Jump to content

BUKKEJAKTA 2013


Conibear

Recommended Posts

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ikke så godt forberedt i år. Ferie, mye skyting, og mygghelvete (mygg, knott, klegg og ca. 400 andre sorter jeg ikke kan navnet på) har holdt meg unna jaktterrenget, og jeg har kun sett noen få geiter og et par elg på turene mine tidligere i sommer. Hadde også tenkt å "drite i" den tidlige bukkejakta pga. mygg og varme (kjøtthåndteringsproblematikk)...

 

Men akk, disse lystene. Lørdags eftan tok lysten overhånd og sekk ble pakket, børse gjort klar og ammo linet opp. Opp 0400 og stiger ut av bilen framdeles i mørke, dette blir good shit...

 

Det har jo vært diskutert opp og i mente hvor "godkjent" det er å skyte bukk på jorder, og ikke minst hva slags bukk man bør skyte - for ikke å snakke om hva slags bukk det er karslig å skyte, og selvsagt hvor det er karslig å skyte den. Men tilfeldighetene rår.

 

Jeg har rifla i nevene, tofot utslått (det bråker å slå den ut) og smyger oppver en skogsvei mot jordet jeg har tenkt å postere en stund ved. Det er ikke store åkerklatten, men en av de meget få åpningene i dette terrenget som er mer enn haglehold store. Jeg har valgt å starte her.

Erfaringsmessig er dyra ofte ute i grålysninga, og jeg går så stille jeg kan, og scanner alt jeg ser, og særlig der jeg vet dyr ofte kan gå, før jeg går et par skritt - der står et rådyr! Et halvt skritt tilbake, ned på kne og kikkert opp - Leica moment? Det er nesten mørkt, og kikkerten, uansett hvor dyr, skarp, og alt mulig - bekrefter bare det jeg trodde - det er et rådyr...

 

Jeg skal videre og forbi, men det KAN være en bukk? Ikke er den stor, og ikke har den store horn, trolig er det faktisk ei geit? Jeg blir sittende på kne, sikter på den - knestående er noe vinglete greier ja.. Måler avstand: 135m.

 

Det er "ny" rifle som er med idag: Hansen enkeltskudd i 7mm WSM, toppet med March 3-24x42 - ut kommer 168grs Barnes LRX for anledningen. For å slippe tvil om bly i kjøttet og alt det der. Og for den har pålitelig dybdevirkning på større vilt - har jeg lest.. Rifla er verifisert i alle ender med Berger 180gr VLD, Barnes har jeg skutt 7 skudd med, og har gitt meg selv 300m som absolutt maks.

Men "rådyret" har ihvertfall baller, da har de ofte horn også! Det har gått 17 minutter og er betydelig lysere - pulsen stiger og jeg sikter igjen, nei, vi skyter ikke rådyr i fua her på sørlandet. Jeg ender opp sittende sammenkrøket, albuer på knær, med tofoten stående på sekken, det later til å være høyt nok. Og stødig nok.

2FAEB5D9-4584-4C37-B10C-B21EA6FDAFEE-2112-0000027A96DCBB2B_zps283d9927.jpg

 

Han går og surrer og spiser, og Marchen som nå står på 10-12x viser tydelig et par nevelange horn der imellom øra, og jeg bestemmer meg for å skyte ham. Jakt er jakt, og det er god forvaltning å skyte spissbukker - ikke mye å skryte av, men god mat og ØKH blir fornøyd. Men han vil ikke vise bredsida og jeg får vente en stund til. Følger ham nå, og det vil smelle "automatisk" når det er nok skulder bak trådkorset - Bang! Jeg ser ham klappe sammen gjennom røyken fra demperen. Mmmmm - deilig. Jeg ser ham ikke lenger, men han er nå der. Var redd for å miste litt knall og fall effekt med ei mere solid kule, skuddplasseringen er nok det viktigste - jeg driter i ødelagte boger og skyter etter sammenføyingene mellom skuldre og rygg. Mellom hjertet og ryggraden gikk denne kula, høyt nok til å pulverisere 2-3 rygghvirvler, lavt nok til fjerne alt av blodårer til og fra hjertet. Bogen på utgangssida er praktisk talt av, det er ca. 7gram spiselig kjøtt på den. Tror ikke jeg skal bekymre meg mer om kula er for hard :roll:

 

Meen, er det fler? Han drev og kikket seg rundt, så jeg rasker med meg sekken og stiller bortover jordekanten, vil ikke sitte i tråkket, legger meg bak rifla i gresset - er noe bringebærris som bråker, faen, men vi får se.

10-15 minutter, så kommer ei geit utpå, just der jeg satt og skjøt - og hun er vel 50m utpå når det også kommer et kje. De beiter seg bortover mot meg, og jeg ser på dem en stund før jeg bestemmer meg for å gå og hente bukken. De forsvinner i full galopp.

0716CD09-C44F-4F8E-A9AC-924B8BCC7D3B-2112-0000027AA1130B83_zpse37abdf2.jpg

 

Nå får vi se hvor sekstaggeren bor hen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaut bukken min med 156 grain Lapua Mega i 6,5x55.

Skuddet gikk skrått inn i knoken i den ene bogen,og ut av ribbeina på andre siden..Bogen med inngangshullet ser ut som den er truffet av granatkaster..Første hjorteviltet mitt med Mega.Har alltid brukt diverse ammo fra Federal..

 

Tror jeg evt skal undersøke bruk av homogene kuler,og satser på å komme igang med lading til vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaut bukken min med 156 grain Lapua Mega i 6,5x55.

Skuddet gikk skrått inn i knoken i den ene bogen,og ut av ribbeina på andre siden..Bogen med inngangshullet ser ut som den er truffet av granatkaster..Første hjorteviltet mitt med Mega.Har alltid brukt diverse ammo fra Federal..

 

Tror jeg evt skal undersøke bruk av homogene kuler,og satser på å komme igang med lading til vinteren.

 

Har hatt god erfaring med Mega ifra tidligere, men skuddplassering er "alfaω".

Jeg skjøt en 6 tagger,10. etter en lang smygjakt i skogen, den beita ifra meg og måtte skyte før den gikk inn bak noen trær, det ble mye skrått inn langt bak ene bogen og ut foran den andre, sikta høyt så tok ryggen. Alikevell ble det stygt, mye beinsplinter.. nr 2 datt morgenen 11aug. Sideskudd på 30m, høyt bak bog tok ryggen der også. Pent slakt, 4 skikkelige tagger, samt to små søte i bakkant..tar man i litt så blir det 6 taggar.. :P Begge gikk rett ned.

 

Edit..M67, hvordan er March siktene i dårlig lys? Selv om din har "bare" 42mm åpning, hvordan er den mot t.eks sammenlignbare Zeiss, Swarowski, eller Leica ? :) Kostbare sikter, så de bør jo være skikkelig bra. :?:

Link to comment
Share on other sites

Etter en lite givende første helg lurer jeg litt på hvor mye sau har å si for jakta?

Vil rådyr sky et område med mye beitedyr/sau?

 

Har riktig nok sett 1 spor etter rådyr, og tror jeg gikk på et dyr i skogen på vei til post men det var for tett skog til å identifisere det selv om det bare var 10 meter unna.. Men har sett et hundretalls sau :roll:

 

Jeg har lurt på det samme som Greb, er det noen som har noen kvalifisert eller ukvalifisert synsing om dette?

Link to comment
Share on other sites

Synsing rundt beitedyr(først og fremst sau) og rådyr:

 

Virker som rådyr og sau går i de samme områdene, selv om jeg ikke har sett sau og rådyr på samme sted samtidig. Har blitt langt færre beitedyr siste åra, uten at jeg kan si å ha sett at det har påvirket rådyr-bestanden i noen retning.

Men når gaupe-bestanden går opp, derimot...

 

PS: Ikke veldig erfaren rådyrjeger, men er ofte i utmark.

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg få gratulere de av dere som har skutt bukk. Et par tre av de er riktig så gilde. Så igjen gratulerer.

 

MEN

og ikke minst hva slags bukk man bør skyte - for ikke å snakke om hva slags bukk det er karslig å skyte, og selvsagt hvor det er karslig å skyte den. Men tilfeldighetene rår.

Tilfeldighetene rår ikke om man driver et minimum av selektiv avskytning.

Jeg har en enkel avskytningspolitikk. Jeg knerter den aller størst bukken i jaktområdet mitt. Er ingen skytbare, ja da får de gå til de blir skytbare. Det fungerer veldig bra og er enkelt å huske. Gir ikke kjøtt i fryseren og staslige gevir på veggen kontinuelig, men det gir seg utslag i noen gedigene oppsatser en gang i mellom.

 

Helt klart at man har forskjellig syn på hva man kan kalle bukk

Hadde ikke vært i nærheten av å vurdere denne pinglebukken på bildet under som skytbar, for dette var ikke rare greiene. Bare tull etter mitt syn, men jeg registrerer jo at det er forskjellige motiver for å jakte bukk.

0716CD09-C44F-4F8E-A9AC-924B8BCC7D3B-2112-0000027AA1130B83_zpse37abdf2.jpg

 

Nei dette var ikke bra.....er mitt syn

Link to comment
Share on other sites

Bestekompis Bjørn med enorm bukk i dag tidlig. I følge en erfaren gevirdommer kunne det være ny norgesrekord, men selvsagt vanskelig å si da vekt av skallen og hvor porøst selve geviret er spiller stor rolle. Skaut sjøl en gullbukk i går, og den så ut som en dverg ved siden av kjempen :P

Se bilder på bloggen

Link to comment
Share on other sites

Castor. Aktiv forvaltning kan også være å spare storbukkene og plukke ut de minste spissbukkene. Så kan man skyte storbukken når den har gjort jobben og er over toppen. Slik drives en aktiv avl i bestanden. Nå kan man vel hevde at skarvdyrene dauer uansett her i Norge. Men å henge seg opp i at en har skutt en liten spissbukk er jo i så fall unødig. :winke1:

 

Tor Ola, det var en skikkelig rugg ja. Spent på poengsummen på den.

Link to comment
Share on other sites

Castor. Aktiv forvaltning kan også være å spare storbukkene og plukke ut de minste spissbukkene. Så kan man skyte storbukken når den har gjort jobben og er over toppen. Slik drives en avl i bestanden.

 

Det er vel gjerne en slik forvaltningsmodell man etterstreber å følge dersom man vil at de dyrene som beviselig bærer på de beste genene skal få spre de til de er på retur. Å skyte dyrene som beviselig er størst, og fra naturens side er best skikket til å føre bestanden videre, for deretter å åpne opp for de dårligere bukkene som i de aller fleste tilfeller ikke får muligheten til å parre seg, blir hvert fall i mine øyne "feil"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Castor i lovdataen står det voksen rådyrbukk, og i mitt syn er ikke en liten spissbukk som mest sansynlig er litt over 1år gammel en voksen rådyrbukk... Blir alltid krangel om dette, men på elg har man kalv,kvige/stut/1.5åring og så blir elgen voksen.........

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel voksen rådyrbukk definert som hornbærende? Da er vi alle menn forskjellig utrustet både pga gener og alder.. Om de er små eller store må være smaken og den enkeltes jegers suverene rett å avgjøre.

 

Denne har horn, så da synes jeg ikke det er spesielt passende å "disse" en annen jegers opplevelse som deles med oss andre.

 

Gratulerer med liten bukk! Bra skutt :-) den smaker nok perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Kort oppsummering fra et sted i Hedmark.

Har nå vært ute 2 1/2 dager og enda ikke sett bukk...

Så tilsammen 4 geiter, 3 killinger, 1 hjortekolle og sikkert 10 elg, men ikke en eneste bukk... :trist::-(

 

Har gaupene, ulvene og tjuv-jegerene kommet meg i forkjøpet.. :?:

 

Tar nå en kort pause og får tid til ettertanke, da jeg jakter et sted det normalt er brukbart, men har sett de siste årene at det blir dårligere og dårligere... :(

 

Kjipt... da dette er noe man ser frem til i ca 10-11 mnd...

Link to comment
Share on other sites

Etter en lite givende første helg lurer jeg litt på hvor mye sau har å si for jakta?

Vil rådyr sky et område med mye beitedyr/sau?

 

Har riktig nok sett 1 spor etter rådyr, og tror jeg gikk på et dyr i skogen på vei til post men det var for tett skog til å identifisere det selv om det bare var 10 meter unna.. Men har sett et hundretalls sau :roll:

 

Rådyr er generelt sett lite glad i mye lyd rundt seg.

Min erfaring er at som oftest holder rådyrene seg unna flokker med beitedyr som f.eks sau.

De skyr ikke langt unna dem, men de foretrekker nok å være noen hundre meter borte fra breking og bjelleklang.

Selvsagt finnes det untak.

 

Når det gjelder hva slags bukk som er ok å ta ut eller ikke, så mener jeg at det generelt ikke spiller noen rolle.

Skyt den bukken du vil og som DU har glede av å skyte.

Ung, gammel, liten eller stor.

 

Dersom du først og fremst jakter pga jaktopplevelsen og kjøtt, så skyt gjerne unge bukker.

Er du veldig opptatt av store trofeer, så spar de unge og ta bukkene når de er på topp.

Dersom du setter pris på å skyte gamle og erfarne bukker, så sparer du dem til de har kommet godt på retur.

 

Dersom du tror at du kan styre genene på rådyrstammen din med målbevist avskyting, så lever du i drømmeland.

Eneste måten å få store trofeer på, er å spare bukkene til de er så gamle at de er på topp. Og så får du håpe at de bærer store trofeer når de har kommet dit.

Det er absolutt umulig å styre hvilke gener som går videre i en vill rådyrbestand.

For det første har ingen peiling på hva slags gener den enkelte geit fører med seg.

For det andre kan bukken tilfeldigvis bære dårlige horn akkurat det året pga en skade, sykdom eller mangel på næring i den tiden hornet vokste.

For det tredje vandrer det stadig inn nye bukker i terrenget som både kan "forbedre" eller "forringe" rådyrstammens gener for store trofeer i "ditt" område.

Er heller ikke nødvendigvis den bukken med "best" trofe gener som får parret mest geiter.

Link to comment
Share on other sites

Etter 3 år med uten bukkejakt fekk eg endelig mulighet og tid i år og dro ned til telemarks dype skoger i helga. Vi var 3 stk som har jakta mykje sammen både på hjort og rådyr. Vi har vert priviligert og fått dyr kvart år vi har jakta der sammen, så optimismen var stor da vi la ut på jakt premieremorgonen. Vi satt alle ved forskjellige brunstplasser, men ingen bukk å sjå eller høre. Etter eit par timer søvn, dro vi videre til eit nytt terreng med hytte midt i terrenget. Der hat vi også hatt god uttelling tidligere og optimismen steig på nytt da vi plasserte oss over eit større område.

 

Eg fekk posten ved eit nytt hogstfelt. Det eg ikkje viste var kvar brunstgropene var i forhold til denne sjølv om Anders hadde forsøkt å forklare meg det før vi skilte lag. Vi satt oss ut i 16.30- tida, men det var også her lite liv i skogen. Når klokka bikka 20.00 hadde eg begynt å miste trua, og tenkte eg ville ta ein liten runde på veg tilbake til hytta for å sjå etter groper. Da eg hadde gått 30 meter fra hogstfeltet hører eg eit bjeff inne i tetta ca 150 meter ifra meg. Eg stivna til og fant fram fløyta (citrcall- hareskrikfløyte vel og merke). Det var dårlig med skytemuligheter der eg stod, men satte meg rett i knestilling for ikkje å støkke dyret. Eg blåste eit par ganger med kontaktlyd og fekk umiddelbar respons. Etterkvart skimter eg bevegelse mellom trærne og adrenalinet var på plass for første gang i haust :P (DEILIG) I kikkerten kunne eg skimte geviret og trudde det berre var ein bukk. Etterkvart kom bukken nærmare for å inspisere. Eg fortsetter med kontaktlyd. Plutselig bråsnur den på ca 50 meter i tetta. Da slo eg om på hetslyd og bukken snur tilbake igjen. Like etter skimter eg enda eit dyr, ei geit.

 

Så begynner katt og mus- leiken som skulle vise seg og å vare i nesten tre kvarter. Eg veksla mellom kontakt- og hetslyd og geita var inne på ca 20 meter fleire gonger med bukken like bak. Like fort sprang dei tilbake igjen heilt til eg blåste i fløyta. Midt i seansen kom eg på eit tips som eg hadde sett Clausen gjere på youtube, å grave i mosen. Begynte med det, og bukken blei fullstendig gærn. Kom som eit skudd fram igjen for å sjekke ut rivalen, men snudde før eg fikk han i den åpne glenna som eg hadde skuddsjans i. Dette repeterte seg sikkert 20 ganger før geita kom inn i glenna. Da dro eg opp rifla og satsa alt på at geita skulle føre ho inn i åpninga, og det var det siste han gjorde :)

 

Min desidert største jaktopplevelse var eit faktum og eg kunne endelig puste normalt igjen. Har aldri opplevd ei slik spenning verken på brølende hjort eller på reinjakt. HEILT RÅÅTT!!

 

Som du ser på bildet måtte eg plassere skuddet i nakken da resten av kroppen stod bak ett tre. Utgangen snitta bogen på andre sida. Følte meg likevel sikker på skuddet da eg satt i knestilling med reim og holdet ikkje var lengre enn ca 40 meter

 

 

RnoxbUVS.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ble en bukk på lørdagskvelden. Den kom sammen med en geit. Fikk akkurat tidsnok øye på dem da de passerte postplassen min. Lot skuddet gå og bukken falt i smellen. Brukte kaliber 243W som var ladd med Sako Hammerhead. Veide den i dag og vekten visste ca 15kg. Var en 5 tagger med grove perler. Bilde kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Ang: Rådyr og beitedyr - satt å så på to kje og ei gjeit som beita ca 100 m fra noen kviger i går. De beita på ei hogstflate og rådyra så ikke ut til å bry seg. Så desverre ikke noen bukk, så kanskje den er særere på hvem den har selskap med;)

 

Jeg vet det relativt tett med kviger og også noe sau i området jeg satt, de holder seg rundt en saltstein der.

 

Når det gjelder disse kvigene så tror jeg det var at rasen Herford, de er store og mangler totalt respekt for mennesker. I min oppvekst pleide kyrne å vise tegn til å ville vike. Disse kvegene stampet i bakken og nektet å bevege seg. Jeg gikk en vid sirkel utenom:)

Link to comment
Share on other sites

En krangler ikke med sånne, vil ikke de flytte seg så flytter vi oss :?

 

Det jeg har funnet ut om rådyr og beitedyr er at de ikke vil gå på innmark der storfe har gått; kanskje de ikke liker kubæsj i maten eller det blir for opptråkket/gjørmete? Sau tror jeg ikke de bryr seg videre om, har sett rådyr gå i saueflokken på innmark og beite.

 

Ingen vits i å poste på bukken i går og i dag her ute, det regner som f... og rådyr er som folk flest-de liker å være tørre!

Link to comment
Share on other sites

men jeg registrerer jo at det er forskjellige motiver for å jakte bukk

Det er forskjellige motiver. Et er felles, og det er lysten til å jakte. Uansett så er vi vel enige om å være uenige - man kan heldigvis være uenige uten å være uvenner.

 

Jeg har fått med meg mange versjoner av "rett" forvaltning av hjortevilt, rådyr og elg og wtf. Man er uenige om hva man skal oppnå - noen vil ha kjøttproduksjon, noen vil ha store bukker, noen vil ha mange dyr, osv. Og innad i hver leir er man uenig om hvordan man skal oppnå det.

 

For gud-faens mange år siden fikk jeg hundkjeft av en lokal JFF-pamp for å skyte ei rype som satt på bakken, det var innmari usportslig. Et sted jeg jakter er det forbudt å skyte store bukker - der skulle du ha vært Castor :wink:

Det er rett og slett umulig å gjøre alle til lags.

 

At man ikke skal skyte spissbukk hadde jeg faktisk ikke fått med meg, greit nok at den ikke er fullvoksen, men det er nå 100% vanlig og normalt å skyte spissbukk. De er kjønnsmodne, og de har horn, dog små. For å ta analogien med elgen, piggoksen er heller ikke fullvoksen, men den er "okse" ikke kalv? Spissbukken er heller ikke kje. Forøvrig skyter jeg kje når rådyrjakta begynner, kje så det koster etter - med de vinterene vi har her så kreperer halvparten uansett om vinteren, og da har jeg ikke dårlig samvittighet for å skyte dem om høsten. Geit prøver jeg å unngå å skyte - men selv det er i strid med hva noen mener om rådyrjakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

rådyr og beitedyr er at de ikke vil gå på innmark der storfe har gått

Både sau og storfe skyr jo selv beitet der de driter mest. Her er det vinterstid vanlig å se rådyra spise av samme rundball som hestene (samtidig gjerne), de hopper over gjerdet, eller kryper under. På beitet går de mellom hestene, og sauene - men ikke så ofte sauene, for de går på et langt mer kummerlig beite - og rådyra kan i motsetning til feet velge, de hopper der de vil. Bjellene kan irrritere hvem som helst, men jeg tror ikke dyra bryr seg allverden om det heller.

 

Er det dog 100-vis av sauer, eller rein, så eter de gjerne ned beitet så rådyra ikke gidder å gå der, men finner bedre beite andre steder.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg nyter virkelig denne tråden pga. bildene og historiene. Å dra inn moralske betraktninger og bestandsregulering gir en dimensjon til, men jeg håper det ikke utarter seg.

 

 

 

Kjapt om forvaltning:

 

Man må vite hva man har før man kan drive meningsfull forvaltning. Ikke mange vet hva som beveger seg i terrenget. Det krever avansert (etter norske forhold) viltpleie å ha kontroll på dyra i terrenget samt at dyretrekk kan komplisere dette.

Deretter må man, som M67 påpeker, være enige om hva man vil oppnå. Mest kjøtt, størst dyr, naturlig fordeling mellom kjønn/aldersgrupper.. Mange filosofier der, her er målsetningen fra "mitt" viltforvaltningslag (uten at jeg har sagt noe om mitt synspunkt på målsetningen)

 

Forvaltningen skal legges opp slik at det på tilgjengelig beite for hjort blir en størst mulig produksjon og et størst mulig kjøttuttak.

 

 

Så har vi gjennom oppdrett og forskning på hjortedyr funnet ut at å påvirke genetikken til viltlevende rådyr ikke er praktisk mulig. Selv i kontrollert oppdrett er det vanskelig nok. Det som begrenser bestanden, slaktevekt og gevir generelt er tilgang på for (spesielt første leveår) og alder. God tilgang på for og nok tid til å vokse opp ender generelt opp med trofedyr.

 

Så enkelt og så komplekst..

 

 

Selv har jeg ikke hatt mulighet til å komme meg ut i terrenget enda, og jeg blir syk av å se bilder og lese her. Men til helga.. til helga!

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg på smygjakt for første gang i helgen, men har sannsynligvis skremt det som var av liv rundt meg... Der det ikke er igjen grodd med småbusker og kratt er det surklende myr i terrenget. Ser mye tråkk, så dyr finnes der ihvertfall. Har hørt at rådyr gir ut en advarslende lukt til andre rådyr om den blir skremt, men hvor lenge sitter den lukta i? Burde kanskje gå opp å hugge meg en korridor, men skal prøve posteringsvakt i ensom majestet i natt. Smyger meg opp til egnet plass i tretiden i natt og blir sittende til morgenen. Har det noe for seg å sitte bak et forheng slik at man i det minste kan drikke en kaffikopp eller tre?

Link to comment
Share on other sites

Har blitt et par turer ute i busken, på jakt etter bukken, noe som har resultert i et par tre spennene møter med sjølvaste bukkefar og kjærestene hans.

 

Jeg synes disse møtene er helt magiske. Første kvelden hadde jeg selvfølgelig glemt igjen "filmkameraet" hjemme og selvfølgelig kunne det blitt århundrets opptak av bukkefar i fri utfoldelse, der han parret 2 geiter etter tur.

 

Runde på runde jaget han geita ute på enga med nesa godt plantet i......på geita..... eeeh ja dere skjønner. Geita stoppet, men akkurat da bukkefar fikk doddelideisen på plass, gled hun unna.

Nye runder. Samme gjentok seg gang på gang. De av dere som har vært vitne til noe sånt kjenner sikkert situasjonen igjen.

 

Den ene geita hadde også med seg avkommet.....2 søte små bambier, nå bare med en anelse av bambiflekker igjen i pelsen.

Bukkefar ville ikke ha noe av at kalvene kom for nær mor si, for han skysset de ganske så bestemt og brutalt langt inn i busken. Han ville tydligvis ha henne for seg selv.

 

Nuvel.....andre kvelden var kameraet med og tror dere ikke at jeg fikk festet det hele på film. Ikke til å tro.

Må bare advare om at opptaket er på ca 12 minutter, så om dere ikke gidder kaste bort tid på dette, er det bare å la være å trykke på linken nedenfor.

 

Om dere derimot kan avse litt tid være med på en annerledes bukkejakt, er det bare å trykke på

linken.

 

Huske på å skru opp volumet for å få med detaljene.

 

Under ser dere bilde fra bukkejakta 2012, siden det blir bukk kun "skutt" på film i år.

Blir spennende å få bedømt denne. Holder grei standard.

Nå er den hos preparant til justering og frisering, for senere å bli med til en eller annen gevirdommer, evt en gevirdommer på ei eller annen messe, slik at man får litt mer håndfast dokumentasjon å forholde seg til.

IMG_4803_zpsbbd3c9e7.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ny enorm bukk skutt.. Denne gang av jaktkompis Knut Arne Gjems fra Solør.. Ikke like lang som Bjørn sin, men sykt grov. Blir spennende å se hvor disse to gevirene havner på lista over Norges største rådyrbukker til slutt.

Sjøl fikk jeg to i dag, en sølvbukk på lokk og en litt under bronse på snikjakt. Men igjen så blir det som spissbukker å regne mot giganten til Knut Arne.

Bilder på bloggen.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sittet offshore over helga var det endelig min tur til å dra på bukkejakt på mandag som var.

 

Jeg hadde tidligere sett meg ut område hvor jeg hadde observert bukken for 1 måned siden. Da jeg kom frem til

jakt terrenget var bonden ute å hugde tistel akkurat der jeg hadde forventet å treffe bukken. Etter litt tenking

bestemte jeg for å gå litt tettere inn mot skogen får å se etter den. Mens jeg går på en traktor sti å ser ut over

vannet så ser jeg noe merkelig som svømmer der. Det er ihvertfall ikke 2 ender tenkte jeg, etter en rask titt i kikkerten

kunne jeg konstatere Geir og Bukk på svøm. Da ble det lett jogg mot der som jeg regnet med at bukken og geita skulle komme

opp. Og jammen fikk jeg rett 5 meter forann meg inni skog krattet og langs siv kanten gjekk dem forbi meg. Jeg fikk ikke noe god

skudd mulighet pga skogen å at dem rett og slett tok meg på senga. Dei gjekk noen meter videre før de fikk lukta av meg og stakk :(

 

Så igår (Tirsdag) skulle bli dagen. Jeg var på post 19:00 og idag var "området" mitt fritt for tistel hugger ;) Etter ca 45 minutt så begynte jeg å bli utolmodig pga sterk vind og litt skrå vindrettning. Jeg begynte å sirkle litt rundt post området mitt og smøg meg litt

inn i skogen i håpet på å se det. Resultatet ble at jeg skremte en hjort istede for. Trolig ei fjordårs kolle. Jeg tenkte løpet var kjørt

og gjekk ned mot posten min. Så beste jeg meg for å sitte på posten denne gangen helt i ro frem til det ble mørkt, da var kl ca 20:30.

Det gjekk ca 20-25 minutter så kom geita inn på område og bukken etter. Det ble noen spennende minutter før bukken snudde breisida

til. Da var det bare å benytte muligheten og klemme til. Bukken datt med en gang, men den stakkars geita hu var skikkelig forvirret.

Den stod helt i ro og såg på. Jeg reiste meg opp, tømte børsa, tok opp mobilen å ringte. IKke før jeg begynte å gå mot bokken så stakk hu. Litt morsomt å se på.

 

2013-08-13210953_zps76c145dd.jpg2013-08-13210926_zpsc5118ca9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...