Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

9,3x66 Sako har egentlig eksakt dimensjonene til 9,3x62 bortsett fra hylselengden hvis det er det du prøver å forklare ...

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser du det er ikke så vanskelig. ;-) Når du skal få din nye fine rifle i 9,3x62 trenger du ikke tenke flat kulebane, prestasjon etc. Dersom du kommer å anvende lette monos som f.eks. MJG eller Kalahari, så har du alt du behøver og mer. Med hastigheter opp til 970m/s er det helt på topp. :-)

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fant en veldig interessant (ny?) fransk produsent av både ferdigrullet ammunisjon og prosjektiler. :D Sauvestre markedsfører forskjellige typer blyfrie kuler i nesten alle relevante kalibere der iblant også mange europeiske. Når man ser på tilbudet som fås på kontinentet ...

 

http://www.sauvestre.com/?lang=en" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Edit: Gjett hvem som er importøren for Sauvestres’ produkter her i Norge? Ja riktig, Schou … når en anvender søkefunksjoner, så kommer opp … ingenting, 00 … hverken ferdigrullet eller komponenter. (Grusom) business as usual.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer interessant rund om 8,5x63 ® Reb.

 

8,5x63 er en fullstendig egen utvikling som har ingenting å gjøre med noe som 338 – 06 eller 338 – 06 AI selv om det påstås igjen om slikt i den nye utgaven av et kjent jaktmagasin …

Tidligere har 35 Whelen hylser vært utgangspunktet for hylseomforming til 8,5x63. Idag finnes imidlertid 3 firmaene som produserer ferdigrullete ved siden av komponenter,

 

Sax, http://sax-munition.de/sax-_-kjg-munition2/index-2.html" target="_blank" target="_blank,

LFB, http://www.labor-fuer-ballistik.de/de/h ... __9_3.html" target="_blank" target="_blank

Impala, http://www.impalabullets.at/catalog/1-24_de.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Noen av de «store» (RWS, Norma, etc.) skal snart følge etter siden produsenter som Blaser, Mauser, Sauer og Krieghoff, Heym har akseptert kaliberet som et av standardkaliberne.

8,5x63 Reb anvendes i kulevekter fra 158gr – 299,4gr!! Utav standardkasser med 60/61/65 cm løp. Hastighetene som nås med kulevekter fra 175 – 220gr er (mye) bedre enn f. eks. i 300WSM. Det er et kaliber vi får høre mye om i de nærmeste årene som kommer.

 

For de som er interessert (og kan tysk):

 

http://www.werner-reb.de/40680/40689.html" target="_blank" target="_blank

 

Nesten like interessant er 8,5x63R Reb for bruk i brekke- våpen. Utgangspunktet her har vært hylsen til 7x65R. Også denne kreasjonen vil mest sannsynlig få en lovende fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om det Mullins.

Til tider fatter jeg ikke at enkelte får eneimport på et merke...

 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått svar som: "Vi bestiller bare minimum 10 eksemplarer av en våpenmodell av gangen, så da må DU som kunde finne 9 andre som vil kjøpe samme våpenet i det samme kalibret før vi evt bestiller" eller "Ingen som har bruk for sånt, så det gidder vi ikke å ta inn" eller "Hva skal du med en slik ukurant kaliber? Mye bedre med en 308 win" mm.

 

Eller som en rekke samtaler jeg hadde med en importør:

"Ja, det kan vi bestille"

" Vi har lagt inn bestilling på den nå"

"Den kommer til butikken senest om 4 uker"

 

4 uker senere.

"Nei, desverre. Den har ikke kommet ennå, men vi venter den inn senest om 2 uker nå"

 

3 uker senere.

"Nei vi har ikke fått den ennå, men jeg har purret på det og leverandøren har lovt meg at vi skal få den senest om 4 uker"

 

Og slik fortsatte det i over et halvt år til jeg endelig fikk beskjed om at de aldri hadde lagt inn bestilling fordi de ikke gadd, da de tjente for lite penger på det....

 

Jeg har aldri handlet der siden og kommer aldri til å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Det virker dessverre slikt at 8,5x63 Reb fås i Europa kun sammen med R8. På Blasers nettsidene står kaliberet ikke oppført under R 93, men det går alltid an å få ekstra bestilt en sånn. Det er jeg rimelig sikkert på. Du burde finne deg en fagforhandler som er villig og fleksibel nok til å legge inn en slik bestilling hos Blaser, og videre burde du også samtidig observere egun.de. Muligheter finnes heldigvis.

 

Fant denne på egun.de! Kanskje selger han pipen alene, fordi det dreier seg om dødsbo i det her tilfelle.

 

http://www.egun.de/market/item.php?id=4891819" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

OMG kan en si da om importør på det viset.

 

RWS ladeboken har data for 8.5x63, opp til 300 grain Woodleigh kuleri den vekten hvis jeg ikke husker feil. Har ikke boken her og nå, men definitivt en interessant patron, og med R hylse så er det interessant for en si en kipplauf også.

 

Så over til the tale of the Short magnum .308 og .358 Norma Magnumene. Det startet med at Nils Kvale ville ha en Poor Mans Magnum patron basert på en M98 som var enkelt modiifsert og som gav mangnum ytelser i standrd kase med rimelige midler. Dette var i ca 1945 han begynte med det og flere andre var utpå i samme retning, mer om det lengre ute i .Kvale jobbet i fly industrien og drev bla som teknisk tegner og konstruktør. Han tenkte på at hvis en hadde en hylse lengde på en patron på ca 2.5 tommer så kunne en komme langt med en grov hylse og kompat lengde som ville gi god forbrenning og presisjon. Kvale kjente til endel andre entusiaster som også var i samme ærend , deriblant Phil Sharpe og Richard Hart.

 

Kvale lagde sin første PMM, Poor mans Magnum i en 8mm utgave, han tok .300 H&H hylsa og korta den, samt gjorde en rebatert utgave av den . Videre arbeide var litt på magasinet og kamring, ellers kunen du bruke en vanlig M98 for den patronen. De erfaringer han senere gjorde med den førte til .308 og .358 NM patronen.

 

 

.358 Patronen og .308 NM ble lagd for det amerikanske markedet, det har vært en akilleshæl for Norma i mange år da de på den tiden hadde en markedsjef som ikek helt forstod det markedet der over og det førte til at det ikek ble så stor utbredelse som de ønsket. Følgen av at patronen ble kamret i Schultz & Larsen riflene gjorde sitt til at det ble nisje patroner og produkter. Hvis de hdde blitt kamret i Remington eller en Winchester så hadde historien kanskje vært en annen en. Men det ble endel som likte de , Elmer Keith sa at " My hat is off to Norma " om .358 og .308 patronen og det var en stor hatt å tip off :D

 

 

Det han lagde .358 for var med tanke på en allsidig patron som også var for trening da den kan bruke revolver kuler ti ltrening. Det norma gjorde feil var at de brukte kuler for .358 Win i NM utgaven. Det var en stålmantleet Alaska kule som i .358 Win hastighet kanskje var en av de bedre modellene. I .NM så ble det mye splinter skader og mye lidelser og ødelagt kjøtt .

 

Det ble endel eksperimenter på tyngrew kuler som var bedre utgaver, deriblant Barnes lagde en 275 grain kule , Original, men når gamle gode Nosler PArtion kom da ble det en vendepunkt for de. Dessverre for seint, men når en får en god ladning i den med en kule bane som en .270 Win som Jens Perto brukte ble den veldig allsidig.

 

Men de beste kulene var med Woodleigh 250 grain og 310 grain, samt Swift Aframe og Barnes X . Den tok den opp i hy ytelse klasse, og ble veldig godi gruppen den var lagd for Nemlig som en spesial patron for grov bjør, elg, antiloper og med nyere kuler som 225 grain Nosler Accubond en fin fjell rifle.

 

Kommer tilbake med mer senere.

Link to comment
Share on other sites

358NM virker å være et lovende kaliber for mellom- og stor kløvvilt. Spesielt hvis en ser på dagens kuler og krutt utvalg. Er det noen produsenter som har planen til eller produserer 358 Nm idag? Nyrifler blir custom ellers en må kjøpe brukt !?

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Denne 6,5x63 Messner er et ganske imposant kaliber med god prestasjon og moro å få sett på. Ulempen er bruk av denne storvolum - hylsen til 9,3x64 som gjør Messners kreasjon til syvende og sist også til en magnum patron. Egentlig i samme retning som 6,5x68 bortsett fra at 6,5x63 Messner åpner for gode ballistiske data allerede utav en 60cm pipe.

 

Sammenligner man derimot Messners’ patron med Werner Reb sin 6,5x64 fra 1987 (CIP), så får en fort skjønne at Reb har skapt noe overlegent. Rebs standard 6,5 med basis i 270W hylsen åpner for samme utgangshastighetene eller bedre enn Messner sine. http://www.werner-reb.de/40680/40716.html" target="_blank" target="_blank Word – dokumentet 6,5 x 64 Ballistische Tablellen.doc.

Videre passer hans patroner i alle standardkasser uten at det må rettes noe ekstra. Selv ved bruk av de lengste og/eller tyngste kulene overskrider man aldri den såkalte normpatronlengden fra 84mm!

Har en lyst eller behov å få brotsjet opp sitt gammel 6,5x55 eller 57 til et 6,5 som både kan stabilisere lette og tunge (bly-) kuler og kopper/messing monos i henhold til storviltkravet er Rebs patron veien å gå. 6,5x64 Reb stabiliserer kuler fra 87gr til 160gr klanderfritt. 156gr./10,1g Norma Oryx går med 880m/s utgangshastighet og genererer 3194,5 Joule energi på 100 meters avstand!! Dette viser tydelig potensialet av denne patronen.

W. Reb har også vært den første som tok hensikt til bruk av blyfrie kuler (8mm spesialovergangskonus) under utviklingen av sitt kaliber!

Link to comment
Share on other sites

Dersom Messner`s kreasjon lades til tilsvarende trykk kan ikke Reb`s levere høyere utgangshastighet . Hylsevolumet er betydelig større i 9,3x64 hylsa(88grs H2O) mot 76 i Reb . Jeg har personlig lekt med en 6,5-06 imp og er ikke imponert . Dette var med ei 26 " LW pipe med 1-8 stigning . Har også en 6,5 Rem mag med 26" pipe som går langt utapå 6,5-06 imp med kulevekter opp til 140grs . :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dersom Messner`s kreasjon lades til tilsvarende trykk kan ikke Reb`s levere høyere utgangshastighet . Hylsevolumet er betydelig større i 9,3x64 hylsa(88grs H2O) mot 76 i Reb .

 

Tja, hvorfor gjør Messner ikke det da? Godt spørsmål ikke sant! Ja, Messners 6,5x63 (Mag) har naturligvis mye mer hylsevolum enn Rebs 6,5 og minner i denne sammenheng om 7 RUM. Liten, nesten irrelevant "fartsøkning " betales med mye mer brent krutt ... mye mer smell, mye mer rekyl pluss at denne er garantert løps - eteren av det aller beste. :D Den store fordelen blir da ganske så usynlig.

Link to comment
Share on other sites

Virker som de fleste i denne tråden er enige i at man bør promotere europeiske kalibere. Men flere av dere kombinerer europeiske kalibere med amerikanske kuler. Er det ikke like viktig å verne om våre europeiske kuleprodusenter?

Link to comment
Share on other sites

Cruiser du har et godt poeng her! Europeiske kuler mangler ofte (altfor ofte) i bildet vi tegner.

Det har dessverre med dårlig tilgang (igjen) til europeiske kuler på det norske marked å gjøre som så ofte sett før i sammenheng med rifler i europeiske kalibere ...

Det er en god tankegang til å «verne» europeiske kuler også, men først burde vi overhodet få tilgang til mange av disse. På kontinentet er tilgang til europeiske heldigvis mye, mye bedre enn her på berget. Vi blir konfrontert med et rimelig dårlig utvalg sammenlagt med de andre statene i Europa, men vi er jo «vant» til dette …

Europeisk på det norske marked reduserer seg på RUAG produkter (RWS/NORMA/Blaser CDP/CDC), også disse ikke med fullstendig tilbud. Videre lite grann fra Lapua og Sako, that’s it!

 

Bare for å gi et inntrykk hva vi egentlig skulle få kjøpt, vil jeg vise til noen av de litt mer kjente produsentene av både kuler og ferdigrullet som ikke finnes her i landet. Listen er langt ifra å være fullstendig!

 

- Brenneke, med sitt stort utvalg av både ferdigrullet og kuler. TOG(bonded), TAG (blyfri), TIG (bly+blyfri) og TUG(bly+blyfri). Ingen importør …

- Sauvestre, stort utvalg av ferdigrullet og kuler. Importør :mrgreen: er Schou, finnes ingen produkter som tilbys på nettsidene … as usual veldig kundefokussert. :wink:

- Jaguar, veldig kjente og gode blyfrie kuler. Både ferdigrullet og komponenter. http://www.jaguar-geschosse.de/" target="_blank

- Reichenberger, fint og stort utvalg i blyfrie kuler til nesten alle formål. Både ferdirullet eller som komponenter. Veldig interessant a få sett på: http://www.reichenberg-ballistics.com/" target="_blank

- Lutz Moeller med sine fremstående MJG kuler både ferdigrullet eller komponenter. http://lutzmoeller.net/" target="_blank

- Wolfgang Romey, mange sjeldne kalibere (Afrika) ferdigrullet. http://wr-munition.com/wolfgang-romey-munition.html" target="_blank

- Sax, KJG ferdigrullet og komponenter, også mange sjeldne kalibere. http://sax-munition.de/sax-_-kjg-munition2/index.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

- Brenneke, med sitt stort utvalg av både ferdigrullet og kuler. TOG(bonded), TAG (blyfri), TIG (bly+blyfri) og (bly+blyfri). Ingen importør …

 

Min tidligere nabo har 3 døtre ved navn Ellen, Ellie og Ella. (Det er sant for pokker) Mulig de har noe samarbeid med Brenneke og kan starte import av TOG, TAG, TIG og TUG

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha, den er topp! :-) Ja, man burde vel ta det derfra. Humor er det når man ler til tross for omstendighetene ...

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ørlitet utvalg, men det finnes minst overhodet noe. :D Flere produkter fra flere produsenter (se ovenfor) er absolutt ønskelig i fremtiden. Vi vil også gjerne ha litt mer å velge imellom, det er vel forståelig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Riflepatroner, kalibere fra Storbritannia og deres egenskaper har jo dessverre nesten ikke blitt behandlet i tråden eller veldig stemoderlig. Store patroner med enn enda større historie! Våre eksperter for britiske kalibere her på forumet ville eller kunne ikke bidra med noen forklaringer. Dette er rett og slett synd siden det fortsatt finnes såpass mange interessante kreasjoner.

Jeg derimot vet at det er mangel av produsenter til ferdigrullete britiske og prøver å lindre «smertene» … :wink: Mest hører man i denne sammenheng om Kynoch og Wolfgang Romey som fortsatt produserer noen av de «raringene». Gode og gledelige nyheter nedenfor for alle som elsker alt fra 375H&H opp til 600NE, flanged eller ikke.

 

Se her LFB har noe å tilby: http://www.labor-fuer-ballistik.de/de/h ... __375.html" target="_blank" target="_blank

 

Der er her det begynner og går videre tom. 600NE! Ferdigrullet med SP eller FMJ.

Link to comment
Share on other sites

.308 NM har jeg dessverre ikke personlig erfaring med, har noen hylser som er formet om til .358 NM, og lada en gang en 308 nm hylse i en 300 win mag diesett og deretter avfyrt i .300 win mag kammer. Resultatet ble :oops::oops: og veldig Imp hylse bryst og deretter hals på den.

 

Nærmeste er .30-338 som jeg ahr prøvd og det var en hendig patron med god presisjon og rifla var veldig god og stabil også. Følelsen av den rifla i bruk var mer som en god M67 bane rifle og skyteegenskaper deretter.

 

 

Synd at Tonehim kulene ikke er i produksjon lenger, han hadde mye som hadde passet i de nye patronene som duker opp. Men deter alltid andre alternativer utpå- Personli skulle jeg ønske at Norma lagde en trio av kuler som var eksakte like i utseende, og deretter senka prisene såpass at flere kunne ha nytt godt av de .

 

England med sine klassikere er et helt eget mråde. De lagde mye tunge for vekta kalibre som .400-350 som var standard med 310 grain, 20,1 grams. og .333 Jeffery med 300 grain og 250 grain kuler. Begge varianter i Fl og vanlig hylse. Interessante, de lagde også lettere kuleri vekter som 300 grain i .404, men der tok de en kule med kobberspiss som fragmenterte sakte på lange hold, men så var det de som tok sjanser, for store sjanser og kula fikk dårlig ry. Tonheim lagde en 300 grain kobberkule i .404 og jeg skjøt noen esker v den, og det var kulebane omtrent som en .30-06 med 180 grain spitzer.

Link to comment
Share on other sites

Ja 308NM og 358NM, to veldig interessante og gode (europeiske/norske) patroner hvis man legger merke til det som blir skrevet og fortalt. 358NM virker å være nesten for kraftig for europeisk jakt bortsett fra elg, særlig store, tunge kronhjort bukker og selvfølgelig farlig vilt.

@Mullins:"Men de beste kulene var med Woodleigh 250 grain og 310 grain, samt Swift Aframe og Barnes X . Den tok den opp i hy ytelse klasse, og ble veldig godi gruppen den var lagd for Nemlig som en spesial patron for grov bjør, elg, antiloper og med nyere kuler som 225 grain Nosler Accubond en fin fjell rifle." 225gr AB kunne i så fall virkelig være den beste veien å gå i henhold til våre behov.

 

308NM er for meg personlig den mest interessante kreasjonen, fordi den ligger ved patrongruppen med den mest intense konkurranse. Den må kjempe mot slike «kjendiser» som f. eks. 300WM, 300WSM osv., osv.!

Det man får man lese om 308NM ofte er at (veldig) mange synes at patronen er bedre enn f. eks. 300WM pga. bedre design, vil si fornuftig lengre hals og bruk av mindre krutt for samme ytelse, prestasjon.

Velkjente Chuck Hawks anmerker: “The reloader will find that the .308 Norma will handle bullets heavier than 180 grains every bit as well as (or better than) the .300 Win. Magnum, and considerably better than the new short .300 WSM and .300 Rem. SAUM cartridges. Due to its combination of standard length, a longer neck than most of its competitors, and excellent Norma brass, the .308 Norma Magnum may be the all-around best .300 Magnum cartridge for the dedicated reloader”.

 

Det var stor synd at Norma hadde en såpass dårlig markedsføring når 308- og 358NM lansertes på markedet i 1950/60- tallet. :( 308NM utmerker seg som jakt- og langholdspatron og skulle egentlig være det naturlige valget hvis det dreier seg om 30’ magnum kalibere. Selv har jeg en veldig fin rifle i 300WM som får en kaliberbytte til 308NM, så fort løpet er utslitt (tar ikke mer lenge vil jeg anta) :wink:

Link to comment
Share on other sites

308 NM er nesten helt lik villkatten 30-338, som Jørund Lien hadde i sin opprinnelige "snauflaterifle". Den virker mer velkomponert og velproporsjonert (og MYE penere, men så var det dette med smak og behag da) enn 300 Win Mag. De praktiske fordelene, i forhold til WinMag'en, er nok marginale - men den ligger heller ikke noe etter, heller ikke med kuler på 200 grains (kanskje på 220 grains og tyngre også (!), jeg har ikke prøvd). Dette skyldes at slike kuler må settes så dypt i WinMag'en, at en bruker opp det marginalt større volumet.

 

Nils Kvale lanserte uttrykket "capacity load" om 308 NM, og Phil Sharpes 7x61. Det skulle, i følge Kvale, være den patronstørrelsen der en fikk den maksimale praktiske ytelsen for den aktuelle kulediameteren. De som konstrukerte WinMag, vil selvfølgelig påstå at deres patron er på denne grensa, Weatherby sa sikkert det samme om sine osv.. Men NM yter det samme som WinMag, med ca. 4 grains mindre krutt - og mindre krutt betyr litt mindre rekyl, og hvertfall litt mindre løpsslitasje.

 

I et av de første nummerne av "Våpen" (lenge før bladet ble "Våpenjournalen"), svarte Erik Braathen på et spørmål fra en leser, som hadde forlest seg på USA-ianske våpenblad. Vedkommende innsender mente 264 Win Mag var et framifrå kaliber, som langt overgikk vår sidrumpede 6,5x55. Braathen viste til at med samme kulevekt og krutt (MRP?), ytet 264'en bare noen få lusne m/sek mer enn 6,5'en, med 50 % større kruttladning. Og han spurte: "Hvor ble det av alt kruttet? Jo, det brant opp inne i den store hylsa".

 

Eirik Moen ("Etterbrenner") gjorde et forsøk med diverse 6,5-ere over 55-en. Han fant at alle sammen var lunefulle, trykket var høyt, og spratt over grensa med et grain mer, eller noen grader endring i temperatur. Av de store 6,5-erne var det faktisk 6,5x68 som oppførte seg sånn noenlunde anstendig. Det skulle tyde på at "capacity load" for 6,5 ligger omtrent på nivået til 6,5-06, eller evt. 6,5-284.

 

De som vil, kan sette opp et diagram over kruttmengde (x) og hastighet (y) for forskjellige 30-kalibre, opp til løpseteren 30-378 (er det kommet noe enda verre og mer potensielt farlig fra Junaiten?), og se om det ikke kurven etterhvert flater ut. "Capacity load" blir, i tilfelle, der bøyen på kurven er mest markert.

Link to comment
Share on other sites

.308 NM er i grunn en standard hylse utgave av .300 H&H med sin moderate lengde, lange hals gode hastighet og utmerkete presisjon for en fin hendig patron.

 

Interessante er jo Kvales sin første patron som var 8mm PMM,basert på nedtrimmet .300 HH hylse, rebatert krave 8mm kule for å bruke en litt modifisert M98 for å gi en ny bruk til rimelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje går jeg for langt ut her, men det virker slikt at Nils Kvale og Werner Reb har ganske mye i felles. Sammenligner man deres fine produkter, så ser man fort at begge to ville skape patroner med veldig høy ytelse/prestasjon gjennom bedre design basert på velprøvde basis hylser. Forbedret design gir muligheter til høye hastigheter/anslagsenergi med mindre krutt, fornuftige hylselengder og et meget bredt spektrum av anvendelige kuletyper. Presisjonen av deres skapninger er uansett upåklagelig.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her er litt fra Reimer Johansen og hans rifler , deriblant den berømte 9,3x70 DWM som ble lagd i 1930 årene og som Gøring benyttet . Siden var den glemt i mange år til Harald Wolf bygde en rifle og skrev om den på en slik måte at den skaper en form for ha begjær som få andre skribenter har lagd . En smekker hendig langløpet rifle , 26 tommer som han skrev om . Det at han i tillegg bygde rifla gjorde det ikke bedre :mrgreen:

 

http://www.johannsen-jagd.de/data_de/pr ... mmanie.pdf

Link to comment
Share on other sites

Fin og informativ link! Ja, Reimer Johannsen byr på veldig mye godt. Både custom- og standard jaktvåpen pluss et enormt utvalg vedr i alt av ladeutstyr.

Blir det en revitalisering av den "sinnsyke" 9,3x70? Har jo overflødig ytelse/prestasjon i massevis.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg ville anbefalt deg å kjøpe, se her: http://www.deva-institut.de/wiederladebuch-24.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Devas' ladeboka med masse data også for 6,5x57R, og/ellers bør du finne deg reloading - boka/data fra RWS.

 

Reimer Johannsen har også mye litteratur/manualer på sine nettsider vedr. hjemmelading av 6,5x57R fra forskjellige produsenter.

 

Videre finnes da noen beskrivelser angående 6,5x57R på side 7 i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Ja men det blir bra, takk skal du ha. Sattser på å finne en mild og fin ladning som går bra. Den skal kunn brukes på rådyr. Har ladet mye før, både til revolver og rifle, men etter å ha samlet opp en del ammo etter et langt liv i Kongens klær så har jeg så jeg klarer meg lenge.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg veldig glad, og det en dag for Kristi Himmelfart! :D På det amerikanske forumet LRH fikk jeg lese og bekreftet at «Berger Bullets» jobber intenst med utviklingen av (en) longrange kule® for 8mmS/323’.

Da er det snart ikke mer noe nedsettende og ufortjente prat å finne om at det mangler gode kuler for å utnytte potensialet til kalibere som 8x68S eller 8mmRemMag. Da skal snart komme mange, mange andre wildcats på markedet som f. eks. 8mmS/26 Nosler og liknende, og hva det betyr for utbredelsen må jeg vel ikke forklare. Med omvei USA får vi våre egne gode oppfinnelser tilbake, fordi de kan markedsføring og lytter til ønsker av sine internasjonale kunder. Da blir det en mer enn vel fortjent fremtid for 8mmS som spesial langholds – kaliber også. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg ville anbefalt deg å kjøpe, se her: http://www.deva-institut.de/wiederladebuch-24.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Devas' ladeboka med masse data også for 6,5x57R, og/ellers bør du finne deg reloading - boka/data fra RWS.

 

Ingen dårlig idé, men utgave 5 er utsolgt, trykkes ikke opp i påvente av nr 6, og

 

Die Veröffentlichung der 6. Auflage ist für Ende 2014 geplant.

 

Meeen... Ved årsskiftet 2014/13 sto det juni 2014, og på denne tiden i fjor sto det Ende 2013. Og jeg som trodde "die Biffken" alltid var så presise? ;-):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Die Veröffentlichung der 6. Auflage ist für Ende 2014 geplant.
Meeen... Ved årsskiftet 2014/13 sto det juni 2014, og på denne tiden i fjor sto det Ende 2013. Og jeg som trodde "die Biffken" alltid var så presise? ;-):mrgreen:(Rettet sitatet. Jegermeistern.)

Ja du har helt rett, "Biffkene" har tatt over ganske mange attituder fra sine naboene i Nord. :mrgreen: Men snart må dem vel printe mange nye ekstrasider for de 8mmS versjoner som kommer fra USA og behøver ladedata. Masse arbeid for DEVAs eksperter og andre som driver med data for hjemmelading. Det blir gøy å observere. :D

Link to comment
Share on other sites

8mmS Mazon, 8x60S , 8x64S Brenneke, 8x70DWM S, 8mx57IS, 8mm Rem Mag S , 8x68S , og mange andre som er glemt i tåkehavet av krutt røyk gjennom årtiene fra 1888 og fremover. Ser ut som en ny verden for fine patroner som fortjener det lille ekstra. Ja og 8x61 Norsk Tung S også er på den lista.

Link to comment
Share on other sites

8mm Rem Mag på 1000 yards: http://www.youtube.com/watch?v=vFfcYXPzJCg" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hvem sier at det finnes ingen gode kuler til 8mmS/ 323'? Denne skytingen har blitt foretatt med "vanlige" Accubond jaktkuler. :D Forresten, 8mmRM utvikler like mye energi på 500m enn hva 308W utvikler ved munningen ...

 

I nær fremtid når Berger Bullets og Nosler skal lansere skreddersydde 8mmS/323' longrange – kuler blir distansene skikkelig lang. Jeg sier bare 8x68S og 8mmRM! Ingen grunn til å frykte 30’ eller 338’! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Speer lagde for mange år siden, 275 grain kuler i 8mmS . Charles Askins brukte de i 8mm Rem Mag og 8mm.404 villkatt som han brukte mye på endel jakt verden over.

 

En god skribent som skrev bra om mye slags jakt på farlig vilt.

 

Woodleigh sine 220 grain kuler i 8mm S ser også lovende ut , men for de kraftiger er nok Swift en av de beste, eller Accubond.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte akkurat et våpen fra tysk våpenprodusent, i et tysk kaliber. Nemlig Blaser R8 i 8x57 JS, og er meget fornøyd over de treningsskuddene jeg har sendt ivei. Tidligere var våpen i .308, og 30-06. Har igjen .308 pga det er et arvegods.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Da traff du et meget godt og solid valg. Takk for at du delte dette med oss andre. I fremtiden får du deg en unik sjanse å finne på den perfekte komboen. ;-) Nemlig i tillegg med fantastiske 8x68S og nye 8,5x63Reb. Da er du utstyrt for nesten alle typer vilt på alle kontinenter. :-) Hold oss oppdatert, blir spennende!

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel 7.62×25mm Tokarev en stusselig pistol patron (mindre diameter enn 9mm omtrent samme kraft?)..ei heller har jeg sett den i noen rifler tilbruk for jakt

og samt skal det vel nevnes at det er en Russisk patron og passer vel ikke inn her med tanke på trådens navn Europeiske Kalibere

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...