Jump to content

Måneskinnsjakt - Kva synst du?


Berglid

Jakter du i måneskinnet?  

573 members have voted

  1. 1. Jakter du i måneskinnet?

    • Ja
      500
    • Nei
      80


Recommended Posts

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er en konsekvens av at DN har tapt en rekke rettsaker angående jakt i den MØRKE tiden av døgnet.
Ah. Jeg skjønner: Altså, fordi jegere har blitt frikjent for (muligens forsvarlig) måneskinnsjakt skal reglene skjerpes inn? At DN "har tapt en rekke rettsaker" kan like gjerne bety at Noen™ har vært for litt for kåte på å anmelde forsvarlig måneskinnjakt som at det utøves uforsvarlig jakt her i kongleriket.

 

Slike rigide regler er uansett ganske så meningsløse i forhold til det komplekse bildet som jegeren må vurdere før h*n legger seg til og eventuelt slipper avgårde et skudd.

Link to comment
Share on other sites

kan like gjerne bety at Noen™ har vært for litt for kåte på å anmelde forsvarlig måneskinnjakt som at det utøves uforsvarlig jakt her i kongleriket.

Det er akkurat som med "langholdsjakta", bare at den er mindre vanlig og ingen er anmeldt ennå. Årsaken til mangelen på aksept er den samme i begge tilfeller, de som er blodig imot, de som anmelder, , de som håper på regulering, og de som regulerer forstår ikke hvordan det kan være forsvarlig.

Dette av mangel på kompetanse, og mangel på tillit til jegerene, og helt sikkert en god dose ønske om å tekkes en "opinion" eller noe slikt, som ikke aner hva det dreier seg om.

 

Begge deler trenger en positiv opplysningskampanje, der en viser hvordan det kan gjøres, og skal gjøres for å være nettopp forsvarlig.

 

K

 

PS Om en vil være litt ironisk (les det ordet et par ganger, svelg, og sett ned kaffekoppen!):

Siden det er allmen aksept blant jegere for at "det som ikke blir sett er lov", f.eks. ulvejakt, bjørnejakt, langholdsjakt, skyting på løpende dyr, TX heartshot, wtf. - så er løsningen på bøjakt om natta problematikken såre enkel. Pil og Bue - intet hørt, intet sett....

Link to comment
Share on other sites

Vi jegerar har delvis oss sjølv å takke for dette her. Vi motarbeider kvarandre og prøvar å "slå i hjel" andre sine jaktformer og kulturar. Kanskje ikkje so veldig aktivt, men ved hjelp av holdningar og uttalelsar.

 

Vi har ein tendens til å framstille den jakta vi sjølv driver og foretrekker som "det einaste rette". Og det som dei andre driver med er ofte stempla som uetisk, uforsvarleg, lite utfordrande, kjedeleg, slakting, uansvarleg, dårleg forvalting osv osv.

 

Dette gjelder vel egentlig det meste av jakt. No er det langholdsjakt og månsekinnsjakt som er diskutert. Men vi har sett same eksempla når det gjelder bøjakt, drivjakt, jakt med hund, jakt uten hund, jakt med hagle, jakt på sittande fugl, jakt i dårleg lys, jakt med umoderne utstyr, jakt med moderne utstyr, jakt på rovdyr, jakt på matvilt, jakt på skadedyr, hegnjakt, safarijakt osv. (her kan ein fortsette i det uendelege).

 

Her er vi litt skuldige alle saman. Kven kan med handa på hjarte seie at dei aldri har uttalt seg eller tenkt negativt om ei eller anna jaktform, sjølv om den er både lovleg og forsvarleg...?

Link to comment
Share on other sites

Vel, mitt syn på saken er at jakt som foregår mindre enn 5 timer før mørkets frembrudd er forkastelig, da dette vil kunne forårsake unødig liing av det beskutte dyr.

Imidlertid kan jakta starte 1 time før dagslys slik at man kan postere og slikt.

Meine no eg, så da so!

 

Dette vil jeg gå så langt som å si at det er ekstremt trangsynt. Mene noe om en sak som tilsynelatene kun blir basert på synsing. Med forbehold om at dette er ironi da.

 

Jeg har skutt 3-sifret antall rev der de fleste er skutt i den mørke halvdelen av døgnet. Og kun med rifle. En god del av disse revene er skutt når månen er på sitt mørkeste. Såkalt svartmåne. Og dette med små kikkertsiker som Leupold VX-3 3,5-10x41, Swarovski AV 3-9x36 og AV 3-10x42. Først i fjor kjøpte jeg en Zeiss 6-24x56 m/lys.

 

Nå er det hjort og rådyr som kan få innstramninger i "skytetider". Men etter noen år med dette er det jo enkelt å forby nattjakt på generelt grunnlag. Og da begynner jeg å lure på om det blir et generelt jaktforbud i Finnmark og Troms i perioden ca. 20. november til 20. januar pga. mørketid. Ca. 2 mnd. En betydelig andel av revene blir skudd i denne perioden. Hva skjer da med predatorkontroll i forbinnelse med storfugl og rype.

Og da kan man trygt si at åtejakt på jerv går rett til h...... ettersom denne jakta foregår i nevnte periode og slutter 15. februar.

Vi har ikke hjort og rådyr her nord. Men dem er større enn rev og jerv og fortoner seg derfor på meg som enkle å skyte. Så jeg ser definitivt ikke problemet med nattjakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forslaget er som fryktet :!:

Mitt lille hjortevald blir bortimot verdiløst hvis dette blir de nye reglene/lovene.

Her skytes tre av fire dyr på innmark / nattjakt.

 

Været på Vestlandet og ikke minst Møre og Romsdal er en uberegnelig faktor.

Det spiller ikke alltid på lag med fullmånen.

Ofte må en ta til takke med halv måne, men er forholdene som andre beskriver med litt rim eller ller gult gras på bakken, så er muligheten for vellykket jakt så absolutt tilstede.

Misser en et par slike "fullmåneperioder" på grunn av dårlig vær, kan jakta fort være over uten resultat.

 

Et slikt regelverk (hvis det blir vedtatt) vil etter min menig og erfaring, så absolutt utfordre jegerstanden i forhold til å felle tildelt kvote.

Nå er jo ingen vald like hverken når det gjelder beliggenhet, topografi, størrelse, eller viltmengde, men her går en ut veldig kategorisk og skjærer alle over en kam.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå snakket med flere tunge aktører i utvalget som skal ha kommet med denne innstillingen.

 

Det som er helt klart er at dette jmonsen siterer kun er et forslag til utvalget. Der er flertall i utvalget for å fortsette med dagen regler. Grunnen til at dette utkastet ble skrevet slik det foreligger er at en fra mindretallet "prøvde" seg, fordi Tørdal SNO som skulle skrive et utkast ble forhindret p.g.a. mange andre viktige gjøremål.

Det jmonsen siterer må sees på som internt arbeidsnotat og avspeiler som sagt ikke flertallets ønsker/innstilling

 

De som støtter oss jegere er og vil ha det tilnærmet slik som før kanskje med litt krav til jeger og utstyr, er:

Vidar Holte,

Vebjørn Svendsen,

Kjell Grødal

Ulf Lukasen

Kai Erik Tørdal

 

Ser man da på jmonsens liste så er DN's folk til sterkt mindretall. Jeg snakket lenge med Stensås, utvalgets leder, idag og fikk nesten en følelse av at han var på vippen til å støtte flertallet. Det ble aldri sagt men tonen i praten vi hadde idag kunne lett tolkes slik. Husker godt de første gangene jeg snakket med ham om temaet for 15år siden eller mulig lengre siden, for å si det enkelt så har han endret seg veldig i rett retning.

Link to comment
Share on other sites

Som ivrig måneskinsjeger vil jeg si at 4 dager før og etter fullmåne er å betrakte som prima forhold.

Med godt utstyr kan dette også trekkes lenger uten at det går ut over sikkerheten.

Det vil si om månefasen er riktig, er den ikke det trenger ikke dagen med fullmåne engang hjelpe.

Når det gjelder freding mellom kl 22 og 0300 er dette total skivebom.

Det kan foreksempel være totalt uforsvarlig og skyte kl 20.00-21,55 hvis været og årstiden tilsier det. På den annen side kan det være prima forhold kl 22.05 og utover til kl 03,00.

Her i valdet er det til nå skutt 7-8 hjorter, de aller fleste er skutt mellom kl 20,30 og 21,15 om kvelden, samt noen få om morgenen.

Hvis det hadde blitt skadeskyting her måtte ettersøket vente til dagen etterpå, det samme om hjorten hadde blitt skutt kl 20.00. allikevell hadde dette vært greit innunder gjeldene regelverk som er foreslått.

Jeg ser det er mangen som blander inn langholdsjakt i denne tråden.

Kan ikke de innleggene postet under egene tråder som det er mangen av nå.

Dette er noe som engasjerer mange hjortejegere, og som er høgaktuelt nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Måneskinsjakt, eller heller Nattjakt med tilstrekkelig lyskontrast (les rim, baklys på himmelen etc) er etter mitt syn, en av de mest humane av de jaktformer vi har her til lands.

 

Dyrene er rolige, ustressede, og normalt på svært nært hold (hvor nært trodde jeg ikke selv, før jeg i år ble med ut), Og man har en kontrollerbar situasjon, som helt overgår alt annet jeg har vært borte i. Man har tid!!! Tid til å velge, tid til å tenke, tid til å vurdere, tid til å prøve og vurdere skytestillinger. Tid er en luksus som man normalt ellers ikke har i de fleste andre former for jakt/jaktutførelse, og etter mitt syn kan tid ikke skattes høyt nok innenfor utøvelse av jakt.

 

Og derfor skjønner jeg egentlig ikke hele problematikken rundt temaet (med mindre man skal tenke på enkelte overivrige tjenestemenn og kvinner, som har helt andre motiv en human jakt som bakgrunn for sin motstand).

 

Jeger må ha kontroll med hvilket dyr man skyter på (les merke, modell etc :wink: ). Ved nattjakt, gis jegeren uovertruffne muligheter til dette.

 

Jeger må ha kontroll med sikker bakgrunn (ikke andre dyr bak etc). Ved nattjakt, har man så god tid til å kontrollere dette. At redusert sikt, mer enn kompenseres av tiden man har til rådighet.

 

Jeger skal som utgangspunkt, føle seg 100% sikker på at felling lar seg gjøre med første skudd (selv om det av den grunn ikke på noen måte kan acforventes at dette alltid blir resultatet, da det ligger i jaktens natur at der er mange ikke kontrollerbare variabler). Grunnet bedre tid, og normalt mange forberedte skyteposisjoner. Har man som oftest fjernet vegitasjon og andre hindringer på forhånd, og er derfor ikke i en dårligere situasjon enn på dagtid.

 

Det man trenger for å sikkre absolutt maksimal humanjakt til alle døgnetstider med tanke på sikt, ligger ikke til jaktutførelsen i seg selv. Men i ettersøket, og de begrensninger myndighetene der har tredd ned over hodene våre.

 

Kort sagt bør ettersøk skilles helt fra jakten, dens regler og eventuelle høyverdige ideal.

 

Som sådan bør alt som har med ettersøk, og dets mulige komplikasjoner. Fjernes fra kravet om human jaktutførelse (ved at det tas inn i forskrift. "At ved bedømmelse av humanjaktutførelse, skal mulighet for om ettersøk må foregå i lys eller mørke, ikke tilleges betydning").

 

Ettersøksekvipasjer burde kunne bli godkjent for bruk med lys eventuelt også nattsikter/kikkerter (bestående av Hund, Hundefører, egen skytter? Og nødvendig utstyr). Også ved ettersøk utenfor kommunal regi.

Dog kun ekvipasjer som går på utleie, også utenfor eget vald. Helst med en eller annen form for "elite/proff" sertifisering, som kontrolleres år om annet (den delen kan nok kammerets ettersøksjegere definere, så uendelig mye bedre enn jeg kan). Er det som trengs, resten er allerede vel ivare tatt.

 

Så langt jeg kan vurdere. Er det eneste som smaker av inhumanitet ved dagens jakt opplegg, at muligheten til å bruke det som måtte finnes av teknologi ved ettersøk er begrenset. Og det er begrensninger som myndighetene pålegger oss.

 

Ettersøk har kun ett mål, å friskmelde uskadet dyr, eller få avlivet skadet dyr. Og etter mitt syn, er det eneste riktige å legge til "med alle tilgjenglie middler".

 

Vel, der har dere hva jeg synes om saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i flere år hatt et forslag til løsning på dette med nattjakt som også motstanderne burde kunne akseptere. Det går ut på at man fikk en slags sertifisering ved at man deltok og bestod et kursopplegg. Et slik opplegg måtte både ha en praktisk og teoretisk del og at man ikke bestod om man f.eks. hadde dårlig nattsyn, d.v.s. at man da ikke klarte den praktiske delen/kravet.

Der finnes klart nok ekspertise til å lage et godt og enkelt opplegg, og at de som bestod fikk dette med på Jegeravg. kortet.

Mest kunnskap om dette finner man nok der hvor slik jakt har vært praktisert lengst, nemlig på Vestlandet fra Boknafjorden til Trondheimsfjorden

 

Jeg tror at opplæring og opplysning som regel er det beste, forbud som folk ikke forstår gjør oss bare til lovbrytere.

Link to comment
Share on other sites

C.E.A. : Hvor mange eldre grunneiere kjenner du som ville deltatt på dette kurset? De fleste jeg har vært i kontakt med av denne kategorien gjør som de vil selv.

 

 

På et vald hvor jeg har jaktet mye er deler av valdet i skygge av fjell frem til ca kl 22.0 litt avhengig av høyde på månefase. Fra ca kl 01.00 er de beste arealene fullt belyste.

 

Jeg har selv skutt dyr ca kl 20.00, 02. 00 og kl04.00 samme natt. Man rekker akkurat og få frem og slakte før neste dyr. På samme helg har 15-20% av kvoten falt - på natt.

 

Hadde vært interessant med en oversikt på fluktstrekker på natt kontra skumring/driv jakt. Min oppfatning er at fluktstrekket er kortere på natt fordi dyrene er roligere.

Link to comment
Share on other sites

Nå er Natt/Skumrings jakt noe som har vært diskutert i mange sammenheng. Det er et tema som kommer opp hver eneste høst.

Langt de fleste av oss som bedriver eller har drevet denne formen for jakt, holder oss langt innenfor det som er akseptert av DN, Viltforvaltning og almenhetens syn.

Så er det de som tøyer strikken over bristepunktet og forårsaker at vi havner i offentlighetens søkelys.

Den tredje varianten som og da havner i Justissystemets klør, har sin bakgrunn i nabokrangel, misunnelse, og liker ikke jakt jeg. Og da ringes det til Onkel blå og vedkommende anmeldes for ulovlig jakt. Onkel rykker ut og må lage en rapport på saken.

 

Vi må som jegere balansere mellom disse punktene, og av å til er vi våre egne fiender i en slik sammenheng.

 

Nå har jeg hatt dette dokumentet lenge å viste om dissensen i gruppen, fikk en ny kopi for et par dager siden. Da med med spørsmål om min mening om saken.

Jeg synes forslaget går for langt, og er på utsiden av det vi trenger av reguleringer.

Link to comment
Share on other sites

C.E.A. : Hvor mange eldre grunneiere kjenner du som ville deltatt på dette kurset? De fleste jeg har vært i kontakt med av denne kategorien gjør som de vil selv.

.

 

Der måtte vært overgangsordninger for de som beviselig har holdt på med dette lenge som ved innføring av jegerprøven, båtførerbevis etc.

Link to comment
Share on other sites

Begynner mildt sagt å bli drittlei papirmølla og alle reguleringer forvaltningen samt mer lokale aktører som kommunen, hjorteviltutvalg etc. finner opp. Det burde snart settes i produkjon en egen "jegersekk" med tilpassede lommer for utskrifter fra lovdata samt alle nødvendige dokumenter og sertifikater. Jeg nevner noen; våpenkort, skjema med div. valdinfo ifm. med event. ettersøk, kvittering for innbetalt for tilgang til ettersøkshund, kort på tildelt dyr, jegeravgiftskort m/kvittering for innbetalt avgift...

 

Heldigvis slapp vi å traske med oss den bærbare safen for innlåsing av sluttstykke og patroner i tilfelle vi skulle ønske å sove på post

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke tenkt å mate noen istykkerskutte bjørner eller halvsprukne troll...

 

Poenget mitt er at enkelte som arbeider med forvaltning (uttaler meg helt generelt nå) kommer til et punkt hvor det er selve forvaltningen/ saksbehandlingen som blir viktig, ikke målet man søker / burde søke å nå. De mister perspektivet i forhold til den oppgaven/ jobben en er satt til å gjøre, samtidig som det blir en stadig sterkere identifisering mellom egen person og selve forvaltningsgangen/ saksbehandling/ det daglige arbeidet.

 

Når noen så stiller spørsmål ved et vedtak, går vedkommende direkte i skyttergraven, og forsvarer seg (=les: vedtaket/ saksområdet/ egen person o.s.v.) med nebb og klør. Samtidig gjelder det å stadig "finne opp nytt krutt" som kan fremstå som spiselig av allmenheten, slik at det ser ut som en produserer noe matnyttig i det daglige og opprettholder den urettmessige maktposisjonen.

 

Eksempel:

 

Møte hvor ledelsen i en offentlig etat bruker flere timer på å diskutere/ avgjøre om årstallet 2010 skal uttales "to-tusen-og-ti" eller "tyve-ti". Dette fatter de så vedtak på/ regulerer gjennom egen forskrift. :roll: Mao roter de med et ikke-eksisterende problem for alle andre enn dem selv.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig OptiBond FL og det vel egentlig mitt poeng også. Min personlige mening er at mesteparten av forvaltningen driver med nettopp dette, og den logiske konsekvens av det fenomenet du beskriver er at en eller annen faktisk i fullt alvor kan påstå at du ikke har kontroll på våpenet ditt hvis du sovner på post. Dermed har vi nok et problem som må "løses"... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra det åpebare - mangel på kompetanse - så er det en alvorlig logikkbrist i noe av argumentasjonen.

 

Begrunnelsen er at det ikke kan drives ettersøk. Ja med dagens restriksjoner er det vanskelig.

Men skal jakten begrenses fordi ettersøksreglene er basert på feil kriterier.

Dersom ettersøk skal drives så må ettersøksmetoder tilpasses jakten, ikke omvendt.

Dagens ettersøk er mer eller mindre en form for kennelklubbpremiering av hunder. Det er ikke tilpasset ettersøk under vanskelige forhold.

Det er fullt mullig å drive ettersøk om natten, enten med teknisk utstyr eller med andre hundetyper. F eks slippe stillende hunder og gå inn på losen. Det fungerer antakelig mye raskere enn noen av dagens ettersøkshunder.

 

Ettersøk av skadet hjortevilt gjelder ikke bare skadeskutte dyr. Trafikkskadde dyr utgjør kansje like mange ettersøk, og påkjørsler skjer vanlighvis i mørket. Behov for effektive ettersøk på natten er derfor en nødvendighet uansett, og da forsvinner mye av argumentasjonen mot nattjakt bort.

 

Alternativet er enten å forby bilkjøring i samme periode som jakten forbyes, eller forby dyrene å bevege seg om natten.

 

Kjenner jeg byråkratiet rett blir det siste alternativet valgt.

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen er at det ikke kan drives ettersøk. Ja med dagens restriksjoner er det vanskelig.

Men skal jakten begrenses fordi ettersøksreglene er basert på feil kriterier.

 

Dette er vel kanskje kjernepunktet i problemstillingen.

Og utgangspunktet er at vi som bedriver nattjakt/måneskinnsjakt er potensielle kjeltringer.

Blir det lempet på å kunne bruke lys til ettersøk, tror man tydeligvis at vil det medføre at mange flere vil ta sjanser og sende avgårde tvilsomme skudd...

 

Personlig har jeg holdt igjen minst like mange skudd under smygjakt på hjort, som under måneskinnsjakt.

Grunnen kan være at en ikke er helt sikker på hvilket dyr det er, kvist i skuddlinja, dyret står i feil stilling osv.

Man slenger ikke avsted et skudd og håper det beste fordi det bare er å ringe etter ettersøkshund og vips så er kjøttet i fryseren.

Dette gjelder både dag og nattjakt.

 

Utgangspunktet må jo være at jegerene er ansvarsfulle og seriøse mennesker i forhold til det viltet de tar.

Men her ser vi konturene av enda en innstramming fordi vi som jeger "ikke klarer å forholde oss seriøst til viltet og jakta".

Med andre ord, vi mangler tydeligvis tillit i enkelte kretser.

 

Tenk om vi hadde hatt et seriøst Jegerforbund som kunne tale vår sak uten å måtte værer politisk korrekt til ehver tid...

Link to comment
Share on other sites

Vi har et jakttårn hvor jeg flere ganger har opplevd at det har gått dyr klin inntil. 2 ganger har jeg skutt kalv i det som må karakterises som "veldig mørkt". Det har vært i 7-8 tiden på kvelden i november, uten måne og med regn og mørke skyer.

 

Begge gangene satt jeg og ventet en times tid på at dyra skulle komme litt ut fra tårnet så vinkelen ned ikke skulle bli for bratt. Satt musestille og hørte de beite. Begge gangene skjøt jeg kalven på ca. 4-5 meters avstand.

 

Når man sitter slik en time venner øynene seg til det lille lyset som er. Pulsen går litt ned og det hele blir veldig kontrollert. Selv så sent på kvelden i november er det litt lys som gir tilstrekkelig sikt på så kort avstand.

 

Samtidig har jeg blitt langt mer tilbakeholden på situasjoner med begynnende skumring og langt hold hvor skygger spiller inn og vinkelen på dyra blir vanskeligere å vurdere.

 

Mitt poeng er at man må vurdere hele situasjonen. Lys, avstand, hvor god tid man har, hva slags dyr man skyter på etc. Jeg ville antagelig ikke skutt på en kolle i en slik situasjon i det jeg ikke kunne vært trygg på hvorvidt hun hadde kalv.

Link to comment
Share on other sites

Er visst blitt ulovlig å jakte i mørke :)http://www.kvinnheringen.no/nyhende/article5306624.ece

 

Måtte bare skrive et svar til på denne, her ser man der er et lensmannskontor som virkelig har satt seg inn i og forstått dette. Måtte bare flere komme etter.

Se hva de sier: http://www.kvinnheringen.no:80/nyhende/ ... 311901.ece

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sakset fra NJFF sine sider :

 

Vil jobbe for klarere nattjaktregler.

 

Norges Jeger- og Fiskerforbund skal ta initiativ overfor Direktoratet for naturforvaltning for å få utarbeida klare regler for hvordan jakt i skumring og måneskinn skal utføres. Reglene må klargjøre aktsomhetskrav og tiltak jegeren bør /må iverksette for å redusere sannsynlighet for skadeskyting.

 

 

Pleier ikke hisse meg opp her på forumet og har vel til gode å skrive noen "negative" innlegg (tror jeg).

Mer her er et klart eksempel på at komplett ubrukelige NJFF legger seg opp i ting som GARANTERT vil føre til restriksjoner og gjøre det vanskeligere for oss jegere.

Ordningen som vi har (har hatt..?) har fungert helt utmerket er min mening.

En trenger jo ikke akkurat oppsøke tettbebygd strøk for å ta ut hjort på nattestid,det går jo an å ta litt hensyn til folk som ikke er komfortabel med jakt og skyting generelt.

Å gjøre det har vi alle igjen for i det store og hele.

Å etterspørre klarere regler er i dette landet synonymt med innstramminger.

I stedet for å blande seg inn i dette burde heller NJJF lagt mer arbeid i å hjelpe de som har fått problemer med ordensmakten grunnet misforståelser med nattjakt/måneskinnsjakt.

De som strekker strikken for langt med denne jaktformen,vil nok uansett ikke bry seg om noe forbud.

Det som skjer er at det blir stukket kjepper i hjulene på de av oss som jakter på dene måten hensynsfullt.

 

En ting er iallefall sikkert,det er at etter NJJF sitt engasjement i blyforbudsaken så meldte jeg meg ut,og de vil aldri noen sinne få en eneste kontigentskrone fra meg!

Vil anbefale andre å gjøre det samme når en ser på idiotien de her har startet.

Link to comment
Share on other sites

Ettersøk av skadet hjortevilt gjelder ikke bare skadeskutte dyr. Trafikkskadde dyr utgjør kansje like mange ettersøk, og påkjørsler skjer vanlighvis i mørket. Behov for effektive ettersøk på natten er derfor en nødvendighet uansett, og da forsvinner mye av argumentasjonen mot nattjakt bort.

 

Alternativet er enten å forby bilkjøring i samme periode som jakten forbyes, eller forby dyrene å bevege seg om natten.

 

Kjenner jeg byråkratiet rett blir det siste alternativet valgt.

 

Jeg vil si meg enig i at å forby kjøring etter mørkets frembrudd er egentlig et genialt forslag.

Det vil gi en rekke fordeler som: Mindre bilkjøring, og dermed mindre drivstofforbruk, og dermed en mer miljøvennlig nasjon.

Det vil bli vanskeligere for kriminelle å operere om natten, og det vil gi amfunnet mere ro over seg.

I tillegg vil det bli enklere for myndighetene å ha kontroll på innbyggerene, med alle fordelene det vil gi for styrende myndigheter.

Dessuten så høres det veldig politisk korrekt ut, og vil ta seg bra ut for Norge i internasjonal sammenheng.

Det å forby dyr i å bevege seg om natten, er ikke bra, da det helt klart må være dyremishandling, og er dermed ikke politisk korrekt.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg gikk inn på denne og klikket meg frem til data for 23 sept og Trondheim (som er nærmeste geografiske sted for meg). Her ligger følgende data:

 

 

Lunar Data for Thursday, 23 September, 2010

 

Apparent geocentric position

Right ascension 23h 50m 19s

Declination 4° 19' 58"

Range 404,788 km

Constellation Pisces

Appearance

Diameter 29.52'

Illumination of disk 100%

Libration in longitude -1.654°

Libration in latitude -6.476°

 

Topocentric Event Time Altitude

Sets: 07:26 +0.1°

Rises: 18:26 +0.1°

Maximum altitude: 00:51 29.1°

 

Altitude betyr vel høyde, og ut fra det overenstående så kan man slutte at månen er høyest ca. 10 på ett om natta og at den da står i en vinkel på drøyt 29 grader fra jorda (Trondheim)?

 

Range er vel avstand fra jorda til månen og den varierer vel noe ettersom månen går i en elipsebane. Jeg søkte meg frem til at minimum avstand er ca. 356 000 km og max avstand er ca. 406 000 km. Avstanden neste torsdag er da nesten så stor som den blir, hvilket igjen antakelig betyr at månen ikke er så sterk.

 

Librasjon er vel hvordan månen snurrer rundt sin egen akse og har vel mindre betydning for hvor sterkt den lyser?

 

Men, er det noen som vet variasjonsbredden på høyden? Altså vinkelen fra jorden som neste torsdag skal være ca. 29 grader? Jeg ser forøvrig at når jeg klikker meg noen dager fremover så øker denne "altituden" til f.eks ca.43 grader på søndag den 26. Avstanden til jorda reduseres også til 398 000 km. Står månen alltid høyere i dagene etter fullmåne og kommer den alltid nærmere?

 

Hvis noen har begrep om hvor sterkt de ulike faktorene slår ut på lysstyrken hadde det også vært interessant å vite.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke fritt for at jeg må flire litt. 20mm cannon kan virkelig komme med sprøe ironiske innlegg. Se noe innkortede sitater under. Det oser jo ironi.

 

Tror med dette av vi kan avskrive 20mm cannon som seriøs debatant i denne tråden.

 

Vel, mitt syn på saken er at jakt som foregår mindre enn 5 timer før mørkets frembrudd er forkastelig, da dette vil kunne forårsake unødig liing av det beskutte dyr.

Imidlertid kan jakta starte 1 time før dagslys slik at man kan postere og slikt.

Meine no eg, så da so!

 

Dette vil jeg gå så langt som å si at det er ekstremt trangsynt. Mene noe om en sak som tilsynelatene kun blir basert på synsing. Med forbehold om at dette er ironi da.

 

Nå er det hjort og rådyr som kan få innstramninger i "skytetider". Men etter noen år med dette er det jo enkelt å forby nattjakt på generelt grunnlag. Og da kan man trygt si at åtejakt på jerv går rett til h...... ettersom denne jakta foregår i nevnte periode og slutter 15. februar.

Så jeg ser definitivt ikke problemet med nattjakt.

 

 

Ettersøk av skadet hjortevilt gjelder ikke bare skadeskutte dyr. Trafikkskadde dyr utgjør kansje like mange ettersøk, og påkjørsler skjer vanlighvis i mørket.

Alternativet er enten å forby bilkjøring i samme periode som jakten forbyes, eller forby dyrene å bevege seg om natten.

 

Kjenner jeg byråkratiet rett blir det siste alternativet valgt.

 

Jeg vil si meg enig i at å forby kjøring etter mørkets frembrudd er egentlig et genialt forslag.

Det vil gi en rekke fordeler som: Mindre bilkjøring, og dermed mindre drivstofforbruk, og dermed en mer miljøvennlig nasjon.

Det vil bli vanskeligere for kriminelle å operere om natten, og det vil gi amfunnet mere ro over seg.

I tillegg vil det bli enklere for myndighetene å ha kontroll på innbyggerene, med alle fordelene det vil gi for styrende myndigheter.

Dessuten så høres det veldig politisk korrekt ut, og vil ta seg bra ut for Norge i internasjonal sammenheng.

Det å forby dyr i å bevege seg om natten, er ikke bra, da det helt klart må være dyremishandling, og er dermed ikke politisk korrekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hjortejakta nærmer seg, og i år sammenfaller jaktstarten ganske godt med fullmånen (12 sept), jeg drar derfor frem denne tråden igjen.

 

Generelt ser det ut som månen er ganske langt unna på alle de fire fullmånene vi får i høst, men datoene er jo glimrende. Mulig jeg fabulerer, men i vårt terreng har vi en del bukk som streifer rundt oppe på snaufjellet og med fullmåne og mildt septembervær ser jeg for meg en fantastisk natt alene oppe på fjellet. Bare meg og bukken frem mot soloppgang. Jeg tenker vel ikke så mye måneskinnsjakt. Det handler vel mest om å utnytte mild september ute under stjernene, soloppgangen på fjellet og det å være på plass når det blir lys, men treffer man på dyr på en lys gressflekk i måneskinn så...

 

Det jeg lurer på er vel om andre har jaktet i månelys i åpen utmark eller oppe på fjellet? Eller er det helt fy fy?

Link to comment
Share on other sites

Personlig er måneskinnsjakt "bø-jakt", hvor en har en jevnt homegen, ensfarget bakgrunn. Det beste er når hjorten passerer over "brakkede" marker som er meget gulfargede. En skyter på korte avstander (under 50 meter), 110% sikker bakgrunn osv. Også en fordel hvis dyret ikke står i skogkanten med snuten vednt mot skogen, men heller vendt utover marka.

 

Med det fuktige været som farer over Vestlandet nå, med høy luftfuktighet og temperatur, dis osv, tror jeg neppe kommende helg blir en måneskinnshøydare - men kan jo håpe. Rimfylt mark og stjerneklart i oktober/ november er helmax.

 

Begynner uansett jakta med bø-jakt fra låven, på en meget sikker lokasjon m.h.t. hjort. De siste årene har vi skutt hjort første kvelden på denne plassen,- så er det ut i terrenget/ på vanskeligere bøer etter det.

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er det ingen skyer på himmelen :-)

 

Neida, det er stort sett på de to siste fullmånene på bøen vi også har skutt dyr, men det ligger uansett ut til å bli veldig mildt og det frister til en natt eller to under åpen himmel. Og en ting jeg har lært om måneskinnsjakt er i alle fall at ting endrer seg utrolig fort der oppe. Har vært en del ganger vi har tenkt at himmelen er så ravnsvart at dette aldri blir noe og vel ute av bøen så åpner det seg opp og det er plutselig dagslys...

Link to comment
Share on other sites

Det er noe med det å være ute alene på natta. Er det i tillegg på fjellet og du får elementer som måne, stjerner (eller mørke skyer hvor du av og til skimter månen), soloppgang, utsikt over havet osv så blir det knall uansett tror jeg. Bare det ikke pissregner hele natta...

 

Om det kommer en bukk ruslende på morgenkvisten er selvsagt en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Wolverine: Ja, slik jeg har forstått det i vårt terreng så stikker bukkene gjerne opp på snaufjellet når det lysner eller de holder til der hele døgnet. Har alltid sett tråkk etter store dyr der oppe på denne tida, men har aldri campet over der oppe. Stort sett er det jo en vanvittig drittvær når jakta starter og da har en varm hytte med jaktkompisene fristet mer, men ikke i år!

Link to comment
Share on other sites

Måneskinsjakt og bøjakt er viktig!

 

Hjort som oppheld seg på innmark, nær bustader og trafikkerte vegar bør skytast. Dette er skadehjort.

 

Derimot hjort som held til i skogen og opp mot fjellet kan gjerne sparast viss bestandane her tilseier det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har ikkje lest gjennom heile tråden er mest ute etter praktiske tips, tenkte eg skulle prøva meg på dette ved neste måne, bokstavlig talt. Er det lurast å halda midt i sirkelen eller litt høgt, tenkte å lada med partition i 6,5, uten at eg trur at den skal berga meg på noken måte. Satsa på relativt kort hald helst onda 70 m, gjerne ner mot 50. Ein som sa til meg at eg skulle bruka ein litt vid hatt som ein trer litt nerøve øyrene for å stenga mest mulig av lyset fra omgivelsane vekke.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Min erfaring med måneskinnsjakt er at det er viktig å få dyrene inn på relativt nært hold. Dybdesynet blir dårligere, og 100 meter føles mye lengre. Pass på at du ikke blir lurt av skyggen av dyret, slik at siktepunktet blir litt feil. Viktig at du ser at vinkelen på dyret er ok. Ser du fire bein, så står dyret på skrå. Om du setter deg i friluft, så tenk på hvordan månen beveger seg. Greit at du selv sitter mest mulig i skyggen. Om dyret står nærme skogkanten, så vil jeg at det skal stå vendt ut mot jordet når jeg skyter. Dyret har en tendens til å ruse ut den veien snuten peker..

 

Om du får månen i mot deg, så kan det absolutt være greit med caps eller hatt. Jeg opplever også gjenskinn fra løpet og inn i kikkerten med måne i mot. Har derfor på kamoteip på løpet. Er det snø på marka og måneskinn så blir det gjerne utrolig lyst, og hjorten kan vegre seg for å komme ut på marka. Jeg liker nesten bedre litt lettskyet, vekslende forhold.

 

Kle deg godt, så orker du å holde ut. Hos oss kan det gå langt utpå natta før dyrene kommer. Jeg sitter ofte i en varm sovepose opp til livet og dunjakke. Skoene tar jeg av, uaktuelt å skulle springe ut i mørket etter skudd uansett..

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje lest gjennom heile tråden er mest ute etter praktiske tips, tenkte eg skulle prøva meg på dette ved neste måne, bokstavlig talt. Er det lurast å halda midt i sirkelen eller litt høgt, tenkte å lada med partition i 6,5, uten at eg trur at den skal berga meg på noken måte. Satsa på relativt kort hald helst onda 70 m, gjerne ner mot 50. Ein som sa til meg at eg skulle bruka ein litt vid hatt som ein trer litt nerøve øyrene for å stenga mest mulig av lyset fra omgivelsane vekke.

 

Står en del tips i denne tråden allerede.

 

Lyddemper er en fordel av flere årsaker. Mindre munningsflamme som blender deg og mindre bråk for de som helst sover om natta.

Risiko for bomskyting, skadeskyting etc. må reduseres til et minimum. 100 meter er for min del absolutt maks hold. Bruk gjerne tofot. Du har i praksis ett skudd på deg for å legge ned dyret,- og du ønsker helst at dyret legger seg der du skyter. Er du for trett, kald (skjelven av kulde), ukonsentrert - avbryt å gå hjem og legg deg. Rene sideskudd rett gjennom begge bøgene er å foretrekke. Her handler det ikke om å spare noen gram kjøtt men kjapp stans av dyret. Norma Oryx i 30-06 funker ofte bra.

 

Vær obs på at om der et flere dyr på bøen, kan du etter skudd bli "usikker på" hvilket dyr du skjøt på - de har fort en tendens til å blande seg. Da må du holde hodet kaldt og stole på at det skuddet du lot gå var dødelig og at dyret enten ligger der, faller ganske snart eller finnes ved et ettersøk. IKKE begyn å skyt på dyr (i flokken) du "kanskje tror" det var du skjøt på.... Skal du skyte flere dyr - vær "sikker på" at dyret du har skutt (eksempelvis kalven) ligger der skutt før du skyter kolla.

Link to comment
Share on other sites

Har jo egentlig lest gjennom heile tråden både 1 og 2 gonger men det blei fort ein diskusjon litt for og imot, men kan jo vera greit det og. Har fått noken gode tips no. Har 2 små hytter eg tenkte å sitta i alt etter som der det er størst sjangs. Sauene har vel beita ned mesteparten av graset no men kanskje det går med å hiva eple utpå bakken, men lodottane (sauene) ete vel dei opp og på dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...