Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Du er vel en av de mest "fanatiske" 9,3 tilhengere som jeg fikk oppleve. :wink: I dag har jeg sett på såpass mange fine 9,3x64 ved egun.de at jeg nesten har blitt depressive, fordi alle disse Sauer, etc. har vært for folk som er høyrehendt ... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ut fra forkjærlighet, personlig kjennskap, og når du iblant skal jakte på lengre avstand på rein, hjort og inni mellom elg, så skulle jeg velge 7x65R i kipplauf. Høy hastighet, flat kulebane og høy anslagsenergi med kulevekter fra 150 – 177gr gjør det til mitt naturlig valg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gunswerk og Litago, dere misforsto meg fullstendig. Jeg mente ikke med mitt innlegg å hevde at 6,5x55 var bedre enn 7x57! Saken er den at det en 6,5x55 gjør kan en 7x57 gjøre bedre, så kan oftest en 8x57 gjøre det enda litt bedre osv.... Diskusjonen om hva som er best og hva som er utrolig imponerende blir ganske søkt all den tid den praktiske forskjellen på en rekke patroner er høyst teoretisk. Jeg er selv litt over snittet opptatt av børser og kalibere, så jeg synes det er moro med dette, men la oss ikke ta helt av med lovprisingen av enkeltpatroner fremfor andre. Som jeg har nevnt tidligere, jeg har plenty av børser i europeiske kalibere, så jeg bidrar således med innkjøp av komponenter og prater dem opp om jeg kan. Jeg bare frykter at vi mister absolutt all troverdighet den dagen vi hardnakket hevder at en 7x57 er så utrolig mye bedre enn en .308win for å ta et eksempel. Snakker vi om ren jaktbruk, så kan vi ikke stikke under en stol at det er så utrolig mange patroner som fungerer utmerket. Om en begynner å bla i boka Cartridges of the world, så kan en ganske enkelt blinke ut de litt mindre vellykkede patrondesignene som har vært prøvd ut. Samtidig er det så utrolig mange som er vellykkede og mange er utrolig like hva gjelder prestanda. Når alt kommer til alt så er det jo kula som gjør jobben, hvordan hylsa ser ut betyr mindre for dyret som får kula. Noen vil ha en flattskytende kule med høy hastighet, andre vil ha en tung treg kule. Drepevnen kan være tilnærmet lik om avstanden ikke er for lang. Folks bruksområder vil jo avgjøre hva de velger om de er litt mer opptatt av patroner enn at de bare kjøper en 30-06. Diskuter gjerne hva dere finner spennende ved de enkelte konstruksjoner, men hold gjerne drepevnen utenfor, treffer du en hjort riktig sted med en 6,5x55, 7x57, 8x57 eller 9,3x57 så vil den dø raskt okke som!

Link to comment
Share on other sites

Takk for innlegget! Egentlig så er vi enige i det meste. :D Du har rett med "innsigelsen" din at det finnes andre produkter på markedet som presterer like godt. Siden det dreier seg om hovedsakelig europeiske kalibere har det kanskje blitt for lite refleksjon også!? Skal personlig legge mer vekt på det i fremtiden igjen.

Link to comment
Share on other sites

Du er vel en av de mest "fanatiske" 9,3 tilhengere som jeg fikk oppleve. :wink: I dag har jeg sett på såpass mange fine 9,3x64 ved egun.de at jeg nesten har blitt depressive, fordi alle disse Sauer, etc. har vært for folk som er høyrehendt ... :oops:

 

Du har mest sannsynlig rett jeg er blod fan av 9,3 i grunn alt med 9,3 :mrgreen: og kommer nok til og kjøpe en X64

bare synd det finnes for få som produserer dette så jeg føler med deg

 

9,3x53mmR vil jeg tro kan ha mye futt i seg, stilig patron :)

skulle likt og prøvd den ja :mrgreen:

 

Gunswerk og Litago, dere misforsto meg fullstendig. Jeg mente ikke med mitt innlegg å hevde at 6,5x55 var bedre enn 7x57! Saken er den at det en 6,5x55 gjør kan en 7x57 gjøre bedre, så kan oftest en 8x57 gjøre det enda litt bedre osv.... Diskusjonen om hva som er best og hva som er utrolig imponerende blir ganske søkt all den tid den praktiske forskjellen på en rekke patroner er høyst teoretisk. Jeg er selv litt over snittet opptatt av børser og kalibere, så jeg synes det er moro med dette, men la oss ikke ta helt av med lovprisingen av enkeltpatroner fremfor andre. Som jeg har nevnt tidligere, jeg har plenty av børser i europeiske kalibere, så jeg bidrar således med innkjøp av komponenter og prater dem opp om jeg kan. Jeg bare frykter at vi mister absolutt all troverdighet den dagen vi hardnakket hevder at en 7x57 er så utrolig mye bedre enn en .308win for å ta et eksempel. Snakker vi om ren jaktbruk, så kan vi ikke stikke under en stol at det er så utrolig mange patroner som fungerer utmerket. Om en begynner å bla i boka Cartridges of the world, så kan en ganske enkelt blinke ut de litt mindre vellykkede patrondesignene som har vært prøvd ut. Samtidig er det så utrolig mange som er vellykkede og mange er utrolig like hva gjelder prestanda. Når alt kommer til alt så er det jo kula som gjør jobben, hvordan hylsa ser ut betyr mindre for dyret som får kula. Noen vil ha en flattskytende kule med høy hastighet, andre vil ha en tung treg kule. Drepevnen kan være tilnærmet lik om avstanden ikke er for lang. Folks bruksområder vil jo avgjøre hva de velger om de er litt mer opptatt av patroner enn at de bare kjøper en 30-06. Diskuter gjerne hva dere finner spennende ved de enkelte konstruksjoner, men hold gjerne drepevnen utenfor, treffer du en hjort riktig sted med en 6,5x55, 7x57, 8x57 eller 9,3x57 så vil den dø raskt okke som!

 

forstår den :) men det vil altid være slik at man foretrekker noe annet over noe annet igjen :)

patroner og kuler som vi idag sitter igjen med sitter vi igjen med forde dem har som oftest bevist at de fungerer

både 6,5x55 og 9,3x62 og 7x57 er patroner som har fungert i over 100 år og det i seg selv sier litt

Link to comment
Share on other sites

Trådtittelen handler om å promotere Europeiske kalibre. Da syns jeg en skal holde seg til det, i stedet for å "pisse" på f.eks amerikanske. Når en på toppen skal snakke ned 6,5x55, som hører hjemme i denne tråden, begynner det å bli for dumt. Snakk opp, uten å snakke ned :!:

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis har vi jo sånne som deg her på forumet som er i stand å bedømme alt som finnes ... Selvutnevnte professorer i jakt- og skyttervesenet som kan alt og vet enda mer, «chiefen»! Navnet er da vel programmet? Det er godt å få vite om deg, en som har fått visdommen med de helt store spiseskjeer. Helt seriøst! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes denne tråden er både informativ og interessant jeg,.. og tydeligvis mange som synes det samme når man ser til ant seere. :D

Derimot reagerer jeg litt-(og med undring)- på utsagn som;

Folks bruksområder vil jo avgjøre hva de velger om de er litt mer opptatt av patroner enn at de bare kjøper en 30-06.

Hva mener du Kammerherren ??... er vi som eier og bruker denne suverene patronen på noen måte mindreverdige eller kunnskapsløse.

 

Håper det var en "glipp" og ikke ment som en fornærmelse :mrgreen: til alle oss som ELSKER dette kalibret og vet dets potensiale.

 

Sorry om OT.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker utsagnet til kammerherren på en litt annen måte.

Om mann er (litt over snittet) opptatt av patroner og kaliber velger mann kansje noe annet en 30-06.ikke fordi det er et dårlig valg,men fordi den er litt for A4 eller litt for vanlig.Litt morro med noe ikke (nesten) alle andre har.Også handler jo denne tråden om promotering av europeiske patroner.

 

 

For å sammenligne med biler kan det jo tenkes at dersom mann er over snittet opptatt av design og kjøreegenskaper velger mann noen annet en Toyota avensis.Dersom bil bare er et redskap for å komme seg fra a til b er avensis et fornuftig valg.Sånn kan vi tenke med patroner også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner meg selv som mye over "snittet" ang interesse av kalibrer og våpen generelt (medfødt gen-feil :wink: )

Har et antall andre kaliber enn .06'en, men jeg regner den som mitt mest "seriøse" våpen (av riflene),- jeg lader den med alt av kulvekter mellom 110grs til og med 220grs, og sistnemde(med Woodleig kuler) har blitt min favoritt for jakt på Hjorte-dyr.

 

Min .30-06 (Win 70) har vært i min eie siden begynnelsen av 70 talet,..har ladet selv i 30 +år, og ingen, absolutt INGEN patron i denne verden er så FLEXIBEL og allround som denne,... den gjør alt man vil... kan man forlange mer,...

 

beklager fortsatt OT... (skal slutte) :D

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Bobby og Jonasten, selvfølgelig mener jeg ikke å fornærme brukere av gode gamle 30-06! Dette er OGSÅ en flott patron til nordisk jakt, (Og mye annen jakt!), men som Jonasten selv sier, den er veldig vanlig. Jeg har hatt 2 rifler i 30-06 tidligere, men ingen nå. INGEN kan på noe tidspunkt komme unna med å si at 30-06 har dårligere egenskaper enn noen sammenliknbare europeiske. Det er nettopp dette jeg har mantret hele tiden, bruksegenskapene er oftest så utrolig marginalt forskjellige at en normal norsk jeger har kunnet benytte 6,5x55, 308 og 30-06 i over 50 år med stort hell. Jeg har også hevdet at en nybegynner BURDE starte med en av de 3 store, helst en av de to minste pga pris og tilgang på ferdig ammunisjon. Å gå for en av de litt mer "spesielle" fra europa er ingen problem i det hele tatt, men for de fleste fordrer det at en kan lade selv. Da blir ikke prisen noe problem heller. Bilsammenlikningen til Jonasten er ikke veldig dum. Den eneste forskjellen er at det ofte er forbunnet med litt større inngrep i lommeboka og skulle gå for noe mer "spesielt" innen bilverden..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål er det andre her inne som bruker 8x75RS ??? En god gammel europeisk klassiker.

 

Ja, det er vel omtrent det samme som spørsmålet mitt angående 8x64S. Kaliberne virker virkelig å være enestående i Norge ... Kanskje skulle du beskrive 8x75RS litt nærmere. Dets egenskaper og prestasjon, tror nok at det kan bli en berikelse for alle interesserte. :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Meget godt valg du traff. :-) Heym er håndverksmessig noe av det beste en kan få kjøpt. Når skal du få rifla?

 

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Så fort du har fått denne burde du eventuell starte egen tråd for alle type Heym - boltrifler. De fortjener dette absolutt pluss at jeg regner med at det finnes noen interesserte landet rundt. :D

Link to comment
Share on other sites

Alt er ok, men om det har vært smart med sammenlikningen av et av Blasers modeller? Du vet her på forumet … får vi håpe på at du ikke stakk hånden ned i en vepsebol. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Siden det er så stort fokus på 8mm her inne, hvor mange har den lille 8x57KJ? Jeg vet om 2 i tillegg til min fra før av.

 

For ikke å snakke om at jeg higer etter en oppdatering fra Chiefen på hvordan det går med hans 7,92x61 tung-prosjekt! ;-)

Link to comment
Share on other sites

du, det lurer jeg også på...

Driver å forfatter en bok til bruk i børsemakerutdanningen, den kan med fordel brukes til videreutdanning også; "Klokke og kalender; det betyr noe for kunden".

 

Alle bitene befinner seg altså hos en dreibenkoperatør og skal være klart "snart". Når snart er synes noe uklart, det er ihvertfall ikke under 2 måneder (som er gått siden han fikk sakene på benken for 2.gang..).

 

 

Til alt overmål fikler jeg i skrivende stund litt med en ny vilkatt, denne gangen en 6,5mm med stort hylsevolum og rand... Heldigvis ikke min ide og eieren er ikke så kjip som meg 8)

Link to comment
Share on other sites

du, det lurer jeg også på...

Driver å forfatter en bok til bruk i børsemakerutdanningen, den kan med fordel brukes til videreutdanning også; "Klokke og kalender; det betyr noe for kunden".

 

Til alt overmål fikler jeg i skrivende stund litt med en ny vilkatt, denne gangen en 6,5mm med stort hylsevolum og rand... Heldigvis ikke min ide og eieren er ikke så kjip som meg 8)

 

Heh, du har min medfølelse... Jeg venter i spenning på fortsettelsen. :-)

 

Apropos europeisk, du vet at det skal eksistere en 6,5x68R? Det må da virkelig være saker i en kipplauf... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Alt er ok, men om det har vært smart med sammenlikningen av et av Blasers modeller? Du vet her på forumet … får vi håpe på at du ikke stakk hånden ned i en vepsebol. :shock:

Det får folk tåle :wink:

Desuten denne safari rifla her blir en head turner på banen 8)

Link to comment
Share on other sites

Noe annet, noe nytt for nybegynnere! :D

 

Anbefaling til nybegynnere som skal starte jegerlivet sitt med rifla i europeiske kalibere!

 

Kjøpet av første rifla er noe veldig spesielt i livet til enhver jeger … antar jeg. :wink: De som tar den (rette) beslutningen til å starte med et europeisk kaliber kan man bare gratulere! Det er bare bra og riktig å gå direkte for ett europeisk og ikke lar seg distrahere ...

Senere korrekturer mislykkes rimelig ofte, fordi da skal mange, egentlig de fleste, prioritere andre saker og ting (familie, hus, etc.). Den knallharde økonomiske realiteten tvinger da til at en ikke får det en egentlig hadde ønsket seg i begynnelsen. Det føles dumt og tullete ut når man må angre på tidligere avgjørelser! Noe de fleste av oss kjenner til ut ifra egen livserfaring.

 

Hvilke kaliber da?

 

Utvalget er stort, men noen er mindre eller ikke egnet for nybegynnere pga. sin særegneskaper. Disse trenger f. eks. mye tilvenning pga. av frisk rekyl, smell og annet som kan og vil påvirke en nybegynner negativt. Det er meget viktig, ja avgjørende å få en rifle i et kaliber man gleder seg til å skyte med! Selvtilliten er Alpha & Omega i denne sammenheng.

Mine anbefalinger er 2 standardkalibere som jeg kaller de 2 krigere :wink: , fordi de har en hard kamp å fekte … En mangler enn så lenge i kretsen. Utgangspunktet til alle moderne skapninger, nemlig 7x57. Det er så meget vanskelig og dårlig her i landet å få tak i ferdigrullet til dette utmerket gode kaliber, at jeg ikke tørr å ta det på listen. Å kreve av en nybegynner å starte med hjemme ladning samtidig som med riflejakt er kanskje litt for mye av det gode …

 

7x64 og 8x57IS Begge de to kan trygg anbefales.

 

7x64, topp kaliber som leverer høy hastighet, flat kulebane, høy anslagsenergi og forholdvis lite følbar rekyl. Ligger ikke langt unna prestasjonen til 7mm RemMag (fabrikk -ammo)! Utmerket til lengre avstander. Finnes ferdigrullet på det norske markedet, så lenge bare noen få variasjoner og ganske dyrt. Situasjonen kommer å bli mye bedre i fremtiden pga. økt etterspørselen. Ellers er kaliberet meget utbredt og populært i resten av Europa, og det med god grunn!

 

8x57IS, et supert standardkaliber som det «står i boka». Et nesten universelt kaliber for både posterings- og drivjakt i Norden og hele Europa. Nesten like bra å skyte utav lange eller korte piper. Situasjonen på ammunisjons markedet har blitt følbar bedre de siste 3 – 4 år, og tilbudet av ferdigrullet 8x57IS vokser kontinuerlig. Etterspørselen også her i Norge blir større og større.

 

Rifler?

 

Samme som med alle andre mener jeg. Det blir bare bra dersom mange nybegynnere skulle velge og bestille en Tikka T3 eller Sako 85 i enten 7x64 eller 8x57IS. Da må Schou endelig ta fingeren ut …

CZ byr også på veldig fine rifler til virkelig overkommelige priser i de ovennevnte kalibere. Inni mellom finnes (for sjeldent dessverre) lekkert fra både Remington, Ruger og Winchester i europeisk …

Deretter går steget opp hva det gjelder pris og forhåpentligvis også egenskaper.

Rifler og systemvåpen fra Blaser, Mauser og Sauer. Finnes i alle angitte kalibere, 7x57 er ekstra bestillingsvare. Merkel Helix og KR1 har alle utenom 7x57. Mannlicher har alle utenom 7x57.

Heym SR21 + SR30 har alle varianter uten tillegg. Schultz & Larsen 97 - versjoner har alle, 7x57 er ekstra bestillingsvare. Listen er langt ifra å være fullstendig, og mange småprodusenter har versjoner av alle 3 kalibere også. Semi – og full custom finnes selvfølgelig også pluss at brukt markedet i Europa har et opphav av muligheter angående de nevnte 2 kalibere (+ 7x57). Det er bare å forsyne seg! :)

Link to comment
Share on other sites

30R Blaser har vel ingen "forfedre", og er en god del slankere enn x68R-hylsene.

Men ja-det er en 6,5 på 30R-hylsa.

Det ble diskutert, lenge og mye, om en skulle kjøre på med litt "improving" men jeg tror ikke det er nødvendig på noe vis; de er volum nok til å brenne ut piper med.

 

Vi får se hvor denne ender til slutt!

Link to comment
Share on other sites

Som et tillegg til Gunwerks anbefaling av et par fine europeiske patroner vil jeg samtidig foreslå 6,5x55. Den har som vi har repetert til det kjedsommelige en unik status i Norge pga DFS, men den har også egenskaper som ikke skal undervurderes. Den har mindre rekyl enn begge Gunwerk nevner og prisen kan ikke sammenliknes. Så til en førstegangskjøper kan en da virkelig ikke trå feil med ei rifle i 6,5x55? Den er jo europeisk så godt som noen annen? Om lag samme alder har den også! Så kan en den dagen ladeutstyret og kunnskapen er på plass investere i alt hva en måtte ønske seg! :D

Link to comment
Share on other sites

Apropos europeisk, du vet at det skal eksistere en 6,5x68R? Det må da virkelig være saker i en kipplauf... ;-)

 

6,5x68R er komplett ute av produksjonen og like sjeldent som 7x72R v. Hofe! :shock: For begge to finnes kun hylser fra Horneber (koster det hvite i øyene), og da synes jeg at 7x72R v. Hofe er å foretrekke. Pga. 7mm kulene er dette bedre egnet til større og stort kløvvilt, og siden 7x72R v. Hofe er enda mer eksklusivt passer det også enda bedre til fine kipplauf ... :D

Link to comment
Share on other sites

Unge mann du mener vel 7x75R SE vom Hofe ...Du finner ladedata i boken til DEVA. Ligger i melom 7x64 og 7 mmRM Basis hylse 9,3x74R

Hylser kan formes fra 9,3x74R og 8x75RS. Die set kjøpes fra Triebel.

Blaser kan sikkert lage et custom løp til en K95 hvis du ha.... det er bare og

bla opp. Vil du ha kan du få ,,,,,, det er bare å betale. Det meste ordner seg .... det koster litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som et tillegg til Gunwerks anbefaling av et par fine europeiske patroner vil jeg samtidig foreslå 6,5x55. Den har som vi har repetert til det kjedsommelige en unik status i Norge pga DFS, men den har også egenskaper som ikke skal undervurderes. Den har mindre rekyl enn begge Gunwerk nevner og prisen kan ikke sammenliknes. Så til en førstegangskjøper kan en da virkelig ikke trå feil med ei rifle i 6,5x55? Den er jo europeisk så godt som noen annen? Om lag samme alder har den også! Så kan en den dagen ladeutstyret og kunnskapen er på plass investere i alt hva en måtte ønske seg! :D

 

:clap::clap::clap::clap::clap::clap:

Tror ikke anbefalingen er i tråd med trådtittelen da. Burde vært forandret til "Promotere europeiske kalibre som ikke så mange har" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du igjen med dine alltid negative og usaklige "innlegg"? Dersom du har lyst på noe eget hvor du kan krangle og være misunnelig så mye som du bare orker, så start endelig en egen tråd. Du med dine clap, clap er liksom j...a kjedlig å se på!

Link to comment
Share on other sites

Unge mann du mener vel 7x75R SE vom Hofe ...Du finner ladedata i boken til DEVA. Ligger i melom 7x64 og 7 mmRM Basis hylse 9,3x74R

Hylser kan formes fra 9,3x74R og 8x75RS. Die set kjøpes fra Triebel.

Blaser kan sikkert lage et custom løp til en K95 hvis du ha.... det er bare og

bla opp. Vil du ha kan du få ,,,,,, det er bare å betale. Det meste ordner seg .... det koster litt.

 

Unge mann? Dessverre stemmer ikke det lengre ... :wink: Men du har rett, jeg har blankt forvekslet 7x72R og 7x75R SE v. Hofe, men uten dårlig vilje. Det skulle gå rask ... :oops: Original hylser til 7x75R SE fås hos Horneber til sinnsyke priser. Hvis det går an å forme fra 9,3x74 eller 8x75RS, så er det et reelt alternative. Kaliberet kan garantert være verdt en synd, slikt eksklusivt og "powermessig" det er. Andre produsenter enn Blaser finnes da heldigvis også, bl. a. Krieghoff, Heym og de fine custom - shops fra Ferlach.

Link to comment
Share on other sites

Du igjen med dine alltid negative og usaklige "innlegg"? Dersom du har lyst på noe eget hvor du kan krangle og være misunnelig så mye som du bare orker, så start endelig en egen tråd. Du med dine clap, clap er liksom j...a kjedlig å se på!

 

Var denne til meg eller Kuli? Har jeg vært spesielt negativ i denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Denne var til Kuli!

 

Riktignok skulle jeg har ønsket meg at du i henhold til tråden (se på innledningen) og senere uttalelser av deg selv ikke anvender denne for å promotere 6,5x55, en av de store 3! 6,5x55 er eneståene i Norge her og der, opp og ned! 6,5x55 trenger alt mulig, men garantert ikke enda mer markedsføring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...