Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

15 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Det savner da hjemmel i lovverket? For boltrifler altså?

Det er ikke noe skille mellom manuelle og halvautomatiske rifler når det gjelder magasinkapasitet. Og ettersom man ved nytt erverv av jaktrifle ikke har lov til å kjøpe større magasin til den enn 10 skudd, og ei heller har noe behov for det, så er det nok ikke urimelig å påføre denne begrensningen på våpenkortet.

 

Hvis man får spørsmålet "hvorfor ønsker du ikke denne begrensningen på våpenkortet?" og svarer "fordi jeg vil bruke høykapasitetsmagasiner", så blir nok fort enden på visa at du verken får kjøpe eller bygge om, fordi du ikke har noe behov for å bruke slike magasiner til jakt. Selv om du har lov til å ha dem.

 

At man som en overgangsordning kan beholde sine høykapasitetsmagasiner er nettopp det - en overgangsordning. Det er ikke det samme som at man har noen evig rett til å bruke dem.

 

Edit: Og POD er faktisk gitt myndighet til å gi retningslinjer for hvordan våpenkort skal utstedes. Regner med at de da kan bestemme at våpenkort kan påføres slike rimelige begrensninger. Våpenforskrifta § 11-1 andre ledd.

Edited by fleskebacon
Urimelig - ikke rimelig
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe skille mellom manuelle og halvautomatiske rifler når det gjelder magasinkapasitet.

 

Er det ikke? § 4-1 om halvautomatiske rifler til jakt har den famøse formuleringen om magasinkapasitet, men det finnes da ingen tilsvarende for boltrifler?

 

Det som begrenser boltrifler er tilgangen til å kjøpe nye magasiner, men lovverket sier ingen ting om å bruke gamle magasiner i nye rifler og det kan da dermed ikke finnes hjemmel til å forby noen å bruke et gammelt 20-skuddsmagasin i en ny boltrifle? 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Er det ikke? § 4-1 om halvautomatiske rifler til jakt har den famøse formuleringen om magasinkapasitet, men det finnes da ingen tilsvarende for boltrifler?

 

Det som begrenser boltrifler er tilgangen til å kjøpe nye magasiner, men lovverket sier ingen ting om å bruke gamle magasiner i nye rifler og det kan da dermed ikke finnes hjemmel til å forby noen å bruke et gammelt 20-skuddsmagasin i en ny boltrifle? 

Nei, i selve lovverket er det som sagt ikke noe forbud mot å bruke store magasiner som man allerede har, verken for halvautomater eller manuelle.

 

Det er derfor jeg ser for meg at disse begrensningene etter hvert kommer på flere og flere nye våpenkort for rifler med magasin. Fordi man uansett ikke har lov til å kjøpe større magasin, og ei heller behov for å bruke det, hvis man mot formodning allerede har. Tillatelsen er jo behovsprøvd, så å ilegge en slik begrensning som betingelse for å utstede tillatelsen er nok helt innafor. Og det er en fin og praktisk overgangsordning, fordi man da ikke trenger å omgjøre allerede utstedte våpenkort eller inndra magasiner eller noe sånt administrativt styr. På denne måten bare dør beholdningen av lovlige høykapasitetsmagasiner sakte men sikkert ut.

Link to comment
Share on other sites

On 12/9/2022 at 8:54 AM, fleskebacon said:

Selv om du altså lovlig kan bruke våpenet til både trening og konkurranse, så må du forholde deg til at det er et jaktvåpen som i utgangspunktet da er begrensa til 10-skudds magasin. Fordi bruksområdet som våpenet er erverva for er jakt. Til jakt, og trening retta mot jakt, så har du ikke behov for mer enn ett magasin med plass til 10 skudd, og du har heller ikke lov til å kjøpe større magasiner enn dette.

Skulle tro det var våpenhatende politijurister som troller forumet her 🤭

1. Jeg forholder meg til 10-skudds magasin begrensningen ihht tillatelsen min - har jeg antydet noe annet enn at Glock magasiner er billigere og mer tilgjengelig?

2. Til trening har jeg behov for mer enn et magasin for å slippe nedetid mellom seriene mine - lettere å lade opp 2-3 magasiner i forkant før man starter skytingen; spesielt i kaldt vær. Hvilken autoritet har du for å bestemme hva mine behov er???

3. Plinking er ikke primærbehovet, men det står ingenting i tillatelsen at jeg ikke har lov å skyte på epler fra hytteverandaen når jeg føler for det.

4. Jeg har LOV å kjøpe magasiner større enn 10 skudd, men jeg har ikke lov å bruke de i børsa mi, bare i min lovlig ervervede Glock pistol. Dessuten kan bestemora mi kjøpe 17 skudds magasiner uten noen kontroll.

Edited by xxxtaur
Link to comment
Share on other sites

On 12/9/2022 at 9:08 PM, Skrueråmuttere said:

Ser den.

 

Men da er vi tilbake til at det er meningsløst å kreve løyve for å sette inn magasinbrønn i en boltrifle. Med mindre, selvfølgelig, det er relativt enkelt å få slikt løyve til jakt og at våpenkortet da også blir påstemplet "inntil 10 skudd". 

Våpenkortet mitt er merket modell 19102 som helt klart er en modell som er produsert og leveres med 10 skudds magasin.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, xxxtaur said:

Skulle tro det var våpenhatende politijurister som troller forumet her 🤭

1. Jeg forholder meg til 10-skudds magasin begrensningen ihht tillatelsen min - har jeg antydet noe annet enn at Glock magasiner er billigere og mer tilgjengelig?

2. Til trening har jeg behov for mer enn et magasin for å slippe nedetid mellom seriene mine - lettere å lade opp 2-3 magasiner i forkant før man starter skytingen; spesielt i kaldt vær. Hvilken autoritet har du for å bestemme hva mine behov er???

3. Plinking er ikke primærbehovet, men det står ingenting i tillatelsen at jeg ikke har lov å skyte på epler fra hytteverandaen når jeg føler for det.

4. Jeg har LOV å kjøpe magasiner større enn 10 skudd, men jeg har ikke lov å bruke de i børsa mi, bare i min lovlig ervervede Glock pistol. Dessuten kan bestemora mi kjøpe 17 skudds magasiner uten noen kontroll.

Uten å ha tall på noen av delene tror jeg det er flere politijurister enn våpenhatere her, i hvert fall.

 

Loven skiller klart mellom hva du faktisk har behov for, og hva du bare har lyst til.

 

Jeg har ingen autoritet, men loven har. Og jeg har lest loven. Og til og med forstått en god del av den.

 

Det du har lyst til kan godt være lovlig, men det er ikke noe behov som i lovens forstand gir deg noen flere muligheter.

 

Plinking er ikke et behov, verken primært, sekundært eller noe annet, den tanken må du bare slå fra deg først som sist.

 

Og nei, du har ikke lov til å kjøpe et 17-skudds Glock-magasin hvis du ikke har en Glock. Hvis du har et 17-skudds Glock-magasin uten å ha noen Glock, bare ei rifle som magasinet "tilfeldigvis" passer i - den ryker du på hvis noen oppdager det, selv om du har fått magasinet i julegave av bestemora di.

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (14 timer siden):

Og nei, du har ikke lov til å kjøpe et 17-skudds Glock-magasin hvis du ikke har en Glock.

pistol magasin under 20 skudd er vel ikke regulert av loven, så hvem som helst kan vel kjøpe det ? Eller står det noen plass i den nye våpenloven at du ikke kan ha fritt salgbare våpendeler til våpen du ikke eier ? Jeg har en trestokk til en Sako Vixen, men har ikke fått tak i låsekasse og løp enda, det er vel lov ?

Men skjønner at kombinasjonen 17 skudds Glock magasin, ingen Glock men en Ruger PC ikke er så smart. Men tror ikke du bryter loven før du er så dum at du setter magasinet i Rugern.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Sku said:

pistol magasin under 20 skudd er vel ikke regulert av loven, så hvem som helst kan vel kjøpe det ? Eller står det noen plass i den nye våpenloven at du ikke kan ha fritt salgbare våpendeler til våpen du ikke eier ? Jeg har en trestokk til en Sako Vixen, men har ikke fått tak i låsekasse og løp enda, det er vel lov ?

Men skjønner at kombinasjonen 17 skudds Glock magasin, ingen Glock men en Ruger PC ikke er så smart. Men tror ikke du bryter loven før du er så dum at du setter magasinet i Rugern.

Det finnes ingen regler mot å sette magasinet i våpenet, med mindre det står spesifisert som betingelse i våpenkortet at det ikke er tillatt.

 

Det som er ulovlig er å erverve eller ha løse magasin for rifle, som tar mer enn 10 skudd. Det er altså hensikten med å anskaffe eller ha dem som er straffbart, ikke nødvendigvis selve bruken. Så hvis man ikke har noen Glock, men derimot har ei rifle som tar Glock-magasiner, så tror jeg man skal være bra god til å juge hvis man får politiet, tingretten og/eller noen andre til å tro på at Glock-magasinene er ment å brukes til noe annet enn i rifla.

 

Hvis man heller ikke har noen rifler som magasinene passer i, kan man jo ha så mange man vil. Men hvis man blir tatt på fersken med et 17-skudds Glock-magasin i riflebaggen, så er det nok en klar fordel om det magasinet ikke passer i rifla, selv om man også har en Glock.

 

Akkurat dette blir litt spesielt, nettopp fordi pistolmagasinene i utgangspunktet er i fritt salg, og derfor bør man nok trå litt varsomt.

 

Og før noen gjentar til det kjedsommelige at den nye loven er så dum og slem, så må vi minne oss selv om at dette er ei rifle som aldri i verden ville blitt tillatt til jakt etter den gamle loven. Jeg synes det er en god hestehandel at man da til gjengjeld "bare" kan bruke dyre 10-skudds magasin til den.

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (1 time siden):

Så hvis man ikke har noen Glock, men derimot har ei rifle som tar Glock-magasiner, så tror jeg man skal være bra god til å juge hvis man får politiet, tingretten og/eller noen andre til å tro på at Glock-magasinene er ment å brukes til noe annet enn i rifla.

 

Jeg tror ikke det går å ljuge seg til det, uansett hvor flink man er. Se på ordlyden:

 

Sitat

 

§ 2-5.Krav til løyve for erverv av våpenmagasin med stor patronkapasitet

 

Den som vil erverve eller ha lause våpenmagasin til løyvepliktige skytevåpen med større patronkapasitet enn, fem for haglevåpen, 10 for rifler eller 20 for pistolar, må ha løyve

 

 

Forskriften definerer magasin som "magasin for rifle" og "magasin for pistoler" uten noen videre forklaring. Hvis du kun eier en rifle som tar Glock-magasiner, er Glock-magasinene "10 for rifler" i lovens forstand. Det spiller nok ingen rolle hva slags våpen disse vanligvis passer i - hvis det kan sannsynliggjøres at du har tenkt å bruke dem i en rifle er det riflemagasiner i lovens forstand. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fleskebacon said:

Det finnes ingen regler mot å sette magasinet i våpenet, med mindre det står spesifisert som betingelse i våpenkortet at det ikke er tillatt.

 

Dessverre driver du juridisk vranglære og kommer med direkte feil opplysninger som kan påføre våpeneiere som følger dine utsagn straffeforfølgelse samt inndragning av våpenkort.

 

Ref våpenforskriften §2.2 5

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, alkymisten said:

Dessverre driver du juridisk vranglære og kommer med direkte feil opplysninger som kan påføre våpeneiere som følger dine utsagn straffeforfølgelse samt inndragning av våpenkort.

 

Ref våpenforskriften §2.2 5

Dessverre poster du kryptiske utsagn som det er umulig å forstå. Vennligst utdyp hva du mener her, for jeg mistenker at du er helt på jordet. Benytt gjerne juridisk metode i forklaringen din.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden må være sponset av juristforbundet med hensikt å reise så mange spørsmål om lov og forskrift at det blir rikelig arbeid for nyutdannede jurister.

Når det gjelder hva POD finner på så tror jeg at det gamle ordtaket "Ingen vet hvor haren hopper" er det beste stalltipset.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, fleskebacon said:

Dessverre poster du kryptiske utsagn som det er umulig å forstå. Vennligst utdyp hva du mener her, for jeg mistenker at du er helt på jordet. Benytt gjerne juridisk metode i forklaringen din.

 

§ 2-2.Løyvepliktige endringar i skytevåpen

Følgjande endringar i eit løyvepliktig skytevåpen kan berre gjerast etter særskilt løyve frå politiet:

 

5. omgjering av eit skytevåpen til å kunne bruke våpenmagasin med magasinkapasitet på meir enn fem patroner for haglevåpen, 10 patroner for rifle eller 20 patroner for pistol, 
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Per-S said:

Denne tråden må være sponset av juristforbundet med hensikt å reise så mange spørsmål om lov og forskrift at det blir rikelig arbeid for nyutdannede jurister.

Når det gjelder hva POD finner på så tror jeg at det gamle ordtaket "Ingen vet hvor haren hopper" er det beste stalltipset.

Nei våpenloven og våpenforskriften er klar den...problemet er enkelte som IKKE evne å forstå ...

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, alkymisten said:

 

§ 2-2.Løyvepliktige endringar i skytevåpen

Følgjande endringar i eit løyvepliktig skytevåpen kan berre gjerast etter særskilt løyve frå politiet:

 

5. omgjering av eit skytevåpen til å kunne bruke våpenmagasin med magasinkapasitet på meir enn fem patroner for haglevåpen, 10 patroner for rifle eller 20 patroner for pistol, 

Ja jeg har lest forskriften, så det hjelper lite å klippe og lime. Men hvor mener du her at det står at man ikke kan bruke et 17-skudds magasin i ei rifle? Paragrafen du siterer omhandler ombygging av skytevåpen.

 

1 minute ago, alkymisten said:

Nei våpenloven og våpenforskriften er klar den...problemet er enkelte som IKKE evne å forstå ...

Ja, der traff du spikeren på hodet.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, fleskebacon said:

Ja jeg har lest forskriften, så det hjelper lite å klippe og lime. Men hvor mener du her at det står at man ikke kan bruke et 17-skudds magasin i ei rifle? Paragrafen du siterer omhandler ombygging av skytevåpen.

Om du har lest forskriften og loven har det lite relevans når du ikke FORSTÅR betydningen av det du leser.

 

Rifla som her omhandles ble levert med 10 skudds magasin...enig?

 

Setter du da inn et magasin større enn 10 regnes det som ombygging etter forskriften.

 

Du må gjerne være uenig, men dette er da et brudd på våpenforskriften som kan straffeforfølges og våpenkort kan inndras.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, alkymisten said:

Om du har lest forskriften og loven har det lite relevans når du ikke FORSTÅR betydningen av det du leser.

 

Rifla som her omhandles ble levert med 10 skudds magasin...enig?

 

Setter du da inn et magasin større enn 10 regnes det som ombygging etter forskriften.

 

Du må gjerne være uenig, men dette er da et brudd på våpenforskriften som kan straffeforfølges og våpenkort kan inndras.

Ok. Mulig du har en litt mer komplisert magasinutløser på våpenet ditt enn meg, men jeg tror de fleste vil være enige om at det å bytte magasin ikke vil regnes som en ombygging av våpenet, og at paragrafen du viser til dermed ikke har noe å si for akkurat dette.

 

Kan du vise til noe rettspraksis eller noe annet som underbygger ditt utsagn om at magasinbytte regnes som ombygging av våpenet?

 

For ordens skyld: Vi snakker om løse magasiner.

 

Om det vil regnes som en ombygging av våpenet å bytte magasinbrønnen for å kunne bruke en annen type magasin, er et annet spørsmål. I det tilfellet kan nok noen mene at det vil regnes som en søknadspliktig ombygging, selv om ordlyden kan tyde på at man først og fremst tenker på ombygging fra fast til løst magasin. Men det er som sagt en helt annen sak.

 

Men da forstår jeg hva du mener, og så mener jeg at du tar feil, med begrunnelsen gitt over.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Per-S said:

Denne tråden må være sponset av juristforbundet med hensikt å reise så mange spørsmål om lov og forskrift at det blir rikelig arbeid for nyutdannede jurister.

Når det gjelder hva POD finner på så tror jeg at det gamle ordtaket "Ingen vet hvor haren hopper" er det beste stalltipset.

Ja jeg er enig i at man ikke skal gjøre ting mer komplisert enn de trenger å være, og til og med i dette tilfellet kommer man langt med forsiktighet og sunn fornuft.

 

Men samtidig det blir jo unektelig litt juridisk artig og interessant da, når det finnes rifler som bruker pistolmagasiner, og det samtidig er forskjellige regler som gjelder for erverv av pistol- og riflemagasiner. :)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, fleskebacon said:

 

 

Det som er ulovlig er å erverve eller ha løse magasin for rifle, som tar mer enn 10 skudd. Det er altså hensikten med å anskaffe eller ha dem som er straffbart, ikke nødvendigvis selve bruken. Så hvis man ikke har noen Glock, men derimot har ei rifle som tar Glock-magasiner, så tror jeg man skal være bra god til å juge hvis man får politiet, tingretten og/eller noen andre til å tro på at Glock-magasinene er ment å brukes til noe annet enn i rifla.

 

 

"Jeg eide en Glock pistol før."

 

Jeg er enig at det er veldig mistenkelig å eie en rifle som tar Glock magasiner, og ikke eie en Glock pistol, og så inneha 17 skudds Glock magasiner. Men det er ikke helt "cut and dry" heller vel? Magasinet i seg selv er vel ikke ulovlig hverken å kjøpe eller eie? Som noen sa i tråden, en hvem som helst bestemor kan vel kjøpe et 17 skudds Glock magasin uten noe løyve iom at det er ment som pistolmagasin, og derfor innafor 20-kapasitet regelen.

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (9 timer siden):

Om du har lest forskriften og loven har det lite relevans når du ikke FORSTÅR betydningen av det du leser.

 

Rifla som her omhandles ble levert med 10 skudds magasin...enig?

 

Setter du da inn et magasin større enn 10 regnes det som ombygging etter forskriften.

 

Du må gjerne være uenig, men dette er da et brudd på våpenforskriften som kan straffeforfølges og våpenkort kan inndras.

 

 

 

 

 

Edited by Federal86
Dårlig spøk
  • Haha 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (4 timer siden):

Setter du da inn et magasin større enn 10 regnes det som ombygging etter forskriften.

 

Dette har vi diskutert tidligere i tråden, og jeg tror at det var lovens (/forskriftens) opprinnelige intensjon

 

Men jeg etter å ha diskutert med @fleskebacon er jeg usikker, blant annet fordi det hadde vært fryktelig enkelt for lovgiver å skrive "omgjering til å ha plass til fleire skot enn 10", men det har de ikke skrevet. Hvorfor har de brukt tankekraft og spalteplass på "bruke våpenmagasin"? For det som står, nå, i forskriften, er at du ikke kan ta en Remington 700 og bytte ut hengslet underbeslag med en magasinbrønn, siden ca. alle magasinbrønner kan ta magasiner på over 10 skudd, for det er en "omgjering til å kunne bruke våpenmagasin etc.". 

Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (4 timer siden):

Jeg er enig at det er veldig mistenkelig å eie en rifle som tar Glock magasiner, og ikke eie en Glock pistol, og så inneha 17 skudds Glock magasiner. Men det er ikke helt "cut and dry" heller vel? Magasinet i seg selv er vel ikke ulovlig hverken å kjøpe eller eie? Som noen sa i tråden, en hvem som helst bestemor kan vel kjøpe et 17 skudds Glock magasin uten noe løyve iom at det er ment som pistolmagasin, og derfor innafor 20-kapasitet regelen.

 

Etter lovens definisjoner er det høyst sannsynlig ulovlig å kjøpe et 17-skudds Glockmagasin, dersom du kun eier en PCC og ikke en Glock. Norsk rett vil ikke bry seg en døyt om hva produsenten kaller det: har du bare en PCC (eller bare en PCC med deg) er det et riflemagasin. 

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (4 timer siden):

Men samtidig det blir jo unektelig litt juridisk artig og interessant da, når det finnes rifler som bruker pistolmagasiner, og det samtidig er forskjellige regler som gjelder for erverv av pistol- og riflemagasiner. :)

 

Tipper konsekvensen før eller senere blir at du må vise våpenkort på Glock for å kjøpe Glock-magasin på over 10 skudd. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, m00se said:

 

"Jeg eide en Glock pistol før."

 

Ikke sant, dette er ett av flere dilemmaer som kan oppstå, der det ikke er lett å spå hva som vil bli utfallet. Hvis du kan dokumentere at du kjøpte dem til en Glock som du faktisk eide, så har du jo ervervet dem lovlig. Men er de nå å anse som pistolmagasiner eller riflemagasiner, når du ikke har Glocken lenger? Hvorfor har du dem fortsatt? Hvorfor solgte du Glocken, men ikke magasinene? Hvorfor har du bytta magasinbrønnen i rifla di? Er det å regne som nytt erverv hvis magasinene ikke lenger er pistolmagasiner, men nå må anses som riflemagasiner?

 

Det er jo ikke akkurat noen snarveg, men hvis dette er innafor, så vil jo det bety at hvis man noen gang har eid en Glock, så kan man fritt ha høykapasitetsmagasiner til sin PCC, fordi man kan "skylde på" at det er etterlatenskaper fra da man eide en Glock. Blant annet på grunn av dette, så tror jeg det på generelt grunnlag vil være vanskelig å bli trodd i en slik sak, skulle den oppstå. Har du 17-skudds magasiner som kun passer i rifla di - ja da er det nok fort riflemagasiner. Og rifla kjøpte du jo etter at forbudet mot slike magasiner kom, så du kan ikke hevde at de omfattes av overgangsreglene heller, for på det tidspunktet var de pistolmagasiner. Artig. :)

 

Juridisk hadde det jo vært mye enklere å håndheve dette hvis de bare laget en ekstra paragraf som @Skrueråmutterehar vært inne på tidligere: "Det er ikke tillatt å bruke løse magasiner med større kapasitet enn 10 skudd i jaktrifler, uten å ha særskilt løyve."

 

Men det har de altså ikke, de har valgt å regulere tilgangen på magasiner i stedet for selve bruken. Trolig ville de fått utfordringer med tilbakevirkende kraft dersom de forbød bruken på generelt grunnlag, ettersom det er gitt løyve for og solgt ganske mange rifler som har større magasin enn dette. Disse riflene ville da plutselig blitt forbudt å bruke, uten at det var mulig for noen å ha noen skikkelig kontroll med det. Overgangsordningen for magasiner, sammen med utformingen av dette sikrer at de aller fleste som allerede har jaktrifler kan fortsette å bruke disse, med de magasinene de har. (Kanskje med unntak av enkelte uheldige som har rifler som er laget for poitiet eller militæret, da. Men det har jo ingenting med magasinene å gjøre.)

 

Er det mange som har fått påskrift av typen "kun 10 skudd" på våpenkortet til sin PCC?

Link to comment
Share on other sites

Tenk på meg da. Som i mange år har hatt en haug med magainser til våpen jeg ikke har, fordi jeg er en skrotnisse samler med dårlig impulskontroll flere interessefelt. Jeg har magasiner til Suomi MP, AR15, G3, Glock, Smith og Wesson MP9, 1911 osv. Når de nye reglene nærmet seg kjøpte jeg et par ekstra til G3.

 

Men hva hvis jeg kjøper meg ei boltrifle som tar AR-magasiner. Eller lager meg et underbeslag til Rem700 som tar G3-magasiner. Er jeg da plutselig superskurk fordi jeg bruker det jeg allerede lovlig eier?

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Olesøn said:

Tenk på meg da. Som i mange år har hatt en haug med magainser til våpen jeg ikke har, fordi jeg er en skrotnisse samler med dårlig impulskontroll flere interessefelt. Jeg har magasiner til Suomi MP, AR15, G3, Glock, Smith og Wesson MP9, 1911 osv. Når de nye reglene nærmet seg kjøpte jeg et par ekstra til G3.

 

Men hva hvis jeg kjøper meg ei boltrifle som tar AR-magasiner. Eller lager meg et underbeslag til Rem700 som tar G3-magasiner. Er jeg da plutselig superskurk fordi jeg bruker det jeg allerede lovlig eier?

Haha! Det er jo umulig å vite, men ettersom du nok uansett må søke om tillatelse for å bygge om til magasinmating kommer de sikkert til å spørre: "Er du en skrotnisse?". Og hvis svaret ditt er "ja" blir svaret deres "nei". 😆

 

I motsatt fall vil nok våpenkortet ditt få stempelet "maks 10 skudds magasin".

 

Det fine er jo at magasinene uansett er lovlige å ha så lenge du ikke skaffer deg noe våpen som de passer i. Fint med en unnskyldning for å LA VÆRE å kjøpe eller bygge noe også? (Unnskyldninger for det motsatte vokser jo på både trær, busker og flere andre vekster.)

 

"Næææj, jeg kan ikke bygge om den Mauseren, for da blir magasinene mine ulovlige."

 

Jeg tror for øvrig at slike finurlige saker aldri kommer til å bli noe reelt tema, før en klovn dukker opp på ei skytebane med en nyinnkjøpt PCC og ei kasse med 32-skudds Glock-magasiner som han hevder at han lovlig kjøpte til en Glock som han lånte i 1998. Men ettersom vi alle vet at slike klovner faktisk finnes, så skal man aldri si aldri.

Edited by fleskebacon
Kom på en vits
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (2 timer siden):

Men hva hvis jeg kjøper meg ei boltrifle som tar AR-magasiner. 

 

Det er lov. Søknad på vanlig måte.

 

Olesøn skrev (2 timer siden):

Eller lager meg et underbeslag til Rem700 som tar G3-magasiner.

 

Det er ikke lov. Uten at du søker om løyve.

 

Olesøn skrev (2 timer siden):

Er jeg da plutselig superskurk fordi jeg bruker det jeg allerede lovlig eier?

 

Nei, og det er ikke nødvendigvis bruk som utløser det.

 

Hvis du kjøper en boltrifle til AR-magasiner (uten å få noen begrensninger i våpenkortet) kan du sannsynligvis fritt bruke gamle magasiner (som du kan bevise at du har eid siden før forbudet). Men hvis du skulle finne på å lage eller kjøpe et underbeslag til løse magasiner er du sannsynligvis skurk idet du monterer det - helt uavhengig av om du faktisk eier stygge magasiner eller ikke. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Sku said:

Noen som kan sakse ut hva som står i nytt rundskriv som rammer Ruger PC og Ruger 10/22 ?

Har ikke funnet ut hvilke rifler de mener at skal inndras, eller hvordan, men jeg får et inntrykk av at de mener at alle rifler som er ervervet til jakt, som ikke lenger oppfyller vilkårene for nytt erverv, skal inndras.

 

For halvautomatiske rifler skriver de at hvis det i det hele tatt finnes i handel noe sted i verden magasiner for mer enn 10 skudd som passer i rifla, så er den forbudt til jakt. Det skilles ikke mellom kaliber, så dette gjelder både PCC, 10/22, Mini, BAR og i praksis alle halvautoer med løst magasin. Stikk i strid med det forarbeidene til loven presiserer. Der ble nettopp dette behandlet, at man ikke ønsker å forby halvautomatiske rifler med løse magasiner på generelt grunnlag, som fort blir resultatet hvis man gjøre det på denne måten.

 

POD mener tydeligvis at det ikke er nok at man ikke har lov til å kjøpe slike magasiner, det er farlig nok at de i det hele tatt finnes i handel et eller annet sted i verden.

 

Jeg vet jo at man har blitt overrasket før også, men dette kan umulig få bli stående. Det står i grell kontrast til både lovteksten og forarbeidene. Men så samsvarer det til gjengjeld ganske godt med det POD selv spilte inn i lovprosessen, som ble nedstemt fra stort sett alle andre hold.

Edited by fleskebacon
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

De skriver også at

 

"Tilgjengelighet av høykapasitetsmagasiner kan endres over tid og en våpenmodell som i dag er tillatt, kan på et senere tidspunkt bli forbudt dersom det utvikles deler eller tilgjengeligheten på høykapasitetsmagasiner økes, som gjør at den enkelt kan omgjøres til et stridsvåpen.
Dette innebærer at erverv av halvautomatiske rifler til jakt er
forbundet med en risiko om at riflen senere må avhendes."

 

Bare å gratulere.

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (8 minutter siden):

Jeg vet jo at man har blitt overrasket før også, men dette kan umulig få bli stående. Det står i grell kontrast til både lovteksten og forarbeidene. Men så samsvarer det til gjengjeld ganske godt med det POD selv spilte inn i lovprosessen, som ble nedstemt fra stort sett alle andre hold.

 

Dette er arroganse på bananrepublikknivå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fant rundskrivet på en facebookgruppe, jeg velger å ikke offentliggjøre, før den bli nettopp det. Vet ikke hvor personen fikk den ifra.

 

Det er som fleskebacon skriver alt som kan ha løse magasiner OG det lages et magasin i den store verden som tar over 10 skudd så er den ulovlig. Akkurat som deres nye Ruger PCC. Det suger.

 

Men de har ikke lagt ut en komplett liste (står ikke i rundskrivet) på politiet.no enda og om det er generell tilbakekalling av alle og tidligere erverh fra før den nye loven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, fleskebacon said:

De skriver også at

 

"Tilgjengelighet av høykapasitetsmagasiner kan endres over tid og en våpenmodell som i dag er tillatt, kan på et senere tidspunkt bli forbudt dersom det utvikles deler eller tilgjengeligheten på høykapasitetsmagasiner økes, som gjør at den enkelt kan omgjøres til et stridsvåpen.
Dette innebærer at erverv av halvautomatiske rifler til jakt er
forbundet med en risiko om at riflen senere må avhendes."

 

Bare å gratulere.

 

De må ha mistet det helt nå. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Skrueråmuttere said:

 

Dette har vi diskutert tidligere i tråden, og jeg tror at det var lovens (/forskriftens) opprinnelige intensjon

 

Men jeg etter å ha diskutert med @fleskebacon er jeg usikker, blant annet fordi det hadde vært fryktelig enkelt for lovgiver å skrive "omgjering til å ha plass til fleire skot enn 10", men det har de ikke skrevet. Hvorfor har de brukt tankekraft og spalteplass på "bruke våpenmagasin"? For det som står, nå, i forskriften, er at du ikke kan ta en Remington 700 og bytte ut hengslet underbeslag med en magasinbrønn, siden ca. alle magasinbrønner kan ta magasiner på over 10 skudd, for det er en "omgjering til å kunne bruke våpenmagasin etc.". 

Rifla i denne tråden er en halvautomat innvilget med maksimum 10 Skudd etter forskriftens §4-1 1)... Settes inn et høykapasitetsmagasin er dette en endring av egenskaper ved våpenet som er ulovlig... ref §2-2  5)...

 

For en boltrifle du skriver remington 700 gjelder IKKE§4-1  1) så ditt eksempel blir bare TØV!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...