salong med lyddemper på egnet plass bak huset. Jeg er sikkert for forsiktig, ,en jeg tror det er de som kanskje drar strikken for mye andre veien. Det er også et tegn i tida. Før hadde folk mindre fritid men de starta ikke opp sin JoBu Tiger på søndagen. Nå gir en del folk blaffen i andre og durer i vei med skamfilt kjede både i påska og pinsa. Jeg vet ikke om det er mer psyikatridiagnoser nå enn før, men det aner meg. Behandlingsopplegget er annerledes med mer frigang. Narkotika har mildt sagt blitt mer vanlig på 50 år. Vinningskriminaliteten har endra seg, voldskriminaliteten hr endra seg. Rus og psykiatri er ugrei kombinasjon sammen med våpen. Det er ikke lenger bare Krag og sauer sideliggere i de tusen hjem, men det er krav til våpenskap. Terrortrusselen er også totalt annerledes enn tidligere. Potensialet summen av avvikere utgjør er samlet sett større enn en lystig drukkenbolt fra Gvarv anno 1960. Vi er altså der, etter mitt syn, at det er flere galninger, det er flere som ikke har begrep om jakt og våpen og deler av jakta har endra seg i en retning som kanskje i større grad enn tidligere kan skape misforståelser og skepsis. Derfor er det vilktig å opptre hensynsfult, varsomt og aktpågivende uten å la seg få sin trygge og lovlige jakt innskrenket. Det er forøvrig et paradoks at folk flest som spankulerte forbi domkirkeplassen under Nokas-ranet angivelig trodde det var øvelse.

 

Når det gjelder politiet er det sikkert mange eksempler vi kan le av. Men det er forskjell på å ha en versjon av historien i ettertid, som regel forvridd av en journalist, enn å være politimann og ta i mot meldinga. Det er vel en klisje, men det er vel bedre å undersøke saken 10 ganger for mye enn ei gang for lite. Det er nok ikke slik at de alltid rykker ut med UEH. Jeg tror det er mange sindige lensmannsbetjenter som sjekker ut meldinger i minnelighet mens du og jeg sover og uten at Vg slår det opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mistanke om at Mullins er inne på noe. Vi har ikke lengre noe forhold til naboene (bodde i to år i blokk uten å være på fornavn med noen i oppgangen). Det er for mange folk rundt oss i det urbane livet, vi føler oss beglodd og ensomme. Vi blir mer skeptiske til andre, og så har vi det gående. Blir bare verre.

 

Ormlår: Grunneiers tillatelse og ivaretagelse av sikkerhet, så er det fritt frem med både duer og annet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for den, var noe i den gata jeg mistenkte.

 

Ja, det er et poeng, Ola Nordmann er mer folkesky enn andre her på jorda. Jeg har seilt i utenriksfart i 2 år, og har vært både her og der. Eksempel: Tok bussen i Italia, satte meg på et ledig 2-mannssete, og bussen kjørte. Ved neste stopp kom det en herremann på bussen, hilste pent, og satte seg ved siden av meg, babla i vei på italiensk. Det som var litt "rart" var det at flere av de andre 2-mannssetene var ledige.. I ettertid har jeg konkludert med at det er sikkert jeg som var rar i denne situasjonen, og ikke den (antageligvis) hyggelige mannen..

Link to comment
Share on other sites

Tror dessverre Mullins er inne på noe. På "bøgda" kan man gå over til naboen å låne en skrutrekker eller en pose sukker, mens i byen virker det som det er mer aktuelt å utsette å fikse det som var ødelagt eller droppe sukker på frokostblandingen for å slippe å prate med naboen.

 

Folk ringer heller Politiet for å klage på høy musikk i blokka fremfor å gå å prate med han "tvilsomme ungdommen" med slitte cargobukser.

Link to comment
Share on other sites

Nååååå, den videoen nærmer seg illuminatikonspirasjonsgalskapsteoriparanoia.

 

MEN! Linken til medisinbruken er mer forstyrrende.

Den vestlige verden elsker jo å benytte seg av psykofarma helt uten kritisk syn på medikamentene.

 

George Orwell er mer presis med sin bok 1984, vi mennesker er blitt mer angivere og fremmed for hverandre med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel mer logiske og enklere forklaringer på hva som er noen av de bakenforliggende årsakene til disse tragiske hendelsene enn at det er bruken av disse medisinene som er årsaken!!

Er vel rimelig å anta at grunnen til at gjerningspersonene brukte disse medisinene er underliggende psykisksykdom. I tillegg så er det allmenkjent at gjerningspersonene i fler av disse hendelsene ikke mottok tilstrekkelig med annen behandling eller oppfølgning i forbindelse med sin sykdom og vanskelige livssituasjon.

På toppen av det så er det rapportert at de fleste av dem opplevde personlige kriser, store endringer i livssituasjon eller en dramatisk økning av det presset de opplevde i det daglige.

Så om man i det heletatt skal våge seg til å komme med en felleskonklusjon om hva som er bidragende årsaker til disse tragiske hendelsene så må det være at i et samfunn der alvorlig psykisksyke ikke får adekvat og tilstrekkelig behandling og oppfølgning, så er det noe økt sannsynlighet for at disse utsatte psykisksyke personene kan forårsake hendelser som er dypt tragiske for dem selv og i noen VELDIG få enkelt tilfeller omgivelsene.

Link to comment
Share on other sites

Men om du sammenligner paragraflengdene, så ser du at det er enklere å si:

 

"Våpen har skylden, ingen våpen betyr ingen drept."

 

Hvor sant det er, eller hvor gjennomførbart det er, trenger vi ikke å snakke om. Vi bare sier at om du motsier oss, er du en våpengal potensiell massemorder. Og antagelig synes du også at (et cetera ad nauseum).

 

Dessverre kan mye offentlig ordskifte (jeg nekter å kalle slikt for "debatt") om mange emner oppsummeres på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg føler at man må forsvare Oslo-borgerne litt her. Der jeg bor, svært nær nordmarka, har jeg et par ganger støtt på jegere. Av den litt mer poshe sorten (grunnet nabolaget), men trivelige som bare det i sin tweed og med setteren travende ved siden av. Han ene kom gående med sin s/s brukket over skulderen og hadde vært på duejakt i Bærum. Null problem her i nabolaget i alle fall. Nå, om du hadde gjort det på Gründerløkken, det er en annen sak. HEr i strøket er det en sterk jaktkultur.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er inne på gla'-saker fra centrale strøk...

 

I dag tok jeg en omvei hjem fra jobben og kom i skade for å rusle over Fridtjof Nansens plass midt i rushet. Dvs imellom Oslo rådhus og Stortingsgata. Innimellom asiatiske turister og herrer i grådress kom det en blidt smilende mann, i grønne klær og med et bulende, sort riflefutteral over skulderen og en bag i hånda. Med stø kurs fra Rådhuset og mot Karl Johan, og det uten at noen gjorde anskrik eller at politiet dukket opp.

 

Er folk blitt mer våpenredde? Kanskje. Men synet av en mann med rifle, uten at noen reagerer, med Slottet, Stortinget, Rådhuset og landets største jernbanestasjon innen synsvidde og et halvt minutts gange berget dagen min. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mye var annerledes før i tiden:

Det sto en morsom historie i Nordisk Våpenforum for noen år siden, for dere som husker bladet, veldig bra forresten.

Det var en gang en unggutt ca.9 år som ikke var helt lydig. Han hadde fått tak i farens tjenestepistol, en Colt 11,25 (.45acp). Han moret seg med den ved å ro i en pramm i kommunens vannreservoar og skjøt på karper. Ikke bare en gang, folk visste om det og kontaktet lensmann. At en slik aktivitet foregikk i drikkevannet som ellers var forbudt å bade i var uhørt. Fisken råtnet der også. Lensmannen tok gutten på fersken og kontaktet faren som ikke visste hva poden fordrev tiden med. Etter påtrykk fra lensmannen skulle faren ta bedre vare på pistolen slik at denne uhygieniske aktiviteten i drikkevannet opphørte. At niåringen hadde tilgang på pistolen og hadde brukt den var egentlig ikke tema, men hvor han moret seg med den og hvordan.

 

Ja, det var tider det?

 

Et familiemedlem hos meg (83 år i dag) bodde på landet på en liten gård. Han måtte gå ca.4 km. gjennom skogen for å komme til barneskolen. Han var også 9-10 år. Han hadde noen ganger med seg hagla og jaktet tiur og orrfugl til og fra skolen. Det var flere gutter i klassen som gjorde det, men de måtte gjemme hagla under noe løv og kratt før de nådde skolen. Læreren viste om dette, greit bare han slapp å se det. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blåser litt liv i denne tråden igjen jeg.

 

Var selv en tur på revejakt i høst, er så heldig å ha preditor-trerreng rett utenfor døra, hadde hatt ei runde i skogen, og kom ut på en skogsvei, hadde gått litt lenge enn jeg trodde, viste jeg ikke var på riktig terreng, så hagla var uladet,og sluttstykke trukket tilbake.

Den første jeg møter var grunneier på dette terrenget, første han spurte om, om om det hadde blitt noe og hva jeg jakta på. enden på den visa var at jeg fikk 1000mål ekstra å jakte på, hehe

Jeg bor i et boligfelt litt nord for kr.sand, heldig vise litt på på bygda, og mange jegere som bor her, på vei hjemgjennom feltet, hadde jeg hunden i bånd, og hagla på skuldra, traff jo på en jegernabo, og praten gikk, en til kom til. så kommer guttungen til han ene, og roper ut: Har du hvert på jakt? ja svarer jeg, ble det noe spør han, nei sa jeg, jeg bomma på en nøtteskrike, guttungen lyste opp, og sier: håper du treffer neste gang :-)

Gla jeg er så heøidg å få bo slik jeg gjør uten naboer som tror WW3 er brutt ut fordi dem ser et våpen.

Link to comment
Share on other sites

De som mener at ingen våpen betyr færre drap vil jeg tro tar feil.

Har jeg ikke riktig verktøy så finner jeg alltids en løsning.

For eksempel; jeg fant ikke vinopptrekkeren, tok en øl isteden, resultatet ble akkurat det samme, jeg blei FULL.

Finner ikke bokseåpneren sier du? en gammel fiskekniv og hammer gjør samme nytta.....

 

Møtte selv på en skiløper når jeg var på revejakt med en kompis, han glana så øya holdt på å dette ut, men hørte aldri noe mer....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Merkelig nok har antall drap begått med HV sine tjenestevåpen blitt redusert fra ca 1 i året, til 0 de siste 12-14 årene, etter at våpnene ble gjort mindre funksjonsdyktig ved at tennstemplene ble tatt inn.

Statistisk kan det sikkert tolkes på mange måter og muligens fortelle noe om tilgjengelighet og uønskede episoder....

Link to comment
Share on other sites

Slemmo, det er vel en skummel mulig slutning du trekker fram der?

Hva om de som brukte HV sine tjenestevåpen faktisk ikke brukte no annet istedet og antall drap i samfunnet samtidig har gått ned?

Da kan plutselig noen se en mulig korrelasjon mellom en reduksjon på nesten hundre tusen relativt lett tilgjengelige automatvåpen og antall drap totalt?

Link to comment
Share on other sites

Uten mer data, er nedgangen umulig å tolke. Vi vet at kriminaliteten er på nedgang over hele landet, og at dette også gjelder voldskriminalitet. Det har vært sterkt fokus på psykisk helse de seneste årene, og det kan nok også være en del av bildet.

Link to comment
Share on other sites

Slemmo, det er vel en skummel mulig slutning du trekker fram der?

Hva om de som brukte HV sine tjenestevåpen faktisk ikke brukte no annet istedet og antall drap i samfunnet samtidig har gått ned?

Da kan plutselig noen se en mulig korrelasjon mellom en reduksjon på nesten hundre tusen relativt lett tilgjengelige automatvåpen og antall drap totalt?

 

hvaom og hvisomatte....vi vet jo at det ikke er så enkelt som det, og jeg tviler på at noen klarer å finne en statistikk som trekker den slutningen.

Link to comment
Share on other sites

Cluet her, er som alltid:

 

Sørg for å dra med folk inn i miljøet vårt.

 

Når de får se hvor trivelige folk i sporten faktisk er, så forsvinner "mystikken" og de innser at vi er ganske så harmløse, og gjennomført trivelige. Og at vi overhodet ikke er et "problem", men en ressurs.

 

Dette ryktet sprer seg, det og. :)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg har respekt for våpen, de er faktisk lagd for å drepe. Er du uenig med meg er du enten naiv eller mangler erfaring.

 

Nåda.. Jeg er enig i at jaktvåpen og våpen av tjenestetype er lagd for å drepe, men dette er langt fra alle.

 

Jeg har fire våpen i skapet. Tre av disse er designet og produsert spesifikt som konkurransemodeller. De er laget for utstrakt jakt på papp og stål. Kan man bruke dem til å drepe? Visst kan man det, på samme måte som tjenestetype-pistolen min kan brukes til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Luxus Lungemos skrev:

Jeg har respekt for våpen, de er faktisk lagd for å drepe. Er du uenig med meg er du enten naiv eller mangler erfaring.
Jeg vil hevde denne påstanden står fjellstøtt.

 

 

 

vavlo skrev:

Har nok ingen respekt for våpen, men derimot at de må håndteres med respekt. Flisespikking vil vel noen si, men det er en vesensforskjell.
Mangler man erfaring skal det egentlig bare litt tankevirksomhet til for å ikke være ignorant, er man naiv kan det ta litt lenger tid....
Link to comment
Share on other sites

Jeg har respekt for våpen, de er faktisk lagd for å drepe.
Flisespikking - -
Hvis vi skal drive "flisespikking", vil jeg si at jeg ikke har respekt for (skyte-)våpen - men for ammunisjonen, når den er ladet i våpenet, enten den er laget for å drepe (folk eller dyr), eller bare lage hull i pappen.
Merkelig nok har antall drap begått med HV sine tjenestevåpen blitt redusert fra ca 1 i året, til 0 de siste 12-14 årene, etter at våpnene ble gjort mindre funksjonsdyktig ved at tennstemplene ble tatt inn.

Statistisk kan det sikkert tolkes på mange måter og muligens fortelle noe om tilgjengelighet og uønskede episoder....

Det er dessverre et vitenskapelig faktum at tilgjengelighet (og pris, når det gjelder alkohol!) er en vesentlig faktor, når man skal vurdere bruk/skadevirkninger av et produkt. I tillegg til drap med militærvåpen, har også antall drap med andre (lovlige) skytevåpen gått ned, etter at det ble påbudt å låse (inn) våpna.

 

Hvorvidt antall drap "i nære relasjoner" har gått ned, eller ikke, er mer usikkert (her spiller også ulike "kultur"-aspekter inn). Kanskje er terskelen noe høyere for å drepe ektefelle/samboer/far/sønn/datter/mor med brødkniven, eller med bare nevene, enn hvis man kan gjøre det på 3 meters avstand, med et skytevåpen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal drive "flisespikking", vil jeg si at jeg ikke har respekt for (skyte-)våpen - men for ammunisjonen, når den er ladet i våpenet
Her synes jeg du spikker helt unødvendige fliser. Jeg tror vi er enige om at et våpen er å anse som ladd, med mindre man har foretatt en egenhendig rykende fersk inspeksjon.

 

"Den er ikke ladd" - BANG :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...