Jump to content

Freya avlivet


Sølvrev

Recommended Posts

Jeg poster denne under Viltstell, for det er nettopp hva det erHvalrossen Freya er avlivet | ABC Nyheter

 

Historien viser hvor galt det kan gå når ikke folk forstår og vil respektere ville dyrs behov, men først og fremst er opptatt av å dekke sin egen nysgjerrighet. Ville dyr har det best når det behandles som ville dyr.

 

Et annet spørsmål er om ikke hvalrossen burde vært avlivet for lenge siden, siden den hadde mistet sin naturlige skyhet og vært til fare for mennesker, samt gjort skade  iht. §3.3 i skadefellingsforskriften.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Et annet spørsmål er om ikke hvalrossen burde vært avlivet for lenge siden, siden den hadde mistet sin naturlige skyhet og vært til fare for mennesker, samt gjort skade  iht. §3.3 i skadefellingsforskriften.

 

Naturlig skyhet? Har du mye erfaring med hvalross?

Jeg opplever hvalrossene som alt annet enn sky, så lenge de er i vannet aksepterer de folk kloss innpå. De shower og herjer rundt båten når man er utpå..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 minutt siden):

 

Naturlig skyhet? Har du mye erfaring med hvalross?

Jeg opplever hvalrossene som alt annet enn sky, så lenge de er i vannet aksepterer de folk kloss innpå. De shower og herjer rundt båten når man er utpå..

Svært lite:winke1:! Men jeg så flere innslag der denne hvalrossen aksepterte folk kloss innpå, også når den hadde invadert båter eller en brygge. Så på en måte virket det som den var blitt vant med mennesker. 

Link to comment
Share on other sites

Freya er et symbol i hele Europa så dette tjener ikke Norge.

Avlivingen er allerede på forsiden av Guardian.

Hun har holdt på på samme måte i mange land som i Oslofjorden og der har de latt henne være.

 

Jeg har mange ganger vært i San Francisco og sett hvordan sjøløvene holder på i båthavna der og de blir akseptert.

 

Oslofjorden er forøvrig nå smekkfull av førsteklasses hvalrossmat; stillehavsøsters. Stillehavsøstersen sprer seg nordover. Hva skal man gjøre hvis det dukker opp 200 rødlistede hvalrosser på vei sørover?

 

Dessuten fører klimaendringene til at nye arter er på vei til Norske kyster som ungene våre må lære seg til å forholde seg til. Verdens største satelittmerkete hvithai krysset Atlanteren i vinter fra Florida til rett vest for Irland før hun snudde og svømte tilbake. Hun er ikke alene og hvithaien er utryddingstruet og skal ikke drepes. Ulv blir litt pinglete i forhold til dette.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Bare å rigge seg med popcorn, her blir det mye galskap å se.

Kondolanseprotokoll, rosetog, minnestund? 

 

Det går rett mot regjeringskrise, MDG leverer langt over forventet😎😂

 

 

Sitat

  Så er det klart at myndighetene og direktoratet har hatt et ansvar for å sørge for trygge rammer for dyret. Det har man funnet ut at man ikke klarte, og det synes jeg rett og slett er kritikkverdig av regjeringen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ead473/reagerer-kraftig-paa-freyas-doed-ingen-grunn-til-aa-avlive

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en smule forskjell på sjøløvene på Fishermans Wharf (de hører naturlig til på Californiakysten), og en hvalross som forviller seg sør til Oslofjorden.
Vet vi at den aktivt spiste stillehavsøsters, eller hva fikk den eventuellt  i seg av mat?

 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Svært lite:winke1:! Men jeg så flere innslag der denne hvalrossen aksepterte folk kloss innpå, også når den hadde invadert båter eller en brygge. Så på en måte virket det som den var blitt vant med mennesker. 

 

Akkurat. Jeg har hatt gleden av å møte på hvalross svært mange ganger. De kan være sky i noen tilfeller men det er ikke slik at de er livredd mennesker akkurat.

De er svært nysgjerrige dyr og svømmer gjerne tett på båter, noen ganger prøver de tilogmed å gå ombord på båter med folk i.

Er man på land kan man gjerne bevege seg ned i rundt 20 meter unna uten at de reagerer på vårt nærvær (Nærmere går jeg ikke av respekt for dyrene)

Link to comment
Share on other sites

Le i vei. Problemet er at vi skal forholde oss til disse landene. Ingen grunn til å hisse dem opp unødvendig. Nå har visst EU sentralt begynt å legge seg direkte inn i ulv og bjørneforvaltning i Sverige.

Vi er med i EU vi også. Vi har bare meldt oss ut av beslutningsprosessen..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (10 minutter siden):

Er man på land kan man gjerne bevege seg ned i rundt 20 meter unna uten at de reagerer på vårt nærvær (Nærmere går jeg ikke av respekt for dyrene)

Ja, og her er vi vel ved sakens kjerne. Hadde folk brukt vett, lagt til side sine Disneyforestillinger, og etterkommet de utallige anmodningene om å holde avstand og vise respekt, både når dyret var i vann og på land, kunne vi kanskje unngått dette....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Sølvrev said:

Ja, og her er vi vel ved sakens kjerne. Hadde folk brukt vett, lagt til side sine Disneyforestillinger, og etterkommet de utallige anmodningene om å holde avstand og vise respekt, både når dyret var i vann og på land, kunne vi kanskje unngått dette....

 

Så da er vi enige om at det at hun liksom har mistet sin naturlige skyhet ikke er en relevant ting å regne med her? Siden det er ganske så nysgjerrige dyr som ikke er særlig redd mennesker i utgangspunktet..?

 

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (10 minutter siden):

Så da er vi enige om at det at hun liksom har mistet sin naturlige skyhet ikke er en relevant ting å regne med her? 

Nja, delvis. Poenget mitt var at om denne hvalrossen hadde vært mer sky eller at folk hadde brukt mer vett, ville den ene siden av problemstillingen, nemlig risikoen for skader på mennesker, vært vesentlig mindre. Hva som allerede var forvoldt av materielle skader, og som kunne økt i omfang, er en annen men kanskje mindre viktig side.

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (58 minutter siden):

Norge har gjort seg upopulær i internasjonale medier også tidligere, eks. hval og selfangst.

Jepp, og hvorfor rippe opp i det pga en enslig hvalross? Idioti.

 

Nå går det jorda rundt sammen med krig i Ukraina, tørke i Europa, Trump, Javel statsminister og andre "gode" nyheter..

 

image.png.1fe5687906e28f48893f2da93db2c9b4.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Nja, delvis. Poenget mitt var at om denne hvalrossen hadde vært mer sky eller at folk hadde brukt mer vett, ville den ene siden av problemstillingen, nemlig risikoen for skader på mennesker, vært vesentlig mindre. Hva som allerede var forvoldt av materielle skader, og som kunne økt i omfang, er en annen men kanskje mindre viktig side.

 

Hvis arten hadde oppført seg helt annerledes enn naturlig ville det fått et annet resultat, det høres riktig ut.

Men denne aktuelle hvalrossen har altså utvist naturlig adferd i områder man normalt ikke finner de.

Link to comment
Share on other sites

Hvalrossen burde tidlig i sommer blitt fraktet til sitt naturlige område, enkelt. Slik sett hadde dyrevelferd blitt ivaretatt, mennesker hadde sluppet skrekk, materielle skader blitt unngått. I tillegg en kjempebonus for Norge: En positiv nyhet i mediebildet. Men med en regjering som lider av noe framskredet beslutningsvegring, så ender vi i en internasjonal gapestokk. Medierådgiverne er kanskje på ferie.

 

Ikke alt som er lov - er lurt. Mon tro om man lærer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, BC.Airn said:

Hvalrossen burde tidlig i sommer blitt fraktet til sitt naturlige område, enkelt. Slik sett hadde dyrevelferd blitt ivaretatt, mennesker hadde sluppet skrekk, materielle skader blitt unngått. I tillegg en kjempebonus for Norge: En positiv nyhet i mediebildet. Men med en regjering som lider av noe framskredet beslutningsvegring, så ender vi i en internasjonal gapestokk. Medierådgiverne er kanskje på ferie.

 

Ikke alt som er lov - er lurt. Mon tro om man lærer.

 

Å frakte henne et annet sted har de jo vurdert, de har konkludert med at det ikke er gjennomførbart fordi det er vanskelig å bedøve hvalross.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men med en regjering som lider av noe framskredet beslutningsvegring, så ender vi i en internasjonal gapestokk. Medierådgiverne er kanskje på ferie.

 

 

At vi har en regjering som lider av mange slags vegringer er det liten tvil om. Men en hvalross i Oslofjorden er virkelig ikke noe regjering og storting skal bruke tid på. Selv om idiotene i MDG nå skal tvinge regjering og storting til å kaste bort tid på det.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

 

At vi har en regjering som lider av mange slags vegringer er det liten tvil om. Men en hvalross i Oslofjorden er virkelig ikke noe regjering og storting skal bruke tid på. Selv om idiotene i MDG nå skal tvinge regjering og storting til å kaste bort tid på det.

Ja, men du har nok noen huller i din politiske kunnskapsbase. Når det gjelder Norges omdømme, så bør (les departementalt: må) Regjeringen gripe inn. Ingen tvil om at vi lider omdømmetap i denne saken (lik det eller ikke). Det er velkjent at Regjeringer «trekker i noen tråder» i flere sammenhenger (som vi fø ikke får vite noe om). Miljøhensyn, dyrevelferd mfl setter agenda også internasjonalt. Beslutningsvegring er ikke spesielt bra i så henseende. Dette er en sak som kunne vært løst på en fortreffelig måte tidlig, men da må man ikke i tillegg ha berøringsangst...

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Og nå er vi på forsiden av New York Times.

Dette blir bedre og bedre..

Her er selve artikkelen:

https://www.nytimes.com/2022/08/14/world/europe/freya-walrus-dead.html

 

Det er ikke ofte jeg er flau over å være nordmann men det er jeg nå:

https://www.nrk.no/norge/fleire-store-internasjonale-medium-og-mange-brukarar-av-sosiale-medium-omtaler-avlivinga-av-freya-1.16067421

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Dette har ikke noe med artsdatabanker og rasjonell tenking å gjøre. Hvis man tror det forstår man ikke hva dette gjelder.

 

Dette har med norsk omdømme å gjøre internasjonalt. Kostnadene for dette står ikke noe som helst i forhold til hva det hadde kostet å la Frøya være i fred for å unngå omdømmetapet med konsekvenser for eksportnæringen.

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 minutter siden):

Dette har ikke noe med artsdatabanker og rasjonell tenking å gjøre. Hvis man tror det forstår man ikke hva dette gjelder.

 

Dette har med norsk omdømme å gjøre internasjonalt. Kostnadene for dette står ikke noe som helst i forhold til hva det hadde kostet å la Frøya være i fred for å unngå omdømmetapet med konsekvenser for eksportnæringen.

 

Fantastisk....

 

Nekter å tro at du har gjort noen egentlig tenking her..

Link to comment
Share on other sites

At situasjonen på bildet under gikk bra er bare flaks. En av de badende her kunne fort ha endt opp som anda eller svanen i Frognerkilen noen dager tidligere. Og da ville i alle fall ikke jeg likt å være Frank Bakke-Jensen eller en annen i Fiskeridirektoratet med ansvar for situasjonen. Så de hadde ikke noe valg.

 

At folk er idioter og oppfører seg slik som dette må man bare regne med i landets mest folkerike fjord. Og så må man bare handle deretter. På Svalbard blir isbjørn skutt når de blir for nærgående. Selv om de er fredet. Joda, det er sant- isbjørner blir ofte forsøkt flyttet først, noe som er langt enklere enn å flytte en hvalross. Men til slutt må en og annen bjørn avlives allikevel. 

 

 

VqH9e9jJuh2R.jpg.701d7267290c3ca0af0c07e601aea7ab.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På høy tid at VG bytter navn til Hvalrossnytt, og Dagbladet kan i samme slengen endre navn til Hvalrossbladet. Helt utrolig å bruke side opp og side ned på en hvalross. Agurken kom sent iår. Det må jo være mye mer interessant for allmennheten å lese om influensere og fininfluensere, som lurer Ola og Kari til å kjøpe ting og tang som kan settes rett i skapet. For ikke å snakke om strømpriser og hvor Vedum har gjemt seg...

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (9 timer siden):

Trenger ikke tenke mye for å se konsekvensene av dette i media jorda rundt.

 

Nåja, det er nå media i Norge som elsker dette mest, og tjener mest penger på dette, hver gang vi klikker på Frøya i nettavisene deres.  De trenger dette nå som passkrisen og etter hvert vaniljekrisen, har mistet momentum. "Norge blir kritisert" er setninger mye brukt. Alle har opplevd å blir kritisert og jeg går ut fra at @Torf også har opplevd det. Jeg har i alle fall. Men det har ikke fått meg til å slutte å puste.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (10 timer siden):

Trenger ikke tenke mye for å se konsekvensene av dette i media jorda rundt.

Mener du virkelig vi skal la oss styre av de store internasjonale medienes higen etter klikk? Ja, jeg ser at saken i et kortsiktig perspektiv kan skade vårt omdømme, men jeg nekter å bøye meg for klikkhorene. Vi bør i stedet møte slike oppslag med fakta, eksempelvis hva en (lavmælt) biolog framholdt på Dagsrevyen i går: Folk er opptatt av dette ene individet, men tenker ikke over hva vår livsstil og vårt grenseløse overforbruk har å bety for disse dyrenes naturlige leveområder.

 

Og som en informasjonsmedarbeider hos min tidligere arbeidsgiver en gang sa: "Manns minne er 14 dager!" Snart er det nye saker som hausses opp i vår tabloide verden (ja, det er nok å ta av!), og da er både denne (av media navngitte) hvalrossen og Norges håndtering av situasjonen glemt. En annen informasjonsmedarbeider i samme bedrift pleide dessuten  å minne om at uansett hvor god informasjons-strategi man har, er det ingen ting som slår et nytt røykteppe. 

 

Edit: Da jeg la denne tråden under Viltstell, var det også med tanke på hvordan individet, eller kanskje jeg heller skulle skrive hovedpersonen kan ha opplevd situasjonen. Hvalrosser er sosiale flokkdyr. Hvordan tilværelsen for dette dyret har fortont seg kan vi bare spekulere i. Men selv om matfatet har vært rimelig fullt (stillehavsøsters), er det et faktum at fravær av artsfrender og en påtagelig oppmerksomhet fra mennesker er langt fra hvalrossens naturlige leveforhold.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener verdien av omdømmetapet til Norge i denne saken er mye større enn verdien av materielle skader en hvalross i Oslofjorden medfører.

Noen som husker hvor mye det kostet å gjenopprette omdømmet etter hvalfangstbråket i sin tid? AS Norge brukte titalls millioner på gjenoppretting av omdømme. Hvorfor risikere dette i nye runder pga en berømt hvalross?

 

Jeg bor i Oslo og er for jakt, fiske, skyting, dieselbiler, bevaring av skytebaner, you name it. Imidlertid kjenner jeg konsekvensene av politikken til MDG, Oslo/Bærum Høyre, Venstre, Oslo AP, Rødt på kroppen på en helt annen måte enn "på landet" i Østfold der jeg også har et hus. I Oslo, som i store deler av urbaniserte deler av Europa,  er "logikken" i beslutninger i noen tilfeller ikke til å fatte og stort sett basert på symbolpolitikk. Det er etter min mening ikke veldig smart å fyre oppunder denne "logikken" som feks ved avlivningen av Freya.

 

Når det gjelder avliving av Freya på søndag kan man gjøre et lite tankeeksperiment som kan relateres til holdninger til jakt. På jakt og fiskedagene i Elverum var det visstnok 10-11000 besøkende. Av disse var det sikkert mer enn 50% som syntes det var ok og avlive hvalrossen. På Øyafestivalen i Oslo, som bare serverte vegansk/vegetarmat, var det over 100000 besøkende. Jeg kan garantere at mer en 50% av disse, altså 50000 mennesker, syntes det var helt på trynet å avlive hvalrossen på, av alle ting, festivalens siste dag. Freya blir i høyeste grad en symbolsak som ikke glemmes lett. I dette tilfellet er det 10 ganger flere veganere enn jegere som snart skal til stemmeurnene. Hvor mange medlemmer ekstra fikk MDG og NOAH på Øyafestivalen pga Freya? Garantert fler en NJFF fikk på Elverum.

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Denne frykten for vårt omdømme tror jeg er sterkt overdrevet. Ett lite søk akkurat nå i aviser ute i verden jeg kan lese uten betaling, viste at bare the Sun hadde en liten spalte på første side om Frøya. Inn i mellom alle pupper&lår som den avisen er mest kjent for. Ikke var storyen vinklet kritisk heller. Men avsluttet med fortelling om hvalrossen som drepte en publikummer i en kinesisk zoo. Jeg sjekket ikke alle britiske aviser, men hverken hos the Guardian ( og de elsker en god skandale, og er særdeles politisk korrekt) eller The Times er Frøya en headliner. Heller ikke i de store avisene i USA som jeg kom inn til uten å betale. Pussig nok var det Salman Rushdie, Ukraina og oljepriser de var opptatt av. Svenske Aftonbladet hadde Norge på første side, men det handlet om en bro oppe i Gudbrandsdalen som hadde kollapset. Ingen skjønner ikke hva som er viktig her i verden...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Når det gjelder avliving av Freya på søndag kan man gjøre et lite tankeeksperiment som kan relateres til holdninger til jakt. På jakt og fiskedagene i Elverum var det visstnok 10-11000 besøkende. Av disse var det sikkert mer enn 50% som syntes det var ok og avlive hvalrossen. På Øyafestivalen i Oslo, som bare serverte vegansk/vegetarmat, var det over 100000 besøkende. Jeg kan garantere at mer en 50% av disse, altså 50000 mennesker, syntes det var helt på trynet å avlive hvalrossen på, av alle ting, festivalens siste dag. Freya blir i høyeste grad en symbolsak som ikke glemmes lett. I dette tilfellet er det 10 ganger flere veganere enn jegere som snart skal til stemmeurnene. Hvor mange medlemmer ekstra fikk MDG og NOAH på Øyafestivalen pga Freya? Garantert fler en NJFF fikk på Elverum.

 

 

Det ble da servert kjøtt også på Øya i år.

Både kylling, svin og elg var tilgjengelig.

Fra havet var det både laks, sei, kongekrabbe og kamskjell på menyen.

Veganske alternativer var det også men det var vel bare et par slike alternativer.

Jeg tror alle rettene var basert på økologiske råvarer, noe som vil si at jegere også bør applaudere utvalget. Økologisk mat er selvsagt en viktig del av fremtiden, bytte fra jakt er definitivt økologisk.

 

 

Men jada, du har nok et poeng i at Oslo-logikken ikke er helt som utenfor gryta.

En av flere grunner til at jeg flyktet fra Oslo for noen år siden.

Edited by Kennethj
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (2 timer siden):

 

Det ble da servert kjøtt også på Øya i år.

Både kylling, svin og elg var tilgjengelig.

Fra havet var det både laks, sei, kongekrabbe og kamskjell på menyen.

Veganske alternativer var det også men det var vel bare et par slike alternativer.

Jeg tror alle rettene var basert på økologiske råvarer, noe som vil si at jegere også bør applaudere utvalget. Økologisk mat er selvsagt en viktig del av fremtiden, bytte fra jakt er definitivt økologisk.

 

 

Men jada, du har nok et poeng i at Oslo-logikken ikke er helt som utenfor gryta.

En av flere grunner til at jeg flyktet fra Oslo for noen år siden.

 

Det fins ikke på langt nær nok areal på kloden til at alle skal spise økologisk. I mange tilfeller er faktisk ikke-økologisk mat mye mer bærekraftig og mindre miljøskadelig en økologisk mat. Økologisk dyrking produserer dessverre ikke på langt nær like mye mat som GMO/uøkologiske avlinger.

 

Hva hvis alle skulle spise hjortevilt til alle måltider fremfor avlet ku/gris etc? Det ville desimert hjortebestanden på kort tid.

 

Edited by arnegun
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

NBC, BBC, CNN, CBS News, ABC News, Sky News, NY-TIMES, The Guardian, Washington post, Deutsche Welle (DW) og Barrons for å nevne noen.

Googlet walerus Norway og fikk en uendelig lang liste.

Men de bruker alle ordet euthanised eller "put down" og ikke Barbariske nordmenn drepte Freja osv. Ser ut som de tar det med fatning.

 

Men ser ikke alle tar det med fatning https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=103001

 

Etter at det ble kjent at Freya var avlivet, har det haglet inn på Messenger og i kommentarfeltet på Facebook. Det er trusler fra Tyskland, USA, Sverige – ja, overalt, over hele verden, forteller hun.

«Morder, morder må du dø i helvete», skriver en av brukerne. En annen skriver at Hilde Sjurelv og ektemannen snart vil bli drept i parets hjem.

Hvalrossen Freya ble søndag avlivet av personell fra Fiskeridirektoratet. Årsaken er blant annet at direktoratet fryktet flere farlige hendelsen på grunn av skuelystne som ikke klarte å holde avstand.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

For et sirkus! Nå samler de inn penger til en statue av beistet. Drapstrusler har kommet. Tør ikke tenke på konsekvensene av alle de elgene jeg har skutt, dersom dette skulle lekke ut fra bygda og innenfor div. bomringer og til Brussel. 

 

Edited by Vaquero
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...