Jump to content

Ekornjakt - nødvendig?


mannen i gata

Recommended Posts

Nødvendig? Nei. MEN syns ikke at man bør kutte ut antall jaktbare arter bare fordi de ikke er så ettertraktet eller hardt jaktet på akkurat nå. Er det noen grunn til å jakte grevling f.eks ???Om noen år kan vi vel bare jakte elg og kråke.......Folk for gi seg med den bambi/disney verden.

 

Kan være flere grunner til å skyte ekorn:

-er på fuglebrettet.

-er predator på egg og fugleunger, ja innvadering av reir og fuglekasser har jeg sett med egne øyne.

-skytes for hund hvis det er gjort et godt arbeid f.eks for spets.

-bruke som åte i mårfeller eller legge på reveåta.

-skytes/tas i felle som skadedyr, kan gjøre stygge ting med hus.

-det er fin jakt for den yngre generasjon som gjerne eller litt mer "trigger-happy" hvis jeg får si det sånn. Ekornjakt koster heller ingenting.

-kan spises, men inneholder vel trikiner (noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?har hørt mye rart) så må være nøye med at kjøttet er stekt eller kokt skikkelig.

-gråverk kan benyttes til div skinn produkter.

-jakta er en tidligere tradisjon som bør tas vare på i dagens cybersamfunn

 

Min oldfar var skogsarbeider og skogoppsyn/forvalter på 30 og 40 tallet i Norge. Under krigen skjøt han over 500 ekorn på en vinter! :shock: Børsa var alltid med til skogs. At de kunne skyte en 7-8 harer på dagen skjedde også, samt det å plukke en 5-6 tiurer på leken om våren gjorde da vel heller ingenting når det var godt over 40 tiurer på spillplassen………………. :shock: Liten avsporing her.Sorry.. :oops::winke1:

 

Min bestefar fortalte at skinnet fikk man jo litt penger for (noe som det ikke var overflod av under krigen) og min oldemor brukte skinnet blant annet til å lage votter. Var jævla gode og varme visstnok.

 

Så skal ha det som prosjekt å gå på ekornjakt og skaffe nok gråverk til å lage meg en lue eller noe...Og det frister å smake kjøttet bare for å ha prøvd det...

 

Om folk tror det er lite ekorn så gjelder det iallefall ikke herover. Var rute på jakt forrige helg, noen dager etter snøfall, og det var ekornspor overalt. Hadde det bare vært like mye hare så.....

Betyr det at jeg kommer til å plaffe ned det neste ekornet jeg ser?Nei, mest sannsynlig får det gå i fred da det kan være en artig krabat å studere. Likevel syns jeg det er greit å ha muligheten til å jakte på den, så lenge den er jaktbar og bestanden er stor så ser jeg ikke problemet. Kan ikke la bambi-byråkratiets følelser for søte små dyr bestemme over oss jegere på denne måten. Det blir en liten prinsipp sak ut av det hele. Hva er neste søte dyr som skal skånes fra oss blodtørstige jegere?Trost?

Vi får vel live opp/lage en ny tråd om ekornjakt her på kammeret bare for å få sving over sakene. Må vel minst ha hagle med 12/89 kammer og slug når man skal gå etter ekorna. Fæle beista. :lol:

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Vi får vel live opp/lage en ny tråd om ekornjakt her på kammeret bare for å få sving over sakene. Må vel minst ha hagle med 12/89 kammer og slug når man skal gå etter ekorna. Fæle beista. :lol:

Helt klart! Det er jo en gammel tråd her som omtaler noen svære beist av noen høggekorn i Nedre Eiker, og jeg har ikke hørt om noen felling av disse så langt. Viktig å få noen fellinger på disse blodtørstige rovdyra før de begynner å bevege seg ut av ekornsonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...