Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

Lien skrev (På 6.9.2022 den 16.20):

Jeg fikk tilbake godkjent søknad nå nylig. Jeg fikk heller ikke beskjed om å bekrefte at jeg ville ta risikoen på å søke slik enkelte andre har fått. 

 

Fikk du ikke følgende formulering som del av brevet med underrettelse om innvilgelse, og gebyr? Det gjorde nettopp jeg for Ruger PC Carbine:

 

 

Erverv av halvautomatisk skytevåpen som kan bli forbudt


Sør-Øst politidistrikt viser til din søknad mottatt xx.xx.21 der det søkes om en halvautomatisk
rifle til bruk på jakt.


Politidirektoratet jobber for tiden med å avklare hvilke typer halvautomatiske rifler som
omfattes av våpenlovens forbud. Forbudet vil også omfatte allerede ervervede våpen.


Dersom ditt omsøkte skytevåpen blir forbudt blir du pålagt å selge/ avhende det innen 3 år
etter ikrafttredelse av våpenforskriften av 1. juni 2021.

 

Edited by toor
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
toor skrev (På 7.9.2022 den 17.44):

 

Fikk du ikke følgende formulering som del av brevet med underrettelse om innvilgelse, og gebyr? Det gjorde nettopp jeg for Ruger PC Carbine:

 

 

Erverv av halvautomatisk skytevåpen som kan bli forbudt


Sør-Øst politidistrikt viser til din søknad mottatt xx.xx.21 der det søkes om en halvautomatisk
rifle til bruk på jakt.


Politidirektoratet jobber for tiden med å avklare hvilke typer halvautomatiske rifler som
omfattes av våpenlovens forbud. Forbudet vil også omfatte allerede ervervede våpen.


Dersom ditt omsøkte skytevåpen blir forbudt blir du pålagt å selge/ avhende det innen 3 år
etter ikrafttredelse av våpenforskriften av 1. juni 2021.

 

Det høres ut som om at det kun er i sør-øst politidistrikt det kommer varsel. Kanskje det blir forbudt kun der?

Link to comment
Share on other sites

Jovnna skrev (1 time siden):

Det høres ut som om at det kun er i sør-øst politidistrikt det kommer varsel. Kanskje det blir forbudt kun der?

 

Et eventuelt forbud vil gjelde hele landet. Vi er (heldigvis) ikke helt på amerikanske tilstander med lokale våpenlover, avhengig av hvor man befinner seg i landet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen av butikkene som markedsfører rifla har fått den på lager enda.

Jaktdepotet, Våpensmia og Våpen-Søilen har alle status som ukjent leveringsdato.

Jeg mistenker kanskje at de ser det ann inntil det nye rundskrivet er på plass, så de ikke ender opp med en haug rifler de ikke får solgt...

Link to comment
Share on other sites

Dette virker fristende...  

Litt kjedelig design, men det er jo funksjonelt. Det blir kanskje flere aftermarket-parts tilgjengelig etterhvert.

 

Kunne tenkt meg ei slik rifle selv. Den vil nok funke helt greit i PCC-matcher også 🤔

Edited by joas
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bang01 said:

Da har jaktdepotet åpnet opp for bestilling av ruger pc 9 via nettsiden 

Jeg har en godkjent søknad liggende, men klarer ikke helt å trykke på bestill-knappen helt enda.. Selv om det frister.

Føler fortsatt det er mye uavklart vedrørende det kommende rundskrivet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, 5.6×15mm said:

Jeg har en godkjent søknad liggende, men klarer ikke helt å trykke på bestill-knappen helt enda.. Selv om det frister.

Føler fortsatt det er mye uavklart vedrørende det kommende rundskrivet.

 

Hva er det å være bekymret for tenker du? Her er jo alt oppfylt. Totallengde, løpslengde, ser ikke skummel ut, osv. Skal denne bli ulovlig, så kan de likesågodt forby alle halvautorifler.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, joas said:

Hva er det å være bekymret for tenker du? Her er jo alt oppfylt. Totallengde, løpslengde, ser ikke skummel ut, osv. Skal denne bli ulovlig, så kan de likesågodt forby alle halvautorifler.

Tenker på punktet om magasiner i utkastet til rundskrivet. Om at våpen som tar magasiner utviklet til politi/forsvar i utgangspunktet er forbudt.

Og at det vurderes slik at modellen jeg regner med at de fleste har søkt på og fått innvilget (19102) kanskje ikke anses som en egen modell, men en underart av det opprinnelige våpenet som blir levert med 17-skudds magasin.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, 5.6×15mm said:

Tenker på punktet om magasiner i utkastet til rundskrivet. Om at våpen som tar magasiner utviklet til politi/forsvar i utgangspunktet er forbudt.

Og at det vurderes slik at modellen jeg regner med at de fleste har søkt på og fått innvilget (19102) kanskje ikke anses som en egen modell, men en underart av det opprinnelige våpenet som blir levert med 17-skudds magasin.

Ok. Når kommer dette rundskrivet, og hva er det forventet at det skal utdype utover det som står i lovteksten?

Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (11 timer siden):

Jeg har en godkjent søknad liggende, men klarer ikke helt å trykke på bestill-knappen helt enda.. Selv om det frister.

Føler fortsatt det er mye uavklart vedrørende det kommende rundskrivet.

 

 

I worst case Scenario så har man 3 år på seg til og avskaffe seg rifla dersom det skulle skjære seg 🤷‍♂️

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Rundskrivet forteller saksbehandlerne at halvautomater som kan leveres fra fabrikk med magasin på over 10 skudd ikke er tillatt ervervet til jakt.

 

Det kommer "snart".

En slik regel vil vel ulovliggjøre samtlige halvautomater som har eksterne magasiner? 

Isåfall blir jo også Ruger 10/22 ulovlig. Den finnes det sikkert titusener av i Norge

Edited by joas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rundskrivet burde vært på plass for 15mnd siden (Juli 2021).

"Dokumentet er en del av en pågående dialog mellom Justis- og
beredskapsdepartementet som overordnet organ, og Politidirektoratet som
underordnet organ, om reglene i våpenloven og våpenforskriften om halvautomatiske
rifler." fra JD 30.06.2022 

 

Virker som at JD/POD med vilje prøver å drøye det lengst mulig, siden POD har en politisk agenda om å forby alle halvautomatiske rifler (med løst magasin) til jakt. 

"Politidirektoratet foreslår et forbud mot halvautomatiske rifler til jakt dersom de benytter løse
magasiner. Vi går inn for å tillate at rifler som har en slik løsning kan bygges om av godkjent
tilvirker til å benytte fastmontert hengslet magasin og dermed være lovlig."

(kommunikasjon mellom POD og JD februar 2022).

 

Sendt en oppfølgings email til noen politikere her om dagen (27.10.2022), siden de sa til meg før sommeren (03.06.2022) at dette skulle være på plass nå snart. 

Fikk til svar de skulle purre på JD. 

Det er i hvert fall noen politikere som er litt mer positivt innstilt til oss jegere og sportskyttere. 

 

Edited by Federal86
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (38 minutter siden):

Virker som at JD/POD med vilje prøver å drøye det lengst mulig, siden POD har en politisk agenda om å forby alle halvautomatiske rifler (med løst magasin) til jakt. 

"Politidirektoratet foreslår et forbud mot halvautomatiske rifler til jakt dersom de benytter løse
magasiner. Vi går inn for å tillate at rifler som har en slik løsning kan bygges om av godkjent
tilvirker til å benytte fastmontert hengslet magasin og dermed være lovlig."

(kommunikasjon mellom POD og JD februar 2022).

 

Jepp, så POD er i så fall ikke fornøyd med innskrenkningene i lov/forskrift, og prøver å komme med ekstra innstramminger i rundskriv som ikke er hjemlet i lov/forskrift. POD i et nøtteskall dette i så fall. Tjenestemannsaktivisme som de kaller det i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Blir spennende å se det her da. Ut ifra hva utkastet til rundskrivet sier, så vil nok muligens Ruger PC Carbine bli forbudt til jakt. Det spørs om de ser på den som en egen modell, eller som et av flere våpen i en "familie" med modeller.

Ruger PC Carbine (model number 19102) kommer bare med 10 skudds magasin, også i USA, nettopp for at den skal være "State Compliant" for delstater det høykapasitetsmagasiner er forbudt. Men det er ikke sikkert det er godt nok for POD og JD her i nisselandet.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (6 timer siden):

Regn med at POD mener at hvis samme låskasse kommer med stort magasin i noesomhelst marked, så er alle tilsvarende modeller forbudt.

 

Det kan en nok trygt tro, POD mener jo i utkadt til rundskriv at alle Browning BAR er basert på Browning BAR M-1918 og at Ruger Mini-14 er basert på M-14.

Garand, med fast magasin, mener de er et "stridsvåpen" fordi det enkelt kan lades om med clips.

Løse magasiner og halvauto, eller noe slags militær halvauto rifle? Nyt mens dere kan. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bang01 skrev (1 time siden):

Da er vi to😎 hørt noe om forventet leveringstid? 

Innen 14 dager fikk jeg fortalt, da jeg bestilte min.

 

Regner med at den ryker når rundskrivet kommer, men da får den omregistreres til reservevåpen i PCC

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

toor skrev (På 31.10.2022 den 20.32):

Innen 14 dager fikk jeg fortalt, da jeg bestilte min.

 

Regner med at den ryker når rundskrivet kommer, men da får den omregistreres til reservevåpen i PCC

Hvor lang er karantenene tiden på PCC rifler i dynamisk ? 

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde satt på et Swampfox 1-10 eller 1-6 kikkertsikte og kjøpt en H&K Trilug adapter som hadde passet på 1/2"x28 gjengene. Da kunne man brukt A-Tec SMG lyddemperen som er tilpasset MP5. Ganske hurtig av og på-montering av demper til en takedown rifle.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...