Jump to content

Destruksjonspant gis på halv auto jaktvåpen, annonse fra Oslo Politidistrikt Forvaltningskontroll


Guest

Recommended Posts

Pob. Kristensen våpenkontorer Oslo Politidistrikt:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=286129266&showContactInfo=true

 

 

Det presiseres at listen ikke er uttømmende og endringer kan innføres etter nye vurderinger

 

GROVT KALIBER:

Merke Modell Beretta CX4 Browning BAR Match Browning BAR DBM FN FNAR Garand Alle utgaver Heckler & Koch SL6 Heckler & Koch SL7 Heckler & Koch SL8 Marlin Mod 45 Marlin Mod 9 camp carbine Mauser G-41 Ruger PC Carbine (alle utgaver) Ruger Mini 14 Ruger Mini 30 Valmet Petra Valmet Hunter Vepr Super Vepr Pioner Vepr Hunter Walther G-41 Winchester M/1907 Winchester Model 30

 

FIN KALIBER:

Merke Modell Armalite AR7 Armi Jaeger AP-74 Armi Jaeger AP-80 Armi Jaeger AP-84 AMT/Arcadia AMT Lightning 25/22 American Mod 180 Bergara BXR .22 Bingham PPSH Browning Mod .22 / SA22 Browning BAR 22 Charter Arms AR7 Explorer Chiappa M4 22 DPMS Panther AP4 .22 Erma EM1-22 Gevarm Alle .22 varianter Heckler & Koch HK270 Henry AR7 Krico Mod 260 Marlin 70HC Marlin 70/795 Marlin Mod 995 Marlin Mod 60 Marlin Mod 70 pss /papoose Marlin Mod 7000 Marlin Glenfield 70 Magnum Research MLR 10/22 / MLR22AT Mossberg 702 Plinkster Mossberg 715T Norinco JW-20 TD Remington Apache Remington Nylon 66 Remington Mod 8 Remington Mod 522 Viper/Speedmaster Remington Mod 552 Speedmaster Remington Mod 597 Ruger 10/22 alle utgaver Ruger SR-22 Savage Mod 64 Savage A22 Savage A17 Squires Bingham M20 Tactical Solutions X-ring Voere Mod 2114 «Beech» Voere Mod 2115 / 2117 Voere Mod 2005 Walther G22 Winchester Wildcat Winchester Mod 77 Winchester Mod 190 Winchester 490 Winchester 290 Winchester 74

Link to comment
Share on other sites

Hvordan var nå dette? De som mente ny lov, forskrift og forarbeider ga stø kurs mot forbud mot halvauto med løst magasin-hvs var det nå de PK kaller oss? Paranoide? Konspirasjonsteorier? 

Noen av de PK er ivrig opptatt med å forklare hvor åpenbart for alle disse reglene er. Uten at lov og forskrift har endret seg så mye som et komma.

 

Norske jegere og skytteres største fiende er jegere og skyttere...

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på noen runder nå med lovendring, forskrift og ulike rundskriv. Jeg møtte også medlemmer av  justiskomiteen i forbindelse med både ny lov og forskrift. Det eneste som er sikkert er at det vi nå ser ikke er i tråd med lovgivers intensjonen. 

 

Jeg begynner nå å bli så lei av måten vi blir behandlet på at jeg tror jeg skal se meg etter en ny hobby. Kanskje gjenoppta fisking på aktivt nivå igjen. Dette gidder jeg ikke mer.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fleskebacon said:

Jeg har fått bekreftet fra Finn.no at det faktisk er politiet som står bak annonsen. Ganske utrolig, men altså sant.

Veldig merkelig måte å bruke resurser på🙄. Den saken burde nesten havna i VG eller noe i den kategorien

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Undulaten said:

Så dette bildet på facebook. Rimelig spesiell fremgangsmåte.

Er det dette de mener med at politiet skal bli mere datakyndig og ta steget inn i den elektroniske tidsalderen?🤭

Edited by Bly
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

M&P79 skrev (5 minutter siden):

Skal begynne med svartkrutt og perkusjon jeg.

 

 

Og hvor lenge tror du at du får holde på med det, når de kriminelle har tatt i bruk moderne "angrepsvåpen"?

 

https://www.nrk.no/innlandet/politiet-er-straks-ferdige-med-etterforskningen-av-bortforingen-pa-tolga-i-januar-2022-1.16146171

 

( @Chiefen.v-2 viste til dette nymotens våpenet i en annen tråd )

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (5 timer siden):

 

Og hvor lenge tror du at du får holde på med det, når de kriminelle har tatt i bruk moderne "angrepsvåpen"?

 

https://www.nrk.no/innlandet/politiet-er-straks-ferdige-med-etterforskningen-av-bortforingen-pa-tolga-i-januar-2022-1.16146171

 

( @Chiefen.v-2 viste til dette nymotens våpenet i en annen tråd )

 Ups..da må jeg revurdere hele greia. Vil uten tvil havne på forbudslista denne også i neste rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke vi skal gi opp riktig ennå jeg da....

 

Jeg oppfordrer alle medlemmer av NJFF som ikke allerede har gjort det å sende inn en kort mail ang POD sitt siste rundskriv.

Trenger jo ikke skrive så mye annet enn at man er skeptisk til POD sitt nye rundskriv og tolkningen av den nye våpenloven og at man lurer på om NJFF har tenkt til å gjøre noe med det.

De er jo tross alt ett forbund som skal jobbe for jegere sine interesser og bør ha politiske kontakter på de rette stedene ang jakt, våpenlovgivning osv...?

Jo flere henvendelser jo mere skjønner de at det opptar medlemsmassen og ikke bare skal avfeies som støy....

 

njff@njff.no

medlem@njff.no

 

Og hvis noen andre her inne har politiske kontakter eller andre kontakter til noen som faktisk har lovgivende makt i dette landet så er jo det bra også!

 

Hvis POD får leke lovgivende makt uten innsigelser eller irettesettelse så ser det mørkt ut fremover synes jeg..

 

Bare mine tanker som en nisse på ett forum, men jeg har oppnådd mye rart ved å kjempe før...

Edited by K.Olsen
La til en epostadresse til
Link to comment
Share on other sites

skog skrev (6 timer siden):

 

Jeg begynner nå å bli så lei av måten vi blir behandlet på at jeg tror jeg skal se meg etter en ny hobby. Kanskje gjenoppta fisking på aktivt nivå igjen. Dette gidder jeg ikke mer.  

Det er vel en av målsetningene til POD at vi alle skal følge ditt eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (2 minutter siden):

Også har du sånne som meg, som i utgangspunktet ikke hadde lyst på halv-auto, men som syns det er et såpass stort overtramp, så nå har jeg ihvertfall lyst på en. 

Hehe..... Tommel opp!

Hvorfor tror du jeg søkte på min? ;-)

("Ballet" var allerede i gang den gangen jeg søkte på min også)

Veldig fin å trene med så jeg angrer ikke på kjøp!

 

Hvis vi skal følge lover og regler til punkt og prikke så skal "øvrigheta" det også!

Jeg har en sterk medfødt motstand mot urettferdighet og spesielt "ovenfra og ned"!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare noe jeg har hørt fra en som snakka med personen som angivelig skrev delen av forskrift som omhandler halvauto med "militært utseende". Han sa noe slikt som at "ved neste revisjon(dvs ny forskrift) så ryker alle rifler med "militært utseende" til jakt, uansett mekanisme. Feks. boltrifle i chassis med pistol grep.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Sku said:

Bare noe jeg har hørt fra en som snakka med personen som angivelig skrev delen av forskrift som omhandler halvauto med "militært utseende". Han sa noe slikt som at "ved neste revisjon(dvs ny forskrift) så ryker alle rifler med "militært utseende" til jakt, uansett mekanisme. Feks. boltrifle i chassis med pistol grep.

Ja, da har vi det gående da og hvis det stemmer og det har jeg trodd hele tiden, da står ikke den Skumle Saueren heller trygt om noen år med mulighet til å skifte magasiner lynraskt.

I tillegg har den det ekstremt flattskytende kaliberet 6,5x55.  Det blir bare verre og verre dette her gutter og jenter.

Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (19 minutter siden):

Bare noe jeg har hørt fra en som snakka med personen som angivelig skrev delen av forskrift som omhandler halvauto med "militært utseende". Han sa noe slikt som at "ved neste revisjon(dvs ny forskrift) så ryker alle rifler med "militært utseende" til jakt, uansett mekanisme. Feks. boltrifle i chassis med pistol grep.

Gruer meg til at de skal definere "militært utseende"...........

 

Så det er pistolgrepet som er farlig ja.....skjønner...

 

Så munnlading med svartkrutt blir forbudt også da eller?

(Amerikanske borgerkrigen)

Hvor lang tid tilbake i historien skal de gå ang "militært utseende" mon tro?

Første verdenskrig? Da ryker alle boltrifler....

 

Hvis dette er en villet politikk så ryker alt....

Edited by K.Olsen
Link to comment
Share on other sites

vel, det er ikke lenger lov å sette stokk med frittstående pistolgrep på Ruger 10/22, hvis erverva for jakt. Blir du tatt med 10/22 med det nå så får du svi.  Brudd på våpenlov fører vel (alltid?) til inndragelse av våpenkort.

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Sku said:

vel, det er ikke lenger lov å sette stokk med frittstående pistolgrep på Ruger 10/22, hvis erverva for jakt. Blir du tatt med 10/22 med det nå så får du svi.  Brudd på våpenlov fører vel (alltid?) til inndragelse av våpenkort.

 

"Pistolgrep som står att på våpenet når bakstokken takast av" riktignok.

Spørsmålet er vel heller hvor lenge jeg får beholde min 10/22, uavhengig om den har frittstående pistolgrep eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (7 minutter siden):

vel, det er ikke lenger lov å sette stokk med frittstående pistolgrep på Ruger 10/22, hvis erverva for jakt. Blir du tatt med 10/22 med det nå så får du svi.  Brudd på våpenlov fører vel (alltid?) til inndragelse av våpenkort.

 

Ja men så gjør man vel ikke det da for fanken......pga det sinnsykt farlige pistolgrepet....

Ruger med rett stokk blir tydeligvis forbudt også skal vi tro de som finner opp egne tolkninger av den nye loven....

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Röda_Lacket said:

@alkymisten Ja de forbyr dette. Men det skal vel behandles i det føderale rettssystemet også. 

Ja regner med det.. de fleste saker av denne art prøves opp mot grunnlovstilleggene...men det viser en global trend og vilje plandt politikere til denne type forbud.

 

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (6 minutter siden):

Dere som ser til USA:

 

Illinois forbyr salg av en rekke typer halvautomatiske våpen, opplyser myndighetene i den amerikanske delstaten.

 

 

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63bf11bbba1d0a1aae2a5b64/illinois-forbyr-salg-av-halvautomatiske-vapen

Spiller ingen rolle! 

Dette er Norge!

 

(Dette er bare litt historisk fjas ifra min side altså, men føler for å minne om hvem som stod side om side med det Norske militæret da Tyskerne ankom landet vårt i 1940)

Det gikk som det gikk, men de prøvde ihvertfall for kjærlighet til landet vårt....

 

Tror ikke den neste krigen blir maken for all del, men hvorfor ta våpen ifra den lovlydige befolkningen som faktisk kommer til å hjelpe til hvis en armada av russere finner det for godt til å trampe inn i landet her feks...

Historien gjentar seg gang på gang og jeg vet hva jeg kommer til å gjøre...(hvis jeg fortsatt eier våpen da)

Nok en gang, bare fjas ifra meg;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Si det, noe av det første som skjedde i Ukraina var nettopp å dele ut titusenvis av rifler og amunisjon til sivile. De som klarer legge samme  to og to skjønner hvorfor..

 

Olsenm skrev (1 time siden):

Norge, et land med så mye byråkrati at samfunnet går i revers. Er vel ikke lenge før vi igjen, står med lua i hånda på politistasjonen, og spør om vi ikke kan være så snill å få kjøpe 50 skudd. 

Siste generasjon nordmenn som kan nesten fritt jakte og skyte er født..

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå har politiet akkurat fått kritikk for å blande kortene med tanke på ruspolitikk og det samfunnsoppdraget de skal forvalte. Det er kanskje ikke like stor interesse for våpenloven hos menigmann, men dette blir jo litt i samme gata. De mister jo bare tillit når de skal ha en egen agenda som ikke stemmer helt med politisk intensjon.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bly said:

De mister jo bare tillit når de skal ha en egen agenda som ikke stemmer helt med politisk intensjon.

 

Og hva er den politiske (Stortingets) intensjon med våpenloven?...

 

Jeg tror POD via JD nettopp treffer det stortingsflertallet ønsker i sitt "våpenrundskriv"...

 

Mener Stortinget(noe jeg ikke tror) at JD/POD har gått for langt eks med 22 våpen  må man få noen på Stortinget til å ta opp saken eks ved at NJFF presser på...

 

Jenny Klinge (Senterpartiet) var vel en talsperson for  mer liberal våpenlov...Hva sier hun? Her er kontaktinformasjon: jenny.klinge@stortinget.no

Link to comment
Share on other sites

Kan man bygge om til høykapasitetsmagasin/trommel på eksempelvis Sauer 200STR, Banemauser og Gode gamle krag? Ser man får en ekstrem rask og treffsikker skuddtakt med den lette boltgangen på 200STR i eksempelvis «stuper’n».
 

Snart ligger alle på LS med laserrifler. 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (11 timer siden):

Norge, et land med så mye byråkrati at samfunnet går i revers.

Vi er godt på vei til å bli selvødeleggende dekadente, byråkratiet som i dag er så omfattende/eskalerende og detaljstyrende i alt bidrar godt som synkelodd, ikke bare i våpensaker. Ser vi på POD sine rundskrivforfattere hvor de nå får skikkelig smak på tilbakekallelser så frykter jeg at dette vi ser nå er bare starten på en hysterisk og lite troverdig avvæpningsprosess av folks lovlige ervervede våpengarderober, de må bare starte en plass. Ser vi på §5 punkt 4 så kan de dra denne langt den dagen de vil skape mer usaklig kvalme, militære boltrifler som er i originalstand, som eks. Krag-Jørgensen og diverse Mausere, de har alle dette "skrekkelige" overtreet.

§ 5.Løyve med vidare for skytevåpen

Utanom dei tilfella som er nemnde i §§ 1012 eller 13, kan ikkje politiet gje løyve til å erverve, ha, tilverke, importere eller omsette følgjande skytevåpen:

1.

heilautomatiske skytevåpen,

 

2.

skytevåpen som er kamuflerte som annan gjenstand,

 

3.

halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet,

 

4.

skytevåpen som vanlegvis vert bruka som krigsvåpen,

 

5.

andre skytevåpen enn dei som er nemnde i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk, eller som har særskilt farlege eigenskapar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Vaquero said:

Vi er godt på vei til å bli selvødeleggende dekadente, byråkratiet som i dag er så omfattende/eskalerende og detaljstyrende i alt bidrar godt som synkelodd, ikke bare i våpensaker. Ser vi på POD sine rundskrivforfattere hvor de nå får skikkelig smak på tilbakekallelser så frykter jeg at dette vi ser nå er bare starten på en hysterisk og lite troverdig avvæpningsprosess av folks lovlige ervervede våpengarderober, de må bare starte en plass. Ser vi på §5 punkt 4 så kan de dra denne langt den dagen de vil skape mer usaklig kvalme, militære boltrifler som er i originalstand, som eks. Krag-Jørgensen og diverse Mausere, de har alle dette "skrekkelige" overtreet.

§ 5.Løyve med vidare for skytevåpen

Utanom dei tilfella som er nemnde i §§ 1012 eller 13, kan ikkje politiet gje løyve til å erverve, ha, tilverke, importere eller omsette følgjande skytevåpen:

1.

heilautomatiske skytevåpen,

 

2.

skytevåpen som er kamuflerte som annan gjenstand,

 

3.

halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet,

 

4.

skytevåpen som vanlegvis vert bruka som krigsvåpen,

 

5.

andre skytevåpen enn dei som er nemnde i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk, eller som har særskilt farlege eigenskapar.

 

Ordlyden der er jo også egentlig "riktig", ettersom "vert" betyr "blir", som igjen må bety at det faktisk i dag fortsatt vanligvis blir brukt som krigsvåpen. Som vel verken Krag eller Mauser blir. Ordlyden om halvautomatiske rifler i nr. 3 er annerledes, ettersom den rammer alle rifler som opprinnelig er laget til det formålet. Det er ikke noe krav om at de fortsatt vanligvis blir brukt til det.

 

Og når det er sagt, så er jeg helt enig med deg, og jeg er også vel innforstått med at slett ikke alle i POD kan å lese. Og spesielt ikke nynorsk. Det er sikkert derfor loven er utforma på nynorsk, for å gi enda større rom for idiotiske tolkninger og overlagte misforståelser.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, vsmeen said:

Kan man bygge om til høykapasitetsmagasin/trommel på eksempelvis Sauer 200STR

Nei, det kan du ikke! Slik den er designet vil det ikke fungere på noe fornuftig vis. Det er enklere å bygge ei ny rifle enn å modifisere en STR til formålet du sikter til. Ikke ser jeg helt poenget heller😉

59 minutes ago, vsmeen said:

Ser man får en ekstrem rask og treffsikker skuddtakt med den lette boltgangen på 200STR i eksempelvis «stuper’n».

Det har ikke så mye med boltgangen å gjøre. De har trent på dette i mange år. Det kommer ikke av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (13 minutter siden):

Det er sikkert derfor loven er utforma på nynorsk, for å gi enda større rom for idiotiske tolkninger og overlagte misforståelser.

Det er bare trist, uansett må vi konstatere at vi undertrykkes av ustabile og uforutsigbare byråkrater.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dere kan se bort fra punktet om "skytevåpen som vanlegvis vert bruka som krigsvåpen", dette er ment å dekke kanoner og granatkastere og slikt. Betydningen er nokså tydelig i forarbeider, og i opphavet i EU-rett. Dette punktet har ingen ting med håndholdte geværer å gjøre.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vargen said:

Dere kan se bort fra punktet om "skytevåpen som vanlegvis vert bruka som krigsvåpen", dette er ment å dekke kanoner og granatkastere og slikt. Betydningen er nokså tydelig i forarbeider, og i opphavet i EU-rett. Dette punktet har ingen ting med håndholdte geværer å gjøre.

 

Det hjelper lite hva forarbeidene og loven sier, når POD sier:

 

"Eksempler på krigsvåpen er mitraljøser, hel- og halvautomatiske rifler med høy
magasinkapasitet
(...)"

Link to comment
Share on other sites

Det følger klart av våpenforskrifta § 14-1 nr. 2 at eksisterende løyver også vil forbli gyldige etter at den nye loven/forskriften trer i kraft. Unntaket fra dette når det gjelder halvautomatiske rifler til jakt gjelder kun: "halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet", jf. forskriftens § 14-1 nr. 3 og lovens § 5 (2) nr. 2. At dette også har vært lovgivers intensjon følger også av to individuelle forarbeider.

 

Det denne politibetjenten som har lagt ut Finn-annonsen tydeligvis ikke har forstått er at det er en forskjell mellom reglene for erverv i dag og avhendelse av tidligere gitte våpenløyver.

 

Hvorvidt noe er et krigsvåpen e.l. er forøvrig også irrelevant for spørsmålet om avhendelse. Vurderingen ved avhendelse er kun om riflen "opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet".

Edited by Viper
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...