Jump to content

Måneskinnsjakt - Kva synst du?


Berglid

Jakter du i måneskinnet?  

573 members have voted

  1. 1. Jakter du i måneskinnet?

    • Ja
      500
    • Nei
      80


Recommended Posts

Har lyst å trekke opp igejn denne med ein bitteliten brannfakkel. Eller meir eit moment til diskusjon.

 

Vil for ordens skuld seie at eg ikkje på nokon måte er ute etter å kritisere måneskinnsjakt eller anna nattjakt. Men kanskje ute etter å utfordre den meir eller mindre oppleste sanninga etter "Bedre Jakt" om at nattjakt er "betre" enn dagjakt...

 

Snakka med ein ettersøksjeger so har dreve med ettersøk i ein del år. I eit distrikt kor det er ganske jamnt fordelt mellom bøjakt og skogsjakt. Han hadde inntrykk av at dersom uhellet først var ute, so var sjansen for å lukkast med ettersøket større ved tradisjonell drivjakt enn ved bøjakt.

 

Begrunninga:

Dersom eit jaktlag er ute (og ein får ei skadeskyting) so har ein mange jegerar spreidd ut over eit større areal. Gjerne med jaktradio, og i godt dagslys. Ein har altso mange par auge spreidd ut over terrenget til å følge med på kva som skjer. Ein kan raskt omorganisere og ompostere jaktlaget og få dekka mange potensielle "fluktruter" ganske raskt.

Vi har vel alle opplevd at eit ettersøk har blitt avverga fordi det påskotne dyret har gått seg på ein annan post eller ein drivar.

 

Ein person som jaktar på bøen jaktar ofte aleine. Han har kanskje ingen andre med seg der ute i skogen, og det er i tillegg vanskeleg å observere kor dyret fer hen. Denne einslege jegeren må i tillegg kanskje forlate området for å kontakte og/eller linke opp med ettersøksekvipasjen.

 

Andre som har synspunkt eller erfaringar?

Som sagt, er ikkje ute etter å kritisere nattjakt.

 

 

Ja, kansje om uhellet først er ute ja, men slik som eg ser det, er det mindre skade skyting på bøjakt enn i skogen.

Trur og at dyret springer lenger på driv jakt pga det er stresset opp. Altså et dyr som er skade skutt, som kansje hadde lagt seg etter 100m pga stor skade når det er skutt på bøen, springer kansje mye lenger og legger seg ikke så lett på driv jakt, men det er min teori, og om det stemmer er eg ikke 100% sikker på. Driver foresten med ettersøk eg og.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå skal jeg bare komme med en ren gjetning.

Tror mange hunder som ikke går direkte på blodspor, kan få store problemer med å finne dyr igjen på innmark, der det kanske har gått 40 dyr siste timene før ettersøket startet :roll:

Har ikke peiling på hund, men etter en tidligere tråd her ble vel det bekreftet av "ekspertene"

Link to comment
Share on other sites

Naa hender det vel at en og annen jeger jakter alene i dagslys ogsaa...

Og at en og annen nattjeger har en makker med haandkikkert ved siden av...

 

Generalisering er ganske tvilsomt - rent generelt. :wink:

 

Jeg synes det er et stoerre paradoks at en godkjent ettersoeksekvipasje ikke kan bruke lys ved ettersoek.

Link to comment
Share on other sites

Naa hender det vel at en og annen jeger jakter alene i dagslys ogsaa...

Og at en og annen nattjeger har en makker med haandkikkert ved siden av...

 

Generalisering er ganske tvilsomt - rent generelt. :wink:

 

Blant anna derfor at eg "nøytraliserar" språket mitt ved hjelp av ord som "ofte", "kanskje", "gjerne" etc 8)

Vi kan nok likevel vere einige om at det i snitt truleg er fleire jegerar i sving per jaklag på drivjakt enn på bøjakt. Uten at eg sitte på noko vitenskapeleg holdbart dokumentasjon på det...

 

Jeg synes det er et stoerre paradoks at en godkjent ettersoeksekvipasje ikke kan bruke lys ved ettersoek.

 

Det er en einig i. Får håpe det snart blir tatt til vetet og få justert desse reglane.

Link to comment
Share on other sites

 

Ein person som jaktar på bøen jaktar ofte aleine. Han har kanskje ingen andre med seg der ute i skogen, og det er i tillegg vanskeleg å observere kor dyret fer hen. Denne einslege jegeren må i tillegg kanskje forlate området for å kontakte og/eller linke opp med ettersøksekvipasjen.

 

Andre som har synspunkt eller erfaringar?

Som sagt, er ikkje ute etter å kritisere nattjakt.

 

Jeg jakter mye på bøen, men føler ikke at jeg da er "der ute i skogen." Etter min oppfatning er det lettere å observere dyret etter ett skudd på bøen, enn der ute i skogen. Og mann trenger vell ikke mere enn en telefon for å kontakte ettersøksekvipasje. Da spiller det vell ingen rolle om du er aleine, eller ti mann.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes måneskinnsjakten er helt OK, men det setter krav til jegeren, om at denne i minimum kjenner sin egen begrensning. Husk at ett skudd du IKKE har avfyrt, behøver du aldri å angre.

 

Undersøkelser fra Bedre jakt viser også at hjortejakt på "bøen" om natten i månelys er den mest humane også, ferrest ettersøk og nesten halve kvota felt i denne jaktformen.

 

Jeg synes faktisk det er en del av forvaltningsapparatet som leser lovverket omtrent som fanden leser bibelen, Hvor står det ordrett at nattjakt på hjortevilt er forbudt. Det eneste som står om det er at det er forbudt å bruke kunstig lys.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje bittelitt OT, men la gå:

 

Der jeg bor er det ikke hjort, så det er et nytt jaktvilt for meg.

 

Der jeg jakter er det utvidet storviltjakt, så vi har fortsatt noen helger igjen. I dette terrenget er det flere lovende "bøer", der hjorten var frampå og beitet tidligere. Nå har det imidlertid kommet endel snø (til knærne), og spørsmålet er da:

 

Fortsetter hjorten å beite på inmark også etter at innmarka ligger under dyp snø? Er den flink til å grave seg ned til maten, slik som reinsdyret, eller finner den annen mat som ikke vokser på bakken?

Link to comment
Share on other sites

Til ulf

 

Hjorten beiter nok ikke på innmark mår snøen ligger så dyp som du beskriver, men lyng samt knopper og skudd er nok det som står på menyen.

 

Kulturlandskapet er blitt et viktig ommråde for hjorten og den vil ofte være og finne der i snøen også, selv om den ikke finner maten sin på innmark, det ofte er del ung lauskog og buskevekst rundt innmarken som hjorten liker og barkskrelle også, er det siloballer der kan jo det også være noe som hjorten har innterese for når de først har funnet ut hvordan de får hull på disse, er det et mindre lag med snø vil en se at hjorten graver seg ned til en og annen godbit.

 

Mitt råd er å følge med hvor mye spor det er på det aktuelle ommrådet før en poster, det er kaldt å sitte mangen timer på post nå og jeg hadde ikke brukt tiden min hvis ikke det var nye spor som forteller at hjorten bruker ommrådet ofte.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg jakter mye på bøen, men føler ikke at jeg da er "der ute i skogen." Etter min oppfatning er det lettere å observere dyret etter ett skudd på bøen, enn der ute i skogen. Og mann trenger vell ikke mere enn en telefon for å kontakte ettersøksekvipasje. Da spiller det vell ingen rolle om du er aleine, eller ti mann.

 

Der er vel enkelte som foretrekke å legge mobilen heime når dei er på jakt. Men det blir flisespikkeri.

Og so må ein gjerne forlate området for å møte ettersøksekvipasjen når den kjem, ikkje sikkert at ettersøksjegeren er lommekjent og finner fram til der jegeren befinner seg. Men det er og flisespikkeri.

 

Poenget mitt er at når du er eit jaktlag på ti mann plassert på ulike plasser "der ute i skogen", so har ein ni ekstra par auger der ute. Og ni ekstra børser i forhold til ein einsleg jeger. Ein kan kjapt og effektivt ompostere dersom det er hensiktsmessig, for å blokkere sannsynlige fluktruter. Og sjansen for at det påskotne dyret går seg på ein jeger, enten før eller under eit eventuelt ettersøk, er større enn dersom ein jaktar aleine. eller at ein av dei andre observerer dyret, og ein har betre kontroll på kor det har tatt vegen.

 

Forutsetningane for eit vellukka ettersøk vil derfor, sånn som eg ser det, vere betre med fleire folk ute i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Måneskin er så sin sak.

Alle med litt jakterfaring veit att dette er greit, i praksis.

Teorien får njff,dn og dei lokale sheriffane stridast om.

 

Men kva med snødekkt mark,stjerneklart og ingen måne.

Skytelys er det da også.

Er dette lov?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt dyr på snødekt mark uten månelys og stjerner.

Om lyset er sterkt nok til å kunne identifisere dyr og sette av et korrekt skudd, er det bare du som jeger der og da som kan bedømme.

I dette ligger det også selvfølgelig at det hele og fulle ansvar for skuddet er ditt.

Men igjen...better safe that sorry!

Link to comment
Share on other sites

Måneskin er så sin sak.

Alle med litt jakterfaring veit att dette er greit, i praksis.

Teorien får njff,dn og dei lokale sheriffane stridast om.

 

Men kva med snødekkt mark,stjerneklart og ingen måne.

Skytelys er det da også.

Er dette lov?

 

Kopierer dette svaret som DN sendte til politiet i S&F :twisted: De gir de svara du spør etter på DN :evil: Jeg fikk et helt annet svar i fjor :roll: Nemlig at det er kun opp til jeger å avgjøre. Når du snakker med de er det vel INGEN av de som har erfaring med den type jakt heller :idea:

 

Når et gjelder jakt i måneskinn har vi sagt at dette i utgangspunktet må ansees forbudt, men at vi av hensyn til lovbestemmelsens ordlyd som avgjør sprsmålet om straffeskyld ut fra en konkret vurdering av hvert enkelt tilfelle, ikke kan utelukke at slik jakt kan være tillatt. En kan ikke utelukke at jakt som foregår i fullt måneskinn, uten skydekke, med tilstrekkelig sporsnø til å kunne gjøre et forsvarlig ettersøk i et åpent landskap med få mulilgheter til å gjemme seg, kan være lovlig om jakten utøves av erfaren jeger utstyrt med lyssterk kikkert og kikkertsikte
Link to comment
Share on other sites

Måneskin er så sin sak.

Alle med litt jakterfaring veit att dette er greit, i praksis.

Teorien får njff,dn og dei lokale sheriffane stridast om.

 

Men kva med snødekkt mark,stjerneklart og ingen måne.

Skytelys er det da også.

Er dette lov?

 

Kopierer dette svaret som DN sendte til politiet i S&F :twisted: De gir de svara du spør etter på DN :evil: Jeg fikk et helt annet svar i fjor :roll: Nemlig at det er kun opp til jeger å avgjøre. Når du snakker med de er det vel INGEN av de som har erfaring med den type jakt heller :idea:

 

Når et gjelder jakt i måneskinn har vi sagt at dette i utgangspunktet må ansees forbudt, men at vi av hensyn til lovbestemmelsens ordlyd som avgjør sprsmålet om straffeskyld ut fra en konkret vurdering av hvert enkelt tilfelle, ikke kan utelukke at slik jakt kan være tillatt. En kan ikke utelukke at jakt som foregår i fullt måneskinn, uten skydekke, med tilstrekkelig sporsnø til å kunne gjøre et forsvarlig ettersøk i et åpent landskap med få mulilgheter til å gjemme seg, kan være lovlig om jakten utøves av erfaren jeger utstyrt med lyssterk kikkert og kikkertsikte
Link to comment
Share on other sites

Da ble det en slags måneskinnsjakt, selv om det bare var halvmåne og noen skyer som drev forbi. Fantastisk opplevelse når det etter gradvis å ha blitt litt mørkere, litt mørkere osv. plutselig blir mye lysere igjen og kikkerten blir skarp igjen. Spesielt gøy når det er dyr ute på enga.

 

Det ble 3 timer hvor vi hele tiden så dyr, men feil kjønn/alder, før det kom dyr som passet med det som er igjen på kvoten. Med 3-12.56 kikkert kunne vi i de lyseste periodene nærmest se de i øynene på 50 meters hold og vi kunne godt telle takker på bukken. Kalven vi skulle ha fikk et perfekt lungeskudd på 50 meters hold, løp 10-15 meter før den gikk ned og var død. Ikke veid ennå, men antakelig over 30 kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

På ei hjorte-samling spurde eg jaktoppsynet i kommunen vår om kva syn dei hadde på såkalla "jakt i dårleg skytelys" - inkludert måneskinnsjakt. Svaret var om lag slik:

 

Så lenge det går godt og hjorten vert avliva, kjem oppsynet ikkje til å rapportera måneskinnsjakt til politiet. Men viss hjorten ikkje vert attfunnen, vert det skrive rapport til politiet.

 

Min reaksjon er då: Om dagen er det vanlegvis lovleg med skadeskyting. Men om natta er altså all skadeskyting ulovleg! (NB: Dette siste nemnde eg ikkje på samlinga.)

 

Eg har delvis ei forståing for svaret eg fekk, men tykkjer likevel det er ulogisk og urimeleg. Kva tykkjer Kammerfolket?

Link to comment
Share on other sites

Eies, eg ville ikkje tolka det til at skadeskyting ved kveld/natt/måneskin er å rekne som ulovleg. Men dei rapporterar det inn, pga av at den type jakt fører ofte til at det er vanskelig å finne igjen skadeskutt vilt. Det er det negative aspekte med den type jakt. Men det positive med den type jakt er at det sjeldnare skadeskutt dyr. Men om det kan ein alltids spikka fliser og mulig du ikkje er einig med meg der..

 

Eg ser ikkje problemet med å jakte i måneskin eller om kvelden, men det set ein del kriteriar til deg som jeger, og ikkje minst kva utstyr du har.. Du bør ikkje stilla på kveldsjakt med ei rifle som har kulebane som ein potetkaster, og ein Jahtijakt kikkert til 1.000 lappen.. Har du egna utstyr og veit kva du driv med so er det ein fin type jakt spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Skadeskyting under måneskinsjakt med gode forhold, det vil si klarvær og ikke mer en ca fire dager før eller etter fullmåne ( kommer litt ann på månefasen, ikke alle fullmåner gir godt lys). Ville ikke blitt sett på som et lovbrudd etter dagens lovverk. det er tross alt ca to prosent skadeskyting med slik jakt.

Skadeskyting i mørke/skumring eller i dårlig månelys, kan fort bli litt mer problematisk, ettersom det kan hevdes at det var det dårlige lyset som forårsaket skadeskytingen.

I Balestrand dommen ble jegeren frifunnet etter å ha felt en hjort i dårlig lys, jeg er ikke sikker på om utfallet hadde blitt det samme hvis hjorten hadde blitt skadeskutt.

Link to comment
Share on other sites

I forkant og eterkant av "Balestrand-saka" er vel dette eit av dei mest debatterte tema. Likevel tykkjer eg at det er noko uklart, dessverre. Det bør det ikkje vera.

 

Mauser68: Einig med deg, men det hjelper lite at du skriv: " - eg ville ikkje tolka det til at skadeskyting ved kveld/natt/måneskin er å rekne som ulovleg." For viss påtalemakta har ei anna meining, så er det nok dei som avgjer.

 

Det er svært lite skadeskyting i "dårleg skytelys". Men også då kan det skje. Også for den beste og mest vurderings-sikre jeger! Så kvifor er altså skadeskyting lovleg om dagen men ulovleg om natta?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et stoerre paradoks at en godkjent ettersoeksekvipasje ikke kan bruke lys ved ettersoek.

 

Det har sikkert noe med at jegeren må da avslutte jakten tidligere, fordi lyset er viktig også ved ettersøk.

 

Hvorvidt du hadde blitt dømt for det er noe annet. Mener å ha lest for ikke så lenge siden en sjøfugljeger som ble frikjent for å ha forfulgt skadeskutt fugl i motorbåt innenfor 2km grensa. Da mente retten at det var viktigere å få avlivet fuglen enn å overholde forbudet. Drar vi en pararell til jakta på innlandet så er det jo likt mht bruk av lys på ettersøk.

 

Nå sier ikke jeg at lys på ettersøk er lov (for det er det ikke), men å få avlivet dyret er viktigere enn loven etter hva denne dommen sa.

Link to comment
Share on other sites

På ei hjorte-samling spurde eg jaktoppsynet i kommunen vår om kva syn dei hadde på såkalla "jakt i dårleg skytelys" - inkludert måneskinnsjakt. Svaret var om lag slik:

 

Så lenge det går godt og hjorten vert avliva, kjem oppsynet ikkje til å rapportera måneskinnsjakt til politiet. Men viss hjorten ikkje vert attfunnen, vert det skrive rapport til politiet.

 

Min reaksjon er då: Om dagen er det vanlegvis lovleg med skadeskyting. Men om natta er altså all skadeskyting ulovleg! (NB: Dette siste nemnde eg ikkje på samlinga.)

 

Eg har delvis ei forståing for svaret eg fekk, men tykkjer likevel det er ulogisk og urimeleg. Kva tykkjer Kammerfolket?

 

Jeg synes svaret er helt på trynet.

 

Det er ikke noe større forbud mot jakt om natta eller i dårlig lys, enn jakt om dagen (i godt lys). Nå vet jeg ikke hvordan praksisen hos jaktoppsynet der du befinner deg er; Men dersom de ikke "rapporterer" "skudd-på-dyr-om-dagen-som-ikke-blir-gjenfunnet-ved-ettersøk", bør de heller ikke rapportere skudd/fellinger om natta.

 

Det kan selvsagt være at "ditt" jaktoppsyn ubetinget "rapporterer" all skyting på vilt som ikke blir gjenfunnet til politiet, uansett når på døgnet/tid på året/ hvilke forhold det blir skutt under. I så fall har dere et problem med jaktoppsynet, og bør forsøke å få dette "sparket" (hvis mulig).

 

Jakter selv hjortevilt både dag og natt under varierte forhold, og har gjennom årenes løp opparbeidet en del erfaring gjennom "learning by doing" for å si det slik. Jeg vil ellers oppfordre alle jegere som driver jakt på hjortevilt til å i det minste vurdere måneskinnsjakt hvis du har mulighet til det. Ikke la alt "tøvet" rundt dette temaet høyne lista for å bedrive måneskinnsjakt.

 

For å komme med noen praktiske tips slik jeg ser det:

 

1) Vurder skydekke i forhold til månen. Ikke spesielt gunstig hvis månen går bak en sky akkurat i det du eventuelt skulle måtte komme med et oppfølgingsskudd.

 

2) Demper er sikkert en fordel. (Har kun skutt uten demper). Du ser ikke en dritt de første sekundene etter at skudd uten demper er avfyrt. Et praktisk erfart eksempel; Du skyter et dyr. Blir blendet av munningsflammen, og ser ikke tydelig om dyret faller/ hvor det blir av. Like etterpå ser du "en hjort" stående 10 meter fra der hjorten du skjøt sist ble observert....Du står overfor et dilemma som krever rask reaksjon...

 

3) Du må se dyret så godt at du vet hvilket dyr (kjønns og aldersbestemme) du skyter på.

 

4) Du MÅ være sikker på at våpenet er 110% (Ingen vridd stokk som tar i løp/endrer treffpunkt, ikke noe kikkertsikte som er dunket siden sist innskyting, samme lot på patronene som brukt ved innskyting, ingen uhumskheter i form o.l. på kuler/patroner mm).

Om optikken heter Leupold, Nikon, eller Gullhår Zeiss Victory i rævva, er knapt av signifikant betydning for det praktiske resultatet. Andre faktorer er uendelig mye viktigere for godt resultat.

 

5) Pas på at dyret står i retning åpent lende når du lar skuddet gå.

 

6) Har du godt anlegg, god tid, hjorten står med bredsiden til, og alt stemmer med utstyret - og du ellers ikke har for vane å sende av gårde slengere på reinsdyrskiva på 100 meteren på banen,- da kan du være rimelig sikker på at dyret dør rimelig raskt av de skadene som påføres av ditt skudd under måneskinnsjakt - det er minimal sjanse for at dyret blir lidende i utrengsmål.

 

7) P.g.a. blant annet munningsflammen, og at det er mørkt bør du være rimelig sikker på at ett skudd er nok til å legge dyret i bakken. Det er vanskelig å finne dyret, ikke minst riktig dyr, i kikkertsiktet for oppfølgingsskudd.

 

8) Måneskinnsjakt på storvilt er for meg utelukkende "bø-jakt" på dyrket mark med god kontrast i uniform "grønn" bakgrunn. (Ikke kulturbeite).

 

GOD MÅNESKINNSJAKT I HØST

Link to comment
Share on other sites

Ja. Sjølv om "Balestrand-saka" absolutt gav støtte til "måneskinnsjegerane", så er det likevel trist at ikkje lov- og regelverket kan vera meir presist på dette feltet.

 

Viss det ikkje vart jakta i "dårleg skytelys", ville forvaltninga få store problem med ein eksplosjon i hjortestamma.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er presist nok. Vi har en dom som sier at måneskinnsjakt er lov. Saken har vel aldri vært mer presist enn det det er nå. Ikke vekk "en sovende bjørn". Du kan være sikker på, at dersom dette skal ytterligere presiseres, er det eneste du oppnår at der kommer en forskrift som sier at du får lov å jakte mellom 19.30 og halv åtte. Det du oppnår med det er i så fall at du som jeger kan være HELT sikker på at det er lov å jakte frem til 19.30 (i alle fall neste sikker), og du kan samtidig være bombesikker på at slenger du rundt med røret etter 19.30. blir det et sabla rabalder, jantelov, bygdedyr, lensmann o.s.v.

 

At man har en del individer, med 2 års videregående utdanning + ett år lærlingetid klemt innimellom, som kjører rundt om natta i tilhørende kjøretøy og misbruker offentlig tid, kan man ikke gjøre så mye med. Heldigvis finnes der individer i denne gruppen som har sunt bondevett også - og som også viser dette på en særdeles bra måte i jakt/ våpensammenheng. Vi er ikke plaget der jeg jakter storvilt.

 

I

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye på natta men da etter rev .

Har også hvert med og jaktet hjort på vestlandet uten at jeg syns det var no spesielt spennende . På alt klovvilt er nok jeg en jeger som jakter i dagslys som lurjeger eller med hund og har mest sans for det . Det er klart jeg har jaktområder som egner seg for slik jakt .

Men jeg mener at hver enkelt må få bestemme hva som passer best for seg sjøl og ut fra terrengets beskaffenhet . Hundejakt er topp og det er mange plasser selv på Vestlandet som egner seg fint men vet at mange grunneiere er veldig i mot og det har nok med tradisjon og gjøre og det er synd . Fikk erfare det for noen år tilbake da jeg ble bedt med noen kjenninger på et sted der og jeg tok med Dachs'n min men da gr.eier så det fikke jeg ordre så det sang at den måtte ikke slippes der og det måtte jeg da bare godta. Det verste var at jeg fikk brukt han likevel for en på laget sjøt en spissbukk om natta og da den ikke ramlet på jordet sprang den innover et vanvittig kratt . Vi lette i retningen i en time nesten men da sa jeg 'nå henter jeg bikkja' og den tok sporet direkte og jeg forsøkte og rekke i bånd men det var slik urskog at jeg kom nesten ikke fram da slapp jeg hunden og etter kort tid ble det stålos og det var 200 m. fra der vi stod. Når vi kom fram etter en omveg var bukken død . Ikke en person i denne verden har funnet igjen dette dyret inne i det krattet uten hunden der og da for 2 timer senere høljet regnet ned . Alt dette skjedde mens bonden sov så søtt og han fikk aldri vite noe om det heller.

Som et direkte svar på overskriften syns jeg dette må hver enkelt få bestemme selv uten noe mere regelverk tredd over øra , det er nok som det er .

Lykke til med jakta alle sammen. :D

Link to comment
Share on other sites

Du skyter på en hjort i måneskinn, den løper ut av bøen og inn i vegetasjonen, og blir derfor vanskelig og finne.

Har en da lov og sette rifla fra seg, finne fram lommelykta og leite etter den med lys i skogkanten :?:

 

Slik jeg tolker loven så er svaret nei ! Vi får se hva andre mener og gjør i praksis :!:

Link to comment
Share on other sites

Du skyter på en hjort i måneskinn, den løper ut av bøen og inn i vegetasjonen, og blir derfor vanskelig og finne.

Har en da lov og sette rifla fra seg, finne fram lommelykta og leite etter den med lys i skogkanten :?:

 

Slik jeg tolker loven så er svaret nei ! Vi får se hva andre mener og gjør i praksis :!:

 

Jeg er enig med deg.

 

Men jeg var på et jaktmøte i forkant av et vald jeg jakter i. En av lederene i valdet er også med i den lokale ettersøksringen. Han mente bestemt at det var lov og drive ettersøk med lys uten rifle.

Link to comment
Share on other sites

Trur vanskeleg du kan bli dømt for å gå i skogen med lykt og øks. Eg hadde i alle fall tatt sjansen på det.

 

Regelen for at det ikke skal brukes lys under underettersøk, er at ettersøk regnes som en del av den vanlige jaktutøvelsen.

Meningen med forbudet er at en ikke skal kunne jakte med lys, og kammuflere dette som ettersøk. Etter skudd er avfyrt vil det i så måte være ingen forskjell om en jeger setter rifla fra seg og leiter med lys med tanke på mulighet for misbruk,

Link to comment
Share on other sites

Enig med VestlandsJeger.

 

Har du ikke våpen med deg er du "ufarlig" og kan vanskelig oppfattes som jeger uansett hva du måtte ha bedrevet i forkant. Jeg ville likt å se på hvilket grunnlag du skal dømmes hvis du går tur i skogen med lykt etter mørkets frambrudd... og snubler over en hjort.

 

Jeg hadde gjort det uten å stusse (nå har vi disp. til lysbruk da men likevel).

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også tatt sjansen på å lete i kanten med lykt, (bruker lykt på skuddplassen) men ville på forhånd (hvis mulig) satt fra meg rifla (fått vitner til å oppbevare den/ vitner til å se at jeg satte den i skapet) før jeg igjen dro ut med lykta. Ellers blir det fort spørsmål om hvorvidt man hadde rifla skuddklar i hånda mens man lyste med lykt etter dyr o.s.v.....

 

En annen sak er at jeg ofte benytter lykt (hodelykt) tidlig på morgenen på vei til post i utmark (før det er lyst). Dette er for meg en "transportetappe" og jeg har rifla på ryggen med ammo i magasinet. Sikkert noen som kunne kverulert på det også, og påstått at jeg jaktet med lys. Jeg understreker at jeg ikke går med patron i kammeret, og heller ikke ville skutt på dyr jeg eventuelt ville oppdaget i lyskjeglen på veien - og lys trenger jeg for å komme meg på post.

 

Har man en grinete nabo med en dårlig dag, en grinete lensmann med litt for god tid o.s.v. er det mye som kan lage problemer. Der jeg jakter har vi imidlertid oppegående naboer (stort sett), og polititjenestemenn som beviselig har sunt folkevett. Ravntind hadde vel det helt motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Måneskinnsjakt er lovlig; ingenting å diskutere der vel eies? Det som er problemet er hva som skjer hvis dyret ikke ligger der dødt. Ergo må man diskutere ettersøk og bruk av lys.

 

Det er ikke bare hjort som det jaktes på om nettene - reven er også vanlig å ta om natta. Der bruker man riktignok kunstig fastmontert lyskilde; men hva skjer om reven ikke ramler rett ned da? Skal man gå ettersøk på den eller lar man være? Eller betyr det ikke så mye siden det er småvilt?

 

Det står ikke skrevet noe sted at det ikke er lov å jakte i lys av månen. Uklarhetene og uenighetene har med hva som skjer etter skuddet. Paragrafrytteri kontra dyrevernhensyn (man skal velge å la dyret lide i mange timer til det blir lyst nok å gå søk uten bruk av lykt, for bruker du lys er du den store stygge ulven som bedriver tjuvjakt og det som verre er).

 

Hva gjør du selv eies - bedriver du måneskinnsjakt? Og hva er dine synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Må ellers berømme Jaktlykke og kollegene hennes for en meget stor innsats innenfor ettersøk. De er jo raskere på pletten ute i distriktet enn både legevakten eller andre ved oppståtte "akuttsituasjoner".

 

Ellers er det særdeles fornuftig at de som driver ettersøk i tilknytning til interkommunalt hjortevilt-samarbeid er gitt tillatelse til å benytte lys ved ettersøk Meget fornuftig etter mitt syn at en "kontrollert" og klart avgrenset gruppe organiserte ettersøksjegere er gitt tillatelse til bruk av lys.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke spør etter mine synspunkt, og om eg driv måneskinnsjakt.

 

Ja, eg jaktar ein del i såkalla dårleg skytelys. Det er lovleg. (Sjølv om det er ein uklar overgang til når det ikkje er lovleg. Jegeren må her gjera ei vurdering om når det er nok lys til ei forsvarleg jakt. Om jaktoppsynet gjer den same vurderinga - sei det..., sei det...)

 

Også den dyktigaste jeger kan gjera ein (uforklarleg...) feil, og det vert ettersøk. I dagslys er dette ok. ( - som regel.) I såkalla dårleg skytelys fører dette, etter jaktoppsynet sin uttale, til rapport til påtalemakta. Dette meiner eg er altfor strengt, og det legg ein unødvendig dempar på jakt i dårleg skytelys - som er heilt nødvendig for å kontrollera bestanden. Einig Jaktlykke?

 

Elles er det hyggeleg for dei "utvalde" som får nytta lys. I kommunen vår (- som er nokså stor, og med mange dyktige ekvipasjar...) er det ingen som har slikt løyve. At ettersøksjegerane er raskt på pletten, er sikkert!

Link to comment
Share on other sites

eies - ikke forstår jeg hvor du vil, men det er sikkert en god mening, og et godt poeng bak.

 

Men - min egen erfaring er iallefall at måneskinnsjakt, gir et mye bedre skytelys, enn skumringsjakt i svært mange tilfeller. Det har du kanskje erfart selv også siden du jakter i skumring?

Link to comment
Share on other sites

Eg beklagar viss eg uttrykkjer meg upresist: Sjølvsagt kan ein bli tiltalt og dømd viss ein har jakta "uforsvarleg" uansett om det skjer om dagen eller om natta. Det trudde eg alle var einige i.

 

Men når ein erfaren og traust jaktoppsynsmann på eit "hjortemøte" uttaler at skadeskyting om natta automatisk fører til rapport til politiet, då meiner eg det er å gå for langt.

 

Eg hadde håpa på nokre gode argument sidan eg kunne tenkja megå ta dette opp på nytt med oppsynet vårt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er så rart at skadeskyting om natten blir rappotert.

Det er i dag fult mulig og finne ut eksakt vilskent lysforhold det var når skuddet ble avfyrt i etterkant. Det er jo heller ikke lov og skyte i alle lysforhold selv om en jeger har blitt frifunnet for jakt i dårlig lys, Er det grunn til å mistenke at det var de dårlige lysforholdene som forårsaket skadeskytingen, kan det være på sin plass med en reaksjon.

Hadde skadeskytingen skjedd i godt månelys, hadde dette også lett kunne blitt avklart med en metrologisk rapport, og jegeren har ingen ting og frykte.

 

Jegere dømmes hvert år for uaktsom jakt, den største sjangsen for å bli tatt i uaktsom jakt er på villrein jakt der det er et godt organisert oppsyn.

Jeg snakket med en oppsynsmann på Hardangervidda en gang, han sa at blir det løsnet skudd mot dyr i bevegelse, bør resultatet bli kjøtt i sekken uten skadeskyting, hvis ikke blir jegeren anmeldt tvert for uaksom jakt.

Dette er jo i praksis det samme som jakt i dårlig lys, løsnes det skudd i dårlig lys mot en hjort bør hjorten bæres hjem som kjøtt, hvis ikke kan jegeren ha et stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med en oppsynsmann på Hardangervidda en gang, han sa at blir det løsnet skudd mot dyr i bevegelse, bør resultatet bli kjøtt i sekken uten skadeskyting, hvis ikke blir jegeren anmeldt tvert for uaksom jakt.

Dette er jo i praksis det samme som jakt i dårlig lys, løsnes det skudd i dårlig lys mot en hjort bør hjorten bæres hjem som kjøtt, hvis ikke kan jegeren ha et stort problem.

 

Dette viser desverre oppsynets manglende forståelse for både jakt og skyting.

Enhver jeger vil til tider komme i situasjoner som gjør at det som skulle vært et godt skudd, blir et dårlig.

Kansje underlaget på albuen sklir akkurat i det skuddet går, kansje en humle forstyrrer osv osv.

Det er det som er den store forskejll på jakt og slakt - det foregår ikke lenger i 100% kontrollerte former.

Samme på måneskinnsjakt, et dårlig skudd i helt greit lys blir plutselig kriminelt, mens et godt skudd i langt dårligere lys er helt greit?

Et slikt regelverk er totalt uhåndterlig, og jo mindre greie kontrollørene har på jakt og skyting, jo verre blir det.

Da må man slutte å snakke om uansvarlig jakt, og heller innrømme at man straffer dårlige skudd.

Link to comment
Share on other sites

202 outback, du argumenterer godt. Likevel tykkjer eg at du Fossdal gir uttrykk for det eg sjølv meiner på ein veldig bra måte. Endeleg nokon som forstår mine klønete argument! :):):)

 

202 outback, skadeskyteng av rein i bevegelse = automatisk påtale, skadeskyting av elg i bevegelse = nesten aldri påtale (under elles like forhold ang. skyteavstand mm.)...

 

Dette viser desverre oppsynets manglende forståelse for både jakt og skyting.

Enhver jeger vil til tider komme i situasjoner som gjør at det som skulle vært et godt skudd, blir et dårlig.

Kansje underlaget på albuen sklir akkurat i det skuddet går, kansje en humle forstyrrer osv osv.

Det er det som er den store forskejll på jakt og slakt - det foregår ikke lenger i 100% kontrollerte former.

Samme på måneskinnsjakt, et dårlig skudd i helt greit lys blir plutselig kriminelt, mens et godt skudd i langt dårligere lys er helt greit?

Et slikt regelverk er totalt uhåndterlig, og jo mindre greie kontrollørene har på jakt og skyting, jo verre blir det.

Da må man slutte å snakke om uansvarlig jakt, og heller innrømme at man straffer dårlige skudd.

 

 

Eg får ikkje sagt det meir presist! Det einaste måtte vera at i "dårleg skytelys" (inkl. måneskin) er det dårlege skot som vert straffa, ikkje uansvarleg jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, bristen på logikk er klar.

Hva er forskjellen på å feilvurdere lysforhold, og hastigheten på en elgku i jevnt sig? Begge deler fører til skadeskyting, men bare nattjakten er "kriminell".

Ettersøksekvipasje skal være på plass innen 4 timer. Må man vente 4 timer, og skadeskytingen sjer rundt midnatt, er ettersøket i gang når det lysner.

Sjer det klokken 3 på ettermiddagen og man fortsatt må vente 4 timer, må man vente hele natten også før ettersøket er i gang når det lysner. Som oftest er ekvipasjen på plass lenge før det har gått en time, men så finnes der som regel to typer ettersøk. Enten ligger dyret dødt, men i skjul, og man trenger hunden til å finne det. Eller så har man dyr som er skadet uten å dø, de går gjerne langt og lenger enn langt. Skytes det da sent på ettermiddagen slik at man må vente 12 timer før ettersøket settes i gang, kan jeg ikke se at det skal være noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Eg får ikkje sagt det meir presist! Det einaste måtte vera at i "dårleg skytelys" (inkl. måneskin) er det dårlege skot som vert straffa, ikkje uansvarleg jakt.

 

Jeg jakter selv mye i måneskinn. :!:

Før eller senere vil alle som jakter om natten/skumring, oppleve å se konturen av dyr, men på grunn av ulik farge på vegetasjon/bakgrunn eller på selve dyret, blir det vanskelig og plassere trådkorsen på riktig plass i bogen på dyret. Selv med opplyst retikkel kan dette være et problem, der en foreksempel ikke tydelig ser konturen av ryggen på dyret grunnet de dårlige lysforholdene.

Her står en ofte ovenfor en vurdering på om man har tatt rett siktepunkt på dyret, i forhold til hvor en tror konturen av dyret er. Hvis denne vurderingen blir feil og skuddet havner på feil plass, kan man ikke kalle dette for et dårlig skudd, når skuddet mest sansynlig traff der du siktet.

Det er når en tøyer disse grensene at en kan stå over for det dilemmaet, at går det bra er det greit. Går det dårlig så har man begått et lovbrudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett bør det vere sånn at ein kan og bør bli dømt for uansvarleg jakt uasnett om det går bra eller ikkje.

På lik linje med alle andre lovbrot i samfunnet.

 

Du kan bli dømt for å køyre i 100 i 60-sona sjølv om du ikkje har forårsaka ei ulukke.

Du kan bli dømt for bankran sjølv om du ikkje får med deg pengar.

 

Utfordringa her er vel korleis dette kan kontrollerast og følgast opp i politi og rettsvesen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Plutselig begynte jeg å like Ari Behn :shock:

 

I perioder blir jeg sliten. Da er det greit å komme seg på jakt. Snikjakt på hjort i måneskinn er det fineste jeg gjør. Jeg jakter alene. Hjorten kommer ut på glennene i måneskinnet, leter etter mat. Jeg hadde en svært fin episode sist. På åtti meters hold skjøt jeg en spissbukk. Vi på Østlandet mener vestlendingene er gærne fordi de jakter i måneskinn, men det er en gammel og flott tradisjon som er fullt lovlig

 

http://massiv.no/gladfolk/en_reise_til_aris_indre

Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett bør det vere sånn at ein kan og bør bli dømt for uansvarleg jakt uasnett om det går bra eller ikkje.

På lik linje med alle andre lovbrot i samfunnet.

Ja. I det store og hele bør all jakt straffes som uvettig våpenbruk!

 

Utfordringa her er vel korleis dette kan kontrollerast og følgast opp i politi og rettsvesen.

Det er jo kjempeenkelt, det er jo bare å forby alt sivilt våpeninnehav.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...