Jump to content

Normalt å sikte på folk med rifle for å se??


Bjuff

Recommended Posts

Var ute en tur i dag, og kom over en person som satt på post. Han satt i tårn, og jeg stoppet når jeg så han på ca 150 meter. Jeg sto helt stille, og holdt opp en hånd så han skulle se meg. Det han da gjør er å snu seg og legge an rifla mot meg, for å se meg gjennom kikkerten sikkert. Jeg vinker igjen, men han blir bare sittende å sikte på meg. Jeg snudde selvsagt som jeg uansett hadde tenkt og gikk. Ville bare stå åpent som jeg gjorde så han skulle bli obs på at det var folk og hund i nærheten. Elgjakta her er over. Er dette normal oppførsel? Jeg liker ikke å bli siktet på! Og når jeg selv møter folk når jeg er på jakt, tømmer jeg raskt hagla og holder den knekt. Sikte på folk er det siste jeg ville gjort. Vurderer å ringe grunneier for å høre hvem som har tårnet. Hva syns dere? Vil bare spørre siden det provoserte meg voldsomt. Ikke rart folk blir motstandere av jakt år det finnes sånne jegere!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ingen jaktleder, jeg var på småviltjakt.. Ante ikke at det var tårn der, hadde jeg vist det hadde jeg holdt meg unna for å ikke ødelegge. Var jævlig guffent å stå der mens han sikta på meg, uten å gi svar når jeg vinka til han.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde blitt rimelig forbanna om ein hadde stått å sikta på meg med rifle.. Greitt nok om eg såg at han brukte rifla til å speide rundt seg og hadde senka den momentant når han oppdaga meg, men ellers så trur eg at det hadde blitt ein rimelig nærforstående konfirmasjon i felten..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå ha sjekka ut hvem det var, og evt gått til politet... Dette er oppførsel som ikke hører hjemme her i Norge.

 

Eller noen andre steder, spør du meg...

 

Ville også sjekket opp hvem vedkommede er og tatt en prat med personen. Dersom han legger seg flat og beklager feilen går det jo an å la det være med en skikkelig runde kjeftbruk og gi mannen en sjanse før han blir anmeldt, men dette ser du selv hva du synes om.

Vises det ingen forståelse for reaksjonen din på feilen som er begått så er det jo bare å anmelde i vei.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et soleklart brudd på det som finnes av regler for sikker våpenhåndtering. Man retter ikke et våpen mot noe man ikke har planer om å skyte på fordi man er for lat til å bruke kikkert.

 

Ingen grunn til å la svinepelsen dø i synden.

Link to comment
Share on other sites

finn ut hvem vedkommede er å si han hva slags idiot han egentlig er,sånt er ikke morro har også opplevd dette en gang da sto jeg å så en som satt på fjellet å sikta på kammeraten min,vi viste ikke hvem dette var,dette skulle vi til buns i dagen etter tenkte vi,da ringte tlf min og en kar spurte hva fan vi hadde der å gjøre :overrasket: hadde nemmelig lov å gå der vi gikk,da spurte jeg vedkommede hva i helvete han feilte og hvorfor han sikta , han så ikke jeg så han, ble nokså stille da jeg sa jeg hadde bilde da han sikta,tok en spansk en he he :lol: han bedde om unskyldning og hele pakka så vi gjorde ikke mere med det. treger egentlig sånne folk burde ikke jakte :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hadde rable helt for meg om noen hadde sikta på meg med en rifle. Det hadde blitt alt annet enn en dannet og høflig konversasjon angående vettig våpenbruk.

Greit som noen her sa om at han speidet og la den ned når det kom folk i synsfeltet, men her ble munning rettet direkte mot personen med viten og vilje.

Link to comment
Share on other sites

En liten felt-historie:

En norsk soldat hadde lært å avstandsbedømme med kornet på AG'en. Han var FN-soldat i Sør-libanon og fikk spørsmål om hvor langt unna han var de israelske soldatene han hadde observert ved grensegjerdet. Han lærte seg fort hva slags rutiner IDF har når de er i ferd med å bli beskutt.

 

Så til saken, du handlet korrekt. Og har god grunn til å være meget forbannet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke snakk med vedkommende, finn ut hvem som er ansvarlig jaktleder på stedet (om det var storviltjakt) og gi klar beskjed om at du vill ha en unnskyldning fortere enn svint fra vedkommende. Ellers går du videre til lensmannen med saken (det viktige her er ikke å få tatt våpna fra fyren, men å lære ham sikker oppførsel før noe skjer.

 

Min erfaring er at oppstrekk virker bedre når det kommer av indre justis enn yttre.

Link to comment
Share on other sites

En naturlig reaksjon når folk sikter på meg med rifle er vel å hive seg i dekning og skyte tilbake før han får inn noe skudd? Slår folk etter emg så slår jeg igjen, Sikter de så skyter jeg igjen? Normalt selvforsvar det - forsvar av samme styrke som angrepet.

 

- Mer seriøst (det var ikke HELT useriøst heller) om du hiver deg ned og kryper unna, så kanskje han tenker seg om neste gang?

- JEg er rimelig sikker på at jeg hadde løpt ut av skuddfeltet sidelengs, og prøvd å anrope han fra nærmere hold, og dersom han var større enn meg kjeftet han opp etter noter - om han var mindre enn meg hadde jeg nok blitt fysisk. Om jeg ikke hadde slått han helseløs? Det hadde iallefall vært det eneste som kunne fått meg til å gå derfra noenlunde rolig.

 

Sikkert ikke lurt, men å bli siktet på med rifle er så WAY OVER det jeg tåler av provokasjon og faenskap, at jeg ikke engang er istand til å uttrykke meg saklig når jeg sitter her og leser om det....

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er bare å rusle til lensmannen på mandag og annmelde dusten, ingen omveier, ingen alternativer - sånne folk har INGENTING med våpen og gjøre.

 

Var han lovlig jeger så bør det være lett å finne frem til fyren for lovens lange arm, var han det ikke burde de legge alle kluter til for å finne ham uansett.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jeg tro at det blir mer av :shock:

 

En liten avsporing fra meg, men likevel reell!

Kikkertsikte m/avstandsmåler!!!

Tenk deg en eller annen på post... Lurer på hvor langt det er bort til han Nils på neste post. Hvor langt er det til den bærplukkeren mon tro?

Og de sitter og veiver med rifla i alle retninger.

 

Jeg ser på kikkertsikte med avstandsmåler som en sikkerhetsrisiko for meg selv, på bakgrunn av dette. Alle som spør meg om dette får svar at skal du ha opptikk med laser, putt avstandsmåleren i en håndkikkert. Evnt en egen avstandsmåler. IKKE i kikkertsikte!!!

 

[On topic]

Jeg hadde blitt forbannet, og hadde oppsøkt vedkommende!

[/On topic]

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mulig (kanskje til og med sannsynlig?) at vedkommende IKKE hadde skudd i kammeret, kanskje heller ikke i magasinet, og kanskje sluttstykket i bakre stilling. Han mente vel da at han var ufarlig, og det hadde han jo i tilfelle rett i. At han ikke hadde evne eller vilje til å sette seg inn i situasjonen til de han pekte på med geværet, er en annen sak.

 

Jeg har gått som hundefører med lag der en eller flere av postene satt og gransket terrenget gjennom siktekikkerten. Ved første anledning ga jeg beskjed om at dersom denne praksisen ikke opphørte, fikk de finne seg annen hundemann.

 

Jeg er helt på linje med Poacher når det gjelder kikkertsikter med avstandsmåler.

 

Kanskje det bør innføres en ny sikkerhetsregel i forbindelse med skytevåpen med siktekikkert:

"Bruk håndkikkert til du er helt sikker på at du ser det du skal skyte på".

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det bør innføres en ny sikkerhetsregel i forbindelse med skytevåpen med siktekikkert:

"Bruk håndkikkert til du er helt sikker på at du ser det du skal skyte på".

 

 

Den har vi da, og har antakelig hatt i 200 år: Pek ikke på noe du ikke skal skyte!

 

De fire_

- finger ikke på ...

- pek ikke på....

- tøm våpen..

- våpnet er ladd selv det ikke er ladd...

 

er ikke slik at du kan glemme de tre andre når en er ivaretatt, det er ALLE SAMTIDIG, HELE TIDEN

4 sikkerhetsbarrierer, bruk dem!

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som mange andre skriver at det hadde rabla for meg. :evil:

 

Min reaksjon ville nok vært å tatt dekning for så å flanke jævelen, kapra våpenet hans og rett og slett ødelagt det. Swarovski eller ikke...

Hele den beskrevne hendelsen gir meg litt "banjo og tett mellom øya" følelse...

Link to comment
Share on other sites

Bjuff hvordan gikk det med denne saken? Tok du den videre? Sånne folk lærer nok best gjennom indrejustis i jaktlaget. Tror nok jakleder der har mer makt enn hva politien kan/vil utrette. De aller aller fleste jaktledere vil avæpne denne fyren og degradere han til driver med driver med plastikk kniv som våpen i 10 år minst.

 

Hadde vært spennende å vite hva som skjedde.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Nei jeg har ikke gjort noe. Har fått høre at det er en som er litt spesiell som reker rundt i skogene som jeg ikke vil ha kikkende inn i soveposen min på nattestid og vite at han er forbanna på meg;) Blir jo bare ord mot ord uansett, men jeg kommer til å fortelle det til folk selvsagt. Tror ikke denne personen er med i noe jaktlag..

Link to comment
Share on other sites

Iflg "Rules Of Engagement" Kan du skyte i situasjoner hvor det er observert våpen og du har grunn til å tro at de mest sannsynlig vil bli brukt mot deg. Dvs hiv deg i dekkstilling og skyt "varselskudd" :lol:

Neida.... :) Dette hørtes veldig ubehagelig ut, men jeg blir ikke overraska....bygdenorge er fullt av slike "cowboyer" som tror de eier hver en knaus..de kan være like territoriehevdende som en hjortebukk i brunst. Eneste forskjellen er at de ikke pisser på seg og ruller seg i gjørme (skulle ikke forundre meg om det finnes en og annen som gjør det også!)

Jeg ville anmeldt idioten, ord mot ord eller ikke,,,hovedsaken er at han hadde fått negativ oppmerksomhet mot seg...Det blir sjelden gjort i slike saker og Neandertalerne får fortsette å ture fram som før...Dessverre..Veit av etpar "Bygder" der det er lignende forhold...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Nei jeg har ikke gjort noe. Har fått høre at det er en som er litt spesiell som reker rundt i skogene som jeg ikke vil ha kikkende inn i soveposen min på nattestid og vite at han er forbanna på meg;) Blir jo bare ord mot ord uansett, men jeg kommer til å fortelle det til folk selvsagt. Tror ikke denne personen er med i noe jaktlag..

Desto større grunn til å gå til onkel blå!

Link to comment
Share on other sites

Ikke annmeld ham, du vet ikke at det var ham, du så ikke at det var ham etc. (Man anmelder ikke en person på så tynt grunnlag, slikt kan slå tilbake på en selv).

 

Derimot skal du informere politiet om hendelsen (tid, sted og hva du har hørt), og be om råd. Du skal ta en prat med jaktleder til de som disponerer jakttårnet, og informere om hendelsen.

Sier de at ingen av deres var i jakttårnet på angjeldende tidspunkt, forlanger du at de setter lås på luka. Slik at de har kontroll med hvem som bruker jakttårnet, informer også jaktleder at politiet er informert.

 

Er ikke jaktlaget involvert, har du i det minste ett helt jaktlag som skuler mot tullingen for å gi de ett dårlig rykte. Er det en i jaktlaget, vill indre justis normalt ordne opp. Ikke hiss deg opp når du har kontakt med jaktleder, vær rolig og klar. Da når man somregel langt med å få frem budskapet (eia klarte jeg det selv).

Link to comment
Share on other sites

Meningsløs og ukorrekt oppførsel av en jeger. Jeg synes ikke en skal løpe til politiet med slikt. Det er dels å misbruke deres arbeidstid, dels har du ingen bevis, og det blir påstand mot påstand.

Jeg støtter andre som har anbefalt å kontakte grunneier. Få grunneieren til å ta en alvorsprat med jegeren.

 

Jeg bruker også riflekikkerten som kikkert av og til på jakt, men ikke for å se på mennesker.

Link to comment
Share on other sites

En mulig løsning er at du snakker med vedkommende på en rolig måte å sier hva du synes om saken, så ser du reaksjonen fra han.. er han overlegen oppkjeftig og nedlatende sier du bare på samme rolige måten at du hadde forventet en mer vennlig og ydmyk tone fra han , før du presenterer alternativet for han at du kan anmelde saken til politiet og om saken i beste fall for hans vedkommende blir henlagt, kan han forvente seg å være våpenlaus de neste 3-5 årene mens saken blir etterforsket. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at vedkommende det mest sannsynlig er, er grunneier selv og med i grunneierlaget som disponerer jakterrenget. Jeg bor i en bitteliten bygd, og det er ikke det enkleste å få jakt i dette området her, og jeg vil gjerne fortsette å ha muligheten til å jakte her.. Litt kinkig dette.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si meg helt enig, slik alle andre.

Å bruke kikkertsiktet som kikkert er en uting. Opplevde en identisk situasjon for noen år siden. Var på kombinert småvilt- og rådyrjakt sammen med dreveren min, da jeg i håndkikkerten ser en annen jeger som nærmet seg på ca 200m hold. Jeg selv var godt skjult, men reiste meg for å gi meg til kjenne for at han skulle skjønne (og ikke skyte) at det rødbrune dyret som løp rundt meg var ei bikkje og ingen rev. Idet han får øye på meg tar han raskt opp rifla til skuldra og sikter på meg. Jeg ble rett og slett redd for å bli skutt, så i ren refleks fyrte jeg av et hagleskudd i lufta for å gi meg til kjenne og samtidig gi ham en korreks. Fly forbanna var jeg og gikk ham i møte for å fortelle ham hva jeg syntes om oppførselen hans, samtidig som jeg lurte på hvem han var. Det var bare grunneierne og jeg som hadde adgang til å jakte i dette området. Jeg ble høylig forbauset over å se at det var en av grunneierne, en sindig kar, skogsvant og våpenvant. Aldri, aldri, hadde jeg tiltrodd den karen en slik oppførsel. Riktignok unnskyldte han seg med at han ikke hadde repetert patron i kammeret, men likevel.... Hvem faen liker å kikke inn i et rifleløp... Jeg dempet meg og vi fikk etterhvert forstått hverandre med velvilje, så situasjonen ble nok en tankevekker for ham om at oppdragende og grunnleggende våpenhåndtering gjelder i etthvert sammenheng, også når du tror at du er alene.

T :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som mange andre skriver at det hadde rabla for meg. :evil:

 

Min reaksjon ville nok vært å tatt dekning for så å flanke jævelen, kapra våpenet hans og rett og slett ødelagt det. Swarovski eller ikke...

Hele den beskrevne hendelsen gir meg litt "banjo og tett mellom øya" følelse...

 

Akkurat slike ting liker politiet, at en person rabler og stjeler og bedriver hærverk.

Er en slik person skikket til å inneha våpen da?

 

(nei dette er ikke et personangrep)

 

Mange faktorer spiller inn her, men å sikte direkte på folk er fryktelig farlig, skaper frykt og beviser bare at vedkommende er direkte uskikket til å omgås våpen.

 

Jeg tror selv jeg hadde fjernet meg raskt fra hans siktelinje, hadde han fulgt meg to cm med børse hadde jeg brølt ut, men å sikte tilbake, kapre og ødelegge er å ta loven i egne hender og som fornærmet i en sak kan man fort få endret status til siktet og erstatningspliktig, og som alle vet ELSKER jo øvrigheta å skrive ut FORELEGG for de minste ting!

 

Varselskudd går an, men dersom vedkommende er litt skvetten kan det hender han klemmer av en skudd i din retning, ikke for at jeg har hørt om det før.

De som har gjennomført førstegangstjeneste i Norge og har stått vakt med skarpladd våpen ved hvordan man forholder seg til personer med direkte truende adferd.

Man skyter ikke først og spør etterpå.....

 

Jaktleder og/evnt Oppsynsmann for almenningen er første skritt på veien.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal påberope meg juskunnskaper så vil jeg nok tro at en bærplukker som agerer i det jeg vil betegne som selvforsvar kommer fint unna en slik handling.

Å bli sikta på med våpen er for meg jamngodt med en drapstrussel, ihvertfall i et slikt tilfelle hvor man ikke engang vet hvem vedkommende er.

 

Det finnes INGEN unnskyldninger for en slik handling.

Link to comment
Share on other sites

Ja en bærplukker kan jo være fryktelig, tenk deg hvilken skade som kan oppstå med en neve tyttebær!

 

Neida, det kan også hende han på post "hørte noe og svingte børsa mot lyden/bevegelsen" for så å identifisere målet, men å trenge mer enn et halvt sekund er vel unødvendig.

Kanskje han ble så satt ut av ditt vakre vesen at han bare satt å siklet og kikket...

 

Ikke godt å vite hva skogen skjuler, kanskje han bor oppe i det tårnet og ikka har "fått seg noe" på en god stund, kanskje bra du stakk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som mange andre skriver at det hadde rabla for meg. :evil:

 

Min reaksjon ville nok vært å tatt dekning for så å flanke jævelen, kapra våpenet hans og rett og slett ødelagt det. Swarovski eller ikke...

Hele den beskrevne hendelsen gir meg litt "banjo og tett mellom øya" følelse...

 

Akkurat slike ting liker politiet, at en person rabler og stjeler og bedriver hærverk.

Er en slik person skikket til å inneha våpen da?

 

(nei dette er ikke et personangrep)

 

 

Kan du forklare meg hvorfor en person som har gjort en gjerning i sinne, en gang i sitt liv, som ikke har noe med trusler eller våpen og gjøre, ikke er skikket til og ha våpen. Hvis jeg går og tråkker i filler blosterbeddet eller gresstrimmeren til naboen i sinne, så er det JÆVLIG langt igjen til jeg vurderer og dra våpen inn i bilde. Tanken på våpen hadde jo ikke dukket opp i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Altså, bare for å ha brakt det på det rene; å se på noen gjennom en kikkert i skogen har aldri vært straffbart, selv om det er gjennom et kikkertsikte.

Derimot er det uhyrlig dårlig våpenskikk å gjøre det.

 

Fordi en uvitende tomskalle "ser" på deg rettferdiggjør ikke det en angrep med tilhørende knusing og andre ting.

 

Hvis du f.eks med fullt overlegg harver i filler noe som tilhører naboen eller andre enten fordi du bare har lyst eller pga hevn kan faktisk våpenkontoret trekke tilbake kortet ditt rent administrativt fordi de finner deg uskikket på bakgrunn av ovennevnte handling.

Bedre føre var enn etter snar...

Det er ikke alltid så mye som skal til....

 

Å se på noen er til sammenligning ganske "uskyldig" fremfor å massakrere et bed eller en hekk.

Det "sier mer om deg enn om meg" blir mine tanker da.

Som oftest er jeg ofte plaget med slike tanker som "at jeg passer på mitt så får andre passe på sitt"", i realiteten betyr det at jeg driter i hva du gjør så lenge du ikke gjør det mot meg.

 

Finnes det noen som liker å se inn i hølet på en 9,3 da...??

Link to comment
Share on other sites

Å se på noen gjennom et kikkertsikte er ikke i seg selv straffbart, men å se på noen gjennom et kikkertsikte som er montert på toppen av en rifle er å sikte på vedkommende, og det vil i hvert fall jeg karakterisere som truende atferd og klart grunnlag for en politianmeldelse. På 150m hold har jeg ingen mulighet for å kontrollere om våpenet er ladd eller ikke, men jeg vet at en jaktrifle er både treffsikker og dødelig på det holdet. Har forøvrig også alltid med meg kamera på jakt, anmeldelse ville blitt levert med dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Å se på noen gjennom et kikkertsikte er ikke i seg selv straffbart, men å se på noen gjennom et kikkertsikte som er montert på toppen av en rifle er å sikte på vedkommende, og det vil i hvert fall jeg karakterisere som truende atferd og klart grunnlag for en politianmeldelse. På 150m hold har jeg ingen mulighet for å kontrollere om våpenet er ladd eller ikke, men jeg vet at en jaktrifle er både treffsikker og dødelig på det holdet. Har forøvrig også alltid med meg kamera på jakt, anmeldelse ville blitt levert med dokumentasjon.

 

 

Såklart, helt enig med deg, men det kan fort bli påstand mot påstand i slike tilfeller og en jurist vil plukke i filler en slik anklage på to sekunder og henvise til at det ikke er straffbart så lenge vedkommende "siktemann" ikke har til hensikt å hverken skremme, true eller skyte.

Å misforstå en handling skal vel ikke automatisk straffes?

 

 

Skal alle jegere rundt om i landet leke sheriffer i tillegg blir det jo hyggelige tilstander rundt om.

Kanskje et oppfriskningskurs hadde vært på sin plass?

Enkelte har kanskje lang vei mellom diodene oppi huet spør du meg.

 

Det er kun en person som vet hvorfor tuten pekte dit den gjorde, og han har ikke skrevet noe i denne tråden....

Link to comment
Share on other sites

Dette burde kvalifisere til trussel med våpen, dvs inndragelse og mulig fengsel. Hadde du kastet deg ned og skutt fyren hadde det etter min mening vært greit selvforsvar.

 

Bra du ikke advokat eller politmann da....

 

Dersom følgende påstand er sann: Uladd våpen med sluttstykket trukket tilbake, personen bare ser gjennom kikkerten og tenker kanskje ikke over der og da at det kan oppfattes som en trussel.... Du kaster deg ned og planter ei kule i fyren... Politiet kommer såklart, finner en død mann med uladd våpen-- Hvem tror du får store problemer i retten her?

 

De måker deg for overlagt drap.

Folk må roe ned hue og se litt mindre på youtube tror jeg....

 

Håper forresten jeg aldri møter slike triggerhappy folk i skauen, det er jo faen meg direkte livsfarlig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

en jurist vil plukke i filler en slik anklage på to sekunder og henvise til at det ikke er straffbart så lenge vedkommende "siktemann" ikke har til hensikt å hverken skremme, true eller skyte.

Å misforstå en handling skal vel ikke automatisk straffes?

 

Helt uenig. Det er hvordan handlingen må forstås å kunne oppfattes som har betydning. Å sikte på noen med en rifle som man må anta kan være skuddklar er helt opplagt straffbart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...