Jump to content

Burde det vært krav om treningskudd for småviltjakt


GÅSEJEGERN FRA FOSEN

Recommended Posts

Til de som er konsekvent mot trening (frivilighet), har jeg følgene kommentar. Finn dere en annen fritidssysel.
Jeg har ikke oppfattet at det er en eneste som har skrevet i denne tråden som er mot trening. Bare mot en byråkratisk krav om at treningsskuddene skal være dokumentert, før jakta.
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tatt jegerprøven i Oslo, med totalt 15 skudd på leirduer, som bare gikk rett frem, er jeg klart for obligatoriske treningsskudd. Skulle gjerne sett krav om treff også, for eksempel på jaktfelt.

 

Det som skremte meg den gangen, var hvor mange som aldri hadde tatt i et våpen før, som etter 15 skudd og en teoriprøve, skulle ut for å skyte vilt. Rett og slett hårreisende.

 

swr

 

Kan en da spørre seg om jegerprøven virker mot sin hensikt?

tidlegere ble unge Jegere opplært av erfarne jegere en og en nå blir unge håpefulle stuet inn i et klasserom for å lære jakt på 14 dager.

Link to comment
Share on other sites

Kan en da spørre seg om jegerprøven virker mot sin hensikt?

tidlegere ble unge Jegere opplært av erfarne jegere en og en nå blir unge håpefulle stuet inn i et klasserom for å lære jakt på 14 dager.

Debatten om å innføre obligatoriske treningsskudd for småviltjegere finner jeg mindre interessant, og derfor deltar jeg ikke.

 

Innhold, herunder praktisk innhold, i den allerede obligatoriske jegerprøven finner jeg derimot mer interessant. Det kunne ha vært verd en egen tråd. Faren er imidlertid at en slik tråd fort blir en pissekonkurranse mellom tilhengere og motstandere av intensive jegerprøvekurs, slik jeg har sett det skje før.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk forslag av trådstarter!

 

youre-doing-a-good-job-false-youre-doing-a-great-job-thumb.jpg

 

Enig med deg, Ertshus93. Og hvis jegeren har flere hagler, skal kravene oppfylles for hvert av våpnene. Hvis ikke, har denne jegeren ikke bruk for alle disse våpna, og da bør de leveres inn. Og hey, hva med en rapporteringsplikt for jeger- og fiskerforeninger og skytterlag? Disse kan jo få tilsendt oversikt over denne jegernes jakthagler, og så rapporteres det inn til politiet hvis vedkommende ikke oppfyller kravet. En idé?

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo dra et lite eksempel da;

Mange, inkludert meg selv, skyter bedre på jakt enn på banen :!:

Det blir ikke det samme å skyte på leirduer som på viltet i skogen, man kan ikke sammeligne det..

Men man blir såklart bedre generelt sett av å skyte mye med hagle på banen :)

 

Jeg håper, og tror at jeg kan tolke deg noe slikt; "Man har ofte høyere treffprosent på jakt enn på banen, siden man på jakt tar mindre sjanser, og skyter kun når man har så godt som sikkert skudd.."

 

(Samtidig håper jeg at det ikke kan tolkes slik: "På jakt detter fuggeln nesten hver gang, til og med på skudd som jeg ikke hadde trodd ville treffe".)

 

Forøvrig synes jeg at du har et viktig poeng i at vi blir bedre skyttere av å trene :)

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder hagle så er noe av det viktigste slik jeg ser det og få tilbake realt bly i haglepatron,ikke det driten som brukes i dag. rådyrjakt og hagle stiller strenge krav til deg som jeger at hold ikke strekkes,her er kansje 5-8m utslagsgivene for om det blir fall eller ettersøk .

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det samme som deg, Trappermann. Overskriften sier ikke noe om at dette gjelder kun hagle.

 

Mange driver også småviltjakt med rifle. Det stilles ganske store krav til skyteferdighet for å sette skuddet riktig i en bever en sen vårkveld langs elvekanten. Men synes jeg ser et krav om fem skudd i et mål på størrelse med en snuseske på hundre meters hold. Eller kanskje man kunne ha krav om fem treff i et oppløselig mål med varmintkuler! Vanskelig, men ser at man bør trene endel før man drar på riflejakt etter småviltet!

 

Å innføre dokumenterte treningsskudd med hagle synes ikke jeg er veien å gå. Det hevdes at skadeskytingsprosenten kan øke med mer trening. Tror ikke det er så langt unna sannheten. Leste også om det, lurer på om det var i fjor, hvor konklusjonen var den samme. Blir man bedre til å skyte, tar man større sjanser. Man treffer nærmere og kanskje litt, i stedet for å bomme.

 

Skulle man skyte så bra at man treffer viltet hver gang, må man skyte omtrent like mye som Jan Brovold eller Kenneth Aspestrand på lerduer og ymse andre mål... Og de bommer i blant de og.

 

I Hamar (gamle Vang kommune) er det nå krav om 50 dokumenterte treningsskudd på lerdue (var 30 før). Dette fører til at jeg ikke kommer til å jakte. Har ikke all verden med trening i sommer, 165 skudd for å være nøyaktig, men har ikke fått dokumentert dem, for på den skytebanen jeg var, fikk jeg beskjed om å kontakte Vang Jff for å skaffe papir som de kunne skrive på. Når det skal være så tungvindt kan det være...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bekymret for at "ildsjelene" som kommer med forslag som dette skal få for mye makt, ettersom det primært er dem som gidder å engasjere seg..? Når du lever for organisert skyting er det selvsagt ikke vanskelig å få dokumentert treningen du driver med. Samtidig er det kanskje et aspekt av å ville "omvende" folk, for det er jo din måte som er den eneste riktige, eller?

 

Personlig gjør jeg heller unna skytetreningen med et par kompiser, og synes ikke det er gøy å stå i kø for å klemme av 30 pliktskudd på høsten. Vennligst spar oss for flere unødvendige ringer å hoppe gjennom, vi har for mye byråkrati her i landet som det er.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre en ting klart så er jeg trådstarter imot påbud om treningskudd men jeg mener at alle som jakter

småvilt har godt av å komme seg en tur på bane eventuelt som flere her gjør få med seg noen kompiser med

en lerduekaster, selv om slike kastere ofte gjir noe ensformig trening i forhold til en bane som gjir forskjellige

situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange haglejegere trener med hagla å er habile skyttere...

Hvordan får en folk til å trene uten et krav :?:

 

Nå vet jeg av harejegere som aldri trener, men når det er sagt så er jeg ikke istand til å huske at de har skutt et skudd på jakt heller.

Tipper at hvis man sjekker lommene i vadmelsjakka så ligger det vel nærmest utslitte, men fortsatt uskutte, Nittedals Spesial i papphylser med skillingsbrett... :P

 

Treningsskudd er en frivillig sak, og en æressak for min del, om det skulle bli krav og påbud så forsvinner følelsen med det og det blir plikt.

 

Hvor mange påbud og krav kan man konstruere før folk slutter å tenke selv :?:

 

Kanskje ender man opp med at sunn fornuft går i graven fordi det ikke var påbudt...

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg stille spørsmålet på en annen måte: Hva skal til for at folk skal trene,ikke bare for å bli bedre skytter men også våpenhandtering og sikkerhet... Jeg er heller ingen lovrytter som ønsker mer påbud å krav... Det må kunne gå an å ha en sakelig diskusjon med argumenter som ikke altid passer alle uten at folk treng å bli toskete å usakelige...

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm.

Hvorfor begrense forslagene til bare skyting?

Siden man skyter dårligere jo mer sliten man er så burde fysisk trening også være et punkt. Hva med å kjøre de testene som vi måtte gjennom for å bli jegere i hæren. 3000 m på helst under 13 min, 5000 m i feltuniform og med våpen på 27 minutter, 8000m med 10 kg sekk på 52 minutter (kan være jeg husker tidskravene feil, dette var i forrige årtusen)

Så kan vi jo sette krav om 30 push ups og 30 sit ups og.

I tillegg til krav om feks 1000 treningsskudd. Da må det begynne å hjelpe?

 

(Ironi. Om ingen skjønte det)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg er veldig glad i påbud og restriksjoner, men hva med å ha en løsning som lokker folk til å lufte hagla ett par ganger? Det er sikkert mange som ikke er medlem i Njff eller har ett lokallag i nærheten som har en lerduebane i nærheten, men rimelig mange er og har det. Hadde det kanskje vært en ide at de forskjellige lokallagene kunne lagt opp til at medlemmene deres fikk si 2 runder "gratis" med medlemskapet sitt? En 60 til 90 kroner økning i medlemsavgiften ville dekket den utgiften, og det en sum de fleste ikke hadde lagt merke til vil jeg tro. Greit nok det er ikke gratis, men er jo en innbakt del av medlemskapet. Og noen hadde kanskje syns dette vært litt ekstra moro og fortsatt å trene litt også?

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg stille spørsmålet på en annen måte: Hva skal til for at folk skal trene,ikke bare for å bli bedre skytter men også våpenhandtering og sikkerhet... Jeg er heller ingen lovrytter som ønsker mer påbud å krav... Det må kunne gå an å ha en sakelig diskusjon med argumenter som ikke altid passer alle uten at folk treng å bli toskete å usakelige...

 

 

Kanskje man aller først skulle utrede om det virkelig er behov for mer trening?

 

Er tilstanden blant norske småviltjegere virkelig så ille, eller er det påstander som blir fremsatt av NOAH?

Eller kanskje en jeger og fiskeforening som kunne tenke seg litt høyere omsetning på sin nybygde leirduebane... :roll:

 

Som tidligere nevnt, i dag er trening for meg noe jeg finner glede og nytte av, den følelsen ville fordampe rimelig kjapt om jeg fikk et påbud tredd ned over hodet, men så kan det jo hende at jeg er et særtilfelle da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier min menig som privatperson, det handler ikke om at noen skal tjene penger eller noe slikt heller... Mulig det er et fenomen og enkelttilfeller på de baner jeg er og har vært... Samt at jeg kansje har vært uheldig å møte de svært få som ikke kan mye om våpenhandtering og sikkerhet... Når det stadig er "enkelttilfeller" er vel ting som de skal virker det som da.... Avslutter argumentene å diskusjonen med dette...

Link to comment
Share on other sites

har man tid til å jakt,så burde man finne tid til trening også. samtidig får man jo prøvet om alt er i orden med børsa før jakta. vet om jegere som etter endt sesong oljer hagla og setter den vekk helt til neste sesong med rypejakt.liker ikke påbud om øvelse skyting , men vet at noen faktisk ikke er intreserte nok i jakt og skyting til at dei vil øve uten et påbud desverre... det er jo gøy å skyte lærduer. en håndkaster og en velvillig grunneier er jo enkleste starten hvis man bor langt fra bane. påbud er noe hærk,men kansje nødvendig.foresten- er det no statistikk som sier at vi har for dårlige skyttere på jakt siden dette emnet er tatt opp?

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på tråden "Elgjakta i fare", så ser du hvor vanvittig det kan bli når en stiller krav til lovlydige, norske jegere. Her kan en risikere at lovlydige, norske menn som ikke kan skyte, blir nektet å delta på elgjakt. Her har vi drevet elgjakt i Norge i mannsaldre, og så kommer det noen caffelattedrikkende byråkater, kanskje til og med akademikere, og stiller menneskerettsfiendtlige krav til oss. Slik vil vi ikke ha det på bygdene.

 

Nei til krav!

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm.

Hvorfor begrense forslagene til bare skyting?

Siden man skyter dårligere jo mer sliten man er så burde fysisk trening også være et punkt. Hva med å kjøre de testene som vi måtte gjennom for å bli jegere i hæren. 3000 m på helst under 13 min, 5000 m i feltuniform og med våpen på 27 minutter, 8000m med 10 kg sekk på 52 minutter (kan være jeg husker tidskravene feil, dette var i forrige årtusen)

Så kan vi jo sette krav om 30 push ups og 30 sit ups og.

I tillegg til krav om feks 1000 treningsskudd. Da må det begynne å hjelpe?

 

(Ironi. Om ingen skjønte det)

Ingen grunn til å begrense dette forslaget til bare krav om treningsskudd og fysisk trening. Hva med krav psykisk trening? Alle vet at psykisk helse er en viktig forutsetning for human og effektiv småviltjakt. Noen jakter til og med i gummistøvler, til tross for at det beviselig gir dårligere komfort og derfor også dårligere konsentrasjon. Det burde helt klart vært forbudt. Dessuten er det unødvendig mange som jakter med dobbelløpede hagler som gir mulighet for å bomme med to skudd i slengen. Hva med å innføre et småviltsertifikat i flere klasser? Klasse A - enkeltløpet hagle, klasse B - dobbeltløpet hagle, klasse C - rifle, klasse D - drilling, hver klasse med sine krav til dokumenterte ferdigheter og treningsskudd. Så må man også dele hver klasse inn i forskjellige viltarter. Eksempel: Klasse B1 - orrhane med dobbeltløper, B2 - orrhøne med dobbeltløper osv. Trening på leirduer kan selvsagt ikke godkjennes hvis man ønsker sertifikat på arter med bevegelsesmønster som i vesentlig grad avviker fra leirduer. Andre og mer målrettede treningsformer må utredes og tilrettelegges for. Den avgjørende fordelen er selvsagt alle de nye arbeidsplassene som skapes i det nyopprettede småviltdirektorotet, som vi også må ha en lokaliseringsdebatt rundt.

 

Forbud og restriksjoner gir så mange praktiske fordeler, arbeidsplasser og tilhørende økonomisk vekst (trodde du alt dette blir gratis?) at vi rett og slett ikke kan ta oss råd til å la være.

Link to comment
Share on other sites

det er jo forsovet riktig at fysisk form også er en del av skyte prestasjonene.MEN hva med å holde tilbake skudd avogtil? ingen god løsning å slenge avg et skudd når puls og pust jobber altfor hardt til at man klarer å sikte og holde børsa støtt uten 2fot,støtte,etc. reiner med at har man tid til disse hjelpemidlene så har man hatt "litt" tid på seg? ang hagle så er jo fluktskyting mere uforugsigbart da! men det går å avstå fra skudd derogså hvis rutine eller situasjon er litt brå og vanskelig. det kan uansett ikke stikkes under en stol at øvelse er det som skal til for å bli en bedre skytter.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg er veldig glad i påbud og restriksjoner, men hva med å ha en løsning som lokker folk til å lufte hagla ett par ganger? Det er sikkert mange som ikke er medlem i Njff eller har ett lokallag i nærheten som har en lerduebane i nærheten, men rimelig mange er og har det. Hadde det kanskje vært en ide at de forskjellige lokallagene kunne lagt opp til at medlemmene deres fikk si 2 runder "gratis" med medlemskapet sitt? En 60 til 90 kroner økning i medlemsavgiften ville dekket den utgiften, og det en sum de fleste ikke hadde lagt merke til vil jeg tro. Greit nok det er ikke gratis, men er jo en innbakt del av medlemskapet. Og noen hadde kanskje syns dette vært litt ekstra moro og fortsatt å trene litt også?

 

Dette er jo et utmerket forslag! Her kan jegerorganisasjonene selv bidra til mer trening og økt interesse for leirdueskyting, og lokke til trening heller en ved å prøve å tvinge folk.. Du burde jo foreslå dette for NJFF jegerparanoid..

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier min menig som privatperson, det handler ikke om at noen skal tjene penger eller noe slikt heller... Mulig det er et fenomen og enkelttilfeller på de baner jeg er og har vært... Samt at jeg kansje har vært uheldig å møte de svært få som ikke kan mye om våpenhandtering og sikkerhet... Når det stadig er "enkelttilfeller" er vel ting som de skal virker det som da.... Avslutter argumentene å diskusjonen med dette...

 

Er så enig med deg i at det er mye rar våpenhåndtering å se, har en episode ganske nylig på

den lokale lerduebanen vor det duket opp en fyr som helt klart ikke hadde mye våpen/jakt erfaring.

Han sto på første standplass og jeg og noen andre satt på en benk bak standplassene for å sende

ut duene på komando. Da serien skal starte får dene personen klikk fordi han hadde lagt patronen i feil

løp, han snur seg da rundt med hagle løpet i retning oss som satt bak. Han ble iretesatt, å gjør

sikkert ikke det flere ganger dvs han lærte noe forhåpenligvis og det lærte han nettop på en bane.

Er derfor jeg er for at flere har godt av en tur på bane for å få god våpenhåndtering inn i blodet,

man lærer seg gode sikerhetsrutiner når man er ofte på bane. Så noe må gjøres for å få flest mulig

til å oppsøke en bane, et påbud er kanskje ikke riktig vei å gå men kanskje flere praksistimer på jegerprøven.

Link to comment
Share on other sites

Er så enig med deg i at det er mye rar våpenhåndtering å se, har en episode ganske nylig på

den lokale lerduebanen vor det duket opp en fyr som helt klart ikke hadde mye våpen/jakt erfaring.

Han sto på første standplass og jeg og noen andre satt på en benk bak standplassene for å sende

ut duene på komando. Da serien skal starte får dene personen klikk fordi han hadde lagt patronen i feil

løp, han snur seg da rundt med hagle løpet i retning oss som satt bak. Han ble iretesatt, å gjør

sikkert ikke det flere ganger dvs han lærte noe forhåpenligvis og det lærte han nettop på en bane.

Er derfor jeg er for at flere har godt av en tur på bane for å få god våpenhåndtering inn i blodet,

man lærer seg gode sikerhetsrutiner når man er ofte på bane. Så noe må gjøres for å få flest mulig

til å oppsøke en bane, et påbud er kanskje ikke riktig vei å gå men kanskje flere praksistimer på jegerprøven.

 

Resultatet av den nye tid...

Selv er jeg barn av den kalde krigen, og de som ikke gjennomførte verneplikten ble heller ikke ansett som skikket til å bære våpen.

Siden et fåtall av dagens ungdom kommer til å gjennomføre noen som helst militær opplæring er det kanskje på tide å innskjerpe våpenhåndtering på kurset til jegerprøven?

Bedre å utvide jegerprøvekurset for å innprente både sikker våpenhåndtering og inspirere til mer trening på egenhånd, enn å komme med et påbud om obligatorisk trening etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Det samme har NJFF og enkelte jegerprøveinstruktører snakket varmt om.

Noen ser det kansje som en glimrende mulighet til å utvide jegerprøvekurset å tjene enda mer penger. Om jeg ikke husker feil fortalte en jegerprøveinstruktør jeg kjenner at kursene han holdt gikk med over 1000,- i overskudd pr time. Det kan jo for enkelte være en meget god grunn til å ønske å øke antall timer noe?

Men jeg forstår også de som vil ha mer våpenopplæring av andre gode grunner, å om det blir gjennomført uten å gjøre jegerprøveopplæringa særlig dyrere eller med flere dager er det nok en fin ting. For enkelte ungdommer er jegerprøve vanskelig nok å gjennomføre slik det er i dag. For noen er prisen et problem, for andre er det faktum at de bor langt unna der prøver arrangeres et problem. For eksempel der jeg opprinnelig kommer fra er det for mange ungdommer mellom 5 og 10 mil å reise dit jegerprøvene arrangeres. Å kollektivtransport kan man ikke bruke fram og tilbake på kveldstid. Dette er en problemstilling folk som bor i mer urbane strøk ikke klarer se for seg. Desverre.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg er veldig glad i påbud og restriksjoner, men hva med å ha en løsning som lokker folk til å lufte hagla ett par ganger? Det er sikkert mange som ikke er medlem i Njff eller har ett lokallag i nærheten som har en lerduebane i nærheten, men rimelig mange er og har det. Hadde det kanskje vært en ide at de forskjellige lokallagene kunne lagt opp til at medlemmene deres fikk si 2 runder "gratis" med medlemskapet sitt? En 60 til 90 kroner økning i medlemsavgiften ville dekket den utgiften, og det en sum de fleste ikke hadde lagt merke til vil jeg tro. Greit nok det er ikke gratis, men er jo en innbakt del av medlemskapet. Og noen hadde kanskje syns dette vært litt ekstra moro og fortsatt å trene litt også?

 

Dette er jo et utmerket forslag! Her kan jegerorganisasjonene selv bidra til mer trening og økt interesse for leirdueskyting, og lokke til trening heller en ved å prøve å tvinge folk.. Du burde jo foreslå dette for NJFF jegerparanoid..

 

Rent realistisk så hadde vel en kontingentøkning på 20 kroner, i de enkelte lokallagene som har mulighet for å tilby ett slikt opplegg, vært nok til å finansiere ett slikt prosjekt. Hvis man regner med antall fiskere og alle som allikevel ikke kommer til å møte opp på banen. Og er det en økonomisk byrde som gjør at man ikke velger å være medlem i njff, så får det være, for min egen del så er det veldig mange andre grunner til akkurat det. Men jeg vil tro at ett slikt opplegg vil kunne være veldig positivt for ferske og uerfarne jegere. Verdensmesterne får man aldri gjort noe med allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Sikker våpenhåndtering er viktigere enn å skyte bra. 15 timers kurs er jo i minste laget om man ikke har vært borti skyting og jakt før i det hele tatt synes jeg. Men flere regler er nok ikke veien å gå. Men om prøven hadde blitt litt dyrere og pengene hadde gått til klippekort på rifle og haglebane (med utlånsvåpen tilgjengelig) så kunne det nok ført til at flere hadde kommet i gang med trening. Det burde ikke måtte koste mer enn selvkost på ammo å få til noe slikt, de lokale lagene hadde vært tjent med økt rekruttering. Egentlig synes jeg jo at de lokale skytter og jaktforeningene burde gi gratis tilgang på bane en gang eller to til alle som tar jegerprøven! Tror det hadde svart seg for dem økonomisk uansett og man hadde fått jegre med tryggere våpenhåndtering samt at de hadde fått skytetrening. Win-win som man sier i utlandet :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm, er det kommunistisk å gå gratis/billige treningstimer til nye jegre? Helt uten påbud om å benytte seg av dem?

Mener ikke at man skulle legge på en masse på kostnadene med prøven og ingen burde tjent på å slippe til disse nye. Men kanskje ammoen burde kunne bli dekket inn om lokallaget ikke hadde råd til å sponse litt. Var bare det jeg mente og det var bare en ide, er ikke sikkert den er god :wink:

Link to comment
Share on other sites

tror ikke at mer praktisk skyting på jegerprøve kurset er no god løsning. hvis man ikke tar i børsa i flere måneder etter bestått jegerprøve så sitter ikke annlegg,skuddreddhet,rutine, når jakta begynner. man må med jevne mellomrom øve med børsa. trenger ikke alltid være lærdueskyting. ex-tørr annlegg-montering av børsa i skulder er også med på å bygge selvsikkerhet og likt annlegg hvær gang. største annsvar for trening med børsa er oss selv og ikke masse lover og påbud. kan det virkelig være så vannskelig å få tid til å øveskyte? er ikke det hobbyen vår da?

Link to comment
Share on other sites

Nei...

 

Alt var ikke bedre før, men alle kravene gjør ikke noe med skadeskytingen av storvilt. For dem som har eller har hatt ettersøkshund vil være enige i, det er de samme folkene som skadeskyter storvilt hvert år med få unntak, om og om igjen gjør de det. De består testen og skuddene hvert eneste år men hjelper det?

 

At en bør trene er selvsagt, men mere krav og søl så legger nok mange børsa vekk og driter i det. Småviltjakt er ikke trofe, det skal ikke være svindyrt, det er matauk og for den vanlige jens i gata. Han har ikke ubegrensede midler til baner, dommere og prøver. Han øver ute i terrenget med håndholdt kaster om han trenger det med de billigste patronene han finner.

 

Nå igjen er det idiot ideer om at jegere er rikfolk med rådyre våpen, SUV og alle mulige ressurser tilgjengelig. Den største andelen småviltjegere bygdefolket skyter der de bor og er ute i terrenget veldig mye, det er disse som da enten blir lovbrytere eller legger børsene vekk. De tredisjonelle jegere i Norge...

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en underholdende tråd, og er vel snart like årviss som Jenny og storvilkravet.

 

Jeg er fremdeles for obligatoriske prøveskudd.

Grunnen er sikkerhet, altfor mange småviljegere har glemt alt de muligens har kunnet om sikker våpenhåndtering. Vi har hvert år vådeskudd med hagle, og jeg tror at med obligatoriske prøveskudd (eller repetisjon av våpensikkerhet) vil vi slippe mange av disse ulykkene. Alle trenger trening for å håndtere våpen forsvarlig, ingen er født med våpen i hendene.

Link to comment
Share on other sites

Søtt at noen, sannsynligvis i fullt alvor, virkelig klarer å holde fram våpensikkerhet som argument for obligatoriske prøveskudd. Jeg har en mistanke om at de som mener at disse to korrelerer i en så sterk grad at obligatoriske treningsskudd nærmest er en forutsetning for våpensikkerhet, neppe skyter så mye selv. Og langt mindre driver særlig mye med annen skytesport.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er sikkerhet, altfor mange småviljegere har glemt alt de muligens har kunnet om sikker våpenhåndtering

Hvor skal de ha lært det? Vi har hvert år vådeskudd med rifle også. Det undervises ikke våpensikkerhet på de obligatoriske treningene/oppskyting (eller noe annet sted, for jegere...). Man "tar" de som forgriper seg for grovt, og minner om sikkerhetsreglene før hvert lag skyter - i beste fall.

De få gangene jeg har vært på haglebanen gjør at jeg ikke akkurat tror sikkerheten vil bedres, der støtter man hagla på foten (munningen oppå skoen ja :shock: ), og slår av sikringa med en gang hagla lukkes, så en ikke glemmer det...

Holdningen til våpensikkerhet er mye verre i mange hagle/småviltmiljøer enn i rifle/storviltmiljø. Trolig pga. storviltjegere ofte jakter i lag og ikke er interessert i å bli skutt, så de passer litt på hverandre, mens småviltfolket ikke har den store faren for det?

 

Iallefall ser jeg et behov her som ikke dekket av det nåværende opplegget innen rifle, og kun innføring av obligatorisk skyting for hagle vil ikke gjøre noen verdens ting for sikkerheten der heller. En ordentlig våpen, skyte og våpenhåndteringsdel inne i jegerprøven tror jeg er veien å gå. Grundig sikkerhet, og grunnleggende skyteopplæring - ikke 5 skudd...

 

Det eneste "oppskytingen" sikrer idag er at riflene er noenlunde innskutt. Det mange derimot ikke snakker om er at den obligatoriske treningen gir mulighet for frivillig trening. Mange skytebaner er jo faktisk kun åpne for jegere når det er oppskyting.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...