Jump to content

Jakthegn i Norge,er det umulig på sikt?


villdyret

Recommended Posts

202 Outback skreiv :

Den dagen jeg blir misunnelig på de som jakter i hegn, skal jeg slutte med alt som har med jakt å gjøre.

 

Der er me 100% einige. Det samme med oppdretts fisk kontra vill fisk. Men gudene veit, ting forandrer seg, så å utelukka den muligheiten, det vil eg ikkje gjera. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 336
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skaubjønn har et poeng her, jakt i hegn kan ikke betraktes unisiont. Jeg har jaktet i en rekke hegn hovedsakelig i sverige, men også i england. Min erfaring er at det er svært store variasjoner. Noen er små, oversiktelige og tettstappet med vilt. Jeg har takket nei til å skyte i et par slike, for meg er det ikke jakt og et trofe fra en slik plass ville aldri gi meg noen glede. På den andre siden har jeg vært i store skogshegn(2000-5000 mål) der det absolutt må jaktes for resultatene. Hvorvidt det er mer moralsk høyverdig å drepe et dyr hvis en er svett, er jo forsåvidt en grei diskusjon. Tror dog neppe det spiller noen stor rolle for viltet. For meg er likevel jakt på frittlevende vilt det absolutt mest interessante, men jeg kan heller ikke se noen grunn til å hisse seg opp over hegnjakt som femonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke jaktet i hegn, men ville ikke ha etiske betenkeligheter med å gjøre det dersom hegnet var stort nok og dyrene fremstår som ville nok. Det vet jeg fordi jeg har vært med på noe som etisk sett har enkelte fellestrekk med jakt i hegn, nemlig fasanskyting. Jeg var en tanke skeptisk til fasanskyting i utgangspunktet, men magefølelsen underveis og etterpå gav meg beskjed om at dette var greit for meg å delta på.

Jeg vil ikke begi meg inn på noen mer dyptpløyende etisk analyse av dette enn at min magefølelse/samvittighet sa OK. Kanskje vil jeg ha problemer med å formulere en bedre begrunnelse dersom jeg prøver. Men med mindre man er psykopat eller har hatt en oppdragelse fra ut av helvete, så gir vel din egen samvittighet et vel så riktig svar på rett og galt som den mest avanserte etiske analyse?

 

I høst var jeg innom en hjortefarm, klappet på dyrene og gav dem fór fra bøtte. Jeg ville selvsagt ikke ha noen betenkeligheter med å skyte et dyr på en slik farm, men det ville da naturlig nok være slakt av buskap og ikke jakt. Nøyaktig hvor grensen mellom jakt og slakt bør gå er ikke nødvendigvis helt enkelt å svare på, hverken for individ eller for samfunnet. Det finnes gråsoner. Man kan for eksempel forsøke å eksakt definere ”inngjerdet”, ”foring” og ”tam”, for å så holde disse definisjonene opp mot normale hindringer i kulturlandskapet og aksepterte viltstellstiltak. Det blir kanskje å dra det ut i det absurde, men villreinen blir jo mer og mer ”gjerdet inne” av veier og utbygging som fungerer som ferdselsstengsler for dem. Kan dette leveområdet defineres som en hegn dersom det blir lite nok? Og hva er i så fall lite nok?

 

Jeg synes uansett at å forsøke å innføre jakt i hegn i Norge minst må være forankret i en aksept blant flertallet av jegerne i landet, om ikke også i befolkningen for øvrig. Det blir bare synsing fra min side, men jeg tror man er et godt stykke unna en slik aksept pr i dag.

Link to comment
Share on other sites

Ko stor er forskjellen på feks ei hegn, og hjortejakt på ei lita øy langs kysten? Eller rypejakt på ein fjelltopp der rypene berre flyr rundt og setter seg på andre sida av toppen.

 

Sit med ein følelse av at ein del finner opp definisjonar og forskjeller her, for å kunne definere si eiga jaktform som ekte, beinhard og barsk jakt. Medan andre jaktformer helst skal definerast som "slakt" eller "usportsleg".

 

edit: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en av de som jakter hjort på en øy på vestlandet, hjorten svømmer greit mellom øyene og fastlandet så å sammenlingne dette med hegn blir nok litt feil, bestanden varierer også fra år til år og er ikke styrt på en slik måte som i et hegn. :?

Store inngjerdede ommråder er vell heller ikke så bra for det opprinelige viltet som har sine leveommråder i nærheten, og må vell kalles et inngrep i naturen på linje med reingjerder som har fått mye negativ oppmerksomhet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.... Jibrag skriver som regel meget gode og reflekterende innlegg, men hvor har han dette med at det bunner ut i missunnelse over de som har "lettere" jakt...

 

Det er en såkalt hersketeknikk, hvis du tillegger dine meningsmotstandere motiver som ikke er hederverdige så tar du samtidig fra de retten til å være uenig. Hvis du er i mot hegnjakt fordi det bryter med prinsipper for naturforvaltning vi gjerne holder i hevd eller fordi det viktigste med jakten er det høstningsbaserte friluftslivet med den forståelse av økologiske sammenhenger etc. så kan det jo bent frem virke riktig og fornuftig.

 

Dersom du er i mot hegnjakt av misunnelse, da er du bare smålig og meningene dine trenger vi ikke legge vekt på. Så ved å erklære at grunnlaget for å være imot hegnjakt er misunnelse søker man å ta fra meningsmotstandere retten til å være uenig på et rasjonelt og reflektert grunnlag.

 

Et skammelig innlegg fra jibrags side, etter min mening. Fjompenisse!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Naturgitte begrensninger er ikke noe som er sammenlignbart med menneskeskapte hegn.

Om villreinen har fått sine områder sterkt begrenset så er det ikke noe relevant iforhold til jakt. Begrensningene kommer av samfunnsmessige inngrep, og villreinstammene skades/reduseres av det, men inngrepene er ikke gjort iden hensikt å styre utviklingen for villreinen.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skreiv :

Fenomenet derimot, at Norske jegere er motstandere (og kaller uetisk) jakt de ikke driver selv, har jeg efart mange ganger.

 

Det skulle forundre meg meget, om at jegere kritiserer sin eigen jaktform, så ja eg vil tru at det er stor sjanse for at dei kritiserer jakt dei ikkje bedriv sjølv. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser i min krystallkule tipper jeg jakt i hegn vil komme. Jeg tror også at innen få år praktiserer vi Catch and Release i Norske lakeselver, slik man gjør i store deler av verden. Dette blir et brudd på vår høstningstradisjon, hvor man spiser det man fisker. Men, det er rett og slett flere som vil ha gode fiskeopplevelser enn det er laks i elvene. Økonomisk er det ingen tvil om hvor pengene er å hente, og det er ved å selge opplevelser, og ikke råvarer. Oppdrettslaks er billigere enn middagspølse, og det er ikke rare forskjellen i smaken mellom den og villaksen. Det vil si at fiskekjøttverdien av villaksen ikke er videre stor. Men, verdien av å selge opplevelser i en god lakseelv er stor. Atlså er det tullete å ta villaks i nøter, og tullete at vi ikke setter fisken ut igjen. Dette er på vei, fang og slipp snikinnføres uten at den sore debatten tas ordentlig, se for eksempel alle elvene hvor man må sette utigjen hunnfisk, eller fisk over en viss størrelse.

Beklager om jeg gikk OT, men jeg mente det som et eksempel på at det er utvikling (noen vil sikkert si avvikling) i høstningstradisjonene våre. Det har det jo vært hele tiden. Med moderne riflepatroner, kikkertsikter, GPS'er og sånt er vi jo milevis fra veidetradisjonen fra tusen år tilbake der hjortejegeren satt i bogastille med barlindbuen og ventet på hjorten. Vi er forresten også milevis fra å jage reindyrflokkene utenfor stupet for å skaffe oss kjøtt, slik de gjorde den gang da. Det er store endringer i moderne tid også. Dagens elg- og hjortestammer var uhørt på 50 tallet, men jegerstanden har tilpasset seg. Det er altså endringer hele tiden, det er bare vi som tror det alltid har vært slik det er nå.

Jeg er spent på hvordand et blir videre, og jeg er ganske sikker på at jegere og fiskere i Norge kommet til å protestere når det forandrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en av de som jakter hjort på en øy på vestlandet, hjorten svømmer greit mellom øyene og fastlandet så å sammenlingne dette med hegn blir nok litt feil, bestanden varierer også fra år til år og er ikke styrt på en slik måte som i et hegn. :?

 

Ja, men den har ein viss terskel før den legg på svøm. Det skal meir til enn å bli litt skremt i eit drev, som regel.

sånn sett kan det samanliknast med den innsatsen ein hjort eventuelt gjer for å hoppe over eller bryte seg gjennom eit gerde. For det kan eg love deg at hjorten gjer, viss den først bestemmer seg.

 

Men det blir flisespikkeri. Skjønnar kva du meinar, vi kutta den der.

Link to comment
Share on other sites

Anngående Jibrags innlegg om misunnelse:

Det er forstemmende. For akkurat slik er det!
Er det nå egentlig det?

Nei, det er ikke det! Hvor leste du sist om denne misunnelsen? Jeg kan bli med på at det kan se slik ut når det gjelder R93, :wink: men ellers? .

De rådyra vi jakta på går nok ikke mange km nei. Om det var et gjerde rundt der de holder seg, hadde det vært slakt da? De lever jo villt. Hvor stort skal gjerdet /hegnet være før det ikke er jakt lenger? 200000 mål, er det jakt da? 20000? 2000? 200?

 

Men, la oss ikke gjøre dette for enkelt. Et eller annet sted går det en grenseoppgang. Jeg har sett reportasjer på accuratereloading.com fra folk i USA som kjøper bison for eksempel, på rot, av bønder. Dette er tamdyr. Så kjører de opp til dyra, legger rifla på panseret, og sikter seg inn på det største tamdyret. Plaffer det ned, og stopper ut "trofeet". Det er slakt og ikke jakt. Eller, for å ta den enda lenger. Hva om du fikk tilbud om å ta lørdags formiddag i et slakteri i stedet for i skauen? Det er i alle fall ikke jakt!

 

Jeg tror for min del jeg faller ned på at jeg vil jakte på viltlevende dyr. Om de er i hegn eller ikke, er rimelig uinteressant for meg. Så lenge dyra har en sjanse til å komme seg unna. Hermetisk jakt (dyr på boks) er ikke noe for meg. Men, om andre vil betale for å slakte dyra så er det helt greit for meg, så lenge det skjer på en effektiv måte med minimalt med lidelser for dyra. Avskyting i hegn, gjerne for min del. Skal jeg være med må det være viltlevende dyr med sanser og villskap i behold, som både forsøker og har mulighet til å snike seg unna rovdyret (meg). Om jeg ternker anderledes når jeg blir gammel og syk? Skal ikke se bort fra det gitt...

Jeg er enig i at det ikke er lett å definere hvor grensa går. Du definerer grensa di ved at dyra skal kunne komme seg unna, og at de har sanser og villskap i behold. Hva hvis hegna er 200000 mål, men dyra er født i fangenskap, blir fora av folk, og er vant til folk. Er du ikke etisk sett da egentlig på det samme jordet som ”bisonjegerene”? Hvordan definerer du at ”viltet” i hegna har sanser og villskap i behold?

Man kan ta oppdretteren på hans ord om at disse dyra er ”veldig ville”, og kanskje de er det. .. . Paralellen din til mærefiske etter laks er slett ikke dum.

 

Når jeg ser i min krystallkule tipper jeg jakt i hegn vil komme. Jeg tror også at innen få år praktiserer vi Catch and Release i Norske lakeselver, slik man gjør i store deler av verden.

Hvorfor ikke Catch and Release i hegna? Noen bedøvelsespiler, og man slipper griseriet med slaktinga, bæringa og alt det der.. Et foto til albumet holder som trofee! :mrgreen:

 

Spøk til side.

Man kan trekke paralleller hit og dit, og gjerne hevde at vårt samfunn strengt tatt er å regne som en stor hegn, og at viltet er halvtamt, fora, har begrensa bevegelsesfrihet osv, men det er fremdeles vilt i mitt hode. Det er i hovedsak dyra som legger premissene. Jeg har problemer med å oppfatte dyr i hegn som vilt, men opplys meg gjerne.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en av de som jakter hjort på en øy på vestlandet, hjorten svømmer greit mellom øyene og fastlandet så å sammenlingne dette med hegn blir nok litt feil, bestanden varierer også fra år til år og er ikke styrt på en slik måte som i et hegn. :?

 

Ja, men den har ein viss terskel før den legg på svøm. Det skal meir til enn å bli litt skremt i eit drev, som regel.

sånn sett kan det samanliknast med den innsatsen ein hjort eventuelt gjer for å hoppe over eller bryte seg gjennom eit gerde. For det kan eg love deg at hjorten gjer, viss den først bestemmer seg.

 

Men det blir flisespikkeri. Skjønnar kva du meinar, vi kutta den der.

 

Dette er way off topic, men "Vestlandsjeger", her er du nok ute på veldig råtten is :) Det går ikke an å si at øyene på vestlandskysten er bebodd av hjort som er skremt eller presset dit. Dette handler om migrasjon av dyr fra en ellers tett bestand på andre øyer eller fastlandet, som har tatt sjansen på å ofre den sikre/usikre tilværelsen på sitt føde-/oppvekststed for å etablere seg i et nytt område. Det handler om å bli værende eller å dra ut.

Ikke søren om hjorten svømmer ut til Fedje i Nordhordland om den ikke har andre motiver enn å komme unna en fare. Det klarer den som regel likevel.

Migrasjon er et grunnleggende økologisk fenomen mht spredning av arter osv. Samme gjelder f.eks elgen i nordland, den svømmer mellom øyene så det er en fryd for øyet.

Link to comment
Share on other sites

Reinhardt, jeg mener på langt nær at det finnes noen fast grense for hvor "jakt" begynner. La meg ta et eksempel: En kjenning ringer og sier: Jeg har et par rådyr her på gården som tusler rundt hushjørnene, eter tulipanenen lit kjerringa, og nå er vil lei av dem. Kan du komme å skyte de? Det blir ikke vankselig, de løfter knapt på hodet når det går folk i gården."

 

Hvem hadde, med hånden på hjertet, IKKE takket ja til dette? Jeg hadde skutt jeg, og så ville jeg ha hatt med meg en del av kjøttet. Hadde jeg tenkt på det som jakt? Nei, men jeg hadde tenkt på det som en høsting av naturressurser. Og om de rådyra var innegjerdet hadde jeg nok også høstet dem. Men, jeg hadde ikke hengt noe trofe på vegen, og ikke tenkt på det som jakt. Om derimot bonden hadde leid dyra inn på slakteriet og bedt meg komme med rifla, så hadde jeg ikke gjort det.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er way off topic, men "Vestlandsjeger", her er du nok ute på veldig råtten is :) Det går ikke an å si at øyene på vestlandskysten er bebodd av hjort som er skremt eller presset dit. Dette handler om migrasjon av dyr fra en ellers tett bestand på andre øyer eller fastlandet, som har tatt sjansen på å ofre den sikre/usikre tilværelsen på sitt føde-/oppvekststed for å etablere seg i et nytt område. Det handler om å bli værende eller å dra ut.

Ikke søren om hjorten svømmer ut til Fedje i Nordhordland om den ikke har andre motiver enn å komme unna en fare. Det klarer den som regel likevel.

Migrasjon er et grunnleggende økologisk fenomen mht spredning av arter osv. Samme gjelder f.eks elgen i nordland, den svømmer mellom øyene så det er en fryd for øyet.

 

Hehe. Isen for du svare for sjølv, roadmaster. Les ein gong til kva eg skreiv...

 

Ja, men den har ein viss terskel før den legg på svøm. Det skal meir til enn å bli litt skremt i eit drev, som regel.

sånn sett kan det samanliknast med den innsatsen ein hjort eventuelt gjer for å hoppe over eller bryte seg gjennom eit gerde. For det kan eg love deg at hjorten gjer, viss den først bestemmer seg.

 

Som du ser so var det faktisk akkurat det eg sa, at det skal meir til enn å bli skremt.

Klart at hjorten spreiar seg til øyane fordi den vil dit, eg har no heller aldri påstått noko anna.

 

Poenget mitt var at når hjorten først er på ei øy (fordi den vil vere på denne øya), so krever det ein innsats å komme seg derifrå. På samme måte som det krev ein innsats å stikke av frå ei hegn.

Skal innrømme at samanlikninga hegn-øy er noko drøy, med der er jo visse likheter.

Dette vil sjølvsagt alltid vere avhengig av av gjerdet på hegna, og lengda på sjøstrekninga og masse andre faktorar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke begripe hvorfor noen skal sammenlingne det at ville dyr trekker inn på innmark og blir jaktet på, og det å jakte i hegn dette er jo to vidt forskjellige ting.

Mangen av disse dyra bruker både utmark/fjell samt innmark i sin jakt på føde, og det er naturlig å jakte på dyra i alle disse biotopene og det har ingen ting med hegnjakt å gjøre.

Gjerder vill også stenge for naturlige dyretråkk og har negative sider for dyrelivet forøvrig noe som også bør vies en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
men det har da vel aldri vært sagt at det er samfunnet som skal finansiere og drive jakthegnene.

og hvorfor skal ikke jakt kunne tilrettelegges og gjøre det enklere, når man kan gjøre det på alle andre områder.

 

om jegeren er syk eller har begrensede bevegelighetsmuligheter eller bare rett og slett er lat, er jo revnende likegyldig.

 

Du misforstår "steffen". Ingen har sagt at samfunnet skal drive eller finansiere hegn...

Dersom jakt i hegn skal legaliseres så må lovgiver, altså stortinget eller evt. DN, vedta en endring eller tilføyelse til eksisterende lovverk, som forøvrig ikke er en enkel prosess. Dersom dette blir gjort med bakgrunn i at "alle" skal ha mulighet eller rettighet til å utøve jakt, så er det snakk om en tilrettelegging fra det offentlige. Skjønner?

Å legge til rette for jakt i hegn i Norge, som aldri har vært så viltrikt som i dag!!! kun for å tilfredsstille en gammal kropp som vil skyte det siste dyret, er etter min mening både uetisk og unødvendig.

 

Jeg tror de fleste kan få jakt utenom hegn dersom de legger litt arbeid i det. Det er lenge til 10. sept 2009, dersom hjorten er objektet ;)

 

Til den siste setningen din om og skaffe seg jakt, jeg har skaffet meg og andre jakt siden min første reinsjakt i Lesja 1964 og frem til dd. Det er ikke der det ligger. Les tråden så kanskje du skjønner hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter gleder det meg at temaet gir engasjement,tydelig at mange mener noe om dette :D . Jeg er for jakthegn i Norge og håper reglene endres slik at det blir tillatt! MEN...Hegnet må være stort nok til at viltet kan stikke seg bort,og dyra skal slettes ikke være "tamme". Er invitert til svenske hegn,men har mine mistanker at dyra kan være litt for tamme enkelte steder,da blir det ikke aktuelt :x

 

På en annen side er vel norsk kjøttproduksjon ganske kraftig kost,kontra jakt i hegn....

 

Leste over her at landet aldri har vært så viltrikt som nå,Sverige slår oss nok der også (minus rein og kronhjort)og de har hegn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dyr i hegn er eneste alternativ for å opprettholde viltbestander mange steder i verden.

Det er en løsning politikerene må velge, fordi områder blir overbefolket og nedbygd, men det "naturlige mangfold" skal oppretholdes. Som bonus kommer en innbringende "øko-turisme", en kjempenæring på verdensbasis.

 

Jeg tror vi allerede er igang med hegn-politikk i Norge. Presset er meget stort for nedbygging av utmark, langs kysten og i fjellet. Politikerene vil kaste seg over hegn-løsningen, for å kunne gi både i pose og sekk til staten og private utbyggere, og for samtidig å oppfylle de krav andre intressenter har til dyreliv, (vill)mark og friluftsliv.

 

Kyst, skog og fjellområder blir ødelagt mens vi leser dette. Jeg mener dette er en idiotisk investering for fremtiden, og i regi av en "bygge-landet" - håpløs gammeldags ideologi.

Leste i DN igår at hyttetomter for 1,7 milliarder ligger delvis opparbeidet og usolgt i fjellet. For en elendig næringspolitikk dette har vært.....

Link to comment
Share on other sites

Reinhardt, jeg mener på langt nær at det finnes noen fast grense for hvor "jakt" begynner. La meg ta et eksempel: En kjenning ringer og sier: Jeg har et par rådyr her på gården som tusler rundt hushjørnene, eter tulipanenen lit kjerringa, og nå er vil lei av dem. Kan du komme å skyte de? Det blir ikke vankselig, de løfter knapt på hodet når det går folk i gården."

 

Hvem hadde, med hånden på hjertet, IKKE takket ja til dette? Jeg hadde skutt jeg, og så ville jeg ha hatt med meg en del av kjøttet. Hadde jeg tenkt på det som jakt? Nei, men jeg hadde tenkt på det som en høsting av naturressurser. Og om de rådyra var innegjerdet hadde jeg nok også høstet dem. Men, jeg hadde ikke hengt noe trofe på vegen, og ikke tenkt på det som jakt. Om derimot bonden hadde leid dyra inn på slakteriet og bedt meg komme med rifla, så hadde jeg ikke gjort det.

Jeg er helt enig. Jeg ville også sagt ja takk. Hvis naboen hadde en kanin de måtte kvitte seg med kunne det sikkert bli en løsning på det også.

Jeg synes det du skrev over her var svært godt egnet til å sette problemstillinga litt på spissen, og forsøke å komme nærmere kjernen i problemstillinga. Jeg har heller ikke noen klar grense mellom slakt/matauk/jakt, men i dette spørsmålet har jeg en ganske tydelig magefølelse.

 

 

Eksempelet med kjenningen /hagerådyra, og mange av de andre som kommer i slike debatter skiller seg ut i fra hegna på et vesentlig punkt slik jeg ser det.

Vi forholder oss til det viltet som er tilgjengelig, og høster av dette. I den grad viltet tilpasser seg endringer høster vi av det, om det så er rådyr i hagen. Dette er fremdeles høsting av det naturen har å by på. Viltet endrer atferd og utbredelse, og selv om det ofte kan være på bakgrunn av endringer forårsaket av folk, er det i hovedsak viltets endra atferd. Relativt sett, hovedsakelig på viltet/naturens premisser. Det er vilt.

Jeg kan ikke forstå at dyr alt opp innenfor et gjerde, med det formål at det faktisk skal skytes kan defineres som vilt.

Nå er tydeligvis ikke den definisjonen så viktig for alle, men jeg har ingen intensjoner om å begynne med NRF-jakt eller liknende, men jeg er sikkert en særing. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke ut som vi blir enig i dette temaet heller, og vi får vell bare konstatere at det er stor inndividuell forskjell på hva som skal være kriterien for en god jaktopplevelse. :wink:

 

Vi har jo allerede en god del hjortefarmer her på berget, eierene av disse hjortefarmene er muligens innteresert i at en storjeger betaler godt for å smelle en ned en hjort eller to,

her burde det også være muligheter for at gamle far på 90 år får felt sin siste hjort også, :mrgreen:

 

Med å spe på med mengder av fasan og noen vingeklippte tiuer, må jo dette bli en bankers :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det ser ikke ut som vi blir enig i dette temaet heller, og vi får vell bare konstatere at det er stor inndividuell forskjell på hva som skal være kriterien for en god jaktopplevelse. :wink:

 

Vi har jo allerede en god del hjortefarmer her på berget, eierene av disse hjortefarmene er muligens innteresert i at en storjeger betaler godt for å smelle en ned en hjort eller to,

her burde det også være muligheter for at gamle far på 90 år får felt sin siste hjort også, :mrgreen:

 

Med å spe på med mengder av fasan og noen vingeklippte tiuer, må jo dette bli en bankers :lol::lol::lol:

 

Det er vel svært få her som har påberopt seg og være storjegere selv om man har funnet en nisje i det og jakte i hegn. Jeg syns du rett og slett driver ap med folk, med slike uttalelser.

Men jeg er enig med fler her nå som mener at vi ikke kommer noen vei videre i denne debatten. Så jeg foreslår at vi stenger/slutter den her :?:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg gikk vell litt over støvlekantene med mitt siste innlegg og ber herved om godt vær av de som følte at jeg drev ap med dem. :D

Men vi trenger jo litt takhøde også så dette ikke blir alt for alvorlig, men humoren bør muligens være bedre en det jeg serverte her :mrgreen:

 

Godtatt fra min side ihvertfall :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet da om et "jakthegn" her i landet iallefall, i Skogen rundt Treschows "slott" i Larvik er det inngjerdet en ganske stor bestand rådyr og noe steinbukk eller hva det heter (store kraftige geiter med svære horn), og der er også jakttårn, men jeg vet ikke om det er kun for eget bruk, eller om det "leies" ut til andre.

Jeg har selv tatt en spasertur i den skogen og sittet i et av tårnene, Rådyrene var fredelige nok til at jeg kunne snike meg inn på nesten 15 meters avstand, men steinbukk var utrolig sky.....så såvidt en på lang avstand.

Link to comment
Share on other sites

eg vet da om et "jakthegn" her i landet iallefall, i Skogen rundt Treschows "slott" i Larvik er det inngjerdet en ganske stor bestand rådyr og noe steinbukk eller hva det heter (store kraftige geiter med svære horn), og der er også jakttårn, men jeg vet ikke om det er kun for eget bruk, eller om det "leies" ut til andre.

Jeg har selv tatt en spasertur i den skogen og sittet i et av tårnene, Rådyrene var fredelige nok til at jeg kunne snike meg inn på nesten 15 meters avstand, men steinbukk var utrolig sky.....så såvidt en på lang avstand.

 

 

Nå er det nok helt sikkert ikke rådyr, men dåhjort. Og Muflonsau heter den andre arten, europas eneste villsau forresten.

Link to comment
Share on other sites

eg vet da om et "jakthegn" her i landet iallefall, i Skogen rundt Treschows "slott" i Larvik er det inngjerdet en ganske stor bestand rådyr og noe steinbukk eller hva det heter (store kraftige geiter med svære horn), og der er også jakttårn, men jeg vet ikke om det er kun for eget bruk, eller om det "leies" ut til andre.

Jeg har selv tatt en spasertur i den skogen og sittet i et av tårnene, Rådyrene var fredelige nok til at jeg kunne snike meg inn på nesten 15 meters avstand, men steinbukk var utrolig sky.....så såvidt en på lang avstand.

 

 

Nå er det nok helt sikkert ikke rådyr, men dåhjort. Og Muflonsau heter den andre arten, europas eneste villsau forresten.

 

Ja, det er mulig, jeg kan liksom ikke huske at de så ut som noe annet enn rådyr, men det er lenge siden jeg var der.

Link to comment
Share on other sites

eg vet da om et "jakthegn" her i landet iallefall, i Skogen rundt Treschows "slott" i Larvik er det inngjerdet en ganske stor bestand rådyr og noe steinbukk eller hva det heter (store kraftige geiter med svære horn), og der er også jakttårn, men jeg vet ikke om det er kun for eget bruk, eller om det "leies" ut til andre.

Jeg har selv tatt en spasertur i den skogen og sittet i et av tårnene, Rådyrene var fredelige nok til at jeg kunne snike meg inn på nesten 15 meters avstand, men steinbukk var utrolig sky.....så såvidt en på lang avstand.

 

 

Nå er det nok helt sikkert ikke rådyr, men dåhjort. Og Muflonsau heter den andre arten, europas eneste villsau forresten.

 

Ja, det er mulig, jeg kan liksom ikke huske at de så ut som noe annet enn rådyr, men det er lenge siden jeg var der.

 

 

Rådyr er nemlig bortimot umulig og holde i hegn da det er såpass sterkt revirhevdende att om du har to bukker så vil de slåss om revir til den ene dör.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er nemlig bortimot umulig og holde i hegn da det er såpass sterkt revirhevdende att om du har to bukker så vil de slåss om revir til den ene dör.[/quote]

 

De finnes sikkert folk som hadde betalt for å overvære en slik hendelse også.....

 

Kom på at en av disse kongelige i Danmark har "æren" av å ha skutt hjorten med det størst gevir i verden. Tror det er bukken som Nikon bruker i sine kikkertreklamer. (Ikke sikker her.) Denne bukken ble skutt i hegn/dyrehage i Danmark. Jeg mener denne rekorden, om den står på noen liste, burde vært slettet. Bare tull hele greia. Tror til og med bukken hadde navn! Og alle de tidligere gevirene den hadde mistet hadde de også. Ikke min greie.

Link to comment
Share on other sites

De finnes sikkert folk som hadde betalt for å overvære en slik hendelse også.....

 

Nå er det ikke lovlig å ha store hegn med rådyr i noe land jeg vet om så spörsmålet er hypotetisk.

 

Når det gjelder jakt i hegn så har jeg jaktet i ett hegn som var på c:a 2000 mål og inneholdt Kronhjort og villsvin.

Jeg opplevde jakten som minst like vanskelig som i det frie. Er hegnet bare stort nok så er det ikke noe problem med tamme dyr. Jeg har også värt med på avskyting i ett dåhjortshegn på c:a 70 mål og det var ikke jakt etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

 

 

"Men dersom nokon kan ha glede av å jakte under litt meir tilpassa forhold, pga helsemessige eller andre årsaker, har eg ingen motforestillingar mot det. "

"Eg ser for meg at i ei hegn på feks 1000 dekar, med naturleg vegetasjon og ei passeleg tett stamme av dyr som ikkje er temde... So kan det å finne riktig dyr og felle det vere minst like krevjande som det som vi barske og harde jegerar slår oss for brystet og kallar beintøff jakt med stor J."

 

Her dreper du jo ditt eget argument. Hvis det skal være omtrent like utfordrende å jakte i hegn som i den ville natur,så er det ikke lenger noe helsemessig aspekt med hegn. De som er FOR hegn i Norge,argumenterer med at det er jakt omtrent på lik linje med å jakte i vill natur. Hva er da poenget? Jakt i hegn er skapt for å øke sjansene for felling! Da er det vel ikke naturlig lenger??

 

Og ja,jeg har jaktet i hegn. Et fint villsvinskinn som henger på veggen er beviset. Men var det en rå jaktopplevelse? Nei,egentlig ikke..Det var en enorm tetthet av dyr,og alle fikk skutt sine dyr. Det var altså mer skyting enn jakt,i og med at man omtrent var "dømt" til å få skuddsjanse. Jeg er ikke noen stor motstander av hegn,men jeg tror ikke hegnjakt i Norge vil gagne jegerstanden. Jeg så en dokumentar på tv i går,om sølvrev i fangenskap. Vel vitende om hvor lite som skal til før jaktmotsandere får blod på tann,tror jeg vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å starte med denne "sporten" i Norge.

 

P.S: Hvis man er så til de grader interessert i å få jaktet litt i hegn,så har vi et naboland med gode muligheter for dette. Så det er langt fra umulig å oppnå "drømmen" sin selv om det ikke går i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å nøre oppunder en diskusjon, men jeg har litt problemer med å se problemer med å etablere hegn, og at jaktformen av den grunn fordømmes.

 

Når jeg tenker meg litt om, så vet jeg om en god del viltåkre, gjerne på 10-15 mål, med ditto vinterforing i tillegg, hvor et jakt-tårn eller to, tilfeldigvis står pent og pyntelig plassert ved siden av.

 

Forskjellen er vel ytterst marginal....

 

:wink:

 

Forskjellen er at rådyra på åkeren er VILLE dyr. Dyra i hegn er INNESPERRET. I mine øyne er ikke den forskjellen "ytterst marginal"

Link to comment
Share on other sites

graahund:

 

Jeg håper du har forståelse for at jeg med dette er så konkret i forhold til deg og din helsesituasjon. Du har jo skrevet mye om den, over lang tid, og du prøver selv å gjøre din sykdom til et poeng i denne tråden. Jeg tror jeg har de fleste med meg når jeg sier at vi har stor medfølelse med din helsesituasjon. Kols er forferdelig, det vet jeg, for min morfar hadde det. Slik sykdom gir den syke en rekke rettigheter på arbeidsplassen og i forhold til det offentlige, f.eks. helsevesen og NAV. Det er flott at vi har et samfunn som fungerer på denne måten. Det er heller ikke vanskelig å være enig i at samfunnet (lover, infrastruktur etc.) burde tilrettelegges bedre for handicappede.

 

Det skurrer imidlertid kraftig når du løfter frem sykdommen din og mener at den burde gitt deg spesialrettigheter i forhold til å skyte dyr i hegn. Skyting av dyr - mufflon, dåhjort, grevling, lama, NRF-kviger (de er jo helt ville, mange av dem), utemte spælsau, shetlandsponni (de blir aldri helt tamme, synes jeg), hvem vet? - kan aldri bli jakt, samme hvor ville det påstås at de er, eller hvor stor denne hegnen angivelig er. Realiteten er enkel: Det er nedskytning av dyr som er avlet fram, utsatt, fôret, voktet og stelt for ett mål for øyet: å skytes.

 

Det er det vondt for oss jegere som tross har medfølelse for deg pga. din sykdom, å se at du mener sykdommen din gir deg og andre rett til å ha nedskyting av dyr i hegn som hobby.

 

JEG PRØVER OVER HODE IKKE OG RETFERDIGGJØRE MEG SELV, BARE SÅ DET ER KLART :twisted::twisted: Jeg prøver heller ikke og gjøre min sykdom til et poeng, men de handicapedes med flere varianter av handicap. Tok meg selv som et eksempel da jeg kjenner min egen situasjon best. En ting må DU også forstå, DET ER LOVLIG OG JAKTE I HEGN DER JEG JAKTER. Blir ikke sett på som noe spesielt der. Det kan aldri bli jakt sier du ?? Hva vet du om det ?? Så til det at jeg har skrevet mye om min helsesituasjon over lang tid, ja på "Sluttstykket" lagde jeg en tråd om kols, med nesten 30 000 visninger så der måtte jeg jo svare :roll: Det var visst ganske stor intresse for den tåden. Har ikke villet starte noe sånt her nettop pga sånne personer som deg som gjør seg selv til både dommer og bøddel ovenfor andre mennesker. Ellers når det gjelder din såkalte medfølelse ovenfor meg, kan du spare deg. Krokodilletårer er bare falskhet. Så dette blir definitivt mitt siste svar til deg UANSETT hva tråden måtte gjelde.

Ganske åpenbart hvem som er "dommeren" her,Graahund

Link to comment
Share on other sites

Jeg driter egentlig i om Mille Marie vil jakte i hegn eller i skogen. Synes ikke vi som ikke liker det skal bry oss om hvor kjedlig eller lett det skulle være. La folket bestemme sjøl hva de vil! men personlig hadde jeg aldri i livet satt mine bein i et hegn for å jakte. Og de som mener bøjakt er slakt og ikke jakt bør kanskje prøve det før de uttaler seg så veldig! Det stiller til tider større krav til jegeren å være stille, vindretning o.l enn til å sitte på post i et drev.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg driter egentlig i om Mille Marie vil jakte i hegn eller i skogen. Synes ikke vi som ikke liker det skal bry oss om hvor kjedlig eller lett det skulle være. La folket bestemme sjøl hva de vil! men personlig hadde jeg aldri i livet satt mine bein i et hegn for å jakte.

 

Ja sånn burde det være i et demokrati. Ingenting med tanke på humanitet kan tale imot jakt i hegn, men på grunn av den inngrodde synsingen her i landet er og blir det umulig. Som jeg sa er det jegrene selv som er skylden i det og i det aller meste annet vedrørende reguleringer av jakt. Og jeg er ikke den første som påpeker dette. Den første jeg så som skrev det var jaktskribenten Jørund Lien, men som i neste omgang skriblet om at man slettest ikke trenger jakte i romjula - da er det best og slappe av sammen med familien..

Link to comment
Share on other sites

Og de som mener bøjakt er slakt og ikke jakt bør kanskje prøve det før de uttaler seg så veldig! Det stiller til tider større krav til jegeren å være stille, vindretning o.l enn til å sitte på post i et drev.

 

Og det samme kan nok sikkert seiast om hegnjakt. So eg rekna med det er andre grunnar enn mangel på utfordring som gjer til at ...

men personlig hadde jeg aldri i livet satt mine bein i et hegn for å jakte.
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
graahund:

 

Jeg håper du har forståelse for at jeg med dette er så konkret i forhold til deg og din helsesituasjon. Du har jo skrevet mye om den, over lang tid, og du prøver selv å gjøre din sykdom til et poeng i denne tråden. Jeg tror jeg har de fleste med meg når jeg sier at vi har stor medfølelse med din helsesituasjon. Kols er forferdelig, det vet jeg, for min morfar hadde det. Slik sykdom gir den syke en rekke rettigheter på arbeidsplassen og i forhold til det offentlige, f.eks. helsevesen og NAV. Det er flott at vi har et samfunn som fungerer på denne måten. Det er heller ikke vanskelig å være enig i at samfunnet (lover, infrastruktur etc.) burde tilrettelegges bedre for handicappede.

 

Det skurrer imidlertid kraftig når du løfter frem sykdommen din og mener at den burde gitt deg spesialrettigheter i forhold til å skyte dyr i hegn. Skyting av dyr - mufflon, dåhjort, grevling, lama, NRF-kviger (de er jo helt ville, mange av dem), utemte spælsau, shetlandsponni (de blir aldri helt tamme, synes jeg), hvem vet? - kan aldri bli jakt, samme hvor ville det påstås at de er, eller hvor stor denne hegnen angivelig er. Realiteten er enkel: Det er nedskytning av dyr som er avlet fram, utsatt, fôret, voktet og stelt for ett mål for øyet: å skytes.

 

Det er det vondt for oss jegere som tross har medfølelse for deg pga. din sykdom, å se at du mener sykdommen din gir deg og andre rett til å ha nedskyting av dyr i hegn som hobby.

 

JEG PRØVER OVER HODE IKKE OG RETFERDIGGJØRE MEG SELV, BARE SÅ DET ER KLART :twisted::twisted: Jeg prøver heller ikke og gjøre min sykdom til et poeng, men de handicapedes med flere varianter av handicap. Tok meg selv som et eksempel da jeg kjenner min egen situasjon best. En ting må DU også forstå, DET ER LOVLIG OG JAKTE I HEGN DER JEG JAKTER. Blir ikke sett på som noe spesielt der. Det kan aldri bli jakt sier du ?? Hva vet du om det ?? Så til det at jeg har skrevet mye om min helsesituasjon over lang tid, ja på "Sluttstykket" lagde jeg en tråd om kols, med nesten 30 000 visninger så der måtte jeg jo svare :roll: Det var visst ganske stor intresse for den tåden. Har ikke villet starte noe sånt her nettop pga sånne personer som deg som gjør seg selv til både dommer og bøddel ovenfor andre mennesker. Ellers når det gjelder din såkalte medfølelse ovenfor meg, kan du spare deg. Krokodilletårer er bare falskhet. Så dette blir definitivt mitt siste svar til deg UANSETT hva tråden måtte gjelde.

Ganske åpenbart hvem som er "dommeren" her,Graahund

 

Og da mener du :?:

Link to comment
Share on other sites

Og de som mener bøjakt er slakt og ikke jakt bør kanskje prøve det før de uttaler seg så veldig! Det stiller til tider større krav til jegeren å være stille, vindretning o.l enn til å sitte på post i et drev.

 

Og det samme kan nok sikkert seiast om hegnjakt. So eg rekna med det er andre grunnar enn mangel på utfordring som gjer til at ...

men personlig hadde jeg aldri i livet satt mine bein i et hegn for å jakte.

 

Ja det er riktig. Jeg kunne aldri tenke meg å jakt rundt et gjerde :wink: og der noen til enhver tid vet hvor mange dyr, kanskje navnet på de, hvilken dag de ble født, hvem som er faren og moren. Men om noen vil det er det helt i orden for meg!

Men ja jaktmessig er det kanskje like utfordrende som bøjakta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

....Ingenting med tanke på humanitet kan tale imot jakt i hegn, men på grunn av den inngrodde synsingen her i landet er og blir det umulig. Som jeg sa er det jegrene selv som er skylden i det og i det aller meste annet vedrørende reguleringer av jakt. Og jeg er ikke den første som påpeker dette. Den første jeg så som skrev det var jaktskribenten Jørund Lien, men som i neste omgang skriblet om at man slettest ikke trenger jakte i romjula - da er det best og slappe av sammen med familien..

 

 

Såvisst er det humane argumenter mot hegnjakt. Dyr i fangenskap kan avlives på bedre måter. Å skyte de kan på mange måter sees på med elementer av lek, og ikke jakt.

Er det snakk om vilt, så forstår jeg det slik at de er fratatt friheten, for at noen liksom skal "jakte" på. Er det snakk om husdyr, så bør de alives på bedre og kotrollerte måter. Er det snakk om vilt som kan fritt passere hegn-"inngjerding" (???) så ser jeg ikke helt noe slags poeng i det... Ser bare eventuelle stygge inngrep med diverse stengsler i utmark.

Jeg synes det er direkte absurd med hegnjakt. Og har ikke noen tro på at vi går i den retningen her i landet. Vi har ikke bruk for det idet hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

....Ingenting med tanke på humanitet kan tale imot jakt i hegn, men på grunn av den inngrodde synsingen her i landet er og blir det umulig. Som jeg sa er det jegrene selv som er skylden i det og i det aller meste annet vedrørende reguleringer av jakt. Og jeg er ikke den første som påpeker dette. Den første jeg så som skrev det var jaktskribenten Jørund Lien, men som i neste omgang skriblet om at man slettest ikke trenger jakte i romjula - da er det best og slappe av sammen med familien..

 

 

Såvisst er det humane argumenter mot hegnjakt. Dyr i fangenskap kan avlives på bedre måter. Å skyte de kan på mange måter sees på med elementer av lek, og ikke jakt.

Er det snakk om vilt, så forstår jeg det slik at de er fratatt friheten, for at noen liksom skal "jakte" på. Er det snakk om husdyr, så bør de alives på bedre og kotrollerte måter. Er det snakk om vilt som kan fritt passere hegn-"inngjerding" (???) så ser jeg ikke helt noe slags poeng i det... Ser bare eventuelle stygge inngrep med diverse stengsler i utmark.

Jeg synes det er direkte absurd med hegnjakt. Og har ikke noen tro på at vi går i den retningen her i landet. Vi har ikke bruk for det idet hele tatt.

 

Mattilsynet pålegger avliving av hjort i norske hjortehegn ved hodeskudd. Det er vel ulovlig etter viltloven av humanitære grunner, er det ikke? Det finnes absolutt ingen humane argumenter mot å lungeskyte en innhegnet norsk hjort.

Link to comment
Share on other sites

Mattilsynet pålegger avliving av hjort i norske hjortehegn ved hodeskudd. Det er vel ulovlig etter viltloven av humanitære grunner, er det ikke? Det finnes absolutt ingen humane argumenter mot å lungeskyte en innhegnet norsk hjort.

 

Javel, mattilsynet pålegger hodeskudd og du argumenterer for lungeskudd.... :?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Mattilsynet pålegger avliving av hjort i norske hjortehegn ved hodeskudd. Det er vel ulovlig etter viltloven av humanitære grunner, er det ikke? Det finnes absolutt ingen humane argumenter mot å lungeskyte en innhegnet norsk hjort.

 

Javel, mattilsynet pålegger hodeskudd og du argumenterer for lungeskudd.... :?

 

Kan du forklare meg forskjellen på et lungeskudd i hegn og et lungeskudd oppi de vestlandske fjell ??

Link to comment
Share on other sites

Mattilsynet pålegger avliving av hjort i norske hjortehegn ved hodeskudd. Det er vel ulovlig etter viltloven av humanitære grunner, er det ikke? Det finnes absolutt ingen humane argumenter mot å lungeskyte en innhegnet norsk hjort.

 

Javel, mattilsynet pålegger hodeskudd og du argumenterer for lungeskudd.... :?

 

Kan du forklare meg forskjellen på et lungeskudd i hegn og et lungeskudd oppi de vestlandske fjell ??

 

Ser ingen forskjell på skuddet/avliving, men jeg sier at dyr i fangenskap kan avlives på bedre måter. Og det er en stor forskjell. Faren for skadeskytting er utilgivelig på dyr i fangenskap.

 

Jeg vil tro at brorparten av norske jegere har såpass respekt for de gode norske jakttradisjoner, at ting som hegnjakt er komplett uaktuelt i uoverkuelig framtid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok ikke lest alle innleggene her, men har en klar mening om jakt i hegn. Det er ikke jakt, det er slakt!

Når nordmenn drar på jakt i hegn i Danmark for å få en 20 tagger på veggen, da blir jeg kvalm !!

Når de drar ned og skyter 30-40 dyr på en dag, da vemmes jeg.

Da er det flaut å være norsk i Danmark! :x

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...