Jump to content

BUKKEJAKTA 2013


Conibear

Recommended Posts

Kanskje er vi flere som allerede gleder seg til bukkejakta og er ute å følger med om det er bukker i terrenget og har håp om å oppdage en gullbukk.

Nå har vi begynt å få lange lyse kvelder og de er perfekte til å bruke for å bli kjent med hvor mye og hvilke dyr som holder seg i terrenget. Og endringer skjer å dyrene forflytter seg og det er spennende om det kan dukker opp nye bukker i terrenget !

 

Jeg har aldri skutt en gullbukk men håper på det også dette året !

 

Jeg vil være ute med foto/video kamera og kommer til å legge ut bilder/video av eventuelle bukker som jeg kan få i linsa.

 

Håper også mangen andre er med i bidrar til en interessant og spennende Bukketråd for 2013..

 

Gleder meg !!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

sittet og sett på 2 rådyrbukker nå i helga, på ett av jaktterrengene mine, desverre har jeg ikke bukkejakt der så får håpe dem går laaaangt og kommer inn på hovedterrenget mitt :lol: for den ene der tror jeg enten er på topp (gullgevir etter det jeg har klart å se) eller på akkuratt på returen

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med på to tvillingbukker siden dem kom til i fjor, og må si at dem har bra gevir for alderen. Tydeligvis gode gener i tillegg til kalken i jordsmonnet her. Har dessverre ikke jakt her i området. Har et håp om å se dem overleve jakta, hadde vært spennende å se dissa utvikle seg i årene fremover. :)

 

014_zps5f1d6afc.jpg

 

Bildet er vel ett par uker gammalt, så dem har vel vokst litt mer.. :winke1:

Den minste er en 4 tagger med tendenser til 6 tagger, mens den andre er en høy og vid 4 tagger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det ikke er så stor fare for at jeg blir nedløpt av store bukker her jeg bor.

Spesielt ikke når de fleste grunneierlag ikke har bukkejakt. De åpner rådyrjakta ifra oktober en gang.

Ene plassen er argumentet at rådyrbestanden er for lav til at de kan ha bukkejakt. Så de har bare ordinær rådyrjakt :roll:

Jeg har bukkejakt på et område. Det er ikke lett å få tak i en der, men det er håp så lenge man er ute i skogen med rifla :)

 

Jeg satser på at jeg skal klare å ta en bukk eller 5 på terrenget jeg har leid i Sverige med noen venner :)

Link to comment
Share on other sites

jeg gleder meg som en unge nå :D klarer nesten ikke vente :) jeg vet om en bukk som jeg tror er rimelig bøs, så den såvidt i bukkejakta i fjor :) noen som har forslag til en god lokkefløyte? hadde den tyske håndlaga i rådyrhorn, men den ble oppspist av hunden :P og jeg er klar for og prøve en ny en :D

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekket terrenget jeg skal jakte på i åpningsuken, ser svært lovendes ut... skal ned igjen i midten av mai å bygge jakttårn så jakta blir billigere for oss... Ble skutt tre bukker på åpningshelgen i samme terrenget i fjord... ;)

 

Her hjemme i mitt terreng har jeg ikke fått sjekket noe særlig enda, men skal sette ut flere viltkameraer og saltsteiner og begynne å plotte dyras aktivitet...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Datoen, dere vet, begynner å nærme seg sakte og forsiktig.

Har rimelig god kontoll på rådyrbestanden i området da jeg har fora dyra via 2 stk ganske så innholdsrike foringsautomater, noe dyra har satt pris på gjennom vinteren.

Har også hatt 3 stk viltkameraer stående, for å dokumentere hva som rører seg på og rundt foringsplassen.

Det jeg ser er at gevirene på bukka nærmest utvikler seg ekspolosivt, når utviklingen først setter i gang.

Det skjedde i mitt område i medio Januar og 16 April begynte de 2 første bukka å feie så en formelig kjente duften av kvae og sevje.

 

Blir spennende å se hvem av bukka som blir sjølvaste sjefen i området. Kan muligens være denne.

Dette bilde kan en vel trygt titulere som Bukk i motlys

Synes det er et jævla tøft bilde av bukken, der den slapper av i morgensola, etter noen kalde vintermåneder som den må ha kjent på pelsen.

PICT4197_zps6b295d04.jpg

 

Apropos innholdsrike foringsautomater......her er samme bukken borte ved en av de og får i seg litt frokost.

Som dere ser har jeg laget en sjablong og sprayet på en strek-kode for å ha kontroll på høyden på gevirene. Smart synes jeg.

Det var meningen at hver av streka skulle være 10 mm, men kontrollmåling viser 11,4 mm i snitt.

Høyden på dette geviret er ca 27 cm sånn ca.

Ikke av de største, men en pen og godt utvikla 6 tagger med rimelig bra perling synes jeg.

PICT0199_zps635b97ec.jpg

 

Eller kan det være denne bukken som er sjefen tro :?::?: Kan nesten se slik ut, ettersom han tar siesta strategisk plassert, kan man si.

Rimelig kort vei til gosakene :mrgreen:

PICT0155_zpsefc7536d.jpg

 

Var forresten ute i busken for å spane bukk en kveld med mitt nye kompaktkamera, kjøpt brukt på Finn.no

Kvantesprang i utvikling og bildekvalitet i forhold til mitt gamle. Har jaggu blitt såpass interessert at så fort feriepenga kommer inn på konto går noen av de like fort ut igjen i form av innkjøp av et "skikkelig" filmkamera type Panasonic ettellerannet. Skal se det blir konvertering fra bukkejeger til fotograf, for så dilla har jeg fått :mrgreen:

 

Nuvel.....dette "skuddet" fikk jeg festa på film.....snurr film....med lyd :wink:

 

 

Oppdatering 04.06.2013

Har vært ute på spaning etter bukk igjen.

Revirmarkeringer og sparkegroper er det en del av rundt om. Ved et par av de, ser det nesten ut som bukken har "tatt helt av" Makan til rasering av busk og kratt.

P1000110_zpsb403a277.jpg

 

Og her

P1000111_zps88d511b1.jpg

 

Har også laget kapslinger (beskyttelse) til viltkameraene mine, av vannfast kryssfiner. Selv om kameraene er rimelig vanntette, skader det ikke å beskytte de litt ekstra mot vær og vind.

Fungerer kjempebra og forlenger nok levetiden på kameraene en del vil jeg tro.

Til venstre for kameraet og litt bak i busken, er det forresten en revirmarkering, så det plager tydligvis ikke bukken at kameraet står i umiddelbar nærhet.

P1000112_zps5d6f588f.jpg

 

Fikk forresten både bilder og film nok en gang av frøken geit.

Max zoom og stativ brukt her.

P1000119_zps8e924e82.jpg

 

Og så en filmsnutt

Link

 

 

Tiden gikk. Myggen ble plagsom og så skjedde dette.

Snurr film....med lyd.

Link

 

 

Oppdatering 19.06.2013

Er stadig ute i busk og kratt for å spane bukk og følge med.

Både ser og hører dyra sent og tidlig. Fotoapparatet er bestandig med nå, for om mulig å få bilder og film. Det går bra. Skikkelig spennenede. Får litt "catch and release" følelse etter å ha festa dyra på film.

Slipper all jobbing og sjauing etter å ha felt dyr om dere forstår. Slipper blod, gørr og flåing, selv om den fordømte myggen, ja den slipper man ikke unna.

 

Her er bukken ute og beiter.....ikke sjølvaste bukken, men en ung jypling som stadig tester humøret og til sjefen.

Snurr film - med lyd

Link

 

Fikk også festa kjæresten til sjefen på film, nok en gang.

Om dere har forslag til navn på damen og snart avkommet, mottas det med takk :D

Snurr film - med lyd

Link

 

 

Oppdatering 02.07.2013

Har vært ute i busken igjen. Kameraet er med og er blitt obligatorisk medbringende gadget.

Foregår mye i rådyras verden nå. Bukkene er mye mer "på" nå enn bare for kort tid siden.

Ser at sjefsbukken ofte holder seg i umiddelbar nærhet av kjæresten sin. Nåde den som viser den aller miste interesse for kjæresten hans.

Vedkommende blir regelrett rævkjørt avgårde. Så det her en kveld. Dæven.....skal si det gikk i 150 gjennom busk og kratt dere.

Da så jeg også noe jeg ikke har observert før........geita trykket regelrett i gresset ute på enga. La seg rett ned og fulgte intenst med på hva som foregikk. Merksnodig. Jaja en blir aldri for gammel for å lære noe nytt.

 

Nuvel...leggger ut en filsnutt. Denne er skikkelig bra synes jeg. Skru opp lyden for å få med alle detaljer.

Varer noen minutter, men dere får pøve å holde ut.

 

 

Oppdatering 17.07.2013

Som nevnt har det skjedd dramatiske saker og ting i rådyrskogen "min" siden siste oppdatering, med hele tre rådyr i minus.

Først ble et dyr påkjørt ei natt forleden. Kom kjørende på jobb og fyren fra viltnemda lempa akkurat dyret inn i bilen da jeg kjørte forbi, så jeg rakk akkurat ikke å kontantere hva slags dyr det var snakk om. Tipper det var et av smaldyra. Trodde først det var sjølvaste sjefen......7 taggeren dere vet, da jeg ikke har observert han på ei stund, men gud skje lov var det ikke det, da jeg titta på'n igjen for noen dager siden.

 

Nuvel.... de neste to ble desverre tatt av slåmaskin forleden kveld. Geita hadde fått tvillinger. To små kalver lå og trykket ute i enga da slåmaskinen kom. Hadde ingen tjangs og veldig trist og konstantere.

Dette hadde også mikkel rev fått med seg

Trykk på

linken så ser dere hva som skjer.

 

Så til litt mer positive observasjoner. Er stadig ute for om mulig å få med meg litt av hva som skjer og jammen, en kveld skjedde dette. Igjen denne snutten er på ca 4 minutter, så dere får prøve å holde ut nok en gang Husk på å skru opp lyden for å få med detajene.

 

 

Som dere ser er dette helt amatørmessige opptak, med stort forbedringspotensiale, men det er skikkelig spennende.

Som nevnt før, har fått helt dilla på dette :mrgreen:

 

 

Æ kjem te bakers med ujevne mellomrom utover så FØLG MED

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spennende lesing Castor, gleder meg til oppdateringer!

 

Var selv ute i bukketerrenget i dag. Første gang jeg har kort der, så dette kan bli spennende. Det var en svartspett som varslet da jeg kom til en av de beste postene, men kyllingene er vel ute av reiret til august....

Link to comment
Share on other sites

Castor..meget bra innlegg å flotte bukker også ! Ser ut som du har en spennende bukkejakt foran deg :-)

 

Angående videokamera her jeg dette Panasonic HC-V700 og veldig fornøyd med det, det har også en veldig bra zoom 46X med stabilisator. Imponerende kvalitets kamera for 3000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den ventetida er nærmest ulevelig. Men har som deg Castor, hatt kameraet ute for å se om det er no liv i terrenget! :D

Har 4stk 6-taggere i terrenget men føler at bare 2 av de er verdt å vise; legger ved noen bilder under her..

 

Dette er den største, ingen premiebukk men vil si den begynner å bli grov og tror den nærmer seg toppen. Dette er målet for i år! :)

UL04YZt.jpgn3gshKH.jpg

 

Denna er så klart mindre, men fortsatt en grei bukk.

 

Kqa7sNy.jpgDrA41kk.jpg

 

Hint: Trykk på bildene så kan du zoome inn hvor du vil.

 

Moro blir det uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg peiling på viltstell, så jeg stiller et nybegynnerspørsmåø:

Saltsteinen, hvis det er det det er: hva gjør denne for dyra, og hvorfor står den så høyt?

 

Sorry for å kuppe tråden, men det er et interessant tema,

Link to comment
Share on other sites

Castor..meget bra innlegg å flotte bukker også ! Ser ut som du har en spennende bukkejakt foran deg :-)

 

Angående videokamera her jeg dette Panasonic HC-V700 og veldig fornøyd med det, det har også en veldig bra zoom 46X med stabilisator. Imponerende kvalitets kamera for 3000 kr.

Ros får man aldr nok av. Takker for det :mrgreen:

Ang videokamera så blir det et Panasonic HC-V520 med 52x optisk zoom. Bør vel få med seg det meste da.

Har ikke dukket opp et brukt et av overnevnte type på Finn.no enda, så jeg ligger klar som gjedda i sivet og bare venter på tilslag.

 

Når det gjelder video-opptak av dyr og diverse kraturer er det ganske bratt læringskurve har jeg merket meg.

Et eksempel.....var ute med kamera en kveld og satt klar som ett egg. Da kom det en rev spaserende ut på jordet.

Dette blir bra opptak tenkte jeg. Neeei da var det plutselig ikke mere strøm på batteriet i kameraet. Det var greit å være helt alene akkurat da :roll:

 

Marius H......fine bukkebilder. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg utover.

 

Har forresten oppdatert mitt innlegg litt lengere opp på siden :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Opplevde noe av det samme i vinter, hadde observert en potensiel gullbukk i et område, denne aktuelle dagen jeg vare ute for å feste den til film oppdaget jeg den i kkikkerten liggende i graset på lang avstand, det var helt vindstille den dagen å brukte over en time på å få den på 30 meters hold..da var jeg klar med kamera ! Og fikk oppdage at jeg var tom for strøm...faen ! :-) Nå har jeg kjøpt et batteri til..

Link to comment
Share on other sites

Har 4-5 bukker fra 4-6 takker som jeg vet om og sett på beite rundt om i terrenget.. Har ikke sett noe til den jeg slet med i hele fjor høst, den står nok øverst på lista i år om den fortsatt er der.. Ellers er det nok ett par av de som er medalje og ser ganske flotte ut.. Så får satse på at de ikke er søkk vekk når jakta begynner :)

Link to comment
Share on other sites

Må si eg ble overrasket når eg ser at rådyret ikke har kalvet 12.06. i følge Castor sin film.

Noen som har en formening om når rådyrene kalver i rørostraktene?

Rådyrene og kalvene skal komme seg igjennom en lang og kald vinter, og hvis kalvingen er seinere i rørostraktene enn lenger sør, så får ikke kalvene lange tiden før vinteren banker på døren.

Her oppe er det heldigvis ikke mye snø i en normal vinter, så det redder dyrene, men at kalvene får bare 3 mnd før snøen begynner å komme og den kan legge seg i oktober, dette er ikke mye. Det overrasker meg, og dette viser at å skyte geita fra kalven må få store konsekvenser for kalven, den har ikke erfaring med noe og geita lærer kalven alt den trenger for å leve det første leveåret. Beskytte seg mot rovdyr, hvor best mat om vinteren, hvor det er lite snø osv.

 

Tankevekker for meg i hvertfall..........

 

Lærte noe nytt i dag og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes halve morroa med bukkejakta er å følge med i terrengene gjennom våren og sommeren:-) Tre Bushnell viltkamera er plasert rundt om i terrengene. Skulle gjerne hatt tre til...

 

Har til nå ikke sett de helt store bukkene, men håper de dukker opp utover sommeren:-)

Synes det er morro å følge med på bukketråden og se bilder dere har tatt. Skal prøve å legge ut bilder selv etter hvert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg peiling på viltstell, så jeg stiller et nybegynnerspørsmåø:

Saltsteinen, hvis det er det det er: hva gjør denne for dyra, og hvorfor står den så høyt?

 

Sorry for å kuppe tråden, men det er et interessant tema,

 

Saltstein kan være greit å plassere høyt opp dersom det er sau i terrenget, ellers blir den fort borte. Rådyra vil allikevel slikke på stokken/trestammen. Uten sau er lav plassering best.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har giddi og søkt på noe her hjemme blir det svensk jakt på meg.

 

Har satt opp stein og kamera 40m fra hytta så har jeg muligheten til og spionere på den når den er innom:P

 

Får vel satse på den her tenker jeg!

IMAG0133_zps522a5595.jpg

IMAG0052_zps35d78308.jpg

 

Har flyttet kameraet til en bra post på en liten kolle noen hundre meter unna med masse feiinger og sparkegroper og tydelig tråkk. Så blir spennende og se hvor ofte den er innom:)

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har sett noe bukker i området..

Har hatt viltkameraet stående ikke langt fra huset, da dyra holder seg her i nabolaget gjennom vinteren og utpå våren.

 

Har hatt disse tre som faste "gjester" foran kameraet gjennom vinteren og våren. To fine bukker og ei geit.

3stkraringdyr2bukkerogeigeit_zps40cb7926.png

 

Har også hatt en annen kar, en høy og tynn sekstagger på besøk et par ganger. En del perlinger på den, men den har nok et par år til på seg tror jeg.

Sekstaggerraringdyrbukk2_zpseb98bb85.png

 

Også litt posering for kamera..! :mrgreen: (samma karen som over her)

Sekstaggerraringdyrbukk1_zpscb2d2dd4.png

 

Jeg jakter ikke rådyr her i området selv, men kjenner noen som gjør det. Er uansett morsomt å følge med litt på dyra, hvordan de har det, og åssen bukkene utvikler gevir utover våren.

 

Skal prøve meg på en bukk eller to på terrenget til bestefar, veit om et par bukker der som kan taes ut. Har ikke fått hatt noe viltkamera der oppe ennå, men skal nok få satt opp ett i løpet av de neste ukene, sammen med en god saltstein.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en diskusjon med en kamerat om følgende. Når på året begynner bukkene å feie gevirene/markere på trær og busker, og hvor lenge holder de på ?

 

Når begynner brunsten, og hvor lenge varer den ? Det er nok forskjell etter hvor i

landet man er, så det blir nok litt forskjellige svar ;-)1

Link to comment
Share on other sites

Bukkene jeg har kontroll på begynte å feie ca 16 April og jeg har inntrykk av at feiingen er på det mest intense i forbindelse med at de kvitter seg med basten, selv om de juster opp markeningene med ujevne mellomrom utover sommeren.

 

Tok forresten et bilde av en litt uvanlig markering på en granlegg. Uvanlig i den forstand at det er en granlegg, da bukkene normalt foretrekker løv-virke med tynnere diameter de avsetter disse revirmarkeringene på. Så som nevnt, dette er ikke en A4 markering.

 

Som dere ser, er denne markeringen ganske så fersk. En kjenner faktisk at det lukter kvae her.

P1000237_zpsf77d918f.jpg

 

Har forresten oppdatert mitt innlegg litt lengere opp i tråden.

Også denne gangen med en videosnutt. Er av de bedre opptakene jeg har fått festa på film synes jeg.

Fikk jaggu opptak av sjølvaste sjefen, en staselig bukk. Første gang jeg har sett en 7 tagger og i tillegg fått festa det hele på film.

Heftig var det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å bli litt bekymret for bukkejakta. Har funnet meg noen trivelige poster med god utsikt. De har også godt oversyn over noen attraktive hogstfelt. Men det virker ikke som rådyrbukkene er enig med meg. jeg har ikke funnet ett merke etter rådyr i nærheten av postene. Er dette grunn til å gi opp?

 

Jeg er rimelig sikker på at det er rådyr i området. Det er noe beitedyr der, men ikke veldig mange.

Link to comment
Share on other sites

Kun en måned igjen mine damer og herrer :mrgreen: Det blir ekstra spennende i år. Har ikke fått rekognosert egen teig i år da jeg er i afganistan. Gleder meg helt enormt til å kjenne lukta av norsk natur og nyte stillheten og spenningen med jakt på rådyr, gåsejakt, rypejakt, elgjakt, revejakt ++++++

Link to comment
Share on other sites

Skal ivei og sette opp viltkamera i terrenget mitt idag. Har ikke hatt tid til å sondere terrenget så mye i år, men har hatt dette terrenget i endel år nå, så jeg vet det er flere bukker der... Viltkameraet vil avsløre om "Den Gamle" fremdeles regjerer. Den har det med å fordufte 10.august! Uansett; nå begynner det å krible her!:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har skjedd dramatiske saker og ting i rådyrskogen "min" siden siste oppdatering, med hele 3 rådyr i minus.

Uff det er veldig trist det som har skjedd, men det beviser nok en gang at et rådyrliv kan være rimelig kort og hektisk.

Gå inn på mitt innlegg litt lengere opp på siden for å få med detaljene. Har også lagt ut 2 filmsnutter for å "dokumentere"

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Så en knallbukk på et av terengene mine her om dagen. Litt lang avstand (ca 215m.) men jeg så da såpass at den hadde uvanlig lange gevirstenger :D

Link to comment
Share on other sites

Smalt godt nede på "mitt" område for noen få dager siden. 2 bukker i en smell :(. Ei ung jente kjørte på begge 2. en spiss bukk og så ut som en 2 åring. Den eldste jaget den andre over veien og rett i grillen på en Polo. Så dermed forsvant de 2 jeg hadde på gress, var redd det var revirbukken, men den har jeg heller ikke sett siden i fjor. Så den er vel også vekk :(. Så nå blir det pause på den plassen.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur med jack russelen nå i kveld for å se etter rev. Ved ene revehiet lå det hodet av en spissbukk, nylig drept. Sjølsagt fikk reven skylda i mitt hode, men på tur hjem, ca 200 meter fra revehiet støkket jeg en stor råbukk. Nå har jeg en mistanke om at spissbukken ble drept av den store?? Uansett så blir det kombi reve og bukkepost der i august! :mrgreen:

 

942400_10200153807875466_29553125_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bukkejakta nærmer seg sakte og forsiktig. Kan være greit å være sånn ca forbredt.....og Om skulle være så heldig å få bukk på knaggen, kan det være greit å ha noe å henge den på før flåing og slakting tar til.

 

Har laget et.....tja kan en kalle det et "skrævtre" tro :?:

Synes denne dingsen er grei å henge dyra i. Om en er alene om flå og slaktejobben, er det lett å buksere skrævtreet inni hasene på dyret, ta tak i håndtakene på hver side og henge dyret opp.

Har hengt mange bukk i denne.

 

Har laget en pappsjablong med mål som dere ser. Legden bør ikke være over 60 cm, ellers kan dingsen være vanskelig å få trædd inn hasene på dyra. Sjablongen brukes til å tegne av skrævtreet på kryssfineren, før utskjæringen tar til.

Motorisert stikksag er grei å bruke. Kvalitets kryssfiner i tykkelse 15 mm, som jeg bruker, er ganske så hard å skjære i om en ikke har motorisert stikksag tilgjengelig.

 

Husk å runde godt av kantene på dingsen der hasene vil være når dyret henger klart til flåing

Til gradejobben kan det være greit å bruke en Dremel, eller tilsvarende gradeverktøy.

 

Mulig at en kan lage tilsvarende til å bruke på hjort også. Bør muligens gå opp et hakk i tykkelse på kryssfineren.

 

Fungerer kjempe på rådyr og dåhjort. Kan anbefale denne.

P1000349_zps6d086255.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så avansert vi skal gjøre enkle ting. skrævtre til rådyr eller hjort lages enkelt av alt imellom en lekte til en pinne over 1" tykkelse, bare lag et lite hakk på begge sidene.. vi bruker trevirke under flåing, men når dyret henger på kjølelageret vårt så er det skinne med spor i taket og stålkroker til hvert bein. Du har helt rett i at trevirke ikke skal være i kontakt med mat, jeg har min bakgrunn ifra fiskeri, men trevirke er virkelig fyfy i direkte kontakt med mat. Alikevell, det trevirket er i kontakt med på dyret er sen og bein, det er tørt og fint og det er tørkehinne imellom. Grunnen til at trevirke ikke skal i kontakt med matprodukter er i hovedsak at rengjøring er vanskelig...

 

Hva gjelder bukkejakta så har vi hatt en del forskjellige bukker inne i terrenget ila våren og sommeren. Flere med 6 takker på geviret.. Høsten som var hadde vi min 50 rådyr i terrenget vårt, det som er litt "merkelig" om enn normalt er at nå på sen sommeren så er det få rådyr å se, men mye hjort. Normalt.. Det som er synd er at vi mest sannsynlig har hatt Gaupe i terrenget i vinter, funnet diverse kroppsdeler av voksne rådyr forskjellige plasser, samt spor..

 

Har ingen bilder av de riktig store, men her er et litt mindre dyr

 

YXNXQWlL.jpeg

 

Morro å følge med, dere er flinke til å følge med viltbestanden "deres". Samt får mange flotte bilder ! Fortsett med det, ikke mer enn 3 uker til den store dagen nå da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om du også ladebenken har noen bilder av stooore bukker å poste, hadde vi satt pris på det :wink:

 

Det skulle jeg gjerne gjort, den største linsa jeg har er 55-300 og gir etter min mening for lite zoom også er jeg j.. dårlig på dette med bilder, står for det meste på autofokus.. :P Prøvde meg på bilde av to brukbare hjortebukker her en kveld, det var litt for mørkt, og litt for lang avstand. Klarte å få med at det var bast på geviret enda da.. Vel, uansett fortsett å oppdatere oss med flotte bilder :!:

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål litt utenfor bukkejakta. Men er et dilemma man kan møte på.

Jeg har sett at det er hundetrening i skog hvor andre kan jakte rådyrbukk og småvilt. Når båndtvangen er over finnes det en sjans for at hunden jager bukk på posten til bukkejegern. Det er jo i og for seg uforskyldt. Men kan ikke folk begynne å spekulere i å slippe hund- skyte hvis det kommer bukk- la gå hvis feil dyr kommer?

Er jo slik at hundejakta starter 25 - men om en uskyldig bukkejegern får gullbukken på post, men hører losen - etisk riktig å la gå?

Link to comment
Share on other sites

Du har betalt penger for å få lov til å skyte bukk og når den kommer så smeller det. Slik hadde jeg tenkt ivertfall, uavhengig om det var turgåer/bærplukker eller hund som skremte den i min retning. På den annen side, så hadde jeg aldri kjøpt bukkejakt i et treningsterreng for drivende hunder. Om kortselger hadde utelatt å informere meg om dette, hadde jeg blitt en smule grinete...:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige, så lenge det ikke er din hund er du jo uskyldig. Men det er klart, dersom det er din eller kompisen din sin hund og den er sluppet som spekulasjon som du skriver, har du jo brutt lovgivningen og kan risikere påtale....dersom forholdet kan bevises. Uetisk er det ikke før det er spekulasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...