Jump to content

Måneskinnsjakt - Kva synst du?


Berglid

Jakter du i måneskinnet?  

573 members have voted

  1. 1. Jakter du i måneskinnet?

    • Ja
      500
    • Nei
      80


Recommended Posts

Her står en ofte ovenfor en vurdering på om man har tatt rett siktepunkt på dyret, i forhold til hvor en tror konturen av dyret er. Hvis denne vurderingen blir feil og skuddet havner på feil plass, kan man ikke kalle dette for et dårlig skudd, når skuddet mest sansynlig traff der du siktet.

Det er når en tøyer disse grensene at en kan stå over for det dilemmaet, at går det bra er det greit. Går det dårlig så har man begått et lovbrudd.

 

Her er jeg nok på linje med Vestlandsjeger - hvis det er så mørkt at du blir nødt til å "synse" om hvor rett siktepunkt på dyret er, da er det for mørkt. Uansett om du tipper rett eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om 40 år (??) blir man sikkert politianmeldt og bøtelagt dersom man er på fisketur på sjøen og er så uheldig å miste fisken i det man skal heise den over ripa. Man blir anmeldt for uforsvarlig fiske, da man ikke hadde solid nok fiskekrok,- for ikke å snakke om hvis hele snøret sliter (litt vanskeligere bevisførsel for påtalemyndigheten men dog...). Fisken er jo "skadefisket" må vite, og det verste er jo hvis den må svømme rundt i det blå havet med en krok i den søte munnen og x antall meter multifilament på slep.

 

Huff for en samfunnsutvikling vi er vitner til. :cry: Snart er det vel en eller annen politiker som foreslår at man skal begynne å betale for CO2 man puster ut også - obligatorisk kjøp av klimakvoter tilsvarende eget utslipp.... :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det vestlandsjeger skriver (som jeg ikke håper han mener) er at all jakt i utganspunktet bør straffes.

:roll::roll::roll:

 

Bare hvis du leser innlegget som fanden leser bibelen. Men det er han sikkert kar om å videreformidle sjøl... (Vestlandsjeger, altså - ikke fanden)

 

Poenget er jo at resultatet av en fullstendig feilvurdering ikke skal være utslagsgivende for om du har brutt loven eller ikke. Eksempelvis. Tre jegere skyter på hvert sitt rådyr som løper i full fart på 300m. Jeger A feller sitt rådyr med sitt livs flaksskudd. Jeger B bommer. Jeger C treffer lavt i småtarmene og må starte ettersøk.

 

Alle tre har gjort den samme feilvurderingen. For langt hold, for stor fart. Satt vilt i fare for å lide, med unntak av jeger C som faktisk har forårsaket lidelse. Jeger A hadde flaks og traff godt, jeger B hadde "flaks" og bomma, jeger C skadeskjøt. Da er det urimelig at det kun er jeger C som skal kunne dømmes for lovbrudd.

 

Jeg går ut fra at det er forholdsvis grei forståelse for at jegere kan dømmes for slik skyting?

Link to comment
Share on other sites

Viss man leser det som VestlandsJeger skriver, uten å tolke det i noen mer eller mindre tilsiktet retning retning...

So står det at han meinar at all UANSVARLEG jakt bør straffast, uansett om det går bra eller ikkje.

 

Det kan ikkje vere sånn at ein slipper unna med uansvarleg jakt, fordi ein hadde flaks og at det gjekk bra.

Link to comment
Share on other sites

Da bør vel all drevjakt i vestlandslier forbys snarest da grensen er hårfin på hva som er forsvarlig og uforsvarlig i skuddøyeblikket grunnet dyrene er stresset og ofte ikke stopper opp!! BTW jaktlykke, den eneste månen jeg ser er kong Harald på 10 kroneren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger,- vi trenger ikke dra denne debatten så langt. Det det koker ned til er at du vil ha straffet alle som driver med det du kaller "uansvarlig jakt". Egentlig veldig greit det. Du jakter slik du finner det ansvarlig, og jeg jakter slik jeg finner tingenes tilstand ansvarlige. Problem solved. Ikke lag ting mer kompliserte enn de er. For min del må du om så er gjerne betegne all jakt som utøves i Norge for uansvarlig -du klarer aldri 100% å eliminere faren for at en eller annen uheldig omstendighet forekommer under jaktturen.

 

Jaktlykke: God tur ut på månejakt. Tviler på du finner noe måneskinn å skyte på i dette drittværet som er på Vestlandet i kveld/natt. Synd de har meld dårlig vær til helga også for de av dere som har tenkt seg ut om natta. Selv må jeg stå over grunnet en lenge planlagt guttetur som jeg ikke klarte å få forskjøvet en uke frem i tid.

Link to comment
Share on other sites

Om du tar samme scenario. men forandrer parameterene til 90m og stillestående dyr. hvem skal straffes?

 

Ingen. Det er lov å være uheldig.

 

Hvis du nå spør om 150m og dyr i sakte gange, har jeg ikke noe godt svar. Poenget er ikke hvor grensene går, men at det finnes grenser for hva som er akseptabelt. Og at grensene ikke automatisk strekkes bare fordi man er heldig og treffer.

Link to comment
Share on other sites

@OptiBond

Nei, vi trenger ikkje å trekke denne debatten lenger. For vi er sannsynligvis eigentleg einige.

 

Eg har aldri hevda at den og den jaktforma er uansvarleg, det er det andre som har (feilaktig) konkludert ut i frå mine utsagn. Tvert i mot meiner ag at det aller aller meste av den jakta som blir bedreven i Noreg er etter mitt syn ansvarleg.

Det er heller ikkje jaktforma som styrer om jakta er ansvarleg eller ikkje. Det er skotsituasjonane.

 

Det eg vil fram til er at det av preventive hensyn bør vere ein reell fare for å bli straffeforfulgt dersom ein bedriver uansvarleg jakt. Eg trur og håpar at mine medjegerar er einige i det.

 

Eg vil og gjerne skyte inn at det ikkje er eg som eventuelt har gjort dette meir komplisert enn det er.

Link to comment
Share on other sites

Jo da Vestlandsjeger, rent begrepsmessig er vi sikkert enige. De fleste normalt oppegående individer er nok motstandere av uansvarlig jakt. Når dette temaet kommer til praktisk implementering får vi problemer. Det er vanskelig å trekke opp objektive grenser som er riktige for den enkelte. Hvis slike grenser trekkes opp og stadfestet på papiret vil det begrense den jaktutøvelsen mange mestrer og er glad i, mens en del andre ikke blir rammet i samme grad, da de kun skyter på stillestående dyr på 5 meters avstand med beisida til på lyse dagen, - sittende med rifla i benk.

 

Jeg mener de juridiske rammene man opererer med i dag er mer en strenge nok. Man har fortsatt en viss frihet under ansvar - ansvar for dyrevelferd og human avlivning. Enkelte utskudd vil alltid strekke strikken noe langt. Det må eventuelt vurderes av norsk rett fra sak til sak, uten at man i tillegg skriker etter "trafikkregler for norsk jaktutøvelse", hvor påtalemyndighetene står med laseren rundt første busk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Har ikke skutt noe selv i måneskinn enda, men har vert med. En stor fordel med lyddemper iogmed at denne reduserer munningsflammen og deretter reduserer blendingen når du skyter. Blendingen fra munningsflammen kan blende såpass at en ikke ser om dyret detter eller løper.

Link to comment
Share on other sites

Eit lite tips er å legge traktoregg i bakerste enden av bøen der ein jaktar hjort om natta. Dette lyser veldig opp på bøen, samtidig som det vert lett å oppdage dyr som kjem ut på bøen i.o.m at dei vil kome i "siluett" mot traktoregga. Må gå over med ducktape og tette evt hol i rundballane når jakta er ferdig sjølvsagt:-)

Link to comment
Share on other sites

Eit lite tips er å legge traktoregg i bakerste enden av bøen der ein jaktar hjort om natta. Dette lyser veldig opp på bøen, samtidig som det vert lett å oppdage dyr som kjem ut på bøen i.o.m at dei vil kome i "siluett" mot traktoregga. Må gå over med ducktape og tette evt hol i rundballane når jakta er ferdig sjølvsagt:-)

 

 

Du ender vel opp med tannlause kyr på gården etterhvert tenker jeg :lol: Eller det er kanskje ikke dine traktoregg? :)

Link to comment
Share on other sites

Har jakta hjort i 5 år heima på garden her på vestlandet, med igjenngrodde bratte lier.

Fann allerede ut første året at skulle eg få skutt hjort måtte det skje når hjorten var framme på åpent område, alstså bøen.

La meg på post på ettermiddagene, hjortene kom aldri utpå før det var for mørkt til å skyte. (med ein tasco 3-9x42 frå 1976 arva etter far min.) Dei dagane det var skikkeligt månelys kom ikkje hjortene utpå i det heile. (for lyst?) Bygde meg ny rifle med 2 fot demper (for å dempe munningsglimt) og kikkert som taklar dårleg lys utruleg bra. (meopta 3-12x 56 m/lys)

har til nå i karrieren skutt 10 hjortar, og alle har gått ned i smellen mellom kl 12 og 4 på natta. Men det kal og seies at eg har nok latt minst 3- 400 hjortar "gå" pga for mange usikre momenter som: urolige dyr, vondt å dømme alder, feil sort,full kvote, for langt hold, står ikkje i ønska retning, for små opningar i skydekke,tomt for batteri i kikkerten, for trøtt til å slakte,

Nattjakt er den sikraste jaktforma eg kan få til her på terrenget mitt, men det krever ein del andre ting av jegeren og våpenet enn ved jakt på dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Vi får legge denne inn i tråden.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

 

Vel, ser ut til at medlemmene som var på dette møtet fattet vedtak i flere saker, som var et annet enn det som var lagt frem av forbundet. Har ikke satt meg særlig godt inn i sakene fra møtet, bare lest referater i media/ jaktblader) og det jeg leste var stort sett positivt.

 

Jeg er imidlertid lite glad for at dette spørsmålet om "nærmere regler for jakt i skumring/ natt....." osv. i det hele tatt skal tas opp med tanke på klarere regler.

 

Hva er galt med systemet man har i dag??? Er det nødvendig med flere presiseringer??? Jakt om natta er i dag like lov som om dagen. Årelang praksis er nettopp stadfestet av Høyesteretts kjæremålsutvalg.

 

Jeg ser derfor ikke noen grunn til at man da skal vekke potensielt sovende bjørner eller begravde ulver eller lignende.

 

Saken er prøvd for norsk rett, jakt er lov 24/7, og da er jegrne de siste som trenger å starte utredning som vil gi innskenkede jakttider m.h.t. klokka.

Link to comment
Share on other sites

Måneskinsjakt og anna jakt i mørket må vera bra. Med god optikk og naturlege lyskjelder er dette stort sett ikkje noko problem. Skot ein er usikker på lyt ein halda tilbake uansett dag eller natt. Spanande er det og når ein kjem bort og ser etter kor stort viltet er og om det er bukk, kolle eller kalv, det er jo ikkje alltid lett å sjå når skotet smell :)

Link to comment
Share on other sites

Den siste kommentaren din vitner om uvitenhet omkring måneskinnsjakt eller så er jaktmoralen din lavere enn hva den burde være. De som skyter hjort i måneskinn vet godt hva de skyter på før smellet kommer. Hva du holder på med ønsker jeg ikke tenke på engang.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Fra NJFF sin side:

 

Nattjakt

Diskusjonene har rast det siste året i media og i jegermiljøene rundt spørsmålet om nattjakt, aktualisert blant anna gjennom en rettssak i Sogn og Fjordane. Der ble en jeger først dømt i tingretten, så frikjent i lagmannsretten, før Høyesterett stadfesta frikjenninga etter at påtalemyndighetene anka.

 

- Slik vi har tolka Direktoratet for naturforvaltning tidligere, er det risikoen for ikke å kunne gjennomføre et lovlig ettersøk som er det springende punkt ved nattjakt. Vår anbefaling er derfor at nattjakt bør legges til sein natt eller grying for å sikre at eventuelle ettersøk kan foregå i dagslys. Dette aktualiserer imidlertid også vårt mål om å få et skille mellom jakt og ettersøk, slik at det er hovedfokus på rask og effektiv avliving i ettersøkssituasjoner - enten det dreier seg om ettersøk etter jakt eller trafikkulykker - som er det primære, sier NJFFs viltkonsulent Webjørn Svendsen.

 

NJFF sitter nå i et utvalg sammen med DN som jobber med å få avklart blant anna nattjakt-situasjonen.

 

 

Er redd dette sitatet kan bli brukt av rettsapparatet neste gang. Er litt skuffet at de skriver slikt så generelt!!

Link to comment
Share on other sites

Atter en gang går NJFF ut og er "politisk korrekt".

Dette vil og kan bli brukt mot oss ved neste korsvei, det tror ihvertfall jeg.

 

Hva om månen er oppe og fin fra 20.00 og frem til 01.00 om natta, men deretter går ned.

Skal en ikke kunne jakte lovlig i dette tidsrommet da... ??

Ikke alltid at månen kommer opp på morrakvisten.

 

Og hva med å stille inn på post kl 02.00 om natta for å ta "gryingsjakta" og dyra er på bøen og blir skremt av?

Ville ikke det vært bedre å komme seg på post i kveldinga og ha god tid til å vente ?

 

Nei...NJFF imponerer desverre ikke denne gangen heller.

Link to comment
Share on other sites

Fra NJFF sin side:

 

Nattjakt

Diskusjonene har rast det siste året i media og i jegermiljøene rundt spørsmålet om nattjakt, aktualisert blant anna gjennom en rettssak i Sogn og Fjordane. Der ble en jeger først dømt i tingretten, så frikjent i lagmannsretten, før Høyesterett stadfesta frikjenninga etter at påtalemyndighetene anka.

 

- Slik vi har tolka Direktoratet for naturforvaltning tidligere, er det risikoen for ikke å kunne gjennomføre et lovlig ettersøk som er det springende punkt ved nattjakt. Vår anbefaling er derfor at nattjakt bør legges til sein natt eller grying for å sikre at eventuelle ettersøk kan foregå i dagslys. Dette aktualiserer imidlertid også vårt mål om å få et skille mellom jakt og ettersøk, slik at det er hovedfokus på rask og effektiv avliving i ettersøkssituasjoner - enten det dreier seg om ettersøk etter jakt eller trafikkulykker - som er det primære, sier NJFFs viltkonsulent Webjørn Svendsen.

 

NJFF sitter nå i et utvalg sammen med DN som jobber med å få avklart blant anna nattjakt-situasjonen.

 

 

Er redd dette sitatet kan bli brukt av rettsapparatet neste gang. Er litt skuffet at de skriver slikt så generelt!!

 

Dette er ikke bra, jeg lurer mest på hvem som sitter i nevnte utvalg ?? Da dette med nattjakt i hovedsak dreier seg om hjortejakt som man igjen har dessidert lengst erfaring med på Vestlandet regner jeg med at denne landsdelen er godt representert ? Om det skulle vise seg å ikke være slik så setter jeg et stort spørsmålstegn ved hele utvalget.

 

Et slik utsagn kan i verste fall ramme alle som jakter sen ettermiddag tidlig kveld som også 202 outback er inne på over her.

Link to comment
Share on other sites

Fullmånen varierer jo endel gjennom året og såvidt jeg har skjønt har den en elipseformet bane rundt jorda slik at avstanden varierer. Jeg har forsøkt å finne informasjon på nett som kan si noe om når månen går opp og ned i ulike deler av landet og hvor sterk de ulike fullmånene er, men finner egentlig ikke ut noe.

 

Er det noen andre her som har litt mer peiling eller vet om noen nettsteder med slik info som er forståelige for en ikke-astronom?

Link to comment
Share on other sites

Ja, soleklart.

Det vil garantert være til det beste for både jegern og viltet.

Jegeren kan foreta et evt, søk i dagslys, og man slipper unødig liing for det påskotne dyr.

Dessuten vil dette være i tråd med human jaktutøvelse.

Jeg er så glad for at det er folk i diverse direktorat som er ansatt for å kunne tenke for oss andre som ikke har fått den gaven.

Link to comment
Share on other sites

Folk må selfølgelig ha lov og ha sine forskjellie meninger om dette.

Det som er viktig er at det ikke blir et forbud mot kveld/ettermiddag/måneskinjakt bare på hjort grunnet at event ettersøk ikke kan startes før dagen etterpå.

Vi vet at ettersøket er den eneste grunnen til å endre regelverket, siden det er langt mindre skadeskyting på måneskinsjakt, en på vanlig jakt i utmark(drev)

Kommer det nye regler må det settes et klokkeslet eks 4-5 fem timer før det blir mørkt, uannsett om man jakter elg. rådyr, hjort, rein eller alt annet vilt.

Hvis det bare blir et forbud mot hjortejakta, har NJFF og Dn bommet helt.

Jeg vil tro Jmonsen vet hvilken repesentanter fra NJFF som sitter i utvalget med DN.

Jeg håper inderlig at dette er hjortejegere fra vestlandet, og ikke rypejegere og ørretfiskere fra østlandet.

Link to comment
Share on other sites

1.1. Arbeidsgruppas sammensetning

Vidar Holthe

Norges Skogeierforbund

Webjørn Svendsen

Norges Jeger- og Fiskerforbund

Kjell Grødal

Norsk Kennel Klubb

Ulf Lucasen

Fylkesmannen i Møre og Romsdal

Kai Erik Tørdal

Statens Naturoppsyn

Arild Sørensen

Direktoratet for naturforvaltning

Ingebrigt Stensaas , leder

Direktoratet for naturforvaltning

Tonje Stubsjøen Kvaløy, sekretær (før 1.8.09)

Direktoratet for naturforvaltning

Øyvind Bonesrønning, sekretær (fra 1.8.09)

Direktoratet for naturforvaltning

 

1.2. Arbeidsgruppas mandat og arbeidsform

Arbeidsgruppa skal utrede human og sikker jakt, og ta hensyn til jaktas anseelse i samfunnet, i forhold til følgende tema:

Jakt i den mørke delen av døgnet, primært i forhold til hjortevilt

Kunstig lys ved avliving av vilt som er fanget levende

Regelverket for ettersøk av sjøfugl

 

På bakgrunn av utredningen har arbeidsgruppa lagt fram denne tilrådningen på de overnevnte tema i forhold til eventuell endring av viltloven med tilhørende forskrifter, informasjonstiltak eller klargjørende retningslinjer.

 

2.2. Jakt i den mørke delen av døgnet, hjortevilt

Arbeidsgruppa er opptatt av at det skal være mulig å beskatte hjorteviltbestander gjennom jakt både i utmark og på innmark. Særlig hjort og rådyr beiter til dels intensivt på innmark i den mørke delen av døgnet. Hjortejakt på innmark i den mørke delen av døgnet er blant annet gjennom undersøkelsen ”Bedre Jakt” i regi av NJFF vist å være human. Innmarksjakt på hjort er også et viktig bidrag for å beskatte til dels store bestander av hjort med relativt lavt time- og ressursforbruk for den enkelte jegere/rettighetshaver. Felling av hjort på innmark vil også bidra til å beskatte den delen av bestanden som faktisk gjør skade på innmark.

 

Arbeidsgruppa ønsker å tilrettelegge for jakt på innmark i den mørke delen av døgnet i perioder hvor lysforholdene tillater dette. Det er derfor ønskelig å tillate jakt gjennom hele natten i perioden to dager før og to dager etter fullmåne. Arbeidsgruppen ønsker videre å innføre et generelt forbud mot all hjorteviltjakt i tiden fra kl 2200 til kl 0300.

 

Her er noe av det som står i arbeidsgruppens utkast som var ferdigt i Mars 2010.

Link to comment
Share on other sites

 

Innmarksjakt på hjort er også et viktig bidrag for å beskatte til dels store bestander av hjort med relativt lavt time- og ressursforbruk for den enkelte jegere/rettighetshaver. Felling av hjort på innmark vil også bidra til å beskatte den delen av bestanden som faktisk gjør skade på innmark.

 

Arbeidsgruppa ønsker å tilrettelegge for jakt på innmark i den mørke delen av døgnet i perioder hvor lysforholdene tillater dette. Det er derfor ønskelig å tillate jakt gjennom hele natten i perioden to dager før og to dager etter fullmåne. Arbeidsgruppen ønsker videre å innføre et generelt forbud mot all hjorteviltjakt i tiden fra kl 2200 til kl 0300.Her er noe av det som står i arbeidsgruppens utkast som var ferdigt i Mars 2010.

 

Dette beviser at innstillingen går som fryktet :evil:

Kan noen tenke seg steder på vestlandet som pga topografi vil være utelukket for måneskinnsjakt pga dette.

Månen kommer ikke frem pga fjellformasjoner annet enn tidlig/ seint av hengig av hvordan innmarka ligger.

 

To dager før og etter fullmåne! Hva er dette - PØLSEVEV

 

Et lite dassrullsikte får nok lys til å skyte ved snø og halv måne! Utkastet er egnet til å forby nattjakt. Jeg kan si at det jeg trenger for sikkert skudd på innmark er gunstig beliggenhet, gulnet gress/rim og 1/3del av månen synlig. Men dette er jegerens vurdering. Inne i skogen kan månen være så full den bare vil, det hjelper ikke, knapt nok på myrområder. I utmark kan det være kvist som ikke er synlige i vanlig dagslys engang.

 

Hva er forresten forskjellen på rev og andre arter som jaktes på åte, sammenlignet med hjortevilt? ut fra synspunkter om human jakt? Dersom denne innstillingen går gjennom vil andre arter følge. Jeg hører allerede NOHA argumentere. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor ønskelig å tillate jakt gjennom hele natten i perioden to dager før og to dager etter fullmåne. Arbeidsgruppen ønsker videre å innføre et generelt forbud mot all hjorteviltjakt i tiden fra kl 2200 til kl 0300.

 

For å sitere ungdommen: Whaaat???

 

To dager før/etter fullmåne kan være så mangt. Når forholdene ligger til rette for det (f.eks. ved klarvær og rim eller rikelig dogg på marka) er det fullgodt bøjaktlys lenger fra fullmåne enn bare pluss/minus to dager. Dette smaker av hestehandling og kompromissing overfor folk som ikke selv har erfaring med måneskinnsjakt

Link to comment
Share on other sites

[...]Dette smaker av hestehandling og kompromissing overfor folk som ikke selv har erfaring med måneskinnsjakt

Jeg synes det høres mer ut som resultatet av årevis med gnål fra oss jegere om "klarere regler". Noe vi kanskje bør tenke på i forhold til langholdsjakt også, før det blir "generelt forbud mot skudd over 180m, men på helt vindstille dager er skudd på avstander opptil 312m tillatt"

Link to comment
Share on other sites

Urk. Det er så typisk, og så inkonsekvent. I en setning stadfester man at jakt i mørket står for stor andel av total felling og liten andel av total skadeskyting, og i neste setning foreslår man at jakt i mørket skal reguleres strengt.

 

Reguleringskåte nisser!

 

Er forøvrig helt enig i at man skal passe seg for å etterspørre "klarere regler". Når noen skal lage klare regler, så innebærer det oftest en skjerping i forhold til mer runde formuleringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...