Jump to content

Jakthegn i Norge,er det umulig på sikt?


villdyret

Recommended Posts

Ønsker med dette å dra igang en debatt ang jakthegn her hjemme på berget :D .Norge henger jo etter våre naboland som vanlig er... :oops: .Det hadde vært moro å høre hva kammerets medlemmer mener,før man evnt tar ting videre :D .Jeg kan ikke skjønne annet enn at NORGE taper på å ikke tillate slikt :evil: .Se til Sverige og Danmark,ny næring for et hardt presset landbruk :idea: ? Kom igjen folkens,si deres mening!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 336
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest graahund

Man må jo ågså tenke på de som ikke lenger orker og gå¨i fjellet, skogen og bratte vestlandslier gr. sykdom, div handicap, alderdom ol. De kunne jo få et alternativ da, isteden for og legge igjen tusenvis av kroner i våre naboland, samt i europa ellers. Jeg jakter hvert år i hegn i Sverige da kolsen stopper meg altfor ofte på ordinær jakt i Norge. Jeg synes ikke ideèn var dum.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det kommer nok, men er det ønskelig?? Ikke for min del. Hvor ville du hatt dette på Lillehammer feks?

 

Det måtte jo bli opp til den enkelte grunneier. De hegna jeg jakter i i Sverige er på 8-900 mål så det trengs ganske store arealer. Ikke mange som ville avse såpass med arealer før de visste om det bar seg økonomisk kanskje ? Men beliggenheten geografisk er helt uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Vi er ett av svært få land i Europa som kun jakter på helt ville dyr.

Og slik bør det være. Å starte med inngjerda jakt i Norge er jeg imot.

 

Man kan heller legge til rette for handikappede og de med dårlig helse på annet vis. Vilt skal være vilt!

 

Prioritet nr 1 er å sikre rekruttering til jakta, slik at vi kan holde nede de svært høye naturlige bestandene vi allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har vert en gang i hegn med dovhjort og mufflon, dette var på ca. 700 mål.

Jakt vil jeg ikke kalle det, men slakt :!:

 

Vel vel, vi ser forskjellig på ting. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Samson skreiv :

Det kommer nok, men er det ønskelig?? Ikke for min del. Hvor ville du hatt dette på Lillehammer feks?

 

Det kjem du heilt sikkert til å sei den dagen du har fått konstantert ein sjukdom som gjer at du ikkje kan kan trakke rundt i bratte fjellsider etter viltet også? :roll:8)

 

Vel eg for min del synst at hegn er heilt ok, og dei som måtte ha behov for å skyte dyr, som enten ikkje klarer det på vanlig måte, eller for dei sofajegerene, som ikkje gidder å trakke etter dei.

Berre hegnet er forsvarlig bygd og stelt med, sånn at ikkje det utsett vanlig vilt for skavanker. Det må jo sjølvsagt finnast ein plass til dette som er egna, og forsvarlig etter alle kunstens regler. Og det bør være arter som er fanga i Norge, og som kan avle videre for hegn. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk Graahund :) .

Tanken bak er jo at mange kan få nytte og glede av det! Ser ikke ikke stor forskjell på å skyte en storbukk på bøen kontra hegn :wink: Responsen hittil sier sitt,hvis ikke villdyret har skremt dem da :lol:

 

 

Til Vingemutter: Hvis du er plaget med dyr i marka rundt deg,så tar jeg dem gjerne bort,skal ikke nevne betaling engang 8)

 

Nå begynner det å løsne her :D

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo bare kjøpe noen kuer, jage dem ut på et jorde med sikker bakgrunn og plaffe løs. Trenger ikke å gjøre det mer avansert enn det, f.eks. med mufflon. ;)

 

Husk å poste det her inne hvis du eller noen andre du kjenner i Norge får tillatelse til å arrangere hornsanking i hegn!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Vi er ett av svært få land i Europa som kun jakter på helt ville dyr.

Og slik bør det være. Å starte med inngjerda jakt i Norge er jeg imot.

 

Man kan heller legge til rette for handikappede og de med dårlig helse på annet vis. Vilt skal være vilt!

 

Prioritet nr 1 er å sikre rekruttering til jakta, slik at vi kan holde nede de svært høye naturlige bestandene vi allerede har.

 

Sier du det den dagen du puster gjennom et sugerør ? Prøv. (eksempel fra kolspasienter) :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Sier du det den dagen du puster gjennom et sugerør ? Prøv. (eksempel fra kolspasienter) :)

 

 

 

Trolig ikke :oops:

Hadde jeg hatt kols ville jeg trolig plassert meg på løa og skutt på hjort innmark :wink:

 

JA takk, har du noe og tilby :?: Litt OT vel, men håper dere bærer over med det.

Link to comment
Share on other sites

Sier du det den dagen du puster gjennom et sugerør ? Prøv. (eksempel fra kolspasienter) :)

 

 

 

Trolig ikke :oops:

Hadde jeg hatt kols ville jeg trolig plassert meg på løa og skutt på hjort innmark :wink:

 

JA takk, har du noe og tilby :?: Litt OT vel, men håper dere bærer over med det.

 

Har nok ikke det, hadde jeg vært grunneiger skulle jeg prøvd å fikse noe, nå er jeg bare en stakkar som får betalt for å jakte 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hva er jakthegn? :oops:

 

Det er et inngjerdet område på et visst antall mål. Der er det hjort, muflon, dovhjort og villsvin som er jaktobjektene. Du betaler for det du skyter. Gjerne etter en fastsatt pris som du vet på forhånd. I følge fler her inne på Kammeret så er ikke det jakt. MEN det er det spør du meg. Det er ikke bare og gå inn og hente det du vil. Du MÅ jakte. Og takk for det :!:

Link to comment
Share on other sites

 

Trolig ikke :oops:

Hadde jeg hatt kols ville jeg trolig plassert meg på løa og skutt på hjort innmark :wink:

 

 

Her har jeg litt trøbbel med å se den helt store forskjellen fra hegn....

Link to comment
Share on other sites

Seriøst så blir jeg sterkere og sterkere i mot jakt i hegn, dess mere jeg vurderer det (har aldri tenkt tanken før). Jeg føler vi har slakteriet til slikt. På den annen side vet jeg lite om denne typen jakt, så jeg kan jo ta feil. Men jeg føler nå engang som jeg gjør. Når man knappest kan skyte eller leie ut skyting på utegangersau og geiter som har blitt forvillet, uten at man får både den ene og den andre etaten etter seg (og det ute i det fri). Kan jeg ikke se man kommer til å tillate hegnjakt med det første.

 

Men.

 

Problemet for syke og fysiskhandikappede er reelt. Føler det selv på kroppen med egen astma, samt svogerens muskelsykdom.

Slik vi ser problemet, så handler det mest om å kunne komme seg på post i terenget. Og der har vi møtt på ett problem.

Handikapp kjøretøyet hans (terengen med bensindrift), nektes klassifisert som rullestol. Den nektes kjørt i utmark (selv om han trenger det for å kunne se til dyrene). Mens elektroversjonen tillates (for da er det en rullestol) :roll: .

Han bruker den glatt som skytestol på innmark (godt anlegg på kurven :wink: ).

 

Det som trengs er en dispensasjoner fra loven om motorferdsel i utmark, for enkelte kjøretøy som terengen (selvfølgelig kun for godkjente brukere), gitt for gitte areal.

Dette vil der en har tereng for det, lette på situasjonen, i hvertfall for den som har litt mulighet til å bruke beina.

 

P.s Bø jakta kaller vi egentlig ikke for jakt, vi kaller det for å skyte seg en hjort. Man går altså ikke på bøen for å jakte, men for skyte/slakte. Og det er da vel helt greit? :wink:

Og ikke er det så enkelt å liketil det heller til tider (sorry, kunne ikke bære meg for å rappe argumentasjonen). :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva som er jakt og ikke må helt og holdent være opp til hver enkelt å bedømme. Jeg husker for et par år siden at vi diskuterte hegn o.l. i min omgangskrets. Bakgrunnen for det var villsau-jakta til Sveiobonden. Husker godt reaksjonen til han jeg snakket med i Landbruksdepartementet om den saken, tror han datt av stolen, men det resulterte nå i at der begynte å skje ting lokalt og det meste er vel nå ryddet opp i.

 

Min mening om hegn er at vilt-tettheten ikke må være stor, der må være rikelig med skjul. Det bør nok være mulig å få til noe slik her i landet også men jeg tror dyrenes trivsel etc. vil veie meget tungt.

Et problem med slike hegn er f.eks. hvordan vil gevirer gjelde opp mot ville dyr, i hegn blir de jo foret, sikkert mye annet som må diskuteres også

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Seriøst så blir jeg sterkere og sterkere i mot jakt i hegn, dess mere jeg vurderer det (har aldri tenkt tanken før). Jeg føler vi har slakteriet til slikt. På den annen side vet jeg lite om denne typen jakt, så jeg kan jo ta feil. Men jeg føler nå engang som jeg gjør. Når man knappest kan skyte eller leie ut skyting på utegangersau og geiter som har blitt forvillet, uten at man får både den ene og den andre etaten etter seg (og det ute i det fri). Kan jeg ikke se man kommer til å tillate hegnjakt med det første.

 

Men.

 

Problemet for syke og fysiskhandikappede er reelt. Føler det selv på kroppen med egen astma, samt svogerens muskelsykdom.

Slik vi ser problemet, så handler det mest om å kunne komme seg på post i terenget. Og der har vi møtt på ett problem.

Handikapp kjøretøyet hans (terengen med bensindrift), nektes klassifisert som rullestol. Den nektes kjørt i utmark (selv om han trenger det for å kunne se til dyrene). Mens elektroversjonen tillates (for da er det en rullestol) :roll: .

Han bruker den glatt som skytestol på innmark (godt anlegg på kurven :wink: ).

 

Det som trengs er en dispensasjoner fra loven om motorferdsel i utmark, for enkelte kjøretøy som terengen (selvfølgelig kun for godkjente brukere), gitt for gitte areal.

Dette vil der en har tereng for det, lette på situasjonen, i hvertfall for den som har litt mulighet til å bruke beina.

 

P.s Bø jakta kaller vi egentlig ikke for jakt, vi kaller det for å skyte seg en hjort. Man går altså ikke på bøen for å jakte, men for skyte/slakte. Og det er da vel helt greit? :wink:

Og ikke er det så enkelt å liketil det heller til tider (sorry, kunne ikke bære meg for å rappe argumentasjonen). :wink:

 

Vingemutteren, jeg er helt enig med deg i inlegget ditt fra MEN og ned, der har du mye bra. Det firkanta regelverket her i landet som blir forvalta av like firkanta typer fra div. departemang

er til og gråte av. Det blir tatt forlite hensyn til handicapede i alle henseènde.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Forbudt å holde vilt i fangenskap for å jakte på dei. Rett og slett groteskt.

Forskjellen med dyr som skytes på innmark er at dei er ikke holdt i fangenskap.

 

Jammen bra at du ikke sitter i den svenske regjeringa :D:D

Link to comment
Share on other sites

sånt blir jo litt kunstig spør du meg. blir litt slaktebingepreg av det. har ikke mye med den tradisjonelle norske jaktkulturen og gjøre. men om noen liker det så ska ikke jeg dømme dem for det altså :mrgreen: men trur nok jaktmotstanderne får mer krutt av en slik "jakt"form! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
sånt blir jo litt kunstig spør du meg. blir litt slaktebingepreg av det. har ikke mye med den tradisjonelle norske jaktkulturen og gjøre. men om noen liker det så ska ikke jeg dømme dem for det altså :mrgreen: men trur nok jaktmotstanderne får mer krutt av en slik "jakt"form! :shock:

 

Har du prøvd det :?: Tror ikke jaktmotstanderene får no mer vann på mølla av dette. Slipper jo timelange ettersøk og vise versa :wink:

 

Nb. har du sett en slaktebinge på 7-800 mål ?

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

sånt blir jo litt kunstig spør du meg. blir litt slaktebingepreg av det. har ikke mye med den tradisjonelle norske jaktkulturen og gjøre. men om noen liker det så ska ikke jeg dømme dem for det altså :mrgreen:men trur nok jaktmotstanderne får mer krutt av en slik "jakt"form! :shock:

 

Ett ikke uvesentlig poeng. I forhold til den urbane jaktmotstander, så er det kansje ett argument at jakta foregår under kontrollerte forhold, men fremdeles er nok den norske folkesjela såpass jordnær at jakt i hegn vil bli oppfattet negativt blant vanlige folk. Og det er jo de som er viktige å ha med seg.

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, til å gråte av er desverre en meget dekkende beskrivelse. :(

 

Så du ikke "lite", som sto om min kunskap om hegnjakt? Det var selvsagt ett grovt hint om at du må dele av deg med erfaring og opplevelser.

 

Selv om mitt standpunkt nå er som det er, så er det på ingen måte sementert i berggrunn. Når det gjelder jakt ser jeg at jeg hele tiden må vurdere og revurdere både holdninger og gammel kunskap. Og så lang har jeg lært at jeg vet så alt for lite om det meste (jakt er en av disse sakene der dess mere en lærer, dess mindre vet en).

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jo takk, til å gråte av er desverre en meget dekkende beskrivelse. :(

 

Så du ikke "lite", som sto om min kunskap om hegnjakt? Det var selvsagt ett grovt hint om at du må dele av deg med erfaring og opplevelser.

 

Selv om mitt standpunkt nå er som det er, så er det på ingen måte sementert i berggrunn. Når det gjelder jakt ser jeg at jeg hele tiden må vurdere og revurdere både holdninger og gammel kunskap. Og så lang har jeg lært at jeg vet så alt for lite om det meste (jakt er en av disse sakene der dess mere en lærer, dess mindre vet en).

 

Joda, derfor så jeg ingen grunn til og komentere dette noe videre. BRA at folk har mot til og si at de ikke vet ALT om vår felles store livstil. Det ser jeg på som meget positivt :D:D

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt for deg og de som er syke, men det er ikke slik at vi alle kan være med på alt det vi har lyst til. Noen aktiviteter og hobbyer må man finne seg i at man ikke kan gjøre på grunn av sin egen fysikk. At man skal sette dyr i fangenskap for å gjøre det enklere å jakte på synes jeg er umoralskt.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok, men er det ønskelig?? Ikke for min del. Hvor ville du hatt dette på Lillehammer feks?

 

Det måtte jo bli opp til den enkelte grunneier. De hegna jeg jakter i i Sverige er på 8-900 mål så det trengs ganske store arealer. Ikke mange som ville avse såpass med arealer før de visste om det bar seg økonomisk kanskje ? Men beliggenheten geografisk er helt uvesentlig.

 

Som jeg skulle sagt det selv :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Med all respekt for deg og de som er syke, men det er ikke slik at vi alle kan være med på alt det vi har lyst til. Noen aktiviteter og hobbyer må man finne seg i at man ikke kan gjøre på grunn av sin egen fysikk. At man skal sette dyr i fangenskap for å gjøre det enklere å jakte på synes jeg er umoralskt.

 

Håper virkelig ikke du blir syk eller handicaped noen gang. NÅR det først er jakthegn, så hvorfor ikke bruke dem ? De fleste av oss gir vel ikke slipp på den største livstilen vi har forde noen syns det er umoralsk ?? Det være seg bovling eller jakt. MEN, når det er sagt så jakter jeg mest på friland, da jeg har gode venner som skjønner at jeg ikke lenger er like sprek som før sykdommen og tar hensyn til det slik at jeg forsatt kan være med og sitte på post. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vi er ett av svært få land i Europa som kun jakter på helt ville dyr.

Og slik bør det være. Å starte med inngjerda jakt i Norge er jeg imot.

 

Man kan heller legge til rette for handikappede og de med dårlig helse på annet vis. Vilt skal være vilt!

 

Prioritet nr 1 er å sikre rekruttering til jakta, slik at vi kan holde nede de svært høye naturlige bestandene vi allerede har.

 

 

 

Her klarte jeg å sitere riktig svar :oops:

 

helt enig med du!

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke et hegn i Tønsberg/Larvik området med muflon? Mener en stor grunnneier har et lovlig hegn. Var noe om det på tv for mange år siden.

Det stemmer, på eiendommen til Treschow i Larvik. Men dit kommer du kun som invitert gjest.

 

Men hvorfor så store innvendinger mot hegn?? Det er da helt frivillig om man vil jakte der eller i "vill" natur?!? Skjønner ikke helt alle argumentene... "Jeg ønsker det ikke, så da bør ingen andre heller"???

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Er det ikke et hegn i Tønsberg/Larvik området med muflon? Mener en stor grunnneier har et lovlig hegn. Var noe om det på tv for mange år siden.

Det stemmer, på eiendommen til Treschow i Larvik. Men dit kommer du kun som invitert gjest.

 

Men hvorfor så store innvendinger mot hegn?? Det er da helt frivillig om man vil jakte der eller i "vill" natur?!? Skjønner ikke helt alle argumentene... "Jeg ønsker det ikke, så da bør ingen andre heller"???

 

 

Jeg er helt enig med deg, hvis man ikke ønsker og jakte i hegn, så lar man bare være. Og lar andre få ha gleden ved det om de ønsker. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg ser på jakthegn som en ressurs for landet,har ikke areal til annet en Grevlingjakt :) .Hvorfor skal alltid vi Nordmenn være så vanskelige sånn sett? Nytenkning er jo totalt tabu :( .Jeg gir meg ikke,innen 2010 tilbyr jeg esklusiv Grevlingjakt i hegn,banna bein :D

 

Håper jeg blir den første som får prøve meg :D:D

Link to comment
Share on other sites

Dette handler om misunnelse, enkelt og greit. Akkurat som at de som jakter fjellelg kritiserer oss som ligger under autovernet og knaller elg på raigras, og som vi som jakter rådyr med drivende hund fnyser av de som skyter rådyr bak låven. Og gjett hva - de som posterer på rådyr på innmark tenker akkurat det samme om oss som skyter rådyr for hund. Akkurat som støkkjegeren kritiserer han som skyter tiuren som plukker smågrus på den private traktorveien, og som bukkejegeren kritiserer han som skyter storbukken som har mista geviret.

 

99% av norske jegere klarer ikke tanken på at andre jegere skyter mer vilt på en enklere måte (les:annen måte) enn dem sjøl. I beste fall er det usportslig, men som regel betegnes det som direkte uetisk og ufint.

 

Dette er en del av norsk jaktkultur, kanskje den delen vi bør være minst stolt av. Sånn er du, sånn er jeg - lev med det.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Dette handler om misunnelse, enkelt og greit. Akkurat som at de som jakter fjellelg kritiserer oss som ligger under autovernet og knaller elg på raigras, og som vi som jakter rådyr med drivende hund fnyser av de som skyter rådyr bak låven. Og gjett hva - de som posterer på rådyr på innmark tenker akkurat det samme om oss som skyter rådyr for hund. Akkurat som støkkjegeren kritiserer han som skyter tiuren som plukker smågrus på den private traktorveien, og som bukkejegeren kritiserer han som skyter storbukken som har mista geviret.

 

99% av norske jegere klarer ikke tanken på at andre jegere skyter mer vilt på en enklere måte (les:annen måte) enn dem sjøl. I beste fall er det usportslig, men som regel betegnes det som direkte uetisk og ufint.

 

Dette er en del av norsk jaktkultur, kanskje den delen vi bør være minst stolt av. Sånn er du, sånn er jeg - lev med det.

 

Meget godt inlegg !!

Link to comment
Share on other sites

 

99% av norske jegere klarer ikke tanken på at andre jegere skyter mer vilt på en enklere måte (les:annen måte) enn dem sjøl. I beste fall er det usportslig, men som regel betegnes det som direkte uetisk og ufint.

 

Dette er en del av norsk jaktkultur, kanskje den delen vi bør være minst stolt av. Sånn er du, sånn er jeg - lev med det.

 

Å skyte vilt kan en hvem som helst klare, men å finne viltet, komme seg i posisjon og avlevere et forsvarlig skudd er det kun en jeger som klarer.

 

Hvis du er ute etter å skyte et dyr, så kan du selvfølgelig kjøpe deg den muligheten. Hvis du derimot vil jakte på et dyr, så må du nok regne med å bli svett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...