Jump to content

BUKKEJAKTA 2013


Conibear

Recommended Posts

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heldigvis ikke mange dagene igjen før moroa starter nå :)

Jeg har ennå ikke hatt tid til å kikke litt rundt på terrenget for å se om det er noen snertne bukker der, men jeg satser på at jeg alltids kan finne en når jakta starter.

Jeg er mest spent på om brunsten fortsatt er i full gang eller over ved jaktstart.

Ifjor var den totalt over ved jaktstart på det terrenget.

Blir laber respons på lokking da :(

 

Jeg håper også at det ikke er noen som har trent mye med rådyrlokken på terrenget før jaktstart.

Jeg er så veldig glad for at diverse artikkelforfattere i diverse jaktblader anbefaler folk å trene på rådyrlokking på andre terreng enn det de planlegger å jakte på selv...

Veldig morsomt å høre butoloer og diverse lokkefløyter lage et jævlig leven på terrenget ditt kun få dager før jakta starter :evil:

 

Ellers planlegger jeg å ta med junior på 7 år til et par terreng jeg har i Sverige på noen dagers bukkejakt når den starter der :)

Link to comment
Share on other sites

Støkte den ene 6 takkeren jeg har på terenget i dag når jeg var ute på morgenen.. Ikke sett den siden den hadde bast på geviret, ligger nok helt i grensa til en medalje.. Ikke den jeg hadde sett meg ut i år men får se når det lier litt på og den andre garantert uteblir :P

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor blir det bukkjakt for første gang på mange år. Jaktstart er satt til 01.09, mens tilsynelatende i resten av Norge starter den 10.08.

Er jo snakk om tre uker senere, men er det for sent i forhold til aktiviteten til bukkene? Har sett flere forskremte småbukker bli jaget av jordene her allerede.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener dere er riktig avskyting (av bukk) mtp den fremtidige bestanden?

Geit skytes konsekvent ikke.

 

Jakter på et relativt stort område, hvor kun en liten del er kulturlandskap.

Bestanden av rådyr er ikke veldig stor, men de som er der holder seg stort sett innenfor terrenget, så muligheten til å påvirke bestanden gjennom jakt burde være tilstede.

 

I et område går det tre bukker, en spiss, en retur og en sekstagger. Den siste ser ut til å ha et år eller to igen før den er på topp.

Spørsmålet er da, (hvis en får muligheten til å velge så klart) hvem er det bestandsmessig riktig å ta ut?

 

Returbukken har jeg ikke sett før, så hvordan den var da den var på topp aner jeg ikke.

Hører mange mener det er lurt å ta ut returbukker, men hvem vet hvordan genene dens er hvis du ikke har fulgt den fra den var på topp?

Link to comment
Share on other sites

Returbukken kan du med god samvittighet ta ut. Den har bidratt med sitt. Spissbukken kan med fordel få gå hvis tanken er flere og større bukker. Sparer men i tillegg alt av geit så kommer det nye bukk-kje hvert år og sikrer etterveksten. :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hewi, ta ut returbukken. De kan bli ganske gufne mot yngre og bedre bukker i forsøket på å beholde reviret sitt, og er visstnok også ganske harde mot ungtrærne i markering av revirgrensene. Svenskene kaller gjerne gamle bukker med to rette stenger for "Mördare-bukker" ettersom de ofte skader yngre bukker med gevir uten tagger.

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor blir det bukkjakt for første gang på mange år. Jaktstart er satt til 01.09, mens tilsynelatende i resten av Norge starter den 10.08.

Er jo snakk om tre uker senere, men er det for sent i forhold til aktiviteten til bukkene? Har sett flere forskremte småbukker bli jaget av jordene her allerede.

 

Les kva Pierre Aker skriver på Brunst.no om kva han meiner om kor langt ut i september bukken let seg lokke inn

Link to comment
Share on other sites

013_zpsa5f07638.jpg

014_zps853bc132.png

 

...Samme objekt som lurte meg ifjor. Tok flere bilder av den med speilrefleksen før jakta, som ble postet på tilsvarende tråd her inne i 2012....ser ut som det var like greit at den ikke ble tatt ifjor...PEN bukk!

 

Håper bare brunsten holder litt lengre stand i år....ifjor var den tidlig ferdig i terrenget mitt...Så ikke snurten av denne når jakta starta,,på lokken kom det bare småbukk og geit,,,men det er vel kanskje typisk....at denne har blitt såpass skyldes at den er en smart jævel.... Aldri sett den på jordene ned mot bebyggelsen, men den bruker å eksponere seg i et gammelt brakklandsområde oppi haugene av og til. Skikkelig skogsbukk med andre ord.! Årets utfordring! :) Det er lov å håpe, men har mine tvil. Blir uansett spennende 10.august!! :)

 

(For de som er særs observante, så er det årstall 2012 på webcambildet,,,det skyldes operatørfeil under programmering..)

Link to comment
Share on other sites

dette blir min første bukkesesong, så jeg har et par spørsmål.

Jeg har både kjøpt løp 9,3*62 og .308w til børsa mi . av disse er det vel mere enn nok å bruke federal fusion i 308'en? Og stedet jeg evt kan jakte er litt nord-vest for sarpsborg. noen som har vært jakta her før? noen som har god erfaring fra dette omeråde? dårlig erfaring? alle råd og tips mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Østfold er kjent for å ha godt med rådyr. Dog sies det at gaupa har tatt for seg av bestanden i enkelte områder de siste årene.

 

Dersom du skal jakt på jorder er det en god strategi å oppsøke små øyer på disse og postert der. Det kan også være fornuftig å gå til anskaffelse av en lokk slik at du kan forsøke å trekke bukken ut på jordet. En annen mye brukt strategi er å smyge i jordekanten. Oppsøk videre steder der du kan få overblikk over jordene om noe slikt finnes.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Skutt bukk, hva gjør man så?

 

Jeg sitter og koser meg med det svenske bladet Jaktmarker og fiskevatten. På side 75 gir de en steg for steg prosedyre for håndtering av skutt bukk. De anbefaler å ikke stikke kniven i dyret før den er på plass for henging. Men hvis tiden drar ut er det "passa på plats som gjelder". Er det noen som vet hva som anbefales? Jeg trodde man alltid skulle vomme ut med en gang, men kan man vente og hvor lenge?

Link to comment
Share on other sites

Dyret er jo lettere å bære ut når det er tomt, men du burde ikke vomme ute i felt hvis du ikke føler deg komfortabel nok slik at du får det unnagjort uten å unødig søle til kjøttet. En ting som er greit å gjøre er uansett å vomme dyret, slik at du får ut magesekken og tarmer før du eventuelt bærer det med deg hjem, og tar ut de indre organene der. Det er mye bra mat i hjerte osv ;) husk også å sjekke reglene for hvordan man skal håndtere slakteavfall i ditt jaktområde :)

 

Edit: Vil også legge til at det kan være greit å stikke dyret i halsregionen slik at dyret blør tomt, for blodet surner hvis det blir stående i kjøttet ;)

Link to comment
Share on other sites

Et dyr som er skutt med ekspanderende prosjektil gjennom hjerte-lungeregionen trenger ikke å stikkes. Det blør ut i brysthula. Vom ut i skogen du. Gjøres det riktig er det renslig nok. Inga problem. Er ikke alltid en skal høre på svensker ;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sabla temperatur avhengig, samt skuddplasserings avhengig. Men med er normalt lungeskudd (ikke i nærheten av vom/spiserør og under 10-15 grader går det greit med en time eller to (eller tre). Vomsprengte dyr bør etter min mening vommes ut med en gang, eller så fort som mulig. Det som skjer etter en time eller så er jo at vomma blåser seg opp og vominnhold kan presses ut. Surning tar mye lenger tid, men utvommingen kompliseres jo også av oppblåst dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å dra ut tarmer og vom på stedet samt åpne mellomgulv (20 cm langt snitt) nærmest brystbeinet for å få ut mest mulig av blodet (tak i nakke og rumpe for deretter å riste ut mest mulig). Lunger og hjerte tas ut hjemme.

 

Ettersom slaktet gjerne fraktes hjem i vanlig bil er det greit å slippe mer blodsøl enn nødvendig i bagasjen...utrolig hvor mye griseri det blir av en halvliter blod!

Link to comment
Share on other sites

På viltkontrollkurset lærte vi av mattilsynet at vomma må ut innen ein halvtime, uavhengig av om det er lungeskudd eller ikkje. Er det vommaskudd har bakterien allerede formert seg i kjøttet og det er for seint. Om det er forsvarligt å spise kjøttet etter skudd i vomma er naturlig nok opp til kvar enkelt, men dei råda sterkt til IKKJE å selge kjøtt der innhald av vomma har spredt seg inne i dyret. Med en fuktig klut sprer du berre bakteriane over eit større området, sjølv om det ser reinare ut. Bruk heller tang og kniv og fjern eit større område langs ribbeina for å misnske bakteriespredninga. Vi som tok kurset har ikkje lov til å godkjenne dyr der vomma har sprukket inne i dyret til offentlige steder som restauranter osv...

 

Ifølge kurshaldarane tek jegerane oppgaven med å vomme ut dyret altfor lett. Dei viste til konkrete undersøkelser der bakterieinnhaldet i store deler av kjøttetved vommaskøt var mangedoblet sammenlignet med ein hjort med lungeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Snartur i bukkterrenget i går, så 2 bukker, en stor gaffel og en liten tass, kommer meg ikke ut før 11.08 grunnet Enern på Oppdal. Håper at det er noe bukk igjen til meg da, d er 6 andre som har kort i samme terreng. Forferdelig å tenke på at jeg ikke kommer meg ut på premieredagen......

Link to comment
Share on other sites

Hva bruker folket og lokke med da? Er det fortsatt buttolo som gjelder for de fleste? Har tviholdt på buttoloen til i år, men ble rådet til å handle fløyte. Ser jo den fordelen med at hendene er fri osv. Handlet fløyte hos brunst og har prøvd den litt i terreng som ikke skal jaktes på uten hell. Men må nok ha litt mer øving før jeg prøver den under jakt, ser for meg at det blir buttolo på premieredagen uansett :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Claus Demmel.

Hvordan går dere fram når dere lokker? Starter dere når det lysner, eller venter dere en stund?

Når på dagen er det best å lokke? Jeg pleier lokke fire fem støt med kontaktlyder for så å vente fire fem minutter. Fortsetter med dette kanskje en halvtime for så å gå over til "angstskrik". Prøver også å begynne litt lavt for så å øke volumet etterhvert som tiden går uten å se dyr.

Link to comment
Share on other sites

Aaargh! Hadde akkurat pakket kameraet for å se etter bukken da himmelen finner det for godt å spytte ut noen mm med regn... :x:evil: menmen, får prøve igjen en annen kveld..

 

Når det gjelder lokking så bruker jeg også klaus demmel sin fløyte og den er jeg veldig fornøyd med. Pleier stort sett å lokke i skumringstimene da det virker som dyra er mest aktive da. Men, nå i brunsten så kan nok bukken komme inn midt på dagen også.

Pleier å starte lokkinga med noen varierende kontaktlyder, med kanskje noen små pauser etter halvminuttet-minuttet. Når en bukk eventuelt dukker opp kjører jeg hetslyd og angstlyd. Men hvis bukken virker litt usikker og ikke er fullt så interessert så har det hjulpet å grave og sparke litt i bakken og late som jeg feier en liten busk. Revirbukken liker som sagt ikke at det kommer en annen bukk og markerer i hans revir. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat trålet gjennom 12500 bilder fra mitt Trophy cam som jeg hadde klart å sette følsomheten til høy på.... Det tok konstant bilder til den hadde fullt opp 16GB... Flere i minuttet et par døgn i strekk...

 

Lykken ble at en pen voksen 6 tagger var på 3 av bildene:)

Gleder meg litt til Lørdag for å si det slik:)

Link to comment
Share on other sites

hvilken innskytingsavstand bruker dere for bukkejakta ?

 

80, 100, 120, 150 m ....

 

Jeg skyter inn alle våpnene mine til å treffe midt i på 150-200 meter.

Så fremt det ikke er et med heller krum kulebane da :)

Min 357 magnum enkeltskuddsrifle er skutt inn med sentertreff på 100 meter.

Noen kalibre kan med fordel skytes inn med sentertreff på 150 meter.

 

Generelt sett liker jeg ikke å ha innskutt våpenet med mer enn 5 cm overslag noe sted i kulebanen når jeg jakter rådyr.

 

Når det gjelder lokking på bukk, gjør jeg som oftest en av to ting.

Enten starter jeg og lokke straks jeg kommer på plass, eller om jeg evt. har planlagt å postere for å vente på at en bukk eller geit og bukk skal komme ut på et hogstfelt, jorde mm om morgenen, så starter jeg lokkinga når jeg føler at det normalt er for sent på morgenen til at ei geit skal komme ut for å beite med en bukk på slep.

Jeg har lokket til meg og skutt bukker midt på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...