Jump to content

Normalt å sikte på folk med rifle for å se??


Bjuff

Recommended Posts

Vill nog påstå att selv der og da, gå 150m frem for så og bruke vold sannsynligvis ikke går under selvforsvar heller. I den situasjonen er det nok heller at komme seg derifra raskt som gjelder. Er vanskelig at åberope seg selvforsvar når man kunne ha löpt avgårde.

Men jeg ville ha sjekket opp vem det var og snakket med eventuellt jaktlag/leder. Og etter dette vurdert anmeldelse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ps og rette et våpen mot noen er dårlig våpenhåntering og skyte mot noen er drap/forsøk. Det er et hav av forskjeld på. .

Nei, det er ikke så stor forskjell. Det er nettopp derfor det er så alvorlig å rette våpen mot noen (selvfølgelig gjelder ikke dette tilfeldig veiving). Man skal aldri rette våpen mot noe levende (og spesielt ikke mennesker) som man ikke planlegger å skyte.

 

Vi er riktig nok ikke i "Det ville vesten", men rettssystemet i Norge har noen av de samme prinsippene. Hvis noen kommer med en dødstrussel (og det er nettopp det det vil/kan bli oppfattet som hvis en ukjent og potensielt gal person retter våpen mot noen), så kan man redde seg selv ved hjelp av selvforsvar. Selvfølgelig må man raskt vurdere om andre aksjonsvalg er bedre (f.eks. trekke seg unna som er det beste i trådstarters situasjon)

 

 

Ps jeg har kunn fått godkjenning på søknader for og bedrive jakt, man må søke spesefikt for og erverve våpen for selvforsvar, noe som mange snakker varmt om her.

 

Jeg tror ikke noen vil kreve at du først sender søknad om å erverve våpen for selvforsvar hvis du blir truet på livet og tilfeldigvis har et egnet våpen tilgjengelig.

 

Jeg presiserer igjen: dette er en ren prinsippiell betraktning og betyr ikke at jeg mener bruk av våpen hadde vært det beste i akkurat denne situasjonen. MEN, det belyser en av grunnene til at du aldri skal sikte på noen med våpen. Du må regne med at det blir oppfattet som meget truende, og du kan i beste fall forvente en politianmeldelse og inndragning.

Link to comment
Share on other sites

Om du er i en situvasjon i livet der man har behov for våpen i selvforsvar så kan man søke om det. Om du har jaktvåpen som du akter og bruke i selvforsvar så har du fått innvilget på feil grunnlag.

Om du syns at de og peke mot noen med et våpen er det samme som og skyte mot noen så blir jeg litt forundra og veldig skremt. Det er en enorm forskjell på og være uaktsom enn og prøve og ta livet av noen. Men skjønner att trådstarter fant situvasjonen ekstremt ubehaglig, de ville jeg gjort også.

Link to comment
Share on other sites

Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke.

 

Legg (sett) aldri fra deg et ladd våpen.

 

Sikt eller pek aldri på noen, våpenet ladd eller ikke ladd.

 

Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke er ladd.

 

Husk at kulen har stor gjennomslagskraft selv ut til 3500—4000 m og kan drepe på dette hold.

 

Vådeskudd er unødvendig. Det finnes ingen unnskyldning!

 

Under jakt.

 

Bruk håndkikkert for å være 100% sikker på hva det er du observerer.

Her er det kun to farger på lys, Rødt du er ikke 100% sikker og du lar børsa ligge.

Grønt lys, du veit hva du observerer og kan ta våpen opp for bruk.

Ha alltid sikker bakgrunn. Er du ikke sikker så er det rødt lys, og du kan ikke skyte.

Er ingenting som heter "trudde" eg hadde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...