Jump to content

BUKKEJAKTA 2013


Conibear

Recommended Posts

Etter å ha gått ett helt år uten å få felt rådyr i fjor, fikk jeg endelig has på en bukk på et "nytt" rådyr terreng. Bukken ser for meg ut som å være en 4 tagger retur bukk, men med en stygg skade på foten. (se bilde). jeg så faktisk bukken tryne i jordekanten så den kan umulig ha hatt det veldig godt. Hva tror dere skaden kommer av?

 

Edit: Bukken ble skutt med V-max i 6,5x55, beste slaktet jeg har vært borti noen gang! bitte lite inngangshull og en cm større utgangshull ! hjertet var "borte" og fant kun en liten del av lungene igjen... må være den beste rådyrkula jeg har vært borti !

 

DSC_0229_zps1efdfa2f.jpg

 

DSC_0228_zpsf8d5196a.jpg

 

DSC_0255_zps749835f1.jpg

 

Det ser ut som en flott returbukk.

Gratulerer :)

 

Skaden kan den ha fått fra et trådgjerde som den har satt seg fast i.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I de terrengene jeg jakter helt sør i vest agder var brunsten ferdig en til to uker tidligere en normalt med dertil få fellinger. Hva kan årsaker til dette være ? Er det den unormalt fine sommeren ?

 

Har en kamerat som opplevde rådyrparing midt i andre uka av jakta. Det var i Mandal, som vel også er nokså langt sør i landet :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er det noen som har tips til hvordan jakta bør legges opp etter at brunsten er over?

 

Jeg jakter selv i skogen og håper å høre noen inspirerende historier:)

 

Dette lurer jeg og på. Jakter uten hund.

 

Jeg har vært ute med skaden i hånden til nå, og tenkte å prøve meg om noen dager.

Link to comment
Share on other sites

bVNHK2ta.jpeg

 

ajN6eXNk.jpeg

Her er en bukk jeg fikk tidlig på premieremorgenen. funker bildene? Har ikke lagt ut bilder før :oops:

 

Edit. Skulle ikke stå på tverra.. Dere får bikke litt på hodet.. :lol:

Trøtt i trynet jeg vet.. klokka var veldig tidlig på morgenen, og ingen søvn på veldig lenge.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

For mitt vedkommende gjekk det jævla dårlig i år

Lokka ikkje til meg annet enn rev

Reven kom tom. når eg bruka hets lyden samt at eg også "feia" ei lita furu for å imitere bukken

At rev kjem når eg lokker rådyr er ikkje noko nytt,men når eg imiterer bukk som feier????? Spesielt!!!!

Om brunsten var over tvilar eg på,trur heller det er noko eg sjølv gjer feil

Link to comment
Share on other sites

I de terrengene jeg jakter helt sør i vest agder var brunsten ferdig en til to uker tidligere en normalt med dertil få fellinger. Hva kan årsaker til dette være ? Er det den unormalt fine sommeren ?

 

Har en kamerat som opplevde rådyrparing midt i andre uka av jakta. Det var i Mandal, som vel også er nokså langt sør i landet :-)

 

Ja det er jo mer som normalt :D Flere på Lista og i Farsunds området opplever det samme som meg, så kanskje det er ett lokalt fenomen :?::D

Link to comment
Share on other sites

Det er mye spørsmål om brunsten og når den er over. Har jakta bukk i 25 år og har mer enn 80 trofeer på veggen. Den siste skjøt jeg nå den 29de og den var i full gang med ei geit. Noen geiter får kalver midt i mai og andre midt i juni. Like stor variasjon er det med brunsten også. Har du 1 geit i ditt jaktområde så er jo egentlig brunsten over på 3 dager innenfor tidsrommet 15 juli-25 august, så mengden dyr i et område vil også være med å bestemme lengden på brunsttida.

Link to comment
Share on other sites

Muntjac@ her i Trysil har det vært heller labert...

kompis har skutt en og en annen en har skutt en det er de to eneste jeg vet om, vært ute nå 6-8 kvelder/morgener uten å få svar eller sett noe. kun sett elg og såvidt sett på en rev som jeg ble for treig til å plukke

Link to comment
Share on other sites

Joda..de finnes har skutt 3 med 6 tagger i år og sett flere andre.

 

Edit: Når det gjelder størrelse så vet jeg ikke, ikke bryr jeg meg om å måle, og ikke har jeg vært på jakt på østlandet. Det får andre ta seg av :P Flott bukk mork og villreinjegern

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan dere ta en titt på disse skallene? Alle er fra samme terreng på Hitra. De tre til høyre veier ca 270-280 gram, og er små. Slaktevekt var også lav, to med slaktevekt 13 kg.

 

Den til venstre veier ca 430 gram, selv om den bare har to takker. Ut fra tennene å dømme ser det ikke ut som en returbukk, men jeg er ikke erfaren på tann-vurdering. Slaktevekt var ca 17,5. Med 430 gram er den vel i nærheten av bronse, selv om den bare har to takker..eller?

 

Er det vanlig at det er så stor variasjon innenfor samme stamme? Hvor gammel tipper dere den var?

 

 

zinnea.jpg

 

Mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

Hva er erfaringen deres med å bruke lokk nå så sent i bukkejakta? I begynnelsen (når jeg faktisk så dyr) kom de inn så det holdt. Selvfølgelig ble jeg grådig og droppet spissbukkene i håp om å få 6taggeren som gikk rundt her. Men nå ser jeg knapt dyr, og har vært med en kompis som aldri lokker noe særlig.

 

Så er det noen som har hatt god effekt med lokk selv sent i bukkejakta? Er det noe anderlednes man bør gjøre? I begynnelsen av jakta lokka jeg 5 ganger ca hvert kvarter. Kombi angst og lokk.

Link to comment
Share on other sites

Prøv med kontaktlyder, det vil kunne fungere på spissbukkene. De er såpass nysgjerrige at de vil kunne komme for å sjekke ut lyden. Ellers så har jeg blandet erfaring med bruk av lokk. Enkelte ganger har bukkene kommet rasende ut av skogen og enkelte ganger har jeg observert bukk, lokket og de har overhodet ikke vist interesse. Jeg tror du skal ha mye flaks om du klarer å lokke til deg en stor bukk så seint. Det er heller ikke sikkert at 6 takkeren du så fremdeles er i området. En del store bukker er bare på besøk hos geitene i brunsten for så å forsvinne i skogen, det er vel slik de blir gamle. Mener ikke å helle malurt i begeret, du kan være heldig. Det er 3 faktorer som avgjør om en lykkes med rådyrjakt og det er terrengkunnskap, terrengkunnskap, terrengkunnskap. + en porsjon flaks.

Håper du lykkes !!!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :D

Hadde jaktet på denne bukken i mange dager,med uhell hver gang,men til slutt lyktes det..fikk øye på et dyr som beita ca 500meter fra der eg posterte,og såg fort att det var denne..så etter annsmygning mot der han var,bikka eg hode over kanten og håpte at den var der men den var borte.så eg satte meg ned og bynte og kjike i kikkerten,og etter ca 5 min fikk eg øye på den igjen.110 meter målte el rangen :)da var det bare og finne bogen og trøkke av..ttsx`n i 8x57 gjorde susen.

Bukken vegde 15 kilo og etter kappa skalle er den på 391 gram nå.geviret er 28.5 cm langt..ble skutt 17 august

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere? 6 tagger, 467g hel skalle etter 1 mnds tørk, gevirlengde 23,5 i snitt. Bronse er nok i boks, men kan det bli sølv? geviret er ganske "trangt"..

 

Tror du er rett i nærheten. for den blir ikke mye lettere når den har tørket i 1 mnd. du har rett over bronse på vekt og lengde. Så jeg tror nok du hanker inn 9 poeng på utseende. Selv om vidda er 0 eller 1.

Link to comment
Share on other sites

kappa skalle er den på 391 gram nå.geviret er 28.5 cm langt..ble skutt 17 august

 

Er den kappa "riktig" slik at den ikke får noe trekk? Ligger helt i grense på gull. Du må opp mot 20 poeng på utseende for å nå målet det er det ikke mange som får, Men dette var et sjelden flott gevir:). Gratulerer

Link to comment
Share on other sites

Etter 8 uker så har vekta stoppet på 542 g (uendra de siste 3 ukene) og lengde på geviret er 32,5 cm. I henhold til "guide" for bedømming skulle dette gi en poengsum på ca. 129, så blir det vel noen poeng på perling, vidde (?), farge etc. så gull skulle være sikra.

GetAttachment1_zps524216f4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noen som har testet lukte stoff for rådyr

 

48760.jpg

 

fra Jakt og friluft eller tilsvarende produkter? Funker det? Har hørt noen som har tatt ut urin fra fallvilt og brukt det på samme måte, men hvordan fungerer disse syntetiske greiene her på berget?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...