Jump to content

Ekornjakt - nødvendig?


mannen i gata

Recommended Posts

Har tatt en rask undersøkelse angående EKKORN og hva vi har av fakta på predator aktiviteten til dyret.

Så langt kan jeg ikke se at der er noen vitenskapelige dokumenter angående dette.

Men at Ekornet er en notorisk eggrøver er hevet over en vær tvil. Men Ekornet skiller ikke på et Kråke eller Kjøttmeis reir.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en del ekorn i mårfeller, de har gått på rypevinger, trost osv. Ekorn er et rovdyr/predator i et pent ytre, det er for meg ikke et kriterie for om jeg skyter en art eller ikke. Blir alt for mye disney-tankegang for meg å ikke skyte en art fordi om den er pen. Sånn sett er det ikke mye som slår en vakker voksen orrhane. Skyter alt av predatorer/ rovdyr som det er jakt på hvis jeg har muligheten. Viltstell er veldig viktig og det er synd at ikke alle skjønner det. Forskningen som er utført på området de siste årene er slett arbeid, da det er utført over alt for kort tid. Skal viltstell ha effekt må det drives kontinuerlig.

Link to comment
Share on other sites

Sikta på den hakkespetten lenge, men han fikk leve :P

det var lurt, ekke de freda :)

 

Fra spønk til revolver.

Dama har anskaffet PLYSJA ROSA RATTVARMER, og tro det eller ei... hu ekke spes rånete sånn egentlig. Jeg er helt klar for å bytte den ut med et trekk spnset av nøtteliten. Noen som har lyst til å hjelpe meg med snarlig innsamling av skinn?

Link to comment
Share on other sites

Malle

Hvor kom ÆLJEN inn i diskusjon?

 

Vel, jeg prøvde å sette ting litt på spissen. Selv om jeg er ganske blond (gråblond?), så tror jeg ikke at ekorn spiser så mye elg. Det er heller ikke min oppfattning at de plyndrer elgreder og spiser elgegg da disse er litt for store for ekorn :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier bare at ingen må være så skinnhellig å si at de ikke skyter på dyr fordi det er gøy. [....] HYKLERE!

 

I så fall er eg både skinnhellig og sikkert hyklar og.

 

Eg syns ikkje det er "gøy" å "skyte på dyr". Det å gå på jakt, og kunne felle eit vilt på den måten eg vil at det skal skje, gjer meg ei fullkommen kjensle av tilfredsheit som er umogleg å forklare med ord. Eg er då i fullstendig mental balanse. Ordet "gøy" er ikkje i nærheten av å vere dekkande for mine kjensler for jakt.

Aktivitetar som å drikke seg full, sjå på eit morosamt program på TV, lese Pondus etc, er gøy. Jakt er so ufattelig mykje meir.

 

Skal eg skyte eit dyr, må det he ei meinig, utover det at det er lovlig jakttid på dette dyret. Utbytte i form av kjøt eller skinn som eg kan gjere meg nytte av, eller som ein del av det som eg definerar som nyttig viltstell eller forvaltning. Dersom fellinga ikkje kjem under nokon av desse formåla, lar eg vere å felle dyret.

 

Derfor skyt ikkje eg ekorn. Ikkje har eg planar om å ete det. Ikkje har eg realistiske planar om å bruke skinnet. Og ikkje ser eg det som eit nødvenndig viltstelltiltak eller forvaltningstiltak.

 

Å stemple ekorn som notorisk eggtjuv har eg særs lite trua på. Ikkje har eg lest noko dokumentasjon eller særleg antydning til det i faglitteraturen. Og ikkje syns eg det verkar logisk heller.

At eit ekorn som snublar over eit småfugl-reir kan ta nokre egg der, kan godt vere. Men at ekornet skal ha nokon særleg betydning på artar som t.d hønsefugl har eg lite trua på.

 

Når det gjelder begrepet "viltstell" so syns eg det er sopass interressant at eg startar ein eigen tråd på det.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det er at du ser morsomheten i å drepe for å drepe som er trist, for deg.

 

Morsomt, gøy, interesant, givende, hyggelig, koselig.... Kall det hva du vill.

 

Jeg skrev ikke morsomt! Jeg skriver at det er fordi vi kan, ikke fordi vi må. Om noen vil skyte snipp og snapp, må de gjøre det. Man skal slippe å forklare seg for andre jegere.

 

Dere må for all del ikke bli så hykleriske at dere ikke ser poenget i den jakten andre driver med. Da er det snart slutt på jakt slik vi har det nå.

 

Den jakten som andre driver med skal jeg ikke lblande meg bort i, men når folk gir utrykk for at de ønsker å skyte alt de møter på sin ferd, så klarer jeg ikke å la være. Når man i tillegg lufter slike meninger på et diskusjonsforum, så må man regne med at voksne, erfarene og fornuftige jegere reagerer. Og la meg si det med en gang; det å være voksen handler nødvendigvis ikke om alder.

 

Jakt handler om å høste av naturen. Det å skyte dyr for moro skyld er utelukkende trist og patetisk. Det vitner om en total mangel på innsikt og respekt for det jakt og forvaltning handler om. Nok en gang ønsker jeg å understreke at jeg ikke er i mot jakt på rovdyr, så lenge det dreier seg om jakt med et formål, og med utgangspunkt i en fornuftig forvaltning.

 

Dette inlegget fra "Malle" bifaller jeg 100% graahund

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo ganske typisk da, for unge jegere (les: gutter) som får bære våpen i skogen for første gang. De vil gjerne skyte. Når man blir litt eldre, ser man gjerne mellom fingrene på sånt, for det går jo over. Ikke er det særlig sannsynlig at det blir noen økologisk katastrofe om en og annen triggerhappy ungsau plaffer ned et og annet ekorn heller.

Men det er ikke dermed sagt at det er OK, tvert imot bør kanskje jegeropplæringen forkusere mer på uvesenet.

Link to comment
Share on other sites

Hva ned røyskatt? Er den også for søt til å jaktes på? Når det gjelder jakt så er gøy et av mange ord jeg bruker for å beskrive jakta.

 

Jeg får meg faktisk ikke til å skyte røyskatt. Møter en på nesten hver rypetur, men klarer ikke å skyte de. Er vel litt blaut sånn sett. Men det er nå mitt valg. Hva andre gjør med røyskatta er deres sak. Vet jo at det er en effektiv jeger som tar både egg og sikkert rypekyllinger hvis han kommer over dem, men jeg vil ikke skyte dem uansett. Folk er forskjellig, begge veier.

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo ganske typisk da, for unge jegere (les: gutter) som får bære våpen i skogen for første gang. De vil gjerne skyte. Når man blir litt eldre, ser man gjerne mellom fingrene på sånt, for det går jo over. Ikke er det særlig sannsynlig at det blir noen økologisk katastrofe om en og annen triggerhappy ungsau plaffer ned et og annet ekorn heller.

Men det er ikke dermed sagt at det er OK, tvert imot bør kanskje jegeropplæringen forkusere mer på uvesenet.

 

Hva er det med dette ekornet som gjør det så forferdelig?

Hva er det man skal se igjennom fingrene med?

Ekornjakt er lovlig jakt på lik linje med rypejakt!

Er det ikke ok å skyte ekorn fordi du synes de er så søte så?

Jakttiden på ekorn i finnmark er fra 1 november til 15 mars, ekorn er altså lovlig å jakte da og da er det veldig OK og jeg kan ikke se at denne jakta er noe mer "uvesen" enn annen jakt som foregår i løpet av året!

Forklar meg hva som er så ille med å skyte ekorn kontra ryper?

Link to comment
Share on other sites

Forklar meg hva som er så ille med å skyte ekorn kontra ryper?

Hvis man flår, steiker og spiser Nøtteliten ser jeg ingen som helst forskjell på å skyte rype og å skyte ekorn. Det finnes sikkert de som ikke er enige med meg i det.

 

Hvis man skyter Nøtteliten og lar ham ligge igjen i skauen, synes jeg at det er unødvendig dreping. Det finnes sikkert de som ikke er enige med meg i det.

 

Jeg skyter dyr som jeg skal spise, og jeg skyter dyr som jeg vet er notoriske egg- og ungetjuver, som f.eks. kråke, mink og rev. Andre lar jeg være i fred. Å plaffe i vei bare for å drepe er noe som jeg ikke synes særlig mye om. Det finnes sikkert de som ikke er enige med meg i det.

 

NB: Dette er min personlige oppfatning, farget av en jaktende far som i mine unge dager innprentet meg at "alt man skyter, skal man spise". Det synes jeg er et greit utgangspunkt for diskusjonen videre.

Link to comment
Share on other sites

Sier meg i grunnen enig i Sako 30-06 jaktende far og innlegget fra hans sønn. All annen formulering fra min side vil egentlig bli en omskriving.

 

Er vel egentlig bare tre meninger omkring dette;

-plaffe ned å la ligge=ok

-plaffe ned å putte i magen/flå/regulere bestand=ok

-ekorn er for søte til å jaktes på

 

vote?

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo ganske typisk da, for unge jegere (les: gutter) som får bære våpen i skogen for første gang. De vil gjerne skyte. Når man blir litt eldre, ser man gjerne mellom fingrene på sånt, for det går jo over. Ikke er det særlig sannsynlig at det blir noen økologisk katastrofe om en og annen triggerhappy ungsau plaffer ned et og annet ekorn heller.

Men det er ikke dermed sagt at det er OK, tvert imot bør kanskje jegeropplæringen forkusere mer på uvesenet.

 

Hva er det med dette ekornet som gjør det så forferdelig?

Hva er det man skal se igjennom fingrene med?

Ekornjakt er lovlig jakt på lik linje med rypejakt!

Er det ikke ok å skyte ekorn fordi du synes de er så søte så?

Jakttiden på ekorn i finnmark er fra 1 november til 15 mars, ekorn er altså lovlig å jakte da og da er det veldig OK og jeg kan ikke se at denne jakta er noe mer "uvesen" enn annen jakt som foregår i løpet av året!

Forklar meg hva som er så ille med å skyte ekorn kontra ryper?

 

Du misforstår meg nok litt. Jakt og skyt gjerne ekorn for min del. Ekorn har finfin pels, gråverk kalles det vel.

 

Det jeg mente, var å påpeke ønsket om for enhver pris å knerte livskiten ut av et eller annet. Det er jo et fenomen som ofte er å se blant unggutter som får bære hagle for første gang på jakt. Jeg husker da spenningen selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forklar meg hva som er så ille med å skyte ekorn kontra ryper?

Hvis man flår, steiker og spiser Nøtteliten ser jeg ingen som helst forskjell på å skyte rype og å skyte ekorn. Det finnes sikkert de som ikke er enige med meg i det.

 

Hvis man skyter Nøtteliten og lar ham ligge igjen i skauen, synes jeg at det er unødvendig dreping. Det finnes sikkert de som ikke er enige med meg i det.

 

Jeg skyter dyr som jeg skal spise, og jeg skyter dyr som jeg vet er notoriske egg- og ungetjuver, som f.eks. kråke, mink og rev. Andre lar jeg være i fred. Å plaffe i vei bare for å drepe er noe som jeg ikke synes særlig mye om. Det finnes sikkert de som ikke er enige med meg i det.

 

NB: Dette er min personlige oppfatning, farget av en jaktende far som i mine unge dager innprentet meg at "alt man skyter, skal man spise". Det synes jeg er et greit utgangspunkt for diskusjonen videre.

 

Utgangspunktet for den videre diskusjonen er grei, jeg er enig med deg så langt!

Jeg har heller ikke særlig sansen for folk som ikke kan la noe gå i fred, være seg ekorn, rev eller rype og som bare må skyte.

Det er bare det at jeg føler en forskjellsbehandling av enkelte jaktformer fra personer eller miljøer innenfor jegerstanden avhengig av hva man jakter på!

Folk kan posere på framsiden av diverse jaktblader med flere titals hønsefugl og det er greit, men straks man skyter/jakter noe annet som ikke er så vanlig blandt majoriteten av småviltjegerne så blir det framstilt som unødvendig jakt (hvilken småviltjakt i norge i dag er nødvendig? ) eller som skytegale ungsauer...

Det er prinsippet her jeg er ute etter, ekornjakt er like lovlig og nødvandig som rypejakt. Ingen av oss har behov utover det sosiale for å jakte noen av artene!

For meg er ekorn en spennende ressurs, sikkert fin som mat ( har ikke hatt sjansen til å prøve), fint pelsverk og utmerket fluebindermateriale. Så så lenge ekornjakt er lovlig så er det i mine øyne nødvendig :)

Men jeg bruker stort sett alt jeg skyter, enten som mat, åte eller fluebindermaterialer.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg var vel da unormal isåfall. Jeg hadde ingen ønsker om å skyte alt jeg så da jeg fikk mitt første våpen eller var med på de første jaktturene. Har jo vært på jakt med sånne typer. Men som oftest blir jeg bare med 1 gang med slike folk.

Link to comment
Share on other sites

Forklar meg hva som er så ille med å skyte ekorn kontra ryper?

Hvis man flår, steiker og spiser Nøtteliten ser jeg ingen som helst forskjell på å skyte rype og å skyte ekorn. Det finnes sikkert de som ikke er enige med meg i det.

 

Hvis man skyter Nøtteliten og lar ham ligge igjen i skauen, synes jeg at det er unødvendig dreping. Det finnes sikkert de som ikke er enige med meg i det.

 

Jeg skyter dyr som jeg skal spise, og jeg skyter dyr som jeg vet er notoriske egg- og ungetjuver, som f.eks. kråke, mink og rev. Andre lar jeg være i fred. Å plaffe i vei bare for å drepe er noe som jeg ikke synes særlig mye om. Det finnes sikkert de som ikke er enige med meg i det.

 

NB: Dette er min personlige oppfatning, farget av en jaktende far som i mine unge dager innprentet meg at "alt man skyter, skal man spise". Det synes jeg er et greit utgangspunkt for diskusjonen videre.

 

Utgangspunktet for den videre diskusjonen er grei, jeg er enig med deg så langt!

Jeg har heller ikke særlig sansen for folk som ikke kan la noe gå i fred, være seg ekorn, rev eller rype og som bare må skyte.

Det er bare det at jeg føler en forskjellsbehandling av enkelte jaktformer fra personer eller miljøer innenfor jegerstanden avhengig av hva man jakter på!

Folk kan posere på framsiden av diverse jaktblader med flere titals hønsefugl og det er greit, men straks man skyter/jakter noe annet som ikke er så vanlig blandt majoriteten av småviltjegerne så blir det framstilt som unødvendig jakt (hvilken småviltjakt i norge i dag er nødvendig? ) eller som skytegale ungsauer...

Det er prinsippet her jeg er ute etter, ekornjakt er like lovlig og nødvandig som rypejakt. Ingen av oss har behov utover det sosiale for å jakte noen av artene!

For meg er ekorn en spennende ressurs, sikkert fin som mat ( har ikke hatt sjansen til å prøve), fint pelsverk og utmerket fluebindermateriale. Så så lenge ekornjakt er lovlig så er det i mine øyne nødvendig :)

Men jeg bruker stort sett alt jeg skyter, enten som mat, åte eller fluebindermaterialer.

 

Jeg har vel intrykk av at det ikke er noen her inne som er mot ekornjakt på prinsippiellt grunnlag, men at en del av oss er motstandere av at man skyter ekorn kun for å skyte noe. Hvis man derimot anser ekorn som en ressurs, slik som du gjør, så skulle det vel ikke være noen grunn for ytterligere rettferdigjøring av jakten? Hvis man har et formål med uttaket, så er jeg enig med deg i at det blir feil og fordømme en jaktform som i utgangspunktet er på lik linje med andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Om der ikke er en bestandsbasert begrunnelse for å frede en art, skal den heller ikke fredes er mitt syn på saken.

 

Av og til skyter jeg "alt" som rører seg, andre ganger ikke (eller sanheten er vel heller at engang skjøt jeg alt som rørte seg, i dag blir det mere basert på om jeg ser ett behov for det eller ei. Men slikt kommer gjerne med alderen).

 

Ærlig talt ser jeg ingen grunn til å hisse meg opp over jaktgira ungdom som vill ha vilt å prøve seg på, så lenge de skyter det som ikke er fredet. Og ellers utfører human, og sikker jakt. Ja da mener jeg at man er surmaget, og mangler evne til å se nytte behov for den delen av menneskets natur for å få utfolde seg, og generelt har stagnert dithen at men ser alt i fra eget ståsted. Uten evne til å ta innover seg at andres meninger og oplevelser er likestilte med ens egne, selv om det ikke innebærer at man er en del av jaktlaget høy moral.

 

Det man i dag angriper, er endel av jakten som i alle tider har vært en infalsport for yngre jegere. En jakt der jakten i seg selv er belønningen, ikke nødvendigvis viltet. Er dette virkelig så vanskelig å skjønne?

 

 

Når skal jegere forsvare retten og muligheten til å jakte for å jakte? Vi er snart så blaute alle mann at vi fornekter våre gener, og for enhver pris skal være samlere alle mann!

 

 

Slutt å suttre om ekkornjakt, forlang den fjernet fra forslaget om fredning, da der ikke finnes noen grunn til å frede det. Begynn heller å forlang at de opphever fredningen av sangsvaner (så får de virkelig noe å sette kaffen i vranga på i DN).

Link to comment
Share on other sites

Mine første tanker når jeg begynte å lese denne tråden, var at det her var mye tull.

 

Etter en kaffekopp og litt refleksjoner rundt denne tråden, synes jeg den ble ganske artig.

Jeg er ikke sikker på om inntrykk av alder på nett nødvendigvis stemmer, men velger å tro at det gjør det i dette tilfellet.

 

Resultatet av mine refleksjoner blir i så fall :

- Når man er gammel og reflektert nok, er det ikke lenger farlig å si at ekorn er søte dyr, og man setter pris på deres tilværelse.

- Tidlig i jaktkarrieren er det flere som har behov for å skyte mest mulig, uten at man alltid vet hvorfor.

 

Videre har det kommet frem at det er en sammenheng mellom behovet for mange fellinger og manglende hårvekst på pungen. Om dette behovet er tilbakevendende for de som i de senere år er plaget med håravfall er ikke belyst (ennå).

 

Et viktig moment som ennå ikke er beslyst, i denne forbindelse, er vårt mest tallrike vilt - Lemen. Jeg er usikker på hva det smaker av lemen, eller hvor mange lemen som skal til for å få en bedre middag til en familie på fire. Men om man setter sammen to lemen, vil de fleste se hvilken nytteverdi pelsen til dette tallrike viltet kan ha, spesielt for de med for lite hår ...

Link to comment
Share on other sites

Forvaltning (og mye lovverk) er faktisk basert på en del føleri. Vi kan like det eller ikke.

 

Jeg personlig mener at skal man skyte noen dyr bør man ha en rasjonell grunn å begrunne det med. For meg er det en del grunner jeg mener er holdbare:

 

Skyte dyret for å nytte mat/pels(dvs at man skal bruke kjøttet/pelsen eller skal selge dette).

Skyte skadedyr, eller regulere skadedyrbestand

Bestandsregulering (nødvendig på endel arter pga lite naturlige predatorer).

Uttak av fremmede arter.

 

Grunner som "fordi jeg vil skyte noe" mener ikke jeg holder og blir nesten satt i samme bås som "jeg vil se noe dø", "jeg vil drepe noe" eller "det er så deilig å se noe blø".(satt bittelitt på spissen) Det synes jeg personlig ikke noe om. Men det er jo faktisk basert på føleri.

Link to comment
Share on other sites

Ekornjakt.

Jakt er ikke nødvendig. Men slik er det med mange dyr der er jakttid på. Argumentene som DN har ført frem er ikke holdbare.

Dersom vi skal få en forvaltning av norsk fauna som baserer seg på det prinsippet DN her legger opp til er det ikke lenge før det meste av jaktbart vilt blir fjernet fra listene. Hvor mange arter er tatt vekk fra jaktiden i løpet av noen 10år. Og hvor mange er kommet til.

DN forvalter ikke viltet etter det lovverket de skal. Men har en gjennomsyret antipati mot jakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel ikke si at jeg har noe særlig betenkeligheter mot å skyte ekorn. Men da er jeg ute på jakt etter småpredatorer med 22 lr.

Utrolig spennende og lærerik jakt. Og skyte småvilt med rifle er egentlig utrolig god skyte trening.

 

PB300018.JPG

 

Tror vel i utgangspunktet at jeg har reddet noen annet matnyttig vilt med en liten runde med 22lr

Link to comment
Share on other sites

Poenget må være at jakt for jaktens skyld, ikke skal sammenstilles med at man jakter for at noe skal dø (det er faktisk poenget i all jakt). Men at når man jakter for å jakte, er det den høyere opplevelsen, jaktopplevelsen man er ute etter.

 

For de yngre og eller mer uerfarne er dette jakt som gjør en til en bedre jeger (på mange måter), og man lærer fort nødvendigheten av skytetrening når det er små mål man har med å gjøre.

 

Hvorfor frede arter som det ikke er noen grunn til å frede?

Hva er poenget med å minke antall arter man kan jakte uten at der er en bestandsmessigbegrunnelse bak?

 

Jakt er på mange måter nytelsen av mangfoldet i naturen, og jeg selv liker faktisk selv å bestemme hva jeg til enhver tid jakter på eller ei. Gjør ikke de fleste jegre det?

 

Om en art jaktes lite, er det etter mitt syn desto viktigere å heller jobbe mot at arten jaktes mer på. Enn å bruke det som en egen forskrudd begrunnelse for å frede den.

Her sitter det klart jaktmotstandere i systemet, som er fremme med ostehøvelen. Og enhver jeger i Norge som stilletiende akspterer dette, fortjener ikke å få tilgang til jakt om fredning på dette grunlaget skulle bli resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget fra DN er skremmende både når det gjelder ekorn og rugde, fordi det vitner om en tankegang og forvaltningsprinsipper som ligger langt fra en fornuftig forvaltning basert på fakta og erfaringer.

 

Alle som har syslet med fellefangst har sannsynligvis sett at ekorn ikke er den nøttespisende, nusselige saken de gir uttrykk for. En bør merke seg hva DN skriver i kommentarene når det gjelder ekorn "I de beste årene ble det eksportert over 500 000 ekornskinn til utlandet". Hvis en ikke ser sammenhengen mellom (manglende) forvaltning av predatorer og dagens bestander av matsmåvilt, bør det ringe en bjelle. Snakker da om en fornuftig forvaltning og ikke utrydding. Selvfølgelig er det begrenset hva et ekorn kan ta, men den er med å bidrar. Et røvet skogsfuglreir i et område er et kull mindre, uansett om det er rev eller ekorn som tar det.

 

Er redd mange småviltjegere begynner å venne seg til generelt lave småviltbestander og dermed tror det skal være sånn. Forskningsprosjekter fra Russland og områder med liten grad av menneskelige inngrep, gir et inntrykk av hvordan forholdet mellom bytte og byttedyr bør være i en skog i ballanse. Små, men fullt ut bærekraftige bestander av rev, mår, kråkefugl ol. og gode bestander med skogsfugl.

 

Via slakteavfall, søppel og foring opprettholder vi alt for høye bestander av predatorer og det går ut over matviltet!

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som om det er en sammenheng mellom ekorn og mårbestanden. Mye ekorn betyr lite mår, som dessverre er situasjonen hos meg nå.

 

Jeg vil gjerne ha lov til å bruke ekorn som åte, bortsett fra det synes jeg det er greit at måren får ekornet mens jeg prøver å få måren.

Link to comment
Share on other sites

Ekorn er jaktbart vilt som alt annet, bare synd pelsen (gråverk) ikke lenger er særlig attraktiv.

 

Nå går jeg ikke bananas og driver aktivt lystmord på ekorn, men de er ikke fredet hos meg fordi de er søte å se på heller.

Kanskje det smeller en gang hvert tredje år eller noe sånt, mest for at jeg kan føre den opp på statistikken over fellt småvilt når jaegeravgiftskortet kommer dumpende ned i postkassen.

 

Husker en historie for endel år tilbake, da ble Storspove tatt ut av listen over jaktbart vilt nettopp fordi det ikke var noen synlig interesse for å jakte på den.... :?

 

Kanskje jeg skulle vurdere å skyte en rugde eller to mens det fremdeles er lovlig?

Hittil har jeg for det meste bare vært fornøyd med å se og høre dem fly, men siden det kan bli siste sjanse til å finne ut hvordan de smaker så er det vel best å hive seg rundt og jakte mens det er lov.

Link to comment
Share on other sites

Nødvendig er det helt klart ikke etter min mening, ekorn som skadedyr har jeg liten tro på, at det tar noen fugleegg er det ikke tvil om, men det er nok først og fremst andre arter enn skogsfugl og andre jaktbare arter.

 

Ekornet har også en stor verdi som byttedyr for måren, er det lite ekorn så må måren gå på andre byttedyr som f.eks skogsfugl. Så i forhold til viltstell tror jeg jegere er bedre tjent med å ha en god ekornstamme enn å beskatte den.

 

Klart det er noen jegere som skyter ekorn av grunner som fluebinding, åte til feller, utstopping og pels, men de fleste ekorn er jeg redd blir felt av skytekåte ungdommer av mangel på noe annet lovlig vilt...

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt til å prøve meg på ekornjakt når det starter på tirsdag. Rett og slett fordi denne sesongen kan bli siste sjanse til å jakte på et vilt som på ingen måte er truet.

 

Har noen gode tips? Har ikke hund.

Ekornet kommer ofte på foringsautomaten til småfuglene. Så jeg tenkte å fylle den med solsikkefrø og henge den ut i skogen og postere etter noen dager.

 

Og ja, blir det fangst så skal pelsen taes vare på og skrotten spises. Kan ikke la noe gå til spille når det er siste sjanse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...