Jump to content

Tåler ikke Blaser R8 "308 idiot"?


Torf

Recommended Posts

Jeg er ganske ofte, i følge min kone, på Løvenskioldbanen. Nå har jeg fått høre om to R8'er, i to forskjellige klubbmiljøer, som måtte repareres for ca 6000.- etter at eierne avfyrte en 308-patron i ei 30-06-pipe. Riflene var ikke i stand til å bli avfyrt etter hendelsene.

De som forteller om dette er "vanlige jegere" som arrangerer storviltprøver. Jeg har ikke sett noen av riflene.

Er det noen her som har vært borte i tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Høres svært merkelig ut. En .308 patron vil kamre litt tregt i et 30-06 kammer slik at slaget fra tennstempelet ikke kan skyve patronen fremover. Hylsen vil gi gasstettning slik at det ikke kommer noe sot på utsiden av hylsen og da vil det bli normalt trykk på sluttstykkebunnen.

  jeg har noen ganger "avlivet" klikkpatroner i .308 i en 30-06 mauser og har aldri hatt noen tegn på uregelmessigheter.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Torf said:

...Nå har jeg fått høre om to R8'er, i to forskjellige klubbmiljøer, som måtte repareres for ca 6000.- etter at eierne avfyrte en 308-patron i ei 30-06-pipe.

Og nå har jo flere hundre lest det samme om R8en- en Blaser- og da må det jo stemme! 😉 Er det noen her som har opplev dette selv med sin børse og ikke bare hørt/lest om det?

Hva gikk i så fall reperasjonen ut på?🙂

Link to comment
Share on other sites

Vel, den ene historien er slik:

En jeger skulle kjøpe patroner til R8'en på banen for å ta årets prøve. Vedkommende som satt i bua spurte hvilket kaliber han hadde. Det visste jegeren ikke, og gikk ut for å se på rifla. Kom tilbake og sa "308". Jegeren fikk 308-patroner og gikk ut for å skyte inn. Etter en kort stund kom han tilbake med rifle som ikke fungerte. Han fikk avfyrt et skudd.

Ca 2 uker etterpå kommer jegeren tilbake med ei regning på ca 6K for reparasjon av R8-rifla som han forlangte at klubben skulle dekke fordi han hadde fått feil patroner. Det kravet ble avvist.

Dette er grunnen til at jeg lurer på hva som har skjedd.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (15 timer siden):

Men tipper kulen må ha subbet borti kammeret istedenfor å gå rett ned løpet.

 

Det er grunnen til at jeg ikke har funnet det særlig helsemessig å driver presisjonstesting av 308 Idiot. Kula har 12 mm ekstra "friflukt", eller rettere sagt, "frigang", før den kommer i "normalt gjenge". Men ingen har rapportert om annen skade enn eventuelt på omdømmet som ansvarlig skytter etter slike "patron-omforminger".

 

Det er vel godt kjent på forumet at jeg ikke er så stor tilhenger av "Ingeniør-børser" generelt, og Blaser R93/R8 spesielt. Men et Blaser-kammer, og overgangskonus/kuleskråning og løp, er neppe særlig annerledes enn i øvrige 30-06-våpen, og burde derfor tåle mishandling med å bli foret med "dverg-slektningen" omtrent like godt/dårlig.

 

Dersom det har vært noen slike "havarier", mener jeg grunnen må være "Gardena-koblingen". Skade på "skinnene" for sluttstykkevandringen på rett-trekkere kan vel neppe oppstå, hvis sluttstykket er i lås? Men hvordan dette skulle oppstå, har jeg verken detaljkunnskap om konstruksjonen, eller fantasi nok, til å skjønne.

 

Mistanken går heller i retning av at det kanskje er noen som er enda mer innbitte Blaser-motstandere enn meg, som har satt ut en liten "fjær til 5 høns"-historie, etter å ha bivånet en Blaser-skytter med en rar tompatron.

 

 

Edit.: Det var jo en del DFS-skyttere som fikk tilbakekalt sine "Sauer"-piper, på grunn av materialfeil som kunne føre til sprekker. Dette var altså 6,5-piper, laget av samme legering, og på samme maskiner, som Blaser-piper med samme "høl". Jeg mener erindre å ha hørt at denne feilen også omfattet piper i 7 mm-kaliber. Kan denne feilen også omfatte 7,62-piper, slik at "uhellet" kunne oppstått, om skytteren har skutt aldeles korrekt patron i våpenet? Det høres umiddelbart usannsynlig ut, både fordi Sauer/Blaser erstattet piper med feil kostnadsfritt, og fordi ei ny pipe ville kostet minst 10 store mer enn den påståtte reparasjonen.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (48 minutter siden):

kommer jegeren tilbake med ei regning på ca 6K for reparasjon av R8-rifla som han forlangte at klubben skulle dekke fordi han hadde fått feil patroner.

 

Høres ut som en "R8 idiot" når han ikke vet kaliberet i sin egen børse :winke1:

 

Er forøvrig ingen motstander av Blaser, utenom prisene ;)

 

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Vel, den ene historien er slik:

En jeger skulle kjøpe patroner til R8'en på banen for å ta årets prøve. Vedkommende som satt i bua spurte hvilket kaliber han hadde. Det visste jegeren ikke, og gikk ut for å se på rifla. Kom tilbake og sa "308". Jegeren fikk 308-patroner og gikk ut for å skyte inn. Etter en kort stund kom han tilbake med rifle som ikke fungerte. Han fikk avfyrt et skudd.

Ca 2 uker etterpå kommer jegeren tilbake med ei regning på ca 6K for reparasjon av R8-rifla som han forlangte at klubben skulle dekke fordi han hadde fått feil patroner. Det kravet ble avvist.

Dette er grunnen til at jeg lurer på hva som har skjedd.

 

 

Våpenkortet med riktig kaliber burde vært vist før ammokjøp.......

 

Edit

kan selvfølgelig ha med feil kort til feil løp når det gjelder systemvåpen.

Edited by Toby
Link to comment
Share on other sites

Toby skrev (Akkurat nå):

Våpenkortet med riktig kaliber burde vært vist før ammokjøp.......

Er vanlig praksis hos oss, hvis ikke det vises får man ikke kjøpt. Vi fører vanlig salgsprotokoll på samme måte som hos våpenforhandlere, og denne skal jo fremvises ved kontroll...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er mange plausible grunner til at jegeren kunne få ut 308. Kanskje han hadde ei rifle til i 308? Ikke vet jeg.

 

Det er så mye rart som kommer fram under skyteprøvene. Sist onsdag var det en som hadde satt sluttstykket inn opp ned i en Sauer 101. Det fikk man visst ikke ut igjen uten å skru børsa helt frahverandre.

Sist torsdag dag var det også en som ikke fikk ut tomhylsa av en CG1900. Det viste seg å være at han brukte et sluttstykke for magnumpatroner i ei rifle for 6,5x55. Vi spurte han om han hadde et annet sluttstykke. Da dro han fram en plastpose med 6-7 Hq/CG1900 sluttstykker. Han hadde arvet en samling 1900'er av faren sin men visste ikke at sluttstykkene var nummerert til hver rifle og at de hadde forskjellig utførelse pr kaliber..

Jeg kunne holdt på i evigheter med slike historier.

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Ca 2 uker etterpå kommer jegeren tilbake med ei regning på ca 6K for reparasjon av R8-rifla som han forlangte at klubben skulle dekke fordi han hadde fått feil patroner. 

Jeg er ikke så stø i geografien. Si meg, er Løvenskiold helt, helt vest i Oslo, like ved Røen, eller er det i det mest nasale Bærum? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Per-S said:

Dersom en R8 ikke tåler at det kommer en 308 Win patron i et våpen kamret for 30-06 er det en alvorlig feil med konstruksjonen. Da er sikkerhetsmarginene for små.

 

Ja, eller så er det en sikkerhetsventil. "Det her skal ikke du holde på med." 

 

49 minutes ago, Torf said:

Det er så mye rart som kommer fram under skyteprøvene. 

Amen. Man trenger ikke å være en toppskytter for å være en god jeger, men man må være trygg for omgivelsene.

 

Det har blitt bedre, det er lengre mellom skrekkhistoriene nå enn for 30 år siden, men fremdeles blir jeg forundret over hvor mange middelaldrende menn som er villige til å brenne en månedsgasje på våpen og optikk uten å ha den fjerneste anelse om hva de driver med. 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 timer siden):

skrive fullstendig patronnavn på søknad og våpenkort

Det er det som er problemet med politiets saksbehandling. De blander begrepet kaliber og navnet på patronen våpenet er kamret for. I våpenkompendiet var det klare og gode definisjoner, blant annet på kaliber som diameter på løpets boring. Dette burde politiets saksbehandlere klare å få til korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (11 timer siden):

Vel, den ene historien er slik:

En jeger skulle kjøpe patroner til R8'en på banen for å ta årets prøve. Vedkommende som satt i bua spurte hvilket kaliber han hadde. Det visste jegeren ikke, og gikk ut for å se på rifla. Kom tilbake og sa "308". Jegeren fikk 308-patroner og gikk ut for å skyte inn. Etter en kort stund kom han tilbake med rifle som ikke fungerte. Han fikk avfyrt et skudd.

Ca 2 uker etterpå kommer jegeren tilbake med ei regning på ca 6K for reparasjon av R8-rifla som han forlangte at klubben skulle dekke fordi han hadde fått feil patroner. Det kravet ble avvist.

Dette er grunnen til at jeg lurer på hva som har skjedd.

 

 

i så tilfelle…slitsomt opplegg å være skyteleder kanskje…

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke fan av Blaser, spesielt pga ulykkene rundt R93 og en del ødelagt elgjakt pga ettersøk fordi en fjomp ikke var hard nok med omladning på disse børsene. Disse hendelsene er jo med faktisk korrekt patron i korrekt kaliber. Men at de presterer å skyte .30 Idiot i ei børse (som oftest koster mer enn en grei personbil) som det 99% garantert står faktisk kaliber på løpet... Ja, da bør de kanskje finne seg en annen hobby.

Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (8 timer siden):

i så tilfelle…slitsomt opplegg å være skyteleder kanskje…

 

Jepp, nå er snittalderen på våre som gidder dette 78. Det er faktisk ikke sikkert det er noen som gidder dette i vår klubb neste år.

De gjør det frivillig, uten lønn, men med kompensasjon for reiseutgifter, etc.

Det er alltid noen jegere som er ufine og forventer en eller annen "ekstraservice" som legger en demper på motivasjonen.

"Morsomst" er de jegerne som kommer 5 min før stengetid og "skal bare" skyte inn og ta prøven med 3 rifler fordi de skal på jakt i morgen. Dette er som regel folk som er vant til å få det som de vil, og de kan bli uhøflige, for å si det pent, når de får beskjed om at det stenger. Dette skjer nesten hver åpningsdag.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Rausheim said:

Nå er jeg ikke fan av Blaser, spesielt pga ulykkene rundt R93 og en del ødelagt elgjakt pga ettersøk fordi en fjomp ikke var hard nok med omladning på disse børsene. Disse hendelsene er jo med faktisk korrekt patron i korrekt kaliber. 

Det er nok ikke helt korrekt, den eneste bekreftede alvorlige ulykken med R93 i Norge som jeg kjenner til (en 8x68s, i 96?) var det vel både feil på våpenet- noe som ble endret etter denne ulykken-og feil på ammunisjon. Det har også vært alvorlige ulykker med andre våpentyper med samme/værre utgang, bla med "verdens sterkeste"  Wby mark IV. Så ting skjer, tragisk nok. Men det føles muligens bedre for enkelte om det er en Blaser?

At noen klabber det til- og forårsaker ettersøk tror jeg er vanligere med M98 enn med R93😉 

 

21 hours ago, asterix said:

Og nå har jo flere hundre lest det samme om R8en- en Blaser- og da må det jo stemme! 😉 Er det noen her som har opplev dette selv med sin børse og ikke bare hørt/lest om det?

Hva gikk i så fall reperasjonen ut på?🙂

Dette har vi vel så langt ikke helt fått svar på?

Edited by asterix
Rettet noen skrivefeiler
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

 

Jepp, nå er snittalderen på våre som gidder dette 78. Det er faktisk ikke sikkert det er noen som gidder dette i vår klubb neste år.

De gjør det frivillig, uten lønn, men med kompensasjon for reiseutgifter, etc.

Det er alltid noen jegere som er ufine og forventer en eller annen "ekstraservice" som legger en demper på motivasjonen.

"Morsomst" er de jegerne som kommer 5 min før stengetid og "skal bare" skyte inn og ta prøven med 3 rifler fordi de skal på jakt i morgen. Dette er som regel folk som er vant til å få det som de vil, og de kan bli uhøflige, for å si det pent, når de får beskjed om at det stenger. Dette skjer nesten hver åpningsdag.

Dette er faktisk en utfordring mange steder. Å finne folk til å gjøre denne dugnaden når kjeft og surmulig er den eneste belønningen man risikerer å få, er ikke enkelt. 

Link to comment
Share on other sites

@asterix Det har vært flere internasjonalt også. Men det var ikke poenget, men at de fleste oppegående personer har nok fått med seg at "blaser = kan være jævla farlig med feil patron selv i korrekt kaliber" og da burde man (som med alle andre våpen) forvisse seg ekstra om at man i det minste kjøper en pakke patroner som har samme navn som det som står på pipa.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (51 minutter siden):
Torf skrev (3 timer siden):

 

Jepp, nå er snittalderen på våre som gidder dette 78. Det er faktisk ikke sikkert det er noen som gidder dette i vår klubb neste år.   -

Det er alltid noen jegere som er ufine og forventer en eller annen "ekstraservice" som legger en demper på motivasjonen.

Dette er faktisk en utfordring mange steder. Å finne folk til å gjøre denne dugnaden når kjeft og surmulig er den eneste belønningen man risikerer å få, er ikke enkelt. 

 

Det er som oftest greit å hjelpe til på skyteprøver. Det har riktignok vært noen mellomfornøyde "javel, da, hvis det er så nøye" når man sier "sluttstykket ut, eller kammerflagg, og pipa i ufarlig retning", men det ser ut som det går seg til.

 

Torf skrev (3 timer siden):

"Morsomst" er de jegerne som kommer 5 min før stengetid og "skal bare" skyte inn og ta prøven med 3 rifler fordi de skal på jakt i morgen. Dette er som regel folk som er vant til å få det som de vil, og de kan bli uhøflige, for å si det pent, når de får beskjed om at det stenger. Dette skjer nesten hver åpningsdag.

 

Joooo - man har jo vært borti denne kategorien også. Og de som oppfører seg slik, befinner seg, forbausende ofte, ganske høyt på sjefsregulativet eller -hierarkiet. Og de kan bli ganske uhøflige, med et overveldende velassortert utvalg "invektiver", når de får beskjed om at her er det ikke de som er sjefen.

Link to comment
Share on other sites

znopi skrev (5 minutter siden):

hvordan kan det bli ettersøk av klikk?

 

Hvis klikket er på et forsøk på oppfølginsskudd, er eventuelt ettersøk avhengig av kvaliteten på førsteskuddet. Hvis skytteren føler at førsteskuddet gikk litt for langt bak, er det en forholdsvis stor fordel å ha et våpen der neste patron kamrer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (1 time siden):

Var en på banen som konsekvent siktet på hodet/ øret på reinsddyrblinken da han tok prøven - var enklere å sikte der enn på det "store svarte brystet" da han tok prøven. Siktet var stilt in der etter - så han traff greit (nok) innenfor ringen - og fikset sånn sett skyteprøven...

Håper han stiller siktet tilbake før han drar på jakt. Eller mulig han bare skyter voksne dyr som kommer fra høyre ? ;)

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (1 time siden):

Var en på banen som konsekvent siktet på hodet/ øret på reinsddyrblinken da han tok prøven - var enklere å sikte der enn på det "store svarte brystet" da han tok prøven. Siktet var stilt in der etter - så han traff greit (nok) innenfor ringen - og fikset sånn sett skyteprøven.

Det var en av samme slekten på en bane i bergensområdet. Han fikk råd om å skru siktet inn så han traff i senter, men mente det var greit som det var. Han siktet på hodet og dyret fikk et greit treff så han skjønte ikke problemet-helt til standplassleder spurte hva han gjorde om dyret stod andre veien?

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jegermeistern said:

forholdsvis stor fordel å ha et våpen der neste patron kamrer.

Gjelder ikke det alle våpen, eller er det bare Blaser hvor dette kan skje, og som gir ettersøk som resultat?

Kan det være at den som bruker våpenet som kan være årsak til ettersøk, og ikke nødvendigvis ett spesifikt våpen merke, som påstått over her?

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...