Jump to content

BUKKEJAKTA 2013


Conibear

Recommended Posts

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

6.5x55 skyter jeg inn 2cm over senter på 100m.. Hvorfor?? bare blitt en vane.. Om jeg skulle skyte rådyr på 200m så holder jeg jaggu bare litt høyere... Pleier noen ganger å gå å pipe litt forsiktig inn på post om det er områder jeg har god sikt. Ellers sitter jeg å venter litt, ser det litt ann på hvor mye støy jeg har laget og hvor i terrenget det er .....

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål-

Hvis man skadeskyter en bukk. Den drar over på naboterrenget. / skyter dødelig skudd men fluktstrekka er lang nok til å komme over til naboen. Har man rett til å ta med rifla inn for avliving? Utifrå hva jeg husker og har lest kan man krysse grenser samme dag som

Skadeskyting fant sted? Grunnen til at jeg spør er at eg har en gal grunneier i naboterrenget jeg jakter på. Kan det være lurt å informere politiet/viltnemnda med en gang ved evnt skadeskyting?

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har lov til å forfølge påskutt vilt inn på tilgrensende jaktområder samme dagen som dyret ble påskutt, og ja, det vil være lurt å melde dette til både grunneier og f.eks. viltnemnda slik at det ikke blir noen misforståelser, men du plikter vel strengt tatt ikke å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Melde grunneier som jeg jakter for eller grunneier som er gal. Mannen har store psykiske problemer og er i stand til å gjøre stor skade. Han har tidligere letet meg opp på jaktterrenget mitt og opptrådd svært truende. Dette i form av bla. trusler på liv. Men tenker jeg vil informere politiet og grunneier jeg jakter hos. Har dere paragrafen i hodet?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Håper flest mulig tar seg tid til å legge inn fellingsdata på

 

https://docs.google.com/forms/d/1Pvutrr ... o/viewform

 

Basen er lagd for å samle data om felling av alle hjortevilt, og fungerer slik at alle brukere også kan laste ned alle svar, slik at de selv kan gjøre egne analyser. Håper selvsagt at interessante funn deles med oss andre :)

 

mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

Melde grunneier som jeg jakter for eller grunneier som er gal. Mannen har store psykiske problemer og er i stand til å gjøre stor skade. Han har tidligere letet meg opp på jaktterrenget mitt og opptrådd svært truende. Dette i form av bla. trusler på liv. Men tenker jeg vil informere politiet og grunneier jeg jakter hos. Har dere paragrafen i hodet?

Det er nok slik at du skal melde ifra til jaktberettiget/grunneier i det området du går inn på, så fort som mulig. Dersom det er et problem pga hans psyke, bør du melde ifra til politiet og forklare problemet. Er jo redd for at du kommer i trøbbel hvis du unnlater å si i fra, særlig hvis han er så i ubalanse som du sier.

Link to comment
Share on other sites

Melde grunneier som jeg jakter for eller grunneier som er gal. Mannen har store psykiske problemer og er i stand til å gjøre stor skade. Han har tidligere letet meg opp på jaktterrenget mitt og opptrådd svært truende. Dette i form av bla. trusler på liv. Men tenker jeg vil informere politiet og grunneier jeg jakter hos. Har dere paragrafen i hodet?

Det er nok slik at du skal melde ifra til jaktberettiget/grunneier i det området du går inn på, så fort som mulig. Dersom det er et problem pga hans psyke, bør du melde ifra til politiet og forklare problemet. Er jo redd for at du kommer i trøbbel hvis du unnlater å si i fra, særlig hvis han er så i ubalanse som du sier.

 

Jess. Men satser ho på at dyret detter på stedet :) takk for svar

Link to comment
Share on other sites

XXL Kjører tilbud på jaktstiger til 549,- http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jaktutstyr/ ... 26_1_Style" target="_blank" target="_blank

 

Greit det rett før bukkejakta.

 

Vi har 3 av disse i ett av terrengene fra før,fine å jakte rev fra også.

 

e96hzb.jpg

 

 

hvordan er disse å montere?

kan de monteres hjemme og fraktes på biltaket?

vurderer en slik til bukke og hjortejakta i høst,men ønsker ikke å la dette stå permanent i terrenget..

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i dag å kikket, var en plass jeg ikke har planer om å jakte bukk så dro noen strofer med fløyta.. Og etter ca 30min kom det en bukk tustende på ca 150-170m. Hadde bare en liten 8x20 hånkikkert for hånd og det begynte å mørkne. Men klarte å se at det var en bukk. Men det som jeg stusset på var at den var mere opptatt av å spise og klø seg bak øra og reagerte snaut nok på de forskjellige lyden (kikket opp 2 ganger på ca 15 min den var på myra). Er andre tilfelle nå. Så jeg lurer rett å slett på om side vinteren var lang og hard om mange geiter har kasta fosteret i vinter og kommet tidligere i brunst, kanskje pga den utrolige varmen og sommeren vi å har hatt så har brunsten begynt tidligere??. Kan brunsten allerede være over/på hell??

Link to comment
Share on other sites

XXL Kjører tilbud på jaktstiger til 549,- http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jaktutstyr/ ... 26_1_Style" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Greit det rett før bukkejakta.

 

Vi har 3 av disse i ett av terrengene fra før,fine å jakte rev fra også.

 

e96hzb.jpg

 

 

hvordan er disse å montere?

kan de monteres hjemme og fraktes på biltaket?

vurderer en slik til bukke og hjortejakta i høst,men ønsker ikke å la dette stå permanent i terrenget..

 

Lettest å montere hjemme ja, så setter man delene sammen i terrenget.Går fint å transportere på tak, i varebil, henger osv.

Link to comment
Share on other sites

Ifjor, så var brunsten totalt over på terrenget jeg har bukkejakt i år også. Og ifjor hadde vi knapt noe annet en regnvær hele sommeren....

Men den var fortsatt i full gang på et annet område kun 30 minutters kjøretur unna.

 

Jeg håper inderlig at det fortsatt vil være litt brunstaktivitet igjen på terrenget når jakta starter i år.

Vi får se hva som skjer på lørdag :)

 

Jeg ønsker i alle fall lykke til og håper dere alle får en knallfin bukkejakt.

Link to comment
Share on other sites

Leser at enkelte her hevder at dei kan "sjå" når brunsten er over

Korleis greier dykk å sjå dette? Er dette noko dykk med sikkerhet kan seie,eller er det noko dykk bare trur?

Eg ynskjer ikkje å fornærme nokon,men eg stiller meg tvilande til slike påstander

Uansett,eg greier iallefall ikkje å sjå når i August brunsten opphører,kjem ikkje bukken på lokk,så trur eg det er pga. at bukken avslører meg.....ikkje pga at brunsten er over

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Kan i hvert fall si at jeg har sittet 5m over bakken i et nesten lukket jakttårn og med vinden midt i trynet. Tror ikke bukken heller hadde gått rundt å spist og klødd seg gjentatte ganger da. Tidligere år har bukken hatt en helt annen adferd hvor den har vært betraktelig mere intr i lokkelydene.. Nei kan ikke si om den er over men de tegnene jeg har sett i år minner meg veldig om oppførselen til bukkene i slutten av august/sept tidligere, så noe er det.. Er vel lov å dele erfaringer og tanker nå som det begynner å nærme seg..

Er langt ifra noen ekspert men siden det er ett diskusjonsforum så velger jeg å dele mine erfaringer og observasjoner....

Link to comment
Share on other sites

Vel den er definitivt ikkje over i Telemark nå,da eg såg bukk og geit som tråkket opp ein velkjent heksering....dette var igår,midt på dagen....

 

Iflg. Pierre Aker, så kan du fint få inn bukk på lokk fram tom. fyrste veka i September

Eg velger å høre på eksperter,ikkje på middelmådige lokkejegere som meg og deg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Snikjakt kan være tingen i dårlig vær dersom du kjenner til ca oppholdsområde for bukker.

Kjøper du en Buttolo nå, kan du få til akseptabel lokking til i morgen. Trengs ikke mere trening enn du klarer foran TV i kveld..

Jeg kommer til å postere i en ground blind ved saltstein. Slipper da unna regnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner at dette nærmer seg kraftig nå!! Alt er slipt og pusset, inskutt. Sekken er pakka :D

 

Har jakta noen ganger der det har pøst ned. Spesielt etter kraftige regnskurer når det gir seg har jeg skutt flere av bukkene mine. Da gjelder det å være på plass!

Ellers er jeg enig i at en buttolo + en time eller to foran youtube på dataen sparker deg i gang som lokkjeger. Der finner du eksempler på kontakt-, hets-, og angstlyd. Da er det bare å øve litt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det nærmer seg med stormskritt nå...

Lurer på hvilket tidspunkt jeg bør gå ut på , for og komme enklest og uforstyrret inn på post?

Biotop er forøvrig , litt utmark og en del innmark , til lokk så bruker jeg buttolo , men har også kjøpt den hubertus fløyta på xxl !

Ettersom de har kampanje på den og filmen lockjakt på rådyr til 199,-

Står dog ikke i xxl sin avis eller hjemme side !

Men derimot på jeger sitt elg hjort og rådyr årboken 2013!

Så tips til tidspunkt og bevege seg ut og evt hvilen lokk jeg burde bruke mottas med stort takk !

Ønsker dere alle en god bukkejakt start året 2013 !

 

Stian

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har planlagt å postere, bør du la hvor lett det er å komme på plass på post uten å lage for mye lyd eller bli merket på annet vis når det er mørkt, bestemme det for deg.

Noen ganger går jeg på plass i mørket/mørk skumring. Andre ganger venter jeg til at det er så lyst at jeg har full oversikt over hvor jeg går og også har mulighet til å se og evt. skyte dyr mens jeg smyger på post.

 

Er ikke ofte jeg har skutt dyr før kl 5 på morgenen, men noen ganger har det vært.

 

Er det skikkelig dritvær, så bør man konsentrere jakta si inne i skogen og på små jorder, hogstfelt og åpninger.

Lokking på slike plasser kan ofte gi meget bra resultat. Selv i regnvær.

Ytterst sjelden at en av det eldre erfarne bukkene roter seg ut på større jorder i kraftig regnvær.

 

Det er oppholdsvær her nå, og jeg håper det holder seg slik imorgen også.

 

Jeg drøyer det vel ca en time senere enn Wolverine67 før jeg går ut :)

Link to comment
Share on other sites

da er jeg klar, lokalisert noen ruter til rådyra, samt vet om en 2 pene bukker og 2 middelsmådige bukker på terrenget. 300 winmag'n er innksutt med 2 cm overslag på 100m og kula som skal brukes i år er 150 grs Hornady SST Interlock, skal bli spennende å se om det blir noen rådyr i år da :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk se bukken på kort hold, men den hadde sett meg først desverre, så fikk ikke svingt meg rundt jakttårnet uten at bukken stakk.

Den kjefta godt der den stakk! Tror muligens det var et dyr til i kjerra der, uten at jeg fikk se det!

Ellers tåke tykk som graut, så holdt med mine 2 timer i jakttårnet denne morgen!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Fikk bukken inn på ca100 m etter 20 min på post. Kom små joggende langs jordekanten..kikka i min retning, ble borte bak en liten kul og så den aldri mere. . Dro ned igjen i tetta mot der den kom fra...mulig den ble var meg,men virka ikke helt slik. .hva tror dere? Ikke en lyd fra bukken. Om han ikke prøvde å gå rundt meg. Regner godt så tar en liten pause i bilen og håper det roer seg litt.

Link to comment
Share on other sites

Ute litt i dag tidlig. Posterte et par plasser. Ikke livstegn.

Rusla hjem, og da jeg kom ned til huset såg jeg ryggen på et rådyr.

Men det var bare den lille råa som holder til her. Akkurat nå ligger ho

50 m nedom kjøkkenglaset. :)

Men, det ser ikke ut til at ho har bukketekke.....

Link to comment
Share on other sites

Første bukken falt ettet ca. 30 min. Smøg først inn på ei gjeit på ca 100m. Den gikk inn fra et jorde og inn i tett granskog. Etter ca 20 min kom en bukk i godt driv i samme spor. Felte den på ca 130m med 22-250, 3,6gr Oryx, V/0 1100 m/s . Det ble ikke gjennomskyting, men kula sitter i skinnet på andre sida. Overskyet, vindstille.

Link to comment
Share on other sites

p3f6h.jpg

 

Da var min første bukk felt , først post og så smyg jakt..

Den ble tatt på smygjakt ca 40-45 m , etter og ha sniket va 150-160 m temmelig stolt jeger her nå!

Kule 6,5x55 børse blaser r93 scandinavia :-)

Ha en flottbukke dag videre nå er min over :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du lager en link til bildet ved å bruke f.eks tinypic. Etter dette går du tilbake til innlegget ditt og limer linken inn i klammene som oppstår i meldingsfeltet etter du har trykket på Img (på linjen over)

 

Håper det var begripelig

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...