Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

Må bekrefte (Har ikke sagt ja med forbehold.): [...]Sako 30-06
Beklager å skuffe deg, men selv om jeg synes dette er en morsom tråd å følge, er jeg mer i den utskjelte norsk-tollekniv-ligaen. Jeg har riktignok etpar Fällkniven, men til tross for at dette ser ut til å bli en stilig kniv er den nok ikke noe jeg vil komme til å bruke penger på med det aller første.

 

Sorry 8)

 

slire i ekornforhud
Vel, da har man ihvertfall alibi for å avlive et par-tre dusin ekorn :lol:
Link to comment
Share on other sites

Oisann.... Har fulgt tråden fra begynnelsen, og ønsker meg et blad dersom prisen ikke tar helt av.

 

Når det gjelder materiale til skjeftet har jeg ikke tilgang på penisbein fra hval, men grevlingen har jo også bein i "stamtreet" (mulig passende til en mindre utgave). Ser egentlig for meg skjeftet i laminert tre og lærslire.

 

Edit: Tyrkleif

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

Jeg vil og ha!

 

Anders

 

Ved nærmere ettertanke, SKAL ha!

Heisan.

Jeg vil og ha!

 

Anders

 

Ved nærmere ettertanke, SKAL ha!

 

Du er herved ført opp.

 

Æ kun no kanskje tenk mæ meir enn en. alt kommer jo an på pris. kan no være en flott gave ide.

Noen som er kvalifisert må jo komme med en gjettning på ca pris..

Æ kun no kanskje tenk mæ meir enn en. alt kommer jo an på pris. kan no være en flott gave ide.

Noen som er kvalifisert må jo komme med en gjettning på ca pris..

 

Det er meningen med opptellingen, det står:

Nesten sikre (Har sagt ja med forbehold.):

 

Jeg skal selvfølgelig ha, om det blir en eller to avhenger av pris.

 

Du er oppført fra før, kan godt skrive deg to ganger :?:

 

Beklager å skuffe deg, men selv om jeg synes dette er en morsom tråd å følge, er jeg mer i den utskjelte norsk-tollekniv-ligaen. Jeg har riktignok etpar Fällkniven, men til tross for at dette ser ut til å bli en stilig kniv er den nok ikke noe jeg vil komme til å bruke penger på med det aller første.

 

Sorry

 

Du er ikke telt med i de 37, så din oppfatning av prosjektet er forstått riktig av meg.... :wink:

 

Oisann.... Har fulgt tråden fra begynnelsen, og ønsker meg et blad dersom prisen ikke tar helt av.

Notert.

 

Opptelling Nr. 2

 

På bakgrunn av engasjement: Metallurgen, Morten Vinje, Loddfåvne

 

Nesten sikre (Har sagt ja med forbehold.): Flashman, Aircooled, Omega, Luger, Edward, seawolf, Elgen, -=JaktLyst=-, Ruger1, VeT|Us, Eirik, Rufus, Doffen, Orige, Tordenkil, FN G1, Oddvar, Dammen, Ilatad, Olerus, Fulmen, Magnus, Kjell Olav, Chiefen, Egon Olsen, Fattern, Springfield 30.06, Blood Trail, Skaubjønn, FHM, Kenrin, sirKandal, Mauser68, Origo, GB, Junior

 

Må bekrefte (Har ikke sagt ja med forbehold.): Håpløs, Tassen, lopez, Keith, christianj, Sako 30-06, KirkBurner

 

Totalt: 39 stk

Link to comment
Share on other sites

Eirik: Sett meg opp under "Sikker" + "Må bekreftes", ett blad per oppføring.

 

 

Det kunne vært nyttig om Noen kom med en kvalifisert gjetning på pris, selvfølgelig ikke bindende men nok til at folk kan ta en avgjørelse.

 

Skjefter og slirer vil vel bli avhengig av hva vi brukere klarer å få til, jeg kan som sagt kanskje kjøre en serie med Mocarta om vi blir enige om et design. Hvis noen kan lage en slire i halv/helfabrikata så er det bare å gi beskjed.

 

Pris: Dette har ikke blitt avgjort, men prosjektet er jo i regi av Kammeret. En offisiell kniv (med logo?) burde vel kunne generere litt kroner i kassa for forumet, det enkleste hadde vel vært om vi ble enige om en sum på toppen av utgiftene?

Link to comment
Share on other sites

Da tar vi en litten omgjøring for å gjøre det lettere å holde oversikten og for å presisere

 

Dette er ikke noen bindende påmelding. Dette er kun en opptelling for at de som tok innitiativ til dette skal kunne komme med en ca pris. Dette er det springende punktet både for meg og for de fleste andre.

 

Da forvirringen ble for stor av å forholde seg til flere lister er det nå kun en, og det er jeg vil ha hvis prisen blir ok. Det er fult mulig å bli fjernet fra listen, den er bassert på tidligere poster i tråden, og det er ikke alltid skrevet "ja, send meg en når de er ferdige".

 

De som nå melder sin interesse får skrive sitt nick i rødt.

 

Disse vil ha om prisen blir ok:

Opptelling Nr. 3

 

Metallurgen, Morten Vinje, Loddfåvne, Flashman, Aircooled, Omega, Luger, Edward, seawolf, Elgen, -=JaktLyst=-, Ruger1, VeT|Us, Eirik, Rufus, Doffen, Orige, Tordenkil, FN G1, Oddvar, Dammen, Ilatad, Olerus, Fulmen, Magnus, Kjell Olav, Chiefen, Egon Olsen, Fattern, Springfield 30.06, Blood Trail, Skaubjønn, FHM, Kenrin, sirKandal, Mauser68, Origo, GB, Junior, Tika, hyperlink, One shot, iår, Niki, scann, .30 Herrett, christianj, Thomasnb

 

Totalt: 48 stk

Link to comment
Share on other sites

En kvalifisert gjetting på pris er 1000,- +/- 200,- Nok.

 

Som er blitt nevnt tidligere har det aldri vært noe poeng å lage en billigst mulig kniv. Målsetningen er en svært god kniv, men som leveres uten ferdig skaft for å begrense prisen, og samtidig gjøre den tiltalende for flest mulig ved at de kan selv bestemme hva som er det ultimate superskaftet. :wink:

 

Vil tro at 100 stk er en fornuftig mengde i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

den prisen kan jeg vel lett gå med på for en god kniv, så om du trenger noen bekreftelse kan du få en her :mrgreen:

 

Håper det er mulig å få med en anvisning på hvordan den skal slipes og vedlikeholdes best mulig, da jeg er litt grønn på dette og har en tendens til å spørre mer erfarne folk om å gjøre det for meg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ok - rundt tusenlappen er litt i overkant av hva min organiske kalkulator i mitt indre øye hadde forberedt seg på, men om det er hva det må bli for et godt resultat, kan jeg leve med det. Hva mener resten?

 

Satser vi på at det blir en tusenlapp på hvert blad og således skal bestille 100stk, blir utlegget 100 000 kroner. Det er for mye å forskuttere for kammeret/nojs, derfor må en eller annen form for forhåndsbetaling til for å lande dette.

 

Metallurgen; kan du grovinndele de enkelte kostnadspostene?

Link to comment
Share on other sites

Enig i den, det er i overkant av hva som var forventet i kostnad, dette gjelder vel ganske mange. Noe den menige mann kan være gjøre for å være med å presse prisen ned?

 

Forhåndsbetalig er mulig, men da må endelig pris være satt...

Link to comment
Share on other sites

Tja, 1000 kroner er vel forsåvidt spiselig, ditto med 800 kr men 1200 blir litt stivt inntil tanken har satt seg i hvertfall, jeg henger endel på www.britishblades.com og prisnivået er "passe" i forhold til størrelse på bladet i forhold til hva ting omsettes for der ihvertfall...

 

Utifra diskusjonen er stålet på kammerkniven bedre enn hva normal stålet der er (01) og jeg er fremdeles intressert i å ta ett blad. Dog er planene mine revurdert i forhold til initialplanen som var tre blader i en far/sønner kombo... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusser litt over at dere stusser over prisen.

 

Bessfar Børre tar kanskje en hundrelapp for noe han har pælma sammen av gamle karjolfjærer, smidd over tilfeldig varme i skjulet og deretter herdet i mer tilfeldig varme og dønket i en blanding av myrvann, geitemelk, tobakksspytt og mislykket hjemmebrent, og som han har gjort fordi han kjeder livet av seg.

 

Jeg antar uten videre at bladet vi snakker om å få laget her - i små kvanta, etter egne mål, i topp materiale og profesjonelt herdet - er bedre i bruk enn et Fallkniven F1-blad. F1 er et blad som er masseprodusert i Asia og koster temmelig nøyaktig 1000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter Morten Vinjes forslag om at vi får en grovinndeling av kostnadspostene. Jeg synes det virker dyrt, men det kan godt være fordi jeg ikke har innsikt i hvilke arbeidsopperasjoner som inngår.

 

Leveres stålet ferdig herdet fra leverandør? Dersom prisen blir for drøy, vil det da bli vurdert å levere emner som bare er vannskjært (og evt. herdet dersom dette ikke gjøres fra leverandør) ?

 

Ellers må jeg si til deg Edward at sammenligningen din med Bessfar Børre ikke nødvendigvis er gyldig. Den gamle måten å produsere knivblad på inneholder vell mye mer manuelt arbeid enn det å fremstille dette bladet? Iallefall ser jeg for meg at en seerie på 100stk vil kunne gi noen stordriftsfordeler, blandt annet er jo vannskjæring en styrt prosess der man kan skjære alle emnene ut i fra en plate. Og man kan kanskje finne noen som har stor nok herdeovn til å herde alle bladene i en omgang (?)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

oddvar; jeg har en liten oversikt over hva som må gjøres, men jeg kjenner ikke prisen på de enkelte operasjonene.

 

Materialkostnad (Sleipner): ?

 

Skjæring:

Bladet må skjæres av et emne, men så vidt jeg har forstått, blir dette levert i "striper", og ikke plater, dermed blir det mange inn- og utspenninger i produksjonen. Plate ville vært gunstig - da er det bare å dakke ut alle emnene på plata, slenge koordinatene over i skjæremaskinen og trykke play.

 

Slipfas:

Dette kan gjøres styrt eller manuelt, og prisen vil definitivt avhenge av antallet. Jeg vet ikke hvor skjæringspunktet mellom disse to løsningene går økonomisk, men antar at omstilling av maskineri hos en (kniv)produsent koster en del.

 

Herding:

Bør gjøres av noen som vet hva de driver med slik at vi slipper å lure på om alt er som det skal være. Forslag til en slik bedrift er allerede postet av Metallurgen, og det støtter jeg.

 

Skarpsliping:

Skal også gjøres, og dette blir vel manuelt arbeid uansett (?)

 

Forsendelse/distribusjon/håndtering: ?

Link to comment
Share on other sites

Ellers må jeg si til deg Edward at sammenligningen din med Bessfar Børre ikke nødvendigvis er gyldig. Den gamle måten å produsere knivblad på inneholder vell mye mer manuelt arbeid enn det å fremstille dette bladet?

... og dette manuelle arbeidet er betydelig billigere enn det som inngår i å spesiallage et moderne blad.

Uansett kan du jo konsentrere deg om sammenligningen med Fallkniven F1 - hvor vi nå får et spesialbestilt blad - bedre - til samme pris. 100 stykker er forsåvidt langt unna "stordrift".

Link to comment
Share on other sites

Prisen jeg kom med var et konservativt overslag.

 

Pr blad:

Stål, Sleipner ferdig planslipt og mykglødd: 100-200,-

Vannjetkutting: 100,- (CNC-fresing er en mulighet, men koster antagelig mer. Laser, plasma og div andre termiske kutteprosesser er uaktuelt.)

Sliping/fas: 100-300,- (Vanskelig å si en kostnad her, mulig dette må gjøres manuelt.)

Herding: 50-100,- (Bodycote i Sverige, vakuum for minst mulig glødeskall.)

Eggsliping og finish: 50,- (Eventuell retting etter herding.)

Logistikk: ??

Kammeret: ?? (Regner med Kammeret runder prisen opp, slik at de for dekning for svinn, har noen ekstra eksemplarer etter å ha gått i null.)

 

Vi kan sikkert få til bedre tilbud enn det jeg har regnet med her, men er bedre med en positiv overraskelse enn en kraftig nedtur når prisen blir fastsatt. :D

Link to comment
Share on other sites

Uansett kan du jo konsentrere deg om sammenligningen med Fallkniven F1 - hvor vi nå får et spesialbestilt blad - bedre - til samme pris. 100 stykker er forsåvidt langt unna "stordrift".

 

I Fallkniven så har jo forhandlerene og importøren en fortjeneste, denne er jo ikke med i dette spleiselaget der 50stk går sammen om å få laget en kniv. I utgangspunktet så synes jeg vi skal la være å sammenligne med hva ferdige kniver koster, og heller fokusere på/sammenligne med hva annen maskineringstid koster.

 

Godt mulig at du vil spikke fliser, men med "stordriftsfordeler" mener jeg de fordelene det vil gi i stykkpris å herde femti emner i slengen kontra å herde én og én. Og ikke minst hva det koster å få skjært ut 100stk fra en plate i ett program kontra å skjære ut en og en. Jeg bestiller stort sett større deler enn knivblad, men hos våre leverandører gir det til dels betydelige rabatter når vi skal ha maskinert 50stk i stedet for 5stk.

 

Jeg er absolutt åpen for at jeg tar feil, men jeg synes det bør være mulig å diskutere dette uten at du skal prøve å kneble debatten med det jeg opplever som hersketeknikker.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Altså, det er ikke noe rett eller galt her -- det er for dyrt eller ikke for dyrt. Synes du det er for dyrt, kan du enten la være å bestille eller hjelpe til med å få ned prisen på et eller annet vis.

 

Hvis du synes det er å kneble klaging på pris - så er det helt greit for meg.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Edward her, la oss prøve å holde fokus på det konstruktive. Metallurgen kommer med et anslag som sikkert er basert på noe mer enn vill gjetning. Siden ingen her har økonomiske interesser ved tilvirkningen er det ikke snakk om at noen smører på for å mele sin egen kake, så det er heller ingen vits i å hakke på hverandre.

 

Hvis noen kan smiske/trygle/true/hore seg til en bedre pris så må dere for guds skyld skrike ut.

Link to comment
Share on other sites

JEg er med fremdeles med en pris på rundt 1000.

 

Hva kommer ett micarta skjefte på, grovskjert, bare sånn ca? Og det samme med kydex og lærslire?

Lær kan man vel få ferdig skjert også tråkle det sammen selv, eller er det mange vanskelige prosesser?

Link to comment
Share on other sites

Micarta koster en hundrelapp fra USA. Under halvparten hvis man kjøper det i større blokker.

 

Lærslire er veldig lett å få funksjonelt, ikke fullt så lett å få vakkert. :) Dersom du får noen til å grovskjære og merke hullene - så du ikke lager hull på frihånd - bør resultatet bli ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Angående både skafting og tilvirking av slire: har noen tenkt noe mer på en workshop? Altså å samles et sted med tilgang på riktig verktøy en helg? Evt. også m/ soveposer, munnspill og dårlig hjemmebrent?

Det tror jeg er en veldig, veldig god idé. Det meste av utstyret man trenger for en slik happening er transportabelt, så det gjelder egentlig bare å finne et sted man kan være i fred, med innlagt 230V.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med, kanskje med to eller tre blad. Prisen avskrekker ikke med tanke på hva som kan bli resultatet. At det er mye penger er en annen sak.

 

Å sitte igjen med en unik høykvalitetskniv med egne løsninger på, frister absolutt.

 

Workshop høres koselig ut men blir nok ikke aktuelt for min del, da jeg har flyttet fra Oslo til det ytterste skvalpeskjær på nordmøre.

 

Så, over til de sjarmerende sider ved denne tråden:

 

Kan ikke noen forbarme seg over en stakkar og skissere videre vei fra ferdig blad til fiks ferdig kniv med *icarta skaft.

 

Jeg ser at *icarta'en selges med ca 6 mm's tykkelse på platene. Hvor tykt bør skaftet være? Hvordan festes nitene som holder skaftplatene? Klinking?

 

Hvor får man kjøpt niter og hvilke bør man velge?

 

Hvilke verktøy er fine å bruke når man tilpasser *icartaplatene og hva bør man tenke på jfr ergonomi osv.

 

Så mange spørsmål å kose seg med videre her :)

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Workshop høres koselig ut men blir nok ikke aktuelt for min del, da jeg har flyttet fra Oslo til det ytterste skvalpeskjær på nordmøre.

For de som befinner seg i nærheten av trøndelagen, så kan vi sikkert få til noe i Trondheim også.

Har tilgang på verksted som har det vi trenger. :)

 

Kan ikke noen forbarme seg over en stakkar og skissere videre vei fra ferdig blad til fiks ferdig kniv med *icarta skaft.

Det er endel mer krevende tegning. Jeg la ut et bilde av en annen kniv litt tidligere i tråden, som vil ligne ganske mye.

 

Jeg ser at *icarta'en selges med ca 6 mm's tykkelse på platene. Hvor tykt bør skaftet være? Hvordan festes nitene som holder skaftplatene? Klinking?

6 mm (eller 6,4 mm) er en fornuftig tykkelse på plater. 15-20 mm er grei tykkelse på et skaft.

Bruker bare stang eller rør, og masse araldit. Trenger ikke nite.

 

Hvor får man kjøpt niter og hvilke bør man velge?

Hobbybutikker har messingrør til en rimelig penge. Vi gikk vel for 6 mm. Jeg foretrekker tykkveggede rør, med godstykkelse på ca 1 mm.

 

Hvilke verktøy er fine å bruke når man tilpasser *icartaplatene og hva bør man tenke på jfr ergonomi osv.

Båndsliper med nytt skarpt bånd er det kjappeste. Rasp og grov fil fungerer også bra. På canvas micarta trenger man ikke noe finere enn ca 120 korning slipepapir og kan gjerne sand/glassblåses, lin micarta blir finest polert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...