Jump to content

Burde det vært krav om treningskudd for småviltjakt


GÅSEJEGERN FRA FOSEN

Recommended Posts

Forandrer spørsmålstillingen lit: Ser enkelte grunneirlag/kortselgere krever dokumentasjon på treningskudd

med hagle før man får kjøpt kort, det har vel vært oppe til diskusjon og innføre dette på landsbasis men det

ble motstemt. Men vis flere og flere grunneire begynner med denne regelen er det ingen som kan gjøre noe

med det så va tror kammerfolket er dette en ny trend ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter småvilt med rifle på lange hold og hagle når de sitter i ro på korte hold.

Hvilken prøve trenger jeg for disse jaktmetodene?

 

"småviltjakt" er så variert at krav om øvelsesskudd vil ha enda mindre for seg her enn på storviltjakta. Det er hvertfall min mening.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det skulle det ikke ha vært krav om...

Men det hadde ikke gjort noe om småviltjegerne hadde skutt litt med hagla før sesongen begynte. Dra på trapbanen og skyt, for det er bra trening til de fleste :winke1:

Men å kreve noe sånt er bare tull, selvom det går an å anbefale..

Link to comment
Share on other sites

Her er lit argumenter for og imot

 

For: Alle har godt av en runde eller fem på en leirduebane før de drar på jakt, om

ikke annet så blir man kjent med våpenet sitt og lærer seg sine begrensninger.

En som skytter bra på bane vil også ha større sjangse for og treffe det han/hun

skytter på med et dødelig skudd på jakt.

 

Mot: Ikke alle har tilgang på lerduebane, og det sies at en som går fra

dårlig til middels skyter vil ha større sjangse for å skadeskyte.

 

Men fint om folk som skriver bare nei kan begrunne lit mer

Link to comment
Share on other sites

Påbud - NEI!

 

At alle har godt av å øve er en selvsagt, og det bør en - uten påbud. JEg kan ikke skjønne at vi trenger flere påbud.

Et alternativ som jeg liker, er å ta inn MYE mer skyting i jegerprøven. Variert skyting med både rifle og hagle, på både korte og lange hold, og gjerne på bevegelige mål, Og med hagle mot papir, så folk kan se hva det er som treffer?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i alles innterese og treffe det viltet man skytter på så vil tro de fleste som er ivrige

jegere trener uansett om det blir et påbud om treningsskudd eller ikke. Men som sagt så har de

noen plasser bynt med at man må ha dokumenterte treningsskudd for å få kjøpt jaktkort, vis den

trenden sprer seg like fort som bag limit trenden har vi snart et påbud. Men jeg er enig i at det heller

må oppfordres til å trene på bane en og innføre et påbud.

Link to comment
Share on other sites

100% i mot. Undersøkelser har vist at bare litt trening gir mer skadeskyting. Dessuten til enda flere påbud og forbud føre til at enda flere legger bort hagla. Det er mange eldre som koser seg med en eller fem godværsturer hver høst, disse vil sansynligvis legge bort hagla for godt. Småviltjakta har vært lavbudsjettsjakt i alle år, og for mange som har langt til nærmeste bane vil kostnadene fort overstige tusenlappen. 100% i mot. Undersøkelser har vist at bare litt trening gir mer skadeskyting. Dessuten til enda flere påbud og forbud føre til at enda flere legger bort hagla. Det er mange eldre som koser seg med en eller fem godværsturer hver høst, disse vil sansynligvis legge bort hagla for godt. Småviltjakta har vært lavbudsjettsjakt i alle år, og for mange som har langt til nærmeste bane vil kostnadene fort overstige tusenlappen.

Link to comment
Share on other sites

Nei.

 

Etter min mening er det obligatorisk og trene, men er sterkt imot at det skal være et system hvor man skal måtte gå på en godkjent bane og få bekreftelse.

 

Et par kammerater og en håndkaster er det som trengs. Dessuten er det jaktformer med hagle, hvor trening på lerduer ikke er relevant.

Link to comment
Share on other sites

Nei.

 

Etter min mening er det obligatorisk og trene, men er sterkt imot at det skal være et system hvor man skal måtte gå på en godkjent bane og få bekreftelse.

 

Et par kammerater og en håndkaster er det som trengs. Dessuten er det jaktformer med hagle, hvor trening på lerduer ikke er relevant.

 

 

hvorfor i alle dager trene om det ikke er relevant?

Link to comment
Share on other sites

hvorfor i alle dager trene om det ikke er relevant?
Nei, si det. Det måtte være hvis noen fikk innført en byråkratisk ordning hvor man måtte få dokumenterte treningsskudd for å lovlig jakte.

 

:?::?::shock:
Vet du ikke om jaktformer etter småvilt, hvor man skyter på stillestående mål med hagle? Alt er ikke rypejakt..
Link to comment
Share on other sites

Ja stæng skjitn som vi sier i trøndelag, var mest inntresert i å høre folks mening

ikke gnåling om at nå blir det nok et påbud. Jeg er ikke for et påbud men mener

alle som jakter småvilt burde trene på bane, så får de også sikker våpenbehandling

inn i blodet også. Er ofte på bane selv å har sett mye rar og farlig atdferd fra

uerfarne folk.Alt ifra folk som veiver med børsemuningen alle veier, til folk som ikke

vet at hagle er et kortholdsvåpen å venter til dua er på 60 meter før de skyter med

hul i lufta som resultat uten at de skjønner vorfor det ble bom. Derfor mener jeg at

det bør innføres mere praktisk våpenbehandling å skyting på bane under jegerprøven.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

:?::?::shock:
Vet du ikke om jaktformer etter småvilt, hvor man skyter på stillestående mål med hagle? Alt er ikke rypejakt..

 

Stemmer. I gnorre har vi TO typer jakt. Rypejakt og elgjakt :mrgreen: . ( i alle fall hvis man skal dømme etter hvordan mange grunneiere forvalter jaktretten sin)

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på stillesittende mål med hagle er ikke i nærheten det samme som å skyte på vilt i bevegelse :!::!::!:

Amatør har helt rett i det han sier, for innen hagleskyting og jakt med hagle er det så utrolig mange forskjellige situasjoner man kan komme ut for. Det er veldig ofte på rypejakt at man kommer over ryper nede på bakken...

Så det er bare klinke tull å ha obligatoriske skudd og oppskyting på, for eksempel, en helt vanlig jegertrapbane, det er tull å ha noe sånt regelverk i det hele tatt.

Det er opp til enhver haglejeger om man vil trene før jakta, og så klart så er man bedre rustet for å skyte i jaktsituasjoner om man tar noen turer til leirduebanen i året.

 

De som egentlig mener at 30 skudd med rifla i året er nok for å være en god skytter er også helt galt. Man blir betydelig bedre av å skyte jevnt utover sesongen. Selv så skyter jeg med rifla gjennom hele året, så jeg brenner av noen hundre skudd med riflene mine til sammen. Og jeg driver aktivt med skyting med hagle, så jeg vet i aller høyeste grad at å skyte jevnt og trutt på bane, utgjør resultater også i skogen :!:

 

Så jeg vil absolutt si meg enig med Amatør! Hagleskyting kan være veldig varierende og utfordrende pga. det strekker seg utover så mange forskjellige jaktformer, det er ikke bare skyting på rype i bevegelse som gjelder...

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange haglejegere trener med hagla å er habile skyttere... Brorparten løsner knapt skudd før jakta, møter desverre mange som overhodet ikke har våpenvett å banker på alt som rører seg :evil:

Det å trene på bane gjør deg ikke bare til en bedre skytter men lærer deg å håntere våpen på en forsvarlig måte....

Hvordan får en folk til å trene uten et krav :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tørr ikke skrive å utbrodere min mening vdr dette. Det har jeg gjort opptil flere gang i en annen tråd. Men jeg er helt klart for et påbud om obligatoriske treningskudd..det har jeg vært i 15 år.

Ja til treningskudd..

Ja til treningskudd..

Ja til treningskudd..

:clap::thumbup:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man bør vel kjenne hagla si, og vite hvor skuddan går. Men trur det blir vanskelig og sette krav, med henhold til treff. Æ lik nu å kjenne hagla så godt at når æ bomme vet æ hvorfor, og når æ treffer vet æ det. Man treng ikke treffe mest på en leirduebane. Men skyter man javnt så er det bedre en en som ligger på 3-5 treff og plutselig 18-20 treff. Så slutter han å skyte får nu er det bra;) så tror regelverk blir vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo dra et lite eksempel da;

Mange, inkludert meg selv, skyter bedre på jakt enn på banen :!:

Det blir ikke det samme å skyte på leirduer som på viltet i skogen, man kan ikke sammeligne det..

Men man blir såklart bedre generelt sett av å skyte mye med hagle på banen :)

Link to comment
Share on other sites

Har sagt nei før.

 

Når jeg tar hagla på jakt er det for å kunne skyte ender og sjøfugl i situasjoner der rifle ikke er hensiktsmessig - fra båt og nære bebyggelse, fiskere, og turgåere.

Ender og ærfugler som svømmer, en skarv i utflating før landing, eller i vannet - jeg har skutt noen 100 skudd mot leirduer ila. 25 år, engang prøvde jeg virkelig å lære meg å skyte med hagle, men jeg er og blir talentløs. Derfor skyter jeg ikke på vilt i bevegelse. (punktum)

 

Kan noen fortelle meg hva jeg skal med obligatoriske treningsskudd? For meg synes det som fullstendig bortkastet tid og penger? Hvilken relevans kan lerdueskyting muligens ha til det å avlive en and i vannet?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@trådstarter: Er du ny på Kammeret?

 

Du bør lære med en gang at det ikke skal være noen krav til lovlydige norske skyttere og jegere. EOD.

Håper for din del at du ser at det du sier faller på sin egen urimelighet... Å jeg er helt klart ikke ny på kammeret som du kansje ser....

Link to comment
Share on other sites

Ja, så absolutt!!!! Aller helst synes jeg at hver småviltjeger må ha 1500 godkjente treningsskudd på godkjent lerduebane før hver sesong starter. Alle 1500 treningsskuddene bør helst være av den dyre typen (vismuth) Det burde også stilles krav om minimum 24/25 treff på lerduebanen 4 ganger på rad + godkjenning av lensmannskontoret før man får jakte småvilt. I tillegg burde det stilles krav om minimum 20/25 treff på lerduebanen der det skal skytes fra hofta!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, så absolutt!!!! Aller helst synes jeg at hver småviltjeger må ha 1500 godkjente treningsskudd på godkjent lerduebane før hver sesong starter. Alle 1500 treningsskuddene bør helst være av den dyre typen (vismuth) Det burde også stilles krav om minimum 24/25 treff på lerduebanen 4 ganger på rad + godkjenning av lensmannskontoret før man får jakte småvilt. I tillegg burde det stilles krav om minimum 20/25 treff på lerduebanen der det skal skytes fra hofta!!

 

Bonden ringte og undra om du kunne vennligst levera attende dei to fulle siloane du tømte for å bygga stråmannen din, kyrne er svoltne på båsen.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tatt jegerprøven i Oslo, med totalt 15 skudd på leirduer, som bare gikk rett frem, er jeg klart for obligatoriske treningsskudd. Skulle gjerne sett krav om treff også, for eksempel på jaktfelt.

 

Det som skremte meg den gangen, var hvor mange som aldri hadde tatt i et våpen før, som etter 15 skudd og en teoriprøve, skulle ut for å skyte vilt. Rett og slett hårreisende.

 

swr

Link to comment
Share on other sites

nei.......

 

Hver enkelt jeger bør gå i seg selv om de skyter dårlig, og komme seg på skyttebanen av egenintresse.

 

Husk at småvilt er nettopp det, smått. D.v.s at skyter en dårlig, blir det helbom når en prøver seg på vansklige skudd. Da jeg drev og trente med hagle, traff jeg mye fugl da jeg prøvde meg på det meste, men jaggu ble det også mye skadeskyting.

 

I dag skyter jeg lite med hagle, men treffprosenten er nok skyhøyt over den tiden jeg skjøt 21 av 25 på det jamne. Rett og slett fordi jeg skyter lite og på lette mål (les sittende).

 

Om man til stadighet skal kreve og påby stadig flere unødige begrensninger for jakt, fjerner man det almenne ved jakt. Fjerner man det almenne ved jakt, fjerner man støtten man har i samfunnet for jakt.

 

Hvor slikt ender, kan selv de med liten innsikt og stor reguleringsiver selv lett regne ut.

 

P.s.

 

Når man snakker om påbud etc. for den årlige jakta, er det jeg skrev reelt. Men blander man inn nybegynnere med 15skudd totalt med skarpt våpen, rett fra jegerprøven uten annen våpenopplæring. Ja da er det en annen sak. Men det er noe som bør løses i forskrift og taes hånd om i utførelsen av jegerprøve utdannelsen, og ikke i regulering av jakt.

Link to comment
Share on other sites

Påbud har ikke mye for seg. Og lar seg neppe gjenomføre.

Men jeg går ikke på jakt uten at jeg har trent litt med haglen, Går ikke på storvilt jakt uten trening heller.

Til de som er konsekvent mot trening (frivilighet), har jeg følgene kommentar. Finn dere en annen fritidssysel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...