Jump to content

Tåler ikke Blaser R8 "308 idiot"?


Torf

Recommended Posts

Kan det være for høye toleranser i en Blaser som er årsaken? Prøvde for mange år tilbake å skyte .30 idiot. 308 skuddene gikk lett i det romme 30.06 kammeret i Mausern den gangen. Presisjonen var etter det jeg husker ikke helt på høyde med original kaliber patroner. Men "Ola Potet Elgjeger" kunne fint skutt pliktskudd og oppskyting med presisjonen jeg fikk. Selv skyte elg hadde vært mulig selv om jeg aner ikke hvor mye hastighet som ble borte i forsøket. Husker skuddene satt ca 10 lavt. Men den pipa/rifla hadde store avvik mellom patroner. Så det trengte ikke være hastighet tap som gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Sebu83 said:

Det jeg stusser mest på er at det kun kosta 6000 å fikse noe på en Blaser. Kan ikke ha vært store skaden :D

 

Altså, hadde jeg vært børsemaker og fått inn en knickers-Fredrik med 30-idiot-forkilt R8 så hadde jeg skrevet regning med gaffel... 

 

Og dette gir oss jo en ny målestokk; minst én her på forumet leter etter "beste jaktvåpen på finn.no for mindre penger enn en Blaser kikkert-montasje." Nå kan vi lete etter "billigere enn en Blaser-forkiling!" 

  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

For å komme tilbake til trådens tema: Kan det være noe som gjør at Blaser R8 ikke tåler mishandlingen fra avfyring av en for kort patron? Jeg skrev på forrige side:

 

Sitat

   -   grunnen må være "Gardena-koblingen".

 

HVIS det var gasslekkasje til utsiden av patronen, eller tennstiften dyttet patronen litt fram (ikke mer enn at tennhetta ble avsatt), kunne noe slikt føre til at "noe" i "Gardena-låsen" kom i ulage? Hver enkelt "klo" i denne låsen er vel (jaja, moderne metallurgi - ) svakere enn låsklakkene i en M/98? Dere som har R8 (eller R 93, men der er vel geometrien noe annerledes), kan dere "legge hodene i bløt", se på alle detaljer i mekanismen, og komme opp med noe slags mulig forklaring?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (51 minutter siden):

Heldigvis" er 6,5 x 55 laget slik at den ikke kamrer i 30-06 - i alle fall ikke i min 30-06

 

Per-S skrev (45 minutter siden):

6,5x55 og 9,3x62 hylser har litt større bunndiameter enn .308 Win

 

Har sett 6,5x55 kamret og skutt i 9.3x62

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Jeg vil tilbake til mer eller mindre fantasifulle (bort-) forklaringer på at Blaser ikke tåler feil kost.

 

Kan det ha noe å gjøre med at sluttstykke- ("bolt-") hodet er (som jeg har oppfattet) utskiftbart?

 

Skulle jeg gjette ville jeg sagt at den ikke vil ha skitt på fingrene. 

 

Dårlig gasstetting, dårlig forbrenning, sot og partikler blåser inn i sluttstykkehodet så ikke fingrene i Gardenakoblingen klarer å trekke sammen. Det tror jeg blir vanskelig å demontere også. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...