Jump to content

Jakthegn i Norge,er det umulig på sikt?


villdyret

Recommended Posts

  • Replies 336
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Reinsjeger skreiv :

Ser ingen forskjell på skuddet/avliving, men jeg sier at dyr i fangenskap kan avlives på bedre måter. Og det er en stor forskjell. Faren for skadeskytting er utilgivelig på dyr i fangenskap.

 

Jeg vil tro at brorparten av norske jegere har såpass respekt for de gode norske jakttradisjoner, at ting som hegnjakt er komplett uaktuelt i uoverkuelig framtid.

 

Hmmm og skadeskyting på ville dyr i fritt terrent er... ? La meg gjette, mykje betre enn i fangenskap ?

 

Fangenskap som du meinar her har stort sett ingenting med hegn å gjere. Ei hegn er eit innsnevra jaktområde med gjerde rundt, sånn at du jakter og skyt på dyra, stort sett på samme måte som du gjer i ville tilstander. Selfølglig ikkje heilt på samme måte, men det er ikkje snakk om å stå å skyte et dyr på bås, som du beskriv det. Det er ikkje avliving det er snakk om , det er å skyte dyret innanfor sirkelen i reinsdyr figuren på samme måte som vanlig jakt.

 

Og når det gjeld tradisjoner, så trur eg du skal prøve å diskutere med pizza elskende grandiosa spisere, at dei kunne ha gitt pokker i den pizza`en og spist kjøttkaker i stedet for. Det blir omtrent det samme prinsippet.

Ting utvikler seg over tid, og sjølv om ikkje verken du eller eg kan påstå at me skal jakte i hegn, so la no for guds skyld dei som vil gjere det, få sjansen til det. Etikk og moral kan alltids diskuteres, men så lenge ikkje ting som dette går utover dyra og ein følger vanlige jaktregler og tider, så trur eg ikkje dyra kjenner forskjell på om det blir skutt på den eine eller andre sida av gjerdet.

Link to comment
Share on other sites

... masse quote som eg ikkje syns det er nødvendig å quote...

 

Ser ingen forskjell på skuddet/avliving, men jeg sier at dyr i fangenskap kan avlives på bedre måter. Og det er en stor forskjell. Faren for skadeskytting er utilgivelig på dyr i fangenskap.

 

Dersom gjennomsnittleg skotavstand på norsk storviltjakt hadde vore 1,37 m, so hadde ringen på reinsfiguren vore i hovudet.

Forskjellen på avliving i kjøtproduksjon, og skyting på jakt, er avstanden. På opptil 2m er hovudskot det "beste", på 100m er hjarte/lunge-skot det "beste". (Når eg her skriv beste, meinar eg det som gjev hurtigast mogeleg avliving med minst fare for skadeskyting).

 

Jeg vil tro at brorparten av norske jegere har såpass respekt for de gode norske jakttradisjoner, at ting som hegnjakt er komplett uaktuelt i uoverkuelig framtid.

 

Eg personleg håpar ikkje den norske jegerstanden er so trangsynt.

Eg legge meg ikkje opp i korleis andre jaktar, og kor "sporty" det er. So lenge dei følger gjeldande lovar og reglar, og jakta foregår på ein måte som er mest mogeleg hensynsfull måte overfor viltet og omgivnadane, so er det for meg knekkande likegyldig korleis andre jaktar.

Link to comment
Share on other sites

Det bare bekreftes her kor hvor kvalmt hegnjakt er.

 

Atlså hvorfor skal et dyr skytes på 100 m hold i fangenskap i jaktsituasjon? Når dyrene kan fanges inn og avlives, ala dagens hjortefarmer. Det er et soleklart skille iforhold til jakt her.

 

Eller hvordan ser dere egentlig for dere hegnet? Hva slags dyr er det snakk om? Skal noen ha omsorg for dyrene og stelle med dei, fore osv.? Eller skal de klare seg selv i hegnet. Skal de klare seg selv, så trenger de vel intakte, store nok, varierte og leveområder, med tilfredsstillende og gode nok sesongbeiter, trekkveger osv. Ja, hva slags hegn er dette spør jeg?

 

Kom igjen nå, fortel hvordan dere ser for dere hegnet? Tenker meg at det i praksis er oppforing av dyrene med kraftfor. Er det OK å ta fra vilt frihet, for å kunne jakte på dei? Dette er sykt, rett og slett.

 

Tror de norske jakttradisjonene sitter lengre inn, enn at vi vil gi de fra oss. Vi har overhode ikke behov for det. Jakt i Norge er tilgjengelig for alle, mens i landene med hegnjakt er det ikke direkte slik. Selvsagt har det bl.a. med kostnader å gjøre...

Det er vel også undersøkelser som viser at nordmenn generelt er mye mere positive til jakt, enn tilsvarende undersøkelser i utlandet. Det er jo ikke vanskelig å skjønne noen sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

Det er etter all sansynlighet vanlig å tilleggsfore i hegn. Men en må huske på at dette også gjøres i stor utstrekning for frittlevende vilt. På kontinentet er det i det hele tatt en langt større tradisjon for viltstell. Det er heller ikke uvanlig at yrkesjegere har detaljert kunnskap om enkeltindivider selv om de ikke lever i hegn. På dette området er det nok norge som skiller seg ut.

 

Det å hevde at dyr i hegn kan samles inn for å avlives på "sikrere" måter enn å skyte på 100m, bygger på en sammenblanding av begrepene. I norske hjortehegn som er myntet på kjøttproduksjon stemmer det nok, men i store hegn som er laget for jakt er dette neppe særlig realistisk.

Link to comment
Share on other sites

Det bare bekreftes her kor hvor kvalmt hegnjakt er.

 

Atlså hvorfor skal et dyr skytes på 100 m hold i fangenskap i jaktsituasjon? Når dyrene kan fanges inn og avlives, ala dagens hjortefarmer. Det er et soleklart skille iforhold til jakt her.

 

Eller hvordan ser dere egentlig for dere hegnet? Hva slags dyr er det snakk om? Skal noen ha omsorg for dyrene og stelle med dei, fore osv.? Eller skal de klare seg selv i hegnet. Skal de klare seg selv, så trenger de vel intakte, store nok, varierte og leveområder, med tilfredsstillende og gode nok sesongbeiter, trekkveger osv. Ja, hva slags hegn er dette spør jeg?

 

Kom igjen nå, fortel hvordan dere ser for dere hegnet? Tenker meg at det i praksis er oppforing av dyrene med kraftfor. Er det OK å ta fra vilt frihet, for å kunne jakte på dei? Dette er sykt, rett og slett.

 

Tror de norske jakttradisjonene sitter lengre inn, enn at vi vil gi de fra oss. Vi har overhode ikke behov for det. Jakt i Norge er tilgjengelig for alle, mens i landene med hegnjakt er det ikke direkte slik. Selvsagt har det bl.a. med kostnader å gjøre...

Det er vel også undersøkelser som viser at nordmenn generelt er mye mere positive til jakt, enn tilsvarende undersøkelser i utlandet. Det er jo ikke vanskelig å skjønne noen sammenhenger.

 

Etter hvordan du legger dette frem så har du tydligvis veldig lite erfaring når det kommer til hegn.

Jeg skulle gjerne like å se deg fange inn kronhjort i et hegn på 1000-1500 mål.

I slike hegn med frisk skog og godt beitegrunnlag så klarer dyrene seg selv.

Det blir tillegsforet med kraftfor og høyballer. Men hva er det ikke vi jegere er blitt annbefalt å gjøre for rådyr og elg her hjemme på vinterstid.

Personlig så har jeg skytt mange kronhjort og dåhjort i hegn med store trofeer og jeg er like stolt av disse på veggen som jeg er av de som er skutt hjemme Norge.

 

Sist gang jeg var på jakt i hegn så var vi 10 jegere som jaktet i et hegn med bra med dyr, Det tok oss 4 timer før vi fikk skutt det første dyret.Det viser jo bare det at det er ikke bare å gå inn å "hente" seg et dyr, det er like krevende som norsk jakt i mange områder :D

Link to comment
Share on other sites

Eller hvordan ser dere egentlig for dere hegnet? Hva slags dyr er det snakk om? Skal noen ha omsorg for dyrene og stelle med dei, fore osv.? Eller skal de klare seg selv i hegnet. Skal de klare seg selv, så trenger de vel intakte, store nok, varierte og leveområder, med tilfredsstillende og gode nok sesongbeiter, trekkveger osv. Ja, hva slags hegn er dette spør jeg?

jeg ser for meg et relativt lite hegn(minst 100 mål, max 4-500 mål), med store oppforet hjort som ikke er veldig sky, men heller ikke helt tam.

ca 1 dyr på 10-20 mål.

 

Det bare bekreftes her kor hvor kvalmt hegnjakt er.

å som jeg gleder meg til og poste bilder og historie av hjorten(e) jeg skal jakte/skyte i hegn en vakker dag :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Reinsjeger, eg trur rett å slett ikkje du har lest dei siste innlegga til meg og f.eks Vestlandsjeger i det heilte tatt. Ellers så har ikkje du skjønt dei. Så eg quoter det eg skreiv til deg over her, så kanskje det begynner å sige inn, utover dagen. :roll:

 

Mauser68 skreiv :

Fangenskap som du meinar her har stort sett ingenting med hegn å gjere. Ei hegn er eit innsnevra jaktområde med gjerde rundt, sånn at du jakter og skyt på dyra, stort sett på samme måte som du gjer i ville tilstander

 

Altså det er snakk om et område, f.eks på 400 mål, med vanlig jaktterreng, som er inngjert. Det er skog, opne sletter, myrer osv. Det er IKKJE ein bås, på 10x10 meter, der du velger ut dyret og så skyt du det. Det er rett å slett jakting på et innsnevra område.

Det er dessuten heilt valgfritt om du vil jakte der også. Det er ingen tvang til at du skal jakte i hegn, så hold deg til jakta di som du pleier, og la dei som vil jakte i hegn gjere det.

Det som du synst er kvalmt, betyr ikkje automatisk at alle andre synst det. Nokon har rett å slett ikkje andre muligheiter for jakt, andre synst at jakt i hegn er på lik linje med vanlig jakt. Sånn er det berre, folk er forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Reinsjeger, eg trur rett å slett ikkje du har lest dei siste innlegga til meg og f.eks Vestlandsjeger i det heilte tatt. Ellers så har ikkje du skjønt dei. Så eg quoter det eg skreiv til deg over her, så kanskje det begynner å sige inn, utover dagen. :roll:

 

Mauser68 skreiv :

Fangenskap som du meinar her har stort sett ingenting med hegn å gjere. Ei hegn er eit innsnevra jaktområde med gjerde rundt, sånn at du jakter og skyt på dyra, stort sett på samme måte som du gjer i ville tilstander

 

Altså det er snakk om et område, f.eks på 400 mål, med vanlig jaktterreng, som er inngjert. Det er skog, opne sletter, myrer osv. Det er IKKJE ein bås, på 10x10 meter, der du velger ut dyret og så skyt du det. Det er rett å slett jakting på et innsnevra område.

Det er dessuten heilt valgfritt om du vil jakte der også. Det er ingen tvang til at du skal jakte i hegn, så hold deg til jakta di som du pleier, og la dei som vil jakte i hegn gjere det.

Det som du synst er kvalmt, betyr ikkje automatisk at alle andre synst det. Nokon har rett å slett ikkje andre muligheiter for jakt, andre synst at jakt i hegn er på lik linje med vanlig jakt. Sånn er det berre, folk er forskjellige.

 

"Mauser68" klapp, klapp, klapp. :D

Link to comment
Share on other sites

Det tok oss 4 timer før vi fikk skutt det første dyret.Det viser jo bare det at det er ikke bare å gå inn å "hente" seg et dyr

 

Du skriver dette med et glimt i øyet, ikke sant? Eller mener du at fire timer jakttid pr. dyr er vanlig i norsk villmark? Har du i det hele tatt jaktet utenfor gjerdet noen gang?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det tok oss 4 timer før vi fikk skutt det første dyret.Det viser jo bare det at det er ikke bare å gå inn å "hente" seg et dyr

 

Du skriver dette med et glimt i øyet, ikke sant? Eller mener du at fire timer jakttid pr. dyr er vanlig i norsk villmark? Har du i det hele tatt jaktet utenfor gjerdet noen gang?

 

Tron

 

"Tron", har lyst til og komme med ett praktisk eksempel fra min hegnjakt i fjor, det tok meg 6 dager og få den 12 taggeren da. Den som var avbildet på SL i sin tid. Så det er ikke "bare" og gå inn og hente dem. Hegnet da var på¨900 mål. :wink: Og jeg har jaktet myyye uten for hegn !!

Link to comment
Share on other sites

Reinsjeger, eg trur rett å slett ikkje du har lest dei siste innlegga til meg og f.eks Vestlandsjeger i det heilte tatt. Ellers så har ikkje du skjønt dei. Så eg quoter det eg skreiv til deg over her, så kanskje det begynner å sige inn, utover dagen. :roll:

 

Mauser68 skreiv :

Fangenskap som du meinar her har stort sett ingenting med hegn å gjere. Ei hegn er eit innsnevra jaktområde med gjerde rundt, sånn at du jakter og skyt på dyra, stort sett på samme måte som du gjer i ville tilstander

 

Altså det er snakk om et område, f.eks på 400 mål, med vanlig jaktterreng, som er inngjert. Det er skog, opne sletter, myrer osv. Det er IKKJE ein bås, på 10x10 meter, der du velger ut dyret og så skyt du det. Det er rett å slett jakting på et innsnevra område.

Det er dessuten heilt valgfritt om du vil jakte der også. Det er ingen tvang til at du skal jakte i hegn, så hold deg til jakta di som du pleier, og la dei som vil jakte i hegn gjere det.

Det som du synst er kvalmt, betyr ikkje automatisk at alle andre synst det. Nokon har rett å slett ikkje andre muligheiter for jakt, andre synst at jakt i hegn er på lik linje med vanlig jakt. Sånn er det berre, folk er forskjellige.

 

Har skummet over alle innleggene jeg, du bør kanskje selv lese innleggene mine litt mere nøyaktig.

 

Altså du mener 400 mål kan være aktuelt område for hjort å leve på, sammenlignet med hva den kan leve på utenfor, så er dette ikke tilgivelig iforhold til at hensikt om "jakt". Å holde ville dyr i slik fangenskap er direkte i strid med norske lover. Husdyr, domestiserte dyr, holdes på slike områder for å produsere mat.

Og jeg er ikke redd for å minne om hvor sykt det ville være, i denne hensikt å jakte på den. Friheten for viltet fratas for at noen skal kunne jakte. Selvsagt bryr dette meg, selvom hegnjakt uansett ikke angår meg.

La meg ta eksempel med reindrift, der dyrene samles inn fra fjellområdene og slaktes, de jaktes ikke på. (Kan nok være tilfeller der de skytes av ekstraordinære tilfeller.)

Link to comment
Share on other sites

Det tok oss 4 timer før vi fikk skutt det første dyret.Det viser jo bare det at det er ikke bare å gå inn å "hente" seg et dyr

 

Du skriver dette med et glimt i øyet, ikke sant? Eller mener du at fire timer jakttid pr. dyr er vanlig i norsk villmark? Har du i det hele tatt jaktet utenfor gjerdet noen gang?

 

Tron

 

Grunnen til at jeg skrev 4 timer er med tanke på de fleste jegere her i forumet sin holdning til hegnjakt. Det virker som ekspertene her inne som er negativ til hegnjakt mener du kan gå inn i et hegn sikte på et dyr å pang der er jakta over, det er ikke slik det foregår.

 

Å ja jeg har jaktet i mange år utenfor gjerdet.

 

Det jeg mener er at når du jakter i et hegn på ca 1000-1500 mål som det er godt med dyr i.

Det er 10 poster +drivere og 2 stk hunder(da poster du over et ganske stort området)

Da viser det seg ganske tydelig at det ikke er bare å gå å "hente" seg et dyr.

 

Når vi jakter slik på elgjakta så har vi som oftest skuddsjanse på 1 eller flere dyr i løpet av 4 timer, så jeg ser faktisk ingen forskjell på jakta som jeg har bedrevet med i hegn.Og som jeg skrev tidligere så hopper dyrene både ut og inn av hegnet, så jeg vil ikke akkuratt kalle det for fangenskap.

Men nå prater jeg om de hegnene som jeg har vært i. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
La oss se det fra en annen side, der jeg jakter nå må man ha 1000 mål pr rådyr, på dønna må man ha 500 mål pr dyr og der er det mye dyr.

Et hegn på 400 mål er ikke ett terreng det er en åkerlapp, når man da setter opp skytetårn er det ingenting i mitt hode som sier at dette er jakt.

 

Der jeg jakter rådyr nå, er det 300 mål pr. dyr. Har 2 dyr på det terenget. 600 mål. Kan ikke bevege meg utenfor gårdens grenser. Der er det en annen grunneier som råder området. Og, jeg har fortsatt ett dyr igjen på kvoten selv om det er bra med dyr og de er veldig stedbundene. Tror det er vanskelig og sammenligne ? I det hegnet jeg nevnte ovenfor her er det IKKE tårn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Reinsjeger, eg trur rett å slett ikkje du har lest dei siste innlegga til meg og f.eks Vestlandsjeger i det heilte tatt. Ellers så har ikkje du skjønt dei. Så eg quoter det eg skreiv til deg over her, så kanskje det begynner å sige inn, utover dagen. :roll:

 

Mauser68 skreiv :

Fangenskap som du meinar her har stort sett ingenting med hegn å gjere. Ei hegn er eit innsnevra jaktområde med gjerde rundt, sånn at du jakter og skyt på dyra, stort sett på samme måte som du gjer i ville tilstander

 

Altså det er snakk om et område, f.eks på 400 mål, med vanlig jaktterreng, som er inngjert. Det er skog, opne sletter, myrer osv. Det er IKKJE ein bås, på 10x10 meter, der du velger ut dyret og så skyt du det. Det er rett å slett jakting på et innsnevra område.

Det er dessuten heilt valgfritt om du vil jakte der også. Det er ingen tvang til at du skal jakte i hegn, så hold deg til jakta di som du pleier, og la dei som vil jakte i hegn gjere det.

Det som du synst er kvalmt, betyr ikkje automatisk at alle andre synst det. Nokon har rett å slett ikkje andre muligheiter for jakt, andre synst at jakt i hegn er på lik linje med vanlig jakt. Sånn er det berre, folk er forskjellige.

 

Har skummet over alle innleggene jeg, du bør kanskje selv lese innleggene mine litt mere nøyaktig.

 

Altså du mener 400 mål kan være aktuelt område for hjort å leve på, sammenlignet med hva den kan leve på utenfor, så er dette ikke tilgivelig iforhold til at hensikt om "jakt". Å holde ville dyr i slik fangenskap er direkte i strid med norske lover. Husdyr, domestiserte dyr, holdes på slike områder for å produsere mat.

Og jeg er ikke redd for å minne om hvor sykt det ville være, i denne hensikt å jakte på den. Friheten for viltet fratas for at noen skal kunne jakte. Selvsagt bryr dette meg, selvom hegnjakt uansett ikke angår meg.

La meg ta eksempel med reindrift, der dyrene samles inn fra fjellområdene og slaktes, de jaktes ikke på. (Kan nok være tilfeller der de skytes av ekstraordinære tilfeller.)

 

Hvorfor tviholder du på at hegnene er på 400 mål, når de fleste av oss som jakter i hegn nevner alt fra 8-900 til 1000-1500 mål. Er det for og gjøre deg selv litt mer intresang ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er en av fordelene med hegn å øke anntallet vilt, nå er det jo ikke bare å gå på buttiken og kjøpe nye dyr når disse er skutt i hegnene heller, så det må jo drives en eller annen form for viltpleie og egen produksjon her også.

Kansje har grunneiere her på berget litt å lære av de som forvalter disse hegnene med tanke på forvaltningen av lokale viltstammer, i det fylket jeg jakter blir jo snart all hjort sett på som skadedyr og blir forvaltet deretter, :(

 

Jeg vet om plasser som kunne gitt like god jakt uten gjærder som med jakt i hegn hadde viltet stått i fokus, jeg vil tro det finnes mangen flere slike plasser rundt om på berget også, :!:

Link to comment
Share on other sites

Så dette har falt ned til en diskusjon om areal ?

Det dreier seg vel om fair jakt? Om utfordringer og om å jakte på det frie vilt?

Enig ? Areal blir bare en teknisk terme. Når jeg jakter bue ville et hegn på 400 mål vært stort, når jeg jakter med "streken" er 1000 mål smått.

Noen plasser ( i USA) betaler man tusenvis av dollar for en kontrakt på å skyte et dyr, og man har tilogmed "No kill, No pay" kontrakter !

De kaller det "canned killing"

For å sitere David Petersens artikkel "Canned Killing, dont call it hunting" og filosofen Josè Ortega Y Gasset;

 

"the hunter knows that he does not know what is going to happen, and this is one of the greatest attractions of his occupation".

(DP): -"If hunting involved no more than pointing a rifle of a bow and killing something- that is, if if hunting involved no actual hunting- I would'nt touch it. Nor would you, eh?"

 

Så det dreier seg kanskje ikke så mye om areal, eller om dyrene har navn, men om de er frie og ville.

Ei heller er det veldig relevant hvor vanskelig jakten er som et mål på om den er etisk forsvarlig, høyverdig jakt, men om dyrene er frie.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tviholder du på at hegnene er på 400 mål, når de fleste av oss som jakter i hegn nevner alt fra 8-900 til 1000-1500 mål. Er det for og gjøre deg selv litt mer intresang ? :wink:

 

Om det er snakk om 100, 1.000 eller 1 million mål hegn, så er det ingen prinsipiell forskjell, så lenge dyrene er fratatt frihet, med hensikten å jakte på de.

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd dette her. Noen og enhver bør få litt å tenke på, for svarene er jo ikke helt opplagte.

 

Kan man oppsummere det slik at jakt i hegn blir tilsvarende trening av harehund i harehegn?

 

Hegnet er stort, hunden må finne haren, faren for at unghunden skal jage andre dyr (uønsket konsekvens) er redusert, haren er vant til å bli jaget og er dermed svært erfaren i kunsten å lure bikkja etc etc. Samtidig VET man at haren er i hegnet og den er født, satt ut og alet opp med det for øyet å bli et jaktobjekt. Det er svært underholdene for harehunden og hundeføreren når man slipper i hegn, og haren lider tilsynelatende ingen nød.

 

Harehegn brukes på unghunder slik at de skal komme igang på rett spor før de prøver seg i den virkelige verden. Jeg bare nevner det.

:wink:

U

Link to comment
Share on other sites

:D 1 million mål hegn, det er vel Skottland det da? Nei fysj og fysj, vil ikke jakte der! :wink:

Et hegn er ikke det samme som en innhegning i tunet. Det er ikke snakk om et par hundre meter med tamdyr i. Det er vel snakk om store inngjerdede områder, hvor dyr lever villt. Dette er ikke tamdyr som kan leies inn på fjørset, eller skytes i hodet fra en meters hold. Det er snakk om å gjerde inn et større område. Men hvorfor gjør man det egentlig? Hvorfor lager man hegn ? Hvorfor ønsker man at dyra ikke skal kunne løpe over til naboen? Det vil jo også si at naboens dyr ikke kan løpe over til deg!

Jeg har som sagt ikke jaktet i hegn, og har egentlig ikke peiling på dette. Men, jeg kan tenke meg to grunner. Den første er at man ønsker å bygge opp en større stamme enn det naboene har. For eksempel være svært selektiv med avskytingen, støttefore, lage viltåkre osv. Den andre er at man ønsker å kjøpe inn dyr fra andre steder for å styrke stammen. Enten dyr av samme rase, sette ut en kronhjort med enormt gevir som noen har fanget inn i Songnefjorden, slik at hindene i ditt området blir bedekket av en kraftkar. Da er det jo kjipt om han stikker over til naboene og blir skutt. Eller sette ut dyr som vanligvis ikke finnes der. Villsvin og dåhjort for eksempel. Da blir det slik at om naboene ønsker å dyrke havre og hogge skau, og tjene penger på jorda på den måten, så gjør de det. Om du ønsker å dyrke hjort og villsvin, og tjene penger både på kjøttet og jaktopplevelsene, så gjør du det. Men da må du selvsagt kunne sikre deg mot at innsatsen din stikker over til naboen og blir skutt der i stedet. Det er dette som er hegn, er det ikke? Om jeg skulle jaktet et slikt sted ville absolutt størrelsen p hegnet hatt noe å si! Kan jeg gå hele dagen uten så støte på gjerdet så er det fint. Går jeg fra ende til annen på kort tid og skyver dyra foran meg blir det uinteressant.

Nå er det noen som har skrevet i denne tråden om avskyting de har vært med på i små hegn, med halvtamme dyr. Det blir en annen greier for meg, enn jakt i et stort inngjerdet område med ville dyr. Jeg tror ikke det er lønnsomt heller. Jeg tror at skal man tjene penger på tilrettelagt jakt og fiske, må opplevelsen være i fokus. Jeg tror ikke man tjener penger på å la folk fiske ned i laksemerdene, eller på å la folk komme å skyte tamhjort på oppdrettsannlegg. Men om man tilrettelegger for spenennde jakt, i et område hvor man har en høy bestand av dyr på grunn av støtteforing og nøye avskyting, så tror jeg det er god butikk, også i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Rent hypotetisk:

En grunneier med en skogeiendom på 10 000 mål (eller 100 000 mål), får tillatelse til å gjerde inn hele eiendommen. Begrunnelsen er at han vil forvalte/fore en stor stamme med VILLE trofe-elg og -rådyr, for å tjene penger på eksklusiv jakt. Han er da selvfølgelig ikke interressert i at disse dyrene skal forville seg inn på nabo-eiendommene, for så å bli skutt der.

 

Er dette en hegn?

Jakt eller slakt?

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig, og som sagt, farer slike diskusjoner som dette synsende ivei. Og subjektiv synsing utropes som vedtatte sannheter.

 

Vi har hjort i hegn i Norge, og som etter lovverket skal avlives ved hodeskudd. Grunnen må være den øyeblikkelige døden, mens den store faren for skadeskyting settes til side. Ved avlivning utenfor hegn er hodeskudd av den grunn forbudt, det sikrere lunge/hjerteskudd skal benyttes. Dette for å minske faren for skadeskyting og vanskelige ettersøk.

 

I et hegn er et eventuelt ettersøk enklere enn utenfor hegnet, det taler enda sterkere for den mere humane avlivingen ved hjerte/lungeskudd. Det er realiteter basert på humanitet. Der er altså på ingen som helst måte noen som helst humanitær grunn mot jakt i hegn. Tvert i mot.

 

Etisk derimot... Etikk bygger på synsing og tro, og på bakgrunn av det kan man altså mene både det ene og det andre. Og det er kjernen i denne, som i mange andre sammenhenger...

Link to comment
Share on other sites

Vel Reinsjeger, hvis me ser tilbake i tråden litt :

 

Reinsjeger skreiv :

Såvisst er det humane argumenter mot hegnjakt. Dyr i fangenskap kan avlives på bedre måter. Å skyte de kan på mange måter sees på med elementer av lek, og ikke jakt.

Er det snakk om vilt, så forstår jeg det slik at de er fratatt friheten, for at noen liksom skal "jakte" på. Er det snakk om husdyr, så bør de alives på bedre og kotrollerte måter. Er det snakk om vilt som kan fritt passere hegn-"inngjerding" (???) så ser jeg ikke helt noe slags poeng i det... Ser bare eventuelle stygge inngrep med diverse stengsler i utmark.

Jeg synes det er direkte absurd med hegnjakt. Og har ikke noen tro på at vi går i den retningen her i landet. Vi har ikke bruk for det idet hele tatt.

 

Ser ingen forskjell på skuddet/avliving, men jeg sier at dyr i fangenskap kan avlives på bedre måter. Og det er en stor forskjell. Faren for skadeskytting er utilgivelig på dyr i fangenskap.

 

Jeg vil tro at brorparten av norske jegere har såpass respekt for de gode norske jakttradisjoner, at ting som hegnjakt er komplett uaktuelt i uoverkuelig framtid.

 

Det bare bekreftes her kor hvor kvalmt hegnjakt er.

 

Atlså hvorfor skal et dyr skytes på 100 m hold i fangenskap i jaktsituasjon? Når dyrene kan fanges inn og avlives, ala dagens hjortefarmer. Det er et soleklart skille iforhold til jakt her.

 

Altså du mener 400 mål kan være aktuelt område for hjort å leve på, sammenlignet med hva den kan leve på utenfor, så er dette ikke tilgivelig iforhold til at hensikt om "jakt". Å holde ville dyr i slik fangenskap er direkte i strid med norske lover. Husdyr, domestiserte dyr, holdes på slike områder for å produsere mat.

Og jeg er ikke redd for å minne om hvor sykt det ville være, i denne hensikt å jakte på den. Friheten for viltet fratas for at noen skal kunne jakte. Selvsagt bryr dette meg, selvom hegnjakt uansett ikke angår meg.

La meg ta eksempel med reindrift, der dyrene samles inn fra fjellområdene og slaktes, de jaktes ikke på. (Kan nok være tilfeller der de skytes av ekstraordinære tilfeller.)

 

Om det er snakk om 100, 1.000 eller 1 million mål hegn, så er det ingen prinsipiell forskjell, så lenge dyrene er fratatt frihet, med hensikten å jakte på de.

 

Det er mulig at det er eg som misoppfatter deg her, men det oser ikkje akkurat av forståelse for verken forståelse korleis hegn jakt virker, og heller liten forståelse for at andre enn deg, kanskje har interesse av å jakte i hegn. Kanskje du rett å slett ikkje forsto kva eg skriev, eller misoppfatta det også ?

Det med arealet var berre et eksempel, og eg skreiv heller ikkje om antall dyr. Og hvis du meinar at arealet ikkje har noko å sei, så kan eg minne deg på at dyra her til lands er faktisk i et slags "hegn", som me kaller for Norge. Det "hegnet" er i følge Wikipedia på 323 802 mål.Og dei er ikkje der med den hensikt at me skal jakte på dei, men me jakter på dei alikevel.

Greitt nok at du er prinsippielt mot hegn jakt, men trur du dyrene i hegna skjønner det fakta at dei er der kun for at me skal jakte på dei ? Eller trur du at dei instinktivt veit at dei blir jakta på uansett om dei har et gjerde på sida av seg eller ikkje ? Trur ikkje du skal forsøke og tilegne eit hjortevilt ein større intelligens for det om at du syns det er forkastelig ?

 

Men, trur neppe eg og du blir einige om dette, så me får heller væra einige om at me er ueinige. Så får diskusjonen gå sin gang i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig, og som sagt, farer slike diskusjoner som dette synsende ivei. Og subjektiv synsing utropes som vedtatte sannheter.

 

Vi har hjort i hegn i Norge, og som etter lovverket skal avlives ved hodeskudd. Grunnen må være den øyeblikkelige døden, mens den store faren for skadeskyting settes til side. Ved avlivning utenfor hegn er hodeskudd av den grunn forbudt, det sikrere lunge/hjerteskudd skal benyttes. Dette for å minske faren for skadeskyting og vanskelige ettersøk.

 

I et hegn er et eventuelt ettersøk enklere enn utenfor hegnet, det taler enda sterkere for den mere humane avlivingen ved hjerte/lungeskudd. Det er realiteter basert på humanitet. Der er altså på ingen som helst måte noen som helst humanitær grunn mot jakt i hegn. Tvert i mot.

 

Etisk derimot... Etikk bygger på synsing og tro, og på bakgrunn av det kan man altså mene både det ene og det andre. Og det er kjernen i denne, som i mange andre sammenhenger...

Nei, vi har ikke jakthegn i Norge. Vi har noen som driver hjorteoppdrett. Omtrent som andre driver med kyr eller sau. Hjorteoppdretterne må kanskje skyte i hodet, du har sikkert rett i det. Det er ikke det vi snakker om her. Vi snakker om jakthegn, slik de har i Danmark og Sverige.

Og den utlegningen om etikk... Vel, lovgivning bygger på etikk, heldigvis, siden etikke rlæren om rett og galt.http://no.wikipedia.org/wiki/Etikk Eneste grunnen til at vi ikke kan jakte i romjula er fordi kristenfolket anser den tiden som hellig, da skal man være alvorlig og ikke skyte dyr. Eneste grunnen til at det er forbudt å jakte hvit storgås (svane) er at de er så pene. Dette er eksempler hvor jeg persopnlig har oppfatninger som er anderledes enn den jevne moral. Vurderinger av om det skal være lov å ha jakthegn i Norge må nødvendigvis basere seg på etiske vurderinger. Og da må man synse. Lovgivning om hvordan dyr på hjortefarmer skal avlives er helt på siden av det som diskuteres her.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig, og som sagt, farer slike diskusjoner som dette synsende ivei. Og subjektiv synsing utropes som vedtatte sannheter.

 

Vi har hjort i hegn i Norge, og som etter lovverket skal avlives ved hodeskudd. Grunnen må være den øyeblikkelige døden, mens den store faren for skadeskyting settes til side. Ved avlivning utenfor hegn er hodeskudd av den grunn forbudt, det sikrere lunge/hjerteskudd skal benyttes. Dette for å minske faren for skadeskyting og vanskelige ettersøk.

 

I et hegn er et eventuelt ettersøk enklere enn utenfor hegnet, det taler enda sterkere for den mere humane avlivingen ved hjerte/lungeskudd. Det er realiteter basert på humanitet. Der er altså på ingen som helst måte noen som helst humanitær grunn mot jakt i hegn. Tvert i mot.

 

Etisk derimot... Etikk bygger på synsing og tro, og på bakgrunn av det kan man altså mene både det ene og det andre. Og det er kjernen i denne, som i mange andre sammenhenger...

Nei, vi har ikke jakthegn i Norge. Vi har noen som driver hjorteoppdrett. Omtrent som andre driver med kyr eller sau. Hjorteoppdretterne må kanskje skyte i hodet, du har sikkert rett i det. Det er ikke det vi snakker om her. Vi snakker om jakthegn, slik de har i Danmark og Sverige.

Og den utlegningen om etikk... Vel, lovgivning bygger på etikk, heldigvis, siden etikke rlæren om rett og galt.http://no.wikipedia.org/wiki/Etikk Eneste grunnen til at vi ikke kan jakte i romjula er fordi kristenfolket anser den tiden som hellig, da skal man være alvorlig og ikke skyte dyr. Eneste grunnen til at det er forbudt å jakte hvit storgås (svane) er at de er så pene. Dette er eksempler hvor jeg persopnlig har oppfatninger som er anderledes enn den jevne moral. Vurderinger av om det skal være lov å ha jakthegn i Norge må nødvendigvis basere seg på etiske vurderinger. Og da må man synse. Lovgivning om hvordan dyr på hjortefarmer skal avlives er helt på siden av det som diskuteres her.

 

Hørte for litt siden at det skulle vurderes å åpne for jakt på knoppsvane hvis jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Etikk bygger på synsing og tro om hva som er riktig og galt. Humanitet og biologi bygger på vitenskapelige fakta, det er forskjellen. Men jeg tviler ikke et sekund på at også dette kan synsuteres i det uendelige...

 

Jajaja, våre norske hegn er oppdrett av mat, akkurat likedan som hegnene i andre land. Det som diskuteres er om eieren skal ha lov å leie ut avlivningen til andre eller ikke. Og det jeg sier er at det ikke er noen humanitære grunner som kan være i veien for det. Skulle jo være ganske så enkelt lesestoff...

 

Nei, det er ikke kristenfolkets skyld at vi ikke kan få lov til å jakte i romjulen i verdens eldste demokrati, det er synsende jegere som blir tatt til inntekt for politikeres synsing. Derfor kan vi heller ikke jakte svaner eller isbjørn. Eller i hegn...

 

Men vi kan fiske i hegn, det er greit. Det er kultivering, matauk, produksjon og næring. Men jakte i hegn er fyfy, på bakgrunn av synsing. Biologi, humanitet og demokratiske prinsipper skytes det en hvit pil etter...

 

Ellers er det veldig mye jeg ikke liker og ikke gjør, og mange ganger undres jeg over hva i all verden andre kan se av verdi i det. Men det ville være et overgrep og maktmissbruk hvis jeg skulle få stopped det av den grunn.

 

Kanskje det hadde vært veldig greit at en del av jegerstanden hadde jaktet inngjerdet :idea:

Link to comment
Share on other sites

Naturlige grenser er noe helt annet enn inngjerdet hegn. Og når jeg sjekket opp så er norges landegrenser 1000x større areal enn 323 802 mål, Mauser68. :wink:

Uansett hegnareal så er det en frihetsberøvelse av vilt å gjerde de inn. Kan ikke se at 10-tusener av mål hegn er noe stort leveområde for hjort. :? Og neppe er det god nok kvaliteter på beitet heller. Og hvilke konsekvenser har det for annet vilt med slike stengsler? Kan ikke overhode se for meg hegn i landet vårt. Til det har vi en for flott natur. :lol:

 

Noen her argumenterer for hegnjakt som en løsning og mulighet for de som er syk, skadet, bevegelseshemmet eller bare gammel og skrøpelig som gjør at de vanskelig kan gå på jakt på tradisjonelt vis. Dette skal rettferdiggjøre frihetsberøvelse av vilt liksom???

Link to comment
Share on other sites

Slemmo, er det tilfelle ? Har sikla på ein flokk med 15-20 svaner, som er her kvar vinter, det hadde vært noko å smelt i steikeovnen det.....

 

Vel, jeg hørte det av en jaktkompis for snart et par uker siden, men spurte ikke noe nærmere, så mer enn det vet jeg egentlig ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Etikk bygger på synsing og tro om hva som er riktig og galt. Humanitet og biologi bygger på vitenskapelige fakta, det er forskjellen. Men jeg tviler ikke et sekund på at også dette kan synsuteres i det uendelige...

 

Jajaja, våre norske hegn er oppdrett av mat, akkurat likedan som hegnene i andre land. Det som diskuteres er om eieren skal ha lov å leie ut avlivningen til andre eller ikke. Og det jeg sier er at det ikke er noen humanitære grunner som kan være i veien for det. Skulle jo være ganske så enkelt lesestoff...

 

Nei, det er ikke kristenfolkets skyld at vi ikke kan få lov til å jakte i romjulen i verdens eldste demokrati, det er synsende jegere som blir tatt til inntekt for politikeres synsing. Derfor kan vi heller ikke jakte svaner eller isbjørn. Eller i hegn...

 

Men vi kan fiske i hegn, det er greit. Det er kultivering, matauk, produksjon og næring. Men jakte i hegn er fyfy, på bakgrunn av synsing. Biologi, humanitet og demokratiske prinsipper skytes det en hvit pil etter...

 

Ellers er det veldig mye jeg ikke liker og ikke gjør, og mange ganger undres jeg over hva i all verden andre kan se av verdi i det. Men det ville være et overgrep og maktmissbruk hvis jeg skulle få stopped det av den grunn.

 

Kanskje det hadde vært veldig greit at en del av jegerstanden hadde jaktet inngjerdet :idea:

 

Bra at du skrev det for meg Ole Johan, så slapp jeg å gjøre det. :wink: Er 100% enig i det du skriver!

Link to comment
Share on other sites

Reinsjeger, selfølgelig så er det snakk om 323 802 kvadrat kilometer, ikkje mål som eg skreiv. Og for deg, så er det ein frihetsbeerøvelse det ein gjer mot dyra i ei hegn, men eg trur ikkje akkurat dyra har samme synspunktet som du. Men alt avhengig av areal og tettheit på dyra selfølgelig. Om dei går og stanger mot fjellsider, hegngjerde eller flyplassgjerder, det trur eg nok ikkje at dyra skjønner det spøtt av forskjellen alikevel.

Ellers så veit vel både du og eg at me ikkje blir einige her, så eg stopper her for min del. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Må få presisere at jeg aldri har jakta i hegn å har liten kunnskap om det,av rein nyskjerrighet hvor mye dyr er det i et sånt hegn som du jakter i Graahund?

Bare så det er sagt, jeg stiller ingen tvil til jaktferdighetene til folk om de jakter i hegn eller ikke.

 

Det hegnet hvor jeg har skutt hjort (2s tk) var det i fjor ca 11 dyr og i år var det 4. Dette grunnet at det skulle skytes ut den gamle stammen for og få inn friskt blod ( og fy og fy :evil: ) nå har jeg vel helt bensin på bålet :wink: Men det er slik at sånn driver svenskene og danskene. Har jaktet i et hegn (dovhjort) der var det vel ca 20 dyr + endel villsvin. Det hegnet husker jeg ikke arealet på, men det var stort. Dette er vel slik jeg har opplevd hegn. Har ikke jakta i hegn mange gamger selv om jeg forsvarer jakt i hegn. Vet det finnes et hegn på ca 400 mål, men det blir for lite, samme som fler synes.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Har blitt ein fantastisk tråd det her, rett og slett.

 

Vil prøve meg på eit tankeeksperiment.

La oss sei at ein grunneigar har ei hegn på 1000 mål. Til samanlikning kan det nevnast at ei stund kunne ein i S og Fj få 4 hjorteløyver på det arealet, dersom bestanden var tett nok. Det fins og mange vald og jaktfelt som er på denne storleiken.

I hegna har han enten hjort, dåhjort eller ein kombinasjon. Dette er artar som ganske enkelt tilpassar seg eit liv innanfor gjerder. (Ein putta sjølvsagt ikkje elg eller rådyr innanfor noko slikt, det veit vel dei fleste med litt kjennskap til artane).

 

Grunneigaren har gjort enkelte tilretteleggingar med faslilitetar for tilleggsforing i eine hjørnet på hegna. Forar med allsidig grovfor samt littegrann spesialkraftfor for å få nok av enkelte næringsstoff. I tillegg er der nokre saltsteinar. Det er altso ikkje snakk om kraftforoppforing av kjøtt, som mange samanliknar med.

Ellers består hegna av 90% kuppert og variert skoglandskap. Der er forøvrig ei sone rundt foringsplass kor der ikkje er lov å jakte.

 

Dyra her har mindre kontakt med mennesker enn hjort/dåhjort i normalt kulturlandskap, dette er bevisst frå grunneigaren si side. Smyg og posteringsjakt i hegna er derfor minst like utfordrande som å skyte ein elg på ei myr, ein rein på fjellet, ein hjort på bøen eller ein råbukk på hogstflata.

 

I hegna har ein mogelegheit til å bygge opp ei sunn og sterk stamme av vilt, ved å plukke ut dei rette dyra. I tillegg har ein ved eventuell skadeskyting større sjans for å finne igjen dyret inne i ei hegn, enn på vanleg jakt.

 

Grunneigaren lagar til eit pakkeopplegg med overnatting, andre opplevingar, foredling av det lokale kjøtet, guiding og sjølvsagt gode matopplevingar basert på lokalproduserte varer. Enkelte er villige til å betale gode pengar for denne "pakken".

I staden for å kalle dette "rikmannsjakt", "slakting" eller andre negativt lada uttrykk, er eg villig til å kalle dette "lokal næringsskapning", eller eventuelt "utmarksturisme".

 

Er dette so gale?

 

Eg ser det prinsippet som mange har trekt fram, at desse dyra ikkje er "frie". No er dette med frihet eit begrep som vi menneske har konstruert. Eit dyr som har alt den trenger for å leve godt innanfor 1000 mål, føler nok ikkje veldige behov for å flytte derifrå, sjølv om dyr "i det fri" har behov for større arealer. Det dyrevernmessige er minst like godt iveratatt for dyr innanfor hegna som viltlevande, dersom ein tar dei rette hensyn.

 

At enkelte ikkje vil jakte i hegn, treng vel ikkje bety at alle andre bør meine at dette er so hakkande gale.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh...

 

Jeg skal ikke seie det fleire gonger enn nå, men jeg synes det høres forferdelig usmakelig ut med et slikt hegn på 1000 mål. Hvor mye er 1000 mål egentlig? Det er et areal tilsvarende 1000 m x 1000 m. Her mener du hjorten skal tilpasse seg til ett liv året rundt og ellers vente på å bli skutt?? Litt detaljert tilleggsforing må jo til, slik at den får utvilet et flott gevir.

Men tilbake til arealet på 1000 m x 1000 m, der skal skytegale jegere forlyste seg, og hjorten, ja, den skal en gang bli skutt. Det hele er en lek. Og her mener du attpåtil utfordringen er like stor som en vanlig jakt i skogen eller på fjellet, der dyret har en reel sjanse.

 

Nei, takke meg til reinsjakt langt f... inni fjellet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes hegn "slakt" er noe griseri. Jeg var med på et slikt slakt for noen år siden, sørøst for Vanern. Tror det var på +/- 1000 mål. Var jo i kontakt med gjerder hele tiden og dyra var livredde. De kunne jo ikke stikke noe sted. Vi skjøt (hvis jeg husker riktig :oops: ) 7 eller 9 dyr på et par dager. Hjort, villsvin og muflon. Kunne ha skutt masse mer om vi ville.

En gang i tiden tenkte jeg at slikt kunne brukes som "opplæring" for nye jegere, men hvis folk ikke har tålmodighet til å erverve seg jakt erfaring så er ikke dette sammenlignbart med jakt uansett.

Jeg hører stadige at "jegere i hegn" snakker om at det ikke er så enkelt osv. Hvor ellers kan du dra å skyte masse dyr på ukjent terreng i dagslys på et par dager??? For meg er dette mer en verden for skyteglade folk med lite tid med store krav til action.

Jeg ser at enkelte mener det er et alternativ til jegere som er syke, men synes ikke det er en god nok grunn for dette. Jeg tror ikke jegerstanden er tjent med det på sikt.

 

Men, det er nå min mening! :?

Link to comment
Share on other sites

Men tilbake til arealet på 1000 m x 1000 m, der skal skytegale jegere forlyste seg, og hjorten, ja, den skal en gang bli skutt. Det hele er en lek. Og her mener du attpåtil utfordringen er like stor som en vanlig jakt i skogen eller på fjellet, der dyret har en reel sjanse.

 

Nei, takke meg til reinsjakt langt f... inni fjellet :lol:

 

Skulle eg legge meg på ditt nivå av fordomsfullhet for andre jegerar og jaktformer so kunne eg definert reinjakt slik:

 

Ei masseslakting i den norske fjellheimen der skytegale jegerar forlystar seg og skyter vilt inn i flokken for å få mest mogeleg kjøt, utan sikker bakgrunn og med null kontroll på om dei skyt mor frå kalv.

 

Men det gjer eg ikkje...

 

For sjølv om slike eksempel har skjedd so håpar og trur eg at dei fleste reinsjegerar driv det på ein seriøs måte. På samme måte som eg trur hegnjakt kan drivast på ein seriøs måte.

Ellers får vi vel berre vere einige om å vere ueinige.

 

Når det gjeld utfordring so er der sikkert nokon som syns det er meir utfordrande å snike seg inn på ein hjort i 1000x1000 m skog, enn å skyte ein rein på 100m i åpent fjell-landskap. Dem om det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes hegn "slakt" er noe griseri. Jeg var med på et slikt slakt for noen år siden, sørøst for Vanern. Tror det var på +/- 1000 mål. Var jo i kontakt med gjerder hele tiden og dyra var livredde. De kunne jo ikke stikke noe sted. Vi skjøt (hvis jeg husker riktig :oops: ) 7 eller 9 dyr på et par dager. Hjort, villsvin og muflon. Kunne ha skutt masse mer om vi ville.

En gang i tiden tenkte jeg at slikt kunne brukes som "opplæring" for nye jegere, men hvis folk ikke har tålmodighet til å erverve seg jakt erfaring så er ikke dette sammenlignbart med jakt uansett.

Jeg hører stadige at "jegere i hegn" snakker om at det ikke er så enkelt osv. Hvor ellers kan du dra å skyte masse dyr på ukjent terreng i dagslys på et par dager??? For meg er dette mer en verden for skyteglade folk med lite tid med store krav til action.

Jeg ser at enkelte mener det er et alternativ til jegere som er syke, men synes ikke det er en god nok grunn for dette. Jeg tror ikke jegerstanden er tjent med det på sikt.

 

Men, det er nå min mening! :?

 

Ja, Jamthunden. Tror dette her er mere på linje med det folk og jegere flest mener.

Dette er noe annet enn illusjonene "Vestlandsjeger" m.fl. forfekter i denne tråden. Hørte jeg noe utfordrende jakt... :roll: Det er heller snakk om slakt, om en kaller en spade for en spade.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg synes hegn "slakt" er noe griseri. Jeg var med på et slikt slakt for noen år siden, sørøst for Vanern. Tror det var på +/- 1000 mål. Var jo i kontakt med gjerder hele tiden og dyra var livredde. De kunne jo ikke stikke noe sted. Vi skjøt (hvis jeg husker riktig :oops: ) 7 eller 9 dyr på et par dager. Hjort, villsvin og muflon. Kunne ha skutt masse mer om vi ville.

En gang i tiden tenkte jeg at slikt kunne brukes som "opplæring" for nye jegere, men hvis folk ikke har tålmodighet til å erverve seg jakt erfaring så er ikke dette sammenlignbart med jakt uansett.

Jeg hører stadige at "jegere i hegn" snakker om at det ikke er så enkelt osv. Hvor ellers kan du dra å skyte masse dyr på ukjent terreng i dagslys på et par dager??? For meg er dette mer en verden for skyteglade folk med lite tid med store krav til action.

Jeg ser at enkelte mener det er et alternativ til jegere som er syke, men synes ikke det er en god nok grunn for dette. Jeg tror ikke jegerstanden er tjent med det på sikt.

 

Men, det er nå min mening! :?

 

Ja, Jamthunden. Tror dette her er mere på linje med det folk og jegere flest mener.

Dette er noe annet enn illusjonene "Vestlandsjeger" m.fl. forfekter i denne tråden. Hørte jeg noe utfordrende jakt... :roll: Det er heller snakk om slakt, om en kaller en spade for en spade.

 

 

Du må ha en fantastisk kunskap om hegnjakt siden du utaler deg så bastant om den typen jakt. Skulle vært artig og vist vilke hegn du jakta i :roll::?:

Link to comment
Share on other sites

Du må ha en fantastisk kunskap om hegnjakt siden du utaler deg så bastant om den typen jakt. Skulle vært artig og vist vilke hegn du jakta i :roll::?:

 

Jeg bare misliker sterkt tanken med hegn på prinsipielt grunnlag, og argumenterer imot det. Hva slags dyr og hvordan hegnjakt foregår har jeg lite kjennskap til, men det er jo flere her som forteller det i klartekst...

Mens andre er mere opptatt av å glorifisere...

 

Noen skjønner kanskje ikke forskjell på en skogteig på 1000 mål og ett hegn på 1000 mål? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Du må ha en fantastisk kunskap om hegnjakt siden du utaler deg så bastant om den typen jakt. Skulle vært artig og vist vilke hegn du jakta i :roll::?:

 

Jeg bare misliker sterkt tanken med hegn på prinsipielt grunnlag, og argumenterer imot det. Hva slags dyr og hvordan hegnjakt foregår har jeg lite kjennskap til, men det er jo flere her som forteller det i klartekst...

Mens andre er mere opptatt av å glorifisere...

 

Noen skjønner kanskje ikke forskjell på en skogteig på 1000 mål og ett hegn på 1000 mål? :shock:

 

Jeg vet ikke hvem du sikter til når du lurer på om noen av oss ikke ser forskjell på hegnjakt på 1000 mål og en skogteig på 1000 mål ? Jeg for min del har jakta reinsdyr både på Hardangervidda, Knutshø, Njardarheim, og i Snøhetta i flere år og tror nok jeg er i stand til og se forskjellen. :oops:

 

Og her slutter min befatning med denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vet ikke hvem du sikter til når du lurer på om noen av oss ikke ser forskjell på hegnjakt på 1000 mål og en skogteig på 1000 mål ?

 

Eg har ein følelse av at det er meg han siktar til... :D

 

No har eg heller ikkje erfaring med hegnjakt. Men eg har jobba på hjortefarm og prøvd å leite etter enkeltdyr i hegn på hhv 140 og 250 dekar. Eg kan skrive under på at det ikkje er fullt so enkelt som det kan virke i utgangspunktet.

 

Mi "glorifisering" og "forfekting av illusjonar" var ganske enkelt ei skissering av eit hegnopplegg som eg ikkje vil ha problemer med å akseptere. So får andre gjere seg opp si meining.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...