Jump to content

Hvorfor er 5.7x28mm ulovlig?


Baldur

Recommended Posts

Quote

Sjølv om våpentypen er tillaten etter § 3-2 til § 3-4, kan ikkje politiet gje løyve for skytevåpen som kan skyte patroner i kaliber 12,7X99, 5,7X28 eller 4,6X30.

 

Av ren nyskjerrighet så lurer jeg på hvorfor 5,7x28mm ammunisjon er ulovlig? Skjønner at denne er "spesielt laget" for å benyttes mot myk ballistisk beskyttelse (kevlar, etc) men den samme egenskapen vil jo tilnærmet alle andre riflekalibre også ha, 223, 308, 3006, osv osv vil jo gå rett gjennom en slikt materiale. Samtidig vil jo 5,7 bli stoppet av kjeramiske plater slik som de fleste andre av de nevnte kalibrene.

 

En annen ting er muligens at den er laget for å kunne skytes ut av korte våpen som P90? Men et våpen som ble ervevet i Norge til å skyte kaliberet (eks, PS90 med 16,5 tommers løp) måtte jo uansett ha gått under kravet til lengde, og ville dermed være like vanskelig å skjule som alt annet.

 

Om det er slik jeg tror at forbudet er basert på frykt for kaliberets egenskaper mot skuddsikre vester, lurer jeg på hvorfor andre kalibre som 338 LPM er lovlig, da dette vil kunne gå gjennom en vest med både myk og hard pansring?

 

Lurer rett og slett på hva det er som gjør dette kaliberet ulovlig her i Norge?

Link to comment
Share on other sites

så det er fordi den også kan brukes i pistol at den er ulovlig? Er det ikke da mer hensiktsmessig å ha et forbud mot pistoler som skyter kaliberet? Skjønner fortsatt ikke hensikten med å ha et forbud mot patronen i seg selv

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si det er fasiten men mer mine tanker uten å diskutere selve forbudet.

Blir ikke 5.7x28 ammo solgt sivilt blir det ikke mange patroner i feil hender. Var rifle i kaliberet lovlig er det plutselig lett å skaffe ammo til en ulovlig pistol for de som ønsker. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at tanken bak forbudet er de samme som det var når man gjorde våpen og ammunisjon i kal 12,7x99 forbudt for sivile. Man var bekymret for at forsvarspersonell skulle få lange fingre og at ammunisjon som NM140 MP (multi purpose ammunisjon) skulle lekke ut blant sivile.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5,7x28 finnes sivilt i USA, det samme gjør 4,6x30 i europa. Det finnes utallige sivile ladninger til 5,7x28, deriblant helmantel, SP, HP, polytip osv. For 4,6x30 finnes det både FMJ og SP fra Fiocchi. Jeg tror begge hadde vært finfine til toppjakt og varmint - Anschütz lager pokker meg en boltrifle i 4,6x30!

 

Forbudet er utelukkende basert på føleri og tøv, og viser hvor inkompetente de som bestemmer dette egentlig er. 

 

Ole

  • Like 10
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fakta er jo uansett også at 5,7x28 og 4,6x30 begge er rimelig tafatte i pistolpiper. Om folk fikk kjøpe Five-seveN hadde ingenting blitt farligere av den grunn.

 

4,6x30 skulle egentlig fases inn i to plattformer samtidig, HK SMG (som ble til MP7) og HK UCP, som ble skrinlagt fordi patronen hadde elendig ytelse i pistolpipe.

5,7x28 har ironisk nok mye bedre fart og "virkning" fra den sivile PS90en, enn den har fra både Five-seveN og P90.

 

Hardt ladd 9x19 med rette kuler i 5"-6"-pistolpipe har god nok ytelse til det etatene er redde for. Igjen, forbudet er kun føleri og tull.

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bardp said:

Set fra forsvaret sin synsvinkel hadde de vel ønsket at ingen av de kaliberne de bruker skulle vært tillatt sivilt. Ikke så rart når jeg tenker på hvor mange titalls tusen 7,62 Nato jeg har fyrt av som sivilist.

Nja, da slapp de iaf å destruere så mye. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bardp said:

Nei på Finn koster jo som regel ting penger. Jeg har nå fått noen tusen gratis som jeg skifter kulene i og da fungerer de utmerket. Tilgangen på 5,56 er vel nå på samme nivå som den før var på 7,62.

Tilgangen på 5.56 er omtrent den samme som den er på ny nm 60.

Vi får ikke ett jævla skudd til egentrening.

Link to comment
Share on other sites

Disse patronene ble utviklet for å penetrere kroppsbeskyttelse og politiet ønsker ikke at slik ammunisjon skal være tilgjengelig for andre enn militært personell og eventuelt politiet.

Som @Ei tohi varjataskriver er dette fullstendig irrasjonelt og forteller noe om hvilke kompetanse som finnes ved POD. En avkappet spiker og en sabot i .223 er vel farligere, for ikke å snakke om hva en .308 vil yte med tilsvarende løsninger.

Hadde disse patronene blitt utviklet sivilt ville de ikke blitt særlig populære, ytelsene er så dårlige at få ville ha kjøpt dem. 4,7 har vel ytelse så vidt bedre enn en en Stinger i .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

viktig å påpeke her at det er ammunisjonen(kula) og ikke kaliberet eller våpenet som gjør mp7 med 4.6x30 panserbrytende,
hadde noen stappe herda stålkjerne i 17hmr hadde den sikkert vært ganske heftig den også

Edited by meatpukk
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, høggern said:

Man skyter gjennom kevlarhjelm med mp7 på 100m. 

 

Det samme gjør nå .223 og ca alle vanlige jaktpatroner med helmantlede patroner..

De som har prøvd .223, 6,5x55, og .308 på stålgonger vet jo at liten kule i høy fart går gjennom mer enn stor kule i lavere fart.

 

Faktum er uansett at 4,6x30 og 5,7x28 begge finnes sivilt, med sivile kuler. Det er svada at å tillate f.eks den nevnte Anschützen skulle bli noe "farligere" enn det faktum at Forsvaret allerede mister sine egne våpen i skog og mark.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Og hvilket program/gren er Five Seven lovlig i? Uten godkjent program/divisjon får man heller ikke kjøpt pistoler.
Så selv om kaliberet blir lovlig, vil det ikke bli overflod av pistoler i Norge i det kaliberet.... Det ville forbli ett riflekaliber for litt spesielt interesserte....

 

Så det ville ikke true Norges sikkerhet på noe vis.

 

Selv ikke 12,7x99 ville være noe stort problem. Det er ren symbolpolitikk...

Link to comment
Share on other sites

Når det er vindstille, funker mp7 helt fint på opptil 300m på helfigur.

 

Men jeg synes at det er vanskelig med å få bra støtte til liggende skyting.

De har og gjort noen ergonomiske valg jeg ikke er enig i.

 

Til syvende og sist er det og kommer til å være et selvforsvarsvåpen.

Edit:selforsvar, hah

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, oyvind1 said:

Er det da tenkt at selen skal forsvare seg, eller er det et forsvar mot selen?

Jeg tror det er et våpen til et menneske som bruker det til å forsvare selen. Det blir litt vanskelig for en sel å skyte flerskudd med mp7

Link to comment
Share on other sites

 

57 minutes ago, MelvinP said:

Jeg tror det er et våpen til et menneske som bruker det til å forsvare selen. Det blir litt vanskelig for en sel å skyte flerskudd med mp7

Er ikke det en selsom konklusjon?😜

 

Ellers tror jeg det er greit at man ikke treffer på 2-300 m. Den som ble skutt på kunne jo bli sint, hva skal man da stille opp med om den som ble beskutt var bevæpnet. Om denne patronen skulle blitt vurdert til jakt ville den vel bli tillatt til dyr opp til rottes størrelse.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis tråden nå dreier seg om MP-7 (4,6x30) og ikke lenger bare om 5,7x28 så har jeg relativt mye erfaring med 4,6x30. For militært bruk ble MP-7 anskaffet for å erstatte pistol (som eneste bevæpning), ikke for å være en liten HK416. Det relevante (i militær sammenheng) blir å sammenligne hva en gjennomsnittelig skytter kan gjøre med MP-7 vs P-80 (Glock). I denne sammenligning vinner MP-7 på absolutt alle områder, se på det som et "turbo-salong-gevær", absolutt alle skyter bedre og raskere med en maskinpistol ift pistol. 

Når det gjelder den bitte-lille kulas egenskaper mtp jakt så er min erfaring at det enten må være vindstille eller korte hold. Som det har blitt nevnt i tråden kan man skyte bra presist ut mot 300m (med maskinpistol!), men det krever at det er vindstille. I bare bitte-litt vind er alt over 100m sjansespill på førsteskuddstreff, ihvertfall på vilt som patronen kunne vært lovlig på.

Link to comment
Share on other sites

Sånn rent beredskapsmessig for Norge, før dronekrigens inntreden, burde kun 22lr, 9mm, 223 og 308 vært tillatt brukt av sivile til alt. Jakt og konkurranseskyting.

I tillegg burde det vært påbudt med restlysforsterker eller termisk sikte mellom 1800 og 0600 til jakt.

8)

 

Link to comment
Share on other sites

On 7/9/2021 at 8:27 AM, Torf said:

Sånn rent beredskapsmessig for Norge, før dronekrigens inntreden, burde kun 22lr, 9mm, 223 og 308 vært tillatt brukt av sivile til alt. Jakt og konkurranseskyting.

I tillegg burde det vært påbudt med restlysforsterker eller termisk sikte mellom 1800 og 0600 til jakt.

8)

 

Du har faktisk et poeng. 

Men du vet sikkert at forsvaret hadde "ganske greie lagre" av 6,5×55 inntil ganske nylig? 

Link to comment
Share on other sites

Hæ? Den der må du nesten utbrodere litt, Hæren har ikke vært satt opp med "seks og en halv" siden juni 1940. HV kvittet seg med sine Ljungmann på 50-tallet, og Madsen i bruk etter krigen er det lite å finne om utover at de disponerte 2495 eksemplarer ved opprettelsen, da de ikke trykket manualer må man anta at disse også forsvant fort ut av oppsetningen. 

Krag i forsvaret fantes vel kun i. 22 etter hvert, så jeg ble virkelig nysgjerrig. 

Link to comment
Share on other sites

Felttoget på Østlandet og i Trøndelag ble utkjempet med hva som fantes av ammunisjon, det fantes ikke noe "lager av ammunisjon for sivile våpen i krigstid". Hovedlageret var hovedarsenalet i Oslo med underbruk rundt byen, vi vet alle hvilken glede Hæren fikk av det. Derimot forekom det stor bruk av sivil ammunisjon i militære våpen, utifra husken var dette en komponent i forsvaret av Hegra festning. Der kjørte de norske soldatene rundt i kaoset invasjonen medførte å tømte ulike skytterlag, men noen plan andre veien kan jeg ikke erindre å ha hørt om. 

 

Spørsmålet mitt står fortsatt ubesvart, hvorfor skulle forsvaret holde seg med mengder av en enhetspatron som det ikke finnes våpen til i organisasjonen. Jeg vet at Hæren teoriserte rundt å erstatte MG med skarskyttergeværer i etterkrigstiden, men å sette DFS på krigsfot etter 1960 fremstår selv i militær logikk som meningsløst.  

Hadde likt å få høre mer om dette.. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, PeM said:

Hæ? Den der må du nesten utbrodere litt, Hæren har ikke vært satt opp med "seks og en halv" siden juni 1940. 

Alikevel hadde forsvaret relativt store mengder 6,5×55 ammo med helmantelkuler lagret, mye av det fram til etter årtusenskiftet. 

En mulig grunn er jo at de vurderte å dele det ut til noen i forbindelse med krise/krig. 

En annen mulig grunn er at dette var beregnet som treningsammunisjon for militært ansatte som eide det kaliberet. 

Mye av det jeg har sett av disse skuddene var produsert helt sist på 80 tallet, noe var og produsert på 90 tallet. De kom i kasser med militær merking og nato nr. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, PeM said:

men å sette DFS på krigsfot etter 1960 fremstår selv i militær logikk som meningsløst.  

Hadde likt å få høre mer om dette.. 

 

I etterkrigstidens første tiår kom det enkelte beredskapsskriv der det fremstår som nokså klart at planene var at skytterlagsmedlemmer som ikke stod i HV fra før av, skulle kanaliseres inn i HV ved en eventuell mobilisering. Disse dokumentene ligger fritt tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets nettsider. 

 

Således var det lite aktuelt at DFS i seg selv skulle settes på krigsfot, selv om et utkast fra Forsvarskommisjonen av 1946 nevner at skytterlagene skal ha tilgang til å opprette egne heimevernsavdelinger "når dette finnes praktisk av omsyn til de oppgaver som skal løses". Dette er dog et utkast, og er strøket fra den vedtatte forsvarskommisjonen. Allikevel tyder det på at enkelte i kommisjonen ivret for at DFS også kunne settes på krigsfot ved behov. 

 

Siden den gang har det stort sett vært uaktuelt å sette DFS på krigsfot - men på 1980-tallet eksisterte det en prøveordning med HV-05 og HV-02 der DFS-medlemmer kunne melde seg frivillig til HV. DFS-medlemmene skulle stille med egne våpen og ammunisjon og fikk kun mindre bistand i materiell fra HV. Ren spekulasjon fra min side, men kanskje 6,5-ammunisjonen produsert på 80 og 90-tallet var delvis tiltenkt dette?

Legger ved noen bilder av dette og må samtidig beklage for dårlig kvalitet på bildene. Jeg hadde ikke tilgang til skanner da jeg leste dette. Innlegget "frivillig ulønnet Heimevern - er det mulig?" stod på trykk i Heimevernsbladet i 1983, mens "HV stadig viktigere i totalforsvaret", der GIHV uttaler seg om ordningen, er fra 1986. Så det spørs om ikke ordningen eksisterte noen få år, men jeg har ikke klart å finne noe på dette etter 1986.

 

Legg også merke til HV-armbindet til den ene DFS/HV-typen på bildet. 

 

 

 

Screenshot_20210714-164242_Gallery.jpg

SmartSelect_20210714-171921_Gallery.jpg.4012de1714d45fb60758c2a6b27bbecb.jpg

Screenshot_20210714-164435_Gallery.jpg

 

 

Edited by Javelin
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, 1937M98 said:

Nå er det ikke alt som foregår i forsvaret som gir mening, inkludert dette...

Men uansett interessant. Har ikke kommet over militær 6.5 av nyere dato selv enda, så dette ble vel destruert

Definer "nyere dato" :)
Jeg har sett 1992 produsert raufoss super 6,5X55 pakket i grønne kasser for forsvaret. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett m59/67 i 6,5x55 på militære våpendepoter i løpet av de siste ti årene, tiltenkt konkurranseskyting. Borte nå tror jeg.

 

Jeg tror nok helst det var konkurransebruk militær 6,5-ammunisjon var til.

 

Fram til ~2000 var sannsynligvis de aller fleste mannlige skytterlagsmedlemmer mellom 19 og 44/55/60 mobiliseringsdisponert i forsvarsgrenene og HV allerede. De som var igjen å ta av ville mangle grunnleggende millitær trening, ha variabel helse eller fylle andre roller i totalforsvaret. Så hvor mye potensiale som var igjen til å improvisere brukbare avdelinger kan det nok stilles spørsmål ved.

 

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Lille Arne said:

 

 

Fram til ~2000 var sannsynligvis de aller fleste mannlige skytterlagsmedlemmer mellom 19 og 44/55/60 mobiliseringsdisponert i forsvarsgrenene og HV allerede. De som var igjen å ta av ville mangle grunnleggende millitær trening, ha variabel helse eller fylle andre roller i totalforsvaret. Så hvor mye potensiale som var igjen til å improvisere brukbare avdelinger kan det nok stilles spørsmål ved.

 

 

Jepp. Og de momentene der tror jeg langt på vei forklarer hvorfor man i etterkrigstiden aldri fikk skyttertropper slik man hadde i 1905 og under første verdenskrig. Det var rett og slett unødvendig - ettersom de aller fleste var mobiliseringsdisponert andre steder. Dessuten ville det ha vært svært vanskelig å ha god oversikt over et slikt system, noe som også kunne ha gitt nokså uheldige konsekvenser. 

Edited by Javelin
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, høggern said:

Definer "nyere dato" :)
Jeg har sett 1992 produsert raufoss super 6,5X55 pakket i grønne kasser for forsvaret. 

 

Da har du sett betraktelig nyere dato enn meg😂 de nyeste jeg har sett var fra midten av 70 tallet tror jeg, uten at det er noen fasit, da jeg ikke er noen utpreget 6.5 skytter eller patron samler

Link to comment
Share on other sites

De siste 6,5 som ble kjøpt inn av forsvaret var til militærlandslaget i skyting. Ellers ble det kjøpt inn for at befal som hadde våpen i 6,5 kunne få det som årlig kvote i stedet for 7,62 Nato. Så vidt jeg husker ble de siste lot'er av Rano super kjøpt i -88, men jeg kan huske feil. Etter det ble det kjøpt Raufoss med Sierra kuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/14/2021 at 5:08 PM, Javelin said:

 

I etterkrigstidens første tiår kom det enkelte beredskapsskriv der det fremstår som nokså klart at planene var at skytterlagsmedlemmer som ikke stod i HV fra før av, skulle kanaliseres inn i HV ved en eventuell mobilisering. Disse dokumentene ligger fritt tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets nettsider. 

 

Således var det lite aktuelt at DFS i seg selv skulle settes på krigsfot, selv om et utkast fra Forsvarskommisjonen av 1946 nevner at skytterlagene skal ha tilgang til å opprette egne heimevernsavdelinger "når dette finnes praktisk av omsyn til de oppgaver som skal løses". Dette er dog et utkast, og er strøket fra den vedtatte forsvarskommisjonen. Allikevel tyder det på at enkelte i kommisjonen ivret for at DFS også kunne settes på krigsfot ved behov. 

 

Siden den gang har det stort sett vært uaktuelt å sette DFS på krigsfot - men på 1980-tallet eksisterte det en prøveordning med HV-05 og HV-02 der DFS-medlemmer kunne melde seg frivillig til HV. DFS-medlemmene skulle stille med egne våpen og ammunisjon og fikk kun mindre bistand i materiell fra HV. Ren spekulasjon fra min side, men kanskje 6,5-ammunisjonen produsert på 80 og 90-tallet var delvis tiltenkt dette?

Legger ved noen bilder av dette og må samtidig beklage for dårlig kvalitet på bildene. Jeg hadde ikke tilgang til skanner da jeg leste dette. Innlegget "frivillig ulønnet Heimevern - er det mulig?" stod på trykk i Heimevernsbladet i 1983, mens "HV stadig viktigere i totalforsvaret", der GIHV uttaler seg om ordningen, er fra 1986. Så det spørs om ikke ordningen eksisterte noen få år, men jeg har ikke klart å finne noe på dette etter 1986.

 

Legg også merke til HV-armbindet til den ene DFS/HV-typen på bildet. 

 

 

 

Screenshot_20210714-164242_Gallery.jpg

SmartSelect_20210714-171921_Gallery.jpg.4012de1714d45fb60758c2a6b27bbecb.jpg

Screenshot_20210714-164435_Gallery.jpg

 

 

De fleste på disse bildene kommer fra Oslo Sportsskyttere og Bærum JFF. Undertegnede sitter på kne foran til venstre på første bilde bak en Steyr SSG match. Erlu her på forumet sitter i midten på kne ved siden av meg med en Steyr SSG 69. Til høyre for Erlu på kne sitter Trygve Bagåsen som tok imot mange slipp med våpen i Nordmarka under krigen. Et av hans hemmelige våpenlagre i marka er idag en geocaching post innenfor Lommedalen.

 

Denne ordningen varte inn på 2000-tallet tror jeg. Jeg ble regulær HV-soldat i 84 og var etter det ikke med på dette selv om vi trente og konkurrerte mye sammen i andre sammenhenger. Svein Solli, Våpenjournslen, var også ofte med på skytetreningene. Han var skarpskytterinstruktør i Hæren hvis jeg ikke husker feil. Vi var en 'hard kjerne" på 4-5 stykker som skjøt mye langhold.

 

All skyting ble standardisert på NM60 pga tilgangen på ammo i krig. 6,5 var aldri inne i bildet. Til langhold med NM60 ble det testet mange våpen for å se hva som ga best presisjon med denne patronen. Steyr SSG var stort sett best på presisjon med NM60. 

 

Bildene er tatt i Avgrunnsdalen på Hurum.

 

Edited by Torf
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Per-S said:

De siste 6,5 som ble kjøpt inn av forsvaret var til militærlandslaget i skyting. Ellers ble det kjøpt inn for at befal som hadde våpen i 6,5 kunne få det som årlig kvote i stedet for 7,62 Nato. Så vidt jeg husker ble de siste lot'er av Rano super kjøpt i -88, men jeg kan huske feil. Etter det ble det kjøpt Raufoss med Sierra kuler.

Forsvaret hadde 1989 loter av rano super .

Og i 1992 ble det iallefall levert raufoss skan super (den også med d-spiss kuler), dette var vanlige raufoss  20 skudds pakker med gaupa på, levert i grønn plastkasse av samme typen som NM60 ble levert i.

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...