Jump to content

Jakthegn i Norge,er det umulig på sikt?


villdyret

Recommended Posts

  • Replies 336
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette handler om misunnelse, enkelt og greit. Akkurat som at de som jakter fjellelg kritiserer oss som ligger under autovernet og knaller elg på raigras, og som vi som jakter rådyr med drivende hund fnyser av de som skyter rådyr bak låven. Og gjett hva - de som posterer på rådyr på innmark tenker akkurat det samme om oss som skyter rådyr for hund. Akkurat som støkkjegeren kritiserer han som skyter tiuren som plukker smågrus på den private traktorveien, og som bukkejegeren kritiserer han som skyter storbukken som har mista geviret.

 

99% av norske jegere klarer ikke tanken på at andre jegere skyter mer vilt på en enklere måte (les:annen måte) enn dem sjøl. I beste fall er det usportslig, men som regel betegnes det som direkte uetisk og ufint.

 

Dette er en del av norsk jaktkultur, kanskje den delen vi bør være minst stolt av. Sånn er du, sånn er jeg - lev med det.

 

Eller den som skyter seg en rein i Forollhogna for den saks skyld... :?

 

Men ærlig talt, skal vilt holdes i fangenskap mener dere?? For at de skal skytes/jaktes???

Eller er det husdyr som er alternativet?

Link to comment
Share on other sites

Å skyte vilt kan en hvem som helst klare, men å finne viltet, komme seg i posisjon og avlevere et forsvarlig skudd er det kun en jeger som klarer.

 

Hvis du er ute etter å skyte et dyr, så kan du selvfølgelig kjøpe deg den muligheten. Hvis du derimot vil jakte på et dyr, så må du nok regne med å bli svett.

Har du jaktet i hegn?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

"Malle", jeg er nå 63 år og har vert syk i 8. Før det var jeg en jeger som svettet like mye som alle andre jegere på reinsjakt, hjortejakt, elgjakt eller hva det måtte være. Men når sykdommen setter inn er det ikke lett og gi slipp på det man setter størst pris på her i livet når det gjelder fritidsaktiviteter. Da tyr noen til det nest beste, altså hegn eller posteringsjakt. Så din belæring om hva en jeger er preller av som vann på gåsa. Det vet jeg mye om.

Link to comment
Share on other sites

Hva med de blinde? Hvorfor tenker ingen på de blinde jegerne? Jeg synes vi må få tjoret fast noen Hjort og sett opp en slik lydblink de blinde kan bruke, og det litt kjapt, jeg er rett og slett bekymret for rekrutteringen...

 

Ellers er jeg helt enig med trådstarter, typisk potitt Norge og å ha regler for alt mulig, alt skal lissom være så naturlig her oppe i nord, så riktig lissom, hva er det med det? Må vel være tillatt å fange inn noen ville dyr og holde de på beite for å få litt skytemorro? Er vi ikke øverst på næringskjeden?

 

Det er jo tross alt slik at hele poenget med å jakte det er å skyte dyr, helst dyr med horn, eller gevir som noen viktigpettere kaller det, som kan henges opp. Jo mer du skyter, jo bedre er jakta. Poenget er jo slett ikke friluftsliv og høsting av det naturlige overskuddet, etter bærekraftige prinsipper. Poenget er jo å få skutt noe, og ikke slite seg i hjel heller, det er jo ikke rasjonelt å bruke flere kalorier på jakta enn du får med deg hjem som bytte. Så hegn, det må stå høyt oppe på agendaen over viktige saker å få på plass. Er NJFF orientert om initiativet? Det bør de bli. FOR en arena å lære opp nybegynnere på da, i det som virkelig betyr noe, å skyte dyr, og så horn da, alle de andre greiene med friluftsliv, høsting, fritt levende naturlige bestander og økologi og annet "treehugger" mas kan de spesielt interesserte bare få drive med for seg selv.

 

Her er det også uante kombinasjonsmuligheter, "spinoffs" tror jeg det heter (eller var det "ripoffs"? Jeg er ikke så stø i nyere merkantil nomenklatur), var nemlig selv i Danmark for noen år siden, hos min svigerinne på Jylland og der var det noe som het Røgegård, og der kunne ungene få være med å se på dyrene om sommeren, det var jo rett og slett en zoologisk hage med hjort og ting og tang, turer med hest og vogn så du kunne sitte i fred og ro å se dyrene noen meter fra deg. Om høsten var det jakt, etter en prisliste spikret opp inne i lokalet, ingen tilfeldigheter: Betalte du for kronhjort så ble det kronhjort. Flott mulighet til å involvere ungene, poden kan jo velge ut en fin bukk om sommeren, mate den litt kanskje, og så skyter far den på høstparten, og kjøper med seg en liten steik hjem så alle får smake.

 

Nei, typisk ola dunk å være kjølig til slike flott opplevelsesmuligheter. Tilværelsen er jo bare et stort tivoli og naturen er jo til kun for vår forlystelse, men er det gøy så er det jo forbudt i Norge, bare tenk på den dyre spriten og forbudet mot motorferdsel i utmark....

 

Tron

 

 

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Den største definerbare gruppe mennesker i Norge som er i mot jaktformer og for reguleringer og innskrenkninger av jakt er faktisk jegerne. I et land hvor det ligger slik an at man ikke engang kan bli enige om man skal kunne jakte i romjula eller ikke, kan vi bare drømme om jakt i hegn...

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva andre mener så må vi jegere kjøpe oss rett til å skyte et dyr,via billig søknad hjemme eller dyrkjøpt jakt laangt unna :) .Og vi kjøper oss rett til å DREPE,det vet reinsjegern også :idea: .Hvor ille har dyra det i hegn da du,støtteforing i knappe tider mm.Forer du dyra når du ikke jakter? Hvis ikke hold kjeft :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hva med de blinde? Hvorfor tenker ingen på de blinde jegerne? Jeg synes vi må få tjoret fast noen Hjort og sett opp en slik lydblink de blinde kan bruke, og det litt kjapt, jeg er rett og slett bekymret for rekrutteringen...

 

Ellers er jeg helt enig med trådstarter, typisk potitt Norge og å ha regler for alt mulig, alt skal lissom være så naturlig her oppe i nord, så riktig lissom, hva er det med det? Må vel være tillatt å fange inn noen ville dyr og holde de på beite for å få litt skytemorro? Er vi ikke øverst på næringskjeden?

 

Det er jo tross alt slik at hele poenget med å jakte det er å skyte dyr, helst dyr med horn, eller gevir som noen viktigpettere kaller det, som kan henges opp. Jo mer du skyter, jo bedre er jakta. Poenget er jo slett ikke friluftsliv og høsting av det naturlige overskuddet, etter bærekraftige prinsipper. Poenget er jo å få skutt noe, og ikke slite seg i hjel heller, det er jo ikke rasjonelt å bruke flere kalorier på jakta enn du får med deg hjem som bytte. Så hegn, det må stå høyt oppe på agendaen over viktige saker å få på plass. Er NJFF orientert om initiativet? Det bør de bli. FOR en arena å lære opp nybegynnere på da, i det som virkelig betyr noe, å skyte dyr, og så horn da, alle de andre greiene med friluftsliv, høsting, fritt levende naturlige bestander og økologi og annet "treehugger" mas kan de spesielt interesserte bare få drive med for seg selv.

 

Her er det også uante kombinasjonsmuligheter, "spinoffs" tror jeg det heter (eller var det "ripoffs"? Jeg er ikke så stø i nyere merkantil nomenklatur), var nemlig selv i Danmark for noen år siden, hos min svigerinne på Jylland og der var det noe som het Røgegård, og der kunne ungene få være med å se på dyrene om sommeren, det var jo rett og slett en zoologisk hage med hjort og ting og tang, turer med hest og vogn så du kunne sitte i fred og ro å se dyrene noen meter fra deg. Om høsten var det jakt, etter en prisliste spikret opp inne i lokalet, ingen tilfeldigheter: Betalte du for kronhjort så ble det kronhjort. Flott mulighet til å involvere ungene, poden kan jo velge ut en fin bukk om sommeren, mate den litt kanskje, og så skyter far den på høstparten, og kjøper med seg en liten steik hjem så alle får smake.

 

Nei, typisk ola dunk å være kjølig til slike flott opplevelsesmuligheter. Tilværelsen er jo bare et stort tivoli og naturen er jo til kun for vår forlystelse, men er det gøy så er det jo forbudt i Norge, bare tenk på den dyre spriten og forbudet mot motorferdsel i utmark....

 

Tron

 

 

 

:wink:

 

Detta var vel et vel formulert og saklig innlegg. Håper du har det bra med deg sjøl. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å skyte vilt kan en hvem som helst klare, men å finne viltet, komme seg i posisjon og avlevere et forsvarlig skudd er det kun en jeger som klarer.

 

Hvis du er ute etter å skyte et dyr, så kan du selvfølgelig kjøpe deg den muligheten. Hvis du derimot vil jakte på et dyr, så må du nok regne med å bli svett.

Har du jaktet i hegn?

 

Nei jeg har ikke skutt dyr i innhegning, men jeg har jaktet på frittlevende norsk vilt i 20 år. Jeg har heller ikke etterstrebet store gevir, men snarere opplevelsene som jakten gir. Skuddet er for min del kun en liten, men nødvendig bestanddel av denne opplevelsen.

 

Jeg har derimot vært med på å hente høner ut av bur for å slakte dem, og kan derfor konstantere at det å drepe et dyr ikke gir meg noen glede i seg selv.

 

Hva som gir deg glede får være din sak. Men jeg fastholder påstanden om at det å skyte det dyr som befinner seg i en innhegning har fint lite med jakt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hva med de blinde? Hvorfor tenker ingen på de blinde jegerne? Jeg synes vi må få tjoret fast noen Hjort og sett opp en slik lydblink de blinde kan bruke, og det litt kjapt, jeg er rett og slett bekymret for rekrutteringen...

 

Ellers er jeg helt enig med trådstarter, typisk potitt Norge og å ha regler for alt mulig, alt skal lissom være så naturlig her oppe i nord, så riktig lissom, hva er det med det? Må vel være tillatt å fange inn noen ville dyr og holde de på beite for å få litt skytemorro? Er vi ikke øverst på næringskjeden?

 

Det er jo tross alt slik at hele poenget med å jakte det er å skyte dyr, helst dyr med horn, eller gevir som noen viktigpettere kaller det, som kan henges opp. Jo mer du skyter, jo bedre er jakta. Poenget er jo slett ikke friluftsliv og høsting av det naturlige overskuddet, etter bærekraftige prinsipper. Poenget er jo å få skutt noe, og ikke slite seg i hjel heller, det er jo ikke rasjonelt å bruke flere kalorier på jakta enn du får med deg hjem som bytte. Så hegn, det må stå høyt oppe på agendaen over viktige saker å få på plass. Er NJFF orientert om initiativet? Det bør de bli. FOR en arena å lære opp nybegynnere på da, i det som virkelig betyr noe, å skyte dyr, og så horn da, alle de andre greiene med friluftsliv, høsting, fritt levende naturlige bestander og økologi og annet "treehugger" mas kan de spesielt interesserte bare få drive med for seg selv.

 

Her er det også uante kombinasjonsmuligheter, "spinoffs" tror jeg det heter (eller var det "ripoffs"? Jeg er ikke så stø i nyere merkantil nomenklatur), var nemlig selv i Danmark for noen år siden, hos min svigerinne på Jylland og der var det noe som het Røgegård, og der kunne ungene få være med å se på dyrene om sommeren, det var jo rett og slett en zoologisk hage med hjort og ting og tang, turer med hest og vogn så du kunne sitte i fred og ro å se dyrene noen meter fra deg. Om høsten var det jakt, etter en prisliste spikret opp inne i lokalet, ingen tilfeldigheter: Betalte du for kronhjort så ble det kronhjort. Flott mulighet til å involvere ungene, poden kan jo velge ut en fin bukk om sommeren, mate den litt kanskje, og så skyter far den på høstparten, og kjøper med seg en liten steik hjem så alle får smake.

 

Nei, typisk ola dunk å være kjølig til slike flott opplevelsesmuligheter. Tilværelsen er jo bare et stort tivoli og naturen er jo til kun for vår forlystelse, men er det gøy så er det jo forbudt i Norge, bare tenk på den dyre spriten og forbudet mot motorferdsel i utmark....

 

Tron

 

 

 

:wink:

 

Detta var vel et vel formulert og saklig innlegg. Håper du har det bra med deg sjøl. :wink:

 

Tron's innlegg er etter mitt skjønn det best skrevne og velformulerte i hele tråden. Han benytter virkemiddelet ironi for å fremme sine poeng, men for å forstå ironi må man ha evne til refleksjon.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg tror jeg gir meg her, med bare liten mannsalders jakterfaring så skjønner jeg jo ikke en døyt. Det er bra at alle andre skjønner for meg. Takk for i kveld, det kunne ha vært en fin tråd om noen fikk inn i hue at alle ikke lenger er 30 år og friske og raske. :roll: Takk for i kveld.

Link to comment
Share on other sites

(er det billig nok, så kan det være NRF for min del).

Det er ikke slik du generelt forholder deg til de ulike behov du måtte ha?

 

Tron

er ikke noe verre enn og selge juletre på rot, men dette spesifikke tilfellet er vel ikke jakt.

så lenge dyret ikke er fastbundet og man ikke benytter slaktemaske/elektriske innretninger så er det jakt etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte vilt kan en hvem som helst klare, men å finne viltet, komme seg i posisjon og avlevere et forsvarlig skudd er det kun en jeger som klarer.

 

Hvis du er ute etter å skyte et dyr, så kan du selvfølgelig kjøpe deg den muligheten. Hvis du derimot vil jakte på et dyr, så må du nok regne med å bli svett.

Har du jaktet i hegn?

 

Nei jeg har ikke skutt dyr i innhegning, men jeg har jaktet på frittlevende norsk vilt i 20 år. Jeg har heller ikke etterstrebet store gevir, men snarere opplevelsene som jakten gir. Skuddet er for min del kun en liten, men nødvendig bestanddel av denne opplevelsen.

 

Jeg har derimot vært med på å hente høner ut av bur for å slakte dem, og kan derfor konstantere at det å drepe et dyr ikke gir meg noen glede i seg selv.

 

Hva som gir deg glede får være din sak. Men jeg fastholder påstanden om at det å skyte det dyr som befinner seg i en innhegning har fint lite med jakt å gjøre.

Så du vet egentlig ikke hva du snakker om?

Jeg har heller aldri jaktet i hegn, (om da ikke en Gamefarm på 250 000 mål går under betegnelsen hegn) men jeg har derimot hatt ca 50 jaktdager i året de siste 20 åra, kun på "ville" dyr. Men jeg holder meg for god til slik fordømmelse du her bedriver. Spesielt når jeg ikke vet hva jeg snakker om. Og igjen: Det er da et valg den enkelte får ta selv!

Link to comment
Share on other sites

Tydelegvis eit tema som skaper temperatur.

 

Eg har eit litt delt syn på dette her. Skal innrømme at eg ikkje akkurat er villig til å betale for å jakte i hegn sjølv.

Men dersom nokon kan ha glede av å jakte under litt meir tilpassa forhold, pga helsemessige eller andre årsaker, har eg ingen motforestillingar mot det. At andre har andre syn og verdiar på jakt enn kva eg har per i dag, må eg jo berre godta og ha forståelse for.

 

Og hegnjakt er nok ikkje nødvendigvis so enkelt som ein del skissera her. No har eg aldri jakta i hegn, men har jobba i hjortefarm. Til tross for at største hegna berre er på 250 dekar, mesteparten er relativt ryddig "landskap", og at dyra der er relativt tamme og vandt til folk, so kan eg love dokke at det ikkje er berre enkelt å finne tak i desse dyra!

 

Eg ser for meg at i ei hegn på feks 1000 dekar, med naturleg vegetasjon og ei passeleg tett stamme av dyr som ikkje er temde... So kan det å finne riktig dyr og felle det vere minst like krevjande som det som vi barske og harde jegerar slår oss for brystet og kallar beintøff jakt med stor J.

 

Men eg ser enkelte skjær i sjøen. Først og fremst det økonomiske.

Det kostar flesk å få satt opp gjerde av den nødvendige dimensjonen. Med feks ein byggekostnad på ein mill per km gjerde, blir det stive prisar for å skyte seg eit dyr, er eg redd. Men er der betalingsvillighet, so køyr på!

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å nøre oppunder en diskusjon, men jeg har litt problemer med å se problemer med å etablere hegn, og at jaktformen av den grunn fordømmes.

 

Når jeg tenker meg litt om, så vet jeg om en god del viltåkre, gjerne på 10-15 mål, med ditto vinterforing i tillegg, hvor et jakt-tårn eller to, tilfeldigvis står pent og pyntelig plassert ved siden av.

 

Forskjellen er vel ytterst marginal....

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er da et valg den enkelte får ta selv!

 

Fellesskapet kan ta stilling til om vi vil tillate spill og lek med levende dyr, for å være veldig moraliserende, eller om vi vil holde det på et plan som er mer på naturens egne premisser. Når du gjerder inn dyra skyver du jakten over fra å være høstningsbasert friluftsliv til å bli lek med liv, det fjerner jaktens legitimitet og, ette min personlige mening, dens storhet. Det er ikke et valg jeg mener skal være opp til den enkelte, det er noe samfunnet bør mene noe om. Og det gjør vi heldigvis.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Det er da et valg den enkelte får ta selv!

 

Fellesskapet kan ta stilling til om vi vil tillate spill og lek med levende dyr, for å være veldig moraliserende, eller om vi vil holde det på et plan som er mer på naturens egne premisser. Når du gjerder inn dyra skyver du jakten over fra å være høstningsbasert friluftsliv til å bli lek med liv, det fjerner jaktens legitimitet og, ette min personlige mening, dens storhet. Det er ikke et valg jeg mener skal være opp til den enkelte, det er noe samfunnet bør mene noe om. Og det gjør vi heldigvis.

 

Tron

Joda. Men nå er det jo ikke noe problem for en norsk jeger å skaffe seg jakt i hegn, uten det norske samfunns tillatelse. Og "lek med levende dyr"??? Hva er den "tradisjonsrike" norske jakta?

Og bare så det er nevnt: Jeg gir aldri frivillig avkall på "tradisjonell" norsk jakt, til fordel for jakt i hegn. Men å avskrive ideen om hegn i Norge, er jeg ikke med på uten videre.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke en dritt om hegn, og egentlig veldig lite jakt på hjortedyr generelt, men jeg tror jeg skal ta sjansen på å synse litt allikevel.

 

Jeg synes ikke det er en menneskerett å få gå på jakt. Dersom argumentet for å opprette hegn er at funksjonshemmede eller syke skal få mulighet til å jakte så synes jeg det er et dårlig argument (og dette gjelder forsåvidt Vingemutters forslag om lettere tilgang til disp. for motorisert ferdsel, så lenge argumentet er funksjonshemming). Når/hvis man får en funksjonshemming eller sykdom, så vil dette i de aller fleste tilfeller medføre en eller annen form for begrensning i livsutfoldelse. Før eller senere bli du for gammel til å kjøre bil, og før eller senere blir du for gammel og/eller svak til å gå på jakt. Jeg skjønner jo forsåvidt av det sikkert er en crapy deal for mange, når man "føler seg som en 20-åring innvendig", men sånn er nå en gang virkeligheten. Dersom jeg får en så begrensende sykdom eller skade, så må jeg vel bare innfinne meg med at min jegerkariere er over, sammen med flere andre aktiviteter jeg setter pris på.

 

Sorry Graahund, Vingemutter,Vingemutters svoger, og alle andre som føler fysikken som en begrensning, jeg har all mulig sympati for deres situasjon, men jeg mener vel at dette er eksemplerpå de som bare må innfinne seg med sine fysiske begrensninger, og delta på den jakten man er fysisk i stand til.

 

De andre argumentene for/imot lar jeg ligge, det kan jeg for lite om.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk for engangskyld stor fortsåelse for ett innlegg fra greyghost. Men som vanlig :?::D (motpoler gitt), er jeg nok ikke helt enig. Dette da det er nedlagt i alle politiske føringer og rettningslinjer at man har krav på å få tilrettelagt for ett mest muligt aktivt liv som fysiskhandikappet. Det er i dag fult ut lovligt å kjøre sin elektriskerullestol ut i utmark (dette da en rullestol er godkjent som den funksjonshemmdes ben). Videre er det fult lovligt at en rullestol er terenggående. Problemet er bare at man har valgt å ikke godkjenne bensindrevne rullestoler som rullestoler (de går som en eller annen form for motoredskap eller noe, husker ikke akkurat nå). Om vi gadd, kunne vi fult lovligt anskaffe og bruke den (identiske og en smule raskere) elektriske versjonen av terengen i utmark. (bare å taue med seg ett agregat for ladingen). Men dette synes vi er byråkratisk tull, da bensinversjonen med sin flesibilitet. Gjør at han fortsatt kan gjøre litt gårdsarbeide, og komme seg rundt på gården.

 

Så siden elektrisk terenggåenderullestol er lov i utmark.

 

Og siden Politiske føringer og besluttninger er tatt angående tilretteleggelse for mestmulig normal fritidsaktiviteter.

Så ser jeg ikke på bensindrevne rullestoler i utmark (godkjente arealer selvfølgelig), som noen uting. Men tvertimot som en naturlig ting å gjøre (merk at dette ikke har noe med atv's o.l å gjøre, ei heller ikke noe gedigent frislipp i terenget).

Link to comment
Share on other sites

graahund:

 

Jeg håper du har forståelse for at jeg med dette er så konkret i forhold til deg og din helsesituasjon. Du har jo skrevet mye om den, over lang tid, og du prøver selv å gjøre din sykdom til et poeng i denne tråden. Jeg tror jeg har de fleste med meg når jeg sier at vi har stor medfølelse med din helsesituasjon. Kols er forferdelig, det vet jeg, for min morfar hadde det. Slik sykdom gir den syke en rekke rettigheter på arbeidsplassen og i forhold til det offentlige, f.eks. helsevesen og NAV. Det er flott at vi har et samfunn som fungerer på denne måten. Det er heller ikke vanskelig å være enig i at samfunnet (lover, infrastruktur etc.) burde tilrettelegges bedre for handicappede.

 

Det skurrer imidlertid kraftig når du løfter frem sykdommen din og mener at den burde gitt deg spesialrettigheter i forhold til å skyte dyr i hegn. Skyting av dyr - mufflon, dåhjort, grevling, lama, NRF-kviger (de er jo helt ville, mange av dem), utemte spælsau, shetlandsponni (de blir aldri helt tamme, synes jeg), hvem vet? - kan aldri bli jakt, samme hvor ville det påstås at de er, eller hvor stor denne hegnen angivelig er. Realiteten er enkel: Det er nedskytning av dyr som er avlet fram, utsatt, fôret, voktet og stelt for ett mål for øyet: å skytes.

 

Det er det vondt for oss jegere som tross har medfølelse for deg pga. din sykdom, å se at du mener sykdommen din gir deg og andre rett til å ha nedskyting av dyr i hegn som hobby.

Link to comment
Share on other sites

 

Har du jaktet i hegn?

 

Nei jeg har ikke skutt dyr i innhegning, men jeg har jaktet på frittlevende norsk vilt i 20 år. Jeg har heller ikke etterstrebet store gevir, men snarere opplevelsene som jakten gir. Skuddet er for min del kun en liten, men nødvendig bestanddel av denne opplevelsen.

 

Jeg har derimot vært med på å hente høner ut av bur for å slakte dem, og kan derfor konstantere at det å drepe et dyr ikke gir meg noen glede i seg selv.

 

Hva som gir deg glede får være din sak. Men jeg fastholder påstanden om at det å skyte det dyr som befinner seg i en innhegning har fint lite med jakt å gjøre.

 

Så du vet egentlig ikke hva du snakker om?

Jeg har heller aldri jaktet i hegn, (om da ikke en Gamefarm på 250 000 mål går under betegnelsen hegn) men jeg har derimot hatt ca 50 jaktdager i året de siste 20 åra, kun på "ville" dyr. Men jeg holder meg for god til slik fordømmelse du her bedriver. Spesielt når jeg ikke vet hva jeg snakker om. Og igjen: Det er da et valg den enkelte får ta selv!

 

Og hvilken fordømmelse er det jeg bedriver? Hvis du leser en gang til, så sier jeg at det å skyte dyr i en innheining ikke har noe med jakt å gjøre etter min (les: min subjektive) mening, men at hver enkelt får ta en avgjørelse i forhold til sine egne lyster og moral. Gjør dette meg mer fordømmende enn deg?

 

Selv om man ikke har jaktet i en innhegning, så trenger ikke det å bety at man ikke har peiling, eller rett til å uttale seg med utgangspunkt i hva man oppfatter som etisk og moralsk riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jakt er mer en det å skyte ett vilt. Det vet vi alle. Det er sosialt (noen jaktformer iallefall), det er naturopplevelsen og det er spenningen i forskjellige situasjoner. Hva som er spennende har nok forandret seg litt i min tid som jeger. Som mange andre på disse kanter startet det med bukkejakt og jeg kunne sitte kveld etter kveld for å vente på bukken. Når den kom pumpa det godt å kroppen og jeg synes det var drit spennende. Så ble det drever og rådyrjakt med løshund. Det tok helt av å slukte meg. Bukkejakt ble da for stille. Etterhvert ble det gråhund og mange vil nok si det har tatt litt av det også. He he. 3-4 uker elgjakt årlig de siste 7-8 årene. Nå er det egentlig kun stålos som gjelder. Om det er kalv eller okse vi skal ha og hva som står der betyr nesten ingen ting (legg merke til nesten, de fleste synes vel det er litt mer gøy med en stor okse en en kalv men ikke nødvendigvis). Å skyte en elg på post gir ikke all verden for meg lenger. Det er kun en nødvendighet da jeg desverre må sitte der innimellom da jeg bare har en hund. :D Det er med dette som bakgrunn jeg tenker. Er hegnjakt noe for meg? Mitt svar er neppe. Kan helt sikkert oppstå spennende situasjoner der også men forstår ikke at det kunne erstatte noen av mine opplevelser i løpet av høsten. 3-4 uker i hegn. He he. Huff kunne blitt mye arbeid og dyrt tror jeg.

 

Skal ikke dømme noen som synes dette er spennende og som gjerne vil betale for å skyet seg ett hønn å henge på veggen. Graahund du må ikke føle dette som att jeg tråkker på deg eller noen andre som er syke. Min bestefar var glad i jakt men ble som alle andre eldre og dårlig til beins. Heldigvis jaktet han sammen med noen som forsto seg på det og som ga han en nær post han kunne sitte på og var tolmodige med han. Det vet jeg han satte veldig pris på. Dette skriver også du at du har gode kamerater som har tolmodighet med deg. Holder ikke det. Er det ikke gøy å bare få vare med. Hva skal du da med hegn hvis ikke det er for å skyte deg ett trofe. Mange mener jo det er så fordømt vannskelig også. Blir bakkene letterer å gå i hegn?

 

En liten oppfordring til alle dere som jakter sammen med noen som begynner å bli litt skrallere. Vær litt tolmodige med dem. Hjelp dem på jakt og få dem ut i skogen. Vet det er så mange som setter utrolig stor pris på det.

 

Til dere middelaldrene kontorrotter som kun er utrenete og ikke gidder å gjøre en dritt for å holde dere i någenlunde normal for. Ut å tren. Det er ca 10 måneder igjen til elgjakta og vi kan ikke bare jakte i veikanten. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke akkurat at å avlive dyr i hegn vil hjelpe oss jegere med markedsføringen og goodwillen om oss i samfunnet ellers. Når jeg som har et rimelig naturlig syn på livet synes det er for å være ærlig direkte usmakelig, kan jeg bare forestille meg hva SVerne på løkka synes... Rent personlig synes jeg det er grov mangel på respekt for dyret og ikke minst har jeg problemer med å forstå gleden av å skyte dyr bare for å drepe noe. Noe jeg da mener dette blir. My to cents. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
graahund:

 

Jeg håper du har forståelse for at jeg med dette er så konkret i forhold til deg og din helsesituasjon. Du har jo skrevet mye om den, over lang tid, og du prøver selv å gjøre din sykdom til et poeng i denne tråden. Jeg tror jeg har de fleste med meg når jeg sier at vi har stor medfølelse med din helsesituasjon. Kols er forferdelig, det vet jeg, for min morfar hadde det. Slik sykdom gir den syke en rekke rettigheter på arbeidsplassen og i forhold til det offentlige, f.eks. helsevesen og NAV. Det er flott at vi har et samfunn som fungerer på denne måten. Det er heller ikke vanskelig å være enig i at samfunnet (lover, infrastruktur etc.) burde tilrettelegges bedre for handicappede.

 

Det skurrer imidlertid kraftig når du løfter frem sykdommen din og mener at den burde gitt deg spesialrettigheter i forhold til å skyte dyr i hegn. Skyting av dyr - mufflon, dåhjort, grevling, lama, NRF-kviger (de er jo helt ville, mange av dem), utemte spælsau, shetlandsponni (de blir aldri helt tamme, synes jeg), hvem vet? - kan aldri bli jakt, samme hvor ville det påstås at de er, eller hvor stor denne hegnen angivelig er. Realiteten er enkel: Det er nedskytning av dyr som er avlet fram, utsatt, fôret, voktet og stelt for ett mål for øyet: å skytes.

 

Det er det vondt for oss jegere som tross har medfølelse for deg pga. din sykdom, å se at du mener sykdommen din gir deg og andre rett til å ha nedskyting av dyr i hegn som hobby.

 

JEG PRØVER OVER HODE IKKE OG RETFERDIGGJØRE MEG SELV, BARE SÅ DET ER KLART :twisted::twisted: Jeg prøver heller ikke og gjøre min sykdom til et poeng, men de handicapedes med flere varianter av handicap. Tok meg selv som et eksempel da jeg kjenner min egen situasjon best. En ting må DU også forstå, DET ER LOVLIG OG JAKTE I HEGN DER JEG JAKTER. Blir ikke sett på som noe spesielt der. Det kan aldri bli jakt sier du ?? Hva vet du om det ?? Så til det at jeg har skrevet mye om min helsesituasjon over lang tid, ja på "Sluttstykket" lagde jeg en tråd om kols, med nesten 30 000 visninger så der måtte jeg jo svare :roll: Det var visst ganske stor intresse for den tåden. Har ikke villet starte noe sånt her nettop pga sånne personer som deg som gjør seg selv til både dommer og bøddel ovenfor andre mennesker. Ellers når det gjelder din såkalte medfølelse ovenfor meg, kan du spare deg. Krokodilletårer er bare falskhet. Så dette blir definitivt mitt siste svar til deg UANSETT hva tråden måtte gjelde.

Link to comment
Share on other sites

uten å ha lest alle innlegga her, men når jeg leser første innlegget her til trådstarter så er tanken som slår meg at hva skal vi med jakthegn, vestlandet er fult av hjort på jorder som er greit tilgjengelige for de som vil ha dyr nesten som i hegn, og synes jeg stadig hører om "for mye hjort" eller "får ikke tatt hele kvoten" så burde vel være en mulighet å kjøpe seg en hjort på ett jorde der, så bure vel to fluer slås i en smekk, litt ekstra intekt til landbruket, og jegere får byttet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
uten å ha lest alle innlegga her, men når jeg leser første innlegget her til trådstarter så er tanken som slår meg at hva skal vi med jakthegn, vestlandet er fult av hjort på jorder som er greit tilgjengelige for de som vil ha dyr nesten som i hegn, og synes jeg stadig hører om "for mye hjort" eller "får ikke tatt hele kvoten" så burde vel være en mulighet å kjøpe seg en hjort på ett jorde der, så bure vel to fluer slås i en smekk, litt ekstra intekt til landbruket, og jegere får byttet sitt.

 

Er forsåvidt enig med deg, kunne vi som har litt problemer en gang i mellom få en hjortejakt i Norge med bøjakt hadde det vært fint. Da hadde vi/jeg ikke behøvd og dra til Sverige foreksempel for og jakte hjort. Når det gjelder elgjakt er det stort sett aldri problemer da det alltid finnes en post i nærheten av vei, ihvertfall i området hvor jeg har brukt og jakte.

 

HJORTJAKT SØKES :

Altså hjortejakt hvor det kan jaktes på bøen, eller har endel traktorveier som er fremkommelig for en robust firhjulstrekker og ikke har kjørebegrensninger, dere som har noe sånt, jeg er lutter øre. Geografisk helt uavhengig. :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke en vesentlig del av jakta det å ferdes i en storslått " Vill " og vakker Norsk natur. :!:

Jeg har snakket med flere Afrika jegere som sier at det mest negative med hele turen er at området var inngjerdet, og det ville for meg aldri blitt det samme å felle en flott bukk i et hegn kontra i vill natur.

Når det gjelder de som på grunn av dårlig helse ikke kan jakte i fysisk krevende tereng så finnes det nok av innmark å skyte vilt på som ikke er fanget, jeg har selv måtte slutte med reinsjakt på grunn av skiveprolapser i ryggen, og selv om jeg savner denne jakta kunne jeg aldri tenk meg å skutt rein i en innhegning i nordnorge.

Tror ikke NOA og andre organisasjoner hadde hatt så mye godt å si om denne iden heller. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noe av det mest bekymringsfulle ved denne tråden er at det virker som enkelte mener det er en menneskerett å drive jakt? Er det en rettighet vi har å kunne skyte mot levende mål, som rettferdiggjør jakt i hegn?

Grunnen til at jeg sitter med denne følelsen er at man får inntrykk av at noen mener det er samfunnets oppgave å sørge for å tilrettelegge jakt for folk med ulike lidelser, ofte selvpåførte sådan, siden de ikke kan gå de verste hjorteliene.

Jeg mener nei, dette er ikke en oppgave for samfunnet.

 

De som ønsker jakt i hegn kan vel gjøre som enkelte her på forumet, kjøp et dyr på rot i Sverige eller Danmark. Så lenge det er lovlig jakt/slakt er det kun deres egen samvittighet, eller jegerånd (og lommebok ;) ) som stopper dere. Be my guest.

 

Dette blir omtrent som når handikap-forbundet ønsker at fjellheimen skal åpnes for firhjulinger og scootere slik at "alle" får like muligheter for tilgang til fjellet, men her har vi altså et lovverk. Ett sted er grensen satt, og den er der av en grunn, som regel.

Link to comment
Share on other sites

Og 202 Outback, når ikkje du er intressert i å jakte i hegn, så skal selfølgelig ikkje andre få gjere det heller, ikkje sant ?

 

Vel, at dei jaktfientlige organisasjonane er mot jakt i hegn, det kan du være ganske sikker på. Men det er heller ikkje den andre jakta som dei fleste driv på med heller. Og som ein del andre drar fram, at det er rikelig med plasser der ein kan skyte dyr på innmark, det er heilt greitt det. Men desverre så er ikkje dei plassene, for alle å skyte på. Så lenge det ikkje blir solgt jakt av ein sånn art at alle kan fritt jakte på innmarka, så synst eg at å dra det fram, blir ganske tåpelig.

Å skulle tilrettelegge for alle, sånn at alle kan jakte uansett handikap, det er ikkje så lett å få til, men å lage ei hegn eller to, sånn at dei som vil kan jakte der, det burde ikkje være det store problemet. Du kjem aldri til å sjå meg i hegna på jakt, eg er einig med enkelte på at det, vil for meg aldri bli den samme jakta. Men å sette foten ned for at andre skulle få den sjansen, synst eg blir blir drøyt.

Og kva veit eg 20 fram i tid. Kanskje eg har forandra meining, kanskje eg også er blitt sjuk/handikappa og ville då kanskje hatt muligheita for et siste dyr ? Vel det får tida vise, men i så fall, så skal eg ikkje sjå tilbake og sei, nei pokker, det stemte eg hvist mot, så den sjansen er gått hus forbi. Det blir for dumt.

Link to comment
Share on other sites

men det har da vel aldri vært sagt at det er samfunnet som skal finansiere og drive jakthegnene.

og hvorfor skal ikke jakt kunne tilrettelegges og gjøre det enklere, når man kan gjøre det på alle andre områder.

om jegeren er syk eller har begrensede bevegelighetsmuligheter eller bare rett og slett er lat, er jo revnende likegyldig.

 

kos dere med denne tråden mens jeg drar på EEG undersøkelse, nå mangler det vel bare ulv, elg og 6.5x55 så blir det riktig så hett her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det vil muligens overraske enkelte her, men jeg har faktisk ikke veldig sterke meninger om jakt i hegn, hverken for eller i mot.

Men... Jeg er for ROMSLIGHET, TAKHØYDE og TOLERANSE! Og jeg er i mot FORUTINNTATTHET og INTOLERANSE!

 

Og til uka har jeg tilbud om jakt på mufflon i hegn... :roll:

Tror kanskje jeg skal prøve det.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Til dere middelaldrene kontorrotter som kun er utrenete og ikke gidder å gjøre en dritt for å holde dere i någenlunde normal for. Ut å tren. Det er ca 10 måneder igjen til elgjakta og vi kan ikke bare jakte i veikanten. :D:D

Du er antakeligvis ikke så gammel, du? Tjue plussminus litt?

 

Jeg for min del er skeptisk til hegnjakt. For meg går det en prinsipiell grense mellom et 100% frittlevende dyr som frivillig kommer ut på bøen om kvelden og en dåhjort som er fòret opp for å skytes "for sportens skyld". Det er min personlige oppfatning som jeg sikkert kan komme til å hevde med både ettertrykk og i skarpe ordelag en sein kveld med mange nok halvlitere under vesten, men ikke pokker om jeg er like skarp i kanten på et diskusjonsforum mens jeg er edru. For mens jeg er edru er jeg klar over at vi er forskjellige, og jeg har tidligere diskusjoner om fjell-elg kontra åkerelg, hjort i lia kontra hjort på bøen, rype på bakken kontra rype foran hund ogsåvidere såpass friskt i minne at jeg husker at vi er forskjellige. Det som tenner meg tenner ikke nødvendigvis deg og omvendt.

 

Personlige oppfatninger til side, jeg tror at det største hinderet for hegnjakt i Norge er ikke-jegerne og hvilket inntrykk hegnjakt gir overfor disse. For en del år siden var det en kar som prøvde seg på å tilby "hegnjakt" på utsatte ender. Dette skapte ramaskrik langt utenfor jegernes rekker, og jeg hadde sjøl den litt tvilsomme gleden av å ta imot stikkpiller fra ikke-jegere på grunn av det de hadde sett på TV fra en slik "shoot". Legg også merke til at da Harald Olavssønn (han i Karl Johans Gate 1, vet dere) deltok på en normal skånsk drivjakt/shoot på fasan, fikk han så hatten passet. Denne typen jakt forbindes av mange -- også her på forumet, slik vi har sett nok eksempler på allerede -- med late overklasseklyser som føler tilfredsstillelse ved å drepe uten å svette for det. Det bryter mot den gjengse oppfatningen av hva norsk jakt er. Og det er grunnen til at jeg for min del er mot hegnjakt i Norge før det har skjedd endel grunnleggende endringer i holdningene til den gjengse ikke-jeger: Det er dårlig medisin for omdømmet til norsk jakt, uansett om det er fortjent eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

men det har da vel aldri vært sagt at det er samfunnet som skal finansiere og drive jakthegnene.

og hvorfor skal ikke jakt kunne tilrettelegges og gjøre det enklere, når man kan gjøre det på alle andre områder.

 

om jegeren er syk eller har begrensede bevegelighetsmuligheter eller bare rett og slett er lat, er jo revnende likegyldig.

 

Du misforstår "steffen". Ingen har sagt at samfunnet skal drive eller finansiere hegn...

Dersom jakt i hegn skal legaliseres så må lovgiver, altså stortinget eller evt. DN, vedta en endring eller tilføyelse til eksisterende lovverk, som forøvrig ikke er en enkel prosess. Dersom dette blir gjort med bakgrunn i at "alle" skal ha mulighet eller rettighet til å utøve jakt, så er det snakk om en tilrettelegging fra det offentlige. Skjønner?

Å legge til rette for jakt i hegn i Norge, som aldri har vært så viltrikt som i dag!!! kun for å tilfredsstille en gammal kropp som vil skyte det siste dyret, er etter min mening både uetisk og unødvendig.

 

Jeg tror de fleste kan få jakt utenom hegn dersom de legger litt arbeid i det. Det er lenge til 10. sept 2009, dersom hjorten er objektet ;)

Link to comment
Share on other sites

Forbudt å holde vilt i fangenskap for å jakte på dei. Rett og slett groteskt.

Forskjellen med dyr som skytes på innmark er at dei er ikke holdt i fangenskap.

 

Du sier dyrene er i fangenskap. I de hegnene jeg jakter i så koster det ikke verken kronhjorten eller dåhjorten

en eneste kallori å sprette over disse gjerdene og ut i det fri.

Link to comment
Share on other sites

Forbudt å holde vilt i fangenskap for å jakte på dei. Rett og slett groteskt.

Forskjellen med dyr som skytes på innmark er at dei er ikke holdt i fangenskap.

 

Du sier dyrene er i fangenskap. I de hegnene jeg jakter i så koster det ikke verken kronhjorten eller dåhjorten

en eneste kallori å sprette over disse gjerdene og ut i det fri.

 

Hvis det er slik det er snakk om når det gjelder hegn, så skjønner jeg ikke problemet. Altså det er snakk om vilt, som kan leve fritt. Kan ikke engang se at dagens lover er til hinder for dette? Skjønner dermed ikke engang forskjellen med dette og det å skyte dyr på f.eks. innmark.

Link to comment
Share on other sites

Til Mauser 68

 

Nå er det jo ikke meg som bestemmer om det blir hegn eller ikke,:wink: .

 

Men personlig synes jeg det er nok et bevis på at vi menesker er i ferd med å fjerne oss grunntanken med det å drive jakt, som for meg er det å høste av et overskudd av naturen. :!:

I noen euroropeiske land har ikke denne grunntanken hatt like stor betydning, der jakt er en rikmanssport som kan kalles tidsfordriv, og hvor store mengder vilt blir alet opp og sluppet halvtam ut friluft for å bli skutt i mengder, det er kansje derfor jaktmotstanden er mye større der en i Norge også.

At det kan være vanskelig å få tilgang på jakt er vell et like stort problem for jaktinnteresert ungdom som for de med fysiske begrensninger, men jeg vill tro at for den prisen det vil koste å jakte i hegn vil det finnes en del muligheter.

Nå er jeg en av de som i månedene før jakta begynner er å finne med fiskestang i en eller annen lakseelv på vestlandet, og

det er for meg stor forskjell på å få en villaks på kroken kontra en oppdrettslaks, mulig det er jeg som er sær :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette handler om misunnelse, enkelt og greit. Akkurat som at de som jakter fjellelg kritiserer oss som ligger under autovernet og knaller elg på raigras, og som vi som jakter rådyr med drivende hund fnyser av de som skyter rådyr bak låven. Og gjett hva - de som posterer på rådyr på innmark tenker akkurat det samme om oss som skyter rådyr for hund. Akkurat som støkkjegeren kritiserer han som skyter tiuren som plukker smågrus på den private traktorveien, og som bukkejegeren kritiserer han som skyter storbukken som har mista geviret.

 

99% av norske jegere klarer ikke tanken på at andre jegere skyter mer vilt på en enklere måte (les:annen måte) enn dem sjøl. I beste fall er det usportslig, men som regel betegnes det som direkte uetisk og ufint.

 

Dette er en del av norsk jaktkultur, kanskje den delen vi bør være minst stolt av. Sånn er du, sånn er jeg - lev med det.

Jeg har lest igjennom tråden nå, og dette er det beste innlegget synes jeg. Det er forstemmende. For akkurat slik er det! en kar legger inn bilde av grombukken skutt i jordekanten, og hylekoret starter om hvor gjevt det er med "skogsbukker", og at den slags jakt er slakt... Osv osv.

 

Jeg vil dog mene noe om dette. For det første: Jeg var på rådyrjakt med Graahund og kompisene hans nå i helga. (For øvrig, en ringrev av en jeger med såpass generøsitet at han iviterte med både meg, og Engelskmannen som averterte her på forumet og spurte om å få være md på jakt...) Mannen har lungekapasitet som en.. ja... vet ikke helt.. men mye er det ikke! Var ikke snakk om å gå langt i skauen for hans del. Men, han fant seg en ok post i kanten av skogsbilveien, og var med. Gjør det at han ikke gikk inn i skauen at han ikke var på jakt da? Og jeg som gik noen hundre meter inn på ei hogstflate, var jeg på jakt? De rådyra vi jakta på går nok ikke mange km nei. Om det var et gjerde rundt der de holder seg, hadde det vært slakt da? De lever jo villt. Hvor stort skal gjerdet /hegnet være før det ikke er jakt lenger? 200000 mål, er det jakt da? 20000? 2000? 200?

 

Men, la oss ikke gjøre dette for enkelt. Et eller annet sted går det en grenseoppgang. Jeg har sett reportasjer på accuratereloading.com fra folk i USA som kjøper bison for eksempel, på rot, av bønder. Dette er tamdyr. Så kjører de opp til dyra, legger rifla på panseret, og sikter seg inn på det største tamdyret. Plaffer det ned, og stopper ut "trofeet". Det er slakt og ikke jakt. Eller, for å ta den enda lenger. Hva om du fikk tilbud om å ta lørdags formiddag i et slakteri i stedet for i skauen? Det er i alle fall ikke jakt!

 

Jeg tror for min del jeg faller ned på at jeg vil jakte på viltlevende dyr. Om de er i hegn eller ikke, er rimelig uinteressant for meg. Så lenge dyra har en sjanse til å komme seg unna. Hermetisk jakt (dyr på boks) er ikke noe for meg. Men, om andre vil betale for å slakte dyra så er det helt greit for meg, så lenge det skjer på en effektiv måte med minimalt med lidelser for dyra. Avskyting i hegn, gjerne for min del. Skal jeg være med må det være viltlevende dyr med sanser og villskap i behold, som både forsøker og har mulighet til å snike seg unna rovdyret (meg). Om jeg ternker anderledes når jeg blir gammel og syk? Skal ikke se bort fra det gitt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...