Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Først vil jeg unnskylde meg, men vi alle har jo våre preferanser, og jeg er en innbiten Heym fan pga. veldig gode erfaringer tidligere. Andre elsker Tikka, Sako, Blaser etc. og jeg ... ja. Jeg håper på at dere har forståelse for dette. :D

 

Prisen virker å være meget rimelig for en premium rifle av såpass høy standard. Personlig ville jeg foretrukket denne Stutzen SR21 (just love it) med kalibervalget i enten 7x57 eller 8x57IS.

Link to comment
Share on other sites

jeg har faktisk holdt og klådd på en Sr30 Classic SS

fikk en pris fra XXL på 15-16k på en slik :) meget solid håndarbeid

ikke mye maskin jobb der

 

Er du ikke riktig klok? Det er vel nesten utelukende maskinjobb? Tror du noen har filt dette frem?

Til 15K?

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke riktig klok? Det er vel nesten utelukende maskinjobb? Tror du noen har filt dette frem?

Til 15K?

 

Jeg kan berolige deg, fordi Heym er kjent for topp håndverkskunst i sammenheng med sin våpenproduksjon, ingen tvil på det! Vi vet jo ikke hvorfor de kunne tilby denne børså til nevnte prisen ... I Tyskland koster akkurat denne rifla mellom ca. 18 - 20k

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan berolige deg, fordi Heym er kjent for topp håndverkskunst i sammenheng med sin våpenproduksjon, ingen tvil på det! Vi vet jo ikke hvorfor de kunne tilby denne børså til nevnte prisen ... I Tyskland koster akkurat denne rifla mellom ca. 18 - 20k

 

Ok

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke riktig klok? Det er vel nesten utelukende maskinjobb? Tror du noen har filt dette frem?

Til 15K?

 

Vi vet jo ikke hvorfor de kunne tilby denne børså til nevnte prisen ...

 

igrunn et spennende spørsmål hvordan man kan tilby noe som Heym til en så god pris

om jeg ikke tar helt feil er vel den egentlige prisen på denne rifla i norge 25k?

er litt usikker men kan spørre når jeg er innom XXL i morgen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er mest spennende er kaliberutvalget. :D En får problemløst 7x57 og ikke snakk om virkelig sjeldne gode saker som 6x62 Freres og 8x64S. 6x62 Freres er et høyhastighets kaliber av det ypperste, og topp medisin for rev, rådyr etc. 8x64S ligger prestasjonsmessig i mellom 8x57IS og 8x68S og kan eventuelt samliknes med 300 H&H Mag.

Link to comment
Share on other sites

Flott link med bilder av Heym sin produksjon

 

http://www.heymusa.com/heym_tech.htm*

 

"Welcome to the HEYM workshop.

 

Aside from a few modern machines, the vast majority of work on HEYM rifles is still performed by hand; in much the same way it has been for over 140-years at HEYM.

 

Sons still apprentice under their father's tutelage and each faction of the building process is performed by an expert in their respective field of expertise.

 

Contact Us today to disucss the available options for making a HEYM uniquely yours."

Link to comment
Share on other sites

@Kuli, det er slike destruktive og fullstendig meningsløse "innlegg" ingen trenger! Du øker så klart på antallet av dine innlegg, men ikke på din reputasjon!

Link to comment
Share on other sites

Den Heymen har eg sett på...men foretrekker SR21 framfor SR30. Alt på den er laget i Tyskaland og eg fekk skikkelig god kvalitetfølelse av å holde i våpenet. Avtrekketer var kjempe godt. Med fransk snellert egentleg heilt unødvendig....

 

Ein Klassik SR21 i slik rustfri utførelse hadde vært kjekt å ha...i 7x64 eller 8x64S.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den Heymen har eg sett på...men foretrekker SR21 framfor SR30. Alt på den er laget i Tyskaland og eg fekk skikkelig god kvalitetfølelse av å holde i våpenet. Avtrekketer var kjempe godt. Med fransk snellert egentleg heilt unødvendig....

 

Ein Klassik SR21 i slik rustfri utførelse hadde vært kjekt å ha...i 7x64 eller 8x64S.

 

God smak! Foretrekker også den Mauser baserte låskasse - løsningen til SR21. Videre er det helt riktig det du sier angående avtrekkeren. Den (nye, år 2010) kombiavtrekkeren trenger overhodet ikke snellerten! 8x64S er garantert noe å prøve på med sin sterk prestasjon, men 7x57 frister også enormt. I hvert fall for meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er en sak mange virkelig lurer om, nemlig den utrolig gode drepeevne som tilskrives spesielt 8mmS - kalibrene (‘323). Se også på den meget interessante tråden viewtopic.php?f=21&t=99710 og i amerikanske forumer.

F. eks. på LRH snakkes om den «magiske» virkningen fra 8mmS på vilt. Noen fra Montana og Alaska sier at deres rifler i 8mm S (8mmRM) feller alt til 100% sikkert de sikter på, farlig vilt (Grizzly) inkludert. Samme fra Afrika hvor PH hyller både 8x68S og 8mmRM for sine fantastiske terminale energi og spesielt for deres enestående virkning på reell lange hold. Begge de to er tillat på B5 i den Sentral Afrikanske Republikken, garantert med god grunn.

Her hjemme og i resten av Europa får spesielt 8x57I®S, men også andre 8mmS stor oppmerksomhet. Nesten alle som anvender seg av 8mmS har følelsen av at deres våpen i kaliberet dreper meget pålitelig og bedre enn andre … Jorun Lien har skrivet om fenomenet flere ganger og andre også. Personlig opplever jeg at 8mmS skaper mest knall & fall og kortere fluktstrekninger sammenliknet med 7mm, 30 og ja 9,3 … subjektivt så klart, men det er denne tydelige følelsen om dette som gjorde 8mmS til mitt absolutt favorittkaliber.

Mye kommer fra en veldig god SD som etter forskning har sin «krystallisasjons punkt» et sted mellom 8mmS ‘(323) og 338. Dette betyr i konsekvens at kalibere større enn de nevnte ikke automatisk skaper bedre karakteristika vedr. drepeevnen eller knapt kan.

”From 8 mm calibre upwards the rise of sectional density and penetrating capability of practical spin stabilized rifle bullets (bullets up to 5 to 5.5 calibers in length) tends to flatten out".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

XXL kunne ikkje hjelpe meg med Heym SR21 i kal.7x57.....Da ingen andre kunne tilby meg rifla i 7x57 Mauser....bygde eg mitt eige :lol:

 

Kjem til å legge ut nokre bileter seinare....

 

Jeg er meget interessert i hvordan du løste utfordringen. Selvfølgelig også på bildene av din spennende skapning, 7x57 frister ... :D

Link to comment
Share on other sites

Mye kommer fra en veldig god SD som etter forskning har sin «krystallisasjons punkt» et sted mellom 8mmS ‘(323) og 338. Dette betyr i konsekvens at kalibere større enn de nevnte ikke automatisk skaper bedre karakteristika vedr. drepeevnen eller knapt kan.

”From 8 mm calibre upwards the rise of sectional density and penetrating capability of practical spin stabilized rifle bullets (bullets up to 5 to 5.5 calibers in length) tends to flatten out".

 

Kan du skrive litt mer om dette da dette var ganske ukjent for meg? SD er jo tett knyttet opp til lengde på kula samt kaliber, så ei lett kule i 8mm vil naturligvis ha en dårligere SD enn en 9,3 kule på 400grs. Når det er sagt så skal en selvfølgelig sammenlikne epler og epler, så en må derfor sammenlikne gode tunge kuler i hvert kaliber. Dette «krystallisasjons punkt» har jeg derimot ikke hørt om før, men det er klart at på et eller annet sted er det en svært god kombinasjon. Tunge kuler i 6,5mm har også ofte svært gode SD tall.

Link to comment
Share on other sites

Innledningsvis prøver jeg å forklare med enkle ord hva SD innebærer, betyr. Sectional Density (SD) har en signifikant effekt på penetrasjonsevnen til ethvert kaliber. Jo høyere SD – tallene er jo bedre blir kulas penetrasjonsevne. Disse SD – tallene fås gjennom en abstrakt beregning som tar kulas vekt (pounds) som grunnlag og blir dividert med kulas diameter (inches) i kvadrat.

 

SD anvender man i dag for å kunne sammenlikne forskjellige kalibere og deres penetrasjonsevne. Med dette kan man i forskjellige klasser (inndelinger) synliggjøre hvilke kuler som passer best til enkelte typer vilt.

CXP1 med (god) SD – 180 til varmint, små rovdyr (rev etc.)

CXP2 med (god) SD – 230 for hjortevilt (mindre)

CXP3 med (god) SD – 280 for hjortevilt (sterkt) og farlig vilt

CXP4 med (god) SD – 330 for B 5

 

Andre viktige grunnlag for penetrasjonsevnen som f. eks. design og material til kula, anslagshastighet, rotasjonshastighet (spinn) inngår ikke i SD!

 

«Krystallisasjonspunkt» er en egen oppfinnelse, kreasjon (derfor anførsler) for å kunne synligjøre et antatt punkt hvor SD ikke blir markant bedre med økningen av kaliberdiameteren (sitat ovenfor). Den eneste fordelen de større kaliberne byr på er da større sårkanaler.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig med utmerkede 8x64S? Noen som eier en rifle i kaliberet, noen som allerede har erfaringer med det, eller noen som vurderer å kjøpe/ bygge rifla i kaliberet? Spent på svar!

 

8x64S ligger på prestasjonsiden imellom 8x57IS og 8x68S. Gjennomsnittlig «pusher» 8x64S sine kuler med 40 – 50 m/s mer utgangshastighet enn hva 8x57IS gjør og med gjennomsnittlig 400 – 500 Joule mer anslagsenergi. Fabrikkammunisjon f. eks. fra Brenneke med 198gr. TIG går med 841m/s og 220gr tunge TOG med 780m/s!! Det sies at rekylen er på lik ligne som 30 06, ikke ille det heller synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

8x64S er nok meir eksotisk enn mange andre kal. vi har nevnt i denne tråden......ser og at 20 hylser koster ca.1000kr hos Midway.

 

Lovde å legge ut nokre bilete av rifla i 7x57Mauser....den er custombygd....alt av deler er Recknagel...avtrekk, montasjer, bøyler, korn osv...old english kolbekappe, alle synlege skruer er gravert og bolteknobb....løp er Lothar Walter, 51cm, 17mm diameter.....sivil Mauser kasse frå 1936 med heil venstre side...skyter som ein draum med alle mulige ladningar....Har brukt ein del Nosler Partition160grs og RWS Evolution i 156grs.

 

p5bt.jpg

 

2m1d.jpg

 

a659.jpg

 

fl1p.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lieber Gott ... en drøm av en rifle! :D Akkurat en slik Stutzen (helstokk) i samme kaliberet har alltid vært en (meget) stor ønske siden jeg fikk se på min bestefars nydelige Mannlicher Schoenauer 45 år tilbake i tiden. Du har også kun valgt det beste og fineste tilbehør (Recknagel, sivil 98 kasse, etc.) til å få bygd ditt smykke. Da skal jeg ønske deg på tysk: "Waidmannsheil und viel Freude"! ... Man får en reell feberfrysning av havesyke når man betrakter de deilige fotoene og leser teksten til Stutzen. :mrgreen:

 

Dersom det er av interesse, så kan en skaffe seg 8x64S hylser hos Reimer Johannsen. 100 stk. fra Horneber fra 720.- NOK, 100 stk. fra Sellier & Bellot fra 312.- NOK og 100 stk. fra Brenneke til 1024.- NOK.

Link to comment
Share on other sites

Det er en sak mange virkelig lurer om, nemlig den utrolig gode drepeevne som tilskrives spesielt 8mmS - kalibrene (‘323). - - F. eks. på LRH snakkes om den «magiske» virkningen fra 8mmS på vilt. - Mye kommer fra en veldig god SD som etter forskning har sin «krystallisasjons punkt» et sted mellom 8mmS ‘(323) og 338. Dette betyr i konsekvens at kalibere større enn de nevnte ikke automatisk skaper bedre karakteristika vedr. drepeevnen eller knapt kan.

”From 8 mm calibre upwards the rise of sectional density and penetrating capability of practical spin stabilized rifle bullets (bullets up to 5 to 5.5 calibers in length) tends to flatten out".

"Utrolig god" - "magisk virkning" - krystallisasjonspunkt" - - nå er jammen turen svært kort til nærmeste "alternativmesse"!

 

Jeg, for min del, holder meg nå til orming, jeg da!

 

2v3j8fp.jpg

 

Men man kan godt finne at det er en "practical" grense for kalibre - nemlig der hvor rifla begynner å gjør like stor ugagn bakover som framover. At denne grensa ligger i nærheten av kalibre med energi omtrent som 8x68, er slett ikke så forbausende.

Link to comment
Share on other sites

Bildene ovenfor fra @Schultz and Larsen viser tydelig hva slags fremragende kaliber 7x57 er! En stor, moden kronhjort – bukk felt med et godt plassert skudd sier veldig mye om kapasiteten til dette kaliberet. Helt sikkert fortsatt et av de beste standard kaliberne som finnes i dag, og dette siden over 100 år. Ut av både lange og korte løp er 7x57 utrolig presist, gir (veldig) lite smell og (nesten ingen) rekyl og kan problemløst anvendes med kulevekter opp til 175gr … «Moren» til alle moderne patronskapninger er fortsatt aktuell. Fullstendig ufortjent i skyggen av andre bør man egentlig trekke 7x57 frem igjen!

Link to comment
Share on other sites

Da finnes heldigvis noen forskjellige muligheter. Jeg vil fremstille 3 av dem, 2 med 5,6 mm ('224) og en 6 mm ('243).

Alle disse har meget gode egenskaper på jakt både på rovvilt (f. eks. rev), fågl og rådyr, og dette også gjerne på lange distanser >250m.

 

5,6x50 ® Mag.

 

5,6x57 ®, og last but not least kaliberet med desidert mest "steam", nemlig 6x62 ® Freres. De 5,6 mm kan til formålet gjerne lades med Barnes T(T)SX eller forskjellige type helmantel som finnes i bøtter og spann. Barnes- kula er også ypperlig på rådyr.

 

Det samme gjelder 6x62 ® Freres, masse muligheter å velge imellom når en se på tilbudet av '243 kuler. Dets utgangsbasis er 9,3x62, og 6x62 Freres åpner for samme hastighetene som 240 WBY!! :D

Link to comment
Share on other sites

Bildene ovenfor fra @Schultz and Larsen viser tydelig hva slags fremragende kaliber 7x57 er! En stor, moden kronhjort – bukk felt med et godt plassert skudd sier veldig mye om kapasiteten til dette kaliberet. Helt sikkert fortsatt et av de beste standard kaliberne som finnes i dag, og dette siden over 100 år. Ut av både lange og korte løp er 7x57 utrolig presist, gir (veldig) lite smell og (nesten ingen) rekyl og kan problemløst anvendes med kulevekter opp til 175gr … «Moren» til alle moderne patronskapninger er fortsatt aktuell. Fullstendig ufortjent i skyggen av andre bør man egentlig trekke 7x57 frem igjen!

 

Føler dette begynner å ta litt av. Det felles hvert eneste år store mengder elg i Norge med gode gamle 6,5x55. Denne er bittelitt mindre enn 7x57, men fungerer aldeles utmerket til nordisk jakt. Den er svært presis og den bør under normale omstendigheter ha mindre rekyl enn 7x57. Jeg klarer ikke helt å la meg imponere/overraske av at en 7x57 fungerer på en norsk hjort? Det er en flott hjort, ingen tvil om det. Men om den ikke er helt unormalt stor vil jeg anta at slaktevekta ikke overstiger en ca 120-130kg. Dette kan sammenliknes med en ganske liten elg..... Norsk hjort felles uten særlig problem med patroner som er mindre enn 7x57! Jeg har absolutt sansen for 7x57 og dens egenskaper, men dette begynner å likne på religion.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

@ Kammerherren: Det dreier seg neppe om religion, men om promotering og fakta! Men det er helt sikkert at mange, alt for mange gir 6,5x55 ufortjent en nesten religiøs status her på forumet også. Det er sannheten så langt jeg kan se på det. Slikt blir det ikke gjort i denne tråden, det stemmer nok det. At 7x57 klarer kravene til storviltjakt (mye) lettere enn 6,5x55 er også ikke diskutabelt, ellers har du sett 6,5x55 ladd med 177gr. kuler i fornuftig hastighet? Den fremragende stillingen her i landet til 6,5x55 blir garantert ikke berørt, når jeg tørr å skrive varmt om 7x57. Hvis du liker ikke det, så kan og vil jeg ikke hjelpe til, det er rett og slett ditt problem.

Link to comment
Share on other sites

man må rett og slett kunne tåle at andre snakker like varmt om 7x57 som enkelte her inne gjør angående 6,5x55

vist ikke takhøyden her inne er høyere enn at det er kun plass til 6,5x55 så er jeg jammen meg ikke imponert

angående 6,5x55 på elg så har man jo i alle år hatt en diskusjon rundt det..for min del så finnes det ingenting med 6,5x55 som imponerer i det hele tatt

vet at argumentet rekyl spiller inn veldig ofte når man snakker 6,5x55 men vist man er så rekyl sky at man ikke klarer og skyte noe større enn 6,5

nei da står det ikke mye bra til..synes Gunwerks skal få lov til og lovprise eller tilbe 7x57 om han måtte ønske

6,5 argumentet er jeg veldig lei av..ok ikke imponerer det heller..6,5 er for de som skal ha jakten mest mulig behagelig mens de sitter på en stubbe og glor :wink:

for noe spesielt stor margin på storvillt har den ikke..

Link to comment
Share on other sites

5,6x57 RWS og lette kuler :mrgreen:

 

Dette bør vel være den ultimate europeiske skadedyrrifle. Også mye brukt til rådyr pga den lades med tunge kuler som fabrikk. 70grs eller der omkring.

 

Joda, 5,6x57 og søskene sine hjelper til ... ingen tvil om det! :wink:

 

Siden da finnes såpass mange 6,5 entusiaster her på forumet, vil jeg gjerne vise til disse:

 

6,5x65® RWS, 6,5x64 Brenneke og ikke minst 6,5x64 Reb. Meget gode prestasjoner spesielt også på langhold, fordi disse kan pga. kjappere riflestigninger stabilsere tyngre kuler enn f. eks. 6,5x68.

 

Se også på denne utmerkete tråden til @Mas-36: viewtopic.php?f=38&t=100103

 

Ønsker spennende lektyre! :D

Link to comment
Share on other sites

Er svært vanskelig å finne det nå til dags, dessverre- jeg kunne gjerne tenkt meg Mosin i det kaliberet, med diopter og jakt-bane-hybrid-stokk.

Men heldigvis er det enkelt å forme om 7,62x54mmR-hylser, så det er i grunn null problem om en får tak i det først :)

 

Her er min lille samling med 7,62x54mmR-baserte kreasjoner:

7PBkQ.jpg

Fra venstre:

9,3x53mmR

8,2x53mmR

7,62x54mmR Mosin 1891

6,5x54mmR Russisk skiskytter

7x53mmR

6,3x53mmR Sako

 

 

Den rifla var i nydelig stand.. :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...