Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Har bestilt meg nytt løp til sauer 202 i 7x64. Fekk beskjed frå importøren at det var 4mnd leveringstid.

Dette høyres lenge ut, i hvert fall når ein veit at 7x64 er eit veldig vanleg kaliber i Tyskland og resten av Europa.

 

Jeg vil anta at mye av denne leveringstiden går på at de ikke vil bestille opp et løp alene. De er nødt til å samle opp flere varer til en bestilling pga fraktkostnadene. Du kan sikkert si til dem at du er villig til å betale en del ekstra for løpet om de bestiller det umiddelbart. :wink:

 

@Espsol: Grattis til beslutningen du har tatt! Det kommer du garantert ikke å angre på.

 

@Kammerherren: Tror nok at du har rett med din antagelse, men hvorfor kan de i SE eller DK bestille på dagen?? Dette har i hvert fall ingenting med EU å gjøre. Begge de andre har også egne valuta.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og derfor er det så eminent viktig å ta sørge for at denne utviklingen stoppes. Avgjørende er det også å få støttet produsenter med et bredt tilbud av europeiske kalibere som f. eks. Heym (SR21 + 30).

Link to comment
Share on other sites

Du har store ambisjoner Gunwerks,det skal du ha! :mrgreen: Dette blir vel som å skulle stoppe en såra bøffel med en sprettert! Det er noen mekanismer som er veldig enkle her i samfunnet. .30 kaliber er utrolig godt etablert blant en utrolig stor mengde skyttere/jegere. Det er en naturlig grunn til dette, det er en veldig anvennelig dimensjon. Dette medfører stor produksjon med dertil hørende stort utvalg og fornuftige komponentpriser. Det er veldig mange storviltjegere i Norge som ikke finnes opptatt av våpen og kaliber, de skal bare ha noe som virker,til en billig penge. Å overtale denne gruppa til å gå bort fra de to store i .30, nettopp 308Win og 3006 er strengt tatt umulig. Den samme gruppa finnes i mange andre land også. Dette er gode patroner til norsk jakt, det er det ingen tvil om. Heldigvis er det ganske mange som synes hjemmelading er moro, det er denne gruppa som holder liv i de litt mer "uvanlige" patronene. På verdensbasis er jo denne gruppa ganske mange i antall, kanskje ikke i prosent. Vi får bare fortsette å være sære, så går dette fint! Selv lader jeg både 6,5x55, 7x65R, 8x54KJ, 9,3x57 og 375H&H. (Ved siden av noen fra USA....)

Link to comment
Share on other sites

2alfa,jeg ser ikke poenget med det du skriver. Ingen kan være uenig i at valg av patron til børsa kan gjøres ut fra et rent økonomisk ståsted. Nå er det bare det at veldig mange av de som frekventerer dette forumet er langt over snittet interesert i de tekniske detaljene rundt våpen og våpenbruk. Ingen er uenig i at du er godt hjulpen med en kort eller lang 7,62, men mange finner ikke disse to variantene spesielt spennende. Hjemmelading er blitt veldig utbredt, å siden mange synes det er spennende å leke med forskjellige ladninger i et litt mer spesielt kaliber/patron, så er også tilgangen til komponenter i mange forskjellige størrelser blitt veldig god. Når en lader selv så blir ofte ikke prisen avskrekkende heller på den ferdige patronen. I skapet har jeg børser kamret for over snittet "uvanlige" patroner, men dette er ikke noe hinder siden jeg lader selv til alt sammen. Jeg har ei rifle i .308Win også, men lader til denne også. Du kan ikke undervurdere individets ønske om å gå utenom den store flokken.

 

Jeg er slettes ikke imot å utforske noe som helst, og dette gjelder ikke bare kjøp av rifler.

Kanskje du og flere andre har misforstått meg litt - jeg vil ikke ha 3 kaliber og "ferdig med det". Det jeg sier er at hvis for eksempel jeg skal en dag kjøpe ei rifle som skal kunne felle noe skikkelig stort (elg og oppover) vil jeg i all sannsynlighet ikke kjøpe en eller annen rifle i H&H kalibre, men for eksempel .328 LM pga at da får man ikke bare en magnum patron men en veldig populær patron (kanskje den mest populære i det som gjelder langhold) i samme slengen. Akkurat samme "dilemma" hadde jeg da jeg gikk for 6,5X55 fremfor 6.5 Grendel, og "utnyttet" akkurat denne kaliberen for selv om hylsene for 6,5 skal jeg ikke ha i Grendel, kan jeg veldig godt forsyne meg av kulene som er gjerne laget for Grendel og som har så høy BC at skal etter produsentenes og benchrest-guttas påstander kunne så å si fly en halv kilometer uten å tape noe særlig energi.

 

Gunwerks her sammenlignet dette med bilkjøp... jeg vil heller sammenligne dette med valg av drivstoff. Man kan velge metanol som drivstoff, veldig spennende selvfølgelig, men jeg vil heller kunne velge blandt 1000000 biler som kan kjøre på 98-oktan bensin enn velge blandt 10 nitro-fuel dragstere.

Link to comment
Share on other sites

2alfa,

du viller heller valgt 338lap. framfor for eksempel 375 H&H? Då er vel det du som velger det litt sære?

Du kan jo foreksempel sjekke ut prisen og tilgjengeligheita på ferdig rulla ammo i dei nemnt kalibera.

Dessutan vil eg tru det er mange fleire som brukar 375H&H på elg enn 338lap.mag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar du mener 338LM? Dette er en fin patron til sitt bruk, jeg personlig har ikke sansen for den til jakt. Jeg liker ikke unødvendig stor kjøttødeleggelse, så jeg styrer unna raske patroner. Jakta jeg bedriver foregår på "normale" avstander, da trenger jeg ikke ikke veldig raske kuler for å klare å treffe riktig. Om du starter på side 1 i boka cartridges of the world, så ser du at du har et brukbart stort antall å velge i, det finnes minst en patron for alle behov, oftest en hel haug. Dette blir mye smak og behag. Ladekomponenter får du til nesten alt av patroner. Folk blir sjelden enige når dette diskuteres, men jeg er av den oppfatning at forskjellen på patron til patron blir fryktelig teoretisk så lenge de ikke er så veldig ulike i kraft og størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Har lite å bidra med i bildebatten, da jeg er totalt uinteressert i biler.

 

Men jeg har en 8x68s som jeg har brukt mye de siste åra. Har landa på å bruke 180 grs TSX foran 78 grs MGP, dette fungerer såpass bra at jeg ikke gidder prøve noe annet. Lader trenings ammo'n med 175 grs Sierra.

 

Har god skuddvirkning og forholdsvis lite blodslått kjøtt på elg. Samtidig har jeg litt å gå på når holda blir litt lange eller vinkelen blir litt dårlig.

Denne gjør vel omtrent samme jobben som en 300 vm eller en 338 vm.

 

Etter at en kompis kjøpte seg en 8x57 is, så har jeg blitt forholdsvis imponert over denne. God virkning og ekstremt fine slakt. Virker som det er et gunstig forhold mellom diameter kulevekt og hastighet på denne.

 

Etter at jeg leste om 7x64 i et jaktblad for mange år siden så har denne frist veldig.

 

Kan anbefale den utmerkede boka Ammunisjon til jakt av Dag Sundseth for de som er litt nysgjerrige på ei ny rifle i nytt kaliber.

 

Edit: Skal selvfølgelig være MRP, ikke MGP som I-paden forandret det til.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er europeisk så det holder :) men jeg tror vedkommende mente det var kjedelig

man kan vel ikke akkurat beskylde 6,5x55 for og være noe spesielt her i norge :wink:

spesielt der i mot 10.75x68 :mrgreen:

 

btw: var det noen spesiel grunn som gjorde at man ikke bruker 10.75x68 så mye lengere?

Link to comment
Share on other sites

du viller heller valgt 338lap. framfor for eksempel 375 H&H? Då er vel det du som velger det litt sære?

Egentlig ikke. Det er en veldig utbredt moderne patron med helt suveren ballistikk tilgjengelig i en hel sverm av forskjellige rifler. Ang ødeleggelse av kjøtt som Kammerherren sier - alt kan tilpasses bruk, inkl ekspansjon. Flere og flere tar mer vitenskapelig tilnærming til slike ting og bruker ballistisk gelatin til å kontrollere ekspansjon, penetrering etc så det er fullt mulig å tilpasse den til omtrent hva som helst. En sak for seg selv er at .338 er en ren langholdspatron, med potensiale (1km+++ patron) langt utenfor den den gjennomsnittlige skytterens evner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hva du mener 2alfa. De fleste benytter 250grs eller 300grs kuler i 338LM. Med tanke på de hastighetene disse kulene normalt oppnår vil du strengt tatt uansett kulevalg opplevd en unødvendig stor kjøttødeleggelse under normal jakt. Med normal jakt så tenker jeg på det faktum at langt de fleste elg blir skutt på under 100m. Om målet er å ligge å prikkskyte hjort på bøen på 500m+, så stiller saken seg ganske annerledes, men dette blir for spesielt interesserte. Om du velger å lade den ned til 338WM nivå, så ser jeg ikke poenget med å benytte en 338LM med tanke på de økte kostnadene dette medfører, da kunne du heller gå for ei standard rifle i 338WM. Nå henger jo hastighet, ekspansjon og kjøttødeleggelse ganske tett sammen, så jeg hevder fortsatt at 338LM ikke er noen ideel storviltpatron til normal norsk jakt. Dette er da min mening om saken og skal ikke anses som noen fasit.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor andre kalibre enn de mest opplagte?

Noe jeg la merke med med kobberkuler og andre superkuler, er at de ofte er lenger enn konvensjonelle blykuler med samme vekt. Det betyr at hylser som før ga for lite fart i en blykule, nå gir plenty nok fart til en tilsvarende stor homogen kule. Mange sære kaliber kan dermed tas fram igjen. Den gamle fasiten er ikke nødvendigvis rett lenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant frem noen europeiske fra samlingen min her, noen er ikke spesielt sjeldne. Men et par av dem blir i overkant sære:

normal_Europeiske.JPG

Fra venste:

6,5 Carcano - 6,5x54MS - 7x57 Mauser - 7,5x55 Swiss - 7x64 Brenneke - 7x66SE Vom Hofe - 7x75R.S.E. Vom Hofe - 9,3x57 - 9,3x62 - 9,3x64 Brenneke.

 

9,3x57 ser ut til å få en viss oppmerksomhet på villsvin. 9,3x62 er godt etablert i elgskogen. 9,3x64 derimot ser ut til å være litt sært. Vom Hofe ser og hører man aldri om.

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg la merke med med kobberkuler og andre superkuler, er at de ofte er lenger enn konvensjonelle blykuler med samme vekt. Det betyr at hylser som før ga for lite fart i en blykule, nå gir plenty nok fart til en tilsvarende stor homogen kule.

 

Hmmm... :roll:.. den må du kanskje utdype litt mer... blir vel heller tvert om. En kobberkule er som du sier lengre enn en "blykule" i samme vekt og må stikkes lengre ned i hylsa,.. stjeler volym av denne med resultat;... mindre plass til krutt og dermed MINDRE fart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hva du mener 2alfa. De fleste benytter 250grs eller 300grs kuler i 338LM. Med tanke på de hastighetene disse kulene normalt oppnår vil du strengt tatt uansett kulevalg opplevd en unødvendig stor kjøttødeleggelse under normal jakt. Med normal jakt så tenker jeg på det faktum at langt de fleste elg blir skutt på under 100m. Om målet er å ligge å prikkskyte hjort på bøen på 500m+, så stiller saken seg ganske annerledes, men dette blir for spesielt interesserte. Om du velger å lade den ned til 338WM nivå, så ser jeg ikke poenget med å benytte en 338LM med tanke på de økte kostnadene dette medfører, da kunne du heller gå for ei standard rifle i 338WM. Nå henger jo hastighet, ekspansjon og kjøttødeleggelse ganske tett sammen, så jeg hevder fortsatt at 338LM ikke er noen ideel storviltpatron til normal norsk jakt. Dette er da min mening om saken og skal ikke anses som noen fasit.

 

Jeg sier ikke at det jeg skriver er fasit heller, lang ifra, men siden alle de riflene som selges i 338 her i landet er repeatere, så kan man lade patronene *nøyaktig* slik man vil (dette med tanke på at halvautoer ville ellers slite med for my/lite gass, hvis de er av den ikke-regulerbare typen), og dette inkluderer tilpasning av Vo etter behov og bruksområde. Her er hva Midway selger, så utvalget er etter så å si alle behov.

Link to comment
Share on other sites

Først det her fra @Bluto som har absolutt rett med sin varsel: Er da pistol kruttet kommer inn i bildet :twisted:

(Nei IKKE prøv det)

Videre vil jeg gjerne gå innpå temaet vedr. dårlig tilgjengelighet av ferdigrullet europeisk ammunisjon i Norge. For dette eksempelet utvalgte jeg 7x64 hvilket er meget utbredt i Europa forresten. Tyskland med sine omtrent like mange registrerte jegere som Norge (!!) er landet jeg kommer å sammenlikne. Alle type ferdigrullet ammunisjon på listen fås i Tyskland ved jakt- forretninger. Dersom et produkt mangler, og det er nok med en pakke a' 20 stk., blir det bestilt og utlevert etter senest 3 virkedager ...

 

RWS: 10 varianter ferdigrullet, bl. a. bondede EVO og blyfrie varianter.

GECO: 4 varianter, bl. a. bondede Pluss

Brenneke: 3 varianter, bl. a. bondede TOG

Norma: 6 varianter, bl. a. Kalahari og Accubond

Sako: 4 varianter, bl. a Barnes TSX og Swift Scirocco

Barnes VOR -TX: 1 variant, TTSX 140gr

Hornady: 1 variant, GMX 140gr

S&B: 8 varianter

Winchester: 1 variant

Blaser: 1 variant, CDP

 

I tillegg kommer mange småprodusenter som f. eks. Lutz Moeller (LM), Wolfgang Romey (WR), SAX osv., osv.,

Det blir 42 ferdigrullete varianter 7x64 som selges I Tyskland til omtrent samme antallet jegere som i Norge. Og en får tak i disse, pluss at det her er en konservativ beregning.

Hvor i Norge og hvor mange (hvis overhodet!) forskjellige varianter får man da kjøpt? En ørliten brøkdel …

@Nooby har sagt noe veldig sant vedr. markedet i et av sine siste innlegg. Dette har veldig lite med et sunt marked å gjøre …

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg la merke med med kobberkuler og andre superkuler, er at de ofte er lenger enn konvensjonelle blykuler med samme vekt. Det betyr at hylser som før ga for lite fart i en blykule, nå gir plenty nok fart til en tilsvarende stor homogen kule.

 

Hmmm... :roll:.. den må du kanskje utdype litt mer... blir vel heller tvert om. En kobberkule er som du sier lengre enn en "blykule" i samme vekt og må stikkes lengre ned i hylsa,.. stjeler volym av denne med resultat;... mindre plass til krutt og dermed MINDRE fart.

Som vanlig var jeg tilstrekkelig upresis til at noen måtte misforstå. :P

Når to kuler er like store, betyr det at de tar opp like mye plass, eller at de tar opp like mye rom når de blir senket i vann. Volum. I motsetning til to kuler som veier det samme. Som har forskjellig masse. Vekt. En kobberkule kan gis identisk form som en bra blykule, men vil da bli lettere. Det vil gi tilsvarende fly-egenskaper, men høyere fart i samme hylse.

Link to comment
Share on other sites

@Nooby har sagt noe veldig sant vedr. markedet i et av sine siste innlegg. Dette har veldig lite med et sunt marked å gjøre …

 

Jeg har vært mye enig med deg i denne tråden Gunwerks, men her er jeg uenig. Markedet av ammunisjon styres ikke av butikkene, det styres av kundene, oss som forbrukere. At vi ikke gidder eller ønsker å styre dette åpne markedet sier mer om oss som forbrukere enn butikkene som jo har en eneste agenda, tjene penger. Vi kan ikke skylde på at butikkene anbefaler oss standard kaliber når vi skal kjøpe vår første rifle. Det er nemlig ikke noe dårlig råd å gi til en nybegynner at han velger enten 6,5x55 eller 308win. Dette er gode patroner til jakt i Norge. Problemet kommer nå vi ender opp med 3 jaktrifler, der vi har landet på nettopp 6,5x55 til trening, 308win til hjort og 3006 til elg. Dette er slett ingen unormal riflegarderobe. Er en godt rustet for norsk jakt med disse tre børsene i hus? JA! Om vi skal opprettholde utvalget av komponenter i forskjellige dimensjoner må vi jo bare ganske enkelt opprettholde nysgjerrigheten vår og være villige til å kjøpe komponenter som ikke finnes på lager hos alle lokale våpenbutikker. Vi må kanskje tåle litt lengre leveringstid. Alternativt kan vi jo slå oss til ro med 3006 å være trygge på at vi er rustet for all jakt i Norge. Om jeg skal dra en parallell til bilverden igjen, om Norge kun importerte Subaru sine modeller, samt kassebiler fra Toyota, ville Norge stoppet opp? Nei, vi hadde bokstavelig talt kommet oss frem til det aller meste. Kjedelig om alle kjørte en Subaru? JA! I et åpent marked er det jo vi som kunder som bestemmer hvem som får pengene våre! Når det er sagt, vi ser jo at mange lokale våpenbutikker sliter økonomisk, det er kanskje ikke så rart all den tid XXL sine varehus spretter opp bak hver knaus ukentlig. Vi kunder har lagt til rette for at de store varehusene blir vinnerne siden vi er så gniene på pengesekken! Dette medfører på sikt mindre utvalg, mindre makt til forbrukeren samt muligens bedre pris kun i en begrenset periode. (Frem til de fleste mindre konkurrenter er borte).

Link to comment
Share on other sites

@Nooby har sagt noe veldig sant vedr. markedet i et av sine siste innlegg. Dette har veldig lite med et sunt marked å gjøre …

 

Jeg har vært mye enig med deg i denne tråden Gunwerks, men her er jeg uenig. Markedet av ammunisjon styres ikke av butikkene, det styres av kundene, oss som forbrukere. At vi ikke gidder eller ønsker å styre dette åpne markedet sier mer om oss som forbrukere enn butikkene som jo har en eneste agenda, tjene penger.

 

Helt enig med deg, derfor sa jeg tidligere at jegere som vil ha et spesielt kaliber skal være selvbevist og tydelig, selv om selgere som vanlig fraråder ... Men sant er også at det fortelles til ikke så utmerket kyndige personer at det innføres kun 3 kalibere til Norge og at de er spesiallagret for norske behov, noe vi vet ikke stemmer. Videre legges ut lister til rifler som f.eks. T3 eller S&L 97 hvor interessante kalibere som 7x64 og 8x57IS ikke er med. Faktum er også at noen få (en kjempe!?) importør(er) rett å slett nekte (har nektet) å innføre. Forandringer begynner i nåværende tid siden også jegere har skjønt at de lever i en global verden med globale muligheter til kjøp.

Gjør meg en stor tjeneste og ikke bruk biler i dine beskrivelser! :mrgreen: I etterkant så kommer nemlig M. 2alfa og påstår at jeg hadde sammeliknet noen biler i forsøk å besvare hans "rasjonelle verden". Noe som overhodet ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Gjør meg en stor tjeneste og ikke bruk biler i dine beskrivelser! :mrgreen: I etterkant så kommer nemlig M. 2alfa og påstår at jeg hadde sammeliknet noen biler i forsøk å besvare hans "rasjonelle verden". Noe som overhodet ikke stemmer.

 

Sorry, kan ikke gi meg med det! Biler er det perfekte produktet å sammenligne med siden bilkjøp hos mange ikke er tuftet på fornuft. Siden det er så mange som tenker slik skulle en faktisk tro at flere var villige til å tenke slik om riflekjøp også, all den tid det er snakk om en brøkdel av kostnaden! Verditapet på en nyere Audi er jo på kort tid tilsvarende en påkostet DR + en bøffeljakt!!!

Link to comment
Share on other sites

S&l 97 kommer i 7x64.
Ja, det stemmer! :D Men derimot finnes ikke 8x57IS på listen til J&F, selv om kaliberet er standard i den særdeles fine modellen 97 siden noen år. Hvorfor? Schultz & Larsen som bedrift er såpass god og fleksibel at en får bestilt også andre fine kalibere som ikke finnes på den offisielle listen. Løpslengde, diameter og flutet eller ikke, alt er mulig! For å få disse opplysninger må man kontakte S & L selv, eller ser på nettsidene til forskjellige danske jaktforretninger.
Link to comment
Share on other sites

Gunwerks, du glemmer en sentral sak. Er det virkelig jobben til importør eller butikk å ha alle mulige varianter på lager til en hver tid om de ikke opplever særlig etterspørsel etter varen? Som jeg har mantret om tidligere, det er vi som skal legge igjen penger som må be dem om å ta inn saker for oss, ikke være så utålmodige at vi heller ender opp med løpet i 3006 som de naturligvis har inne. Den dagen de opplever etterspørsel vil de garantert ta inn varen uoppfordret. Jeg har faktisk vondt for å tro at norske importører er så korttenkt at de ikke vil hjelpe kundene med å ta inn en vare som deres leverandør produserer, selv om det vil ta litt tid.

Link to comment
Share on other sites

@Kammerherren:"Gunwerks, du glemmer en sentral sak"

 

Det tror jeg faktisk ikke! Du er etter min smak veldig fort ute å forsvare leverandører her til lands, selv om du vet om deres noen ganger tvilsomme "behandling av saken". Det er soleklart oppgaven til en leverandør å legge frem et såpass omfattende tilbud til kundene som produsenten allerede er i stand å levere ... og da finnes fortsatt en stor mangel av vilje. Posisjonen til mange jaktforretninger kunne være betydelig bedre dersom de skulle tørr å videreformidle konkrete kundeønsker tydelig og ikke blir stiv av ærbødighet fremfor importøren.

Link to comment
Share on other sites

Att Gunswerk: Hmmmmm, skeptisk...... Det er ikke mange innehavere av våpenbutikker som ender opp som milionærer. XXL er et untak der, men så har jo de virkelig funnet ut hva den norske forbruker øsker seg.......

 

Det har vært tatt opp at nybegynnere burde kjøpe seg f.eks 8x57 eller 7x57 i stedet for 308 eller 6,5x55. Hva er dette for noe tull? Nybegynnere bør kjøpe noe veldig kurant, siden de normalt har hendene fulle med å lære seg skyteteknikk og det gjennomføres oftest best ved mye skyting. I Norge kommer vi da vanskelig unna 6,5x55. De fleste nybegynnere kjøper ikke et diesett samtidig som den første rifla. Hjemmelading er en helt naturlig progresjon innenfor en flott hobby. Den dagen en har lært en del både teori ved hjelp av bøker eller forum, samt litt praktisk skyting, så kan en jo gjerne utvide våpengarderoben med noe mer eksotisk med tilhørende diesett.

 

Jeg har aldri gått inn til en børsemaker eller våpenbutikk å spurt om råd til kalibervalg til min bruk. Hvorfor i all verden skal en "outsource" en slik avgjørelse til en fagperson med en agenda om å selge noe? Jeg velger heller å lese meg opp på en del ting, snakker med bekjente og venner, diskuterer litt frem og tilbake, å lander på et valg. Vi kan gjerne gå rundt å tro at alle vil oss det beste til en hver tid, men vi skal aldri glemme at den dagen vi snakker med en selger, så er det ikke ALLTID sannhetsgehalten er helt god i alt som blir sagt. Når det er sagt så har jeg absolutt snakka med flere flinke og ærlige børsemakere rundt om, så jeg er ikke helt paranoid!

 

De aller fleste større våpenprodusenter har kataloger og gode nettsider som viser hva de kan levere. Om en bruker litt tid hjemme før en løper til den lokale butikken for å få hjelp, så kan det jo hende en finner ut av ting selv? Så kan en heller gå ned til butikken å fortelle dem hva en vil ha, så får butikken si ja eller nei på spørsmålet om de vil ta inn varen eller ikke. Jeg har faktisk ikke opplevd så mange som sier nei på denne typen spørsmål, og når sant skal sies, så har jeg en del våpenrelaterte saker mange vil kalle for heller sære.... :oops:

 

Nå er det jo mange som importerer våpen og utstyr fra utlandet allerede, dette er heller ikke med på å bedre utvalget i butikkene her hjemme, men igjen, det går som hånd i hanske med den norske folkesjela! Jeg tror faktisk veldig mange butikker opplever så mange grønnskollinger som kommer med de samme håpløse spørsmålene at de iblant blir rett og slett dritlei og lite serviceinstilt. Dette kan en selvfølgelig kritisere å si at slik burde det ikke være, men jeg tviler på at det hjelper. Vi skal heller ikke glemme at en av de jobbene en børsemaker tjener mest på er å montere lyddempere, hvor inspirerende er det i lengden? Jeg opplever at om en stiller litt mer utfordrende spørsmål til fagfolkene i butikkene så får man plutselig den oppmerksomheten mange tilsynelatende etterlyser. Til slutt så er det jo noe som heter show me the money..... Det er så utroooooolig mange her i landet som sikler på noe dyrt og fint, spør og graver en masse, "kaster bort tiden" til børsemaker selv om en innerst inne vet at det ikke er aktuelt med noen slik handel. Dette er jo ikke akkurat med på å øke fortjenesten til denne typen bedrifter.

 

Jeg hadde en opplevelse her om dagen. Jeg ringte til M. Landrø, jeg måtte ha noen litt ukurante baser til ei rifle. Traff på en i butikken, han kunne ikke hjelpe meg så han skulle sette meg inn til børsemaker som helt sikkert kunne hjelpe meg. Han trykte feil på noe, så samtalen ble brutt. Jeg ringte opp igjen, traff på en annen i butikken. Da jeg sa hva som hadde skjedd svarte han: Jeg setter deg ikke inn til børsemaker for noe slikt, han skal skru han! I løpet av 2 minutter hadde han funnet ut hva jeg trengte, så ble det bestilt, enkelt og greit. Konklusjonen er at de fleste butikker har folk av alle typer, de som i stede for å prøve å finne ut av det selv bare ønsker å sende oppgaven videre og de som skjønner hva kontuitet handler om å som finner svaret på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks: Dersom butikkene hadde tjent penger på å hatt et stort lager, føre masse ukurante kalibre osv. Tror du ikke de hadde gjort det? Eller mener du at de bevisst unngår det for å provosere de 3% av kundene som ønsker noe sært?

 

Prinsippene for å drive en butikk, og kunne leve av det, er ganske enkle. Noe å sette seg inn i før man begynner å kritisere.

Link to comment
Share on other sites

å provosere de 3% av kundene som ønsker noe sært?

 

Merkelig, vanligvis er kunden konge, fordi denne tar sørge for inntektene og ikke minst lønn! :overrasket: Det er i min verden sært å kalle kundeønsker sære ...

Link to comment
Share on other sites

Enig med Gunwerks Vist ikke enkelte selgere snart kan forstå at det er kunden som sørger for levebrødet

og starter og yter god service til kunden så kan selgere like sågodt slutte i jobben..

Selger er et service yrke uansett hva kunden måtte ønske og betale for selv

har selv møtt ytterst få selgere som burde hatt en tupp i ræva ut av lokalet..

Link to comment
Share on other sites

@nhd: Tviler på at virkelig 97% er kjedelig som du beskriver dem. Vet også ikke helt om målestokken du skisserer, men du ligger i hvertfall overbevisende godt på trenden. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur også tendensen dessverre er slik at forhandlere kun tar inn de kalibrene de vet selger. Masse våpen og piper på lager, er død kapital og svært kostbart hvis det ikke omsettes. Unødig lagergjeld er ikke et ønske av forhandlere. Så må vi jo innse at OlaDunk har i alle år sittet og hørt på far og farfar .... som kun har snakket om Krag og Mausere i 6.5 - 308 - 30.06. Er blitt drevet inn med morsmelka at dette er kaliber som duger.

 

Men etter denne tråden så vil jeg i alle fall vente (den stunden som trengs) slik at jeg får det "sære" kalibret jeg har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

De 3% sære det snakkes om er vel ikke akkurat sære men rett og slett opplyste mennesker som ønsker det verden har å tilby.

Evolusjonen går vel ikke akkurat videre av at vi bare godtar de tre vanlige kalibrene her til lands og ikke etterspør noe annet i frykt for at importørene skal tape penger.

Forbrukere innen våpen ( et verktøy) tror jeg nok er alt for snille sammenlignet med andre kjøpegrupper.

Og alle de som ikke har kompetansen om hva som finnes der ute vil jo aldri få muligheten til alle de valg som finnes, hvis de ikke er nerder og sitter på et forum som foreksempel dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et konkret eksempel å komme med i denne tråden, så få andre heller arrestere meg om det er feil.

 

Schou har agenturet på Tikka i Norge og tar inn endel forskjellige modeller og kaliber, men ikke alt.

Tikka T3 i kal 7x64 produseres i Finland i forskjellige utførelser, men såvidt jeg kan se ligger den ikke på listen over lagerførte våpen på hjemmesiden til Schou.

Jeg ser for meg ventetiden på en slik rifle om det er det man vil ha. Det er sikkert ikke umulig å få tak i, men om en skal måtte vente

i uvisse i flere måneder så begynner jo tankene å streife på om man nå ikke likegodt skulle kjøpe et kaliber de har på lager og bli ferdig med det.

 

At Schou kanskje ikke selger så mange av disse i løpet av et år er meg helt revnende ligegyldig hvis jeg VIL ha en slik rifle, i 7x64.

Kan ikke skaffe sier dere? Neivel, da blir det en S&L, Sauer eller noe annet i steden.. Kanskje ikke det helt store tapet for dem, men

om det er mange nok som tenker slik så går kronene et annet sted til en annen forhandler og importør som faktisk kan levere et produkt som er ønsket.

Å bevisst velge bort modeller fordi de binder litt kapital der de ligger i lagerhylla kan i verste fall føre til mindre salg av egne produkter.

 

Markedet er definitivt med å styrer hva vi som forbrukere kjøper, og oss forbrukere med noen år på baken vet utmerket godt at å prøve å forandre så veldig på de standardkalibrene som er nærmest enerådene for førstegangskjøpere er en umulig oppgave.

Noe annet ville jo også være ren idioti siden de fleste ferskinger trenger god tilgang på fabrikkammo til jakt og trening til fornuftige priser.

 

Vil nå også rette en liten applaus til Blaser, Sauer og Schultz&Larsen mfl. for at de i tillegg til å levere "brød og melk" (les:6,5/308/30-06) også har endel

europeiske kaliber i listen over hva de tilbyr av piper til sine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Kammerat av meg har drevet jaktbutikk over 10år, og det er(desverre vil noen si) slik at 9 av 10 kunder vil ha et standardkaliber fra en kjent produsent. De riflene han har som er litt utenfor blir stående til han må skru ned prisen for å få det bort.

Om en ønsker å ha et europeisk kaliber så må en på dette tidspunktet finne seg i å vente litt. Man kan ikke forvente at den lokale forhandleren som allerede driver "på kanten" skal ha alle " spennende" kaliber på lager, det har han ikke råd til. At noen her ikke forstår det sier noe om manglende innsikt.

Om markedet derimot forandrer seg, slik at andre kaliber enn "de tre store" blir mer vanlig, så vil det hjelpe på utvalg og priser på ammo(som f.eks med 8x57).

Link to comment
Share on other sites

At Schou kanskje ikke selger så mange av disse i løpet av et år er meg helt revnende ligegyldig hvis jeg VIL ha en slik rifle, i 7x64.

Kan ikke skaffe sier dere? Neivel, da blir det en S&L, Sauer eller noe annet i steden.. Kanskje ikke det helt store tapet for dem, men

om det er mange nok som tenker slik så går kronene et annet sted til en annen forhandler og importør som faktisk kan levere et produkt som er ønsket.

Å bevisst velge bort modeller fordi de binder litt kapital der de ligger i lagerhylla kan i verste fall føre til mindre salg av egne produkter.

 

Hva mener du egentlig? Sier du at Sauer, S&L eller andre plutselig har 7x64 på lager? Det tviler jeg på, så da blir det jo venting der også. Kan alle de som har fått lagd seg et customvåpen rekke opp hånden? Fikk dere den levert innen ei uke? Som jeg tidligere har skrevet, om vi forbrukere som jo skal betale lønna til butikkene bare legger igjen penger om butikkene bestiller opp det "spesielle" vi vil ha, så vil nok leveringstiden bli noe bedre, men det vil ikke medføre fulle lager av alle mindre brukte kaliber av den grunn.

 

Litago, ang den siste kommentaren din, ta deg ei bolle! Du skjønner virkelig ikke noe av hva det vil si å skulle drive butikk! Jeg har aldri opplevd at butikker nekter å ta inn det jeg vil ha, men det er godt mulig jeg er litt mer tålmodig enn gjennomsnittet.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren: Jeg har aldri prøvd å bestille hverken blaser eller sauerpipe i 7x64 eller andre mindre vanlige europeiske kaliber for den del, men at hovedimportørene er tomme for absolutt alt av andre kaliber enn de tre store har jeg vondt for å tro. Jeg forventer ikke at små lokale butikker skal sitte med lager på ting de selger hvert jubelår, men hovedimportørene bør kunne sitte med såpass lager at det ikke er et halvt års leveringstid på varer de har i katalogen.

Link to comment
Share on other sites

Var innom hjemmesiden til Grossisten Norma i går kveld. Ser at de har et stort utvalg av piper til M03, men litt mindre til Blaser. Flere europeiske kaliber som f.eks 7x64 som går mye igjen i denne tråden.

Regner ikke med at de har alle kalibrene i nettbutikken på lager, men de kan få tak i det. Ventetiden er det du som kjøper som må svelge, men håper det ikke går for lang tid.

 

Håper det ikke tar lang tid hos børsemaker hvis en vil bytte kaliber i et prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Butikkene lever av de 97% vanlige og etter deres målestokk "kjedelige" kunder".
Ja, slik fungerer "markedet" (eller
som det het i en 70-talls-sang). Og det blir hvertfall feil å skylde på forretningene - de vil ikke ha kapital bundet opp i varer med lang sirkulasjonstid. Importørene, derimot, kan man kanskje beskylde for litt "trangsyn".

 

Spørsmålet (igjen) er HVORFOR det er slik. Og da kommer hvertfall jeg tilbake til hvor overfladisk temaet våpen, kalibre og ammunisjon for rifle blir omtalt på vanlige jegerprøvekurs. Man bør ikke vente at nye jegere går til våpensjappa og forlanger et kaliber vedkommende aldri har hørt om.

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern: "Og det blir hvertfall feil å skylde på forretningene - de vil ikke ha kapital bundet opp i varer med lang sirkulasjonstid."

Ja ok, det er ikke adekvat å skylde på jaktforretninger siden vi alle sammen vil gjerne bevare de som finnes i dag og kanskje får noen nye i fremtiden og. Men dette under forutsetningen at god service også innebærer at selgerne beretter sant vedr. europeiske kalibere og ikke kaster ufortjent skitt på dem!

 

@Jegermeistern: "Importørene, derimot, kan man kanskje beskylde for litt "trangsyn".

Importørene er de som direkte har mest å gjøre med dagens dårlige situasjon rundt kaliberutvalget, mer enn de fleste andre. Da skal jeg fremheve mitt «prakteksempel» nemlig Schou som allerede har blitt nevnt flere ganger, og det med full rett synes jeg. Denne importøren jobber siden lang tid med systemet av selvoppfyllende profeti … Da importeres ikke utvalgte bestselgere som f. eks. Tikka T3 og Sako 85 i 7x64 og 8x57IS med full vilje under henvisning på dårlig etterspørsel, samtidig så holder importøren markedet «tørr» for ammunisjon av de nevnte kalibere. Begrunnelse igjen dårlig etterspørsel. Kunder (butikker, jegere og skyttere) får da presentert et forsettlig skapt bildet av et markedet som i realitet ikke eksisterer. Schou er som kjent også hoved importør for 3 forskjellige ammunisjonsfabrikater. Nemlig Federal, Sellier & Bellot (S&B) og Sako. 8x57IS leveres kun i de 3 mest enkle utførsler (SP) fra alle 3 produsenter. Merkelig nok får hverken butikker eller kunder tilgang til rimelig treningsammunisjon fra S&B til de ovenfor nevnte kalibere … og de finnes i bøtter og spann. Bulkpakker a’ 50 i både 8x57IS (196gr FMJ + 196gr SP) og 7x64 (139gr FMJ + 173gr SP). Da kunne butikkene tilby god og rimelig treningsammo for mengde trening til enhver jeger på lik ligne med 308, 30 -03 og 6,5x55! Schou derimot er såpass frekke at de ikke lagerfører 7x64 i det helle tatt, selv om Sako og Sellier & Bellot har til sammen 12 variasjoner av dette utmerket gode kaliberet. Konklusjonen av faktumet må enhver person trekke for seg selv.

Hva kan vi som konsumenter/kunder gjøre i så fall? Jaktbutikkene og deres kunder burde stå tett sammen i felleskap og tydelig formulerer sine ønsker og krav fremfor importørene. Hvis de er uvillige, så burde man forsyne seg ved fra andre importører, det er ukomfortabel men fullt mulig.

 

@Jegermeistern: "Spørsmålet (igjen) er HVORFOR det er slik. Og da kommer hvertfall jeg tilbake til hvor overfladisk temaet våpen, kalibre og ammunisjon for rifle blir omtalt på vanlige jegerprøvekurs. Man bør ikke vente at nye jegere går til våpensjappa og forlanger et kaliber vedkommende aldri har hørt om."

 

Det må være lov, også her på forumet, å henvise unge jegere og andre interesserte på de gode europeiske alternativene 8x57IS, 7x64 m. m. istedenfor 308, 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Klart det er lov, men du har jo nettopp forklart hvorfor en ikke bør henvise en nybegynner til disse kalibrene :wink:

For en nybegynner, og mange andre, er tilgang på ferdigladd ammo og pris på denne viktig ved valg av kaliber. Når 308 gjør samme nytten som 7x64, blir valget lett. Det er ikke alle jegere som er kaliber- entusiaster, det elgen eller hjorten dør av er mer enn godt nok.

Jeg hadde satt pris på mer utvalg i jaktammo til 6,5x55, spesielt med lettere kuler. Importører tar ikke inn disse, de regner nok med at de fleste med slike ønsker i 6,5 lader selv, noe de sikkert gjør :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Edit: Kuli var raskere, fullstendig enig med han.

 

 

Det må være lov, også her på forumet, å henvise unge jegere og andre interesserte på de gode europeiske alternativene 8x57IS, 7x64 m. m. istedenfor 308, 30-06.

 

Det er fullt lovlig, men med det markedet du beskriver så kommer spørsmålet: Er en nybegynner tjent med å velge en patron til sin første rifle som det er både vanskelig og dyrt å skaffe ammunisjon til?

 

Nei, som nybegynner bør man velge en patron som HAR (ikke muligens en gang i fremtiden) god tilgang og til overkommelige priser.

 

Ingenting imot europeiske patroner, 4 av riflene jeg skyter med bruker patroner av europeisk opphav, men jeg ser ingen fordeler for en nybegynner å velge noe som gir større utfordringer vedrørende ammunisjon, samtidig som det ikke gir noen fordeler. Velg heller av disse i rifle nr.2 -3 osv. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...