Jump to content

BUKKEJAKTA 2013


Conibear

Recommended Posts

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei !

 

Er det noen som vet hvor vanlig det er at rådyrbukken har to "hoggtenner" i overkjeven ?

Vet at det forekommer men har ikke greid å finne noe litteratur på dette.

 

 

Hei, såg disse i en reklame film for zeise kikkert en gang. Da jaktet dem i England. Men her har du en link med litt info hvertfall

http://retrieverman.net/2011/12/24/rudolph-the-fang-toothed-deer/

Link to comment
Share on other sites

I femtiden på morgenen viste bukken seg for første gang etter jaktstart, endelig. Bare så synd den stilte seg opp med fergeleie som bakgrunn... Nå blir det å velge ny post til kvelds og satse på at bukken velger samme tråkket som i morges :smile:

 

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

 

Da ble det bukk til slutt. Kom som bestilt ut av samme busken, knall og fall på 30m.

 

PnjowXVH

 

Hadde to hjort og ei elgku med kalv som gresset rundt meg hele kvelden. Vi var jo rene jaktlaget der ute. De varslet meg hver gang det var et nytt dyr på vei ut av skogen. Genialt.

 

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Synsing rundt beitedyr(først og fremst sau) og rådyr:

 

Virker som rådyr og sau går i de samme områdene, selv om jeg ikke har sett sau og rådyr på samme sted samtidig. Har blitt langt færre beitedyr siste åra, uten at jeg kan si å ha sett at det har påvirket rådyr-bestanden i noen retning.

Men når gaupe-bestanden går opp, derimot...

 

PS: Ikke veldig erfaren rådyrjeger, men er ofte i utmark.

 

Jeg har jaktet litt i England og Skottland og der sier de at rådyrene ikke går sammen med sau og storfe. Jeg aner ikke om det stemmer, men det er noen større partier av skogen jeg jakter som er gjerdet inn og med beitende sauer. Der er det svært lite sport av rådyr unntatt på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et innsyn i Rådyr og Sau samtidig, første morningen i bukkejakta. merka at sauene plutselig la på sprang over jordet. Bak en liten flokk sauer var det 2 rådyr som jaga. Rådyrene jaga sau i hvertfall 100m før de sprang videre 200m over ei mark og starta beitinga.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Er det noen som vet hvor vanlig det er at rådyrbukken har to "hoggtenner" i overkjeven ?

Vet at det forekommer men har ikke greid å finne noe litteratur på dette.

 

 

Hei, såg disse i en reklame film for zeise kikkert en gang. Da jaktet dem i England. Men her har du en link med litt info hvertfall

http://retrieverman.net/2011/12/24/rudolph-the-fang-toothed-deer/

 

Den linken handlet jo om moskushjort og muntjak.....

Rådyr har svært skjelden "hjørnetenner" i motsetning til hjorten der det er normalt. Faktisk er rådyret i nærmere slekt med elgen enn med hjorten.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Etter en lang og litt frustrerende uke, var det endelig min tur. Er så trøtt at jeg ikke orker å skrive en avhandling, selv om jeg burde gjort det. Var som tatt ut av enhver bukkefeberfilm på markedet med max uttelling på lokk. Men det får vi ta siden, hvis det er interesse for det.

 

Slik ser den ut. Min desidert største bukk.

 

1157720_10151629266161687_2049841547_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter en lang og litt frustrerende uke, var det endelig min tur. Er så trøtt at jeg ikke orker å skrive en avhandling, selv om jeg burde gjort det. Var som tatt ut av enhver bukkefeberfilm på markedet med max uttelling på lokk. Men det får vi ta siden, hvis det er interesse for det.

 

Slik ser den ut. Min desidert største bukk.

 

1157720_10151629266161687_2049841547_n.jpg

 

Meget pen bukk! Skutt med en ny ervervet T3 kanskje? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette var bukken sin.

Får man gratulere med en spennende jakt, kjøtt i fryseren og ikke minst et flott trofé.

Om dette trofeet prekiveres riktig, vel og merke om man interesserer seg for slikt, ender det opp med en en medalje rundt hønntappene.

Igjen.......gratulerer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gratulasjoner! Og grattis til andre som har fått bukk!

 

Denne storyen kunne vært mye lengre, og sikkert enda kjedeligere. Håper den er til glede for noen, og at den ikke er for irriterende lang for andre. Har ikke lagt forfattersjela i denne, men syns det er artig å kunne fortelle likevel. Sitter og gliser for meg selv i dag :-)

 

995775_10151629453506687_1477183755_n.jpg

 

Jeg måtte altså ei uke ut i bukkejakta for å lykkes. Har vært frustrerende nærme, men ikke hatt marginene med meg.

 

Lørdag 17. august startet med vekkerklokka kl 03.00. Stablet meg opp og kjørte til et jorde der jeg har sett en ok bukk. Den glimret nok en gang med sitt fravær, og jeg bestemte meg for å runde ei hei bak meg for moro. Etter ei runde hadde ei geit tatt turen ut på jordet. Den lokket jeg til meg på 8-10 meters hold, i håp om at bukken var i nærheten, nysgjerrig og full av hormoner. Men, neida. Geita forsvant bjeffende opp gjennom skauen, uten at noen bukk var å se.

 

Klokka var vel bikka 8, og jeg vurderte å dra hjem til senga. Kom heldigvis på den geniale ideen om å sjekke et terreng til. Drøye halvtimen i bil, så var jeg på plass.

 

Satte meg ved noe som har vært et jorde tidligere, men nå er mer for kulturlandskap å regner. Heller ikke her var det noe action. Skuffende da jeg på de to tidligere turene hadde vært i kontakt med dyr. Ei geit og en udefinert ettersom jeg bare så ryggen på det den gang.

Fant ut at jeg ville gå en annen vei til bilen enn vanlig, langs en gjengrodd traktorvei gjennom skauen. Hadde ingen tro på suksess, og begynte å kjenne på depresjonen etter så mange dager med stang ut.

 

Plutselig syns jeg at jeg hørte en lyd litt langt unna. En hund? Nei, der bjeffet det noe nærmere. Tenkte at noen andre må ha støkt et rådyr. Merket meg ca retningen det tok, og bestemte meg for å tusle den veien. Gikk inn i et granfelt jeg stort sett har gått rundt tidligere. Bare for å finne ut hvor flott det var der, med fine åpninger og en god del tråkk.

 

Midt inne i feltet var det også utsikt til mer løvskog med litt åpent lende. Tenkte at det var verd å bruke et par minutter på å sitte her. Satte meg inne i granfeltet, midt i en sti. Dro fram iphonen og lokkeappen til NJFF, uten tro på noenting som helst. Børsa på fanget, og trykker på playknappen.

Fire pip med kontaktlyd, og jeg hører kvistknekk. I løpet av sekunder kommer bukken stormende mot meg på min høyreside. Jeg skjønner at jeg aldri rekker å hive opp børsa uten at den støkkes og springer inn i tetta, så jeg bare frøs til i sittestillingen. Jeg ser temmelig fort at dette er en rimelig fin bukk. Den bråstopper på fire-fem meters hold og værer i to sekund før den tar nesten rett tilbake igjen hvor den kom fra.

 

Jeg brøler til med en så lik bjeffestemme som rådyrene har, som jeg kunne få til. Utrolig nok stopper bukken i ei glenne, og jeg lar skuddet gå. Ser at dyret tar av sted nedover, og småbanner for meg selv. Var det kvist i veien likevel? Bommet jeg virkelig på den fine bukken? Depresjonen var med et smell tilbake i hodet på meg. Hvordan kunne det gå galt? Er det det året i år?

 

Tusler bort dit jeg så bukken sist for å se meg om. Tenkte det var lettere å se evt blod i det grønne gresset enn på den døde vegetasjonen i granfeltet der den ble påskutt. Og der var det blodsprut overalt. Vonde følelser ble erstattet med optimisme og håp. Skal det virkelig være min dag likevel?

 

Går en del meter ned i et nytt granfelt der det var blod å finne, men ingen dyr. Oppmuntrer meg selv med at «den har tross alt bare sprunget nedover, det er jo et godt tegn».

 

Plutselig ser jeg den brune kroppen litt borte til høyre for meg. Er det ikke? Jo visst pokker er det bukken. Jubler høyt inni meg og stormer bort til den. Blir helt satt ut når jeg får sett geviret. Opplevelsen var som på film i seg selv, og så toppe det med et slikt gevir. Helt ubeskrivelig følelse av lykke og takknemlighet!

 

Nyter synet lenge før jeg begynner med å ta ut av den, mens gode tanker strømmer på. Idet jeg nesten er framme ved bilen igjen, tenker jeg på hva som egentlig skjedde fra jeg fikk øye på bukken til den lå der. Jeg husker bare at jeg frøs til, brølte da den sprang, skjøt i den ledige luka og at bukken sprang som pokker av sted. Jeg husker definitivt følelsen av å finne gode blodspor, og ikke minst synet av den død.

 

Men hvor det ble av mobilen som jeg satt med i venstrehånda da jeg startet lokkinga, aner jeg ikke. Bortsett fra at den mirakuløst nok ligger i jakkelomma når jeg skal ta bilder. Hva som praktisk skjedde med alt utenom skuddsituasjonen, betyr egentlig ikke så mye, men er litt rart å tenke på.

 

Det som betyr noe er min opplevelse. En ubeskrivelig følelse av å ha opplevd det største jegerlivet har å by på. Slikt man bare ser på film, egentlig, ble plutselig en liveopplevelse. Helt gull for meg, og med litt flaks blir det kanskje mer gull også…

 

1186294_10151629453131687_1323792380_n.jpg

 

Kjedelig fakta til slutt. Jeg skjøt denne med en Sako 75, 30-06, i KKC-stokk, med a-tec maxim demper, oryx 180 grs kule.

 

Gevirlengde har jeg bare målt fort og galt til rundt 28 cm med tommestokken. Framtaggene var på ca 9 cm, baktagger noe kortere. Er spent på vekta på denne, men det betyr veldig lite ift opplevelsen.

 

Ja, den skal stoppes ut! 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

La skinnet henge på fra hode og hvertfall ned til frambeina, aller helst omtrent midt på dyret. Mye bedre med for mye enn for lite... Husk også på å legge flåsnittet i nakken og ikke i halsen slik man vanligvis gjør, slik at taxidermisten kan legge sømmen der!

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra noen dagers bukkejakt i Sverige sammen med min 7 år gamle sønn som heter Hans.

Vi hadde vekslende vær med sol, vind, regn og alle sluser åpne.

 

Første morgenen startet med ansmyging på ei enslig geit som jeg følte hadde selskap.

Vi satte oss ned på ca 150 meter og ventet på om det skulle dukke opp en bukk i grålysningen.

Da kom det noen kjappe skudd fra naboeiendommen ikke langt unna.

 

Det likte tydligvis ikke den bukken som det så viste seg var i selskap med geita, og han sprang til skogs uten antydning til å ville stoppe.

 

Jeg og Hans forfyttet oss så til et nyoppsatt tårn for å sitte der en liten stund.

Etter ca 30-40 minutter fikk Hans se et rådyr 300-350 meter unna.

Det viste seg å være en spissbukk som absolutt ikke brøy seg en døyt om at jeg prøvde å lokke den nærmere.

Noen flere dyr så vi ikke der på en stund, og det begynte å regne, så vi dro avgårde for å sjekke litt glissen kupert skog.

 

Når vi kom over en kant, fikk jeg se en bukk som lå og vilte.

Den lå veldig dumt til og jeg så bare halsen og hodet på den.

Jeg vurderte å blåse i lokken, men jeg så at dens vitale deler ville også bli dekt av tett buskas om den reiste seg opp.

Jeg valgte så å prøve et nakkeskudd som jeg normalt sett alltid treffer på, men det gjorde jeg tydligvis ikke denne gangen...

Bukken spratt avgårde og det var ikke igjen et eneste hår eller bloddråpe etter den.

Jeg lurte da på egen skyting eller om jeg evt hadde truffet en kvist..

Sønnen min var ikke videre imponert.

Siden regnet da begynte å bli veldig kraftig, rømte vi tilbake til bua vår for litt mat og søvn.

 

Når vi så våknet opp etter noen timer, var det et vannvittig regnvær.

Vi utsatte kveldsjakta litt med spising av godteri og spilling på mobilen.

Når så regnet gikk over til "bare" kraftig, så fant jeg ut at vi bare fikk prøve.

Selv om det regnet kraftig, så vi en bra bukk som jeg ikke fikk skutt og ei geit med to killinger.

Geita og killingene gikk midt ute på et jorde i skumringen mens det regnet kraftig.

Den ene killingen la seg t.o.m. ned midt på det kliss våte jordet mens det regnet som bare det.

 

Morgenen etter var det heldigvis oppholdsvær og vi dro ut med godt mot.

Når vi kom til stedet vi skulle prøve først, fikk vi se ei enslig geit med en gang.

Selv om vi satt en stund og så på henne, var det tydelig at hun ikke hadde noen beiler med seg.

 

Vi forflyttet oss så forsiktig 120-130 meter slik at vi fikk se en annen del av jordet.

Idet jeg så utover jordet, syntes jeg at jeg så et dyr som sto i skogkanten.

Vi la oss ned og så på det med kikkerten i grålysningen.

Joda, det var en brukbar bukk.

 

Den sto rett mot meg og jeg lå en stund og siktet på den og ventet på at den skulle snu siden til meg.

Plutselig ser jeg at bukken reagerer kraftig på noe og blir veldig urolig.

Jeg bestemmer meg så for å skyte den som den står, og skyter på den rett over der halsen treffer kroppen i håp om å ungå at vomma punkterer.

Sekundet etter skuddet, spretter bukken 50 metter ut på jordet og stopper.

Jeg klemmer så et skudd bak bogen på den og den springer til skogs.

 

Når vi reiser oss opp og går bortover mot der vi så bukken sprang inn, funderer jeg veldig over skytinga mi.

Den bukken skulle gått rett ned av første skuddet som jeg følte meg 100% sikker på.

Jeg spør også sønnen min om han har fikla med rifla mi selv om han godt vet at det ikke er lov.

Det lover han meg at han ikke har gjort.

Jeg er veldig spent når vi kommer til skogkanten og kikker inn i skogen.

Ikke ser jeg noen bukk, og ikke ser jeg noe blod..

 

Nå begynner kverna virkelig å male.

Vi går så litt inn i skogen, og der ligger det en bukk bare 20 meter fra skogkanten. Den hadde falt ned i ei lita grop, og derfor kunne vi ikke se den fra kanten.

Jeg ser at treffet er akkurat der jeg skjøt det andre skuddet, men idet jeg dra den opp fra gropa, så har den merkelig små horn.

Dette er da umulig den samme bukken som den jeg skjøt på først.

Jeg dra bukken opp til jordet og går så bort til stedet hvor bukken sto ved første skuddet.

Og der ligger det en fin returbukk :D

 

Jammen bra man jakter i Sverige med ubegrenset rådyrkvote :mrgreen:

Bukk nummer to sprang ut fra skogkanten fra akkurat det samme sted som den første bukken sto, og i farta var jeg sikker på at jeg hadde skadet med første skuddet.

Jeg så at dyret som sprang ut og stoppet på jordet hadde horn, og da gikk automatikken uten tanke på hornstørrelse.

Den "skadede" bukken skulle ned.

 

Jeg hadde helt sikkert gjort det samme i Norge ved samme situasjon, og da ville jeg få et forklaringsproblem om jeg kun hadde hatt en fellingstillatelse.

 

Her er et bilde av Hans med bukkene. Han syntes det var råkult :D

P8170398_zps1255b3de.jpg

 

Når jeg så flådde den første bukken, fant jeg den 120 grain tunge .264 Barnes TTSX kula rett under skinnet ved korsryggen.

Kula fra min 6.5-06 hadde først gått gjennom nakke- og ryggvirvler, for så å kutte av alle ribbeinene rett ved siden av ryggvirvelen på en siden for så å komme ut lengst bak i ene ytrefileen.

Kula som har en utgangsfart på 1026 m/s, har tilnærmet full restvekt(119.8 grain) og ser ut som en reklamekule etter så mye juling og penetrering på et skuddhold på ca 130 meter.

P8180402_zpse4d7d1a5.jpg

P8180407_zps06eb2c51.jpg

 

Etter at vi hadde vommet ut av bukkene, dro vi et annet sted hvor deler av området hadde sau med strømgjerde mot ulv rundt seg.

Vi satt en stund rett innefor gjerdet og ventet på en evt bukk.

Vi så ikke noe og jeg valgte å prøve å lokke litt.

Ingen reaksjon.

Idet vi reiser oss opp og har gått 20 meter tilbake mot bilen, får jeg plutselig se en bukk nedenfor oss i ei tette.

Den er ikke på veg mot oss og den reagerte overhode ikke på lokken.

Jeg setter meg ned for å skyte, men posisjonen er slik at jeg må tre riflepipa mellom to strømtråder.

Jeg legger an, sikter og må småjustere litt idet bukken flytter seg inn i en liten åpning.

Idet fingeren min kommer i kontakt med avtrekkeren, kommer jeg tydligvis i kontakt med noe mer. For jeg får et støt det svingte av :shock:

Når jeg fikk summa meg og gjort meg klar igjen, var det slutt på åpninger, og bukken rusler trygt avgårde.

 

For kveldsjakta bestemmer jeg meg for at vi skal prøve et lite terreng jeg for første gang leier i år som er ca 30 minutters kjøretur unna.

Idet vi parkerer bilen, får jeg se en bukk langt ute på et digert jorde.

400 meter vurderte jeg til å være litt i overkant langt for noe skudd, så vi satte oss ned i skogkanten for å se hva den ville gjøre.

Den ville tydligvis bare være der og spise og hadde overhode ikke tenkt å flytte på seg.

Jeg bestemte meg for å ta sjansen på å smyge inn på den.

Jeg ga Hans kikkerten min slik at han kunne sitte og følge med på bukken og faren sin mens jeg skulle gjøre et smygforsøk.

Etter å ha krypi, krabba og åla 350 meter, var jeg endelig 50 meter fra bukken og kunne gi den et sikkert skudd, hvor den gikk rett ned i smellen.

 

Hans syntes det var veldig morsomt å se på det hele gjennom kikkerten :D

P8170400_zpsb41ea122.jpg

 

Nå var ikke dette verdens største eller eldste bukk, men når jeg har med meg min 7 år gamle sønn på bukkejakt, så har jeg kun en regel. Bukk er bukk.

Mer nøye kan jeg være når jeg jakter alene.

Senere den kvelden, så vi på terrenget ei geit med 3 killinger, ei geit med 2 killinger, to enslige geiter og et dyr som enten var ei lita geit eller en bitteliten bukk.

Så det lover godt for fremtiden :D

 

Beklager det lange innlegget, men jeg hadde lyst til å fortelle om den første rådyrjakta til Hans hvor vi fikk skutt dyr.

Han pratet mye om neste gang vi skal på rådyrjakt i bilen på veg hjem :)

 

Når det skjer, skal jeg prøve å skrive litt mindre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen fine økter på bukkejakt så langt. Skjøt en liten sekstagger første dagen, og samme dag så jeg også en større bukk som hetset en geit. Holdet var drøyt og da den sto stille sto den ganske skrått, så den fikk gå til senere. Og senere har jeg selvsagt ikke sett den :wink:

 

Men det har vært moro likevel. I dag trodde jeg knapt mine egne øyne da jeg hadde tre ulike geiter med dobbelkalver innenfor et par hundre meter. Jeg har jaktet i terrenget i nærmere tjue år, men aldri vært sett så bra med dyr. Bukken glimret imidlertid med sitt fravær, og det syns jeg nesten er litt rart. Med så mye geiter burde vel ikke bukken(e) være så langt unna. Eller er de slitne etter brunsten- om den alt er over - og ligger og sløver et sted?

 

Fratelefon200812230.jpg

 

Heldigvis er det annet å skyte når rådyrbukken ikke er samarbeidsvillig :)

Link to comment
Share on other sites

Rett etter at brunsten er over, er ofte mange av bukkene veldig lite aktive.

Etter min erfaring, virker ofte terrenget totalt tomt for bukk den første uka til 2 ukene etter at brunsten har tatt slutt.

Man kan alltids se en og annen fjorårsbukk, men de eldre virker som de har sunket i jorden.

De er nok mye i ro og generelt oppholder seg innenfor et lite område de føler seg trygge.

Det er selvsagt untak fra dette, så sjansen er der alltid :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har skutt bukk! Mye fin lesning og flotte bilder :) Herlig å være i gang med bukkejakta!

 

Jeg fikk en ganske fin sekstagger første morgen. Med litt hell holder den til bronse.

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/12395/IMG_2698.JPG

 

Men det er på et annet jaktterreng og etter en annen bukk jeg egentlig har jaktet. Har brukt vanvittig mange timer både i fjor og i år, men foreløpig har den vært for lur.

Fikk imidlertid filmet den utenfor terrenget her om dagen..

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/12395/bukk.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har skutt bukk! Mye fin lesning og flotte bilder :) Herlig å være i gang med bukkejakta!

 

Jeg fikk en ganske fin sekstagger første morgen. Med litt hell holder den til bronse.

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/12395/IMG_2698.JPG

 

Men det er på et annet jaktterreng og etter en annen bukk jeg egentlig har jaktet. Har brukt vanvittig mange timer både i fjor og i år, men foreløpig har den vært for lur.

Fikk imidlertid filmet den utenfor terrenget her om dagen..

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/12395/bukk.JPG

 

Flott den bukken du fikk.

Du får bare si ifra om du vil at jeg skal komme og hjelpe deg med å få skutt den gamle skrapbukken Anders :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en velig artig opplevelse i dag. Hadde med meg sønnen min på fire på lokkjakt etter rev. vi satt vedsidnav løa å lokka med muse pip. han hadde med seg leike rifla si med lyd. Så jakta var vel mest for å ha litt tidsfordriv, når han blei lei av å lokke skulle vi opp en traktor vei å se på dyre spora, tenkte e skulle hive ut litt hunde mat til reven å. Men posen lå ikke på plassen sin utafor løa, så var det å begynne å leite, så ser e en brunfrge tilfeldig hvis opp i sida 50 meter unna. Der står den store 6taggeren som har godet der fast HEILE våren å sommeren men hvert sporløst forsvunne siden ei lita stund før jakta begynte. Rifla lå no så klart i bilen :? smaug oss forsiktig for å hente den men når vi kom tilbake hvar den vekk :evil: så moralen må vel hver at man alltid skal hver bevepna selv på dei mest topelige tidsponkta.

 

Men e det nokke som tror den kan komme tilbake allerede i kveld?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har skutt bukk! Mye fin lesning og flotte bilder :) Herlig å være i gang med bukkejakta!

 

Jeg fikk en ganske fin sekstagger første morgen. Med litt hell holder den til bronse.

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/12395/IMG_2698.JPG

 

Men det er på et annet jaktterreng og etter en annen bukk jeg egentlig har jaktet. Har brukt vanvittig mange timer både i fjor og i år, men foreløpig har den vært for lur.

Fikk imidlertid filmet den utenfor terrenget her om dagen..

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/12395/bukk.JPG

 

Flott den bukken du fikk.

Du får bare si ifra om du vil at jeg skal komme og hjelpe deg med å få skutt den gamle skrapbukken Anders :winke1:

 

Du er ikke den første som melder seg frivillig! :D Hehe

Link to comment
Share on other sites

Helt klart at det varierer en del rundt om...litteraturen sier i løpet av oktober..

 

1..Skutt på 45-50m, ned i smellen. Snikjakt, skog.

RmU4T21Y.jpeg

 

 

2...Skutt på 25-30meter, ned i smellen. Snikjakt dyrket mark..

eDYxYTA2.jpeg

 

 

3..Skutt på 210meter, ned i smellen. Snikjakt, skog. Vært ute for kamp denne karen her, knekt noe av geviret.

U0tFbTJo.jpeg

 

Får vi se til helga om det er mulig å lykkes igjen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Duejakta starter imorgen.. Hva er erfaringene deres med hagle skudd i rådyrterreng? Forsvinner dyra lenge eller kan man jakte due en dag og la det hvile til neste for rådyr?

 

Jeg har skutt duer på formiddagen/tidlig kveld for så å skyte bukk fra samme plassen senere på kvelden.

Har alltid med meg både hagle og rifle når jeg jakter due og fortsatt har fellingstillatelse på bukk på samme terrenget.

Link to comment
Share on other sites

så ble min helt første bukk skutt på hjemmebøen i går kveld :D .skulle opp i camoteltet og prøve lokken litt siden brunsten ikke er helt over her ennå.sto ved bilen og gj meg klar da bukken og ei geit dreiv å "leika" med hverandre på bøen ovenfor huset.så ble det et kort smyg så jeg kom i skjul bak en material stabel. sikta inn og når bukken var ferdig med geita så begynte den å gresse. når breisida kom så var det å trykke av... 6 takker i fin kondisjon. skutt med baikal kombien på ca 80m avstand med 308w norma elite ekspress. hjerteskudd og gikk rett ned. bilde har jeg kun på mobilen,og trenger hjelp til å laste det opp senere av noen mer data inntreserte enn meg...

Link to comment
Share on other sites

Duejakta starter imorgen.. Hva er erfaringene deres med hagle skudd i rådyrterreng? Forsvinner dyra lenge eller kan man jakte due en dag og la det hvile til neste for rådyr?

 

Jeg har skutt duer på formiddagen/tidlig kveld for så å skyte bukk fra samme plassen senere på kvelden.

Har alltid med meg både hagle og rifle når jeg jakter due og fortsatt har fellingstillatelse på bukk på samme terrenget.

 

Høres bra ut ;) Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha gått ett helt år uten å få felt rådyr i fjor, fikk jeg endelig has på en bukk på et "nytt" rådyr terreng. Bukken ser for meg ut som å være en 4 tagger retur bukk, men med en stygg skade på foten. (se bilde). jeg så faktisk bukken tryne i jordekanten så den kan umulig ha hatt det veldig godt. Hva tror dere skaden kommer av?

 

Edit: Bukken ble skutt med V-max i 6,5x55, beste slaktet jeg har vært borti noen gang! bitte lite inngangshull og en cm større utgangshull ! hjertet var "borte" og fant kun en liten del av lungene igjen... må være den beste rådyrkula jeg har vært borti !

 

DSC_0229_zps1efdfa2f.jpg

 

DSC_0228_zpsf8d5196a.jpg

 

DSC_0255_zps749835f1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...