Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Det må være lov, også her på forumet, å henvise unge jegere og andre interesserte på de gode europeiske alternativene 8x57IS, 7x64 m. m. istedenfor 308, 30-06.
Det er fullt lovlig, men med det markedet du beskriver så kommer spørsmålet: Er en nybegynner tjent med å velge en patron til sin første rifle som det er både vanskelig og dyrt å skaffe ammunisjon til?
Det "markedet" du henviser til, og som "Gunwerks" m/fl. beskriver, er, etter min ringe forstand, svært langt unna det "frie markedet" som et tilsynelatende flertall her inne så inderlig bekjenner seg til, i tråder om omhandler partipolitiske valg. Dette er temmelig presist beskrevet før i tråden:
Et marked som får presentert 3 kaliber, og blir advart mot alt annet, er et manipulert marked.

I forbindelse med en tråd om kombivåpnet "Nora" (Baikal IZH-94), søkte jeg opp artikler om slike våpen på et USA-iansk forum. Og da viste det seg at dette våpnet kunne leveres i mange europeiske R-kalibre. Til sammenligning: Her heime tar IMPORTØRENE inn russiske kombier med 308 W i riflepipa. og dobbeltrifler i 30.06! Da er det ikke snakk om "patroner som er like gode", disse patronene er VESENTLIG mindre egnet i dobbel- og kombi-våpen. Det vet jeg, som har 6,5x55 i kombien.

Link to comment
Share on other sites

Her pågår to parallelle diskusjoner. Vi trenger ikke rote dem sammen:

 

1

Å promotere, for sære nordmenn, sære kaliber (som egentlig er helt vanlige på resten av kontinentet) til nybegynnere. Dette mener noen er teit/dumt siden det ikke er tilgang på ammo i Norge. Andre mener det kan være døråpneren for disse kalibrene inn på det norske markedet.

 

2

Å se på hvorfor Norge er annerledeslandet i kaliberverden. Hvorfor det ikke finnes tilgang på helt vanlig ammo. Hvorfor kalibere som en produsent faktisk produserer ikke finnes som skaffevarer i norske brosjyrer engang. Om det ligger usunne markedsføringsstrategier bak, hva kan vi i så fall kan gjøre for å bli litt mer normale kalibermessig her på berget.

 

Om pkt1

Å gå opp nye løyper er tungt, og det er litt feigt å overlate dette til ferskinger. Når det er sagt så er ferskinger alt fra 16-åringer til langt-opp-i-åringer. En 40-årig fersking vil kanskje bare synes det er fett å ha en eksklusiv Blaser i et kaliber som ingen annen har, mens en 16-åring vil ha en kjedelig T3 som virker i sjøsprøyt og i skogen og som er billig å skyte med.

 

Om pkt2

Det er helt på det rene at norske importører nyter vel godt av mangel på konkurranse. Når de begrenser hva det er mulig for kunden å etterspørre fra produsentene, har de etter min mening gått for langt i å utnytte sitt monopol. For å bryte monopolet, må tilbydermarkedet utvides. Vi må altså bruke vår forbrukermakt. Det betyr at stadig flere av oss må handle våpen og ammo i utlandet. Blant annet har HuntersHouse i Danmark standard og hurtig prosedyre for ekspedering av våpen til Norge. Det er billigere og går fortere enn å krangle med en norsk importør som fortsatt tror at kunden MÅ handle hos ham. Innen den norske importøren er kommet til vett/konkurs, kan vi bruke utstillingsvåpnene hans til å tafse på. Når det kommer til ammo; man trenger ikke egenhendig kjøre ammoen over svinesund. Det er også mulig å bruke speditører som ved all annen import. Litt flere skjema enn ved import av bøker, men samme prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

Her er vi på vei til å forvandle en i utganspunktet meget interessant tråd om til en "krangle" tråd om "hvem" som er skyld i det utvalget som befinner seg i butikkene og på lageret til importørene..

 

Hva som er grunnen til at kaliber utvalget på rifler og ammunisjon er som det er i "jaktriket" Norge er ganske enkelt å svare på.. Etterspørsel.. Alt i kapitalismens verden er styrt av etterspørsel.. Hvor kommer denne etterspørselen fra.. Tja.. "Man tager hva man haver" og jakter med det.. Og dermed er veien kort fra militær hv børse til norsk jakt børse og "norske" militær kaliber (6.5x55, 308, 3006) historisk sett.. Man hadde ikke råd til å spesialisere jakt garderoben og garderoben besto som regel av en rifle og den var som regel kammret for datidens militære kaliber pga tilgjengelighet (ikke uten grunn til at gamle Krager og hv Mausere er de som har felt flest elger og hjorter her til lands)

 

Når da neste generasjon stod på trappen av sin jeger karriere, så kjøpte de samme kaliber som far sjøl hadde for da kunne en dele på skuddene..osv..osv.

 

I dagen økonomi så har vi råd til å spesialisere oss og skreddersy kaliber utvalget i "garderobeskapet" og med Internett så kan vi opplyse oss og lese øynene både tørre og røde om all verdens kaliber, rifler og bruksområder for disse..

 

Det er ikke tvil om at 6.5x55..308..3006 gjør jobben når det kommer til å felle dyrene vi har i norsk fauna.. Er et dyr dødt.. Ja så kan det ikke være ekstra dødt om det faller for et annet kaliber.. Finnes det kaliber som gjør jobben like godt.. Jepp.. Vet at elgen er akkurat like død når en fyrer av en rifle kammret i 8x57is når en treffer der en skal..

 

Det er fullt mulig at at landets våpen og rekvisita importøren ikke har klart å følge med i "tiden" og ikke fått med seg at det er en dreining i etterspørselen etter tidligere "sære" kaliber.. Men jeg tviler sterkt.. Alle som driver med salg og markedsføring er tilstede i markedet av en grunn.. Penger.. Dette er 8x57 is et godt eksempel på.. Pga økt etterspørsel etter nevnte kaliber så får en nå kjøpt både jakt og trenings ammunisjon de fleste plasser, og utvalget av rifler kammret med nevnte patron blir synliggjort over en bred lest.. Derfor ble jeg oppriktig glad da denne tråden dukket opp.. Fordi det er viktig og den eneste riktige veien å gå å opplyse og bredde kunnskapen til alle som vil lese om kaliber som historisk ikke har vært så utbredt her i kongeriket..

 

Så la oss fortsette med opplysende virksomhet.. Være gode ambassadører for europeiske kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Her er vi på vei til å forvandle en i utganspunktet meget interessant tråd om til en "krangle" tråd om "hvem" som er skyld i det utvalget som befinner seg i butikkene og på lageret til importørene..

 

Så la oss fortsette med opplysende virksomhet.. Være gode ambassadører for europeiske kaliber..

 

Takk for ditt gjennomtenkte og oppklarende innlegg som viser tydelig nødvendigheten å saklig gjøre tråden igjen! Ja, vi (meg inkludert) har nå virkelig begynt å distrahere denne med vår alt for langvarig beskjeftigelse vedr. tvilsomme aktiviteter på importørenes side. Dette har blitt tilstrekkelig belyst og mer innsats blir rett og slett å vise for mye av æren.

Link to comment
Share on other sites

Nydelig lett kipplauf i kraftfullt kaliber! :D 30R Blaser kommer jo opp til prestasjonen av 300WM ... Da er det klart fornuftig og logisk å bruke rekylbremser (synes om disse!) Ypperlig kaliber på alt av kløvvilt (Hochwild), spesielt også på LH. Til hvilke typer vilt bruker du kipplaufen hovedsakelig?

Link to comment
Share on other sites

Her i Norge først om fremst rådyr. Blir artig å se hva jeg får ut av ny pipa på 65 cm. Den blir nok fora med 150 -165 grains accubond ,bak en passe dose Norma 204. Drømmen blir å ta med børsa på Hjorte jakt i Argentina. Har ikke prøvd ny løpet ennu så hvordan Blasers egen smellforsterker virker og smeller vet jeg ikke ennu.. Får prøve den til helgen håper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Godt innlegg av Sunnmøringen, enig i det!

 

Jeg lurer på en annen sak, hvor mange skudd bruker dere normalt å skyte i løpet av en sesong med ei jaktrifle? Jeg skyter ganske mye med jaktfeltrifla i 6,5x55, men det blir ikke mange hundre skudd pr år med de forskjellige jaktriflene. Pga dette mindre antallet skudd med jaktriflene så ser jeg virkelig ikke behovet for "billig" treningsammunisjon? Om en skal kunne forvente samme pris som for de 3 vanligste må volumet økes noe helt vannvittig! Det er veldig god tilgang på kuler og andre komponenter i ALLE de vanlige europeiske kaliberne. Dette medfører at jeg kan lade ammunisjon til 7x65R til en helt grei pris. Det samme gjelder de andre. Nå skal det sies at komponenter til 375H&H koster litt mer, men det er jo ganske naturlig siden det er mer av alt i en slik patron. For å spørre om mer, er det slik at noen her ønsker tilgang på treningsammunisjon til 7x57 eller 7x64 til en slik pris at det er helt greit å ta med den rifla på jaktfelt en hel sesong? Der en faktisk skal basere seg på fabrikkammunisjon? Dette blir i såfall å tro på julenissen. Det skal mer enn noen entusiaster til for å snu en trend som vi har her i Norge. Jeg foreslår at folk som trives med de euoropeiske patronene skryter av disse til bekjente og promoterer det gode utvalget av ladekomponenter som faktisk finnes. Dette i stedet for å klage på at det ikke er tilgang på ferdig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

...Å se på hvorfor Norge er annerledeslandet i kaliberverden...

 

Jeg siterer deg fordi det er en fin innfallsvinkel til det som er poenget mitt Nooby, ikke fordi det det er et svar spesielt rettet til ditt innlegg.

 

Er Norge så egentlig veldig annerledes i kaliberverden? Noen særegenheter har vi sikkert, men sammenligner vi med Tyskland, som er mye nevnt i denne tråden og som er opphavet til de aller fleste patronkreasjonen som "etterlyses" i den, så er vi faktisk ganske like.

Vi har, så vidt jeg vet, en (1) patron av nogenlunde moderne konstruksjon og som kan sies å være relevant nå til dags, som er norskprodusert. Og har dere sett! Jammen er ikke den en av de aller mest utbredte patronene i landet :wink: Og med rimelig god tilgang de fleste steder.

Altså, vi favoriserer egne konstruksjoner, vi har bare så fordømt få av de. Når en ser på bakgrunnen for at de neste på lista er amerikanere så kan vi jo ta en titt på vår kulturelle og språklige orientering utenfor landegrensene siden 1945 så er ikke det så jævlig rart.

 

Uansett, vi favoriserer altså egne konstruksjoner, akkurat som amerikanerne og mellom-europeerne.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye hjelper Bremsen på denne? :) Nydelig rifle i riktig patron

 

Aner ikke får prøve neste helg håper jeg. Det jeg lurer mest på er hva jeg vinner i hastighet med 65 cm kontra 60 cm pipe. Blir i alle fall artig.

 

Personlig bruker jeg en dobbelkammer - bremse (Hdp - Lutz Moeller) som akkurat jobber etter det samme system som Blaser/Mauser/Sauer sine. Min er lagret av titan og reduserer rekylen til både 300WM og 8x68S på et nivaet av en 243W - 308W, det kaller jeg for ingen rekyl! :D Støynivået synes ikke jeg er farlig, andre bremser som f. eks. JP, Holland og Vias er mye verre. Bremsen er montert på 12mm M15x1 gjenger såkalte fine gjenger, (fin gevind, Feingewinde) uten frisprang. Gjengene kan også anvendes til Moeller sine utmerkete titan modul - lyddempere Stocker 250 (250mm) og Stocker 170 (170mm).

 

Bremsen kommer å hjelpe mye det kan jeg lover deg. Jeg antar at du skal vinne mellom ca. 30 - 40 m/s med 65cm pipelengde.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden som vel skulle gi plass til skryt og positiv omtale av europeiske riflepatroner, er i ferd med å bli ødelagt av kverulanter og kranglefanter!

Tror trådstarter tenkte at dette skulle bli en "bank" med positive erfaringer og nysgjerrige spørsmål!

Skulle ønske at dere kjedelige typer som bare ser problemer, og bare liker "kneip og servelat" heller hadde deres egen tråd der dere kunne syte om kapp, og klage på alt annet en 7,62 lang og kort!

 

Heldigvis er det noen fine betraktninger her også.

Dette forumet trenger virkelig en "liker" knapp :!:

Link to comment
Share on other sites

Siden amerikanske produsenter som f. eks. Hornady har begynt å produsere europeiske kalibere på stor skala, vet jeg at kampen i hvert fall ikke er tapt. :D Hornady produserer ikke bare interessante varianter for boltrifler som 7x57 (275 Rigby), 7x64, 8x57IS og 9,3x62, nei Hornady produserer også kragepatroner for de fleste av disse. 8x57IS med alene 3 varianter fra den ytterst brukbare 195gr Interlock patronen over 196gr Vintage match til 180gr. GMX. Etterspørselen på Kontinentet og i resten av verden er såpass store at den kommer med 100% til å spre seg til Norge også. Da hjelper det lite å være kverulant respektive kranglefant .... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@kuli

 

Får vi for din skyld håpe på at leverandørene her til lands gjør jobben sin bedre enn før, ellers så sitter du fortsatt fast på "din lille elgpatronen" gjennom de neste 2 - 3 år. Dette kan bli kjedelig ventetid det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her går vi videre i samme stilen.. "Jeg pisser lenger en deg" "mine valg er den eneste rette vei" osv..osv..

 

Selv om en her har en tråd som omhandler "europeiske kaliber og rifler" og meningen med med tråden er å fremme og få flere interessert i disse kaliber.. Så betyr ikke det at alle som uttaler seg positivt om europeiske kaliber " pisser" på det valget " du" har tatt ("du" er i denne sammenhengen den som føler seg forulempet og pisset på fordi det her er en tråd som omhandler kaliber som en selv ikke har valgt, og føler sterkt for å forsvare hvorfor en har valgt annerledes)

 

Enhver "garderobe" burde inneholde en 22lr har blitt nevnt mere enn en gang her på forumet.. Og jeg er veldig enig.. Men jeg vil påstå at enhver garderobe også burde inneholde en av de tre store kaliberet ( 6.5x55..308..3006) hvorfor?

Jo.. Fordi volumet som hvert år skapes på overnevnte kaliber gjør at tilgangen på "billig" trenings ammunisjon gjør at eierne av disse kaliberene kan skyte og trene mye med sine rifler.. Og ved trening så blir en bedre skyttere.. Og dermed bedre istand til å utøve jakt på en human måte.. (Det jeg sier at jeg vil mye heller ha en som skyter 1-2000 skudd i året med sitt "kjedelige korrekte kaliber fordi det er billig" enn en som skyter 100 skudd i året med sin "Magnum" 300 win mag eller 8x68s på jaktlaget mitt) det er to plasser i skapet som i mine øyne er obligatoriske for å kunne skyte mye for en fersk/erfaren jeger som ikke har begynnt med hjemmelading.. Plass nr 3 blir gjerne en hagle og dermed står en igjen med 3 plasser før en begynner å møte motstand fra "tante blå" disse tre plassene kan en da bruke til å finne kaliber og rifler som gjør jakten lettere for utøveren.. Om en da etter å ha lest denne tråden velger et europeisk kaliber ( 8x57is/irs..8x68s..8x75rs..7x57..7x64 300 H&H..375 H&H osv.. osv) for å løse sine behov..ja så er en med på sikre våpen mangfoldet her i landet.. Og dermed gir våre etterkommere muligheten til et bedre og større utvalg i rifler og ammunisjon enn det var før en begynte med promoterings tråden..

Link to comment
Share on other sites

personlig hadde jeg aldri valgt 6,5x55,308 eller 30-06 da hadde valget heller endt opp på 8x57is

rett og slett forde det er en patron jeg liker og skyte bedre

jeg har ingen problemer med og kjøpe trenings ammo til min 9,3 og bruke den slik som andre bruker ovennevnte kalibere

økonomi er individuelt og man skal ikke måtte presses til og skyte et få tall patroner forde side mannen synes europeisk er for dyrt

har man råd til og skyte med det man vil på samme måte som andre skyter sin 6,5 så synes jeg de skal få lov til det :)

patron valg er smak og behag..det jeg absolutt ikke kan fordra

elsker noen andre.. visa-versa

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå bestemt meg for å gå for et systemvåpen fra Mauser :!:

Der åpner mulighetene seg med tanken på forskjellige europeiske kaliber. Mauser har også alle de mest vanlige kalibrene som brukes i Norge, noe som gjør tilgangen til treningsammo mye enklere og billigere.

For meg er det viktig å trene mye med den rifla jeg skal jakte med. Kan jeg skyte mye med f.eks 6.5x55 i den samme stokken jeg senere monterer ei 375 H&H pipe, så er det gull verdt for meg.

 

Etter å ha følgt denne tråden så har min interesse vokst rundt europeiske kaliber. Jeg har faktisk en innvilget søknad på en CZ i 375 H&H som jeg nå har vraket til fordel for en systemrifle.

Og enda har vi ikke begynt på de engelske DR kalibrene .... hvordan vil dette gå :?:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal alle sammenstille sin våpengarderobe som de ønsker det! Smak og behag liksom og mye trening til å bli en god skytter og jeger er avgjørende og den eneste riktige fremgangsmåten. Personlig anvender jeg både 300WM/ 8x57IS til mengdetrening og jakt. Nesten alle våpen jeg jakter med (bortsett fra kombi- våpen) brukes også til mengdetrening. Iblant litt kostbart, men det hjelper mye å være helt fortrolig med sine våpen. Det blir ganske mange skudd hvert år som deles opp slikt. Så da er det sagt. Over de neste 1 -3 år vil en oppgradert «europeisk våpengarderobe» fører til enda mer moro under trening og jakt. 300WM kommer jeg å beholde … med direkte konkurranse fra en 8x68S. :wink:

 

Etter å ha følgt denne tråden så har min interesse vokst rundt europeiske kaliber. Jeg har faktisk en innvilget søknad på en CZ i 375 H&H som jeg nå har vraket til fordel for en systemrifle.

Og enda har vi ikke begynt på de engelske DR kalibrene .... hvordan vil dette gå :?:

 

Gode systemvåpen som f. eks. Mauser gir jegere mulighet til å jakte med et hav av kalibere og med alltid samme opplegget vedr. avtrekk og stokkformen, noe man absolutt ikke burde undervurdere. Mauser byr også på muligheter til flere forskjellige pipelengder, et ofte fullstendig underestimert kriterium ved valg av f. eks. magnum kalibere. Hos forskjellige produsenter (Blaser, Mauser, S&L) er det fullt mulig å få bestilt kalibere som ikke finnes på den allerede store listen, 7x57, 308NM, 300 H&H, etc. Slik får entusiastene enda flere muligheter til å promotere europeiske kalibere. :D

Ja, de berømte engelske kalibere med sin stor historie trenger garantert en egen avsnitt her i tråden. Jeg håper på at noen interesserte vil ta seg av denne oppgaven, noe jeg nevnte tidligere også. Vær så snill …

Link to comment
Share on other sites

Og enda har vi ikke begynt på de engelske DR kalibrene .... hvordan vil dette gå :?:

 

Ærlig talt synes jeg at det er både overraskende og litt skuffende (merkelig?) at ingen går inn i bresjen for å fortelle om de fortreffelige engelske kaliberne i denne tråden. Jeg ville gjerne ha sett mer engasjement for disse fra folk med ekspertise! Det er det mange av her inne som ønsker seg noen opplysende innlegg vedr. såpass fine kalibere som f. eks. 300 H&H Mag, 375 H&H flanged etc. bare for å nevne noen.

Det blir synd dersom tråden stopper opp pga. slikt og blir type brakkmarken. Det har hele tiden vært intensjonen med denne at flere skulle innbringe seg slik at mange andre lesere får se hvilket potensialet de europeiske kaliberne har å by på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil få lov til å markedsføre litt egentrening.....

 

Denne boka inneholder masse spennende for de som lurer på å få seg ei rifle i et kaliber som ikke pr i dag er hyllevare i norske butikker: http://www.amazon.com/Cartridges-World-Complete-Illustrated-Reference/dp/1440230595 Her finner du de absolutt fleste, med all den informasjon en trenger for å finne en patron med de ytelser en er ute etter. Når en har landet på noen alternativer, kan en jo ta kontakt med en børsemaker for å høre hva han vil anbefale med tanke på hvaslags børsemakerarbeid som eventuelt skal til for å få til kamring i den typen kasse en ønsker å benytte. (Det siste var ment for de som landet på noe en ikke får nye løp eller våpen til). Et annet sted å starte er jo den norske ladeboka, den inneholder ofte mer detaljer om hver enkelt patron enn boka linket til over, men den inneholder jo ikke på langt nær like mange patroner. Dette er som jeg tidligere har skrevet oppgaver for folk som allerede har ei rifle, som nå føler seg klar for å ta et steg videre. (Noe som i all hovedsak innebærer hjemmelading).

Link to comment
Share on other sites

Kun "tilskuererfaring" med 300 H&H da en god venn og jaktkompis har en ZKK 602 kamret for den.

Ladet med 200 grs Woodleigh PP har den noen elger på samvittigheten, og resultatet har vært utmerket både med tanke på skuddtegn og effekt.

Meget god presisjon, og dessuten er det en patron med et meget "sexy" utseende :D

 

I et såpass tungt våpen som en ZKK 602 er rekyl fraværende, og våpenet er en drøm å prikke inn innertiere med.

Selv kunne jeg gjerne tenkt meg en Ruger No1 kamret i 300 H&H (selv om det kanskje er litt helligbrøde med amerikansk rifle og engelsk patron)

Søilen har No1 i 30-06 til rundt 7000 på tilbud, men jeg er usikker på hva en omkamring vil komme seg på.

Dessuten er garderoben full (og ingen vil kjøpe hagla mi som ligger til salgs :x )

Link to comment
Share on other sites

Jeg var interessert i en Tikka T3 i 7*64, men det viste seg vanskelig å få fatt på dessverre. Tilgangen på ammo i 7*64 er og heller dårlig, selv hylser er vanskelig. Dette kaliberet hadde passet perfekt, men ender nok opp med kjedelige men gode 3006.

Link to comment
Share on other sites

Om det er snakk om et jaktvåpen, så er normalt ikke kosten til den ammunisjonen en lader selv det som velter en jaktreise eller høstens jakt om en vurderer en 7x64 kontra en 30-06. Om en først som sist ser bort fra tilgang på ferdigladet ammunisjon, så er det i praksis ikke noen stor forskjell på kostnaden å lade 30-06 og noe mer "spesielt" som f.eks 7x64.

Link to comment
Share on other sites

Etter en rekke rifler kammret i "folke"kaliberene (6.5x55..308..3006 og 9.3x62) så ble det for noen år siden tatt en avgjørelse om at systemvåpen var "veien å gå" og en Blaser R8 proff og etterhvert en Lux stokk ble innkjøpt med løp i kaliber 223..6.5x55 og nå nylig 300 win mag..og litt tilfeldig basert på anbefalinger fra en på jaktlaget, et løp i 8x57is..dette ble kappet på 43 cm noe som gjør at Blaseren blir 90 cm (hendig)

 

223 løpet har jeg skutt 30 skudd med men aldri jaktet med.. 6.5x55 løpet gjør alt det 223 løpet gjør bare bedre så det blir med ut på jakt.. Men tilbake til " on topic" 8x57is løpet som ved en tilfeldighet ble valgt framfor 308 siden løpet skulle kappes.. Har endt opp med å bli mitt "favoritt" kaliber framfor noe når det gjelder jakt på alt fra hjort og oppover.. Og i mine øyne det perfekte kaliberet for jakt på alt norsk vilt, om det gjelder bare mitt våpen? men presisjonen er utsøkt, en meget behagelig rekyl og meget flott slakt og minimalt med kjøtt ødeleggelse.. "Skapet" mitt kommer alltid til å inneholde et løp/rifle i dette kaliberet ;-) går nå å venter på et 8x68s løp som jeg håper skal gi meg den samme "aha" opplevelsen som det 8x57is har gjort.. Og sitter nå å funderer på en Blaser K95 lux i enten 7x65R eller 30R Blaser.. (Noen tanker rundt valg av kaliber i kipplaufen?)

Link to comment
Share on other sites

I følge ladeboka skal 358 Norma Magnum ha en rekyl som etterhvert skremte svenske elgjegere til å legge den på hylla.

Men har noen her inne brukt den og har praktisk erfaring med denne patronen?

 

Jeg har mange års erfaring med 375 H&H og 338 Winmag og undrer hvordan Nils Kvale sin kreasjon stiller mot disse rent rekylmessig i tilsvarende rifle?

Min 35 Whelen er ladet til ca 760 mps med 250 grs kule og er en pusekatt rekylmessig, mens 358 NM ligger sånn ca på 800 mps.

 

358 kalibret vet jeg fungerer ypperlig på storvilt, og 358 NM pirrer min nysgjerrighet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om det er snakk om et jaktvåpen, så er normalt ikke kosten til den ammunisjonen en lader selv det som velter en jaktreise eller høstens jakt om en vurderer en 7x64 kontra en 30-06. Om en først som sist ser bort fra tilgang på ferdigladet ammunisjon, så er det i praksis ikke noen stor forskjell på kostnaden å lade 30-06 og noe mer "spesielt" som f.eks 7x64.

 

 

Det var en stund siden jeg sjekket opp med Schou angaaende en T3 i 7x64, saa jeg sendte dem en email igjen og fikk meget raskt svar. De er aapen for spesial bestilling paa 7x64, men det vil ta 9-12 maaneder... Fikk og hoere av J&F at de solgte ca. 3 rifler aarlig i dette kaliberet totalt, saa det er ikke rart ammo prisen er som den er.

Fikk nettopp 200 engangsskutte Norma hylser i 30-06 av en jaktkompis som ikke lader selv, og har allerede et lass av Nosler AB 150/180 jaktkuler i kaliber 30, saa blir vanskelig aa forsvare aa endre planene til 7x64 oekonomisk. Jeg er av typen som skyter MYE mer enn de 30 pliktskuddene hvert aar, saa trenger minst 200 hylser. Ser hjemmelading tar 16 kroner hylsa for GWS, da prater vi 3.2k kun for hylser... Amerikanske masseproduserte Rem/Win hylser styrer jeg unna, da de vanligvis varierer veldig i vekt. Alle konkurranse skyttere i US bruker stort sett Lapua, saa det forklarer en hel del.

Hadde jeg ikke hatt kuler og Norma hylser liggende, saa skulle jeg serioest tenkt paa 7x64 for langhold, samt 8x57IS for korte hold i skog. Det er klart gleden med aa eie noe litt "eksotiske" kalibere gjoer noe med skyteopplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

En av gutta på elglaget mitt har en ruger m77 mk2 i 358 norma mag . Den ble bygd våren 2013 . Veier 3,2kg uten optikk og er meget god å skyte med . Man klarer vanligvis å oppnå 820-50 m/sek med konvensjonell 250grs kule med 24" løp . Meget potent elgkaliber . Må vel legge til at børsa har et HT skjefte :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tornado, om du skal ha ei børse, så er jeg helt enig i at det er litt ukurant å gå for f.eks 7x64. Når jeg skrev det jeg skrev om jaktvåpen, så var det pga av at svært mange i dag har et våpen de trener eller konkurerer mye med. Selv skyter jeg jaktfelt, og det er denne rifla jeg skyter volum med. Det jeg skyter av 375H&H, 308, 8x54 og på sikt 7x65R og 9,3x57 blir så lite sammenliknet med saueren i 6,5x55 at prisen på komponenter ikke betyr stort. Disse jaktriflene blir for meg å regne som rene jaktvåpen jeg bruker lite på banen. Jeg tar prøva, leker litt med ladninger og det er stort sett det. Så lenge mengdetreningen sitter så føler jeg ikke dette som noe handicap med tanke på utøvelse av jakta. Jeg vet mange er veldig opptatt av å skyte mye med jaktrifla, nettopp for å være best mulig rustet til jakt, og det er det ikke noe galt i, men jeg går altså for en annen løsning. (Akkurat den litt grøvre i 375H&H trenger litt mer trening pga rekylen, men det gjelder bare den).

Link to comment
Share on other sites

Skal en være fornuftig å ha redskap til å skyte mye så kan en kjøpe seg en 22 lr og en rifle i volum kaliberene (6.5x55.. 308 eller 306) og skal du skyte mye og få de beste samlingene for minst penger.. så kjøper du en Sauer STR i 6.5 med 22 kit.. ;-) vil en derimot spesialisere jakt "redskapen" i "garderoben" når en allerede har "mengde trenings kaliber" så har en mulighet til å velge andre kaliber deriblant alle de ypperlige men "glemte" (her på berget) europeiske kaliberene.. Og dersom jeg ikke har misforstått totalt så var trådsatarters intensjon med denne tråden å spre kunnskap og skape interesse rundt disse eminente kaliberne.. Ikke å lure "kunnskapsløse" til å kjøpe "unyttige" "dyre" europeiske kaliber ;-) å velge kaliber betyr vel ikke " enten eller" men " ja takk begge deler" ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp tilbake til hotellet for en liten pust i bakken etter noen timer ute i Praha. Turen innebar besøk i 2 børsebutikker. Den ene har jeg inntrykk av at var en offisiell CZ butikk, der det var utstilt børser i de fleste prisklasser. Noen svært påkostede jaktrifler med voldsomt flott gravyre til dertil høye priser var også på plass. Betjeningen var noe begrenset i engelsk, så det ble ikke de lange samtalene. De hadde ikke ladekomponenter, så jeg fikk ikke tusket til meg noen billige RWS hylser eller kuler i 7mm..... :twisted: Fikk derimot kjøpt ei flott lærreim til en fornuftig penge. Gikk videre til en butikk like ved de mente kanskje hadde ladelkomponenter, men dette var i all hovedsak en butikk med svartkruttvåpen og utstyr. (Siden jeg pusler med den slags også ble det litt handling der også. :mrgreen: ) Jeg har vært på jobb i Brno, men det ble desværre ikke tid til noe besøk på fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Laaner en Sauer 200 STR, saa har rigg til mengdetrening... Den lader jeg med Lapua Scenar 8gram samt Raufoss RA10 krutt, det gir meget fin presisjon. Kan og skremme kulene opp til 920m/s for lange hold. Skyter og 22LR i pistol, god avtrekkstrening det og! Har 22-250, 308 og 3006 (gammel Mauser), saa ikke mye Europeisk her desverre. Men tenker paa en drilling med 7x65R hvis det er aa oppdrive...

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg vil nok, som mange andre, fraråde nybegynnere å gå for "eksotiske kaliber". Jeg ber dem velge et var dem "tre store". Jeg grunngir dette med at det ikke finnes noen praktisk forskjell mellom f.eks 8x57 og 30-06. Tilgjengelighet og pris er avgjørende, ikke minst fordi det er viktig å skyte mye for å bli en bra jeger.

Også om en skal lade selv er det en stor fordel prismessig å bruke samme kulediameter som dfs.....

 

Men jeg er helt enig i at det er synd at kulturarv dør ut, enten det nå dreier seg om kaliber, våpenprodusenter, eller biler for den del. At bilmerker og modeller går ut av produksjon grunnet lave salgstall er jo også ødeleggende for mangfoldet. Som en analog til kule/hylse pris vil dem fleste ikke ha en bil som bruker utforholdsmessig mye bensin, selv om den f.eks var norsk og dermed holdt norsk kultur i hevd. Eventuellt at den brukte en type drivstoff som dem fleste bensinstasjoner ikke hadde på sine pumper.

Link to comment
Share on other sites

Eh, jo det ville de. Om de slapp årsavgift, og forsikringen var rimelig. Slik at det ikke kostet noe å ha den stående klar til bruk når lysten var der, slik det nå engang er med våpen. :wink: (Ref nyere veteranbiler som vi ser mer og mer av, som vi gjerne har med egne drivstoff tilsetninger til da der ikke er pumper med blybensin mer. Så spiller heller ikke pumpeproblematikken inn).

 

Miljømessig burde vi ha flere biler i husholdningene, og heller gruppe forsikring samt ingen årsavgift (Alle avgifter lagt i drivstoff avgiften).

Slik at man hadde mulighet til å ha bitte små økonomiske biler til daglig bruk, og kanskje en minibuss/varekombi til storhandelen/ferie.

 

Med våpen kan vi det, ihvertfall ennå. Så nyt det og mulighetene det gir, amo kostnad for en hjemmelader er minimale, kostnadene ved hjemmeladning er også minimale for småskala produksjon. LEE selger sin ypperlige Classic cast O-presse (Har den selv), og mesteparten av diene og annet utstyr kan også kjøpes fra LEE til svært hyggelige priser. Hylsene varer normalt mange omladninger om man ikke kjører på med alt kaliberet kan og hylsestellet ellers er normalt. Til produksjon av jaktpatroner holder dette utstyret minst livet ut. (Ikke bland inn annen amo produksjon, tenk kun jakt).

 

Derfor er TS sin innstilling om å nytte minst en av de automatiske 6 plassene til jaktvåpen til ett europeisk kaliber, etter mitt syn helt på sin plass. Ikke minst siden det i seg selv gir glede å ha noe som er litt spesielt her på berget.

Hadde jeg visst det jeg vet i dag da jeg handlet systemrifle, ville 308w klart blitt byttet ut med en 8x57IS. Om ikke annet så for the heck of it. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt mer 30R Blaser med 65cm pipe og smellforsterker. Rekylen er vekk rett og slett. Et elendig vær med sludd og regn så noen fin kronografering ble det ikke .

2 skudd med RWS patroner 165 grains Doppelkern gav 889 og 883. 60 cm pipa gav 873. Hva jeg får ut av hjemmeladninger blir artig å se.

60 cm Pipa har jeg tidl kronografert til 924 m/s med 165 grains Sierra gameking . Hva samme ladningen gir med 65 pipa blir artig å se.

Presisjonen med RWS patronene var det ikke noe å si på. Her 3 skudd RWS Doppelkern 100 meter.

 

13193987963_133852cbf2_o.jpg

 

12876425375_fdbd22373d_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært inaktivt en stund pga. et dødsfall i nærmeste familien som tok all motivasjon for virkelig nesten alt. For å kunne unngå de tunge tankene hele tiden har jeg sett bl. a. på kammerets' nettsider via mobilen. Utviklingen av denne tråden ga meg lite grann gleden tilbake, såpass godt balansert og reflektert virker innleggene.

 

Og sitter nå å funderer på en Blaser K95 lux i enten 7x65R eller 30R Blaser.. (Noen tanker rundt valg av kaliber i kipplaufen?)

Etter min mening er 7x65R pr. definisjon egentlig maksimumet for en klassisk kipplauf med en vekt fra 2,9/3 kg. Mer rekyl bør dempes med bremser (idag ingen ulempe!)

7x65R er et av mine personlige favoritter som jeg har hatt i over 30 år. Våpen var en S&S Drilling i 16/16/70 – 7x65R jeg felte flest storvilt med, ca. 60%. 7x65R leverer en reell flat kulebane, meget god presisjon, mer enn tilstrekkelig terminale energi og lite følbar rekyl. Med hastigheter (ferdigrullet RWS/Brenneke) i «utsagnkraftige kulevekter» fra 820m/s (177gr/11,5g) til 870m/s (162gr/10,5g) – (150gr/9,7g) ligger prestasjonen ikke langt unna 7RM! Dette med kragepatron …! Skal man jakte også på villsvin så burde en anvende Nosler Part(175gr) og de bondede versjoner som f. eks. TOG, A – Frame, Scirocco. Oryx er ingen av mine favoritter, virkningen på vilt opplevde jeg som så der … Barnes T(T)SX, Hornady GMX og Lutz Moellers’ MJG er ypperlige blyfrie kuletyper. Løpslengde minst 60cm, hvis mulig 65 for å få ut den maksimale prestasjon. Kipplauf er veldig korte, så betyr 5 cm ingen bakdel, stikk i motsatt! Hvis du vil så skulle du også ta en titt på Merkel sin Kipplauf med den klassiske «Jaegerverschluss» og Krieghoff. Bruktmarked på egun.de byr på masse fine Kipplauf også fra berømte Ferlach/Østerrike. «Topp of the notch»

30R Blaser er et topp kaliber for tung kløvvilt på lange distanser. Prestasjonen ligger i tett «naboskap» til 300WM. Langt løp(65cm) og en stilig munningsbrems med høy virkningsgrad er en nødvendighet. Hvorfor egentlig ikke?

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks: takk for info ;-)

 

Nå er kipplauf og patroner med krave litt nytt landskap for meg.. Og veien blir til mens jeg går.. Kipplauf har alltid vært en "drøm" og grunnen til at jeg satser på Blaser og K95 er at jeg har 8 kikkertsikter med "Blaser montasje" (mak/Blaser) og ved behov så kan jeg skifte mellom disse ( Kahles 624i..swarovski Z6i 2.5-15x56BT..Z6i 1-6x24..Z3 3-9x36.. Trijicon 1-4x24..Leica ER 2.5-10x42 og S&B Zenith 2.5-10x56 FD7)

Når det gjelder kaliber så er ingenting bestemt men etter varm anbefaling fra Kiwi her på forumet.. Så seiler også 7x57r opp i tillegg til 7x65r og 30r Blaser som favoritter til patron i en framtidig kipplauf, men er som sagt helt "blank" når det gjelder r/kravepatroner og egenskaper.. Skal få prøveskyte en kipplauf i 7x57/64r (husker ikke i farten hvilke kaliber det var) av en kompis så får en se.. Vil i hvertfall ha "rett kolbe" og ikke bavarian/bayersk.. Om det blir ny eller brukt.. Tja.. Ikke godt å si.. Men en Lux med " oppgradert" treverk slik som R8 Luxen min har.. Må si at den oktangonale pipen til 8x75RS var direkte lekker ;-)

Link to comment
Share on other sites

@8x75RS: "Litt mer 30R Blaser med 65cm pipe og smellforsterker. Rekylen er vekk rett og slett. Et elendig vær med sludd og regn så noen fin kronografering ble det ikke. 2 skudd med RWS patroner 165 grains Doppelkern gav 889 og 883. 60 cm pipa gav 873. Hva jeg får ut av hjemmeladninger blir artig å se. 60 cm Pipa har jeg tidl kronografert til 924 m/s med 165 grains Sierra gameking . Hva samme ladningen gir med 65 pipa blir artig å se. Presisjonen med RWS patronene var det ikke noe å si på. Her 3 skudd RWS Doppelkern 100 meter."

 

Godt å høre at alt fungerte som det skulle bortsett fra været … :wink: Ja, fin presisjon der. Da finnes ingenting å klage på. Når 65 cm løpet har blitt kjørt inn på skikkelig måte kan du forvente deg rund 930 - 940m/s med 165gr. Disse høye hastigheter og den flate kulebanen er grunnen til at 30R Blaser får flere tilhengere hele tiden. Kaliberet blir ofte brukt i o/u DR som f. eks. Krieghoff Ultra både for posteringsjakt (tårn) og klassisk drevjakt på hjort og villsvin. En får muligheten til en veldig kjapp andre skudd uten forstyrrende omladningslyder. Du kommer garantert å ha mye glede med din Kipplauf fremover, og kaliberet er i hvert fall kraftig nok for (kron-)hjortene verden over.

Link to comment
Share on other sites

Problemet framover er tørke på kuler fra Sierra og Nosler.

 

Er ikke helt sikkert på det, men det kan godt være slikt at du får importert dem uten større utfordringer fra utlandet. Ta i såfall en titt på nettsidene til Reimer Johannsen, anbefales!

Link to comment
Share on other sites

De er vel noen av de vakreste riflene jeg har sett på i det siste! Har akkurat lest om disse, og de er klare til omgående levering ... :shock: Nå har jeg fått reell Heym - influensa. :wink: Kaliberutvalget er helt sprøtt:

 

Normal-Kaliber: .22-250 Rem., .25-06, .223 Rem., .243 Win., 6x62 Frères, 6.5x55, 6.5x57, 6.5x65 RWS, .270 Win., 7x57, 7x64, .308 Win., .30-06, 8x57 IS, 8x64, 9.3x62.

 

Groß-Kaliber auf Anfrage (Mehrpreis): 6,5x68 S, .270 WSM, .300 WSM, 7 mm Rem. Mag., .300 Win. Mag., .338 Win. Mag., .375 Ruger, 8x68 S.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...