Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

7 minutes ago, fleskebacon said:

Den ja. Den lista som noen tror at kommer. Så det finnes med andre ord ingen liste. Da får vi og andre enn så lenge forholde seg til at det ikke finnes noen liste, bare en lov og en forskrift.

Loven sier vel at det er innført maks begrensing på 10 skudd på jaktrifler- intensjonen har vel aldri vært at noen skal overprøve dette med høykapasitetmagasiner før forbudet.

 

Hva er vitsen da med å innføre forbud. Da kan en jo kjøpe magasiner i andre land som ikke begrensinger og bruke fritt i børsa di. Gir jo ingen mening!

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, petrolhead said:

Loven sier vel at det er innført maks begrensing på 10 skudd på jaktrifler- intensjonen har vel aldri vært at noen skal overprøve dette med høykapasitetmagasiner før forbudet.

 

Hva er vitsen da med å innføre forbud. Da kan en jo kjøpe magasiner i andre land som ikke begrensinger og bruke fritt i børsa di. Gir jo ingen mening!

Loven sier ikke det. Loven sier at det ikke er lov å erverve riflemagasiner for mer enn 10 skudd uten tillatelse.

 

Og nei, du kan ikke kjøpe slike magasiner i andre land heller. Eller du kan sikkert, men det er ikke lov. Med mindre du bor i det landet og har våpenløyve der da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Utsagn som "jeg fikk kjøpt Glock-magasin uten problemer" blir nok enden på denne rifla. Jeg synes 9mm er et flott småviltkaliber, som ei forvokst salongrifle, men den Glock-adapteren skjønner jeg ikke hvorfor de inkluderer i pakka i Norge. Folk fikk avslag på Marlin Camp 9 pga. 12-skudds-magasinet, ikke halvauto-funksjonen, så her graver dere deres egen grav. Får ha det artig med 17-32-skudds funsticks i noen måneder til vi alle må levere alt fra 10/22 og oppover. Jeg føler meg hvertfall ferdig med halvauto når alt skal være så usikkert.


Jeg har også "høykapasitetsmagasiner" kjøpt lenge før lovendring, men når man ikke er sportsskytter skal man være rimelig kreativ før man får rettferdiggjort bruk av disse, enten det er 12 eller trommel.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg reagerer også litt på at de leverer med den Glock-adapteren. Det er unødvendig og kan gjøre ting vrient med tanke på å avgjøre hvilke magasiner som egentlig hører til rifla og hvilke som hører til Glock-en. Til jakt trenger man jo overhodet ikke en slik adapter.

 

Edit: Jeg vil tro at det i praksis er forbudt å montere den, ettersom man da teknisk sett bygger om rifla til å kunne bruke høykapasitets pistolmagasiner.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

 

Pedersen skrev (27 minutter siden):

Får ha det artig med 17-32-skudds funsticks i noen måneder

Ruger security 9 magasinene har akkurat lik kapasitet som diverse glock magasiner. De lager feks 32 skuds magasiner til Ruger security 9 som er de magasinene som går i PC9

Edited by Bang01
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (1 time siden):

Den ja. Den lista som noen tror at kommer. Så det finnes med andre ord ingen liste. Da får vi og andre enn så lenge forholde seg til at det ikke finnes noen liste, bare en lov og en forskrift.

Og slik vil det nok bli, tror heller ingen liste kommer. Tror ingen ligger våkne om natta og spekulerer i hvordan man skal gjøre livet enda surere for skyttere og jegere. Lov og forskrift kan (og bør) tolkes, og ved uenighet er det rettsapparatet som behandler saken. Et evt rundskriv eller liste er egentlig bare et arbeidsdokument/veiledning/ensidig tolking/forståelse av paragrafer. Slik som vi på alle arbeidsplasser har "interne rutiner og tolking av lover". Har sjøl utarbeidd slike dokumenter for anvendelse i organisasjonen jobbsammenheng. Tror ingen liste eller rundskriv kommer.

 

Jeg har tillit til at vi har, og fortsatt vil ha en god forvaltning av våpensaker ihht sunn tolking av lov og forskrift. Saksbehandlere vil nok få god/bedre opplæring, og situasjonen roer seg. Hører om raskere og mer effektiv saksbehandling. Har sjøl opplevd veldig god service og kvalitet i forbindelse med våpenkjøp, andre det samme. Pust gjennom nasen!


Jeg finner grunn til å minne om at det er folks gjerninger som er farlige, ikke ei rifle. Det er en oppfatning jeg antar deles på flere nivå. Skyttere i Norge er vel blant de aller fredeligste innbyggerne hertillands.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/28/2022 at 1:57 PM, BC.Airn said:

Jeg finner grunn til å minne om at det er folks gjerninger som er farlige, ikke ei rifle. Det er en oppfatning jeg antar deles på flere nivå. Skyttere i Norge er vel blant de aller fredeligste innbyggerne hertillands.

Skyttere, ihvertfall de som har vært innom skytterlag, blir i god tradisjon oppdratt i våpenskikk inkl. hvordan man skal oppføre seg med våpen i samfunnet. Jeg er spent på hva som står i våpenkortet når jeg får det i posten (rifla er på tur i posten). Er personlig ikke redd for å miste rifla ila min levetid.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. I Oslo er det jo en del skyting og drap på gata. Åpenbare gjengoppgjør, om man hører politiet på nyhetene. Tror på det. De skyter tydeligvis hverandre. Og hvem er hverandre? Jo gjengene, de kriminelle som i stor grad dominerer enkelte områder, skaper frykt, og dreper.

 

Heldigvis ser det ut til at media ikke kaster seg på denne bølgen om at «Skytevåpen er farlig». Tror faktisk skyttere og jegere har høynet anseelse i samfunnet.

 

Tror også folk flest har fått åpna auene for at det er de kriminelle, gjengene som er farlige, og begår lovbrudd. Og som det må gjøres noe med. Tror ikke de søker om lisens disse folka... Men uansett er det viktig at man som våpeneier sikrer sine våpen i heimene, slik at de ikke våpen er lett tilgjengelige ved evt. «brekk» fra disse. I den sammenheng er jeg litt redd for at man kan søke opp navn og skytteraktivitet på nettsider (les: våpeneiere). Kan jo trigge uønska hjemmebesøk natterstid av kriminelle folk man ikke vil ha i hus.

 

Beklager, ble litt OT her, men...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Symbolpolitikken slo til for fullt: Altså at man absolutt måtte vise handlingskraft, at man gjorde noe. Trengtes ikke være effektfullt. Men om man antar opinionen svelger handlingen, og opplever at det gjøres noe = hensikten oppnådd (akkurat da). Mange slike eksempler, dessverre. Terroristen brukte jo også en Glock. Denne ble ikke snakket om, ei heller varebilen han brukte? Hvor er logikken? Jo, man tok det som «skapte minst bry» og ei halvautorifle var det enkleste, gav størst effekt... Skulle tatt seg ut at man skulle forby et våpen Forsvaret bruker. Eller en varebil landets handverkere benytter...

 

Men jeg håper og tror denne situasjonen har roet seg nå. Mini-14 er nok tapt. Om det er et stort savn, prinsipper lagt til side, vel... Men verre om det skulle gjelde andre gode rifler. Tror fornuften seirer/har seiret/vil seire, og at man fortsatt kan kjøpe mange fine halvautorifler fremdeles. Lov og forskrift setter vel ingen spesifikke hindringer for akkurat det. Men - lov, forskrift, forarbeider, lovens intensjon er som kjent utgangspunkt for tolking. 

Link to comment
Share on other sites

On 11/28/2022 at 12:39 PM, petrolhead said:

Loven sier vel at det er innført maks begrensing på 10 skudd på jaktrifler- intensjonen har vel aldri vært at noen skal overprøve dette med høykapasitetmagasiner før forbudet.

 

Hva er vitsen da med å innføre forbud. Da kan en jo kjøpe magasiner i andre land som ikke begrensinger og bruke fritt i børsa di. Gir jo ingen mening!

Øh, nei? Innførsel av nykjøpte magasin er like ulovlig som å kjøpe nye her til lands uten tillatelse. Hva er det slags diktning du driver med?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, klabbogbabb said:

Øh, nei? Innførsel av nykjøpte magasin er like ulovlig som å kjøpe nye her til lands uten tillatelse. Hva er det slags diktning du driver med?

Også? Er det ikke like ulovlig som å sette inn/ bruke et høykapasitetsmagasin i en børse som er ervervet for 10 skudd?

Uansett er dette ikke problemet, det ser ut som alle som har fått innvilget halvauto med forbehold at det var fare for at den kunne bli forbudt bli tilbakekaldt, jfr flere tilfeller med avslag på 10/22 de siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Er det slik og forstå at man har 3 år på seg på og levere tilbake riflen fra den dagen det nye skrivet kommer. f.eks si de bestemmer seg for ar PC9 blir ulovlig 1 januar 2023. har man da frem til 1 januar 2026 på og bli kvitt rifla?

eller er det 3 år fra den loven som kom 1 juni 2021 ergo den må leveres tilbake innen 1 Juni 2024?

Link to comment
Share on other sites

Da var rifla og rødpunktsiktet (Sig Romeo5, skrudde av siktemidlene) i hus 😁 Førsteinntrykket er at rifla virker veldig solid skrudd sammen av kvalitetskomponenter. Ikke noe slark og sluttstykke/ladegrep er bra ("smooth"). Avtrekk er OK/bra nok; dette er tross alt ikke en presisjonsrifle som man tar på benken.

 

Har bestilt en A-Tec SMG demper som visstnok kommer i neste uke. Tar en tur på banen når dette kommer.

ruger_pc9.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/28/2022 at 1:21 PM, petrolhead said:

Nå må dere være litt grei, Ruger SR9 har høykapasitetsmagasiner også. 

Er jo ikke der problemet ligger!

Glock magasiner er veldig tilgjengelige og ca. under halve prisen vs. SR9. Ikke vanskelig å skjønne hva folk velger å kjøpe. Utrolig bra at Glock adapteret medfølger!

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, xxxtaur said:

Glock magasiner er veldig tilgjengelige og ca. under halve prisen vs. SR9. Ikke vanskelig å skjønne hva folk velger å kjøpe. Utrolig bra at Glock adapteret medfølger!

Men hvor mange 10-skudds magasiner trenger du egentlig til jaktturen da, i tillegg til det som følger med?

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/6/2022 at 12:14 PM, petrolhead said:

Også? Er det ikke like ulovlig som å sette inn/ bruke et høykapasitetsmagasin i en børse som er ervervet for 10 skudd?

Uansett er dette ikke problemet, det ser ut som alle som har fått innvilget halvauto med forbehold at det var fare for at den kunne bli forbudt bli tilbakekaldt, jfr flere tilfeller med avslag på 10/22 de siste dagene.

Det er ingen lov som sier at en ikke kan sette inn et "høykapasitetsmagasin" i ei rifle som er ervervet til jakt og kjøpt med 10 skudds magasin. Loven/forskriften forbyr kun kjøp/erverv av slike magsiner (for jegere iallefall).

Hvis du for eksempel kjenner noen som har et lovlig ervervet høykapasitetsmagasin, så kan den personen være med deg på banen og du kan benytte magasinet i ditt våpen uten å bryte loven. 

Et annet spørsmål er hvorvidt magasiner med kapasitet på 11-20 patroner som passer i rifler og pistol regnes som riflemagasiner eller pistolmagasiner. Det kreves heldigvis ikke våpenkort for å kjøpe magasiner. I dag er blant annet glock 17 magasiner i  fritt salg. En med en PC carbine for eksempel (ervervet til jakt) kan uten problemer kjøpe et slikt magasin og benytte det i rifla si. Bryter han loven da?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er flere som er uenig med meg ser jeg. Intensjonen med loven var vel strengt tatt å regulere maks antall skudd tillatt i børsen.

Den har en utgave med 17 skudds også som leveres i Norge. Hvorfor er ikke den lovlig å erverve?

 

Så vidt jeg har fått med meg så har de som har fått utstedt våpenkort så står det maks 10 skudd!

Tolk det som dere vil.

Link to comment
Share on other sites

MelvinP skrev (1 time siden):

Det er ingen lov som sier at en ikke kan sette inn et "høykapasitetsmagasin" i ei rifle som er ervervet til jakt og kjøpt med 10 skudds magasin. Loven/forskriften forbyr kun kjøp/erverv av slike magsiner (for jegere iallefall).

 

Mmmm.... litt usikker der.

 

Forskriftens § 2-2 om løyvepliktige endringar i skytevåpen:

 

Følgjande endringar i eit løyvepliktig skytevåpen kan berre gjerast etter særskilt løyve frå politiet:

1.nedkorting av pipelengde til hagle- kombinasjons- eller riflevåpen til under 40 centimeter,

2.nedkorting av totallengda til hagle- kombinasjons- eller riflevåpen til under 84 centimeter,

3.omgjering av ein pistol eller revolver slik at den kan brukast som tohandsskytevåpen,

4.omgjering av funksjoneringsmåten,

5.omgjering av eit skytevåpen til å kunne bruke våpenmagasin med magasinkapasitet på meir enn fem patroner for haglevåpen, 10 patroner for rifle eller 20 patroner for pistol

 

Her er det enten forbudt å sette inn magasin på mer enn 10 skudd, og/eller å sette inn underbeslag for løse magasiner, uten løyve. Jeg er usikker. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Mmmm.... litt usikker der.

 

Forskriftens § 2-2 om løyvepliktige endringar i skytevåpen:

 

Følgjande endringar i eit løyvepliktig skytevåpen kan berre gjerast etter særskilt løyve frå politiet:

1.nedkorting av pipelengde til hagle- kombinasjons- eller riflevåpen til under 40 centimeter,

2.nedkorting av totallengda til hagle- kombinasjons- eller riflevåpen til under 84 centimeter,

3.omgjering av ein pistol eller revolver slik at den kan brukast som tohandsskytevåpen,

4.omgjering av funksjoneringsmåten,

5.omgjering av eit skytevåpen til å kunne bruke våpenmagasin med magasinkapasitet på meir enn fem patroner for haglevåpen, 10 patroner for rifle eller 20 patroner for pistol

 

Her er det enten forbudt å sette inn magasin på mer enn 10 skudd, og/eller å sette inn underbeslag for løse magasiner, uten løyve. Jeg er usikker. 

Det er jo snakk om "omgjering av eit skytevåpen", som innebærer endringer i selve våpenet. Å sette inn et større magasin er ikke automatisk ulovlig. Men det har jo ikke noe lovlig bruksområde. Å sette inn Glock-brønnen er jo en endring i selve våpenet, men det havner allikevel litt i et skyggelandskap der, ettersom den eksisterende brønnen også kan bruke større magasin enn 10 skudd.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, fleskebacon said:

Men hvor mange 10-skudds magasiner trenger du egentlig til jaktturen da, i tillegg til det som følger med?

Til jaktturen trenger man vel strengt tatt bare et magasin, men hvis man skal trene og/eller plinke litt på hytta så trenger man fort flere :)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MelvinP said:

Man har ikke lov å fylle dem med mer enn 4 patroner på jakt uansett. 

Det vet alle som har jegerprøven. Plinking på hytta og trening derimot; kjedelig og lade om etter bare 10 skudd når man ligger komfortabelt eller går "jaktløype" med utplasserte blinker.

Link to comment
Share on other sites

xxxtaur skrev (26 minutter siden):

Det vet alle som har jegerprøven. Plinking på hytta og trening derimot; kjedelig og lade om etter bare 10 skudd når man ligger komfortabelt eller går "jaktløype" med utplasserte blinker.

Men det er dessverre ikke et godkjent bruksområde/ behov

 

K

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, xxxtaur said:

Trening er ikke et godkjent bruksområde??!? Man kan også plinke og kose seg med skyting med ethvert jaktvåpen uten at man bryter loven! 😆😅

Hva er poenget ditt?

 

Poenget hans er at du får innvilga tillatelse til å erverve og eie våpenet fordi du trenger det for å jakte. Våpentillatelsen er altså behovsprøvd, og du har et behov, som er jakt. Det tillater loven. Du kan lovlig bruke våpenet til enkelte andre formål også, når du først har det, men behovet, bruksområdet og dermed hele grunnlaget for at du kan eie det, er jakt. Hvis du skriver på søknaden at du vil kjøpe rifla for å bruke den til "plinking / trening" vil du ikke få tillatelse, fordi dette ikke er et godkjent bruksområde som politiet kan innvilge ervervstillatelse for.

 

Selv om du altså lovlig kan bruke våpenet til både trening og konkurranse, så må du forholde deg til at det er et jaktvåpen som i utgangspunktet da er begrensa til 10-skudds magasin. Fordi bruksområdet som våpenet er erverva for er jakt. Til jakt, og trening retta mot jakt, så har du ikke behov for mer enn ett magasin med plass til 10 skudd, og du har heller ikke lov til å kjøpe større magasiner enn dette.

 

Jeg kan forstå fristelsen, ettersom denne rifla tar pistolmagasiner som er i fritt salg, men ved å kjøpe magasiner for mer enn 10 patroner til denne rifla, så bryter du faktisk loven. Selv om magasinene er i fritt salg. Du risikerer bøter og inndragelse av våpen, våpenkort og hele hopprennet. Og når myndighetene oppdager at folk i stor utstrekning utnytter dette "smutthullet" i loven, er det en stor sannsynlighet for at de vil gjøre det de kan for å slutte å innvilge søknader på rifler som tar pistolmagasiner. Eller innfører søknadsplikt på alle typer magasiner. Eller noe annet "lurt". Og det er dumt.

 

Edit: Og ja, jeg vet at det finnes 10-skudds magasiner til Glock som du lovlig kan kjøpe til rifla, som er en del billigere enn originalmagasiner. Men poenget er fortsatt at du i lovens forstand ikke har behov for det. Og derfor synes jeg det er uklokt å ukritisk levere rifla med denne adapteren, ettersom fristelsen da blir større for å gjøre seg til kjeltring og kjøpe 17-skudds Glock-magasiner til den.

Edited by fleskebacon
  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (20 timer siden):

Det er jo snakk om "omgjering av eit skytevåpen", som innebærer endringer i selve våpenet. Å sette inn et større magasin er ikke automatisk ulovlig. Men det har jo ikke noe lovlig bruksområde. Å sette inn Glock-brønnen er jo en endring i selve våpenet, men det havner allikevel litt i et skyggelandskap der, ettersom den eksisterende brønnen også kan bruke større magasin enn 10 skudd.

 

Jo mer jeg tenker på § 2-2, jo mer bekymret blir jeg. Hva er det egentlig de prøver å forby (= gjøre løyvepliktig)?

 

Hvis du tar en Remington 700 med hengslet underbeslag, og setter inn et AICS-underbeslag og et 5-skuddsmagasin, har du da foretatt en løyvepliktig endring?

Hva hvis du kjøper et 12-skuddsmagasin i tillegg? 

Hvordan er dette forskjellig fra å kjøpe en Bergara eller Ruger American med AICS-underbeslag som standard?

 

For at paragrafen skal gi noen mening, må den jo sees i sammenheng med at det ikke er noen juridisk begrensning på å kjøpe boltrifler med løse magasiner? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fleskebacon said:

Poenget hans er at du får innvilga tillatelse til å erverve og eie våpenet fordi du trenger det for å jakte. Våpentillatelsen er altså behovsprøvd, og du har et behov, som er jakt. Det tillater loven. Du kan lovlig bruke våpenet til enkelte andre formål også, når du først har det, men behovet, bruksområdet og dermed hele grunnlaget for at du kan eie det, er jakt. Hvis du skriver på søknaden at du vil kjøpe rifla for å bruke den til "plinking / trening" vil du ikke få tillatelse, fordi dette ikke er et godkjent bruksområde som politiet kan innvilge ervervstillatelse for.

 

Selv om du altså lovlig kan bruke våpenet til både trening og konkurranse, så må du forholde deg til at det er et jaktvåpen som i utgangspunktet da er begrensa til 10-skudds magasin. Fordi bruksområdet som våpenet er erverva for er jakt. Til jakt, og trening retta mot jakt, så har du ikke behov for mer enn ett magasin med plass til 10 skudd, og du har heller ikke lov til å kjøpe større magasiner enn dette.

 

Jeg kan forstå fristelsen, ettersom denne rifla tar pistolmagasiner som er i fritt salg, men ved å kjøpe magasiner for mer enn 10 patroner til denne rifla, så bryter du faktisk loven. Selv om magasinene er i fritt salg. Du risikerer bøter og inndragelse av våpen, våpenkort og hele hopprennet. Og når myndighetene oppdager at folk i stor utstrekning utnytter dette "smutthullet" i loven, er det en stor sannsynlighet for at de vil gjøre det de kan for å slutte å innvilge søknader på rifler som tar pistolmagasiner. Eller innfører søknadsplikt på alle typer magasiner. Eller noe annet "lurt". Og det er dumt.

 

Edit: Og ja, jeg vet at det finnes 10-skudds magasiner til Glock som du lovlig kan kjøpe til rifla, som er en del billigere enn originalmagasiner. Men poenget er fortsatt at du i lovens forstand ikke har behov for det. Og derfor synes jeg det er uklokt å ukritisk levere rifla med denne adapteren, ettersom fristelsen da blir større for å gjøre seg til kjeltring og kjøpe 17-skudds Glock-magasiner til den.

Jeg mener iallefall det er vanskelig å fastslå hvorvidt det er ulovlig eller ei, før noen har fått en dom.

Men vi er vel alle enige om at dette forbudet er helt idiotisk. Hvis noen har lyst å bruke et jaktvåpen til å skade noen så driter vel vedkommende i om det er lov eller ei.

Dessuten er også utvidede magasinbunner også til salgs, uten restriksjoner. Og enhver tulling med en billig 3d printer og grunnleggende dataferdigheter kan finne filer til 30 skudds magasiner på nettet og printe så mange han vil. Sånn skjer vel når vi må forholde oss til EU-direktiver og når lovene blir innført av politikere som aldri har tatt i et våpen.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (12 minutter siden):

Hva hvis du kjøper et 12-skuddsmagasin i tillegg? 

Det er jo åpenbart ulovlig. §2.2 i Forskrifta

 

Skrueråmuttere skrev (14 minutter siden):

Hvis du tar en Remington 700 med hengslet underbeslag, og setter inn et AICS-underbeslag og et 5-skuddsmagasin, har du da foretatt en løyvepliktig endring?

Etter §2.5 i Forskrifta, ja. Utvilsomt.

 

MelvinP skrev (5 minutter siden):

ten er også utvidede magasinbunner også til salgs, uten restriksjoner. Og enhver tulling med en billig 3d printer og grunnleggende dataferdigheter kan finne filer til 30 skudds magasiner

Poenget er ikke hva man kan, poenget er at det er ulovlig å gjøre det. Restriksjonen er at det er ulovlig. Ikke at det ikke går an. Bilen min går 230, men det er ulovlig å kjøre over fartsgrensen.

 

Om alle kjørte for fort, og skrøt av det på nett, så ble nok fort bilene fartsbegrensa. Sånn er det nok her også, ekstraforbud kommer fordi folk ikke bryr seg om det opprinnelige.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (16 minutter siden):

Det er jo åpenbart ulovlig. §2.2 i Forskrifta

 

Det har du selvfølgelig rett i. Tanken min gikk på om det var en forskjell på om man, med alt man eide, hadde muligheten til å sette inn et magasin på over 10 skudd eller ikke. Så det jeg burde ha skrevet der var "hva hvis du hadde et gammelt 12-skuddsmagasin fra før løyveplikten liggende og slenge"?

 

Jeg er ellers enig med deg i at forskriftens bokstav ikke tillater å sette inn underbeslag for løse magasiner uten løyve. Problemet mitt er at jeg ikke forstår hvorfor, all den tid det er tillatt å kjøpe boltrifler til løse magasiner, og søknadene med og uten slikt underbeslag er identisk. 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, MelvinP said:

Jeg mener iallefall det er vanskelig å fastslå hvorvidt det er ulovlig eller ei, før noen har fått en dom.

 

 

Fra våpenforskrifta § 2-5:

"Den som vil erverve eller ha lause våpenmagasin til løyvepliktige skytevåpen med større patronkapasitet enn, fem for haglevåpen, 10 for rifler eller 20 for pistolar, må ha løyve (...)"

 

Tror ikke det trengs noen dom for å tolke dette. Man trenger ikke en gang å være spesielt stødig i nynorsk. Men det kreves ganske mye velvilje/motvilje/vrangvilje for å klare å misforstå det.

 

Edit: Og enhver tulling klarer også å kjøre ned et julemarked med lastebil, eller slå i hjel noen med en stein. Men det betyr ikke at forbudene mot dette bør oppheves.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Det har du selvfølgelig rett i. Tanken min gikk på om det var en forskjell på om man, med alt man eide, hadde muligheten til å sette inn et magasin på over 10 skudd eller ikke. Så det jeg burde ha skrevet der var "hva hvis du hadde et gammelt 12-skuddsmagasin fra før løyveplikten liggende og slenge"?

 

Jeg er ellers enig med deg i at forskriftens bokstav ikke tillater å sette inn underbeslag for løse magasiner uten løyve. Problemet mitt er at jeg ikke forstår hvorfor, all den tid det er tillatt å kjøpe boltrifler til løse magasiner, og søknadene med og uten slikt underbeslag er identisk. 

Det er for å ha kontroll med hvilke og hva slags ombygginger som blir gjort, slik at det ikke tar helt av og blir umulig å kontrollere. Litt som å bytte motor i en bil, det må også godkjennes hos Vegvesenet hvis det er en annen motortype enn den originale, dette blir så anført på vognkortet for å ha notoritet i endringer som er gjort. Jeg regner med at du med letthet kan få innvilga å bygge om ei boltrifle til å ta magasiner. Det er bare litt hassle å måtte søke om det.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (5 minutter siden):

Problemet mitt er at jeg ikke forstår hvorfor, all den tid det er tillatt å kjøpe boltrifler til løse magasiner, og søknadene med og uten slikt underbeslag er identisk. 

Hvis du skal til å forstå alle mulige lover og forskrifter, så lykke til...

 

Skrueråmuttere skrev (13 minutter siden):

Tanken min gikk på om det var en forskjell på om man, med alt man eide, hadde muligheten til å sette inn et magasin på over 10 skudd eller ikke. Så det jeg burde ha skrevet der var "hva hvis du hadde et gammelt 12-skuddsmagasin fra før løyveplikten liggende og slenge"?

Det er også helt klart i forskrifta.

 

§14.1 punkt 9. 

Personar som før 1. oktober 2020 har erverva lause våpenmagasin med patronkapasitet på meir enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistolar, kan behalde desse våpenmagasina utan løyve.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 minutter siden):

§14.1 punkt 9. 

Personar som før 1. oktober 2020 har erverva lause våpenmagasin med patronkapasitet på meir enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistolar, kan behalde desse våpenmagasina utan løyve.

 

Ja, kjenner til overgangsreglene. 

 

Poenget var om det er forskjell på å ha et underbeslag og et 5-skuddsmagasin, og å ha et underbeslag og et 12-skuddsmagasin. Men om det er underbeslaget som er ulovlig å installere uten løyve uansett, så blir jo det irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, fleskebacon said:

 

Edit: Og enhver tulling klarer også å kjøre ned et julemarked med lastebil, eller slå i hjel noen med en stein. Men det betyr ikke at forbudene mot dette bør oppheves.

Det er allerede ulovlig å skyte noen. Hverken steiner eller lastebiler er forbudt, massemord er ulovlig uansett hvordan du utfører det. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, M67 said:

§14.1 punkt 9. 

Personar som før 1. oktober 2020 har erverva lause våpenmagasin med patronkapasitet på meir enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistolar, kan behalde desse våpenmagasina utan løyve.

 

 

Fem for hagler var vel allerede begrensing før den datoen?

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

Problemet mitt er at jeg ikke forstår hvorfor, all den tid det er tillatt å kjøpe boltrifler til løse magasiner, og søknadene med og uten slikt underbeslag er identisk.

 

En evt. terroraksjon utført av våpen-ukyndige vil ha større skadepotensiale dersom det benyttes hel- eller halvautomatiske rifler med stor magasinkapasitet. Det er vel hensikten bak forbudet. Myndighetene ønsker ikke at hundretusenvis av innbyggere (jegere) kan kjøpe seg hel- eller halv-auto med 50 skudds magasin som kan byttes på 2 sek...

 

At noen få hundre eller kanskje tusen dedikerte sportsskyttere kjøper halvauto med 30 skudds magasin er nok en akseptabel risiko.

Våpenkyndige har uansett stort skadepotensiale uavhengig av våpenkonstruksjon (da må vi ned på enkelts-skudds rifler om skadepotensiale skal reduseres betydelig).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Wintel Joda. Men akkurat nå er det forskriftens betydning for boltrifler jeg har hengt meg opp i. Ifølge ny forskrift krever det 1 ervervstillatelse for å kjøpe en boltrifle med løse magasiner, eller 1 ervervstillatelse + 1 løyve for å kjøpe den samme boltrifle med hengslet underbeslag og så sette inn underbeslag til løse magasiner etterpå. 

 

Jeg mistenker at denne paragrafen egentlig var tiltenkt en annen ordlyd og en annen betydning, som også ville hatt en annen betydning for halvautomater. For slik den står i dag leser jeg den som at du:

- kan sette et gammelt 30-skuddsmagasin i en gammel halvautomat (altså gammel som i innvilget etter gammel forskrift)

- kan ikke sette et nytt 30-skuddsmagasin i en ny halvautomat (altså ny som i innvilget etter ny forskrift)

og

- kan sette 30-skuddsmagasin i en ny boltrifle som kom fra fabrikk klar for løse magasiner

- kan sette 30-skuddsmagasin i en gammel boltrifle hvor du har en gammel kvittering for underbeslag for løse magasiner

- kan ikke sette 30-skuddsmagasin i en hvilken som helst boltrifle som ikke hadde underbeslag for løse magasiner da forskriften trådte i kraft

 

Dette er helt meningsløst.

 

Det som hadde gitt mening, var en ordlyd omtrent som:

 

"omgjering av eit skytevåpen til å ha magasinkapasitet på meir enn fem patroner for haglevåpen, 10 patroner for rifle eller 20 patroner for pistol"

 

i stedet for 

 

"omgjering av eit skytevåpen til å kunne bruke våpenmagasin med magasinkapasitet på meir enn fem patroner for haglevåpen, 10 patroner for rifle eller 20 patroner for pistol"

 

For da ville det vært bruken av et stort magasin i seg selv som var løyvepliktig, og det ville rammet gamle og nye halvautomater på samme måte, og gamle og ny boltrifler på samme måte. 

 

Men igjen, hva vet jeg, jeg er bare en nisse på et forum, etc. 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Dette er helt meningsløst.

 

Men igjen, hva vet jeg, jeg er bare en nisse på et forum, etc. 

 

Vi er alle nisser. Og alle er på forums.

 

Jeg synes dette ser ganske oversiktlig ut:

 

- Riflemagasiner for mer enn 10 skudd er nå i utgangspunktet forbudt både å erverve og inneha, uten særskilt løyve. (§ 2-5)

 

- Og så er det et unntak fra dette for allerede ervervede magasiner, som man kan beholde så lenge man vil. (§ 14-1 nr. 9)

 

- Det er ingen forskjell på manuelle og halvautomatiske rifler når det gjelder høykapasitetsmagasiner. (§ 2-5)

 

- Å kjøpe pistolmagasiner med mer enn 10-skudds kapasitet, som er i fritt salg, for å bruke i ei rifle er ulovlig. (§ 2-5)

 

- Det er ingen begrensninger på å bruke sine allerede ervervede høykapasitetsmagasiner i sine allerede ervervede rifler.

 

- Å bruke sine egne, allerede ervervede høykapasitetsmagasiner i ei nyerverva rifle er det heller ikke noe forbud mot, med mindre man har fått påført en bruksbegrensning på våpenkortet av typen "kun tillatt brukt med inntil 10-skudds magasin".


I praksis betyr jo bare § 2-2 nr. 5 at hvis du skal bygge om ei rifle slik at den tar løse magasin, så må du søke om det, ettersom det da nesten garantert finnes magasin større enn 10 skudd som vil passe. Hvis du skal bygge den om til å ha fastmontert magasin med 10 skudds kapasitet trenger du ikke å søke. Hvis du skal ha fastmontert magasin til 11 skudd må du søke. (Og det vil du jo selvsagt få avslag på.)

 

Den noe omdiskuterte ordlyden i § 4-1 første ledd nr. 1 "frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10" gjelder kun for erverv av selve rifla og har ingen betydning for bruken - med mindre du da altså får en bruksbegrensning i våpenkortet, som trolig blir vanligere heretter. I hvert fall for enkelte rifler.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Relativt oversiktlig, og hvor de skiller på våpen og magasiner ervervet etter ny og gammel lovgivning, OK, er med på det. 

 

Men jeg sliter fremdeles med å forstå hensikten med løyveplikt for å sette inn nytt underbeslag i en gammel boltrifle når det ikke finnes noen tilsvarende begrensing i nyervervede våpen.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Relativt oversiktlig, og hvor de skiller på våpen og magasiner ervervet etter ny og gammel lovgivning, OK, er med på det. 

 

Men jeg sliter fremdeles med å forstå hensikten med løyveplikt for å sette inn nytt underbeslag i en gammel boltrifle når det ikke finnes noen tilsvarende begrensing i nyervervede våpen.

Du vil nok da få påført "kun tillatt brukt med inntil 10 skudds magasin" på våpenkortet da. Det er vel en hensikt i seg selv. Tipper alle jaktvåpen med løst magasin vil få den påskriften etter hvert.

 

Edit: Eller hvis det er en halvauto du søker om å bygge om, som du vil få avslag på. Det skilles lite mellom manuelle og halvautomatiske rifler, bortsett fra ved erverv.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...