Jump to content

Ekornjakt - nødvendig?


mannen i gata

Recommended Posts

Det at det fortsatt er jakt på ekorn er vel bare noe som henger igjen fra gammelt av. Trur det blir skutt minimalt av disse nå for tia. For min del kunne de godt vært freda, men på den annen side er det ikke oss tjent å "gi bort" dyrearter til The Tree-huggers i tide og utide. Blir èn art freda pga sjarm og utseende, mister vi snart flere av våre mer "søte" jaktviltarter.

Link to comment
Share on other sites

Nødvendig tja :roll:

 

Men jeg har den vanen at ser jeg en annen predator i skogen(annet enn mennesker og de har jakttid)så blir de skutt.

 

Tenker at det da ratt blir mere annet vilt til neste år for hvert rovdyr jeg fjerner.

 

Såvidt meg bekjent, så finnes det ikke mennesker med jakttidsramme i Norge :shock: ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke ekorn av den grunnen at jeg syns de er morsomme og pene å ha i naturen, De sier de skal plyndre noen egg, men tar heller å skyter noen rev isteden

 

Jepp, for reven er jo stygg og burde ikke være i naturen... :?:

 

Den er kanskje litt mere predator enn et ekorn er. Tror ikke ekorn tar så mange rådyr og hare. kanskje den heller tar kråkeegg, ravne egg. At den faktiskt hjelper oss til å ta noen predatorer

Link to comment
Share on other sites

Bruker å tenke slik, at jeg vurderer hva og hvor mye som finnes av forskjellige arter lokalt. Før jeg knaller i vei. Her har det ikke vært ekkorn på årevis før nå siste året eller så. Og siden det hovedsaklig er kråkefugl (ingen normale matfugler) i det lokale ekkornets jaktområder, lar jeg den gå (og la den lille tykkhalede rotta få jobbe for meg). Om her var mye ekkorn, ville situasjonen vert en annen. Liker ikke tanken på å skyte naturen så tom at der ikke er noe å se på, alt med måte er vel passende her som med alt annet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nødvendig tja :roll:

 

Men jeg har den vanen at ser jeg en annen predator i skogen(annet enn mennesker og de har jakttid)så blir de skutt.

 

Tenker at det da ratt blir mere annet vilt til neste år for hvert rovdyr jeg fjerner.

 

Må ikke glemme at ekornet er viktig mat for måren. Har måren bra med ekorn å jakte på blir den mindre hissig på skogsfuglen. Tror egentlig ekornet er minst like viktig som byttedyr som predator.

Link to comment
Share on other sites

Må ikke glemme at ekornet er viktig mat for måren. Har måren bra med ekorn å jakte på blir den mindre hissig på skogsfuglen. Tror egentlig ekornet er minst like viktig som byttedyr som predator.

 

Veldig godt poeng. Med unntak av topp-predatorene er alle dyr også et bytte, så det er mange faktorer som skal veies inn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med de mer modererte innleggene over. Naturen klarer utmerket godt å skape balanse og den er mye mer nyansert enn hva man har inntrykk av. Jeg sier ikke at man ikke skal jakte på predatorer, jeg gjør det selv, men jeg er litt lei de som skal "skyte alt med skarpe tenner før reven og ekornet spiser all elgen vår". Predatorene har en viktig rolle og bør derfor forvaltes på linje med annet vilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ekornet er en predator på fugleegg.

Men bestanden av ekorn er lav i de fleste deler av landet. BJF hadde ekorn på listen over predatorer som vi ønsket å ta ut fra naturen. Men en vurdering av bestanden og den « nytte» verdien det har i naturen fjernet vi det fra listen.

Nå må jeg innrømme at ett og annet ekorn finner veien til fluebinder skrinet. Men jeg jakter det ikke aktivt.

Link to comment
Share on other sites

Av alle de turene jeg har gått i skauen, så har jeg ikke sett et eneste ekorn eller mår og rev.

 

Men hjemme her har jeg vel 4-5 stk. ekorn hele tida som sitter og eter solsikkefrø. Synes dem er trivelige å sitte å se på jeg da. Men det er jo som med alt annet, at hvis det blir for mye av dem, så må dem jo beskattes. Men jeg har absolutt ingen planer om å gjøre det.

 

Ser en og annen rev her også, men jeg har ikke lov å skyte på dem her. Mår har jeg aldri sett live i naturen noengang.

Link to comment
Share on other sites

Velger å tro at ingen normale voksne jegere, ute på småviltjakt i skogen.. brenner av etter ekorn bare fordi det kom ett eksemplar av arten hoppende i ett tre, med mindre det er ett kjent skadedyrs problem i området.

 

Det er i såfall noe trist over det hele.. og da tenker jeg ikke på ekornet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Å skyte dyr bare for å ha noe å skyte på er som MorganKane skriver heller trist. Jeg tviler imidlertid på at det er noe stort problem særlig mange steder at jegerne i dag driver for streng beskatning av predatorer/skadedyr...

Dersom det er vilt noen steder som lider under kritikkløs beskatning så finner man nok heller det blant matviltet.

 

Å si at "jeg skyter ikke slike og slike dyr fordi jeg synes de er søte og trivelige" er greit som en personlig betrakting. Om noen jegere skulle ønske å overføre slike betraktninger til jegerstanden for øvrig, så er det virkelig trist.

Link to comment
Share on other sites

Må det jævla skuddet forsvares med allverdens etikk alltid?

Som jeger må man for f.... ha ett visst begrep om etikk og respekt for viltet! Det vil forhåpentligvis du også få, så snart du får hår på pungen.. Dreier seg ikke om 'søte dyr' eller disneyfisering.

Har for min del avlivet en høvelig mengde kattunger uten at tårene trillet av den grunn. Det er at du ser morsomheten i å drepe for å drepe som er trist, for deg.

Link to comment
Share on other sites

Det er at du ser morsomheten i å drepe for å drepe som er trist, for deg.

 

Morsomt, gøy, interesant, givende, hyggelig, koselig.... Kall det hva du vill.

 

Jeg skrev ikke morsomt! Jeg skriver at det er fordi vi kan, ikke fordi vi må. Om noen vil skyte snipp og snapp, må de gjøre det. Man skal slippe å forklare seg for andre jegere.

 

Dere må for all del ikke bli så hykleriske at dere ikke ser poenget i den jakten andre driver med. Da er det snart slutt på jakt slik vi har det nå.

Link to comment
Share on other sites

Velger å tro at ingen normale voksne jegere, ute på småviltjakt i skogen.. brenner av etter ekorn bare fordi det kom ett eksemplar av arten hoppende i ett tre, med mindre det er ett kjent skadedyrs problem i området.

 

Det er i såfall noe trist over det hele.. og da tenker jeg ikke på ekornet :roll:

 

som laikaeier kan det nok hende jeg smeller på et ekorn eller to, så lenge arbeidet er bra nok. Fin pels, som etter nok mange fall kan brukes til noe. Ekornfrakk hadde vært noe ;-)

 

Ett alene kan også brukes fornuftig.

n545751006_665030_2642.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noe av det første jeg jakta på var faktisk ekorn. Med en gammal trostehagle. Var i hine hårde dager, tilbake i forige årtusen :shock: Men besten var knallhard. Alt som ble skutt, skulle spises. Så jeg har spist ekorn og. Ikke så ille, litt hare med ehhh nøttesmak :oops: Men nøtteliten får stort sett gå i fred nå. Sjarmerende liten krabat :D

Link to comment
Share on other sites

Det er at du ser morsomheten i å drepe for å drepe som er trist, for deg.

 

Morsomt, gøy, interesant, givende, hyggelig, koselig.... Kall det hva du vill.

 

Jeg skrev ikke morsomt! Jeg skriver at det er fordi vi kan, ikke fordi vi må. Om noen vil skyte snipp og snapp, må de gjøre det. Man skal slippe å forklare seg for andre jegere.

 

Dere må for all del ikke bli så hykleriske at dere ikke ser poenget i den jakten andre driver med. Da er det snart slutt på jakt slik vi har det nå.

 

Den jakten som andre driver med skal jeg ikke lblande meg bort i, men når folk gir utrykk for at de ønsker å skyte alt de møter på sin ferd, så klarer jeg ikke å la være. Når man i tillegg lufter slike meninger på et diskusjonsforum, så må man regne med at voksne, erfarene og fornuftige jegere reagerer. Og la meg si det med en gang; det å være voksen handler nødvendigvis ikke om alder.

 

Jakt handler om å høste av naturen. Det å skyte dyr for moro skyld er utelukkende trist og patetisk. Det vitner om en total mangel på innsikt og respekt for det jakt og forvaltning handler om. Nok en gang ønsker jeg å understreke at jeg ikke er i mot jakt på rovdyr, så lenge det dreier seg om jakt med et formål, og med utgangspunkt i en fornuftig forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Jakt handler om å høste av naturen. Det å skyte dyr for moro skyld er utelukkende trist og patetisk. Det vitner om en total mangel på innsikt og respekt for det jakt og forvaltning handler om. Nok en gang ønsker jeg å understreke at jeg ikke er i mot jakt på rovdyr, så lenge det dreier seg om jakt med et formål, og med utgangspunkt i en fornuftig forvaltning.

 

Så du er ikke ute i skogen for å hygge deg, kun for å forvalte naturen?

Jeg er av en litt annen oppfattning. For meg er jakt spennende, om det blir et bytte er det en bonus for turen.

Det betyr ikke at det oppstår rene ramboscener om det skulle dukke opp ett ekorn eller andre jaktbare småvilt av den grunn. Er viltet jaktbart, og en har en formening om at viltet kan brukes til noe - så skyter jeg.

Det er jo derfor jeg er... jeger...

Link to comment
Share on other sites

Jakt handler om å høste av naturen. Det å skyte dyr for moro skyld er utelukkende trist og patetisk. Det vitner om en total mangel på innsikt og respekt for det jakt og forvaltning handler om. Nok en gang ønsker jeg å understreke at jeg ikke er i mot jakt på rovdyr, så lenge det dreier seg om jakt med et formål, og med utgangspunkt i en fornuftig forvaltning.

 

Så du er ikke ute i skogen for å hygge deg, kun for å forvalte naturen?

Jeg er av en litt annen oppfattning. For meg er jakt spennende, om det blir et bytte er det en bonus for turen.

Det betyr ikke at det oppstår rene ramboscener om det skulle dukke opp ett ekorn eller andre jaktbare småvilt av den grunn. Er viltet jaktbart, og en har en formening om at viltet kan brukes til noe - så skyter jeg.

Det er jo derfor jeg er... jeger...

 

Jah... hvor skrev jeg at det å høste av naturen ikke er spennende, og at spenning ikke er en viktig drivkraft og motivasjon for jakten?

 

Ellers må jeg si at det høres ut som om vi er helt "på nett" med tanke på hva som skjer om man observerer et ekorn eller andre former for jaktbart småvilt.

 

Nok en gang: Jeg er ikke imot jakt på noen av de jaktbare arter. Jeg er derimot motstander tankeløse tullinger som skyter dyr uten annet formål enn å drepe dem for moro skyld, og som dermed er med på å ødelegge den moralen og de verdier som har lagt grunnlaget for den norske jegerstanden og jaktkultur.

Link to comment
Share on other sites

Ellers må jeg si at det høres ut som om vi er helt "på nett" med tanke på hva som skjer om man observerer et ekorn eller andre former for jaktbart småvilt.

Flott!

 

Nok en gang: Jeg er ikke imot jakt på noen av de jaktbare arter. Jeg er derimot motstander tankeløse tullinger som skyter dyr uten annet formål enn å drepe dem for moro skyld, og som dermed er med på å ødelegge den moralen og de verdier som har lagt grunnlaget for den norske jegerstanden og jaktkultur.

Enig!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Lattelig diskusjon egentlig.. Kan ikke skjønne annet enn at alle erfarne jegere på forumet er mer eller mindre enig i at det bør være ett formål før man tar liv. Formålet kan være så mangt, men lek/morro i seg selv blir for dumt.

 

For å si det slik, om jeg hadde tatt med en voksen person på jakt tur, og vedkommende hadde meid ned alt av tilgjengelig småfugl, mus og ekorn kun for morro skyld, hadde jeg nok stillt meg litt kritisk personens psykiske helse og avsluttet jakten.

Håper i såmåte Fourten er en feilskriving av fjortis på engelsk ..at han/hun vokser i fra seg han/hun skriver(litt som det å pelle beina av maur..)

Link to comment
Share on other sites

Vel... "Latterlig"..."Fjortis".. Klassisk hærsketeknikk.

 

 

Jeg har IKKE sagt at jeg skyter for morroskyld og oppfordrer heller ikke noen til å gjøre det!

 

Jeg sier bare at ingen må være så skinnhellig å si at de ikke skyter på dyr fordi det er gøy. Og aller minst rakke ned på andre jegere som driver lovlig jakt. Det er faen ikke mange dyrearter som blir jaktet på som gir særlig nytte i form av mat i forhold til resurser som er lagt ned på forhånd. Hva er vitsen da? Ingen. For man skal jo ikke skyte for morroskyld. HYKLERE!

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er jeg enig med bedreviterne her, men de synes å glemme en vesentlig del med jakten.

Og det er at å ta liv i seg selv er spennende og en viktig trening i seg selv. Jeg startet som så mange andre med å knalle ned alt som kunne knallest ned, og ettersom ferdighetene steg. Steg også kravet til meg selv om hvor vanskligt det skulle være å skyte byttet. Dette er en del av en naturlig modningsprosess, som av en eller annen grunn skal forties og benektes.

 

Fra som 18 åring å skyte 50 måser/dagen til 19 åring med siktet stilt mot kråke og skjor + ravn, så gikk det jaggu med noen dyr "bare" for å stille "blodtørstigheten". Eller som jeg kaller det. For å bruke opp det kroppen har av slike behov.

For jeg er ikke i tvil om at den som er noenlunde normal, får brukt opp denne formen for glede over å ta liv rimlig fort.

Og begynner da å se seg om etter større utfordringer, og har på en måte blitt kvitt det værste av trangen til å blåse at til himmels.

 

Dette er etter mitt syn noe som ligger naturlig i oss, men som kan dempes og styres ved voksen tilstedeværelse og veiledning (vil sørge for at modenhets nivået øker raskere, samt at man "tar" mindre av).

 

Jeg kjenner flere voksne og normalt ansvarlige mennesker, som om de fikk slippe løs med hagle og rifle. Ville ha skutt på alt og alle så fjør og katter hadde fløyet. Selv har jeg vanslig for å forstå at voksne mennesker med barn og det hele kan være slik, men har falt ned på konklusjonen at de ganske enkelt aldri har fått blåst av seg (dette gjelder utelukkende personer som aldri har jaget og skutt noe mer enn ei kråke/skjor eller to i sitt liv).

 

Og siden jeg mener det er en naturlig del av å være menneske, så vil jeg ikke rakke for hardt ned på ungdom med slike tendenser. Det går nemlig normalt over, og ut på den andre siden får vi som oftest en ansvarlig jeger.

Som gjerne skyter både det ene og det andre, alt etter som hva man føler passer der og da.

Å plassere seg, overliste og skyte gir en god følelse og verdifull trening når det skjer på annet enn høg vilt. At følelsen av vemod øker med årene, og gjør at man velger å prioritere annerledes, skal ikke ta fra andre muligheten til glede og spenning.

Link to comment
Share on other sites

Fuglebestanden hadde nok heller ikke hatt vondt av at noen var flinkere til å jakte gråverk.

Synes sjøl det er artig med en hissig ekorn som en kan erte litt, visst det blir litt for stille på post.

Noe som ikke bør glemmes er at dette er en forferdelig eggtjuv, og kan tåle en ganske mye større beskattning.

Derfor er ekornjakt viltstell og ikke bare faenskap utført av skytegale idioter.

Link to comment
Share on other sites

Noe som ikke bør glemmes er at dette er en forferdelig eggtjuv, og kan tåle en ganske mye større beskattning.

 

Synes en del beskriver alt som kan ta et egg for "en notorisk eggtjuv", at ekornet skulle utgjøre så mye for matviltet kjøper jeg ikke uten litt dokumentasjon. Husk at ekornet også vil ta reirene til kråkefugl ogh liknende, og som andre har poengtert er den bytte for bl.a. mår.

Link to comment
Share on other sites

Synes en del beskriver alt som kan ta et egg for "en notorisk eggtjuv", at ekornet skulle utgjøre så mye for matviltet kjøper jeg ikke uten litt dokumentasjon. Husk at ekornet også vil ta reirene til kråkefugl ogh liknende, og som andre har poengtert er den bytte for bl.a. mår.

 

Hysj, ikke la fakta komme i veien for ønsket om en "natur" der vi kun har grantrær, elg og rype...

Link to comment
Share on other sites

Noe som ikke bør glemmes er at dette er en forferdelig eggtjuv, og kan tåle en ganske mye større beskattning.

 

Synes en del beskriver alt som kan ta et egg for "en notorisk eggtjuv", at ekornet skulle utgjøre så mye for matviltet kjøper jeg ikke uten litt dokumentasjon. Husk at ekornet også vil ta reirene til kråkefugl ogh liknende, og som andre har poengtert er den bytte for bl.a. mår.

 

Dokumentasjon må du nok leite etter sjøl Fulmen. 8)

Men dette er vel en kjensgjerning blant dem som har vært litt ute i skauen.

Se på hvordan småviltbestanden var før, når det var priser på skinnene som gjorde det interessant og berede og selge dem.

Men jeg skal ærlig innrømme at dette er min og flere av jakt-kameratene mine sin subjektive mening.

Link to comment
Share on other sites

Synes en del beskriver alt som kan ta et egg for "en notorisk eggtjuv", at ekornet skulle utgjøre så mye for matviltet kjøper jeg ikke uten litt dokumentasjon. Husk at ekornet også vil ta reirene til kråkefugl ogh liknende, og som andre har poengtert er den bytte for bl.a. mår.

 

Hysj, ikke la fakta komme i veien for ønsket om en "natur" der vi kun har grantrær, elg og rype...

 

Og hva var fakta sa du?

Link to comment
Share on other sites

Vil du vite hvor mye ekorn du egentlig har i skogen...lån en av de små spetsa eller en laika. Da blir du overrasket :lol:

 

Det er jaggu mange år siden jeg har hatt så mange loser på ekorn som akkurat i år, og da ser jeg ingen problem i å beskatte bestanden litt. Det blir uansett ikke så mange som detter ned :D

 

Pratet med en kompis som jaget med en norrbottenspets i nord Sverige, og han sa det var utrolige mengder av dem. De kommer seg inn i hus og gjør skade. Isolasjon som dras ut inni veggene og ødelagt fuktsperre pga skarpe små klør.

Dette skjedde aldri før svenskene fredet ekornet. Snodig....for ingen skyter eller har skutt ekorn før.... :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Noe som ikke bør glemmes er at dette er en forferdelig eggtjuv, og kan tåle en ganske mye større beskattning.

 

Synes en del beskriver alt som kan ta et egg for "en notorisk eggtjuv", at ekornet skulle utgjøre så mye for matviltet kjøper jeg ikke uten litt dokumentasjon. Husk at ekornet også vil ta reirene til kråkefugl ogh liknende, og som andre har poengtert er den bytte for bl.a. mår.

 

Dokumentasjon må du nok leite etter sjøl Fulmen. 8)

Men dette er vel en kjensgjerning blant dem som har vært litt ute i skauen.

Se på hvordan småviltbestanden var før, når det var priser på skinnene som gjorde det interessant og berede og selge dem.

Men jeg skal ærlig innrømme at dette er min og flere av jakt-kameratene mine sin subjektive mening.

 

Før var det også langt færre jegere, mye mer uberørt natur og MYE mer ekorn, mår og annet pelsvilt. Ekorn er vel en av de artene som har taklet overgangen til det urbane livet best, men å gi dem skylden for at det er mindre skogsfugl og elg er vel å dra det litt langt. Selv om de nok forsyner seg av en del egg. Personlig er jeg overbevist om at utbyggingen av infrastruktur har hatt en langt større innvirkning på de enkelte bestandene av ettertraktet vilt en hva den samlede rovdyrbestanden kan beskyldes for.

Link to comment
Share on other sites

Apropos irriterende dyr på post: Ingen slår hakkespetten. I går satt jeg på elgpost, tok av sikringa og satt klar da jeg hørte knekk og brak inne i granene foran meg. Så kom det en hakkespett til syne, som hadde sittet på andre siden av treet. Forbanna drittdyr! Sikta på den hakkespetten lenge, men han fikk leve :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...