Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Nei! Dersom flere kjøper/ eier disse, så er jeg personlig veldig fornøyd. Det skal bli flere som skal ha gleden å eie disse og anvende dem under jakta.

 

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Du igjen med dine alltid negative og usaklige "innlegg"? Dersom du har lyst på noe eget hvor du kan krangle og være misunnelig så mye som du bare orker, så start endelig en egen tråd. Du med dine clap, clap er liksom j...a kjedlig å se på!

 

Synes ikke innleggene er usaklige jeg, men innser at spørsmålstegnet i trådtittelen bør tas bort siden du ikke ønsker noen diskusjon i "tråden din". Hva jeg skal kunne være missunelig på har jeg problemer med å forstå :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her er en klassiker også. http://municion.org/6Mm/6_5x64.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Denne 6,5x64 Brenneke har vi faktisk snakket om tidligere i en annen tråd hva jeg husker. :D Veldig godt 6,5 kaliberet med høy prestasjon.

 

Den 7x73 SE v. Hofe visste jeg ingenting om. Det er alltid godt med nyheter! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser på andre med x73 bak seg, Vom Hofe, DWM som regel, så lagde sistnevnte en prøveserie med 7mm, 8, 9, 9,3mm basert på.404 hylsa. Men krigen satte stopper for det . Harald Wolf testet 9,3x70 basert på en Argentino M98 han bygde . Han kom på .375 Wby energi i den. Gøring hadde også en 9,3x70 i sin tid , så det har vært mye eksperimentering med div ammo og patroner i Europa i mange år . Municion.org er en bra side å tilbringe tid på for å finne nye klassikere.

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant informasjon! Personlig har jeg hørt mye godt om 7x66 SE v. Hofe, den etterkrigs skapningen fra Gehmann. Den burde jo egentlig være full på høyde med sin modern skulder, stort krutrom og belteløs hylse? Ikke helt sikkert på det, men jeg tror at Wolfagng Romey produserer dette kaliberet fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Harald Wolf testet 9,3x70 basert på en Argentino M98 han bygde . Han kom på .375 Wby energi i den. Gøring hadde også en 9,3x70 i sin tid , så det har vært mye eksperimentering med div ammo og patroner i Europa i mange år.

 

Når jeg leste ditt innlegg spesielt angående tests med 9,3x70 og prestasjonen på lik ligne med 375 WBY tenkte jeg med en gang på Lutz Moellers aktuelle langholds prosjekt med sitt G - 6 (Gewehr 6) i 8x70 ... Et kaliber utstyrt med hans egen LM - 101 kula som skal være bedre en de fleste andre til langhold. 338 LM skal da anvendes i bytte- løp som "billig" treningsversjon!? Likheten i navnet (hylse lengden) pluss også prestasjons- rammen virker å være slående.

 

http://lutzmoeller.net/Waffen/Moeller/Gewehr-06.php" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser på andre med x73 bak seg, Vom Hofe, DWM som regel, så lagde sistnevnte en prøveserie med 7mm, 8, 9, 9,3mm basert på.404 hylsa. Men krigen satte stopper for det . Harald Wolf testet 9,3x70 basert på en Argentino M98 han bygde . Han kom på .375 Wby energi i den. Gøring hadde også en 9,3x70 i sin tid , så det har vært mye eksperimentering med div ammo og patroner i Europa i mange år . Municion.org er en bra side å tilbringe tid på for å finne nye klassikere.

 

9,3 patroner ja nå snakker vi bra saker! :mrgreen: vi må ikke glemme x64 heller!

ser du bor ute på øya? snakker vi Flekkerøy? 8)

Link to comment
Share on other sites

Nei, du tar ikke feil! :)

Sammenlagt med de andre to er 9,3x64 direkte vanlig hyllevare. Det er garantert heller ikke noen glede å skyte med disse. Da behøves sterke nerver, mye erfaring, en tung rifle og ikke minst en 100% fungerende rekylbrems av ypperste kvalitet. At de to særkalibere vil kun finnes i custom våpen av tilsvarende pris er heller ikke noen overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil en rekylbrems i det hele tatt kunne nevnes i samme åndedrag som disse patronene? Det høres veldig usexy ut med en slik brems på ei jaktrifle kamret for en slik patron i et customvåpen. Nei, rekylbrems er i min verden forbeholdt konkuransevåpen eller militæret! Om en ikke liker rekyl får en heller gå for 9,6x64!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg en helt annen oppfatning.

For det første går det etter personlig smak og behag, avgjørende motsvarende beskjed fra fremmede personer er ikke særlig interessant i denne sammenheng!

For det andre finnes i dag mange stilige og virkningsfulle rekylbremser som ikke forstyrrer estetikken i det hele tatt. Det er så klart min personlig mening. Videre bærer de fleste en type hørselvern under jakt eller på bane slik at argumentet med for høyt smellnivået ikke er noe.

Det er en sak å ikke være rekylredd, men at det er nødvendig å spille helten i våre dager med teknisk utvikling tviler jeg sterkt på.

Link to comment
Share on other sites

fant en Rekyl brems på siden til Lutz Muller som var pen :)

rekyl smell er vel ikke noe og være redd for..men jeg opplever sånn ca 95% av gangene jeg går på banen med 9,3 at folk spør hvorfor jeg ikke bruker demper

rett og slett at jeg trenger ikke demper svarer jeg da...desuten ingenting er styggere enn demper :lol:

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg en helt annen oppfatning.

For det første går det etter personlig smak og behag, avgjørende motsvarende beskjed fra fremmede personer er ikke særlig interessant i denne sammenheng!

 

Så om andre deltakere i denne tråden har en annen mening enn deg skal de enten holde seg borte fra tråden eller holde kjeft? Dette var forholdsvis arrogant skrevet!

Link to comment
Share on other sites

Ja Litago ute på Flekkerøya. Lenge siden jeg har fått skutt og gjort noe prosjekter med våpeb relatert pga økonomi og andre ting som tid. Men hvis du har lyst på en våpenprat en dag så får du bare skrible for en prat.

 

100 år siden Rigby introduserte .322 Rigby forresten, de oppfant .338 Lapua ca 70 år før den kom. Men så kom krigen og satte en stopper for den.

 

Kunne tenkt å prøvd en 9,3x70 engang. Virker som en bra patron med historisk sus og god utnyttelse av volumet i patronen for å få bra prestasjon ut av den. Saver Tonheim sine 300 grain kuler i .404 , den gave .404 min veldig god kulebane, omtrent som en .30-06 med 180 grain kuler .

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg en helt annen oppfatning.

For det første går det etter personlig smak og behag, avgjørende motsvarende beskjed fra fremmede personer er ikke særlig interessant i denne sammenheng!

 

Så om andre deltakere i denne tråden har en annen mening enn deg skal de enten holde seg borte fra tråden eller holde kjeft? Dette var forholdsvis arrogant skrevet!

 

Virker slik ut fra tidligere svar også :roll: Ser ikke helt poenget med et forum, om en ikke kan uttrykke egne meninger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser at 9,3x64 blir nevnt som en "pysepatron", og selvsagt kan den virke slik sammenlignet med 9,3x70 og andre, nyere friske saker.

 

Vil uansett nevne at som gammel 9,3x64-bruker så er jeg veldig godt fornøyd med dette kaliberet!

Har skutt en del vilt i Afrika og flere elg her hjemme med denne patronen, og jeg må si den er mer allround enn gamle 9,3x62.

Det er stor forskjell i kulebane fra 2360 fps til 2650 fps med samme kule!

 

Det blir enklere å avstandsbedømme, og den har synlig bedre effekt når holdene blir litt lengre :)

Rekylen er merkbart hardere enn x62, men likevel håndterbar i ei normal jaktrifle.

 

Her er min ombygde M98 som jeg er særs fornøyd med;

 

IMG_0788.jpg

 

M

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9,3x64 er en fantastisk jaktpatron uten tvil. Jeg ville bare synlig gjøre hvor mye mer steam 9,3x70 har og hvor ubehagelig skytingen med denne må være. 9,3x64 er allerede veldig, veldig kraftige greia.

 

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser at 9,3x64 blir nevnt som en "pysepatron", og selvsagt kan den virke slik sammenlignet med 9,3x70 og andre, nyere friske saker.

 

Vil uansett nevne at som gammel 9,3x64-bruker så er jeg veldig godt fornøyd med dette kaliberet!

Har skutt en del vilt i Afrika og flere elg her hjemme med denne patronen, og jeg må si den er mer allround enn gamle 9,3x62.

Det er stor forskjell i kulebane fra 2360 fps til 2650 fps med samme kule!

 

Det blir enklere å avstandsbedømme, og den har synlig bedre effekt når holdene blir litt lengre :)

Rekylen er merkbart hardere enn x62, men likevel håndterbar i ei normal jaktrifle.

 

M

 

Bedre allround?

kule banen på x64 er jo bedre enn på x62 men de legger vel ned samme villtet på omtrent samme måte?

alt i fra Rev/bever til farligvillt i afrika :)

kunne også tenkt meg en rifle fra Heym i x64 etter jeg har fått min x62 levert

men uansett en utrolig pen rifle og utentvil en super patron x64 8)

 

 

men hvor langt opp i ytelse kan man egentlig skremme en 9,3x62? :)

Link to comment
Share on other sites

"men hvor langt opp i ytelse kan man egentlig skremme en 9,3x62? :)"

 

9,3x62 har stor friflukt og er i utgangspunktet ladd til moderat trykk.

I min gamle M98 ladet jeg Lapua Mega til col 85mm og til en fart på ca 2450-2500 fps.

I min R93 holder jeg fabrikkstandard på 2350 fps med 286grs kule( av forståelige årsaker...)

 

I det siste har jeg prøvd med 220grs homogen kule, og Rhino 250grs RN i 62'n.

220grs PBP(Tonheim) fikk jeg opp i nøyaktig 800 m/s, og da begynner kulebana på 9,3 å bli fin(og rekylen kjapp...) :D

 

M

Link to comment
Share on other sites

- men hvor langt opp i ytelse kan man egentlig skremme en 9,3x62? :)
Det vet jeg ikke - men jeg lader 18,5-grammere til 730 m/s, og 250-grains til 760 m/s (også homogene), med RP-11 (60 cm pipe). Det er like mye, eller mer fart enn de fleste med kappede piper har på 6,5x55-ene sine, med halve kulevekta. Det er ikke noe tegn til høyt trykk (jeg har ikke trykkskytingsutstyr). Det er sikkert en del m/s mer å hente, hvis man vil legge på seg arbeidet med å lade nærmere streken.

 

Lapua har vel forlenget 62-en til 66 mm, og da holder den x64-nivå - hvis det er ønskelig. På norsk jakt ser jeg ikke riktig hensikten - skal man drive "langhold", er det bedre alternativer. Jeg har forresten skutt elg på "høvelig" langt hold med 18,5 g Oryx i x62-en.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med en 66 kontra en 64 er std diameter på alt. I tillegg produserer Federal utmerket ammo med Nosler, Barnes og Swift kuler. Ikke bare det sære rare RWS leverer i 64.

 

66 leverer 780m/s med ei 286 grs kule. Ergo 375 H&H ytelse med std støtbunn. Jeg bygde en for å få maksimal ytelse ut av en std 202.

Link to comment
Share on other sites

- men hvor langt opp i ytelse kan man egentlig skremme en 9,3x62? :)
Det vet jeg ikke - men jeg lader 18,5-grammere til 730 m/s, og 250-grains til 760 m/s (også homogene), med RP-11 (60 cm pipe).

 

Noen som vet pm tilsvarende er mulig også i 9,3x74r...?

 

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gå til Lutz Moeller sin nettside og sjekk under 9, 3x74R ladedata. Hans MJG er noe av det beste som finnes under dagens Monos! Hastigheter in din case opp imot 1000m/s, topp presisjon inkludert. Kan du ikke tysk, så skriv Moeller en mail på engelsk. Han svarer.

 

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mener du ladedata hos Lutz Moeller? Hvis ja, så gjelder det kun x62! :-) Han har ikke noe data til Sako 9,3x66, kaliberet er alt for sært. Tror nok at det kan gå enda fortere med 9,3x64 dersom en ønsker. ;-) Moeller selger ferdigrullet i 9,3x62 også. Send mail til Moeller og spør ham om han skal fikse noe for deg.

 

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Han Moeller og mange andre har prøvd hans MJG- kulene både i Afrika (Nambia hovedsakelig) og Australia. Mange kalibere har blitt brukt, bl.a. ofte 9, 3x64. Reportasjene med videoer finnes også på hans nettsider. Noen på engelsk. Personlig har jeg besluttet å anvende hans kuler i mye større omfang enn før.

 

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så skiller det vel fint lite på de to nevnte kalibrene?

 

En 300grs 375 kule har en SD på .305

En 286grs 366 kule har en SD på .305

 

Går man til neste steg så blir tallene slik:

350grs i 375 har en SD på .356

325grs i 366 har en SD på .347

 

@Sauer150: Har du brosjet opp ei originalpipe eller fått kamret et nytt pipeemne og gjenget det inn i et 200/202 låsestykke?

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ingen overraskelse. Veldig høy hastighet, veldig høy anslagsenergi kombinert med lette blyspiss i det mykeste laget... I våre tider er det bedre å skifte løpet til et nytt med kjappere riflestigning, ellers går direkte over til 6, 5x65 RWS, 6,5x64 Brenneke, 6,5x64 Reb.

 

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med en 66 kontra en 64 er std diameter på alt. I tillegg produserer Federal utmerket ammo med Nosler, Barnes og Swift kuler. Ikke bare det sære rare RWS leverer i 64.

 

66 leverer 780m/s med ei 286 grs kule. Ergo 375 H&H ytelse med std støtbunn. Jeg bygde en for å få maksimal ytelse ut av en std 202.

 

Personlig deler jeg din vurdering av RWS, ja hele produsent – spektrumet av RUAG Ammotec Gruppen. Bare for å nevne dette, Norma tilhører også denne sære klubben med alt for høye priser. Hvis mulig og ønskelig skulle en velge produkter fra andre produsenter dersom disse finnes!

Forresten, det skulle være veldig fint hvis du @Sauer150 og våpendepotet kunne bli hoved importør til Brennekes’ produktlinje i Norge. De har så lenge nemlig ingen importør i Norge/Norden til tross for fantastisk fabrikk- ammunisjon (bl. a. 9,3x64 :wink: ) og meget gode komponenter. Dette skulle gir deg som forhandler fine salgsfordeler, og oss som konsumenter endelig bedre muligheter å velge imellom spesielt når en ser på europeiske kalibere. Din butikk blir enda mer tiltrekkende! :wink:

Den (overflødige) Sako skapningen 9,3x66 kan ingenting bedre enn 9,3x64 Brenneke og vil aldri få dens utbredelse heller. De gode kuler du snakker om kan en få ladet selv hvis ønskelig pluss at det er flere produsenter enn du mener finnes. Bl. a. Brenneke, WR, LM, m. m, og ikke minst russiske (!!) Barnaul som du også har i ditt varesortiment, ikke sant!? Barnaul selger to varianter rimelige (trenings-) ammunisjon for 9,3x64, nemlig 17,4 grams SP og helmantel. Dette kunne bli noe dersom du kunne få tilbydd disse til de interesserte her i landet!!

Tja, utbredelse av 9,3x64 … Det virker å være ukjent at Russerne anvender 9,3x64 flittig som skarpskytter patron i sitt meget store sniper – korpset! De har en spesiell Dragunov SVDK rifle for bruk av 9,3x64!! Det sier noe vedr. reputasjon og ytelse av kaliberet. De har nemlig ikke valgt å gå med 9,3x66 Sako, selv om de deler en lang felles våpen- og kaliberhistorie med Finland.

http://world.guns.ru/sniper/sniper-rifl ... vdk-e.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://guns.wikia.com/wiki/Dragunov_SVDK" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Dersom jeg kunne tenke meg å handle en 9,3er senere igjen, så skulle mitt valg soleklart bli en rifle i 9,3x64. Det er nemlig som @Mauser69 skrev i et av sine innlegg, 9,3x64 er virkelig mest allround av alle 9,3! Viktig i denne sammenheng kan være (er) rekyldemping. For meg kun med en meget god fungerende munningsbrems. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner glatt med at russernes bruk av 9,3x64 daterer seg betraktelig lenger tilbake en tilblivelsen av 9,3x66. Det kan jo i så fall fort være hovedforklaringen på at de bruker nettopp x64 når de først skal bruke et 9,3-kaliber i skarpskyttersammenheng. 66'en har jo ikke så mange år på baken.

Link to comment
Share on other sites

9,3x66 Sako har blitt utviklet og markedsført i 2003, og Dragunov SVDK i 9,3x64 er tatt i bruk samme tidsrommet, men mest sannsynlig enda senere i 2000 - tallet.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at 9,3x64 ikke har vært i bruk lenger enn det til det formålet? Jeg mener bestemt at jeg hørte om det for første gang rundt 2000. Jeg oppfattet det ikke akkurat som noen nyhet den gangen heller. Jeg presiserer at dette er noe jeg bare har hørt om og i tillegg tar fra min litt lurvete hukommelse. Og ikke noe jeg på noen måte kan huske å noensinne ha sett noe fakta på..

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er sikkert: http://en.wikipedia.org/wiki/SVDK" target="_blank

 

Videre synes jeg at det ikke bare er bemerkelsesverdig at Russerne innførte 9,3x64 i sitt SVDK i 2006, bemerkelsesverdig er at selve kaliberet byr på så veldig mye, og at vi så lenge har fått vite såpass lite. Mange rett og slett undervurderte patronen sammenliknet med andre skapninger! 9,3x64 er et kjempe godt kaliber for alle kontinenter og til (nesten) alle type vilt, godt beherskbart og passer i standardkasser uten forstyrrende belte også.

Link to comment
Share on other sites

" target="_blank

 

En liten "appetizer" med 9,3x64 i Kanada på longrange. Ikke dårlig hva den Østerrikern får til med sin rifle. Distanser opp til 600 yards.

Link to comment
Share on other sites

Det foregår en interessant utvikling på patron-/kalibersegmentet for tiden. Plutselig etter flere år begynner noen rifleprodusenter å lagre rifler for utmerket gode 8,5x63 Reb. Akkurat nå så er det Sauer med sin 202 på IWA 2014! Ros til både Blaser/Sauer i denne sammenheng! Trodde aldri at jeg skulle finne på en anledning å si lovord om dem. :mrgreen: Dersom det store konsernet begynner virkelig å markedsføre 8,5x63 Reb på alvor har vi allerede sett gjennombruddet. Kaliberet er et meget sterkt europeisk 338’ - svar mot de amerikanske. Reell magnum - prestasjon utav normalkasser og forholdsvis korte piper (60 cm) levert i en belteløs hylse. Blir meget spennende å se på selve utviklingen, og jeg ønsker lykke til med prosjektet. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...