Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

6 hours ago, Lien said:

Så lenge gjengestigningen er den samme så vil jeg tro det er bare å skru den rett på. Det virker iallefall som et litt billigere alternativ enn en H&K adapter. 

Bare husk å sjekke at demperen er sentrert på løpet, ved å se igjennom løpet fra kammeret om det er en halvmåne skygge fra lydemperen. 

 

Børsemaker kan bruke tolk(metallpinne i riktig dimensjon)  for å dobbelsjekke

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hentet min hos Jaktdepotet i dag etter jobb, og dro rett på skytebanen.

 

Veldig morsom rifle, med et avtrekk som var bedre enn jeg hadde forventet.

 

Utseende kan bedra litt dog, da det ser ut som en liten og nett rifle, men vekten var overraskende høy.

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så da veldig fin ut den der @Lien. Vortex Crossfire òg ser jeg. Jeg har samme rødpunkt på en 10/22, og er veldig godt fornøyd :)👍

 

Ref. det som er skrevet tidligere i tråden om at "Politidirektoratet jobber for tiden med å avklare hvilke typer halvautomatiske rifler som omfattes av lovens forbud...". Er det noen som vet når den endelig avgjørelsen kommer? Tror ikke jeg gidder å søke og evt. kjøpe en slik Ruger før det blir bestemt.

Link to comment
Share on other sites

Lien skrev (23 minutter siden):

Er det noen som kan si om det er noen stor forskjell på ruger og glock magasiner til den enda? Jeg vil ha litt fler magasiner, men klarer bare finne glock magasiner som har 10 skudds kapasitet. 

Det er bare å bruke glock magasiner. Det følger med et magasinbrøn adapter til rifla som er til glock magasinene som fungerer helt supert + tror det er lettere og billigere å kjøpe mange glock magasiner til rifla enn ruger magasinene 

Edited by Bang01
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg innvilget søknad i postkassa. Den er MED forbehold og modellnr. (19102) - sikkert fordi man ikke kjøper en variant/modell har mer enn 10 skudds magasin, skjefte som dekker pipa og har pistolgrep. Ingenting om at denne kan bli ulovlig på sikt eller noe slikt. Troms politidistrikt har brukt over 3 mnd. på denne søknaden.

Edited by xxxtaur
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bang01 said:

Det er bare å bruke glock magasiner. Det følger med et magasinbrøn adapter til rifla som er til glock magasinene som fungerer helt supert + tror det er lettere og billigere å kjøpe mange glock magasiner til rifla enn ruger magasinene 

Får man kjøpt Glock magasiner uten våpenkort til en Glock?

Link to comment
Share on other sites

PC Carbine er innvilget til både jakt og konkurranse. Til jakt med forbehold om modellbenevnelsen @xxxtaur viser til i posten over.

 

Noen som fikk innvilget til jakt fikk med et forbehold om mulig inndragelse når det mye omtalte skrivet kommer, mens andre ikke fikk med den formuleringen. Ulik praksis våpenkontorene imellom ser det ut som.

 

Ellers enig i at det er pussig at PC Carbine går gjennom, mens 10/22 ikke gjør det. 

 

Usikker på om PC Carbine til jakt vil gå gjennom nå, etter det skrivet som stoppet 10/20 godkjenningene gikk ut.

Link to comment
Share on other sites

xxxtaur skrev (1 time siden):

Får man kjøpt Glock magasiner uten våpenkort til en Glock?

Ja null problem så lenge du kjøper de som er 10 skudds. Brownells.no har et par av de på lager.

 

Problemet med glock magasinene er at men i teorien kan kjøpe 17 skuds glock magasiner uten våpenkort/tillatelse da det er tillat med inntill 20 skuds magasiner på pistoler (kravet på ½ auto rifle er 10 skudd).

 

Tror de fleste våpenforhandlere krever tillatelse/våpenkort da det er mange rifler som også bruker glock magasiner. men det skal ikke være noe problem å kjøpe de dersom det er maks 10 skudds magasin.

 

Edited by Bang01
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (34 minutter siden):

I lys av at 10/22 blir nektet til jakt i enkelte politidistrikt akkurat nå - er PCCene her kjøpt til jakt eller sportsskyting?

Jeg har fått min godkjent på jakt, derom det skulle bli noe tull med rifla/lovverket rundt den flytter jeg den over fra jaktgarderoben til sportsskyting/IPSC (PCC) garderoben 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bang01 said:

Tror våpen soilen i Bergen har fått inn noen på lager eller som snart er på vei. Fikk tlf fra de her om dagen. Disse er litt billigere enn de som er hos jaktdepotet 😉 

Stemmer. Jeg har lagt av en rifle der. De kommer visstnok mot slutten av neste uke eller uka etterpå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er spent på hvordan resultatene deres blir med demper. Har en A-Tec CMM4 på Camp Carbine, alt går overlyds i den rifla, 40cm løp. Tyngste 9mm jeg har fått tak i er Magtech 147gr.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd om rifla bevarer "zero" hvis man deler rifla i 2 og setter den i sammen igjen ? Lurer på om det er noe vits i å bruke 800kr på rødpunktplate som festes på løpet, der baksiktet er.

Hva med avtrekket, ok eller bør legge ut for Volquartzen avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Sku said:

Noen som har prøvd om rifla bevarer "zero" hvis man deler rifla i 2 og setter den i sammen igjen ? Lurer på om det er noe vits i å bruke 800kr på rødpunktplate som festes på løpet, der baksiktet er.

Hva med avtrekket, ok eller bør legge ut for Volquartzen avtrekk?

"Avtrekket er rimelig bra rett ut av boksen" @Lien

Vi trenger flere erfaringer mht rødpunktsikter og lyddempere. Interessant og morsom rifle.  

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt så veldig mye med min enda, men jeg ser ingen grunn til å gjøre noe med avtrekket. Om det blir treffpunkt forandringer er jeg usikker på. Svensk m39 ammo fra 1942 ble noe ustabil. Jeg får se om de har noe nyere på sportsbutikken her så det går an å få testet presisjonen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/18/2022 at 5:12 PM, Bang01 said:

Tror de fleste våpenforhandlere krever tillatelse/våpenkort da det er mange rifler som også bruker glock magasiner. men det skal ikke være noe problem å kjøpe de dersom det er maks 10 skudds magasin.

 

Bestilte et par Glock magasiner (under 20 skudd) uten problem, ingen spørsmål om våpenkort eller noe 👌

Edited by xxxtaur
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel om en har kjøpt børsa med 10 skudds maks begrensing- så er min tolkning at det er ikke greit at en smekker i et 12, 17 eller 20 skudds og tror at det greit liksom. Pr nå er den godkjent med 10 skudds magasin og blir innvilget i mange distrikt. POD sitter vel bare å venter på en eller annen gjøk som går offentlig ut med bilde eller whatever med større magasin i og totalforbyr rifla. Kan sikkert ha flere høykapasitetsmagasiner hjemme (kjøpt før nye loven) men bryter den hvis en smekker magasin over 10 skudd.

 

I den forrige loven og en forskrift der tillot de en halvautorifle som vi aldri trodde skulle bli lovlig på jakt her- og det helt ut av det blå.

Skjedde vel med Garand og 20 skudds løse boksmagasiner.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/24/2022 at 1:39 PM, petrol said:

 

nå står det jo ingenting om bruk av magasiner med kapasitet over 10 skudd i jakt våpen. bare at du ikke kan kjøpe nye. så da skal man jo i teorien kunne kjøpe en pc carbine å bruke vanlige magasiner man kjøpte før det ble ulovlig å kjøpe uten tilatelse. jeg har ei kasse med div glock magasiner liggende å vil jo være sykt teit om jeg ikke får bruke de i en pc carbine om jeg kjøper en da jeg kjøpte magasinene lenge før det var noe tema. men igjen så hadde jeg nok brukt original magasinet 99% av tiden uansett

Edited by madlychip
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, madlychip said:

 

Helt alvorlig- må det inn med teskje?? Jeg kan love deg et det ikke var hensikten at en tillater en børse med 10 skuddsbegrensining at noen putter ett 33 skuddsmagasin hvis du har det liggende fra før du kjøpte selve børsa. Spør våpenkontoret ditt!

 

Hvorfor er det kun til konkurranse en får innvilget samme børse men med magasin levert over 10 skudd??

Link to comment
Share on other sites

petrolhead skrev (12 timer siden):

Hvorfor er det kun til konkurranse en får innvilget samme børse men med magasin levert over 10 skudd??

 

Myndighetene mener våpen er farlig, spesielt våpen med stor magasinkapasitet. Derfor er våpenloven i Norge er behovsprøvd. Noen konkurranseformer har behov for høykapasitetsmagasiner, men myndighetene mener derimot at det ikke er behov for mer enn 10 skuddsmagasin på jakt.  

Edited by ATS
Litt mer utfyllende
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Jeg spår et kort liv for denne rifla på godkjentlista...

Hvilka liste?

 

Det står eksplisitt at man lovlig kan beholde høykapasitetsmagasiner man ervervet før de nye reglene trådte i kraft, uten noen videre seremoni.

 

Det står ingen steder meg bekjent at man ikke har lov til å bruke disse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, vavlo said:

Så lenge forvaltninga godkjenner søknader med forbehold, er det ikke å undres over at "alle" forventer at det må komme noe (les liste).

Helt enig, så det gjelder våpenkontorene også, at de også bare har en lov og en forskrift å forholde seg til.

 

Så enten kan børsa erverves, ellers kan den ikke. Og kommer det en lovendring, så kreves det mer enn at den blir forbudt å erverve, før de kan inndra allerede lovlig ervervede våpen.

 

Det er jo derfor man blant annet kan beholde lovlig ervervede høykapasitetsmagasiner som en overgangsregel, ettersom det er veldig vanskelig å skulle inndra lovlig ervervede ting. Da kreves det langt mer enn at de fra nå av er ulovlig å erverve.

 

Håper de snart finner ut av dette rotet. Begynner å ligne på en parodi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...