Jump to content

BUKKEJAKTA 2013


Conibear

Recommended Posts

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var min første bukk sendt til de evige jaktmarker.

 

Posterte fra tårn ved en skogrekke, da bukken kom rett under tårnet mitt. (Det var ikke der den skulle være)

Merket først bare noen lyder, men trodde det var hjort inne i skogen (som jeg så tidligere den morgenen)

Plutselig står en 4tagger rett nedom tårnet. (Da mener jeg under tårnet, mellom stolpene)

Tenker at det er lite lurt å skyte rett ned, siden det er steinur og siktet mitt går fra 3-12x.

Tiden står selvfølgelig like forbanna stille som bukken, og jeg blir begynner å bli redd for at han kan lukte meg.

Etter noen laaaaaange sekunder, så tulser han videre rett bort fra tårnet mitt.

Den stopper heldigvis på ca 30m for å spise, men forsatt er vinkelen dårlig.

prøver å plystre, men det bryr han seg ikke så mye om og bestemer seg for å rusle videre.

på 40-50 meter får jeg endelig en brukbar vinkel, og sender min 156grs Lapua inn i bogen på den.

Resultatet blir at den velter overende, og foretrar noen krampetrekkninger med bena i været.

Link to comment
Share on other sites

ble en liten 6 takker kl 0550. skutt på 76m med 6,5x55 accubound 140g. pent slakgt med de kulene synes jeg. gikk bare 20m men brukte litt tid for å finne den. landet gror igjen. må bare få satt ut noen vildsvin å muflon her på Sørlandet. mvh 308nm

Link to comment
Share on other sites

Fin start på bukkejakta! Spotta bukk og geit på 400 meters hold fra et høydedrag. Måtte snike meg forbi to hjorter for å komme innpå. De lurte på hva som skjedde men ble heldigvis på samme sted :)

Bukken og geita var i full aktivitet i hekseringen og når jeg var kommet innpå 85 meter så gikk han med stive føtter mot meg for å skremme meg vekk. Et skudd og han gikk rett ned. Geita gikk bare 20-30 meter unna og fortsatte å beite.

Ingen stor bukk men jeg er fornøyd :)

 

61265_10151802534956970_1433012463_n_zpsbf29dab5.jpg

Klokka 06 datt`n :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått bukk så langt! :D

 

Selv sitter jeg å glor på iNatur, da jeg ikke har fått ut fingern og søkt i år.... Er det noen som kan peke meg i retning av et greit tilbud på iNatur, eller lignende? Gjerne på østlandet, men kan godt være lengre unna. Er ikke redd for å kjøre et stykke - holder til i Oslo. Er ute etter både bukkejakt og kort til den generelle rådyrjakta. :)

Link to comment
Share on other sites

Bukk nr to i kveld! Satt ute i skogen på et lite høydedrag og tittet nedover mot et tjern. Ingenting å hverken høre eller se på et par timer. Surfer litt på fb og kammeret for å unngå å sovne - vært oppe siden tre i natt. Testa njff-appen og jaggu etter fem minutter kom bukken! Fikk skutt ham på 20 meters hold, gikk rett ned.

Superfornøyd!

 

bukk2nonslid_zps47246360.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne kom rasende ut på lokk med weirshcirshen fløyte kombinert med bulvanene, meget fornøyd. Noe formeninger om denne er på retur?

Er det noen sjangs for medalje på denne eller er jeg helt i tåka da?

Forøvrig skutt i terreng som åpnet for Rådyrjakt først i fjord!

bezuba2u.jpg

 

Kom rasende ut fra venstre her på bilde, bulvanene står til høyre bak ene bladet ;) Han kom stormende rett mot de!

mymy3aba.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med mange flotte bukker! Her er det mange som kan glede seg til god mat og pønt på veggen.

 

Foreløpig lite jaktlykke her, men da jeg reiste meg fra posten i går var det noe merkelig bjeffing i tetta like ved. På målet å dømme må dette minst ha vært en gullbukk.

 

 

Skitt jakt videre!

 

Edit: flyttet et spørsmål om kjøttbehandling til mer relevant tråd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

Tillater meg å gjenta anmodning om å registrere felt vilt her. Responsen blant hjortejegerne har vært meget god, så forventer endel data fra 1/9, men vil gjerne ha rådyrdata også. Tenk så mye interessant vi kan finne ut om vi får noen hundre fellinger (snittvekt pr fylke bla.a.)

 

Dette er dessuten første versjon, så jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger

 

Sitat:

 

Heisann.

 

I fjor var det en tråd på Facebook der folk la inn slaktevekter og kjønn på hjortekalver de hadde skutt. Etterhvert kom det inn over 100 dyr fordelt utover sesongen, og jeg la inn dataene i excel. Hadde nok data til å se forskjell på kjønnene, og også at det var vekst utover i sesongen (ca 70 gram/dag, om jeg ikke husker feil)

 

Da fikk jeg ideen til å samle litt data på en mer organisert og "analysevennlig" måte (punching fra Facebook er litt upraktisk) og lagde et forslag i Google forms. Tanken er at de som vil kan bidra ved å legge inn dyr, og alle kan laste ned dataene. Da forventes det selvsagt at de som finner noe interessant deler det med andre.

 

Her kan du registrere art, kjønn, slaktevekt, dato osv, og også kaliber, type jakt mm. Kom gjerne med forslag til flere variabler (skal legge inn fylke senere). Trenger hjelp til å utvide kaliber-valgene.

 

Vet at det er mange engasjerte brukere her, så jeg legger ut prototypen her for test og kommentar. Ta en titt, legg inn noen fantasidyr (skriv "test" i kommentarfeltet så sletter jeg dem) og kommenter hva du mener.

 

https://docs.google.com/forms/d/1Pvutrr ... DfmaHFzR9o

 

Mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

Har vært på jakt etter umulige Geir i år å, men måtte ta til takke med en litt mindre i dag på morgenen.

På vei til post i dag så jeg 3 elg, en utrolig stor og vid 6takker,ku og ei kvige, så tenkte at det måtte love godt. Satte meg ned i utkanten av området til Geir og lokket i ca 2 timer hørte det raslet stadig vekk inne i tetta men siden den ene elgen gikk inn der og det ikke kom ut noe tenkte jeg det var den.. Til slutt ville jeg bevege meg litt mot der det raslet gikk 50-60m og på samme avstand så jeg en grei bukk stod å kikket på meg og det var det siste den gjorde..

 

Ser ut som denne akkurat kommer under medaljekravet. Veier 379gr, ferdig kokt og kappet, 24cm lange og 8cm vidde mellom stengene...

 

1098416_10153101172580717_833040347_n.jpg

 

 

 

Hadde å en utrolig artig opplevelse i går kveld.. Kom ett skikkelig regnskyll med lyn og torden, når det gav seg kom det en liten spissbukk i ei dritfart i en god halvsirkel framfor meg. Den forsvant til høyre for meg mens jeg var opptatt av å se om det kom noe større jagende bak.. Sitter da godt gjemt delvis inne i en einer når jeg får se i sidesynet at den kommer mot meg fra høyre. Sitter dønn stille for å ungå å støkke den. Den kommer så nærme at jeg kunne spent bein på den, før den stopper på 3 meter med ræva til, satt muse stille og lurte på om jeg skulle pirke den litt i fua med demperen. Men den tustet videre uten å merke meg.. Nå angrer jeg å at jeg ikke kjøpte kamera før jakta.. :P

Link to comment
Share on other sites

Se side 38. http://www.cic-wildlife.org/uploads/media/red_book.pdf

Her står alle måla du trenger å ta. Samt beskrivelse av hvert punkt.

 

Kutt ut punkt 1.2 og 1.3. Bruk den norske metoden isteden. Som er vekt i gram x 0,25 = poeng.

 

Så regner du dette sammen med alle de andre punkta.

 

I tillegg, men for seint for deg nå: det kan lønne seg å veie før kapping og trekke fra 90 gram, istedenfor å kappe først.

Link to comment
Share on other sites

kl07.00 datt min livs første bukk. Utrolig spennende! Skutt med bestefars gamle mauser i 30-06 ladet med barnes 168grain, stående på 80m. Da jeg skulle dra med meg bukken ned høyspenten til veien hørte jeg plutselig bjeffing bak meg. Jeg tenkte det var en rev og patronene ble lagt i børsa igjen. Jeg snek meg over bakketoppen, og på 15m hold stod sjefs bukken selv..

Jeg la opp rifla siktet meg inn, så senket jeg rifla igjen, den fikk leve for denne gang.

 

normal_IMG_0955%5B2%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var ute igjen i kveld.

De 3 foregående forsøkene(2 morgener og 1 kveld) har det høljet ned.

I kveld ga regnet seg og jeg hadde godt håp om å se noen dyr.

 

Der tok jeg feil.

Det har absolutt ikke vært noen dyr å se noe sted overhode.

Hverken kje, geit eller bukk.

Har heller ikke fått noen respons på lokk.

 

Noen som fortalte meg at gaupa hadde forsynt seg godt av rådyrene i løpet av vinteren, men det tok jeg med en klype salt.

Nå er jeg litt i tvil.

Det er fortsatt tidlig, men normalt sett har jeg god kontroll på hvor dyrene oppholder seg.

Jeg får se senere i jakta om det dukker opp noen geiter med kje.

Jeg får ikke jaktet på det terrenget før helga om 2 uker.

 

Heldigvis skal jeg til Sverige på bukkejakt et par dager neste uke :)

Link to comment
Share on other sites

1004532_10151774002820935_365733440_n.jpg

10 aug kl 04.50 :) datt det en liten 6 tagger

 

Lykken var på min side. Satt ute fra 9 aug kl 23.30 og tok en liten lur i terrenget.

Bukken kom først på 300m, og kom inn på jatterrenget 10 min senere. Måtte bjeffe på den for å få den til å stoppe. Den hadde dårlig tid over den åpne flaten. Skuddet kom litt sent så den rakk å ta et skritt frem, noe som resulterte i at skuddet kom bak. Heldigvis fikk jeg satt oppfølgingsuddet raskt og bukken ble berget. Glad for mange runder med løpende elg og trening på banen.

Tok med meg bukken på villmarksleiren vi arrangerer for små og lovende her i Enebakk. og det var stor stas med nyskutt bukk :)

 

lykke til til dere andre bukkejegere.

 

//JAFFA

Link to comment
Share on other sites

1gnlsl.jpg

 

Bukk skutt den 10. Litt sur fordi jeg var sikker på det var en 6 tagger før jeg skjøt. Den kom bak meg på lokk så da jeg snudd meg byksa den oppover lia i bra fart. Så det var høye og "så" det var 6 tagger, men neida.. Stoppet opp i lia så jeg fikk skutt den. Hadde jeg visst det jeg vet idag hadde den levd.

Får se om det blir en til siden jeg vil ha en 6 tagger og har mulighet til og kjøpe flere kort.

Link to comment
Share on other sites

Klaffet denne morgenen. Var på plass i camo teltet klokka 0430. Ventet ca et kvarter før jeg startet å lokke. Først tre kontaktlyder, så to nye etter en par tre minutter. Da kom det en bukk inn på posten. Fikk på den et godt skudd, men den forsvant opp i skogen. Måtte kontakte naboen for ettersøk. Det viste seg at den hadde gått ca 100 meter og lå død i ei grop. Gammel skogsbukk som narret meg flere ganger i fjor. Kjempefornøyd!

 

timd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på det samme selv. Lokket frem geit med to kje i dag tidlig, ikke tegn til bukk....

Jakter i Våler i Østfold. Har heller ikke klart å lokke frem noen bukk i år.

 

'Var ute i går med svigerfar min, og han skjøt bukk..

 

Den kom beitenes. Prøvde og lokke men INGEN reaksjon.

 

så virker som brunsten er over i Halden.. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaut en liten tass i går kveld.Den kom også beitende inn mot posten min,og holdt seg i tetta på rundt 130 meter.

Prøvde både kontakt og hets,men bukken lettet ikke på hodet engang bare fortsatte å beite :shock:

 

Så bukken nå og da ila en 45 minutters periode,var småkuppert i den lia jeg postet.Hadde egentlig gitt opp hele bukken,men jaggu dukket den opp igjen etter at jeg gikk halveis amok med buttoloen.Tenkte jeg fikk prøve å gjøre den nysgjerrig,og det funket..

 

Skutt i Hof i Vestfold.

 

2h32amr.jpg

 

Ikke lenge etterpå var hjertet i steikepanna.Snadder!

2vtwppy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter en lite givende første helg lurer jeg litt på hvor mye sau har å si for jakta?

Vil rådyr sky et område med mye beitedyr/sau?

 

Har riktig nok sett 1 spor etter rådyr, og tror jeg gikk på et dyr i skogen på vei til post men det var for tett skog til å identifisere det selv om det bare var 10 meter unna.. Men har sett et hundretalls sau :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...