Jump to content

Annonsefritt forum?


Dachs

Recommended Posts

Ja Dachs er litt mellom barken og veden her. Er gode poenger for begge deler, men det kan være greit og ha litt kr. man vel aldri hva som kan komme opp av ideer osv. Vi kan jo også velge hvem vi vil skal kunne få lov til å reklamere via kammeret!!!

 

Jeg er vel i bunn og grunn for reklame hvis det viser seg og få inn nødvendige midler på annet vis.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å droppe hele reklamen. Som sagt er det ikke mange kronene for å holde liv i et domene+webhotell i året. Det kan enkelt finansieres ved hjelp av en "PayPal" knapp på forumet. Så slipper vi den evinnelige reklamen. Stjeler plass av skjermbildet gjør den også!

Men om man tillater et visst antall bannere under en viss størrelse, og legger til et forum for annonsører (kun betalende) der de kan poste tilbud til forumets brukere? Jeg tenker da kun på en oppslagstavle det ikke er mulig å poste svar i.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Morten i det, hvis den delen av ideene rundt forumet som inneholdt forslag som jegerkurs, rekruteringsarbeid osv skal komme opp å stå er det greit å ha noen kroner på lur utover donasjoner..

 

Det er allerede dukket opp spørsmål om forumstevne fra brukere etcetera..

 

Min erfaring er at man kommer ett stykke på vei med dugnadsånd, men man kommer lengre med dugnadsånd og en slump penger.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å la reklamen ligge på forsiden. Noe ala forumet er sponset av.... På den måten slipper man å ha ett fast felt på f.eks venstre side. Det blir fort trangt om plassen hvis man også skal ha en nye tråder felt ala SL på høyre side. Synes selve forumdelen skal være mest mulig ryddig jeg. Bare en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Reklame er ikke negativt, faktisk er det et positivt innslag som er med på å berike et slikt forum. Annonsører vil nødvendigvis være relevante aktører innen fagområdene jakt, friluft og skyting. Dette er bedrifter som vi ønsker kontakt med og svært ofte leter forgjeves etter på et uoversiktlig nett. Annonsørene vil også være mer bevisst sine kundegrupper og dermed kunne yte en bedre tilpasset service for hver enkelt forbruker. Vedr hva evt annonseinntekter skal brukes/ øremerkes til, vil jeg på det sterkeste anbefale styret å sette av et beløp, en slags kassakreditt, som som til enhvær tid skal kunne erstatte alle fysiske verdier knyttet til drift. Og samtidig et slags fond som kan sikre alle løpende utgifter langt frem i tid. Slik vil den allmene bruker i forumt være sikret mot driftsstans og tap av innhold i forumet. Så når dette er ivaretatt kan en begynne å tenke på den idealistiske fordelingen av inntekter som feks uttdanning og opplysning av jegere.

 

Vedr plassering velger jeg å tro at de som nå drifter forumet også klarer å gjøre dette på en måte som både brukere og annonsører er tjent med.

Link to comment
Share on other sites

Men om man tillater et visst antall bannere under en viss størrelse, og legger til et forum for annonsører (kun betalende) der de kan poste tilbud til forumets brukere? Jeg tenker da kun på en oppslagstavle det ikke er mulig å poste svar i.

 

Hadde tenkt å holde kjeft, men.......

Tanken er god som gull, eller et valg mellom pest og kolera.

 

Det var utrolig surt å betale penger på et "tilsvarende forum", for å kunne få "markedsføre" egne produkter. Dette da "andre" ga f.. i å kjøpe seg en annonseplass og bare kjørte på, enten på egenhånd eller at en kompis legger ut en tråd om dette.

For å gi et eksempel: Daskebikkja sin tråd om "modulbaserte dempere".

Hvor og hva skal man sette som en grense :?: Gjør man det ene, påvirker/går dette ut over det andre.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å holde kjeft, men.......

Tanken er god som gull, eller et valg mellom pest og kolera.

 

Det var utrolig surt å betale penger på et "tilsvarende forum", for å kunne få "markedsføre" egne produkter. Dette da "andre" ga f.. i å kjøpe seg en annonseplass og bare kjørte på, enten på egenhånd eller at en kompis legger ut en tråd om dette.

For å gi et eksempel: Daskebikkja sin tråd om "modulbaserte dempere".

Hvor og hva skal man sette som en grense :?: Gjør man det ene, påvirker/går dette ut over det andre.

 

Du har et sabla godt poeng her - og må innrømme at jeg føler meg skyldig i så henseende. Endog var det ikke ment som undergraving av annonsørene selv om det ble resultatet. Jeg mistenker jo det at siden produktet dunker andre ut av markedet blir det ekstra surt at han ikke betalte for annonseplass som andre gjorde. Så sleip han der er :lol: .

 

Takk og lov slipper jeg å stå til ansvar da jeg ikke hadde noen admin/moderator rolle i det andre forumet. Endog bør jeg her vokte meg vel for ikke å gå i baret.

 

Men jeg innrømmer i allefall åpent at jeg er innhabil når det gjelder a-tec´s produkter siden anders er en god kompis blitt. Likefullt innestår jeg for at de er grisebra og det tviler jeg på at noen sier meg i mot på.

 

Men jeg lover høytidelig å ikke uttale meg om produkter jeg er innhabil i dette forumet, så lenge jeg har en rolle her. Eller kanskje jeg skal tvinge A-tec til å annonsere først... eller blir det en stygg kopling mellom annonsering og redaksjonelt? Ganske vanskelig sak uansett det her blir det ikke?

 

Men du fikk i allefall rett i at han ikke annonserte på sluttstykke. Han sponset vel en del på feltstevnene i sluttstykkeregi så han ga jo noe tilbake.

 

Men blir altså dette forumets visjon en realitet vil enhver forhandler/produsent som åpenbart høster fordeler av dens eksistens bli bedt om å støtte forumet økonomisk i dens arbeide for å fremme skytter og jegersporten. Resten lar jeg være opp til redaksjonen og avgjøre hva som defineres som redaksjonelt tips og skjult reklame.

Link to comment
Share on other sites

Men blir altså dette forumets visjon en realitet vil enhver forhandler/produsent som åpenbart høster fordeler av dens eksistens bli bedt om å støtte forumet økonomisk i dens arbeide for å fremme skytter og jegersporten. Resten lar jeg være opp til redaksjonen og avgjøre hva som defineres som redaksjonelt tips og skjult reklame.

 

Ingen problemer med at produktet fikk se dagens lys :wink: , bare måten det blir gjort på.

Skal forumet "blomstre" må det være rom for dette, men evt med en løsning som du skisserer.

Link to comment
Share on other sites

Reklame er helt greit så lenge man innehar nok integritet til å ikke la seg styre av det. Et tak på antall og størrelse av bannere er en fin regel, det hindrer at man går helt bananas. Et eget forum for tilbud er også helt greit, ellers er reglene som Thomas postet et greit utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal få markedsaktører til å reklamere, er det en ting de betaler for - Eksponering.

 

Ett underforum for reklame som må oppsøkes av hver enkelt er en blindvei.

 

Det som muligens kunne vært gjort i så måte hadde vært å hatt ett "bransjeregister" med linker og kontakt info, dette er i så tilfelle ikke en "salgskanal" men en "informasjonskanal" og genererer ikke inntekter..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal få markedsaktører til å reklamere, er det en ting de betaler for - Eksponering.

 

Ett underforum for reklame som må oppsøkes av hver enkelt er en blindvei.

 

Det som muligens kunne vært gjort i så måte hadde vært å hatt ett "bransjeregister" med linker og kontakt info, dette er i så tilfelle ikke en "salgskanal" men en "informasjonskanal" og genererer ikke inntekter..

 

Forstått, slutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Reklame er i dag "et nødvendig onde".

Selv prøver jeg å unngå alle media med reklame, og tar heller en tur i skauen enn å sitte foran tv og høre på umodne drittunger som skriker ”kun kroner 9,9999995”

 

Men sånn er jo hverdagen nå engang blitt, og annonsering i lettere grad vil nok kunne være med på også å farge forumet.

 

Det er da kanskje lurt å passe på at enkelte grupper ikke favoriseres med annonser som støtter deres interesser, det hadde vært fint om Kammeret jobbet med å være såpass nøytralt at det også får med seg de som ikke skriker høyest.

 

(Det er jo også mulig å bruke software som fjerner reklame, og øker hastigheten på maskinen. Webwasher Classic er bare ett av dem.).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt ut mange innlegg/"annonser" om jaktturer i inn og utland, dette i første rekke og gi ett tilbud til forumets medlemmer. Jeg tjener ikke noen ting på dette, men jeg selger gjennom en Norsk Reisearrangør (Safarimanagement)

Håpet mitt er at slike tilbud på jakt også kan få en plass på forumet.

Foreløpig vil jeg legge ut tilbud på "Salg"

23112006201416aFnMt4eRGe83.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er fint med reklame, i noen grad. synes det stort sett fungerte fint på stykket med bannere, det gjør det enkelt å klikke seg inn på siden til store aktører. I tillegg synes jeg det er fint når annonsører legger ut spesialtilbud :D Og jeg synes det var stas på SF at sponsorene bidro med premier! Det jeg ikke likte på sf var

* At det noen ganger var uklart om det var en forretning som snakket, eller et medlem. Jeg synes det skal være et ufravikelig krav at de med bransjetilknytning skal fronte det i sin profil/nick. Jeger64 er Mr. Br Reflex, og Lopez (vet ikke om han er med her, på stykket da) er Mr. A-tec. Altså, bransje må flagges, og sånn sett synes jeg det skal være andre krav til bransjefolk enn oss gemene hop, uavhengig av om det blir reklamefinansiering. Jeg likte dårlig på sl at det noen ganger var uklart om innspillet kom fra en jeger som abefaler ting han har brukt, eller fra en butikk... Støtter forslaget til Thomas over.

* Jeg synes også det er en uting når test/ino tråder sklir ut til å bli rene reklame/bestilling-av-varer tråder slik den modulbaserte demper tråpden ble på sl. Men forumet Kammeret.no skal jo modereres, så da vil vel slikt bli stoppet mye tidligere? Dersom det sklir ut vil jo andre annonsører også kunne varsle en kammerherre som kan ta tak i det fort. Det er vel greit å stille krav om å bidra med et banner dersom man vil selge gjennom forumet?

 

Ellers, som et lite apropos: Takk for at dere modererer! Det er veldig hyggelig å lese her, uten at noen kaller medforumistene for idioter, oppfordrer til ulovligheter eller skråler høyt om fyser og andre uforståeligheter. Jeg har tro på at dette blir et godt forum.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det skal være et ufravikelig krav at de med bransjetilknytning skal fronte det i sin profil/nick. Jeger64 er Mr. Br Reflex, og Lopez (vet ikke om han er med her, på stykket da) er Mr. A-tec. Altså, bransje må flagges,

Tja, her mener jeg at båte undertegnede og Lopez + et par andre har vært meget klare når vi har uttalt oss om produktene "våre". Derimot er der flere som anbefaler produkter over en "lav sko" uten å flagge tilhørighet. Men personlig har jeg ingenting imot å legge dette til i profilen/avtaren min :wink:

 

Ellers, som et lite apropos: Takk for at dere modererer! Det er veldig hyggelig å lese her, uten at noen kaller medforumistene for idioter, oppfordrer til ulovligheter eller skråler høyt om fyser og andre uforståeligheter. Jeg har tro på at dette blir et godt forum.

Bent

Støtter dette, det er med stor tilfredshet at man kan lese en tråd uten en masse svada. Så all honør til moderatorene, de har virkelig gjort en meget god innsats for at vi skal trives her.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Slutter meg til Dachs - verdige formål.

 

Men et forslag:

For å bevare design og oversikt (det er "våre" sider, ikke annonsørenes), hva med å bannelyse alt av logoer og heller gi dem god plassering med enkel presentasjon i tekst med lenke?

 

- gjerne en liste på siden av forsiden, sortert etter bransje eller noe slikt

 

- eller strategisk plassert i hvert enkelt forum, alt etter som de har noe der å gjøre... "annonsesticky"?

 

- på f.eks forsiden til sluttstykket.com (og ørten andre), så er det ikke enkelt å se hva annonsørene driver med - ikke minst fordi ingen av dem har noe særlig forhold til design

 

- ved å hjelpe annonsørene på denne måten skulle jeg tro at sjansene for flere >>>kunder<<< blir høyere

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel strengt tatt ikke jeg særlig grunnlag for å uttale meg om hva som er vanlig/uvanlig i forbindelse med dette på denne typen forum.

Men jeg har selv brukt en hel del "sponsorer" av diverse forum for å skaffe det jeg vil når jeg vil.

Jeg vil tro at de butikkene som har tilbud og nye varer godt kan legge frem tilbud om disse og dersom det er et eget underforum/avdeling for dette så vil jo disse innleggene dukke opp i lista og den ses jo av alle som er på forumet, samtidig som det ikke er reklame over forsida.

På den måten så vil jo forumet fremdeles være ryddig, sakelig og pent, butikkene får frontet sine varer både på tilbud de har og med tilbud til de som VIL kjøpe noe og leter under linkene/tilbudene.

Ser ingenting i veien for at den delen av forumet som heter : SALG med fordel kan brukes til dette.

Legg eventuelt disse trådene sticky.

Dersom man også begynner med å opprette en tråd med sin bransje/butikk og poster videre under den tråden når det kommer tilbud så vil det jo bli veldig oversiktelig og enkelt å finne frem i for oss som er litt analfabeter når det gjelder å finne rette stikkordene å søke på.

Det MÅ jo ikke blinke og være store bannere over hele forsida. Dersom tilbudene og utvalget er bra så er sannsynligheten for at for at folk vil vurdere disse butikkene først, absolutt å regne med.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det velges å bruke annonsører på Kammeret, kan løsningen være følgende:

Gi disse plass på Portalen til Kammeret. Da "må" alle se reklamen, men slipper disse i det øyeblikket de går inn og bruker forumet. Dette blir greit for begge parter, og gjør programmeringen mye enklere. Bannere, menyer etc. i phpBB er noe herk. I Portalløsningen er dette ganske enkelt og greit. Dere kan se hvordan dette virker på mitt domene. Nå er riktignok eneste reklamen jeg har lagt inn for min ISP, men utseende blir likedan.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Jeg syns det bør legges klare rettningslinjer for bransjeaktører fra første stund av. På http://www.hifisentralen.no har problemet med bransjefolk som reklamerer direkte og indirekte i forumet vært tatt opp mange ganger. De har laget egne forumregler for bransjefolk.

 

Særregler for folk tilknyttet bransjen:

 

10) Dersom du tilhører hifibransjen har du lov til å delta i diskusjoner på Hifisentralen, men det er ikke tillatt å reklamere for egen person/virksomhet eller produkter som du har tilknytning til eller er fabrikant av. Med reklamering menes anbefalinger, skryting, lydbeskrivelser, enten direkte eller indirekte måter, som er ment å påvirke eller manipulere brukere til å bli interessert i din person/virksomhet eller det aktuelle produktet. Regelen gjelder ikke for reklamering for hifimagasiner.

 

11) Det er heller ikke tillatt for folk med tilknytning til bransjen å starte diskusjoner som dreier seg om egne produkter, men du har lov til å svare på direkte spørsmål fra private brukere angående pris, teknisk oppbygging og produktets tilgjengelighet på markedet.

 

12) Bransjeaktører skal gi seg til kjenne ved å sende Høvdingen en PM slik at brukernavnet vil bli markert med "Bransjeaktør". Alle bransjeaktører skal oppgi navn på merker, virksomhet eller forretning de representerer i signaturen, og det skal stå som følger: "Jeg representer...."

 

13) Unntak fra regel 10 og 11 gjelder i "Bransje-avdelingen". Her er kan bransjeaktører fritt snakke og reklamere for egne produkter.

 

14) Et begrenset unntak fra regel 10 og 11 gjelder i "DIY og Utvikling". Her er det tillatt for bransjeaktører å komme med innspill i diskusjoner, samt starte innlegg som omhandler utvikling av produkter. Det er ikke tillatt for bransjeaktører å starte innlegg eller reklamere for produkter som er tilgjengelig for salg.

 

En lett omskrivning av disse bør vel legge lista noenlunde greit for hvordan man ønsker at bransjen skal opptre i forumet. Og om reglene er på plass før eventuelle annonsører betaler for annonseplass, så vet de hva de har å forholde seg til. Samt at de er beskyttet mot at konkurrerende bedrifter snikreklamerer i forumene.

 

HEEEEEELLLLLLLLLTTTT ENIG :!::!::!:

 

Reklame, Ja takk.

 

Hvordan, bannere på siden som er klikkbar med link i ny leser.

 

Hvor, Gjerne fastlimt på sidene selv om du blar deg ned i innleggene = synlig hele tiden = høy verdi og stjeler ikke leseplass.

 

Forutsettning, det legges begrensning på bilder i innlegg, i sluttstykket kunne enn legge ut bilder som forskjøv innleggene langt utover og "ødela" innlegget og tråden.

Link to comment
Share on other sites

jeg husker tilsvarende(eller lignende) tråd på SL.

jeg prøvde få de som solgte ting til å stå fram å ikke bare omtale produkter det etterpå kunne vise seg at personen solgte, eller tjente peng på at ble solgt.

 

at ikke noen uttalte seg om LURIUM2008 i rosende ordelag, uten å si at han tilfeldigvis var importør eller forhandler av det produktet er i mine øyne ikke pent (dette var et eksempel)

Link to comment
Share on other sites

Reklame er helt OK, så lenge det er godt synlig hva som er reklame og hva som er alminnelige innlegg fra menigmann.

Reklamebannere forklarer seg selv, men det som ikke er så gjennomsiktlig er innlegg fra kommersielle aktører i vanlige tråder.

Her må bransjetilknytningen komme klart frem, da helst i signaturen.

Om dette blir regelen for kommersielle aktører, vil det bli enklere for den alminnelige bruker å sile ut de som kun er ute etter promotering og snikreklame for egne produkter og de som er åpne og kommer med velmente råd.

Når det er sagt, syns jeg de kommersielle aktørene både her og på SL (R.I.P.) var flinke til å fortelle at de hadde kommersielle interesser, men for å fjerne enhver tvil bør det være en del av en avtale at dette går tydelig frem i innleggene.

Å ikke være åpen om dette bør i første instans medføre advarsel og i neste instans utestengelse.

Strengt ?

Jo, kanskje, men vi snakker her om potensielt kjøp og salg, som i kraft av en viss medlemsmasse kan bety en god fortjeneste for en kommersiell aktør.

Slikt må det være åpenhet om.

Link to comment
Share on other sites

Markedsføring er helt ok men testing av en bruker som poster fordelaktig er vel kanskje snikreklame og bør unngås dersom noen kan forledes :roll:

De fleste av oss har jo en stor og fin "må ha knapp." :mrgreen:

 

Derimot kan kanskje de som vil ha produktomtale levere ut sine produkter til et større antall forummedlemmer og dermed få en veldig bred og nyansert omtale i forskjellige bruksforhold av gutter og jenter i alle aldere og størrelser,

Det ville jo blitt omtaler som det ikke vil finnes maken til i den kulørte våpen og utstyrpressa :D

 

Nok om det.

Forumet er eid av en organisasjon dersom jeg har oppfattet alt riktig.

Styret bør nok ha en del penger disponibelt for å møte evt. teknisk eller juridisk motgang som kan komme.

Hvor mye er det opp til styret å finne ut av, men det har aldri skadet noen sak eller organisasjon å ha tilgang på økonomiske resurser

I og med at det er tildels sterke og veldig aktive organisasjoner og enkeltpersoner som jobber i motsatt retning av våre interesser synes jeg at å skaffe de midlene som må til for å trygge fremtiden er viktig og at reklame er rett veg å gå.

Kakebasar og loddsalg hører jo barneidretten til og takk for det.

Derfor ja til reklame i kontrollerte former.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg likte med SL og reklame, var at det var på en fast plass fant bannerne som man kunne klikke på for å komme til nettsidene deres. Størrelsen og plasseringen var derimot nok ikke helt optimal.

 

Bruker tester/deling av erfaringer, er en ting man ikke skal rote med. Jeg liker å utale meg om ting jeg prøver, ser, har lys på. Dette uten at noen skal puste meg i nakken av den grunn. Dette selvfølgligt med forbehold om at jeg ikke er bransjetilknyttet.

 

Reklame i fornuftig former er slik jeg ser det en berikelse for forumet (likte veldigt godt tilbudene som ble lagt ut på SL).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...