Jump to content

Måneskinnsjakt - Kva synst du?


Berglid

Jakter du i måneskinnet?  

573 members have voted

  1. 1. Jakter du i måneskinnet?

    • Ja
      500
    • Nei
      80


Recommended Posts

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan man avlevere et godt og sikkert skudd, vurdere bakgrunn/omgivelser.........o.s.v, hvorfor ikke. Ingen lov som forbryr det. Dyrene er desuten roligere, å du har selv en "bedre følelse av god tid og mindre stress i jakt/skudd situasjonen". Har selv bare gode erfaringer med det. Rev og rådyrjakt i måneskin er en fantastisk opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Måneskinnsjakt er avhengig av forskjellige faktorer.

 

1. At skytter/jeger føler seg sikker/skikka til å utføre jakta, uten at det går på bekostning av viltet.

2. At skytter/jegeren har siktemidler, som er gode nok til å utføre jakta

3. At skytter/jegeren er sikker i sin sak, i det skuddet går, både for viltet og sikker bakgrunn.

4. At skytter kan unngå å ta unødvendige sjanser, for å hindre skadeskyting, eventuelt finne igjen skadeskutt vilt, og kan klare å avlive dette, etter at det er gjenfunne innanfor regelverket, som bruk av lys osv.

 

Hvis ein kan seie ja, til desse punkta over her, så ser eg ikkje problemet med å utføre måneskinnsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er kjempe greier :)

Skal ut i kveld/natt, har allerede tatt en hjortekalv tidligere i jakta på bøen/jordet/enga :P. Det fine er når en er i avskytningsplan på 3år, er at en har mulighet til å ta ut dyr, slik at "kabalen" går bra opp.

 

Er frustrerende å være på post i skauen, og når alt det du IKKE kan skyte spaserer pent forbi. Nesten som om de visste at de var trygge :lol:

 

Selvfølelig er måneskinnsjakt likestilt med jakt i marka om dagen, er ikke forholdene forsvarlig, så skal en heller ikke skyte. Hva andre gjør, er for meg likegyldig, så lenge sikkerheten og at den humane avlivningen er ivaretatt.

Hitill så har det blitt 3 dyr på meg, så får håpe at det blir 1-2 stk inatt :D

 

Hilsen fra en kar på en grønn grein på vestlandet.

Link to comment
Share on other sites

202 Outback skreiv :

Du mener vell uten bruk av lys :?:

 

Ellers så gjelder vell huskelista di all jakt både på dagtid og i måneskinn

 

 

I følge regelverket kan ein ikkje bruke lys, det er heilt riktig. Og det er det folk må være klar over, derfor så skreiv eg med tanke på det med lys. Men spør du meg, så burde ettersøkslag kunna benytta seg av lys, uten å måtte eventuelt ringe inn for å søke spesifikt om det. Men det er no min meining då.

Og ellers så er dette regler ein bør følge uansett, men spesielt på måneskinnsjakt, så er det ein faktor kalla mørket, som gjer at ein må være ekstra påpasselig og ikkje minst ha egna utstyr til det. Eit kikkertsikte som er greitt å bruke på dagtid, er ikkje dermed godt nok til å bruke på måneskinnsjakt. Har sjølv måtte gått heim igjen frå jakt, pga dårlig/lite egna kikkertsikte. Så heilt det samme blir det ikkje uansett.

Og så har du det med å beregne avstand til det dyret som du skyt på. Det kan også være ein ting folk tabber seg ut på. Greitt nok med ein viss avstand frå glugge til ei åte, men jakter du på innmark, og ser plutselig eit dyr stå der, så bør du også kunne bedømme avstand, for å være sikker på at kula treff der som du skal ha den.

Link to comment
Share on other sites

Skitt jakt! :D

 

Forresten, med det samme du er i gang, kan du ikke starte noen tråder om "høyverdig jakt", 6.5x55 til elg, hvordan avlive katter og ulv/ikke ulv i Norge? Så vi virkelig får opp temperaturen her inne, liksom? :mrgreen:

 

 

For de som ikke skjønte det: Dette var en påminnelse om at temaet lett kan føre til høy temperatur i debatten og tendenser til uhøvisk ordbruk...

Link to comment
Share on other sites

Aldri tenkt på at jeg kunne gå ute på jakt i måneskinn!! :shock:

 

Neida, har bare ikke hatt siktemidler som har vært gode nok, men nå har jeg det så takk for påminnelsen! Her skal det reve/harejaktes fremover. Kunne det bare ha kommet litt snø så bakken og bakgrunnen blir lys nok til å starte!

 

Forøvrig er jeg enig med de fleste at så lenge sikkerhet og human avlivning/ettersøk kan ivaretas er det ingen problem. Dette er nok uansett en jaktform for spesielt intereserte så jeg tror det meste blir gjort under greie forutsetninger.

Link to comment
Share on other sites

Hadde posteringsrifla mi (med demper og skumringssterk kikkert) inne hos børsemaker for en måned siden. Brunst og brøling på innmark. En ivrig brøler stod 40-50 m fra skyteskåret mitt på låven. Jeg ruslet inn på låven først med bare håndkikkert. Nøt synet og opplevelsene som kom på rekke og rad. Til slutt la bukken seg ned og fortsatte brølinga. Jeg tenkte at det hadde vært artig å se hva jeg såg gjennom min usle Nikon Monarch 2-7x32 som står på skogsrifla mi. Det var ikke stort for å si det mildt. Dermed ble det ikke noe bukkefall den økta. Bukken datt da naboen kom til unsetning tidlig om morgenen. Han hadde egnet optikk på rifla si. Dette var et eksempel på hvor bevisst man må være når man driver med denne jaktformen.

Forrige helg hadde jeg posteringsrifla med meg, og skjøt ei fjorkolle med hjelp av snødekt innmark. Det var en trygg situasjon med kjent dyr på kjent avstand, stod i ro og beitet med siden til meg. (Måtte dog vente 45 min fra jeg først såg dyret til den rette situasjonen oppstod). Like etter at fjorkolla datt, skred en fin bukk inn på arenaen...... :D

 

Har man mulighetene og utstyret i orden, mener jeg at måneskinnsjakt kan forsvares. Men, man må være bevisst hva man holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Kva synst folket her om måneskinnsjakt og faren for skadeskyting? Er det greit med måneskinnsjakt? Kvifor?

 

 

Siden all tigjengelig dokumentasjon viser at skadeskyting er vesentlig mindre ved måneskinnsjakt enn ved jakt i dagslys, skal man være rimelig "etisk snobbete" for å snakke nedlatende om denne jaktformen.

 

Problemet er et mildt sagt uklart regelverk. Det skal altså være gode muligheter til å forfølge skadet vilt uten bruk av lys, men det vil si at dyr ikke kan forfølges inn i skyggen. Selv fullmåne og snø og stødige værmeldinger hjelper ikke i et gransnar i skyggen. I praksis kan altså en byråkrat vrenge all nattjakt til å bli forbudt med dagens regelverk.

Link to comment
Share on other sites

For all del, det er opp til hver enkelt, men sjøl så synes jeg ikke noe om det. Det blir liksom for mange usikre momenter mtp. evt. ettersøk osv. Ja, dyra er roligere, man kan avlevere et bra skudd siden alt kan gå rolig for seg, men et dyr kan gå langt med et velretta skudd, og enda lenger med et ikke fullt så perfekt skudd, og da blir det helt feil inni huet mitt.

 

Men jeg skal ikke dømme noen nord og ned. Dette er bare hva jeg mener om sånn jakt. Og grunnen til at skadeskytingsstatistikken er lavere ved måneskinnsjakt er kanskje at det er ganske mye mindre jegere som utøver det, enn vanlig jakt ?? Jeg aner ikke, så det er ingen påstand, snarere et spm.

Link to comment
Share on other sites

Har kunn posetive opplevelser med måneskinnsjakt. Har jaktet hjort og rådyr i måneskinn. Mine erfaringer er at dyrene somregel går rett ned i skuddet, det er vel fordi at dyrene er mye roligere.

 

Personlig mener jag at det må være mye bedre og skyte et dyr som springer 150m kl 0400 om natten en å skyte et en halvtime før det blir mørkt som springer like langt.

Link to comment
Share on other sites

Og grunnen til at skadeskytingsstatistikken er lavere ved måneskinnsjakt er kanskje at det er ganske mye mindre jegere som utøver det, enn vanlig jakt ?? Jeg aner ikke, så det er ingen påstand, snarere et spm.

 

Nå er det vel først og fremst hjort som jaktes på denne måten. Jeg kan ikke vise til tall, men en leder jeg leste i et norskjaktblad hevdet at halvparten av norske hjorter skytes på denne måten. Og jeg synes det høres sansynlig ut.

Link to comment
Share on other sites

Det faktum at dyra er rolige kan ikke overdrives. Det og tidsaspektet som normalt kommer inn ved måneskinsjakta, gir normalt en helt annen kontroll på situasjonen. Det er ikke unormalt å vente både en og to timer på at akkurat det dyret du vil ha, står i akkurat den posisjonen du vil ha.

Husker en som fortalte om en bukk som hadde lagt seg ned, det endte med en salig lang venting på at den bukken skulle reise seg og snu seg perfekt til. Husk at der samtidigt var flere dyr på bøen, både nærmere og lengre unna. Om jeg husker rett, ble det sagt at avstanden til bukken var ca 45m. Det sier seg selv at innenfor 50m, med rolige dyr, og allverdens tid. Så skal det litt til for at den kula ikke sitter akkurat der den er ment den skal sitte.

 

Men det er klart at jeg nå skisserer opp de perfekte tilfellene, jeg vet om de som har sittet i mørket og knapt sett skimten av dyra (og det på under 20m hold). Som har ventet til det er akkurat nok lys til at det er trygt før de legger ned dyret (morra jakt, som starter kl 12-1 om natta).

 

Nattjakta handler i prinsippet kun om en ting, og det er tolmodighet. Har en ikke det, er den bare å glemme.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg ut en tur i natt eg og. Har skutt de fleste hjortene mine i måne skinnet og mener og det er den sikreste formen for hjorte jakt.

Når de sier det er mindre skade skyting på måneskinns jakt, er det ikke pga at flere jegere ikke jakter om natta. Det er i forhold til hvor mange dyr som blir påskutt.

Link to comment
Share on other sites

På denne tiden av året begynner jeg nattjakta ca 03.00.

Hvis jeg skulle være så dum/"uheldig" å skadeskyte og/eller ikke finne igjenn et påskutt dyr, Gjør jeg følgende: Merke post/skuddsted og merke plass der dyr ble påskutt. Så tar jeg et lite søk i område (jakter bare på åker) eller følger eventuelle spor i snø. Ikke lengre en ca 100m. Finner jeg ikke dyret blir det ettersøksekvipasje. Det står skrevet: Ettersøk bør ikke starte før det har gått minst 2 timer. Dette for ikke å skremme dyret for tidlig opp av sårleie. Etter den tid har dagslyset allerede begynt å melde seg.

 

Normene her er hentet ut fra heftet: Jaktleders ansvar. Som er utarbeidet av NJFF med utgangspungt i lover og forskrifter.

 

Har selv gjennomført dette på rådyrjakt i dagslys. Ikke på grunn av skadeskyting. Men på grunn av at dyret ikke var å finne med det båtte øye i den tette skogen, og at blodspor var kamuflet i den fargerike vegitasjonen. Da måtte det hundenese til :wink: . Men det betyr jo ikke at jakt i og ved tett skog burde være forbutt på grunn av at dyret er "umulig" å finne etter påskyting. Erfaringen tilsier at ettersøk om natta fungerer like godt om natta som om dagen. Hunden har også mindre å bli distrahert av om natta.

 

Med dette mener jeg at jeg har ryggen klar rent juridisk. Det at enkelte politifolk tolker reglene som noen fudametalistiske imamer eller biskopper, hindrer ikke meg fra å jakte om natta :evil:

Link to comment
Share on other sites

Personleg so likar eg ikkje å sette jaktformer opp mot kvarandre når det gjelder skadeskyting.

Det er jegeren, og jegeren si vurdering, som er den viktigaste faktoren her. Uansett om det er dagjakt eller nattjakt, dyrka mark eller skog.

 

Har sovidt prøvd meg på måneskinnsjakt, men aldri lukkast med det. Eigentleg ei flott jaktform som eg har lyst å prøve meir.

Men måneskinnsjakt og anna jakt som foregår på rolege, beitande dyr i dårleg lys (les: ikkje dagslys) setter litt andre krav enn jakt i dagslys. På godt og vondt. For ein som er vandt med å jakte om dagen, er det ein del andre ting å ta hensyn til som ein må vere klar over.

Link to comment
Share on other sites

På denne tiden av året begynner jeg nattjakta ca 03.00.

Hvis jeg skulle være så dum/"uheldig" å skadeskyte og/eller ikke finne igjenn et påskutt dyr, Gjør jeg følgende: Merke post/skuddsted og merke plass der dyr ble påskutt. Så tar jeg et lite søk i område (jakter bare på åker) eller følger eventuelle spor i snø. Ikke lengre en ca 100m. Finner jeg ikke dyret blir det ettersøksekvipasje. Det står skrevet: Ettersøk bør ikke starte før det har gått minst 2 timer. Dette for ikke å skremme dyret for tidlig opp av sårleie. Etter den tid har dagslyset allerede begynt å melde seg.

 

Normene her er hentet ut fra heftet: Jaktleders ansvar. Som er utarbeidet av NJFF med utgangspungt i lover og forskrifter.

 

Har selv gjennomført dette på rådyrjakt i dagslys. Ikke på grunn av skadeskyting. Men på grunn av at dyret ikke var å finne med det båtte øye i den tette skogen, og at blodspor var kamuflet i den fargerike vegitasjonen. Da måtte det hundenese til :wink: . Men det betyr jo ikke at jakt i og ved tett skog burde være forbutt på grunn av at dyret er "umulig" å finne etter påskyting. Erfaringen tilsier at ettersøk om natta fungerer like godt om natta som om dagen. Hunden har også mindre å bli distrahert av om natta.

 

Med dette mener jeg at jeg har ryggen klar rent juridisk. Det at enkelte politifolk tolker reglene som noen fudametalistiske imamer eller biskopper, hindrer ikke meg fra å jakte om natta :evil:

 

Hunden bruker nesa for å finne dyret, så den bryr seg sikkert ikke så mye om det er natt eller dag. Men om du går ettersøk i skogen om natten og støkker ut dyret av sårleiet greier du ikke å skyte det.

Link to comment
Share on other sites

Politet skremmer bort ettermiddagsjegrene :!: Hva var det vi sa :!:

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.6300260

 

Om folk skyt litt utover skymringa, så er det kanskje uproblematisk dersom dei har ein hund der som rekk å gå ettersøk før det er stummande mørkt, seier han.

 

Ja og hvor lang tid er det fra litt utover skymringa til det er stummande mørkt hr.politi Ole T. Nord? 1minutt eller 10minutt? Så i S&F må ettersøkshunden være med på skumringsjakta!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hunden bruker nesa for å finne dyret, så den bryr seg sikkert ikke så mye om det er natt eller dag. Men om du går ettersøk i skogen om natten og støkker ut dyret av sårleiet greier du ikke å skyte det.

 

Selv om hunden bruker nesa, betyr ikke det at den, ikke kan bli distrahert. Erfaringen tilsier at hunden jobber mere effektiv hvis det ikke er som mye runt den som kan forstyrre.

 

En anne ting er at: Hvis dyret er så skadet at de har gått i sårleie, blir det liggende, og etter at det har gått to timer greier dyret rett å slett ikke å komme seg opp. Dyret har rett og slett stivnet, å ligger å "fantaserer i sårfeber". Detter har jeg vært med på et par ganger. En av gangene var det jeg som tok fangskuddet. Hvis dyret ikke går i sårleie, er det normalt sett så "friskt/uskad" at det fint klarer seg, å lever lykkelig vidre til det møter neste jeger :wink:

Link to comment
Share on other sites

I kveld, hadde det vært enormt fint å jakte her iallefall. Flott måneskin her, såg ein fin 10-12 tagger, som gjekk å rusla og ei kolle. Men har ikkje fleire dyr igjen å skyte, så ingen jakt på meg. Men forholdene hadde vært veldig bra. Kaldt, rim på bakken, og kun å stille seg opp mot vinden og vente...... 8)

Link to comment
Share on other sites

Hunden bruker nesa for å finne dyret, så den bryr seg sikkert ikke så mye om det er natt eller dag. Men om du går ettersøk i skogen om natten og støkker ut dyret av sårleiet greier du ikke å skyte det.

 

Selv om hunden bruker nesa, betyr ikke det at den, ikke kan bli distrahert. Erfaringen tilsier at hunden jobber mere effektiv hvis det ikke er som mye runt den som kan forstyrre.

 

En anne ting er at: Hvis dyret er så skadet at de har gått i sårleie, blir det liggende, og etter at det har gått to timer greier dyret rett å slett ikke å komme seg opp. Dyret har rett og slett stivnet, å ligger å "fantaserer i sårfeber". Detter har jeg vært med på et par ganger. En av gangene var det jeg som tok fangskuddet. Hvis dyret ikke går i sårleie, er det normalt sett så "friskt/uskad" at det fint klarer seg, å lever lykkelig vidre til det møter neste jeger :wink:

 

Da får du fortsette å tro det, stemmer sikkert om du har vært med på det et par ganger.

Link to comment
Share on other sites

Hunden bruker nesa for å finne dyret, så den bryr seg sikkert ikke så mye om det er natt eller dag. Men om du går ettersøk i skogen om natten og støkker ut dyret av sårleiet greier du ikke å skyte det.

 

Selv om hunden bruker nesa, betyr ikke det at den, ikke kan bli distrahert. Erfaringen tilsier at hunden jobber mere effektiv hvis det ikke er som mye runt den som kan forstyrre.

 

En anne ting er at: Hvis dyret er så skadet at de har gått i sårleie, blir det liggende, og etter at det har gått to timer greier dyret rett å slett ikke å komme seg opp. Dyret har rett og slett stivnet, å ligger å "fantaserer i sårfeber". Detter har jeg vært med på et par ganger. En av gangene var det jeg som tok fangskuddet. Hvis dyret ikke går i sårleie, er det normalt sett så "friskt/uskad" at det fint klarer seg, å lever lykkelig vidre til det møter neste jeger :wink:

 

Om du har vore med på det eit par ganger er ikkje det nokon fasit. Har vore med på at dyr 4timer etter påskyting gjekk ut fra sårlege. Skyttar var ikkje oppmerksom da eg sa fra om at me nærma oss dyret. Dette var eit dyr med eit skot i vomma. Garantert dødeleg sjølv om det gjekk ut av sårlege.

 

Det er ingenting som tilseier at at eit dyr som går ut fra sårlege ikkje er allvorleg skadd. Avsluttar du søket når du støkker dyret fra sårlege fordi du trur det er friskt/lite skadd så er min påstand at du gjer ein dårleg jobb på det ettersøket.

Link to comment
Share on other sites

Måneskinnsjakt er spennande, ofte kaldt og enda meir spennande :D Men som fleire he vøre innpå her er det også ofte krevande. Personlig har eg erfart det det er utrulig lett å bli lurt av lyset fra månen. Sjølv om månen lyser bra, kan det også forekomme skygge av hjorten som kan føre til at man bedømmer vinkelen på dyret feil. Spesielt er dette lett når månen lyser mot deg. Kjenner fleire som har brent seg på dette og som har ført til total bom uten å forstå det korleis det kunne skje.

 

I tillegg til å bedømme vinkelen på dyret, er det å bedømme skytelysets styrke like krevande. Har sjølv ved fleire anledninger vert veldig frista til å skyte i dårlig månelys, spesielt når holdet er kort. Som med alt anna, lærer man berre av erfaring også når det gjeld hjortejakt. Trur nok mange må gjennom "tabbekvota" før dei blir sjølvkritiske og ser sine egne begrensninger. Det er utrulig lett å være etterpå klok! Sjølv dei med masse erfaring gjer sine feil, og forhåpentlig vis lærer dei av feila sine også. Skadeskyting eller bom er det ingen som ønsker.

 

Uansett seier alle undersøkelser at måneskinsjakt er blant dei sikraste jaktformane, og det skjønner eg godt, MEN at det likevel stilles store krav til jegerens egen dømmekraft.

Link to comment
Share on other sites

Fekk meg noen timer med jakting før nattskiftet begynte. Har 2 løyver igjen, ungdyr og kalv. Satt lenge å ventet, ingen ting å se. Så jeg tenkte jeg skulle ta meg en runde å se på de andre bøene. Der var det heller ingen ting å se, men på vei tilbake til "godbøen" så stakk det ut en fin spiss bukk. TYPISK. Neste gang så skal jeg ikke stole på magefølelsene...

 

Men sendte fatteren ut i natt, så kanskje så ringer telefonen no snart:)

Link to comment
Share on other sites

Hunden bruker nesa for å finne dyret, så den bryr seg sikkert ikke så mye om det er natt eller dag. Men om du går ettersøk i skogen om natten og støkker ut dyret av sårleiet greier du ikke å skyte det.

 

Selv om hunden bruker nesa, betyr ikke det at den, ikke kan bli distrahert. Erfaringen tilsier at hunden jobber mere effektiv hvis det ikke er som mye runt den som kan forstyrre.

 

En anne ting er at: Hvis dyret er så skadet at de har gått i sårleie, blir det liggende, og etter at det har gått to timer greier dyret rett å slett ikke å komme seg opp. Dyret har rett og slett stivnet, å ligger å "fantaserer i sårfeber". Detter har jeg vært med på et par ganger. En av gangene var det jeg som tok fangskuddet. Hvis dyret ikke går i sårleie, er det normalt sett så "friskt/uskad" at det fint klarer seg, å lever lykkelig vidre til det møter neste jeger :wink:

 

Om du har vore med på det eit par ganger er ikkje det nokon fasit. Har vore med på at dyr 4timer etter påskyting gjekk ut fra sårlege. Skyttar var ikkje oppmerksom da eg sa fra om at me nærma oss dyret. Dette var eit dyr med eit skot i vomma. Garantert dødeleg sjølv om det gjekk ut av sårlege.

 

Det er ingenting som tilseier at at eit dyr som går ut fra sårlege ikkje er allvorleg skadd. Avsluttar du søket når du støkker dyret fra sårlege fordi du trur det er friskt/lite skadd så er min påstand at du gjer ein dårleg jobb på det ettersøket.

 

Har ikke sagt noe om å la et dyr gå, etter at det er skremt opp av sårleie. Min påstand var at: Hvis et dyr ikke går i sårleie, er det normalt sett så lite skadet at dyret greier seg.

Mine på stander er ingen fasit, å er heller ikke basert på BARE egenerfaring. Menn blant annet etter samtaler med andre jegere, og studie av Normer og regelverk. Det at et vomskutt dyr hopper på bena etter fire timer i sårleie, er imponerende, å kan bare si at: Det dyret var JÆVELIG seigliva.

 

Når ettersøket skal avsluttes, er ikke opp til hvær enkelt jeger å bedømme. Den myndighet er tildel komunen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du har vore med på det eit par ganger er ikkje det nokon fasit. Har vore med på at dyr 4timer etter påskyting gjekk ut fra sårlege. Skyttar var ikkje oppmerksom da eg sa fra om at me nærma oss dyret. Dette var eit dyr med eit skot i vomma. Garantert dødeleg sjølv om det gjekk ut av sårlege.

 

Det er ingenting som tilseier at at eit dyr som går ut fra sårlege ikkje er allvorleg skadd. Avsluttar du søket når du støkker dyret fra sårlege fordi du trur det er friskt/lite skadd så er min påstand at du gjer ein dårleg jobb på det ettersøket.

 

Er bare nysjerrig :roll: Hvor langt gikk dyret etter sårleiet?

Link to comment
Share on other sites

Politet skremmer bort ettermiddagsjegrene :!: Hva var det vi sa :!:

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.6300260

 

Om folk skyt litt utover skymringa, så er det kanskje uproblematisk dersom dei har ein hund der som rekk å gå ettersøk før det er stummande mørkt, seier han.

 

Ja og hvor lang tid er det fra litt utover skymringa til det er stummande mørkt hr.politi Ole T. Nord? 1minutt eller 10minutt? Så i S&F må ettersøkshunden være med på skumringsjakta!

Fiksa linken

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen der var drøy kost, men stemmer godt med magefølelsen og det man hører.

Jeg tror den største feilen politiet gjør er at de blir mister kontakten med folk når de oppfører seg slik som dette. Den lensmannen som ingen vil snakke med i en bygd, ja han har ikke mye oversikt...

Tullinger.

De kan jo faen meg ikke bare ture på som de selv synes passer best?

Link to comment
Share on other sites

For dei som leste den artikkelen så er har han politimannen skremdt dei fleste fra og jakte i Stryn og Hornindal. Seinast i går fekk eg vete at dei i Hornindal ikkje jaktar etter arbeidstid fordi dei er redde for og bli tatt av lensmannen. Det er heller ikkje så mange andre jegerar som jaktar på kveldstid igjen her.

 

Etter mi meining har dette gått alt for langt her. Eg var ute i går. Det var flott måneskinn og det var ikkje noko problem og plukke ut riktig dyr i flokken. Vi hadde flokken forran oss på perfekt hold med sikker bakgrunn i over ein time før skotet gjekk. Innen den tid haddde ein fått seg ei god skytestilling, roa seg godt ned, målt avstand, studert alle dyra og funne det riktige dyret og observert det, venta til det sto klar av flokken og med sikker bakgrunn, og gje det eit velretta skot. Hjorten sprang 20meter og gjekk rett ned. Heile tida fulgt av skytter klar til og gje eit nytt skot. Når vi kom fram såg vi at skotet hadde gått inn perfekt i bogen.

 

Det var ikkje eg som skaut denne gangen.

 

Dette viser berre kor effektivt, sikkert og kor nøye måneskinnsjegerar er i forhold til jegerar som får ein hjort på eit jag som kjem springandes i full fart forbi, jegeren blir stressa og tenkjer at dette er einaste sjangsen eg har og vi har jo alltids dagen på og gå ettersøk, så slepp dei skotet ettar og ha sikta i 1 sekund og skadeskyt.

 

Dette er ikkje kritikk til andre jegerar så ikkje ta det ille opp om de tilhøyrer den andre gruppa, dette viser berre forskjellen på situasjonane.

Link to comment
Share on other sites

Om du har vore med på det eit par ganger er ikkje det nokon fasit. Har vore med på at dyr 4timer etter påskyting gjekk ut fra sårlege. Skyttar var ikkje oppmerksom da eg sa fra om at me nærma oss dyret. Dette var eit dyr med eit skot i vomma. Garantert dødeleg sjølv om det gjekk ut av sårlege.

 

Det er ingenting som tilseier at at eit dyr som går ut fra sårlege ikkje er allvorleg skadd. Avsluttar du søket når du støkker dyret fra sårlege fordi du trur det er friskt/lite skadd så er min påstand at du gjer ein dårleg jobb på det ettersøket.

 

Er bare nysjerrig :roll: Hvor langt gikk dyret etter sårleiet?

 

ca. 1 km, før me såg det att. Men da hadde skyttar vakna så han rakk å skyte før det stakk avgårde.

Link to comment
Share on other sites

Triste greier å lese om kva som har skjedd i Hornindal/Stryn. Jakter sjølv i nabokommuna, Hellesylt på andre sida av fylkesgrensa (M&R). Håpe ikkje det samme skjer hos oss. I går kveld falt det mange hjorter i kommuna. Blant anna skaut pappa ein kalv på 39,2 kg! :shock: i fint månelys. Det er synd at politiet synser med regelverket. Politiet si oppgave burde jo være å tydeliggjøre regelverket for dei som skal forholde seg til det, nemlig borgerne!

 

Det kan virke som politiet ser for seg at mykje skjer bak deira rygg, og at dette som skjer i hornindal skal være eit varselskrik til jegerane om at "vi veit kva dokke gjer, so berre slutt med det". INGEN vil jo føle seg som kriminelle når dei er på jakt. Hjortejakt er for mange den største gleda i løpet av et år, og ALLE typer folk driver jo med det. Det virker som politiet ser på hjortejegera som eit eige folkeslag, ein anna nasjon, som dei må knekke. HAllo!! Vi er ikkje fra Taliban, og tviler på at noken av oss kjenne til Al Quiada heller. Vi er berre noken mennesker som ønsker å holde på med verdens eldste kulturarv som i det moderne samfunnet blir mindre og mindre akseptert. At politiet angriper jegernes jakt slik dei no gjer, trur eg vil føre til at jegerane ikkje lenger tør å sei ifrå om skadeskyting fordi dei er redde for å bli anmeldt for det. Er det slik politiet ønsker det?

 

Skadeskyting kan, og vil ALLTID forekomme. Og kven seier at ettersøk ikkje kan foregå om natta??? Fleire ettersøksjegerar seier at hunden faktisk jobber best om natta. Luktesansen er jo den samme om natta som på dagen :roll: So kva vil politiet egentlig fram til med å kritisere den sikraste jaktformen av dei alle, nemlig måneskinsjakt???

Link to comment
Share on other sites

Meinar måneskinnsjakt er ok så lenge det er månelys.

Er dei som driv "måneskinsjakt" om det regnar og her hjå oss, det er eg sterk motstandar av.

Det er med på å gi måneskinsjakt eit dårleg rykte.

Skaut sjølv eit dyr i går kveld i kjempegodt lys på kornåker.

 

Jegrane i Stryn og omegn har mi djupaste medkjennsle :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...