Jump to content

Måneskinnsjakt - Kva synst du?


Berglid

Jakter du i måneskinnet?  

573 members have voted

  1. 1. Jakter du i måneskinnet?

    • Ja
      500
    • Nei
      80


Recommended Posts

For dei som leste den artikkelen så er har han politimannen skremdt dei fleste fra og jakte i Stryn og Hornindal. Seinast i går fekk eg vete at dei i Hornindal ikkje jaktar etter arbeidstid fordi dei er redde for og bli tatt av lensmannen. Det er heller ikkje så mange andre jegerar som jaktar på kveldstid igjen her.

 

 

For en gjeng med ryggradslause jegere som finnes der oppe da. Dere har (så vidt jeg forstår) en lokal "sheriff" som tolker lovverket for eget forgodtbefinnende og de bakker han opp med å faktisk høre på ham fremfor å anmelde ham og få ham fjernet fra stillingen. Saml opp alle saker han har anmeldt trom dere sammen og se til helvete å få satt den mannen godt på plass! Dere har antagelig mange nok saker på den karen til å gi den mannen såpass med hodebry, forklaringsproblemer og papirarbeid at han sannsynligvis velger å bytte distrikt før han blir fjernet.

 

Stå til helvete opp og vis litt pondus!

 

 

Amen!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja...

Men når vi nå har et regelverk som er så uklart som dette, overivrige tjenestemenn boltre seg.

Forholdene SKAL ligge til rette for ettersøk, heter det. Uten bruk av kunstig lys. Flomlys på bøen hjelper lite om dyret går inn i vegetasjon i skyggen. Mao utelukker det egentlig jakt etter mørkets frembrudd og frem til grålysning.

Ryggrad kan hjelpe, men regelverket blir ikke bedre av det. De steder der nattjakt praktiseres uten inngripen er faktisk de steder der lokal tjenestemann velger å bruke hodet i styedet for å finlese regelverket.

Link to comment
Share on other sites

I natt hadde jeg en helt topp jakttur i måneskinn. Etter ca 1 times smyg fikk jeg felt ei hind(1,5 år). Hadde gleden av å ha Lensmann med meg og han syns dette var en helt topp måte å jakte på. Sikkert og forsvarlig. Dyret gikk ca 20 meter før det falt og det var vel 70 meter igjen til det kom inn i skogen. Det er godt når en har polititjenestemenn som er interessert i jakt og kan se med selvsyn at dette er helt forsvarlig. Så jeg har et motto: Ta med Onkel på jakt, det er til vårt eget beste!

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute i natt og fikk skutt meg en fin bukk med 8 tagger, skuddet var det vi kan kalle et sosialdemokratisk kjøttskudd plassert litt bak bogen, selv om begge lungene var truffet løp den over hundre meter og inn område med tett vegitasjon. månelyset var så bra at vi greit kunne starte leitingen etter den og etter kort tid kjente jeg lukten av den i løpsrettningen, vi sto da bare 3 meter fra den uten å se den og uroen kom sigende, fargene går liksom i ett i månelyset og det kan være vanskelig selv med de opptimale forholdene vi hadde i går, så lettelsen var stor da blikket festet seg på den døde dyrekroppen inne i buskene. :D

 

Skuddplasering er viktig med måneskinsjakt og jeg skulle her bevist ha plasert skuddet litt lengre fremme som villeført til kortere fluktstrekning, det kan også være lurt å vente med å skyte til dyret står i ro og i den rettningen du ønsker det skal løpe samt at den har hodet ned for å beite i skuddøyeblikket, dette for å unngå at den går ut av bøen under panikkflukten :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av få i kommunen som har tilgang til et jorde med mye hjort. Har skutt noen i måneskinn. Jeg synes det er en litt kjip måte å skyte hjortene på, enn å jakte på dem. men når nøden er stor og frysen tom så..

Hjortene er tilsynelatende tamme, og utfordringen deretter. men at det er en sikker og effektiv måte å skaffe seg kjøtt på, er udiskuterbart. Jeg har forståelse for at nabolagene ikke er overbegeistret for at vi skyter hjortene på jordet når man er i en oppbyggingsfase.

Link to comment
Share on other sites

Skaut en bukk selv for noen uker siden, ca. 180m. hold (godt anlegg, god tid, lav puls). "Sosialdemokratisk kjøttskudd", dyret sprang 15 meter, stoppet og så på meg, ga den ett til på samme plassen (satt 5 cm. fra hverandre i slaktet). dyret sprang så 120 meter før den døde. Den rakk selvfølgelig akkurat tak i et tett granfelt og da var det greit å ha tilgang til hund. Jeg synes det er vaskelig å finne noen fasit på hvordan dyrene oppfører seg etter at skuddet har gått.

12 tagger. 130 kilo. :D

Link to comment
Share on other sites

Måneskinnsjakt er flott. Det er jo uansett slik at man alltid skal sikre bakgrunnen og vite hva man skyter på. Mens noen synes det er kjipt å felle et bytte uten å jakte på det først, synes jeg det nesten er stikk motsatt. Et dyr som felles i drev, er preget av stress i en eller annen grad. Et dyr som felles i måneskinn, aner vanligvis ingenting før det smeller. Resultat: Avlivingen skjer raskere og mer effektivt, med andre ord: Mer humant.

Link to comment
Share on other sites

Kverruleringsmodus på: her har det kommet fram at flere av dyra har løpt godt over 100 meter, og faktisk kommet seg inn i skogen. Ja, dem har vært døde, men hva hvis skuddet var dårlig plassert ? Det er ikke lett å finne igjen et dyr i skogen i mørket. Han over her sto 3 meter unna, og så det ikke før etter ei stund. Bare kjente lukta av det. Da er det ikke så safe som dere skal ha det til.

 

Kverruleringsmodus av: ingen tvil om at dette er mindre stressende for dyra, enn å skyte dem i et drev. Jeg var sjøl ute på jordet her seint igår kveld, for å sjekke det dere prater om, og jeg vil påstå at skyggen av dyra kan lure deg.(dette var rådyr, finnes ikke hjort her) Jahtijaktkikkerten funka fint den, men jeg personlig hadde ikke vært komfortabel med å skyte, for det er for mange faktorer som jeg føler kan gå galt. Men jeg forstår at dere som har drivi med dette ei stund er komfortable med det. Men jeg som aldri har prøvd dette, eller vært med på det, jeg er usikker. Og en usikker jeger, er en dårlig jeger.

 

Du oppi her som hadde med deg en purk. Dritbra, så dem får se sjøl at det faktisk er mulig å gjøre dette på en grei måte.

Link to comment
Share on other sites

Til skvalpeskjær

 

"sosialdemokratiske kjøttskudd " kan føre til det du og jeg opplevde, men ved gode treff som trasper godt i begge bogene får en ofte en panikk flukt som består av kraftige fraspark med låreneg og lite styring med framdelen, ofte er det i den retningen dyret står før skuddet går og en kan i mange tilfeller få dyret i ønsket retning, men det finnes jo alltid unntak :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktlaget vårt skyter ikke hanndyr i måneskinnet,vi synes det blir litt dumt å skyte store bukker som begynner å beite etter brunsten.

 

Kan du forklare det litt meir? Forstår det ikkje! Viss det er dumt å skyte dei måneskinn, kva er da bedre med å skyte dei på dagen? Viss dokke i det heile tatt tar ut store bukker, skyt dokke dei før brunsten da? Er det fornuftig da? Da får jo fleire småbukker sjansen på parringa!. Ser ikkje heilt poenget ditt :roll: Vi er av den oppfatning at storbukker og da spesielt returbukker er best å legge ned etter brunsten, sjølv om dei har gått ned mange kilo. Ei slik parring gir bedre avlsdyr!

 

Dessuten er det lettere å få oversikt over kor mange storbukker som er igjen når dei trekker ned på bøen slik at man ikkje skyter for mange i brunsten utfra den egentlige bestanden

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig praktiskt håpløst å skille ut returdyr på elg og hjort. Det er lettere på rådyr der de gamle bukkene ofte kun har 2 svært lange gevirstenger. Man kan til en viss grad se det på at både elgen og hjorten blir påfallende gråere og at geviret er ofte kraftig, men med få tagger. En hjort trenger ikke å være på retur før den gjerne er 9-10 år og det er svært få bukker som når denne alderen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Til joar

 

Måneskinsjakt er like mye ordinær jakt som andre jaktformer, jeg går i skog marka hele jakta og det er nettopp i skogen jeg skyter de fleste av dyra mine. men at det er så mye lettere å bedømme dyra i drev på trange skogsposter stemmer ikke med min oppfatning i alle fall. :?

 

Her hvor jeg jakter er det lagt kommunale føringer mot å skyte bukk over 8 tagger, dette gjelder hele jakttiden for å spare storbukk, dette har en mye bedre effekt en å skyte stor bukk før og i brunst som dere praktiserer.

 

Måneskinsjakta er den mest spennende ut av de jaktformene som jeg utfører, og gir muligheten til å studere atferden til dyra

på en helt annen måte en på drev og ved smyg, og at det er så lett som noen tror stemmer ikke her i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Til joar

 

Kontroll må jo utføres av det samme organ som utfører kontroll i henhold til riktig avskyting av kolle kalv bukk samt riktig anntall felte dyr, men vi har aldri blitt kontrollert her eller i noen av de andre valdene som jeg jakter i, det er vell stort sett bare på reinsjakt det er et skikkelig apperat for kontroller

 

På de 5 årene det har vært satt grense på 8 tagger har vi bommet med en tagg der det ble felt en 9 tgr. Jeg jakter på to av valdene i kommunen med tilsammen 13 løyver, og blir det skutt feil en sjelden gang er dette ikke noe krise heller.

 

På så gode forhold som i går kan en like godt som ved jakt i skogen bedømme geviret, god kikkert er en selvfølge

Link to comment
Share on other sites

Kan noen si litt om det praktiske rundt dette? Hva kreves av kikkertsikte? Er belyst retikkel en fordel? Må det være helt skyfritt? Lyser månen sterkere i 2-3 tiden (står høyere?) Sitter dere på post gjennom hele kvelden eller går dere inn utpå kvelden?

 

Jeg lurer også litt på hvor attraktive jordene (bøen) er for hjorten utover november/desember? Hvor mye hjort er det på jordene i disse periodene sammenlignet med tidligere i jakta?

Link to comment
Share on other sites

Hva kreves av kikkertsikte?
2.5-10x56, 3-12x50, 8x56 el.l. fra en anerkjent produsent av høykvalitetsoptikk
Er belyst retikkel en fordel?
De fleste mener det, men det er ingen nødvendighet. Godt glass er viktigere enn lysretikkel
Må det være helt skyfritt?
Nei, men månen må være fri av skyene. Og etter min mening minst trekvart full, gjerne med snø/rim på bakken
Lyser månen sterkere i 2-3 tiden (står høyere?)
Kommer an på. Kjøp deg en almanakk eller sjekk tider for måne opp/ned i lokalavisa, på en Garmin GPS eller på nettet.
Sitter dere på post gjennom hele kvelden eller går dere inn utpå kvelden?
Jeg har med sovepose og liggeunderlag, legger meg til før det mørkner og ligger til neste morgen. Andre smyger seg inn på post når det begynner å nærme seg "tida"
Link to comment
Share on other sites

Hva kreves av kikkertsikte?
2.5-10x56, 3-12x50, 8x56 el.l. fra en anerkjent produsent av høykvalitetsoptikk

 

Tror det er viktigere det du skriver om anerkjent produsent. Jeg skyter godt med min Leupold 1-4x20 i månenskinn. Er det overskyet med lite måne foretrekker jeg Zeiss 2,5-10x50. Er det enda mørker må 72mm frem :mrgreen:

Prøv deg frem, men Zeissen til 5990,- på XXl er perfekt til måneskinnsjakt :!:

Link to comment
Share on other sites

I kveld ble det måneskinnsjakt.

Snek meg inn etter at det var mørkt, det var allerede dyr utpå. Ventet ca en time før alt lå tilrette.

Rifle Ruger M77, kaliber 35 Whelen, 215 gr Tonheim kule, kikkertsikte Zeiss Victory 2,5-10x50 med tysk #4 uten lys.

Håndkikkert Leica 8x42, avstand ca 90 meter = død hjort og god mat :D

 

Kontrollert, effektivt og spennede :!:

Link to comment
Share on other sites

ÅÅÅÅ jakta mi er over for nesten 3 uker siden... og med kun rev på åte som erfaring fra nattejakt gleder jeg meg til den gangen måneskinnsjakt på hjort byr seg. da skal jeg ikke være vond å be. :roll:

det virker spennende og det må være ufattelig spesielt å sitte der med total stillhet rundt deg med en stor lysende måne og se hjorten komme inn på jordet.......

må nesten si som Martin L K; I have a dream!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en kalv nå kl 12. Lyst som dagen. Da jeg snek meg på post så jeg at det lå tre hjorter på jordet. Snek meg 30 meter nermere og la meg ned og ventet på at de skulle rette seg. Det gjorde de når en bukk kom bort og luktet på de. De begynte så å beite seg mot meg. Skjøt kalven på tretti meter. Rimete jorde og fullmåne i kveld. Mitt første dyr i måneskinn, bortsett fra rev. Utrolig spennende jakt spør du meg :D

Link to comment
Share on other sites

Satt ute i går. Når rimen la seg, og et tynnt skydekke kom, ble det så jevnt opplyst at jeg uten problemer kunne lese alt som stod på batteripakken til hodelykta, tom det med liten skrift. Kunne skutt med åpne sikter...

Sitter med en formening om at hjorten ikke trekker når det er så lyst :?: Satt på trekkvei. Synspunkter på det?

Link to comment
Share on other sites

Til RTE

 

Mitt inntrykk er at bøene er minst like attraktive i okt/nov så de er tidlig i jakta, dette er jo selfølgelig litt geografisk avhengig med henhold til snø og frost, og om innmarken er nedbeitet av husdyr etter andre slotten.

Her hvor jeg jakter ut mot kysten er det kommet mer dyr på innmark de siste ukene etter sauene ble tatt inn, for hjorten er ikke er glad i å beite nær sauer etter min erfaring.

 

Når det gjelder kikkert til måneskinn vill jeg annbefale min 50mm objektiv med kvalitets linser, opplyst rettikel er en fordel og vil være en ekstra sikkerhet i noen situasjonner, men kan ha sine ulemper (se tråd under rifle, funksjonsfeil på opplyst rett) god håndkikkert er minst like viktig og du vill se dyrene veldig bra og lettere plukke ut rett dyr, samt slippe og bruke rifla som kikkert

 

Hår det gjelder selve jakta er det din egen erfaring om terrenget som er avgjørende hvorvidt du lykkes, er plassen avsidesliggende og fredlig kan hjorten komme innpå straks etter dagslyset forsvinner og med den månefasen som er nå hvor månen er høyt på himmelen allerede før det er mørkt bør du starte tidlig.

 

Andre plasser er mer uroet og hjorten kommer frem når stillheten siger inn, her kan du kan prøve og sitte deg ut i ti tiden og vente uttover natta, å ta hensyn til vindrettning er like viktig om natta som om dagen.

 

Vi har noen bøer som det er mulig å smyge seg innpå når vindrettningen er riktig, jeg har da gått ut rundt midnatt og prøvd, dette er vanskelig og du bør ha en lydløs sti inn til posten samt lydløse klær , med frost i bakken er det nesten umulig,

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange/gode svar. Vi er ferske på hjortejakt og med nytt terreng i høst, så det er mye læring denne sesongen. Vi har tidligere jaktet mest rådyr og elg og en erfaring er vel at lys/mørke er en mye større faktor på hjort, så 40 mm siktene er på full fart til å bli byttet ut med 50 og 56 mm jevnt over. Den ekstra halvtimen de kikkertene gir i skumringen, betyr mye.

 

Det har ikke blitt noen måneskinnsjakt på oss så langt. Delvis pga. kikkertene, men også fordi vi rett og slett ikke har vært oppmerksomme nok på det og satt av tid. I kveld/natt er det antakelig for overskyet, men neste fullmåne vil vi være på hugget med i alle fall et par nye kikkerter på laget. Til neste år blir i alle fall fullmånene avmerket i kalenderen..

Link to comment
Share on other sites

Har kun skummet litt å denne tråden så det kan være at noe av det jeg skriver er skrevet før.

 

Ser flere nevner det med at man ikke kan jakte i måneskinnsperiode når det er overskyet, det har selvsagt med graden av skydekket, hvor stor månen er og ikke minst hvor lange hold det blir der man jakter. Sitter/ligger man inni bygning hytte etc. så kan man mange ganger få dyrene på meget kort kold og man kan "se når de blunker", da behøver man ikke allverden med lys for å skyte er sikkert skudd. Problemet kan være om dyret kommer seg ut av innmarka, det kan både være vanskelig å følge med hvor dyret blir av og ikke minst å finne det igjen i utmark el. skog.

Så man behøver ikke fullmåne og skyfritt for å utøve denne jaktformen. Min erfaring er at hjorten ofte ikke liker å eksponere seg i klart måneskinn, kanskje spesielt der den har vært jaktet på om natta over mange år, ofte oppsøker den også skogkanter og andre skyggefulle partier, selv liker jeg best lettskyet og relativt korte hold, tilnærmet aldri over 50-60m.

 

Av utstyr så brukte jeg fra tidlig på 1980 tallet en Zeiss Classic 8x56 og Kahles gamle modell med samme verdier på rifla. Senere ble det Zeiss 3-12x56 og så samme med lys i retikkelet. En venn av meg lokket med noen fantasipriser på Zeiss 6-24x72 for noen år siden og da kunne jeg ikke si nei. Og rett etterpå så fikk jeg se i Zeiss sin da nye 10x56FL og var klart overbevist om at den var det optimale man kan ønske seg. 10X fordi at jeg nå er så gammel at jeg ikke kan benytte alt en 8x56 gir lengre, 7mm utgangspupill har lite for seg når pupillen min neppe åpner seg til mer enn 5,5mm i mørke, 10x gir derfor mer detaljer og det kan jeg fremdeles benytte.

 

Dette er mine erfaringer og mine valg, men jeg ser tilnærmet alle rundt meg er stort sett kommet til det samme. Av kaliber så blir det mye 6,5 og 7mm med lite hylsevolum og selvsagt demper på å beholde nattsynet og for å begrense misunnelsen til naboen, og ikke minst så forholder dyrene seg ofte roligere etter skudd om man bruker demper men ikke alltid.

 

--

Link to comment
Share on other sites

til RTE

 

på måneskins jakt er ofte hand kikerten et godt instrument. for å få oversikt og kansje en spotter som kan følge me om dyret skulle springe. Men eg er i utgangs pungtet av den oppfatnig att er en fleire på post kan en ha dårlig inflytning på den som skal skyte. Berre ei av mine hypoteser.

 

Eg jakter i den tidlrgere omtalte komuna hornigdal og er av den oppfattning att det med lensmans problem er noko som blir snakka om på buda men i praksis stiller det seg litt annerledes..

Det som er litt å tenke på er at han som gjenger for lyd demper i området har travle dager.

 

Er det ett sikkert skudd så er det ett sikkert skudd en klokka er 2 AM or PM litt må vær opp til jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Måneskinnsjakt

 

Alt som er skrevet angående kvalitet på utstyr støttes,en skikkelig håndkikkert og et ditto

kikkertsikte, gjerne med lyspunkt er en nødvendighet til nattjakt.

Og det er ingen tvil om at denne jakta kan utøves i mye roligere og kontrollerte former enn

drevjakt på dagtid da en gjerne har et mye større tidspress på seg.

Fravær av beitedyr i utmarka og dermed følgende tilgroing av busk og kratt har jo ført til at

nattjakt nærmest er det eneste alternativet skal en få tatt ut dyra.

Utstyr er nevnt og som sagt må det være av det beste, bruker sjøl en Nikon monarch handkikkert 8.5 x 56 og ett Meopta kikkertsikte 3 - 12 x 56 med lyspunkt. I tillegg har jeg med skytestokk så om en må gå litt rundt har en støtte med seg og det har fungert fint for mitt vedkommende.

Det var utstyret, men jegeren må også prepareres før jakta, og til det bruker jeg blåbær, spiser en halvliter av denne bæra kvelden før jeg skal ut og at det hjelper er jeg sikker på,

har et lager i fryseren som er "øremerka" til dette formål og i år var bærhøsten veldig bra,( og vi har fyllt kvoten!) kan anbefales!

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke blitt noen måneskinnsjakt på oss så langt. Delvis pga. kikkertene, men også fordi vi rett og slett ikke har vært oppmerksomme nok på det og satt av tid. I kveld/natt er det antakelig for overskyet, men neste fullmåne vil vi være på hugget med i alle fall et par nye kikkerter på laget. Til neste år blir i alle fall fullmånene avmerket i kalenderen..

 

Prøver å sende deg en PM, men den ligger dønn fast i utboksen min :x

Har ny Zeiss 8x56 med #4 retikkel til salgs til god pris.

Link to comment
Share on other sites

Ja, må sei at det er ganske så idiotiske ting som skjer der opp for tida. Snakka med ein nabo her, som har jakta opp i fjordane der, og han seier det er heilt vilt med meiningslause ting som skjer der oppe ja.

 

For dei som betaler kontigent til NJFF der oppe, så burde dei tatt seg ein runde med dei, og fått ordna opp i den problematikken der, ein gong for alltid.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jakt skulle følge dyrenes døgnrytme,hadde det vært lite jakt på dagtid :lol: .Jeg jakter gjerne om natten,føler meg mer i ett med naturen da enn på dagen :D Synd og skam hva som skjer i Nordfjord,NJFF burde vært sitt ansvar bevist i en slik sak :evil: .Hva onkel P mener d.....jeg i ! 8)

 

 

Jeg er faktisk ganske lovlydig :wink:,selv om signaturen løper løpsk iblandt :P

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å se at NJFF engasjerer seg i saken, og forhåpentligvis følger saken opp videre.

 

Når det gjelder rettspraksisen i de sakene som er nevnt i bladet ble jeg bare forviret, To jegere ble frifunnet etter å ha tilstått å ha brukt lys for å finne og gi fangsskudd på en skadeskutt kolle :shock:

 

I en annen sak ble jeger dømt til 12000 kr i bot for å ha skutt en hjort på et tidspunkt skadeskyting kunne ført til at forsvarlig ettersøk ikke kunne utføres, :cry:

 

Hvis ikke dette er forvirende rettspraksis så vet ikke jeg, :roll:

 

Det er jo nærmest en tilfeldighet hva utfallet av slike saker blir og her er det jo bare nødt til å komme en lovendring.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å se at NJFF engasjerer seg i saken, og forhåpentligvis følger saken opp videre.

 

Når det gjelder rettspraksisen i de sakene som er nevnt i bladet ble jeg bare forviret, To jegere ble frifunnet etter å ha tilstått å ha brukt lys for å finne og gi fangsskudd på en skadeskutt kolle :shock:

 

I en annen sak ble jeger dømt til 12000 kr i bot for å ha skutt en hjort på et tidspunkt skadeskyting kunne ført til at forsvarlig ettersøk ikke kunne utføres, :cry:

 

Hvis ikke dette er forvirende rettspraksis så vet ikke jeg, :roll:

 

Det er jo nærmest en tilfeldighet hva utfallet av slike saker blir og her er det jo bare nødt til å komme en lovendring.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst å trekke opp igejn denne med ein bitteliten brannfakkel. Eller meir eit moment til diskusjon.

 

Vil for ordens skuld seie at eg ikkje på nokon måte er ute etter å kritisere måneskinnsjakt eller anna nattjakt. Men kanskje ute etter å utfordre den meir eller mindre oppleste sanninga etter "Bedre Jakt" om at nattjakt er "betre" enn dagjakt...

 

Snakka med ein ettersøksjeger so har dreve med ettersøk i ein del år. I eit distrikt kor det er ganske jamnt fordelt mellom bøjakt og skogsjakt. Han hadde inntrykk av at dersom uhellet først var ute, so var sjansen for å lukkast med ettersøket større ved tradisjonell drivjakt enn ved bøjakt.

 

Begrunninga:

Dersom eit jaktlag er ute (og ein får ei skadeskyting) so har ein mange jegerar spreidd ut over eit større areal. Gjerne med jaktradio, og i godt dagslys. Ein har altso mange par auge spreidd ut over terrenget til å følge med på kva som skjer. Ein kan raskt omorganisere og ompostere jaktlaget og få dekka mange potensielle "fluktruter" ganske raskt.

Vi har vel alle opplevd at eit ettersøk har blitt avverga fordi det påskotne dyret har gått seg på ein annan post eller ein drivar.

 

Ein person som jaktar på bøen jaktar ofte aleine. Han har kanskje ingen andre med seg der ute i skogen, og det er i tillegg vanskeleg å observere kor dyret fer hen. Denne einslege jegeren må i tillegg kanskje forlate området for å kontakte og/eller linke opp med ettersøksekvipasjen.

 

Andre som har synspunkt eller erfaringar?

Som sagt, er ikkje ute etter å kritisere nattjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...