Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

Det er jo ikke ukjent at de følger med her som andre steder på nett.

Ihverfall på gamle Sluttstykke så ble noen rundskriv laget og våpen/ våpendeler forbudt etter at medlemmer postet bilder av veldig kreative tacticoolgreier.  Med min gamle kropp husker jeg ikke i forbifarten hvilket våpen det var...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, fleskebacon said:

Dette er fra UTKASTET til rundskrivet, ikke det endelige. I det endelige rundskrivet er dette endret. Der mener POD at ordlyden må forstås som at det ikke kan finnes magasiner større enn 10 skudd som passer i rifla.

Hva er ordlyden i det endelige rundskrivet da? Det er uansett et stykke fra at erhverv blir ulovlig til at de krever allerede erhvervede våpnene samles inn.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, petrolhead said:

Jaja, håper for din del at du får beholde.Fikk du skriv om at den kunne tilbakekalles når du søkte?

 

Skrivet som kom tredde ikraft for to dager siden.

 

Har endret min søknad til en annen rifle.

Ingen skriv om at den kunne tilbakekalles. Kun at dette gjaldt spesifikt modell 19102 med henvisning til da gjeldende lovtekst.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, seawolf said:

POD sitter vel og nileser her på kammeret og forbereder neste trekk....

 

Hehe... det er ikke noe neste trekk. Mange har fått innvilget søknadene sine. Ordlyden om "fabrikkmodell" bekrefter at 19102 er lovlig. 19102 er ikke rettet mot militær/politi på noen måte - tvert i mot. Den har ingen karakteristikker p.t. som skulle tilsi at det er et stridsvåpen ihht forskriften.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, xxxtaur said:

....19102....som skulle tilsi at det er et stridsvåpen ihht forskriften.

Nevnte modell 19102 ER FORBUDT ervervet til jakt og vil bli tilbakekalt...

 

Modell 19102 skiller seg IKKE fra de andre PCC modellene som gjør den lovlig.

 

Den tar som øvrige PCC pistolmagasin på langt mer enn 10 skud og er da FORBUDT!

 

- Hjemmelsgrunnlag er våpenforskriften  §4-1   1)...

 

 

Som Ruger selv skriver:

 

"Interchangeable magazine wells for use of common Ruger® and Glock® magazines. Ships with SR-Series™/Security-9® pistol magazine well installed and an additional magazine well accepting Glock® magazines is included"

 

https://ruger.com/products/pcCarbine/specSheets/19102.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, alkymisten said:

Nevnte modell 19102 ER FORBUDT ervervet til jakt og vil bli tilbakekalt...

 

Modell 19102 skiller seg IKKE fra de andre PCC modellene som gjør den lovlig.

 

Den tar som øvrige PCC pistolmagasin på langt mer enn 10 skud og er da FORBUDT!

 

- Hjemmelsgrunnlag er våpenforskriften  §4-1   1)...

 

 

Som Ruger selv skriver:

 

"Interchangeable magazine wells for use of common Ruger® and Glock® magazines. Ships with SR-Series™/Security-9® pistol magazine well installed and an additional magazine well accepting Glock® magazines is included"

 

https://ruger.com/products/pcCarbine/specSheets/19101.html

Forbudt og tilbakekalt? Jeg har nettopp vært på banen og skutt 200 skudd. Kjemperifle!

Link nå ihvertfall til rett modell når du argumenterer! Det står dessuten ingenting om høykapasitetsmagasiner i beskrivelsen - den markedsføres som et SIVILT våpen med maks 10 skudd.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, xxxtaur said:

Det står dessuten ingenting om høykapasitetsmagasiner i beskrivelsen - den markedsføres som et SIVILT våpen med maks 10 skudd.

Du evner eller ikke har vilje til å lese eller og forstå forskriften § 4-1  1)

 

Alle Ruger PCC modellene INKLUSIVE mod 19102 er iht norsk våpenforskrift ikke lovlig ervervet for jakt...

 

Hva du mener om at dette er en topp rifle og at du liker den er overhodet ikke relevant.

 

Faktum er at rifla er konstruert fra Ruger for å akseptere høykapasitetsmagasin som i tillegg er lett tilgjengelig gjør rifla ulovlig ervervet til jakt.

  • Interchangeable magazine wells for use of common Ruger® and Glock® magazines. Ships with SR-Series™/Security-9® pistol magazine well installed and an additional magazine well accepting Glock® magazines is included*. Ruger American® Pistol magazine wells are available at ShopRuger.com.

 

https://ruger.com/products/pcCarbine/specSheets/19102.html

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, alkymisten said:

Du evner eller ikke har vilje til å lese eller og forstå forskriften § 4-1  1)

 

Alle Ruger PCC modellene INKLUSIVE mod 19102 er iht norsk våpenforskrift ikke lovlig ervervet for jakt...

 

Hva du mener om at dette er en topp rifle og at du liker den er overhodet ikke relevant.

 

Faktum er at rifla er konstruert fra Ruger for å akseptere høykapasitetsmagasin som i tillegg er lett tilgjengelig gjør rifla ulovlig ervervet til jakt.

  • Interchangeable magazine wells for use of common Ruger® and Glock® magazines. Ships with SR-Series™/Security-9® pistol magazine well installed and an additional magazine well accepting Glock® magazines is included*. Ruger American® Pistol magazine wells are available at ShopRuger.com.

 

https://ruger.com/products/pcCarbine/specSheets/19102.html

Vi gjentar oss selv og du evner ikke å ta inn at denne rifla (modell 19102) IKKE ER FORBUDT ENDA - din subjektive mening om dette er irrelevant og forutinntatt (av uviss grunn)! Den quoten din sier ingenting om høykapasitetsmagasiner. Børsa er promotert for et sivilt marked med 10 skudds magasin. Den nye forskriften er i beste fall tvetydig og selvmotsigende og vi må se hvor den lander. Jeg kommer til å kose meg med denne rifla i minst 2-3 år før den i verste evt. blir inndratt - da er sikkert løpet nedkjørt etter 10-15k+ runder.

Link to comment
Share on other sites

Det er av relevans å minne om at dette "Rundskrivet" ikke finnes publisert noe sted, det dukket opp på Facebook for min del. Frem til det står på Politiet.no er det like mye norsk lov som dassrullen min. 

 

Poenget mitt er: Vi aner ikke om dette "Rundskrivet" er hva vi får, og vi vet ennå mindre om retten er enig med POD for rettssaker vil det bli, for mange halvauto er til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Er dere sikre på at rundskrivet ikke er offisielt? 

Fordi NSF mener at det er offisielt, det forklarer hvorfor min NSF klubb har delt rundskrivet. 

Basert på det NSF skriver, så antar jeg kilden ikke kun er et tilfeldig innlegg fra FB. 

Rundskriv fra Politidirektoratet om behandling av saker etter våpenloven

"Politidirektoratet (POD) har nå sendt ut en ny versjon av dette rundskrivet

Dette rundskrivet gjelder fra 12.12.2022 og erstatter tidligere rundskriv om temaet og «Våpenkompendiet» fra 2019."

https://www.skyting.no/2022/12/15/rundskriv-fra-politidirektoratet-om-vapenloven/

 

Sammen med rundskrivet har POD sendt ut vedlegg:

1 – Tekniske krav til deaktivering av skytevåpen
2 – Tekniske krav til skytebaner
3 – Utkast for instruks på skytebane
4 – Gjennomføringsforordning (EU) 2018 337 (som er grunnlaget for vedlegg 1)

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (11 timer siden):

Det er av relevans å minne om at dette "Rundskrivet" ikke finnes publisert noe sted, det dukket opp på Facebook for min del. Frem til det står på Politiet.no er det like mye norsk lov som dassrullen min. 

Det kommer aldri til å bli norsk lov. Det er POD (altså Politiets) sin offisielle tolkning av loven, og hvordan POD ønsker at lokale kontor skal håndheve den. Rundskriv er ikke juridisk bindende. DVs, en domstol vil/skal ikke ta hensyn til det, men tolke loven selv.

Rundskriv er sjelden "offisielle", de er ikke ment for deg og meg, men sendt til våpenkontorene. Sannsynligvis kommer det oppdaterte versjoner eller tillegg og presiseringer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har kjørt ca. 1000 skudd ila romjula gjennom rifla. Kjempefornøyd med presisjon og konsistente grupperinger; spesielt at jeg ikke kan registrere noe presisjonstap av og demontere/montere løpet (takedown). Ingen klikk eller feilsituasjoner. Har kun skutt den billigste XXL 9mm ammoen (Fiocchi).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Henry Homesteader 9mm, halvautomat:

 

image.png.e4706c324fc897f5b9d94e083ec35abd.png

 

 

https://www.thefirearmblog.com/blog/2023/01/16/shot-2023-henry-usas-new-semiauto-9mm-carbine-homesteader/

 

Ny halvauto i 9mm fra Henry. Kommer uten overtre, uten frittstående pistolgrep og i tre!

Grunnmodellen leveres med Henrys egne 10-skudds magasiner. Det finnes per dags dato ingen Henry-magasiner over 10 skudd.

 

The Homesteader will ship as a Henry-magazine only model, a model with the Glock adapter, and a model with the Sig/S&W adapter.

 

Problemet her er vel at om man kjøper grunnmodellen med Henrys egne 10-skudds magasiner og uten medfølgende magasinadapter, så er vel ikke dette nok for POD, da det faktisk finnes magasinadaptere til rifla som gjør at den kan ta Glock-magasiner?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke se bort fra at POD kan klare å vri det til at denne rifla er en direkte men modernisert etterkommer av Henry Model 1860, og derfor "opphavleg konstruert for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet". Ingenting fra det holdet vil overraske meg lenger🤣

 

Men fra spøk til revolver- det var en veldig kul liten rifle! Skulle gjerne hatt en slik, men sender nok ingen søknad før "halvautosaken" er hundre prosent avgjort.

Link to comment
Share on other sites

Ser den hendry pcc'en kan gå 2 veier=

 

1. Den er lovlig fordi browning bar uten dbm er lovlig(to forskjellige typer underbeslag).

 

2. Den er ulovlig fordi ruger pcc er ulovlig, og det er enkelt å kjøpe et annet underbeslag og pistolmagasin.

 

For høy risiko for min del😑

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

Uff, dette er jo en helt tragisk situasjon. Som POD har skapt, i sin iver etter å være flinkest i klassa til å forby våpen.

 

Det er ille når håndhevelsen av lovverket er så uforutsigbar at man avstår fra å kjøpe lovlige varer som man har lyst på, fordi man er redd for at staten plutselig skal finne på å inndra det uten kompensasjon.

 

Jeg synes dette er så trist, og ikke en rettsstat verdig.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk naturlig nok avslag på min søknad om pcc, har sendt klage til våpenkontoret. Sendte også en mail til NJFF for å høre om de var på saken. Fikk dette til svar:

 

"Hei!

Slik våpenforskriften er utformet, så får du ikke tillatelse til å erverve Ruger PCC til jakt.

 

Forskriften angir «produsert for», og ikke «levert med». For Ruger PCC sin del så leveres den fra fabrikk med større magasiner enn det – også i Norge. 
Et annet moment er at den skiller seg litt ut, ved at den bruker pistolmagasiner – og da er en i den situasjon at riflemagasiner krever løyve for magasiner med mer enn ti skudd, mens pistolmagasiner kan ha dobbelt kapasitet av det før løyveplikt inntreffer. Høykapasitetsmagasiner til Ruger PCC er slik sett veldig lett tilgjengelig.

 

I den grad det er tvil om en modell er godkjent til jakt eller ikke jfr. dagens forskrift, er ikke Ruger PCC blant tvilstilfellene. 

 

Vi er i dialog med myndighetene vedr. PODs tolkninger vedr. halvauto-jaktrifler, spesielt mht. til hvilke modeller som rammes av forbudet som krever avhending. 

Det skal imidlertid mer enn endringer i tolkning til for at Ruger PCC blir ok til jakt – og det skal også mer til enn små justeringer i forskrift. 

https://jaktogfiske.njff.no/vapen/skal-snakke-med-pod-om-utvidet-forbudsliste/232197

 

(Intensjonene som er beskrevet i forarbeidene er vi godt kjent med, og undertegnede satt i våpenlovutvalget som har skrevet NOU 2011:19)

 

Ruger PCC funker fint til PCC skyting, så blir du aktiv skytter innen den grenen, så er det muligheter (det tar dog et par år med aktivitet før du kan få ervervstillatelse)."

 

 

Edited by land1
skreiv feil om hvor klagen min var sendt.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk innvilget min søknad på modell 19102 den 11. november 2022 og kjøpte den kort tid etter. Har skutt ganske mye med den siden da og det er et supert våpen, presist og fint - supert til jakt! Etter at det nye rundskrivet fra POD kom og våpenkortet enda ikke hadde kommet i posten tenkte jeg mitt, men jaggu, i dag droppet våpenkortet i postkassa datert 16.01.23; vel en uke etter rundskrivet. Ringte våpenkontoret i dag og, for hva det er verdt, sa de at ingenting er satt i stein; det er et rundskriv. Hvis de senere tilbakekaller våpenkortet skal jeg skyte børsa i stykker før jeg leverer den inn (altså skyte så mye ammo gjennom den at den bryter sammen) - skal i det minste ha litt moro ut av "investeringen".

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om det skulle være noen her som har trøbbel med "stovepiping" i denne børsa med glockmagasiner slik som jeg hadde, tenkte jeg bare å meddele at det å "shimse" magasinadapter på venstre side gjorde trikset for meg. Kan være greit å påse at ikke ejektor da ikke ligger for hardt an mot bolten og at bolten gnager på ejektor. magasinadapter har fra fabrikk noe slark som jeg mistenkte gjorde at ejektor ikke alltid traff hylsa skikkelig da denne sitter i adapter. 

 

La også i et blyhagl nr.8 bak tapp til avtrekksfjær for å begrense overtravel, ikke like hårfint nøyaktig som en setskrue i avtrekk eller bøyle, men fungerte bra nok for meg😀

 

ønsker også å høre om andre finjusteringer/modifikasjoner andre kan ha funnet på for å oppnå noen form for forbedring, både store og små!😀

 

en annen sak jeg forsker litt på fortiden er klaringen foran og bak wolframloddet. Første tanke er at det umulig kan være bra at noe så tungt ligger å blir kastet frem og tilbake i sånne hastigheter. Andre tanke er: skal jeg virkelig bry meg om det? Kanskje det tilogmed skal/må være sånn.😄

 

 

Edited by olemk
Link to comment
Share on other sites

olemk skrev (På 26.1.2023 den 22.05):

Om det skulle være noen her som har trøbbel med "stovepiping" i denne børsa med glockmagasiner slik som jeg hadde, tenkte jeg bare å meddele at det å "shimse" magasinadapter på venstre side gjorde trikset for meg. Kan være greit å påse at ikke ejektor da ikke ligger for hardt an mot bolten og at bolten gnager på ejektor. magasinadapter har fra fabrikk noe slark som jeg mistenkte gjorde at ejektor ikke alltid traff hylsa skikkelig da denne sitter i adapter. 

 

La også i et blyhagl nr.8 bak tapp til avtrekksfjær for å begrense overtravel, ikke like hårfint nøyaktig som en setskrue i avtrekk eller bøyle, men fungerte bra nok for meg😀

 

ønsker også å høre om andre finjusteringer/modifikasjoner andre kan ha funnet på for å oppnå noen form for forbedring, både store og små!😀

 

en annen sak jeg forsker litt på fortiden er klaringen foran og bak wolframloddet. Første tanke er at det umulig kan være bra at noe så tungt ligger å blir kastet frem og tilbake i sånne hastigheter. Andre tanke er: skal jeg virkelig bry meg om det? Kanskje det tilogmed skal/må være sånn.😄

 

 

Flott info du deler! Mottar min pc-9 i morgen, så gleder meg stort til å få testet den😁

Blir vel å tilpasse rifla en del ettervært jeg også. Ser det er kommet en go del deler til den på markedet nå😊

Noen som har testet presentasjon på 100m.?

Evt. Type ammo liker rifla?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser desverre ut som om alle modeller av PC-9 blir forbudt fra og med 31.05.24 - den har havnet på liste A. Mitt våpenkort er stemplet med 16.01.23 og jeg taper da ca. 6-7000 kroner om denne nye lista blir gjeldende... blir mye skyting med denne i år (til den bryter sammen uten oljing/vedlikehold).

  • Leverer du våpenet etter 31. mai 2024 får du ingen pant. Det samme gjelder om politiet må sende brev med tilbakekall av rifla etter 31. mai 2024."

De sier ingenting om hva som evt. skjer om de sender brev og du ikke svarer? Kanskje man kan utsette innleveringen i det uendelige?

Edited by xxxtaur
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hører rykter om masse søksmål  når det gjelder pc carbine og 10/22 . 

både ang forbudet og erstatning på 4000kr når mange har påkostet våpnene sine

 ganske mye mer. er det mange som vil henge på noe slikt ? det er vist ganske sterke argumenter

for å vinne frem i en slik sak , men det krever at mange blir med .

Edited by Ruger22
Link to comment
Share on other sites

søkte på pc9 for 6 mnd siden fikk tillatelse og har kjøpt ,,,, og nå får jeg lov til å levere den inn for 4000kr ,,,,  

så jeg har joinet ett masse søksmål  m Advokat  for å beholde å fortsette å kjøpe ruger pc9 og ruger 10/22

om flere blir med jo bedre blir det,  gi beskjed om du vil bli med  er gratis må bare ha med flere 10/22 og pc9 eiere/fremtidige eiere 

 

Link to comment
Share on other sites

Kongeriket Noregs grunnlov :  

På grunn av dei spesielle reglane om korleis føresegnene i Grunnlova vert endra, står Grunnlova
over vanlege lover. Grunnlova er den einaste lova som gjeld både på bokmål og nynorsk.

dvs: alle nye Lover som er i strid med Grunnloven må vike , så vist du nekter å levere in ditt våpen

så må det gå foran en dommer. og en Dommer  er forpliktet til å følge Grunnloven som er 'hogget i stein'

at Politikere tror de kan hoppe bukk over alt av lover og bestemmelser, så vil de få seg en stygg påminner

at de faktisk ikke står over loven,

det er brudd på flere paragrafer mht tilbakelevering og for mange en latterlig erstatning.

henviser til Grunnloven § 113 og § 92, 96,97,98. 
 den viktigste  er § 97 der det står:  Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft. 

Så foran en Dommer . vil du få medhold og beholde våpenene dine med unntak av at de er ervervet ulovlig, eller med ulovlige tilegnede midler,

også i flg Grunnloven om du velger å levere in våpen frivillig, så har du rett på en erstatning som gjenspeiler våpenets egentlige verdi . 

Link to comment
Share on other sites

en Tidligere Politimann og Dommer. nåværende advokat og jeger , har sagt seg villig til å føre saken , 

 det er overveldende argumenter for at alle våpen som er tilegnet på lovlig vis  IKKE  kan påtvinges levering ,

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det med tilbakevirkende kraft er forklart så innihelvete mange ganger nå at jeg lar høfligheten gå på båten og bare ber deg om å lese deg opp.

 

Og gjentar det Ei Tohi sa. DERE HAR IKKE KJØPT PC9!

 

Skal saken føres på vettug måte så får man ha begrepene i orden.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/22/2023 at 11:44 AM, Enock said:

en Tidligere Politimann og Dommer. nåværende advokat og jeger , har sagt seg villig til å føre saken , 

 det er overveldende argumenter for at alle våpen som er tilegnet på lovlig vis  IKKE  kan påtvinges levering ,

 

 

Leverer ikke tilbake min PCC før politiet banker på døra med en dom at den er ulovlig tilegnet! Jeg taper heller de sure 4000 kronene og gir dem en plastpose med avføring og rifla kuttet i biter med vinkelsliper.

 

Link to comment
Share on other sites

som Olesøn påpeker  så har ingen av oss kjøpt PC9 /Police carbine , 

 litt mye forvirring der pga samme navn ,, likheter,  PC står for Pistol cal carbine,  

og er ingen ekspert  men både police og  pistol carb,, er orginalt oppskalerte ruger 10/22, (så vidt jeg veit)

Link to comment
Share on other sites

The Ruger PC-9 Pistol Caliber Carbine is a blowback centerfire semi-automatic pistol-caliber carbine manufactured by Sturm, Ruger & Co., designed as a companion to certain Ruger P series semi-automatic pistols, using the same 9 mm Parabellum and .40 S&W caliber cartridges and magazines of the P-Series pistols.

Both the PC9 (the 9 mm version) and the PC4 (.40 S&W version) are modelled after Ruger's highly successful Ruger 10/22 rimfire carbine

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...