Jump to content

Er jeg ung og dum?


MatsPelle

Recommended Posts

Okay folkens, lest face it.

Er vel på tide at noen faktisk sparker i vepsebolet for at alle uvitende måtte få mulighet til å finne ut av dets innhold..

I likhet med mange andre her inne på forumet så har jeg store interesser for både jakt og skyting, og i forbindelse med disse to temaene dukker det jo alltid opp spørsmål. På grunn av flytting "kjøpt ny bolig" så befinner jeg meg på en plass i fedrelandet der jakt og skyting som oftest foregår på lengre hold. Jeg som mange andre begynner jo da å fundere på hvilket kaliber man skal gå til innkjøp av.

Nå har jeg sett flere tråder der folk spør om bruk av de ulike kaliber til mange rare hold. Personlig har jeg liten interesse av hvilken avstander Ola nordmann måtte mene er uetisk å skyte på. Skyter du mangfoldige 1000 skudd i året med riggen og treffer 10/10 på en 10*10 plate på 500 meter og skyter en elg på 300 m, så skal jeg ikke løfte på bryna noe mer enn når Ola Nordmann sier han tok en elg på 50 meter. Da har dere min mening så jeg KANSKJE slipper at tråden blir nedgravd i etikken ved jakt osv :)

Så uten mer om og menn, tilbake til vepsebolet. 

Lest mange artikkelen fra USA osv om hvordan eksempelvis 30-06 og 300 wm er gode Moose kaliberer ut til 500 yards (460m ca), men hva mener dere om dette?  Amerikanere har ikke alltid samme tankegang som oss dødelige ;).  Jeg for min del lurer på hva dere mener om den påstanden og hva dere evt tenker om det store stygge vepsebolet, også kjent som 338 Lapua Magnum.  

Har skutt ganske mange runder med dette kaliberet på staten sin regning, men har aldri prøvd eller tenkt på å bruke dette kaliberet til jakt "før nå".  Jeg er på ingen måte så god som jeg var i den tiden jeg løp rundt i grønt, når det kommer til skyting under rare forhold "dette er dessverre ferskvare".  Når jeg ser folk nevner 338 Lapua til jakt blir det et styr uten like, men jeg blir ikke akkurat å pumpe skudd med 338 så om man skyter 100-200 skudd i året med denne er det ikke all verden forskjell på det og en 300 wm. Lapuan vil også  være hjelpende når et kommer til min svekket vindvurdering. Det er ingen problem å treffe blink med alle kaliber så lenge man kjenner påvirkningsfaktorene, men når man er på høyfjeller og jakter rein så er det ikke alltid like lett å anslå vind på grunn av manglende vegetasjon osv. Det jeg prøver å si her er at jeg ikke helt forstår hvorfor en 338 skulle være en så stor ulempe? De 2 ulempene jeg ser med kaliberet til mitt bruk er at jeg skyter mindre med denne rifla enn med 6,5 og at det blir ei børse kun for de større dyra.

Den ene X faktoren jeg gjerne skulle hatt svaret på er hvor stor kjøttødleggelse snakker vi om? Dersom man lader ei 270-300 gr kule til 800-850ms blir det kjempeødeleggelser? Eller får man ei børse som lager god sårkanal og ikke har noe problem med å knuse ett bar bein på litt avstand? Står man igjen med en "varmitt" følelse når man ser på skuddhullet? Har aldri skutt på noe i kjøtt og blod med 338 jakt amo så liten formening om ødeleggelser dette gir på en elg/ rein/hjort.  

Ser vel nå at jeg ubevisst har prøvd å argumentere for innkjøp av en 338 til mitt bruk, men men - kom gjerne med svar på mine spørsmål og har dere praktiske erfaringen med andre kalibere så kom med de:) Like lite interessert i stort og tøft, som jeg er i merkeklær. Gjør en 30-06 jobben like bra ut til en 400 m må jeg ta en revurdering "like bra jobb= vindstabil, treffsikker, tilfredsstillende slagkraft ved treff":)

 

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Here we go again...

 

Du later til å ha et litt annet utgangspunkt enn "håssen magnun-bøsje til langdistance for fersk skyter"-gjengen... 

 

Etter mitt syn, så er en 338LM (ja jeg har hatt en) ei "ekstrarifle", den er ikke egnet til eneste rifle, siden den er så dyr å skyte med, og siden den bråker så mye - og alt det der, man må trene med noe annet.

Men ut til 400m er 338 waste og bortkasta, er også mitt syn, den virker jo, og er ingen ulempe - bortsett fra det at den er tung, ei 338LM-rifler blir tyngre enn ei i 308Win. Til 400m, om det er et utalt "mål" så ville jeg hatt noe som er mer "lettskutt", som en kan hive seg på ei tue og skyte og se at kula treffer - det er vanskelig med ei jaktrifle i 338LM, om det ikke er så satans langt at du kommer på plass igjen...

Kjøttødeleggelse er ikke et stort tema - her er det rett kule som gjelder, som i alle andre kalibere. Du trenger ikke å gjøre som jeg, og skyte rådyrbukk med 300gr Berger VLD...

 

Jeg jakta lite med min, vekt, og rekyl, og smell, og ja. Forsvarets 338er er noen tunge beist, og ei jaktrifle er ikke så kos å skyte med. Trenger du forresten så voldsomt "vindstabil" på 3-400m? Kommer langt med trening og bevissthet om vind her?

 

Løp og kjøp, ser det er en TRG42 på Finn, og det er vel ei av de letteste og mest jakt-egnede 338LM riflene som er. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124000308

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

En .30-06 gjør jobben like bra ut til de hold du burde begrense deg til, dersom du vil være helt sikker på å unngå straffeforfølgelse etter Viltlovens paragraf 19 om human jakt

 

Når det er sagt: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=158617743

Stokken på denne skjønnheten må ha kostet 50 000,- alene. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1. Rigg er noe man borer etter olje med, og runder er noe man kjører på bane, så har vi det ute av verden ;)

 

Største ulempen jeg kan se med 338lm er at det er ganske begrenset med rifler i dette kaliberet, og kanskje spesielt rifler som egner seg særlig til jakt.

Blir fort store og tunge hvis du ikke skal bygge noe helt fra scratch, så kanskje ikke best egnet til reinsjakt etc.

Hvis man ser over dammen til de som driver med jakt på hold godt over 400m, kanskje spesielt Gunwerks, så sverger de fleste til 6,5mm, 7mm eller .30 kal. Veldig få som bruker 338lm.

Her finnes det mye forskjellig, men skal man ta utgangspunkt i noe, er Pro Build videoene deres ganske bra, der snakker de om patronvalg og hele pakken som helhet.

 

Det finnes ganske mange potente patroner til litt hold som er ok tilgjengelige både mtp på kuler, hylser, fabrikkammo og ikke minst rifler; 308, 30-06, 7x64, 280, 7mm Rem Mag. 

30-06 er ganske giftig med riktig snurr på pipen, samme med 7x64/280, godt utvalg i bra kuler, kan bruke standard lang kasse og også pent mulig å lade ned til trening.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Ja, den der trenger et godt hjem. Den hadde vært på vei hit om jeg hadde 17k som ikke var øremerket til kjedeligere ting..

 

Lader du selv @MatsPelle, Jeg skulle til å foreslå 300WM (og det gjelder mange av 7mm patronene også) men det er svært dårlig utvalg i kjøpeammo til disse - det gjelder forresten 338LM også. Så det hjelper ikke om du ikke lader selv. Lader du, så er strengt tatt 300WM bedre egnet til jakt på litt hold enn 338LM, du kan få vel så god ballistikk faktisk. Og mer enn nok "punch".

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

Ja, den der trenger et godt hjem. Den hadde vært på vei hit om jeg hadde 17k som ikke var øremerket til kjedeligere ting..

 

Det er nesten så jeg tar den på kredittkortet, men jeg synes 150 grains kuler i .308 med lyddemper gir akkurat passe hyggelig rekyl. 338LM har vel større støtbunn enn vanlige magnumpatroner også, slik at det blir litt vanskelig å bytte pipe til en snillere patron?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Skrueråmuttere said:

 

Det er nesten så jeg tar den på kredittkortet, 

Jeg vurderer det ennå, om jeg ikke hadde visst hvor mye jævelskapen smeller i ei lita jaktrifle så hadde jeg gjort det. Sagt på en annen måte, hadde den rifla vært i 308, 6.5x55, 30-06, eller tilogmed 300WM - så hadde den vært på vei hit for lengst.

En kan jo kamre den om til 300NM, eller noe sånt da, da blir den mer anvendelig, og faktisk enda giftigere på langt hold - men da går det jo fort 12 000 til.

 

K

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Fatter'n brukte 30-06, kameraten 7mm Rem Mag. Kameraten skrøt av "flattskytende", fatter'n traff nøyaktig like bra på 400 meter... Jeg hadde også lyst på 338 da jeg var ung. (Fortsatt dum) Men innså at jeg ikke bruker 6'5x55 til noe spenstigere enn noen skudd på 300m iblant. Hvis jeg noensinne kommer dit at 6,5x55 begynner å tape seg, så skal jeg kjøpe noe heftigere. Og det kommer neppe til å skje.

Link to comment
Share on other sites

"Flattskytende" er bare å drite i med dagens avstandsmålere. Det de store kalibrene gjør, foruten å lande hardere er å drive mindre i vind. Det er når det >6-800m, det blåser kjetting, og du virkelig lurer på hvor mye du skal skru - at 338en skinner. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

En kan jo kamre den om til 300NM, eller noe sånt da, da blir den mer anvendelig, og faktisk enda giftigere på langt hold - men da går det jo fort 12 000 til.

 

Ah, den "nye" Normapatronen? Ellers får man vel Walther cromo-pipe (må nesten være blånert stål på den rifla der?) fra Rafdal for omtrent halvparten av den summen?

 

Ellers har jeg vært på nære nippet til å kjøpe den Remington Alaskan Wilderness Rifle som ligger på Finn til 6500,- (ikke langt unna Finn.nos aller beste kjøp) i et par måneder nå, og sette inn en 7mm RM pipe. Men som Olesøn er inne på, voffor en magnum når verdens kjedeligste patroner gjør samme jobben på norsk vilt...

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja den har jeg faktisk lyst på.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=158617743

Penger har jeg og god plass i jaktgarderoben etter å ha kvittet meg med en del ræl. Men så kom spørsmålet hva i all verden skal jeg bruke den til. Til elgen har jeg jo allerede rifle i 6,5x55, 30 06 og 8x57. Og noe større vilt har jeg ikke sett her jeg holder til. Da sitter jeg igjen med skiven min på 1300m men det vil nok kreve lyddemper om det ikke skal bli bygdeoprør her.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Men som Olesøn er inne på, voffor en magnum når verdens kjedeligste patroner gjør samme jobben på norsk vilt...

Skuddene jeg snakker om i mitt eksempel er på ibex i Kirgisitan på 3000+ moh. Holdet var, i følge avstandsmåleren som M67 er inne på, 400 meter nøyaktig. (Hvilket kan få en til å lure på nøyaktigheten, men det kan jo hende.) Fatter'n holdt øverst på ryggen på liggende dyr, skuddet gikk rett gjennom hjertet. Skutt inn på 200 meter. Så 25-30 cm kulefall fra 200 til 400 meter.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Ah, den "nye" Normapatronen? Ellers får man vel Walther cromo-pipe (må nesten være blånert stål på den rifla der?) fra Rafdal for omtrent halvparten av den summen?

 

Pipe, hylser og diesett. Jeg har gått på den der før...

 

K

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk ikke så fancy til verks, men klinte til med en Win m70 i 30-06 med McMillan stokk til en latterlig billig penge. Bruker 308 fra før, så kuler har jeg nok av, pluss mye ok hissig fabrikkammo. 

 

Ville ihvertfall holdt meg til en patron du kan kjøpe fabrikkammo til uten å blakke deg, de man ikke får kjøpt til er som oftest kun marginalt forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsPelle said:

   -   at det blir ei børse kun for de større dyra.

 

Siden de fleste dyr, hvertfall her på kantene, ikke kan bli mer enn døde, spiller kulediameter liten rolle (tenk på 308 W og fjellrype). Jeg har skutt mange rådyr med 9,3x62, de ser ut som de pleier ("alt kjøtt fra bogen er bonus"!). Kulekonstruksjon og skuddplassering, og til dels hastighet, har innvirkning på "kjøttødeleggelse". Jeg antar 338 LM, som øvrige "magnum"-kalibre, kan lades til en brukbar kombinasjon av kulevekt og hastighet.

 

Men - 338 LM-rifle i reinsfjellet? Hadde jeg hatt fritt valg i et velassortert "arsenal", ville nok 338 LM-riflene stått igjen innerst i kroken, sammen med 577 T, "4-bore", og 12,7x99. Til reinsjakt, hvis det hadde vært tillatt (som det burde, en egen "mellomklasse" for slike kalibre har jeg skrevet om før), ville jeg hatt ei lett rifle (f.eks. Kimber 84) i 6 XC ( @M67 har jo nevnt avstandsmålere). Ei rifle det går an å trene mye med, vil være bedre enn ei i et kaliber som teoretisk er overlegent fra 1000 meter og ut.

 

1 hour ago, MatsPelle said:

Da har dere min mening så jeg KANSKJE slipper at tråden blir nedgravd i etikken ved jakt osv

 

Etikken skal jeg la ligge (jeg har nok skutt en del dyr på "druuge" avstander). Men akkurat i reinsfjellet gjelder regelen om at det ikke er så viktig å HA rett, som å FÅ rett. Og oppsynet kan se (de er steikgode til å bruke kikkerten!) hva vi bedriver på lang avstand, og kommer man i rettssalen (eller bare til en ukyndig politijurist), kan man risikere å slippe å tenke på rekylen fra 338'en i noen år framover.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man absolutt skal ha magnum jaktrifle drar jeg fram dette kuppet av en 700 AWR igjen på finn

Gammel modell rustfri med teflon finish og McMillan skjefte. Med en ASE Utra SL7 magdemper foran blir den ikke ille å skyte med:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49231863

 

14_994728445.jpg

 

Og her er en til som sannsynligvis har vært innom Ragnar Hansen og fått ny LW pipe, McMillan skjefte og EAW ringer til 3500.-..

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=174325969

 

969_733218864.jpg

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Har sett den Sakoen. Den er fin men kortet er for trangt.

Sist jeg var på Lillestrøm stod det en "ny" Sako 75 Syntetisk rustfri i 300winmag med S&B kikkert (tror det var 3-12x50) til 9900.- i hylla.

Hvis man ikke kjøper 6,5 eller 308-06 kan man velge og vrake i latterlig gode tilbud.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Men, jeg synes vi skal konkludere tråden med at trådstarter bør kjøpe seg en 338LM jaktrifle, og jakte med den ei stund. Han kan nok håndtere den, og ingenting slår erfaring. Han vil få det gøy, lære, og kan fortelle oss om det etterpå, så lærer alle noe, ingen her har vel jakta noe særlig med 338LM (Selv Knut Erik bruker vel 30-06 nå?).

Kjøper han rifla på Finn, så kan den selges etterpå uten særlig tap om det ikke var det store.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Kjøper han rifla på Finn, så kan den selges etterpå uten særlig tap om det ikke var det store.

 

Han kan selge den til meg, UTEN tap, når jeg måtte få en ledig plass på "garderoben" (kanskje når/hvis de nye forskriftene om sider trer i kraft?).

 

Hva jeg skal bruke den til? Hmmmmm - den er i hvertfall pen å se på! Her like sør for moralsirkelen, er det flere mørke vinterkvelder, enn dager egnet til elgjakt! Da kan man jo nyte synet av vakre våpen (jeg unngår tråder om kipplauf, dobbeltrifler og drillinger, der @Skaubjønn m/fl legger ut bilder av lekkerbiskener! Forb#¤&! "garderoben"!)

Link to comment
Share on other sites

Tja.. 

 

Skal man skyte førsteskudd på lange hold, bør man velge våpen/patron for å kjøpe seg mest mulig marginer.  

 

I mine øyne er dette ett våpen med lite rekyl og en patron som gir lite vindavdrift.  

 

Ut til 500+ meter gir 6,5  tilstrekkelig effekt på vilt opp t.o.m Hjort størrelse. Til formålet har jeg brukt 7mm RemMag en stund, men har gått tilbake til 6,5. Nå bruker jeg 6,5-284. Da får jeg ett bærbart våpen, hvor jeg kan korte ned litt på løpet ift en 6,5x55 og fortsatt oppnå tilstrekkelig hastighet.  

 

BC over 0.6 og 880-900m/s fra ett tilnærmet rekylfritt våpen er i mine øyne tett på ideelt til rein og hjortejakt. Grunnen til at rekyl er så viktig er jo at liggestilligene ofte ikke blir helt ideelle, vinkel opp/ned og med ei tue alltid på feil plass, man ser også ofte innslaget i dyret på lange hold med 6,5, rett og slett lettere å skyte med.....igjen --> kjøpe seg marginer.  

 

En rask 7mm med 180-195gr kule, eller .30 med 230-250gr gir deg mindre vindavdrift, men du må betale med rekyl.  Står Elg på menyen hadde jeg nok gått opp til .30.  

 

Men for all del, kjør på med 338LM, det fungerer nok veldig bra, men helt unødvendig for å felle vilt sør for 500 meter. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, ladebenken said:

Tja.. 

 

Skal man skyte førsteskudd på lange hold, bør man velge våpen/patron for å kjøpe seg mest mulig marginer.  

Det ER jo igrunnen 338LM. Jeg har aldri, før eller siden, hatt så mye 1. skuddstreff på stål som i "338-tida", da skjøt jo selvsagt også en masse skudd jeg aldri hadde turt på jakt, men mye traff..

 

 

 

9 minutes ago, ladebenken said:

Ut til 500+ meter gir 6,5  tilstrekkelig effekt på vilt opp t.o.m Hjort størrelse.

Det er akkurat det det gjør

 

9 minutes ago, ladebenken said:

BC over 0.6 og 880-900m/s fra ett tilnærmet rekylfritt våpen er i mine øyne tett på ideelt til rein og hjortejakt. Grunnen til at rekyl er så viktig er jo at liggestilligene ofte ikke blir helt ideelle, vinkel opp/ned og med ei tue alltid på feil plass, man ser også ofte innslaget i dyret på lange hold med 6,5, rett og slett lettere å skyte med.....igjen --> kjøpe seg marginer.  

Jeg synes jeg ser man rifler seg til på halvskakke oppover ei råtten stubbe, skliende på fjellduken man satt i - du ser ikke innslaget om du skyter med den Winchesteren vi snakker om iallefall.

 

9 minutes ago, ladebenken said:

En rask 7mm med 180-195gr kule, eller .30 med 230-250gr gir deg mindre vindavdrift, men du må betale med rekyl.  Står Elg på menyen hadde jeg nok gått opp til .30.  

Som over, betale - nå skal det sies at jeg har en 7mmWSM som sender ei 180gr kule avgårde temmelig fort, og jeg må si at jeg har sett innslaget oftere enn ikke. Da er den satt opp med en McM HTG og et ikke allverdens tykt løp. Den sier ifra omtrent som en hardt ladd 30-06. Og en elgen er ikke skapt som man ikke kan skyte med denne.

Jeg bygde den jo for jakt der skyting over en dal var aktuelt, og Skottlandsjakt, og er for meg nok fremdeles temmelig optimal til storvilt der holdene kan bli druge.

 

9 minutes ago, ladebenken said:

Men for all del, kjør på med 338LM, det fungerer nok veldig bra, men helt unødvendig for å felle vilt sør for 500 meter. 

Men det er gøy å ha gjort, når folk begynner å diskutere det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Jegermeistern said:

Klippe:

(jeg unngår tråder om kipplauf, dobbeltrifler og drillinger, der @Skaubjønn m/fl legger ut bilder av lekkerbiskener! Forb#¤&! "garderoben"!)

hehe flere som er bitt av sykdommen skjønner jeg! Jeg blir nok aldri voksen... Jeg ventet på den nye vierlingen min i flere uker etter at jeg hadde kjøpt den, og de siste dagene før jeg fikk lagt mine klamme kleptopølser på den fikk jeg nesten ikke sove..!

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Skaubjønn said:

hehe flere som er bitt av sykdommen skjønner jeg! Jeg blir nok aldri voksen... Jeg ventet på den nye vierlingen min i flere uker etter at jeg hadde kjøpt den, og de siste dagene før jeg fikk lagt mine klamme kleptopølser på den fikk jeg nesten ikke sove..!

 

Eneste jeg ikke skjønner er den "garderobe"- problematikken :)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ei systemrifle med et 338lm løp rimelig fra en i oljebransjen som ombestemte seg før han fikk børsa utlevert fra forhandler :-) 

Har skutt alt fra rev på 4kg til afrikanske antiloper og vortesvin på kort hold (<300m) med dette løpet. Bruker 250gr Swift A-frame med V0 på 908ms - slår godt i begge ender og gir kontant fall!

 

Førsteskudd på 390m treffer alltid gong på 15cm*20cm, uavhengig av vind og temperatur. 

Bruker gjerne dette løpet til posteringjakt nært vei, men har heldigvis andre verktøy om det blir litt gåing. Blaser K95 i 7mm Rem Mag står øverst på ønskelista nå.
 
I morgen blir det grevlingjakt med Krag og 100gr Nosler ballistic tip - mange veier til Rom :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Here we go again...

 

Du later til å ha et litt annet utgangspunkt enn "håssen magnun-bøsje til langdistance for fersk skyter"-gjengen... 

 

Etter mitt syn, så er en 338LM (ja jeg har hatt en) ei "ekstrarifle", den er ikke egnet til eneste rifle, siden den er så dyr å skyte med, og siden den bråker så mye - og alt det der, man må trene med noe annet.

Men ut til 400m er 338 waste og bortkasta, er også mitt syn, den virker jo, og er ingen ulempe - bortsett fra det at den er tung, ei 338LM-rifler blir tyngre enn ei i 308Win. Til 400m, om det er et utalt "mål" så ville jeg hatt noe som er mer "lettskutt", som en kan hive seg på ei tue og skyte og se at kula treffer - det er vanskelig med ei jaktrifle i 338LM, om det ikke er så satans langt at du kommer på plass igjen...

Kjøttødeleggelse er ikke et stort tema - her er det rett kule som gjelder, som i alle andre kalibere. Du trenger ikke å gjøre som jeg, og skyte rådyrbukk med 300gr Berger VLD...

 

Jeg jakta lite med min, vekt, og rekyl, og smell, og ja. Forsvarets 338er er noen tunge beist, og ei jaktrifle er ikke så kos å skyte med. Trenger du forresten så voldsomt "vindstabil" på 3-400m? Kommer langt med trening og bevissthet om vind her?

 

Løp og kjøp, ser det er en TRG42 på Finn, og det er vel ei av de letteste og mest jakt-egnede 338LM riflene som er. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124000308

 

K

Takk for svar!

Forhåpentlig hører jeg ikke til "Hassen magnum-bøsje til langdistace for fersk skytter", men skjønner hva du refererer til.. også kjent som gjengen som skal skyte dyr på 1000m.......

Som du skriver M67 så var ikke rifla "mi" av den letteste typen heller, da ble den fort bytta ut med mindre kaliber.

Hvor vindstabil jeg den trenger å være har som du sier meget liten betydning på de holda jeg snakker om. I verste fall flytter kula seg 5-10 cm noe som er ganske lett å motvirke med å sikte litt anderledes selfølgelig. Tenkte jeg skulle skrive opp "vindstabil" i tilfelle man skulle få lysta på å syte på lange hold :) 

Svarer litt sent- jobblivet

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Skrueråmuttere said:

En .30-06 gjør jobben like bra ut til de hold du burde begrense deg til, dersom du vil være helt sikker på å unngå straffeforfølgelse etter Viltlovens paragraf 19 om human jakt

 

Når det er sagt: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=158617743

Stokken på denne skjønnheten må ha kostet 50 000,- alene. 

Sett slikt vært nevnt tidligere, så blir vel å forhøre meg rundt for å bli kjent med normene og holdningene rundt her:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, msteiro said:

1. Rigg er noe man borer etter olje med, og runder er noe man kjører på bane, så har vi det ute av verden ;)

 

Største ulempen jeg kan se med 338lm er at det er ganske begrenset med rifler i dette kaliberet, og kanskje spesielt rifler som egner seg særlig til jakt.

Blir fort store og tunge hvis du ikke skal bygge noe helt fra scratch, så kanskje ikke best egnet til reinsjakt etc.

Hvis man ser over dammen til de som driver med jakt på hold godt over 400m, kanskje spesielt Gunwerks, så sverger de fleste til 6,5mm, 7mm eller .30 kal. Veldig få som bruker 338lm.

Her finnes det mye forskjellig, men skal man ta utgangspunkt i noe, er Pro Build videoene deres ganske bra, der snakker de om patronvalg og hele pakken som helhet.

 

Det finnes ganske mange potente patroner til litt hold som er ok tilgjengelige både mtp på kuler, hylser, fabrikkammo og ikke minst rifler; 308, 30-06, 7x64, 280, 7mm Rem Mag. 

30-06 er ganske giftig med riktig snurr på pipen, samme med 7x64/280, godt utvalg i bra kuler, kan bruke standard lang kasse og også pent mulig å lade ned til trening.

Her kommer alternativer susende vettu:)

Riflaene eg tekte på er Rem 700 xcr, savage 110mcmillan g30. Muligens mange bedre rifler i nevnte kaliber :9

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Ja, den der trenger et godt hjem. Den hadde vært på vei hit om jeg hadde 17k som ikke var øremerket til kjedeligere ting..

 

Lader du selv @MatsPelle, Jeg skulle til å foreslå 300WM (og det gjelder mange av 7mm patronene også) men det er svært dårlig utvalg i kjøpeammo til disse - det gjelder forresten 338LM også. Så det hjelper ikke om du ikke lader selv. Lader du, så er strengt tatt 300WM bedre egnet til jakt på litt hold enn 338LM, du kan få vel så god ballistikk faktisk. Og mer enn nok "punch".

 

 

K

Lader selv ja, men aldri ladet 338 Lm. Flere som referer til 300wm så spørst om jeg får ta det til vurdering igjen:) 

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha 300 WM, eller noen annen patron med støtbunn i vanlig magnumstørrelse, må jeg slå nok et slag for Remington AWRen på Finn som er nevnt 2 ganger tidligere i tråden.

 

Den er gammel og velbrukt, men har en McMillan stokk som alene kostet ca 8000,- og som sannsynligvis bare trenger et ekstra lag lakk. Som Remington Custom Shop rifle skal den ha små toleranser og bør ha et fint justert avtrekk.

 

Ny Walther-pipe i 7mm RM, 300 WM, 338 WM e.l. koster 7500,- og så Cerakoter Rafdal hele rifla for deg for 1600,-.

 

Selger du kikkerten og montasje på Finn for et par tusenlapper sitter du da altså igjen med en full custom rifle for ca 13 000,- pluss montasjer, demper og kikkert, og det er et helt latterlig røverkjøp. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Jegermeistern said:

 

Siden de fleste dyr, hvertfall her på kantene, ikke kan bli mer enn døde, spiller kulediameter liten rolle (tenk på 308 W og fjellrype). Jeg har skutt mange rådyr med 9,3x62, de ser ut som de pleier ("alt kjøtt fra bogen er bonus"!). Kulekonstruksjon og skuddplassering, og til dels hastighet, har innvirkning på "kjøttødeleggelse". Jeg antar 338 LM, som øvrige "magnum"-kalibre, kan lades til en brukbar kombinasjon av kulevekt og hastighet.

 

Men - 338 LM-rifle i reinsfjellet? Hadde jeg hatt fritt valg i et velassortert "arsenal", ville nok 338 LM-riflene stått igjen innerst i kroken, sammen med 577 T, "4-bore", og 12,7x99. Til reinsjakt, hvis det hadde vært tillatt (som det burde, en egen "mellomklasse" for slike kalibre har jeg skrevet om før), ville jeg hatt ei lett rifle (f.eks. Kimber 84) i 6 XC ( @M67 har jo nevnt avstandsmålere). Ei rifle det går an å trene mye med, vil være bedre enn ei i et kaliber som teoretisk er overlegent fra 1000 meter og ut.

 

 

Etikken skal jeg la ligge (jeg har nok skutt en del dyr på "druuge" avstander). Men akkurat i reinsfjellet gjelder regelen om at det ikke er så viktig å HA rett, som å FÅ rett. Og oppsynet kan se (de er steikgode til å bruke kikkerten!) hva vi bedriver på lang avstand, og kommer man i rettssalen (eller bare til en ukyndig politijurist), kan man risikere å slippe å tenke på rekylen fra 338'en i noen år framover.

Skjønner hva du tenker på, og takker for at du minner om ett relevant synspunkt "tenker da på hvordan oppsyn kan vri og vende på situasjoner" :/

Link to comment
Share on other sites

En 30-06 med ekstra lang og halvtung profil må jo være aktuelt ut til langt? Har selv vært inne på tanken om 65/70 cm pipe med 19mm profil til å skyte langt. Fabrikkammo å få kjøpt over alt og masse god ammo og kuler å få kjøpt til lang og korte hold. Pipa lever lenge og rekylen er levelig selv uten demper. Brems kan jo brukes på banen om nødvendig :D

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Elgjaeger said:

Skulle gjerne hatt stokken til min Model 70 i .375h&h ja...men selv om 338lm kunne vært gøy blir det liksom litt feil kaliber i den børsa, kan jo ikke sette demper på uten å ødelegge stilen heller. Hadde passet bedre med Manners eller McMillan stokk. 

Kjøp rifla, bytt om stokkene, selg

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Kjøp rifla, bytt om stokkene, selg

Har tenkt på det ja, men tror egentlig ikke stokken passer. Min er en pre-64, den 338LM`en ser ikke ut som er det pga serratering på boltkula, er nok en nyere model 70 med kontrollert mating, ikke samme boltavstand i kassa og stokk passer ikke

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsPelle said:

I verste fall flytter kula seg 5-10 cm noe som er ganske lett å motvirke med å sikte litt anderledes selfølgelig. 

 

5 cm vindavdrift på 300 m er en liiiten trekk i flagget... Det sklir fort ut når holdet strekker seg litt. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsPelle said:

Lader selv ja, men aldri ladet 338 Lm. Flere som referer til 300wm så spørst om jeg får ta det til vurdering igjen:) 

338LM er en sykt enkel patron å lade for. Hylsene som selges er dyre, men utrolig bra, og størrelsen gjør at patronen er lett å holde på med, og iallefall i rifla jeg hadde ble alt presist, så og si uansett hva jeg gjorde.
 

 

13 minutes ago, boble said:

 

5 cm vindavdrift på 300 m er en liiiten trekk i flagget... Det sklir fort ut når holdet strekker seg litt. 🙂 

 

5-10cm.. 10cm vindavdrift med 338LM og gode kuler er 3-4m/s. Da står et vanlig skytebaneflagg nesten rett ut, eller et sted mellom halvt og helt ut, og flagrer daft. Det er godt merkbar vind, og det er dette som er gull med 338LM og gode kuler. 
Du kan få samme lave vindavdrift med div. 7mm magnum, men de er (etter min erfaring) mye mere kresne på lading, og de brenner løp mye fortere. 

Å lade 338LM er som å lade 308Win, det bare virker.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal man si.

Sitter vel ikke med noen klar avgjørelse enda, "men blir man noen gang sikker" ;)

Gøy å lese alt dere skriver, tydelig mange som har vært med i "gamet" en god stund og har prøvd en hel del og det er jo alltid gøy lese hva folk med erfaring skriver.

Er det å gå på elgjakta, reinsjakt, hjortejakt med 338 Lm litt overkill? Blir man sett rart på ? Koster det? " JA" ;) .  Blir nok ikke å vurdere 6,5 eller 308",  men at det blir en 3006 er det stor fare for.  Laserifla "Remington 700 i 6,5 skyter jeg ett løp i året, og etter å ha vert i kontakt med ralfdal våpen så kan de lage muffeløsning slik at jeg kan bytte løp og kaliber mellom 6,5 og 30-06 så da blir vel det løsningen.  Ei kjent og god rifle med mulighet for litt mer punch når jakta kommer :)

 

Takker for bidrag folkens! Mye større respons enn jeg hadde håpa på :) 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Skaubjønn said:

Jeg blir nok aldri voksen.

Hvorfor i all verden skal man "bli voksen" når det innebærer slutt på å glede seg over nye våpen, fiskeutstyr og drømmen om storbukken og storlaksen? "Bli voksen" er for mange å bli trykt inn i hverdagens tredemølle med et snusfornuftig standardliv med rekkehus, jobb, masete kone, grinete unger med i-pad, krav om nyeste telefon samt en kommunegrå Toyota Corolla som familiebil.

"Å bli voksen" medfører ingen mulighet for det frie jakt og fiskerliv i Guds frie natur men å akseptere å bli underlagt samfunnets tvangstrøye og standardnorm.

Kort og godt et A4 liv.

Hvorfor i all verden skal det være noe å trakte etter?

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...