Jump to content

Førerkort ikke lengre gyldig ID ved kjøp av Ammo


Mazeking

Recommended Posts

Var innom XXL på Alnabru i går og handlet litt ammo. Der sa de at det nå ikke lengre godkjenner førerkort som ID ved kjøp av ammo. Man må nå ha nasjonalt ID kort eller pass. Jeg fikk handlet med førerkort, men greit å være klar over dette. Blir vel en overgangsfase.

 

Vil da dette også gjelde ved kjøp av våpen?

 

Noen som vet hvor i lovverket dette er nedfelt?

Edited by Mazeking
Mer info
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke gitt generelle regler om hva som er gyldig legitimasjon i Norge. Krav fastsettes etter behov i tilknytning til ulike ytelser og tjenester, for eksempel i hvitvaskingsregelverket, utlendingslovgivningen, osv.

 

Det vil kunne variere fra område til område hvilke krav som stilles for å regnes som gyldig legitimasjon, men det kreves i de fleste tilfeller at all norsk legitimasjon har både bilde og fødselsnummer/d-nummer (11 siffer). Bildet må være tydelig, og det kan ikke være den minste tvil om at det er deg på bildet. 

 

Som regel godtas disse: 

- norsk pass (ikke nødpass)

- norsk nasjonalt ID-kort – med og uten reiserett

- norsk førerkort utstedt etter 1. januar 1998

- norsk digitalt førerkort

- norsk bankkort med bilde og fødselsnummer

- Forsvarets ID-kort

- norsk sjøfartsbok

- norsk reisebevis for flyktninger

- norsk utlendingspass (ikke godkjent hvis det er utstedt for enkeltreise)

- utenlandsk pass (ikke nødpass)

- nasjonalt ID-kort fra EU/EØS-land

 

Det følger av info på politiet.no at førerkort, pass, nasjonalt ID-kort og bankkort med bilde godtas som legitimasjon for å få tillatelse til å kjøpe våpen, det virker derfor merkelig at XXL ikke godtar samme legitimasjon for å kjøpe ammunisjon. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

XXL virker å være flinke til å være kreative ifht å finne på regler. Om det er manglende kompetanse, eller at de i utgangspunktet ikke vil selge våpen og ammo, vites ikke. Jeg personlig er heldigvis blitt så gammel at jeg vet å anerkjenne god service fremfor lavest mulig pris.

Støtt heller din lokale våpenpusher.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Eg har skjeldent vore so sint som eg vart på ein xxl butikk for eit par år sia. Dette var då xxl solgte ut store deler av varelageret sitt og når eg kom innom ein butikk hadde dei nettopp satt ned prisen på ferdigrulla lapua Mega i 9,3x62 til 200 kr eska, samt dei solgte oryx kuler i samme kaliber til ein latterlig lav pris. Eg spurte ein ansatt som jobba der om det var greit at eg kjøpte hvis eg framviste bilde av våpenkortet, som eg hadde på telefonen - i tillegg til legimitasjon. Han konkluderte med at det ville vert godt nok til å kunne kjøpe via nettbutikken og dermed var det godt nok i butikken også. Eg gjekk fornøgd til kassen med 10 pakker Mega og ein haug kuler. I det eg skulle dra kortet kom der ein svenskefaen springande som hadde overhøyrt oss og stoppa handelen. Sjølv om  eit bilde var godkjent til kjøp i nettbutikken, kunne eg berre gløyme det i fysisk butikk. 
 

Han var både tverr og uforskamma og sjølv ein traust sunnfjording som i utgangspunktet ikkje har for vane å bli sint i forhandlingssituasjonar fekk svært høgt blodtrykk. Eg gjekk derfrå uten handel men med ein formidabel puls!  😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Dette lukter oksemøkk.

 

Norsk førerkort utstedt fom 1998 er jo gyldig legitimasjon når man skal skaffe seg pass, for svingende:

 

Hvis du ikke har pass eller ID-kort

Hvis du ikke har pass fra før, eller det gamle passet ditt er tapt/mistet, må du ha med annen legitimasjon med fødselsnummer og bilde. For eksempel førerkort utstedt etter 1. januar 1998. Digitalt førerkort godtas ikke som legitimasjon. 

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe slik regel på XXL sine egne sider. Så det der er nok bare helt normal desinformasjon.

https://www.xxl.no/faq/ofte-stilte-sporsmal

"

Hva må til for å kunne bestille og få tilsendt ammunisjon via XXL.no?

Etter du har lagt din bestilling, har vi behov for ordrenummeret ditt og kopi av våpenkort for valgt kaliber, samt kopi av førerkort eller pass.
Send scannet fil eller foto (nært og lesbart) på e-post til vapen@xxl.no.

"

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, B686SP said:

XXL virker å være flinke til å være kreative ifht å finne på regler. Om det er manglende kompetanse, eller at de i utgangspunktet ikke vil selge våpen og ammo, vites ikke. Jeg personlig er heldigvis blitt så gammel at jeg vet å anerkjenne god service fremfor lavest mulig pris.

Støtt heller din lokale våpenpusher.


Hadde bare Magne Landrø kunne hatt litt videre åpningstider. Klokken 17.00 på hverdager og 14.00 på lørdager er litt i tidligste laget for meg. Synd de ikke har en dag i uka med langåpent til 19. Da hadde jeg garantert vært der oftere. Lørdag til 14.00 går med et nødskrik om man er tidlig på skytebanen først.

 

Om de bare hadde hatt langåpent en gang i måneden eller hver 14 dag hadde jeg vært storfornøyd. Noen som har kontakter deg og har diskutert åpningstider med dem?

 

Det å komme seg med bil fra Oslo til Lillestrøm mellom 16-17 er jo rett og slett bare håpløst.

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, B686SP said:

XXL virker å være flinke til å være kreative ifht å finne på regler. Om det er manglende kompetanse, eller at de i utgangspunktet ikke vil selge våpen og ammo, vites ikke. Jeg personlig er heldigvis blitt så gammel at jeg vet å anerkjenne god service fremfor lavest mulig pris.

Støtt heller din lokale våpenpusher.

Ja. for litt siden skulle jeg kjøpe litt ammo på xxl. De spurte om telefonnummer og det ville jeg ikke gi til dem siden jeg er lei av reklame på tlf. Men de mente at de ikke kunne selge til meg uten at jeg gav dem et tlfnr. Så da gjorde jeg det, gav dem et fiktivt nummer.

 

Jeg spurte om hvorfor de trengte tlfnr, men fikk bare til svar at systemet trengte et nr for å lage ordren. Om jeg ikke ville gi dem nr, ville ikke de selge meg ammo.

 

Nummeret jeg gav dem var åpenbart fiktivt (brukte bare to tall som ble gjentatt i samme ordning fire ganger) men det gjorde ikke noe, tydeligvis. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ei tohi varjata said:

 

Nettbutikken er alltid åpen......

 

Men ellers, jeg er litt enig, våpenbutikker har rimelig smale åpningstider sammenligna med ganske mye annet..

 

Ole


Jeg dro på Landrø for å klage min nød over en jalla salong jeg har kjøpt på finn.no. Fordi jeg var i en fysisk butikk og kunne FØLE og KJENNE på en salong der så ble det laget en itensjonsavtale om kjøp av et nytt våpen. Ikke så lett å diskutere problemer med et sluttstykke over nett så fysisk butikk trumfer nettbutikk om man er i villrede på hva man vil ha.

 

Nå har ikke jeg sjekket Landrø på frakt, men ammo veier jo litt. Det kommer vel fort noen kroner i frakt når man bestiller ammo på nett?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Wintel said:

Tog.

10 minutt opp og 10 minutt ned fra Oslo S + 2 min å gå til Landrø fra togstasjonen. 


Godt argument! 
 

Er det innafor å ta med våpen på toget i nøytral våpenbag om sluttstykket er tatt ut?

 

Ville normalt kjørt bil med våpen. Handla forresten en våpenbag her om dagen og rusla inn på Mac’ern ved siden av. Folk glodde litt. Brettet den godt sammen under armen for å vise at den var tom. Det føltes ikke helt bra. Derfor litt skeptisk til å ta med en våpen/riflebag med våpen på toget.

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (16 minutter siden):

Det føltes ikke helt bra. Derfor litt skeptisk til å ta med en våpen/riflebag med våpen på toget.

Man flyr, tar buss, og tog med helt åpenbare våpenkofferter og bagger hele tiden. Det er rutine. Har aldri opplevd at noen reagerer. Låser gjerne fast til racket på toget. På fly må den jo overlates til bagasjefolkene når du sjekker inn.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tar bussen til skytebanen jevnlig med våpen i riflebaggen. "Aktverdig formål" og alt det der. 

Men jeg tar ikke en svipp innom Rema for å handle melk og brød på veien. Det ene er helt på sin plass - det andre er dårlig stil.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Mazeking said:

Er det innafor å ta med våpen på toget i nøytral våpenbag om sluttstykket er tatt ut?

 

 

D. Våpen til jakt og sport, og til personell fra Forsvaret, kan tas med på toget. Du må gi beskjed til Vys personale om at du har med våpen før du går på toget. Du kan bli nektet å ta med våpen og ammunisjon av sikkerhetsgrunner. Du er selv ansvarlig for å passe på våpenet på turen. Skytevåpen skal være tomt for ammunisjon. Våpenet skal være pakket ned i futteral, og sluttstykket skal oppbevares for seg. Det er ikke tillatt å ha med våpen som bæres i hylster på kroppen. Det er tillatt å ha med inntil 5 kg ammunisjon i original emballasje.

 

https://www.vy.no/vilkar-og-personvern/reisevilkar?item=7172

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke helt "far off". I 2001 kom det en endring i våpenforskriften:

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort som ved å fremvise dette sammen med gyldig legitimasjon, kan erverve lyddemper, direkte fra forhandler eller tilvirker, til våpen oppført i våpenkortet. Krav om politiets tillatelse gjelder heller ikke innehaver av gyldig våpenkort som tilvirker lyddemper til eget bruk til våpen oppført i våpenkortet når vedkommende gir melding til politiet før tilvirkningen starter, eller for lyddemper som før 1. januar 2001 er ervervet til lovlig registrert skytevåpen

Link to comment
Share on other sites

Får følge opp i denne tråden selv om jeg er litt Off Topic. Først av alt en stor takk for fantastisk service hos Magne Landrø!

 

Mandag klokken 09.00 sendte jeg epost til politiets våpenkontor om endring av våpensøknad fra 22 WMR til 22 lr. Klokken 11.30 fikk jeg positivt svar fra politiet! Våpenkontoret og en kvinnelig saksbehandler der fortjener også en stor takk for rask og effektiv saksbehandling.

 

 Etter en travel dag på jobb heiv jeg meg i bilen og dura ned mot Lillestrøm. Alternativet var å eventuelt dra hjem og hente våpenbag først og så ta toget eller kjøre rett ned.

 

Etter en tur langs en rushtidsbefengt E6 med forsøk på å være «smart» ved å ta gamle strømsvei fra Furuset og så drite på draget og havne i enda lengre kø ved Karihaugen kom jeg omsider frem til våpentempelet på Lillestrøm.

 

Makan til service skal man lete lenge etter. Det ble diskusjoner om pussing av hagler og rifler og handlet diverse pusseutstyr, ammo samt en 22 lr som jeg har trua på. Personalet ble igjen til langt over stengetid for å få fylt en skytepute for meg også. Makan til service skal man lete lenge etter. Magne Landrø har nå fått en stamkunde for livet!

 

Jeg er evig takknemlig for serviceinnstillingen som vises der. Det ser også ut som de har fått med seg spørsmålene jeg hadde her på forumet om åpningstider. Her forstod jeg at man kunne avtale direkte med butikken om man ønsket å handle ut over ordinær åpningstid. Ellers så tenker jeg fortsatt at en langåpent dag i måneden til f.eks 19.00 kunne vært en idé.

 

Da er det først noe rockefestivaler i inn og utland som må forseres før vi sees på skytebanen på Lørenskog for de av dere som holder til der, for å prøve den nye børsa :-)

Edited by Mazeking
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

XXL tar generelt ikke salg av våpen og ammunisjon seriøst. De ansetter, etter min erfaring fra en god del butikker, ikke folk med kompetanse og har tydeligvis heller ikke noe særlig opplæring. Jeg har truffet flinke folk i våpenavdelingen på XXL altså. Én gang. Og han var tidligere mod her inne, så det skulle nesten bare mangle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Mazeking said:

Etter en tur langs en rushtidsbefengt E6 med forsøk på å være «smart» ved å ta gamle strømsvei fra Furuset og så drite på draget og havne i enda lengre kø ved Karihaugen kom jeg omsider frem til våpentempelet på Lillestrøm.

 

Makan til service skal man lete lenge etter. Det ble diskusjoner om pussing av hagler og rifler og handlet diverse pusseutstyr, ammo samt en 22 lr som jeg har trua på. Personalet ble igjen til langt over stengetid for å få fylt en skytepute for meg også. Makan til service skal man lete lenge etter. Magne Landrø har nå fått en stamkunde for livet!

 

Jeg er evig takknemlig for serviceinnstillingen som vises der. Det ser også ut som de har fått med seg spørsmålene jeg hadde her på forumet om åpningstider. Her forstod jeg at man kunne avtale direkte med butikken om man ønsket å handle ut over ordinær åpningstid. Ellers så tenker jeg fortsatt at en langåpent dag i måneden til f.eks 19.00 kunne vært en idé.

 

 

Min erfaring med Magne Landrø er ganske annerledes, først måtte jeg stå der og blomstre en snau times tid før jeg fikk hjelp. Hjelpen jeg fikk var grei nok men på ingen måte utover hva man skal kunne forvente.

Link to comment
Share on other sites

Landrø får ihvertfall toppscore hos meg, svarer på telefon, epost, holder avtaler, ikke noe krøll med reklamasjoner. Bilder av bruktvåpen? Klart det, sender deg 25+ nå med engang.

 

Nå er jo jeg litt spesiell da, som til og med klarte å få service hos Winge Våpen den gangen de var hatobjekt nr 1 her inne :-) 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Wintel skrev (På 13.6.2022 den 23.52):

Det er ikke lengre gjeldende lov, men det har vært det tidligere. Og historien fra XXL er neppe fra forrige helg ;-)

 

Forskriften ble endret i Oktober 2009, etter det har det vær fritt salg.

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (På 15.6.2022 den 14.08):

XXL tar generelt ikke salg av våpen og ammunisjon seriøst. De ansetter, etter min erfaring fra en god del butikker, ikke folk med kompetanse og har tydeligvis heller ikke noe særlig opplæring. Jeg har truffet flinke folk i våpenavdelingen på XXL altså. Én gang. Og han var tidligere mod her inne, så det skulle nesten bare mangle.

 

Jeg skulle kjøpe noe ammo av XXL for et par mnd siden, han jeg kjøpte av var sterk tilhenger av et bly forbud, ikke at det er hel relevant. Men da jeg skulle kjøpe ammo i 38spl, men det står 357 mag på våpenkortet, måtte jeg forklare at 38 også kan brukes i 357, han ringte til en annen XXL butikk for å sjekke. Det ordnet seg til slutt. Samtidig så synes jeg åpningstidene til XXL er et stort pluss, så ser også noen fordeler med de. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/15/2022 at 2:08 PM, Olesøn said:

XXL tar generelt ikke salg av våpen og ammunisjon seriøst. De ansetter, etter min erfaring fra en god del butikker, ikke folk med kompetanse og har tydeligvis heller ikke noe særlig opplæring. Jeg har truffet flinke folk i våpenavdelingen på XXL altså. Én gang. Og han var tidligere mod her inne, så det skulle nesten bare mangle.

Varierer veldig hvem de har ansatt i våpenavdelingen.

 

Min lokale (Alna) har jeg gode erfaringer med, våpenavdelingsansatte der kan litt om både jakt og sportsskyting.

 

Ellers må jeg jo dra frem Lars på XXL Sandvika som er The Guy å snakke med om 1911 i Oslo området.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte på jobb i våpenavdelingen på en XXL for lenge siden. Fikk den ikke, siden de ville ha en med mer erfaring. Helt greit det. Men første gangen jeg var der etterpå, en av de første arbeidsdagene til fyren, så måtte jeg lære ham forskjellen på patroner og dier... Helt tydelig kompisen til de to ungguttene som intervjuet meg. Fire mann på XXL Hamar trodde meg ikke når jeg prøvde å fortelle at det var flere patroner enn 9,3x62 som brukte kuler i 9,3. Ingen på XXL Gjøvik ville godta våpenkortet mitt på 5,56 for å kjøpe .223... Som du sier, noen ganger ansetter de sikkert folk med peiling, men jeg er helt sikker på at det er i ren vanvare.

  • Like 4
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (22 minutter siden):

en med mer erfaring

De spesifisert sikkert ikke hva vedkommende skulle ha mer erfaring med😄 På et, eller annet område var han sikkert mer erfaren enn deg.

 

Jeg vet ikke hvem du var borti på Hamar, men der er det i hvert fall en, som jeg vil bli meget overrasket, om ikke har hørt om andre 9,3'er enn 62

Link to comment
Share on other sites

XXL har jo fått en del pepper fordi at de for en stor del ansatte folk som Nav betalte lønna til. Ungdommer på arbeidsmarked tiltak, og når de hadde maxet tiden de kunne være på "tiltak", ble de erstattet av nye på "tiltak". Da media avslørte denne taktikken XXL brukte for å unngå å betale lønn til ansatte, ble det lovet bot&bedring. Men de kunne jo  ikke få kompetente ansatte med den taktikken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde en bekjent som ble tatt for å stjele for store summer på jobben han hadde i en elektronikk butikk. Han mistet selvfølgelig jobben der og ble anmeldt.

 

Noen måneder senere ble han ansatt i våpen avdelingen på den lokale xxl butikken…

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (På 25.6.2022 den 8.57):

XXL har jo fått en del pepper fordi at de for en stor del ansatte folk som Nav betalte lønna til. Ungdommer på arbeidsmarked tiltak, og når de hadde maxet tiden de kunne være på "tiltak", ble de erstattet av nye på "tiltak". Da media avslørte denne taktikken XXL brukte for å unngå å betale lønn til ansatte, ble det lovet bot&bedring. Men de kunne jo  ikke få kompetente ansatte med den taktikken.

Heilt standard praksis i lavpriskjedar i fleire bransjar, vil eg tru. Var sånn i ein byggevarebutikk eg jobba i, stor sett studentar, "NAV-ansatte" og "uføre" fagfolk som jobba der. No er ikkje eg økonom, men det vel meir enn krav til margin som skiller lavpris frå andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...